Käyttäytyminen ulkomailla

Yleinen jutustelu tänne. Korvaa myös entisen kysyttävää -osion.

Käyttäytyminen ulkomailla

ViestiKirjoittaja Walker » Ti 03 Kesä 2008 23:32

Saksalainen iltapäivälehti syyttää brittituristeja kännisiksi moukiksi.

Ovatko britit täysin sikoja ? Vai palaako käämit venäläisiin ?
Minkälaisia kokemuksia ihmisillä on eri kansallisuuksien käyttäytymisestä ulkomailla ?
Entä mukavimmat kansalaisuudet ?
Minkälainen käsitys suomalaisista on ulkomailla ?


Itse en brittien kanssa ole osunut samoihin paikkoihin tai jos olen osunut niin
niistä ei ole ollut häiriöitä. Hollantilaisten kanssa ollut :sekopää:-fiilikset
mutta ihan hauskoja ja rentoja tyyppejä ovat olleet. Ainot joiden kanssa on mennyt hermot
on ollut italialaiset :kiroilu: Täysin kelmejä ja sikoja.
"Without music, life would be a mistake" - Nietzsche
Walker
 
Viestit: 2259
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 10:42

Re: Käyttäytyminen ulkomailla

ViestiKirjoittaja Kibaya » Ke 04 Kesä 2008 11:53

Mä en ole paljoa reissannut, mutta saksalaisiin on palanut käämi ihan totaalisesti. Tosin, saattoi ne olla itävaltalaisiakin olla. Hermo meni kuitenkin siihen ihme sikailuun ja nokitteluun, mitä heidän suunnaltaan esiintyi. Ja kyseessä kuitenkin oli ihan ryhmä, ei vain pari yksittäistä heeboa.

Englantilaisista mulla on vaan hyviä kokemuksia.
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Avatar
Kibaya
Hörhökeijotar
 
Viestit: 6667
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 17:19
Paikkakunta: Syövereissä.

Re: Käyttäytyminen ulkomailla

ViestiKirjoittaja Nugat » Ke 04 Kesä 2008 17:42

Täällä suomessa sain olla seuraneitinä parile saksalaiselle vaihto-oppilaalle. Saksalaisetko muka tarkkoja, kohteliaita ja täsmällisiä? Ketut. :epäilevä: Heistä sain huonon kuvan, mutta oletan, etteivät kaikki ole sellaisia.

Islannissa suomalaisen tunnisti siitä, missä kunnossa oltiin jo alkuillasta. :tilt: Muutama paikallinen mainitsikin asiasta. :virne: Islantilaiset nuoret menevät baariin läppärit kainalossa, hakevat olusen vierelle ja rupevat surffailemaan. Se oli jotenkin viehättävää. :)

Enkö mä muka muuten ole ulkomaalaisia tavannut? :riips:
OwthebluddyellshudIknow?
Avatar
Nugat
Liisa ihmemaassa
 
Viestit: 1712
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 16:32

Re: Käyttäytyminen ulkomailla

ViestiKirjoittaja Maija » Ke 04 Kesä 2008 17:48

Nugat kirjoitti: Islantilaiset nuoret menevät baariin läppärit kainalossa, hakevat olusen vierelle ja rupevat surffailemaan.


Ja jos tätä Suomessa koittaisi... No, en ehkä halua kokeilla. :virne:
Avatar
Maija
 
Viestit: 1393
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 23:29

Re: Käyttäytyminen ulkomailla

ViestiKirjoittaja Tierra » Ke 04 Kesä 2008 18:43

Täytyy ihan ensiksi sanoa, että koitan aina suhtautua kaikkiin kulttuureihin ilman yleistyksiä ja ennakkoluuloja MUTTA on pakko sanoa, että kiinalaisten kanssa on mennyt ehkä eniten hermot ikinä.

Okei, on ihan ymmärrettävää, että länsimaalainen ulkonäkö aiheuttaa ihmetystä kun on koko elämänsä joutunut katsomaan miljardia kanssa sisartaan/veljeään, mutta onko ihan pakko nauraa päin naamaa ja osoitella samalla? Se on alkuun ihan viihdyttävää mutta nopeasti siihenkin kyllästyy... Toiseksi nenänkaivaminen ja räkiminen ei ole khuulia. Kolmanneksi on ihan ymmärrettävää, jos taksikuski ei tiedä osoitetta about 20 miljoonan asukkaan kokoisessa kaupungissa, tämän voi toki kertoa. Se on paljon vähemmän noloa kuin saman kohdan ohi ajaminen viidettä kertaa. Tämä kasvojen menettämisen pelko tekee hieman vaikeaksi luottaa kiinalaiseen kun ei tiedä puhuuko tyyppi nyt scheibalaibaa vai kannattaako sen neuvoihin ihan oikeasti luottaa. Hermojen menettämistä ei paljon helpota yhteisen kielen totaalinen uupuminen. Kaikista ärsyttävintä on jos oot vaikka kettuuntunut johonkin hostellinpitäjän temppuun niin ne vaan pyörittelee päätään ja hymyilee ja naureskelee.

Kiinalaiset on muuten kännissä ihan poskettoman huvittavia. Ne ottaa kaks Tsingtao-olutta ja pyörii saman tien sohva ja seinän välissä metrin levynen hymy naamarissa :)

Tässä nyt vain muutamia, itsepä tungin niitten tontille :pepsodent:
Avatar
Tierra
 
Viestit: 16
Liittynyt: Su 04 Touko 2008 11:29
Paikkakunta: Åbo

Re: Käyttäytyminen ulkomailla

ViestiKirjoittaja Shay » Ke 04 Kesä 2008 19:43

Ranskalaiset on välillä kyllä semmosia nirppanokkia että... :ei: Eikä ne tajua
englantia, eikä niitten englantia tajua. Ne hyysää vaan omissa piireissään
eikä välitä muunmaalaisista.
Lift me up above this, the broken, the empty. Lift me up and help me to fly away!
Avatar
Shay
Hukkasusi
 
Viestit: 3056
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 20:32
Paikkakunta: Pään sisällä pimeässä

Re: Käyttäytyminen ulkomailla

ViestiKirjoittaja Vanilla » Ke 04 Kesä 2008 23:46

Shay kirjoitti:Ranskalaiset on välillä kyllä semmosia nirppanokkia että... :ei: Eikä ne tajua
englantia, eikä niitten englantia tajua. Ne hyysää vaan omissa piireissään
eikä välitä muunmaalaisista.

Allekirjoitan tämän! Varsinkin ranskalaiset tytöt. Ensimmäisen kerran ranskalaisia tavatessani yritin olla oikein mukava niille, yritin jopa puhua huonoa ranskaani. Mutta ne ei edes tajunneet mitä yritin niille sanoa (mikä on tietenkin mun vika, ei niiden :virne: ), ja kun vaihdoin englanniksi, ei ne ymmärtäneet yhtään mitään. Siirtyivät hyvin pian juttelemaan keskenään nopeasti omalla kielellään, mitä mie en sitten tietenkään ymmärtänyt. Viikko vietettiin samassa paikassa, eikä oikein juteltu enää kummempia.

Okei, pakko myöntää, että yksi pojista oli poikkeus ja tuli suhteellisen hyvin toimeen englannilla. Se oli muutenkin kiva poika kyllä.

En mä tiedä, onko mulla muuten mitään erityisiä kokemuksia mistään kansallisuuksista. Saksalaiset on tosin hilpeitä ja pitävät oluesta ja makkarasta. Stereotypiat pätevät siis jälleen :superhymy:
"Kyllä se hyvin menee, kun vaan muistaa hengittää oikein."
Avatar
Vanilla
 
Viestit: 343
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 18:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Käyttäytyminen ulkomailla

ViestiKirjoittaja Lyyra » To 05 Kesä 2008 03:50

Mun kaikki ranskalaisennakkoluulot on pyörtyneet täällä täysin. Ranskalaiset on ihania.

Eniten mua tuppaa ahistamaan nuo aasialaiset. Siis japanilaiset, kiinalaiset, singaporelaiset jne. Eikä kyse ole mitenkään oikeastaan niiden käytöksestä, vaan jostain kansanluonteesta tai jostain. Japanilaiset hihittelee ja musta tuntuu että ne yrittää salailla koko ajan jotain, kiinalaiset ja singaporelaiset on ennakkoluuloisia ("haiseeko Suomessa aina pahalle?", "eihän lapsille saa opettaa, että homous on ihan ok juttu"). Tapaamani intialaiset ovat sen sijaan olleet tosi ystävällisiä ja mukavia.

Ruottalaiset taas kattoo nenänvartta pitkin. Tapaamani norjalaiset ja tanskalaiset on olleet ihan kivoja. Saksalaiset on saksalaisia, rempseitä mutta ystävällisiä.

Sitä en ymmärrä, että miten oon onnistunut välttymään kreikkalaisilta, kun niitä tuntuu olevan täällä tosi paljon. Ehkä ne vaan on jotenkin sisäänpäinlämpiävää sakkia tai jotain, ja hengaavat vain kreikkalaisten kanssa. Tosin olihan täällä Kreikka-festarit pari viikkoa sitten, mutta jäi käymättä.

Australialaiset ovat yllättäneet positiivisimmin, mutta heillähän onkin täällä kotikenttäetu.

Saako musta nyt jotenkin kamalan ennakkoluuloisen kuvan? :kauhistunut:
Lyyra
Digipahuus
 
Viestit: 8187
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 02:56

Re: Käyttäytyminen ulkomailla

ViestiKirjoittaja LazyBastard » To 05 Kesä 2008 07:56

Lyyra kirjoitti:Mun kaikki ranskalaisennakkoluulot on pyörtyneet täällä täysin. Ranskalaiset on ihania.


Ehkä ne on ulkomailla erilaisia. Omissa maissaan ne on melko sietämättömän töykeitä. Etenkin Belgiassa.
Et in Arcadia ego.
Avatar
LazyBastard
 
Viestit: 737
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 12:49

Re: Käyttäytyminen ulkomailla

ViestiKirjoittaja Herkku » To 05 Kesä 2008 08:31

LazyBastard kirjoitti:
Lyyra kirjoitti:Mun kaikki ranskalaisennakkoluulot on pyörtyneet täällä täysin. Ranskalaiset on ihania.

Ehkä ne on ulkomailla erilaisia. Omissa maissaan ne on melko sietämättömän töykeitä. Etenkin Belgiassa.

Aikoinaan tein yhdenkin vähän laajemman kiepin ulkomailla ja Brittein saarella satuin samaan hostelliin ranskalaisporukan kanssa. Tästä on jo ikuisuus, mutta jäipähän mieleen. Tyypit valtasivat hostellin keittiön ja se niiden touhu siellä keittiössä oli ihan uskomatonta sikailua. Eikä vissiin puhettakaan, että olisivat siivonneet ruokasotansa jäljet.

Ennen tätä olin toisella reissulla kierrellyt Ranskassa ja sieltä ei jäänyt paikallisten osalta taas mitään hampaankoloon.
It's not denial. I'm just very selective about the reality I accept. - Calvin
Avatar
Herkku
 
Viestit: 142
Liittynyt: Ti 03 Kesä 2008 07:52

Re: Käyttäytyminen ulkomailla

ViestiKirjoittaja Muksu » La 07 Kesä 2008 20:01

Luulin otsikosta että täällä neuvottaisiin nimenomaan meitä peräpohjolan kyläjuntteja käyttäytymään. Suomalaisia kun ei kovin ystävällisenä ja hyvätapaisena kansana myöskään tunneta...

No, tässä joka tapauksessa pari vinkkiä Japaniaan matkaaville:
-Japanissa on lukemattomia ruokaan ja juomaan liittyviä tabuja. Japanissa ei syödä tai juoda kadulla kävellessä. Ei edes jäätelöä. Ei edes vettä pullosta. Tupakointikin kävellessä on harvinaista. Ravintolassa pöytään tuodaan yleensä ensin märät ja lämpimät pyyhkeet käsien "pikapesua" varten.
-Japanissa ei ole tapana esiintyä vahvassa humalassa. Jokainen japanilainen jonka näin (myöhään yöllä) huppelissa, oli kotimatkalla JA ystäviensä saattamana.
-Japanissa ei ole tapana osoittaa vahvoja tunteenpurkauksia julkisesti. Siellä ei siis huudeta, skitsoilla ja mekasteta, vaikka kuinka kiukuttaisi.
-Ainakin Tokiossa on puhdasta ja hygieenistä: Vain turisti saattaa tumpata tupakkansa kadulle, roskia maahan ei heitä kukaan. Tuhkakuppeja ja roskiksia on aivan riittävästi. Kadulle ei myöskään kusta, paskata, oksennella tai syljetä. Japanilaiset pitävät usein hengityssuojainta flunssaisina: he siis huomioivat toiset ihmiset tälläkin tavalla. Aivastaessa tai yskiessä on todellakin käännyttävä ja peitettävä suu käsillä.
-Asiat ojennetaan ja otetaan vastaan kahdella kädellä. Kun japanilainen antaa käyntikortin (sitä tapahtuu kaiken aikaa), se otetaan vastaan molemmilla käsillä ja sitä katsotaan ennen taskuun laittamista.
-Japanissa ei ole tapana tuijottaa voimakkaasti silmiin pitkää aikaa. Tai on toki, mutta se on aggressiivinen ele; mm. sumopainijat mittelevät toisiaan tuijottamalla ennen varsinaista painimista. Tavallisessa jutustelussa katsotaan toki silmiin mutta japanilainen kääntää katseensa puolen minuutin välein pois. Länkkäreiltä siedetään hiukan moukkamaisempia tapoja tässä suhteessa.
-Japanilaiset hymyilevät, kiittävät ja kumartavat paljon. Kannattaa opetella - tulee paremmin toimeen.
-Japanissa EI anneta tippiä. Se voidaan tulkita jopa loukkaavaksi almujen jakeluksi.
-Japanissa ei välttämättä osata englantia, mutta suomalainen oppii helposti japanin alkeet. Japanissa käytetään joitakin sanoja hiukan eri tavalla kuin länsimaissa: Kun japanilainen lupaa puhelimessa ystävälleen saapua toisen luo, hän sanoo "menen sinne" kun suomalainen sanoisi "tulen sinne". Ymmärtämisvaikeuksia saattaa tulla, mutta kohteliaat japanilaiset selvittävät kyllä kärsivällisesti mitä turisti haluaa.
-Kun japanilaisen kotona kehuu jotakin esinettä moneen kertaan, se merkitsee että sitä pyydetään itselle. Olen kuullut tarinan, kuinka Japanissa vieraillut sai lahjaksi lukuisia isäntäperheensä koriste-esineitä.
-Kun japanilaiselta kysyy suuntaa, ei ole tavatonta että hän saattaa perille asti.

Kolmen päivän jälkeen olen täysin valloittunut Japanista ja japanilaisista. Niin siistiä, ystävällistä ja mukavaa ei ole ollut missään ikinä. Ja siellä todellakin kaikki toimii. Eikä Tokio edes ole niin kallis kuin jotkut kuvittelevat; onhan se maailman mittakaavassa kallis paikka, mutta niin on Helsinkikin. Suomalaiselle moni asia on yllättävän halpaa, kuten ruoka, vaatteet, majoitus ja elektronikka.
Oh Lord, what fools these mortals be!
Avatar
Muksu
 
Viestit: 44
Liittynyt: Ma 12 Touko 2008 22:36

Re: Käyttäytyminen ulkomailla

ViestiKirjoittaja LazyBastard » Ma 09 Kesä 2008 08:22

Muksu kirjoitti:-Japanissa ei ole tapana esiintyä vahvassa humalassa. Jokainen japanilainen jonka näin (myöhään yöllä) huppelissa, oli kotimatkalla JA ystäviensä saattamana.


Jaa? Kyllä kaksi vuotta Tokiossa asunut kaverini oli sitä mieltä, että Japanissa nimenomaan on OK olla kännissä julkisella paikalla. Iltaisin salarymaneja hoippuu juna-asemilla läjässä. Samaa kirjoittaa myös Anthony Bourdain kirjassaan Kitchen Confidential.
Et in Arcadia ego.
Avatar
LazyBastard
 
Viestit: 737
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 12:49

Re: Käyttäytyminen ulkomailla

ViestiKirjoittaja Muksu » Ma 09 Kesä 2008 14:27

LazyBastard kirjoitti:
Muksu kirjoitti:-Japanissa ei ole tapana esiintyä vahvassa humalassa. Jokainen japanilainen jonka näin (myöhään yöllä) huppelissa, oli kotimatkalla JA ystäviensä saattamana.


Jaa? Kyllä kaksi vuotta Tokiossa asunut kaverini oli sitä mieltä, että Japanissa nimenomaan on OK olla kännissä julkisella paikalla. Iltaisin salarymaneja hoippuu juna-asemilla läjässä. Samaa kirjoittaa myös Anthony Bourdain kirjassaan Kitchen Confidential.


Niin, mun kokemukseni perustuu kolmeen päivään ja japanilaisten kavereiden neuvoihin.
Voithan sä mennä kokeilemaan! :D
Mä en nähnyt yhtään känniurpoa ja ois hävettänyt aivan saatanasti jos oisin ollut jurrissa keskellä kylää.
Oh Lord, what fools these mortals be!
Avatar
Muksu
 
Viestit: 44
Liittynyt: Ma 12 Touko 2008 22:36

Re: Käyttäytyminen ulkomailla

ViestiKirjoittaja LazyBastard » Ma 09 Kesä 2008 15:08

No, katselin netistä juttuja aiheesta ja törmäsin seuraaviin:
Public drunkenness amongst men, especially late at night, is quite common (and unlike in the USA, legal) though unlike many other countries it is not often related to violence. There is no great embarassment involved in being seen drunk by other people, so as long as you don't make a fool of yourself all the time. You have to be a pretty hard drinker before people treat you as a nuisance.
Lähde

Ei humalaisia julkisella paikalla?

Julkinen kännäys on Japanissa kuitenkin vähenemässä, vaikka alkoholinkulutus siellä on ilmeisestikin nousussa.

Kyllä mun täytyy todeta, että ainakin nettilähteiden perusteella Japanissa ollaan julkisesti kännissä ja sitä myös siedetään. Ja tätä kyllä tukevat tuttavieni kokemukset siellä.
Et in Arcadia ego.
Avatar
LazyBastard
 
Viestit: 737
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 12:49

Re: Käyttäytyminen ulkomailla

ViestiKirjoittaja Yabba » Ma 09 Kesä 2008 21:59

Postataanpas tähän nyt sitten muutama yleissivistävä tapa maailmalta, eli mitä EI kannata tehdä, jollei sitten tahdo turpaan.... :virne: Niille jotka eivät jaksa tai halua lukea enklantia, lyhyt suomennos, ilman hauskoja kommentteja ja ohjeistuksia (ainakin mä tykkään crackedin jutuista :wirne: mutta mitä se kertoo minusta :täh: )

  • Älä näytä Kreikassa käsillä että ei kiitos (käsi, kämmenpohja edelle eteenpäin), koska sielä se tarkoittaa suurin piirtein että haista sinä p*ka...
  • Elä näytä arabeille peukulla että Jees, tää on hauskaa (siis nosta peukkua heille), koska se tarkoittaa että sinä haluat tuikata peukun heidän persaukseen... :friikkipeukku:
  • Muista jättää aasiassa lautaselle se viimeinen pala murkinastasi, koska se kertoo että ruoka oli hyvää ja sait sitä riittävästi. Jos taas tyhjennät lautasen täysin tyhjäksi (pahimmassa tapauksessa nuolet sen), se tarkoittaa suurinpiirtein seuraavaa "Sain liian vähän ruokaa, ja mulle jäi nälkä, tää on kurja ja pihi paikka joka ei jaksa edes vieraitaan ruokkia joten hävetkää, loukkasitte minua pahemman kerran..."
  • Tervehdit (naisille erityisesti tarkoitettu säännös tietenkin) iloisesti vastakkaisen sukupuolen edustajaa Saudi-Arabialaisessa kahvilassa. Voi, onhan se ystävällistä, mutta myös laitonta koska se tarkoittaa että haluat :pahasetä: sen miehen kanssa läheisimmässä hotellissa... Tästä muuten voi seurata ihan kunnolla vankeutta, jos ei peräti kivisadetta niskaan :peukut:
  • Annat parillisen määrän kukkia venäläiselle (tytölle/pojalle, kummasta vain tykkäät :pahasetä: ), ei, sinä et sano rakastavasi häntä, vaan sen sijaan toivotat matkaa kirkkomaalle. Kyllä, parillinen määrä kukkia toimitetaan vain ja ainoastaan kuolleille tai niille joille kuolemaa toivotetaan. Tämähän antaa kokonaan uuden kuvan termistä, sano se kukkasinKuva
  • Jakelet lahjoja vasemmalla kädellä, joo toki olenhan minäkin vasenkätinen, mutta jostain syystä tuo käsi liitetään yleensä berberin ja muiden "likaisten" paikkojen pyyhkimiseen => haistatetaan jälleen torttua immeisille...
  • Äläkä missään nimessä näytä Oolrait merkkiä (junow, peukku+etusormi renkaana, loput sormet pystyssä poronsarvina sivulla), vaikka se meillä onkin myönteinen, sielä se lähinnä tarkoittaa että painu hiplailemaan :pahasetä: itseäsi. Sen sijaan, jos brassi sattuu näyttämään sinulle keskaria (tai ainakin kuvittelet niin) se ei tarkoita että oot kakka, vaan se tarkoittaa että oolrait :wirne:
Eipäs mulla muuta, jatkakaa :pahasetä:
Minä lähden Pohjois-Karjalaan / vaihdan farkut verkkarihousuun
kotiseudulle Pohjois-Karjalaan / juon kaljaa auringon nousuun"
Avatar
Yabba
 
Viestit: 2090
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 21:31
Paikkakunta: Karhunpäässä

Re: Käyttäytyminen ulkomailla

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ti 10 Kesä 2008 03:55

Kai luitte crackedista samalla hengenvedolla myös solvausoppaan?
Lyyra
Digipahuus
 
Viestit: 8187
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 02:56

Re: Käyttäytyminen ulkomailla

ViestiKirjoittaja Kuolo » Ti 10 Kesä 2008 09:54

Mie oon niin ylpee kun tuolta löytyy kotimainen "kuse muuntajaan"
Avatar
Kuolo
Site Admin
 
Viestit: 1321
Liittynyt: To 24 Huhti 2008 22:53

Re: Käyttäytyminen ulkomailla

ViestiKirjoittaja Shay » Ti 10 Kesä 2008 09:57

Lyyra kirjoitti:Kai luitte crackedista samalla hengenvedolla myös solvausoppaan?

Lausuntaohjeet olivat valitettavasti hieman vajavaiset. :(
Lift me up above this, the broken, the empty. Lift me up and help me to fly away!
Avatar
Shay
Hukkasusi
 
Viestit: 3056
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 20:32
Paikkakunta: Pään sisällä pimeässä

Re: Käyttäytyminen ulkomailla

ViestiKirjoittaja shaana » Ti 10 Kesä 2008 22:38

Olen matkustanut jonkin verran ja täällä Suomenkin kamaralla törmännyt ulkomaaneläviin.
Ranskalaisista kotomaassaan olen saanut samanlaisen käsityksen kuin moni muukin, sisäänpäin lämpiäviä ja muita nenänvartta pitkin katsovia (joskus olen kuullut samaa muuten turkulaisista :virne: ). Muistan tapauksen, kun Äiskä oli tulossa Pariisista joskus vuonna vasara, ja olin tuliaisiksi pyytänyt jotakin CD-levyä. Ei ollut muuta löytynyt kuin Michael Jacksonin kokoelma kentältä. Eh.

Japanilaisista (turisteista) olen saanut hyvän kuvan. Olen viettänyt paljon aikaani Suomenlinnassa eloni aikana, ja siellähän törmää vaikka keneen - siellä tapaamani japanilaiset ovat olleet kiinnostuneita Suomesta ja aidosti ystävällisiä ihmisiä.
Eräs sukulaiseni taasen oli Espanjassa opiskelemassa kieltä ja kertoi hollantilaisten olevan aivan mahdottomia tätä teoriaa on myös vahvistanut eräs toinen ystäväni, joka asuu ja opiskelee Hollannissa, kämppiksinä kolme vallatonta hollantilaista. Ilmeisesti ovat eläväisempää sorttia, saattaisin toki itse tulla juttuun :tilt:

Ulkomailla matkaillessa saksalaisista on jäänyt vähän huono kuva, vähän tuppaavat maailman valtiaita ainakin omasta mielestään olemaan. Tapaamani britit puolestaan ovat olleet kohteliaita ja hyväkäytöksisiä. Kielikurssilla Englannissa ollessani asustin muutamia viikkoja ruotsalaisten kanssa, eikä heissä ollut mitään vikaa, puheliaampia olivat kuin suomalaiset, tätä sain paikallisiltakin tuolloin kuulla.

Juniorina kävin useana kesänä kansainvälisillä leireillä, joille osallistui mm. Venäläisiä, puolalaisia, saksalaisia, unkarilaisia, norjalaisia, israelilaisia, grönlantilaisia ja muitakin kansalaisuuksia. Muistan tuolloin suomalaisten pentujen nivoutuneen erityisen hyvin yhteen norjalaisen ja israelilaisten kanssa, mistä lie johtui.

Millainen kuva on muulla maailmalla suomalaisista? Varmaan aika vaihteleva. Jossain turistirysissä varmasti meidät tunnetaan ryyppäävinä sikoina, mutta esim. Yritysmaailmassa varmaankin ahkerina työnpuurtajina. Kait suomalaiset on loppukahinoissa aika eksoottista sakkia? :tilt:
Aurinko, sinä sanoit kun katselimme kuuta.
Avatar
shaana
Kuivaliha
 
Viestit: 1539
Liittynyt: To 24 Huhti 2008 23:19
Paikkakunta: Hangessa.

Re: Käyttäytyminen ulkomailla

ViestiKirjoittaja Tr*ina » Ke 11 Kesä 2008 02:13

Ai että tällainen kansallisuusluokittelu onkin hauskaa!

- Britit. Tykkään. Iloisia ja nauravia ja ottavat usein porukkaansa. Tosin välillä dokaaminen menee överiksi.

- Ranskalaiset. Sisäänpäinlämpiäviä todellakin. Valikoivia ja nirsoja.

- Thaimaalaiset. Pakko ottaa mukaan tähän arviointiin, koska thaimaalaiset ovat kuulema maailman ystävällisimpiä. Not. Maailman kaksinaamaisimpia, paremminkin. Yhtä hymyä edessä, takana pelkkää pilkkaa. Niistä 69 maasta, joissa olen käynyt, Thaimaa on toinen, jossa ihmiset tahallaan viittaavat minuun väärällä pronominilla tai kutsumatermillä. Thaimaalaiset ovat myös laiskoja, eivät jaksa opiskella edes minimäärää englantia asiakaspalvelua varten. Eikä thaimaalaisten kanssa voi keskustella mistään: maailman kevytmielisin ja turhanpäiväisin kansa. Myös vietnamilaiset ja kambodzalaiset kuuluvat samaan muka-ystävälliseen sarjaan.

- Kreikkalaiset ja portugalilaiset. Kyräileviä, pikkumaisia ja ahdasmielisiä synkistelijöitä.

- Jenkit. Tässä on toinen muka-ystävällinen kansa. Kuinka monta kertaa olenkaan ollut tilanteessa, jossa amerikkalaiset ovat lirkutelleet small talkia tutustuttaessa. Kunnes joku jenkin kaveri on keskeyttänyt "hei, tuus tänne" tai vaimo nykinyt miestään hihasta "hei, toihan on" ja sitten kukaan ei olekaan enää sanonut halaistuakaan sanaa. Se nopeus, millä ihmisestä tulee täysin ilmaa toiselle, on käsittämätön amerikkalaisten kanssa oltaessa tekemisissä. (Itse asiassa kyse ei ehkä niinkään ole muka-ystävällisyydestä vaan tarkasta seuran valikoinnista.)

- Kiinalaiset. En tunne tarpeeksi, mutta kiinalaisissa on jotain hauskaa. Ilmeisesti en ollut maassa tarpeeksi kauaa, koska minua kiinalaisten iloinen uteliaisuus ei ärsyttänyt. Hassuja innossaan. Kiinalaisten negatiivinen piirre on rahakeskeisyys. Muualla maailmassa tinkiessä voi ajatella että puolet tai kolmannes on lähellä sopivaa hintaan. Kiinassa se on kymmenesosa.

- Venäläiset. Lämpimiä, voimakastunteisia ihmisiä. Kohtelevat naista kuin ruusua kämmenellä. (Venäläiset lomalla on ehkä toinen juttu.)

- Saksalaiset. Mutkattomia, arkisia, älyllisistä asioista kiinnostuneita.
Juha Mieto: "Onnellisuus syntyy vuodenaikojen tarkkailusta."
Tr*ina
 
Viestit: 541
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 01:41

Re: Käyttäytyminen ulkomailla

ViestiKirjoittaja shaana » Ke 11 Kesä 2008 07:10

Oivoi, unohdin täysin viestistäni intialaiset :hymyhali:
Olen käynyt Intiassa parikin kertaa ja ihmiset siellä ovat aivan uskomattomia, ystävällisiä ja vähään tyytyväisiä. Juuri nuo ihmiset ja heidän elämänasenteensa tekee Intiasta entistä hienomman kohtaan matkustaa ja vierailla. :superhymy:
Aurinko, sinä sanoit kun katselimme kuuta.
Avatar
shaana
Kuivaliha
 
Viestit: 1539
Liittynyt: To 24 Huhti 2008 23:19
Paikkakunta: Hangessa.

Re: Käyttäytyminen ulkomailla

ViestiKirjoittaja Mr. Smith » Ke 11 Kesä 2008 16:17

shaana kirjoitti:Eräs sukulaiseni taasen oli Espanjassa opiskelemassa kieltä ja kertoi hollantilaisten olevan aivan mahdottomia tätä teoriaa on myös vahvistanut eräs toinen ystäväni, joka asuu ja opiskelee Hollannissa, kämppiksinä kolme vallatonta hollantilaista. Ilmeisesti ovat eläväisempää sorttia, saattaisin toki itse tulla juttuun :tilt:

Pikkusiskoni opiskeli Hollannissa muutaman vuoden (juu, arvatkaa kuka sai älyn JA ulkonäön tässä perheessä :pepsodent:) ja hänen kokemuksensa mukaan hollantilaiset ovat itseasiassa aika välinpitämättömiä.

Eivät ne kuulema oikeasti ole niin suvaitsevaisia ja ymmärtäväisiä, niitä ei vaan kuulema nappaa. Hieno esimerkki oli se, että pikkusiskon ja usean muun matkatavarat olivat jääneet Hollannissa lentokentällä ulos kolmeksi päiväksi; ketään vaan ei ollut kiinnostanut että miksiköhän nuo matkalaukut ovat jo kolmatta päivää lumen alla tuolla ulkona :peukut:
"Real men are not intimidated by physical threats against their personal selves, and, ironically, neither am I. "
- Ernest P. Worrell -
Mr. Smith
 
Viestit: 1766
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 07:27
Paikkakunta: Turku

Re: Käyttäytyminen ulkomailla

ViestiKirjoittaja sybe » La 14 Kesä 2008 23:05

Teen työtä säännöllisesti saksalaisten,italialaisten, jenkkien ja brittien kanssa. Pääosin homma on toki s-posti sotaa, mutta kerran kuussa olen ulkomana työreissulla. Kaikkien kanssa työ hommat pääosin hoituu.Italialaisten kanssa tulee viiveitä ja ehkä eniten tilanteita että se kolmaskaan si ei tarkoita vielä mitään.Saksalainen on (yllätys) aikataulujen suhteen jämptein ja hommat etenee agendojen ja tarkkojen raamien puitteissa junamaisesti kohti projektien päätöksiä. Mitään luovaa ei välttämättä sitten synnykkään, siitä kun ei ole ollut agendalla mainintaa. Työaikaan kaikkien ed.main kansalaisuuksien kanssa seurustelu on työkeskeistä ja kohteliaan virallista. Iltasella italiaanojen kanssa läppä lentää rennoimmin kuin esim. brittien kanssa, onko tuossa sitten syynä vain se että italian työkamujen kanssa meitä yhdistää pitkän matkan juoksuharrastus. Jenkeillä on palavereissa kohtelias peruskäytös ja hymy naamalla. Tulee mieleen useasti että onpas teennäisen ystävällistä porukkaa. Jenkkien palavereoinnin päätteeksi jää usein fiilis että selän takana sitten omalla porukalla puretaan vierailuni ja tehdään todelliset päätökset. Tässä nyt on vain tämä välivaihe, pakko palaveri suomalaisen "pääurakoitsijan" kanssa, jossa täytyy pitää naama virneessä. Jenkkien projektissa tullaan usein erilaiseen loputulemaan mikä oli alunperin tarkoitus.
Wanhakin oppii uutta - tosin toistoa kaivataan
sybe
 
Viestit: 403
Liittynyt: Ti 13 Touko 2008 00:02

Re: Käyttäytyminen ulkomailla

ViestiKirjoittaja Walker » Su 15 Kesä 2008 10:28

kämppiksinä kolme vallatonta hollantilaista. Ilmeisesti ovat eläväisempää sorttia

Eivät ne kuulema oikeasti ole niin suvaitsevaisia ja ymmärtäväisiä, niitä ei vaan kuulema nappaa.


En ole Hollannissa käynyt, tiedot perustuvat Hollannissa käyneisiin ystäviin ja
mitä olen hollantilaisten kanssa jutellut.

Meillä Päivi Räsäs landiassa:" ei tuplien myyntiä, Indy Jones on pahasta
ja varmuuden vuoksi leikataan leffaa 1/2h, viina- ja pilsneripulloihin
varoitustekstit" vs. hollannin "nimelliset" rajoitukset.
Vapaata, avointa, chillaavaa elämää siellä on. Jalkapalloturnauksissa
oranssinaamaisia ja peruukkipäisiä faneja, Suomessa : "Tuu jo pois
sieltä huutelemasta".

Kovaa bailuporukkaa ovat: yökerhot auki 24h tai niin kauan kuin asiakkaita riittää,
parhaimmat DJ:t, Sensation White-tapahtuma, huumeet, ei alkoholirajoituksia.

Ääripäitä korostaa se että hollantilaiset olen tavannut ja nähnyt meille
tutussa elementissä lumessa mutta hollantilaisille talviajo, laskettelu ja hiihto
on vieraampaa. :tilt:
"Without music, life would be a mistake" - Nietzsche
Walker
 
Viestit: 2259
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 10:42

Re: Käyttäytyminen ulkomailla

ViestiKirjoittaja Walker » Su 15 Kesä 2008 10:46

Nugat kirjoitti:Täällä suomessa sain olla seuraneitinä parile saksalaiselle vaihto-oppilaalle.
Heistä sain huonon kuvan, mutta oletan, etteivät kaikki ole sellaisia.

Kansa joka kuuntelee ja diggaa suomenkielistä humppaa (Eläkeläiset) ei voi mitään vikaa olla :viileä:
"Without music, life would be a mistake" - Nietzsche
Walker
 
Viestit: 2259
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 10:42


Paluu Yleistä



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 11 vierailijaa

cron