Tupakoitko?

Yleinen jutustelu tänne. Korvaa myös entisen kysyttävää -osion.

Re: Tupakoitko?

ViestiKirjoittaja Emilia » Ma 08 Helmi 2010 21:51

Lumikki75 kirjoitti:
Yeanna kirjoitti:
Marilla kirjoitti: Yksi tiukka sääntö mulla on tupakoiville: mun kämpässä ja autossa ei saa polttaa.

Tälläinen sääntö on minullakin.

Mulla myös, vaikka itse poltan. En mä halua sitä tupakansavua koko ajan haistella, sillon vaan kun poltatuttaa. :)

Joo hyi ei. Ei sisällä. Autoa mulla ei olekaan, mut jos olis niin varmaan käyttäisin Kuolon taktiikkaa.
Eli ei muuten kuin ikkunat auki ja pitkillä matkoilla. Baareissakin on nykyään mukavampaa, kun ei
oo sitä savua joka paikassa. Kopit on kyllä kauheita.

Helsinki-Vantaan lentokentällä oli mahtavat tupakkakopit! Kaveri odotti ulkopuolella ja ihmetteli, miten
savu ei leviä kopin ulkopuolelle, vaikkei kopissa ollut ovea ollenkaan. Eikä sisälläkään ollut yhtään savua
vaikka oli monta ihmistä tupakoimassa. :peukku:
Elämän pienistä asioista kaikkein suurin on se,
joka pienuudellaan mullistaa elämämme loppuiäksi.
Avatar
Emilia
 
Viestit: 2931
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 15:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tupakoitko?

ViestiKirjoittaja seiklus » To 11 Helmi 2010 15:56

Emilia kirjoitti:
Helsinki-Vantaan lentokentällä oli mahtavat tupakkakopit! Kaveri odotti ulkopuolella ja ihmetteli, miten
savu ei leviä kopin ulkopuolelle, vaikkei kopissa ollut ovea ollenkaan. Eikä sisälläkään ollut yhtään savua
vaikka oli monta ihmistä tupakoimassa. :peukku:



taitaa yks harvoista euroopan kentistä olla, missä enää röökikoppi on. itsellä aika pahasti pannuun ottaa ootella kentällä koneen vaihtoa törkeän kauan ilman tupakkakoppia. lopultahan sitä oli ulos mentävä, mutta sillä seurauksella, että piti uudelleen turvatarkastuksiin jonotella. kentillä kyllä myydään näitä sähköllä toimivia tupakan korvikkeita, mutta ei nyt sellanen ihan ekana hankintalistalla ole.. kunnon savut ja myrkyt syöpäkääryleestä on saatava, sehän se pointti on!
Avatar
seiklus
 
Viestit: 53
Liittynyt: Ke 08 Heinä 2009 23:12
Paikkakunta: Belgium

Re: Tupakoitko?

ViestiKirjoittaja shaana » La 20 Helmi 2010 15:12

Edelleen ilman savuja, bailatessakaan ei ole käynyt mielessäkään polttaa. :D Pitkänlainen ajomatka (pk-seudulta Lappiin viime viikonloppuna) tuntui ihan oudolta olla polttamatta, kun siinä yleensä on kulunut aika paljonkin tupakkaa ja se vaan jotenkin kuului mun kohdalla näihin pidempiin autoreissuihin. :hullu:
Aurinko, sinä sanoit kun katselimme kuuta.
Avatar
shaana
Kuivaliha
 
Viestit: 1539
Liittynyt: To 24 Huhti 2008 23:19
Paikkakunta: Hangessa.

Re: Tupakoitko?

ViestiKirjoittaja LazyBastard » Pe 09 Huhti 2010 14:35

Mehän tiedämme, että on aktiivista tupakointia (first-hand smoking), jossa tupakan polttaja itse imee savua keuhkoihinsa, ja passiivista (second-hand smoking), jossa tupakansavua hengittävät muut kuin itse tupakoitsija.

Nyt on lanseerattu myös termi "third-hand smoke". Tällä viitataan siihen savunhajuun ja tupakansavun partikkeleihin jotka jäävät huoneeseen, kun itse tupakoitsija on lähtenyt ja savu hälvennyt. Tutkimuksissa on huomattu, että nämä tupakan jäämätkin sisältävät karsinogeenejä, ne pysyvät erilaisilla pinnoilla kauan ja ovat vaarallisia erityisesti lapsille.

Third-hand smoke contains carcinogens too, study says
What is third-hand smoke? Is it hazardous?
Et in Arcadia ego.
Avatar
LazyBastard
 
Viestit: 737
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 12:49

Re: Tupakoitko?

ViestiKirjoittaja Emilia » Pe 09 Huhti 2010 20:31

Miksi Lopeta & Voita -kilpailun säännöissä sanotaan, että
"11. Voittajat osallistuvat julkisiin palkintojenjakotilaisuuksiin ja antavat luvan käyttää kuvaansa kilpailun nettisivuilla. Voittajat lupaavat myös antaa haastatteluja medialle. "

Ihan tyhmä sääntö. :( Voisin osallistua, mutta en uskaltaisi antaa haastatteluja. Ainakaan, jos ne menee televisioon. :hullu: Osallistun ehkä silti. Katsoo nyt.. On taas viime aikoina ollut sellainen, hieman huolestuttava yskä päällä, ettei tekisi yhtään huonoa olla tupakoimatta välillä. Mutta noh.. olen ikuinen lopettaja. Ei riitä usko eikä motivaatiokaan oikein. :( Meiän iskäki alkoi taas polttaa muutaman vuoden tupakoimattomuuden jälkeen. Ehkä haastan senkin tuohon, vaikkei se olekaan ehtinyt vielä polttaa päivittäin vuoden ajan.
Elämän pienistä asioista kaikkein suurin on se,
joka pienuudellaan mullistaa elämämme loppuiäksi.
Avatar
Emilia
 
Viestit: 2931
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 15:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tupakoitko?

ViestiKirjoittaja shaana » Pe 07 Touko 2010 14:27

Edelleen polttamatta, nyt jo neljä kuukautta ja rapiat! :pilvi:
Pelottavan helppoa tämä on edelleenkin ollut, kai sitten jossain vaiheessa iskee karmeat vieroitusoireet?
Nääh, näillä mennään, hyvillä mielin. Vähänk kurkoo :keijo:
Aurinko, sinä sanoit kun katselimme kuuta.
Avatar
shaana
Kuivaliha
 
Viestit: 1539
Liittynyt: To 24 Huhti 2008 23:19
Paikkakunta: Hangessa.

Re: Tupakoitko?

ViestiKirjoittaja skray » Pe 07 Touko 2010 22:19

Hyvä shaana! You go girl! :inkkari:
Onneksi horsma tietää itse oman arvonsa.
Avatar
skray
 
Viestit: 2804
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 16:49
Paikkakunta: Maalla

Re: Tupakoitko?

ViestiKirjoittaja Shay » Pe 07 Touko 2010 23:10

skray kirjoitti:Hyvä shaana! You go girl! :inkkari:

Liityn kannustuskuoroon. :inkkari: Jee!

-----------------
Tuli pienenä yllätyksenä, kun eräs pahin tuntemani korsteeni, joka veti nuuska-tupakka-piippu-kaikkeamikäsavuaa
ennen, oli lopettanut tupakoinnin. :tilt: Kunnia kaikille, jotka lopettamaan pystyy. :palvoo:
Lift me up above this, the broken, the empty. Lift me up and help me to fly away!
Avatar
Shay
Hukkasusi
 
Viestit: 3056
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 20:32
Paikkakunta: Pään sisällä pimeässä

Re: Tupakoitko?

ViestiKirjoittaja Niina-Maria » Ke 11 Huhti 2012 19:12

Lopetin tupakan polton lokakuussa 2011. Pari ensimmäistä viikkoa oli pahimmat, mutta muuten lopettaminen kävi oikeestaan aika
helposti. Nykyään viihteellä tulee muutama tupakka polteltua (ja oikeesti siis vain muutama), mutta niin harvoin tulee oltua viihteellä,
että eipä sen väliä. Kuitenkin vielä välillä käy mielessä, että olisi kiva mennä tupakalle. Mielihalu menee kuitenkin nopeasti ohi. Kummasti
muuten kunto nousi kuin itsestään tupakan polton lopettamisen jälkeen. :keijo:
Dictum, factum.
Avatar
Niina-Maria
 
Viestit: 107
Liittynyt: Ti 03 Huhti 2012 11:40
Paikkakunta: Lahti

Re: Tupakoitko?

ViestiKirjoittaja Lumikki75 » Pe 13 Huhti 2012 03:47

Mä lopetin tupakanpolton. Joskus viime kesänä alkoi kyteä mielessä sellainen ajatus, että tämä ei ole enää kovin kivaa, ja kun siihen vielä lisäsi koko ajan pahentuvan tupakkayskän, lopettamisen siemen oli kylvetty. Kaikessa hiljaisuudessa mietin asiaa pitkään, kunnes lopulta helmikuussa tumppasin viimeisen. Koko homma sujui ihmeen kivuttomasti. Mä en ollut pahantuulinen (niin kuin olin aikaisemmilla kerroilla, kun yritin lopettaa) eikä tullut päänsärkyä tai muita fyysisiä oireitakaan. Tietysti tupakka aina välillä tulee mieleen, koska poltin aika kauan ja paljon, mutta uskon että kyllä se oli tässä nyt. :)

Peeäs:
Tämä ketju tuntui parhaalta paikalta kirjoittaa tänne pitkästä aikaa, kun tänne oli oikeasti jotain kerrottavaa, ja vielä positiivista sellaista!
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't.
- Douglas Adams -
Avatar
Lumikki75
 
Viestit: 1022
Liittynyt: Ma 05 Touko 2008 11:49
Paikkakunta: Lahti

Re: Tupakoitko?

ViestiKirjoittaja skray » Pe 13 Huhti 2012 07:24

Lumikki! Kivaa kun sua taas näkyy täällä ja lisäks vielä näinkin positiivisissa merkeissä. :hymyhali:
Hienoa, että pystyit lopettamaan. Ehkä se oli helppoa, koska kroppa itsekin jo halusi lopettaa, eikä vain mieli. :)
Onneksi horsma tietää itse oman arvonsa.
Avatar
skray
 
Viestit: 2804
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 16:49
Paikkakunta: Maalla

Re: Tupakoitko?

ViestiKirjoittaja Aranwe » Pe 13 Huhti 2012 07:25

Lopetin jo 8 vuotta sitten. Sen jälkeen on lähinnä tullut polteltua sikareita harvoin. Kännipolttelulle ei kannata antaa pikkusormea, sillä siitä on helppo lipsahtaa.
Avatar
Aranwe
 
Viestit: 1257
Liittynyt: Ti 28 Joulu 2010 00:37
Paikkakunta: Brexit Wasteland

Re: Tupakoitko?

ViestiKirjoittaja Lumikki75 » Pe 13 Huhti 2012 13:08

skray kirjoitti:Lumikki! Kivaa kun sua taas näkyy täällä ja lisäks vielä näinkin positiivisissa merkeissä. :hymyhali:

Kivaa olla taas täällä, ihan on kotoisa olo. :hymyhali:
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't.
- Douglas Adams -
Avatar
Lumikki75
 
Viestit: 1022
Liittynyt: Ma 05 Touko 2008 11:49
Paikkakunta: Lahti

Re: Tupakoitko?

ViestiKirjoittaja Kibaya » Pe 13 Huhti 2012 13:36

Lumikki75 kirjoitti:
skray kirjoitti:Lumikki! Kivaa kun sua taas näkyy täällä ja lisäks vielä näinkin positiivisissa merkeissä. :hymyhali:

Kivaa olla taas täällä, ihan on kotoisa olo. :hymyhali:


Ihana kuulla. :hymyhali:
Kotoisa olo :hullu:
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Avatar
Kibaya
Hörhökeijotar
 
Viestit: 6667
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 17:19
Paikkakunta: Syövereissä.

Re: Tupakoitko?

ViestiKirjoittaja puolikarkea » Pe 13 Huhti 2012 16:01

Hauskaa, että lumikki on löytänyt jälleen tiensä tänne. :tilt:

Minä en tupakoi. Yhden tupakan olen polttanut, senkin vasta näin aikuisiällä, vaikka teini-iässä kaverit yrittivätkin houkutella maistamaan. Yleensä tupakansavu haisee nenääni pahalta ja arvostan niitä tupakoitsijoita, jotka ottavat muut ihmiset huomioon ja siirtyvät sivumpaan polttamaan. Minua ei siis haittaa, jos joku toinen polttaa, kunhan en itse joudu passiivisen tupakoinnin uhriksi.
minulle jää kertomus
joka muistuttaa elämääni
Avatar
puolikarkea
 
Viestit: 1216
Liittynyt: Ti 29 Huhti 2008 16:56

Re: Tupakoitko?

ViestiKirjoittaja shaana » Ma 16 Huhti 2012 14:43

Hehe, mulla tosiaan loppui tuo tupakanpoltto tuolloin kun tänne kirjottelin.
Tuntuu, että siitä on jo ikuisuus! Ei se ollut kyllä hankalaakaan, vai kultasiko aika jo muistot?
Ensimmäisen parin vuoden aikana en polttanut yhtään, nyt keväällä olen muutaman mentholin
seurassa polttanut, ja tuntuu että heti on kurkku täynnä töhnää, ei se kyllä hyvästä ole enkä kaipaa sitä.
Tupakalle voi lähteä mukaan muutenkin kuin polttamaan, höpöttämään ja itse haukkaamaan happea ilman
häkä ja terva terästettä. :tilt:

Mein Äiskä hankki sähkötupakan, sekin on aika hauska vehje. Aikamoista myrkkyä sekin varmaan on,
jos niitä uutteita käyttää, jotain kemikaaliahan sekin on.
Aurinko, sinä sanoit kun katselimme kuuta.
Avatar
shaana
Kuivaliha
 
Viestit: 1539
Liittynyt: To 24 Huhti 2008 23:19
Paikkakunta: Hangessa.

Re: Tupakoitko?

ViestiKirjoittaja Wildchild » Ma 23 Huhti 2012 13:51

Mie tupakoin joskus teininä satunnaisesti. Ennen täysi-ikäisyyttä silloin tällöin, ja täysi-ikäisenä lähinnä baarissa
ollessa. Mutta sekin tapa vain yhtäkkiä jäi, ilman mitään sen kummempia lopetuksia. Ei ole pitkä aika kun poltin
yhden tupakan vtutuspäissäni ja voin kertoa että maistui helkkarin pahalle ja menin oksentamaan sen jälkeen.
Hyvä näin, ei tee mieli maistaa uudelleen. :tilt:

Mies sen sijaan polttaa maxi-askin päivässä-parissa, eikä se oikeastaan mua häiritse. Paitsi ehkä rahallisesti.
Hänen tekisi mieli lopettaa, mutta kun katsoo nicorettien sun muiden tupakanpoltonlopettamistuotteiden hintoja,
into loppuu lyhyeen. Tokihan se ajan päälle tulisi halvemmaksi kun tupakoinnista pääsee lopullisesti eroon, mutta
kun mieskin on aloittanut tupakoinnin päälle 10-vuotiaana eli on polttanut n. 20 vuotta yhteen putkeen, lopettamiseen
tarvitaan kahta eri tuotetta (lääkäri sanoi tämän hälle että muuten homma voi käydä jopa hengenvaaralliseksi jos
lopettaa täysin ilman apuja tai vain pienellä avulla). Purkat ei sovi miehelle ollenkaan vaan laittaa pakin heti sekaisin,
eli se pitäisi olla inhalaattori ja laastareita. Parin viikon hinnaksi tulee nopsaan satanen. :ei:
No, katsellaan.
mä annan kaiken ku enempää ei oo, tajuuks sä kuka sun edessä seisoo? :nirppa:
Avatar
Wildchild
Räppimummo
 
Viestit: 1382
Liittynyt: Pe 09 Touko 2008 21:56

Re: Tupakoitko?

ViestiKirjoittaja Lumikki75 » Ma 23 Huhti 2012 14:43

Wildchild kirjoitti:mutta
kun mieskin on aloittanut tupakoinnin päälle 10-vuotiaana eli on polttanut n. 20 vuotta yhteen putkeen, lopettamiseen
tarvitaan kahta eri tuotetta (lääkäri sanoi tämän hälle että muuten homma voi käydä jopa hengenvaaralliseksi jos
lopettaa täysin ilman apuja tai vain pienellä avulla).

Vähän epäilen tuota lausuntoa. Mä en ollut polttanut ihan 20 vuotta, mutta yli kymmenen kuitenkin, ja viime vuodet enemmän kuin Wildchildin mies (sen maksiaskin päivässä, joskus jopa nopeammin), enkä kokenut lopettamisen olevan ollenkaan vaikeaa saati sitten sen oloista, että se voisi olla vaarallista. Oliko siihen jotain fyysistä perustetta minkä takia homma voi käydä jopa hengenvaaralliseksi vai tarkoittikohan lääkäri vaan jotain henkisen puolen mahdollisia ongelmia?
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't.
- Douglas Adams -
Avatar
Lumikki75
 
Viestit: 1022
Liittynyt: Ma 05 Touko 2008 11:49
Paikkakunta: Lahti

Re: Tupakoitko?

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ma 23 Huhti 2012 15:57

Minusta tuo lääkärin väite kuulostaa kyllä myös melko oudolta. Isäni lopetti joskus 1970-luvun lopulla polttamisen ihan kertaheitolla (ja oli todnäk poltellut jo melko pitkään ja melko paljon), ja vielähän tuo porskuttaa. Perusteliko se lääkäri väitettään mitenkään? :riips:
Lyyra
Digipahuus
 
Viestit: 8187
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 02:56

Re: Tupakoitko?

ViestiKirjoittaja Kibaya » Ma 23 Huhti 2012 16:49

Osa lääkäreistämme on edelleen ihan lääkefirmojen aivopesemiä.

Jotta tuon "hengenvaarallisen" tilan voi välttää, niin kannattaa suositella ensin vähentämistä. Tällöin lopettaminenkin on (kuulemani mukaan) helpompaa. Onhan nämäkin toki henkilöstä kiinni, mutta mitä itse olen tupakoinnin lopettaneiden kesken jutellut niin ovat kertoneet vähenämisen helpottaneen lopettamisvaiheessa. Kai se voi olla myös joku psykologinen juttukin.
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Avatar
Kibaya
Hörhökeijotar
 
Viestit: 6667
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 17:19
Paikkakunta: Syövereissä.

Re: Tupakoitko?

ViestiKirjoittaja Yabba » Ma 23 Huhti 2012 18:38

Tai sitten kyseessä on vain tekosyy jatkaa polttamista. Itse nimittäin ainakin keksin monen monta ja hyvää syytä olla lopettamatta (koulu, stressi, harjoittelu, oppari, laihtuminen, työt, muutto, hermot,...) mutta lopulta se kuitenkin loppu seinään (herranjestas) kohta pari vuotta sitten. Edelleen tosin tulee viihteellä ja reissussa poltettua mutta muuten ei (tosin alkoholismiin verrattavissa, kerran nikotinisti, aina nikotinisti eli mieli tekee ja repsahtaminen olisi helppoa ja mielihalut välistä kovat).

Mitä taas tulee tuohon lopettamisen "terveysriskiin" niin ymmärtääkseni se koskee lähinnä yli keski-ikäisiä joilla on hyvin tervatut keuhkot ja muita terveysriskejä (sydän tai hengityselintauteja tai muita immuniteettia heikentäviä vaivoja), eli sellaisia joilla jonkin terveysriskin vuoksi voi seurata vakavia komplikaatioita (veritulppaa, halvauksia tai elimistön lamaantumisia). Normaaleille perusterveille noita ei kuitenkaan pitäisi tulla, päin vastoin se ehkäisee noita. Mutta tietysti se on hyvä tekosyy :virne:

Ja vastahan siitä oli tänään uutisissa ettei nuo purkat ja muut toimi vaan ovat ikään kuin yksi tupakkatuote lisää markkinoilla.
Minä lähden Pohjois-Karjalaan / vaihdan farkut verkkarihousuun
kotiseudulle Pohjois-Karjalaan / juon kaljaa auringon nousuun"
Avatar
Yabba
 
Viestit: 2090
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 21:31
Paikkakunta: Karhunpäässä

Re: Tupakoitko?

ViestiKirjoittaja Wildchild » Ma 23 Huhti 2012 19:07

Kyllä se sitä jotenkin perusteli, mutta enhän mä sitä muista. Lähinnä kai se että kun on ollut yli 20 vuotta
nikotiinikoukussa, ei kannata lopettaa kerralla koska vieroitusoireet voivat käydä pahoiksi. Ja mun mies ei
pysty vähentämään vähitellen vaan se on all or nothing. Ja sekin on todettu että tarvitsee jotain avuksi.
Meitä on siis moneen junaan.

Ja Yabban naurettaviin tekosyy-kommentteihin en edes kommentoi mitään. Kai ny saakeli jokainen tietää mitä
hallaa yli 20 vuoden polttaminen tekee elimille ja koko keholle. Mutta halventaisivat niiden ns. korvausvalmisteiden
hintoja jos oikeasti haluaisivat että jengi edes yrittäisi tupakan polton lopettamista. Nää "piilotetaan askit
kaupassa kaappeihin"-metodit ei oikein palvele...
mä annan kaiken ku enempää ei oo, tajuuks sä kuka sun edessä seisoo? :nirppa:
Avatar
Wildchild
Räppimummo
 
Viestit: 1382
Liittynyt: Pe 09 Touko 2008 21:56

Re: Tupakoitko?

ViestiKirjoittaja skray » Ma 23 Huhti 2012 19:39

Se, että ne askit on kaupoissa piilossa on siks, ettei nuoriso keksis alkaa polttamaan ollenkaan, kun niitä tupakkeja ei näe koko ajan. Ihan kuin se auttais. jännittävämpäähän se varmaan vielä on, kun ne on vielä "tiskin alta". :töktök:

Oon kuullut, että lääkäri vois kirjottaa jonkun reseptin lääkkeeseen, jonka avulla tupakoinnin voi lopettaa. Mieheke tossa rupatteli, että on joku mielialalääke tms. ja sit joku tapaan liittyvä lääke, hintahaarukalla 60-300e. Varmaan toi mielialajuttu on kalliimpi, mut et sen avulla on kuulemma aika hyvät mahikset lopettaa oikeesti. Tiedän useammankin lähipiirissä, jotka harkitsee tuota lääkevaihtoehtoa ihan tosissaan.
Onneksi horsma tietää itse oman arvonsa.
Avatar
skray
 
Viestit: 2804
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 16:49
Paikkakunta: Maalla

Re: Tupakoitko?

ViestiKirjoittaja annastindeli » Ma 23 Huhti 2012 21:25

Meijän iskä sai työterveyslääkäriltä jonkin lääkkeen jonka avulla se lopetti polttamisen pari-kolme vuotta sitten.
Sekin on niitä jotka on aloittaneet polttamisen ennen rippikouluikää ja tosiaan lähempänä kuuttakymppiä lopetti.
Polttaa se vieläkin vähän, mutta ei tosiaan enää sitä askillista päivässä.

Itse en polta, paitsi joskus todella harvoin kovassa humalassa. Viimeeksi toissa viikonloppuna Helsingissä :keijo:
Se ei ollut hyvä reissu se.... :ei:
Avatar
annastindeli
 
Viestit: 274
Liittynyt: Ti 06 Tammi 2009 21:44

Re: Tupakoitko?

ViestiKirjoittaja Yabba » Ma 23 Huhti 2012 22:15

Miten niin naurettava? Miksi sinä sitten sanoisit sitä "En lopeta nyt kun minulla on tämä juttu kesken ja jos lopettaisin se haittaisi tämän jutun tekemistä, mutta lopetan varmasti heti kun tämä juttu on valmis" ajatusmallia jota varmasti muutkin tupakoijat (kun vain minä) ovat käyneet lävitse. Käytännössä ihan sama asia on myös "lopetan kun tämä aski loppuu" mantran toistaminen uudestaan ja uudestaan. Eli kyseessä on ihan samasta välttelystä kuin laihuttamisessa, alkoholissa ja huumeissa => "Tänään vielä hamppari, mutta huomenna se ihan aikuisten oikeasti alkaa!", "Ok, voin minä yhdelle lähteä, mutta vain yhdelle." ja "Tää on mun vika piikki..." Eli kyse on yksinkertaisesta psykologiasta, tekosyyllä oikeutetaan itselle se asia mitä ei haluaisi tehdä, mutta houkutus tehdä on kuitenkin liian suuri. Tietysti kyse ei ole tekosyystä jos ei tunne häpeää/mielipahaa/pettymystä teostaan, tosin silloin ei myöskään mieti noita tekosyitä. Ja minä tiedän tasan tarkkaan mistä minä puhun, koska minä olen useaan otteeseen käynyt tuon tekosyy kierteen lävitse - aina kun olen repsahtanut ja lopettanut.

Toisaaltaan tekosyy on myös se, että korvaustuotteita ei voi ostaa kun ne on niin kalliita. Kun niiden ei ole tarkoituskaan korvata tupakkaa, vaan auttaa vieroitusoireisiin, eli niitä ei periaatteessa ole tarkoituskaan jauhaa 10 tai 20 vuotta, vaan korkeintaan muutama kuukausi (mainoskinhan sanoo, että se ensimmäinen päivä on usein se pahin ja tuoteselosteen mukaan yli 6 kk käyttö ei ole suotavaa) ja vielä siten, että käytettävä määrä vähenee aluksi viikottain ja sitten päivittäin kohti nollaa (loppuvaiheessa ei enää säännöllisesti vaan vain kun himo menee ylivoimaiseksi vastustaa). En muista paljon se sadan purkan laatikko maksaa, mutta taisi olla jotain 15-30 (kun viimeksi katoin hintoja) mutta tuskin paljoa sata tupakkaa enemmän, joten seuraavaksi matikkaa:

  • Maksiaskissa on 30 tupakkaa ja maksaa jotain 6-7 euroa, joten kolme askia (90 kpl) maksaa sen 18-21 (ja jos ollaan tarkkoja niin päälle vielä se 20 tupakan aski, 4-5, jotta saadaan sata kappaletta täyteen). Jos kuvitellaan että tupakoija on hereillä 21-22 tuntia päivässä (7-23/24), se tekee n. 1,4 tupakkaa per tunti, nikotiinipurkan alkuannostukseksi puolestaan suositellaan 8-12 päivässä (4mg purkkaa käytettäessä annostus vastaa yli 20 tupakan päiväannosta), eli sen rasian on tarkoitus kestää n. 10 päivää, tuossa ajassa poltetaan kymmenen maksiaskia, mikä tekee 60-70 vastaan yksi purkkarasia eli 15-30. Todellisuudessa se purkkaloota on siis yli puolet halvempi jos se suhteutetaan siihen rahasummaan joka menisi samaan aikaan tupakkaan.
  • Entä kuukausi, 30 kertaa 6-7 eli... 180-210 vastaan 3 rasiaa purkkaa joka on... 45-60, nyt puhutaan jo vajaasta kolmasosasta tupakkaan nähden.
  • 6kk aikana (mikä on nikotiinivalmisteiden suositeltu maksimikäyttöaika), tupakkaan menee 6 kertaa 180-210 eli 1080-1260 (tuohan on jo joillain aloilla se normi kk-palkka verojen jälkeen), kun purkkaan menee 6 kertaa 45-60 eli 270-360, eli puolessa vuodessa nikotiinipurkkaan menee alle neljäsosa samalla aikavälillä tupakkaan menevistä rahoista.
  • Lasketaan nyt vielä huviksi vuoden menot, tupakkaan 12 kertaa 180-210 on 2160-2520 kun nikotiinipurkkaan menee 12 kertaa 45-60 on 540-720. Eli nikotiinipurkka toisi vuodessa päälle 1500 säästöt verrattuna tupakkaan.
    Että se siitä kalleudesta ja lopulta on kyse ihan samasta ilmiöstä kuin esimerkiksi kaupassa kun vertaa 550g ja 900g hornettipakettien myyntihintaa (eroa 20-40s pikkulootan hyväksi) ja sitten kilohintaa (eroa 3-5, 900g laatikon hyväksi), ja olen jopa nähnyt useasti senkin ihmeen että on ostettu 2 pikkulaatikkoa yhden ison sijasta, "se kun on halvempaa".

Edellä mainitut hinnat on muistivaraisia kaupan hyllystä katsottuja, joten ne eivät varmaankaan ole oikein, mutta ei ole suuri homma korvata arvoja oikeilla arvoilla ja laskea uudelleen. Ja noissa laskennoissa ei tosiaan ole otettu huomioon annostuksen vaiheittaista vähentämistä tai siirtymistä aloitusvaiheen 4mg tuotteista ja lopetuksen 2/1mg tuotteisiin (muistaakseni esim. 20 2mg purkaa maksaa saman (jos ei jo vähemmän) mitä yksi tupakkaaski ja päiväannostus suositus lieneen 2-4).

Tietysti nikotiinituotteet tulevat kalliiksi jos niillä vain korvataan tupakka, ja jos sitä purkkaa vänkytetään viis minsaa ja syljetään pois (kuten rööki), yhden purkan kun on tarkoitus toimia 30 minsaa, tuo 5 minsaa saa sen vaikutuksen vasta käyntiin. Eikä sitä myöskään ole tarkoitus jauhaa koko aika taukoamatta kuin jotain jenkkiä, vaan pitää esim. poskessa ja jauhaa silloin kun tarvii (eli käytännössä alkuun 5 minsaa että nikotiini alkaa vaikuttamaan ja sitten muutama purasu (vapauttaa lisää nikotiiniä) aika ajoin, kun vaikutus alkaa laskemaan. Jos sitä jauhaa koko ajan (kuten teinityttö peppermint jenkkiä tupakanlöyhkän piilottamiseksi), se vapauttaa sitä nikotiinia jatkuvasti, jolloin seurauksena on nikotiinimyrkytys => joka itse asiassa aiheuttaa kuvailemasi huonon olon, saman tilan saa myös jos esmes vetelee tarpeeksi monta tupakkaa yhtäaikaisesti tai putkeen (know that, done that), pahimmoilleen nikotiinimyrkytys on tappava, tosin se ei onnistu noilla purkilla tahi Suomessa myytävillä tupakoilla (onnistuu nestemäisellä, puhtaalla nikotiinilla, jota saa hyönteismyrkkynä) - ainakaan helposti.

Ja jos ei kestä purkkaa, niin onhan noita muitakin, kuten inhalaattori, mikrotabut ja vielä imeskelypastillit ja laastarit (joiden vaikutusaika on n. vuorokausi) - Siis pelkästään Nicorettella, eikä se suinkaan ole enää ainoa suomessa, joten veikkaan että halvempiakin löytyy. Ja kuten purkallakin, myös noiden käyttöaika on pidempi kuin se tupakan n. 5 minsaa (inhalaattorilla esmes kapseli kestää n. 20 minuuttia) ja niitä ei suinkaan ole tarkoitus käyttää tyyliin annos per kerta, vaan useampaan kertaan (esim, inhalaattoria samoin kuin tupakkaa, eli sen noin viisi minuuttia silloin kun tekee mieli, eli neljän tupakan päivätahtiin kapseli per päivä).

Ja tietysti lääkäriltä tosiaan saa puhuttua noita mielialalääkkeitä, joiden avulla lopettamisesta on jotensakkin tullut trendi viime vuosina. Tosin sivuvaikutuksena on se, että lopettaja on lääkkeiden vaikutuksen alaisena flegmaattinen ja haluton (suurin piirtein kaikkea kohtaan). Näin ainakin yksi pitkäaikainen tupakoitsija minulle aikoinaan taloyhtiön partsilla kertoi. Kyseessä on kai jokin depressiolääke ja sille havaittu sivuvaikutus, mutta minusta tuo on aika arveluttavaa (ja jopa eettisesti väärää), vähän sama kuin jos määrättäisiin viagraa teinipojalle (joka pursuaa testosteronia ja saa seisokin milloin mistäkin). Mutta tämä tosiaan on ihan parvekekeskusteluun perustuvaa toisen asteen mututietoa. Täältä puolestaan löytyy sitten ihan oikeaa faktaa, eli Varenikliini näyttäisi toimivan vähän kuten Antabus alkoholistille ja tuo Bupropioni on edellämainittu masennuslääke :virne:

EDIT: Ja noiden lääkkeiden hintaan sopii aivan sama laskukaava kuin nikotiinivalmisteisiinkin.
Minä lähden Pohjois-Karjalaan / vaihdan farkut verkkarihousuun
kotiseudulle Pohjois-Karjalaan / juon kaljaa auringon nousuun"
Avatar
Yabba
 
Viestit: 2090
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 21:31
Paikkakunta: Karhunpäässä

EdellinenSeuraava

Paluu Yleistä



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 18 vierailijaa