Pankkijorinaa ja muuta vastaavaa

Yleinen jutustelu tänne. Korvaa myös entisen kysyttävää -osion.

Pankkijorinaa ja muuta vastaavaa

ViestiKirjoittaja Galileo » Pe 27 Kesä 2008 10:21

Sampo pankki rykii. Onkos joku vaihtanut pois? Onko muuten vaihdettu pankkia? Miten se toimii? Käsittääkseni yhtä simppeliä kuin puhelinoperaattorin vaihto; uuteen pankkiin valtakirja, jolla hoitavat vanhan kasaan.

Mulle tupsahti Stockalta postia, että nyt saisi Stockmann/Nordean Mastercardin ilman vuosimaksua. Vastaavasti saisin ainakin Tapiolasta pankkikortin ilman vuosimaksua. Nyt on OP:n pk/visa, joka kustantaa vuositasolla 33 euroa. Pieni säästö tulisi, mutta sitten olisi taas enemmän muovilappuja lompakossa. Onkos jotain pankkia suositella, jossa palvelumaksut olisi nollatasolla, eikä kohtalainen korkotasokaan haittaisi? S-Pankkia ei lasketa, kun niiden korttitekniikassa on ongelmia vielä.

eQ:n kautta saisi Eurocardin hiukan rujommalla vuosihinnalla, mutta astetta rivommalla luottorajalla, matkavakuutuksella ja ties millä oheishärpäkkeellä.
Rock out, rock out, with your cock out.
Impress your lady friends,
Rock out, rock out, rock out,
'Til your life is at an end.
Avatar
Galileo
 
Viestit: 1326
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 10:52

Re: Pankkijorinaa ja muuta vastaavaa

ViestiKirjoittaja LazyBastard » Pe 27 Kesä 2008 10:27

Jos olisin Sampo-pankin asiakas, niin olisin kyllä vaihtanut jo pois. Nykyään tosiaan helppoa kuin mikä.

Tapiola-pankista on siinä mielessä hyvät kokemukset, että asiakkaaksi alkaessani oli palvelumaksut nollassa ja tilille maksettiin päiväkorkoa. Tilille maksetaan edelleen aivan hyvää päiväkorkoa (josta oikeasti jää jotakin ihan käteenkin), mutta tuo palvelumaksuasia lienee muuttunut enemmän sidokselliseksi siihen, jotta onko vakuutuksia samasta puljusta (en tarkemmin tiedä, koska on vakuutuksia samasta puljusta ja palvelumaksuja ei edelleenkään ole).
Et in Arcadia ego.
Avatar
LazyBastard
 
Viestit: 737
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 12:49

Re: Pankkijorinaa ja muuta vastaavaa

ViestiKirjoittaja Galileo » Pe 27 Kesä 2008 11:00

LazyBastard kirjoitti:Tilille maksetaan edelleen aivan hyvää päiväkorkoa (josta oikeasti jää jotakin ihan käteenkin), mutta tuo palvelumaksuasia lienee muuttunut enemmän sidokselliseksi siihen, jotta onko vakuutuksia samasta puljusta (en tarkemmin tiedä, koska on vakuutuksia samasta puljusta ja palvelumaksuja ei edelleenkään ole).

Joo, toi menee:
Kuva Kuva

Mulla on vakuutukset tuolla, joten saisin pankin palvelumaksut hiiteen, mutta Visasta menisi silti maksu, koska se ei ole pankille vaan Luottokunnalle maksettava korvaus.
Rock out, rock out, with your cock out.
Impress your lady friends,
Rock out, rock out, rock out,
'Til your life is at an end.
Avatar
Galileo
 
Viestit: 1326
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 10:52

Re: Pankkijorinaa ja muuta vastaavaa

ViestiKirjoittaja Aurora B. » Pe 27 Kesä 2008 11:24

Opintolaina ja eka asuntolaina oli Kyrönmaan Osuuspankissa (POP), yksi kriteereistä oli silloin juurikin palvelumaksuttomuus (asiakasomistajille). Mistään ei veloitettu niitä ärsyttäviä markkoja tahi kymmensenttisiä. Visa Electronista meni joku nimellinen vuosimaksu, en muista enää, mitä se oli. Asuntolainan koron marginaalikin oli toiseksi alhaisin tekemäni tarjouskierroksen perusteella, ja päädyin sitten tuohon pankkiin juurikin palvelumaksuttomuuden vuoksi.

Tykkäsin muutenkin pankista, pääsi aina pankinjohtajan juttusille, kun kävi jostain neuvottelemassa :tilt: Pankinjohtaja tunsi mun vanhemmat, mistä tuntui olevan hyötyä.


Asuntolaina 2:sta hakiessa POP petti :friikki: Pankinjohtaja on vaihtunut, uutta en tuntenut, eikä uusi tuntenut meitä. Palvelumaksuttomuus oli edelleen, mutta lainan koron marginaali huimasi päätä, tarjouskierroksen toiseksi korkein. Oma pankki, kehtasikin paiskata tuollaisella marginaalilla :friikki: Ja kun kävi selväksi, ettei kiinteää korkoa saa kuin 5 vuodeksi ja sekin ylettömän kalliilla, niin se oli siinä. Vaikka arvostankin suuresti palvelumaksuttomuutta, niin en mä nyt sentään idiootti ole :epäilevä:

Aktia teki houkuttelevimman tarjouksen, joten sen kanssa ollaan naimisissa seuraavat 20 vuotta. Puolet lainasta on 10 vuoden kiinteällä korolla, eikä ollut edes paha korko, toki korkeampi kuin toisessa puoliskassa. Toinen puoli on sidottu 3 kk euriboriin.

Eniten juilii ne saatanan palvelumaksut. Nettipankista menee 50 senttiä kuussa. Nostot "vääristä" automaateista, menee palvelumaksu. Se ja tämä, niin menee palvelumaksu. Yskäset, niin ne vetää 50 senttiä tilitä. Ärsyttävää :friikki: Valitin tästä jo lainaneuvotteluissa, niin meitä palvellut nainen ei meinannut uskoa, että aiemmassa pankissa mikään ei maksanut erikseen mitään (kai ne jonnekin korkomarginaaleihin on ympätty). Sitten nainen alkoi esitellä, että kun täällä saa jotain korttibonusta ja sitä ja tätä bonusta, niitä bonuspisteitä voit käyttää hyväksi ja ne maksut menee sitä kautta ja emmä jaksanut kiinnostua. V*tun ärsyttävää ruveta jollain bonuspisteillä puljaamaan ja makselemaan niitä v*tun 50 sentin pikkueriä. Argh. No, kai tämän ketutuksen voi voidella sillä, että on huokea ja kohtuullisen turvallinen laina. Eikä ole valittamista nettipalvelujen toiminnasta :p Hermo olisi jo napsunut Sampon kanssa, ja olisin kyllä aikaa sitten pakannut kimpsuni ja kampsuni ja lähtenyt läpyttämään vehreämmille rahamarkkinoille. Sampo :friikki:

Pankin vaihto on juu erinomaisen helppoa, uuden pankin valinta aiheuttaakin sitten paljon enemmän päänvaivaa.


Visa muuten kustantaa meillä 16 euroa vuodessa, kun meillä on melko alhainen käyttöraja. Vuosimaksu kasvaa sen mukaan, minkä verran haluaa luottoa siihen. En muista enää meidän rajaa ( :tilt: ), mutta hyvin tullaan toimeen. Kun siis molemmilla on Visat.
Kolo-golo-nay
Avatar
Aurora B.
 
Viestit: 1099
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 21:16

Re: Pankkijorinaa ja muuta vastaavaa

ViestiKirjoittaja Purple » Pe 27 Kesä 2008 11:41

Aurora B. kirjoitti:Sitten nainen alkoi esitellä, että kun täällä saa jotain korttibonusta ja sitä ja tätä bonusta, niitä bonuspisteitä voit käyttää hyväksi ja ne maksut menee sitä kautta ja emmä jaksanut kiinnostua. V*tun ärsyttävää ruveta jollain bonuspisteillä puljaamaan ja makselemaan niitä v*tun 50 sentin pikkueriä. Argh.

Mulla on asuntolaina Osuuspankissa, ja siellä on juurikin noita bonuspisteitä. Niitä ropisee sekä tilillä olevista varoista (mistä?) että lainan määrästä. Käytännössä siis jos on tarpeeksi lainaa, ei tarvi maksaa palvelumaksuja. Eikä niitä kyllä joka yskäisystä onneksi otetakaan, tiliotteen perässä on erittely, muistaakseni siellä on 2,50 nettipankista, se kattaa kaikki maksut riippumatta laskujen määrästä, toinen 2,50 taitaa mennä Visasta. Tämä vitonen siis kuittaantuu automaatisesti aina bonuksilla, kerran vuodessa ylimääräiset bonukset tilitetään rahana tilille. Joku kymppi sieltä kai on joskus napsahtanut.

Olen ollut Osuuspankkiin tyytyväinen. Sampoon en koskisi pitkällä tikullakaan. Pahimman sotkun aikaan kun työkaverin palkkakaan ei mennyt perille, tiliä ei kuulemma ollut olemassa. Kukas sitä nyt palkkaansa ihan joka kuu kaipaakaan.
Avatar
Purple
 
Viestit: 564
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 14:26

Re: Pankkijorinaa ja muuta vastaavaa

ViestiKirjoittaja Herkku » Pe 27 Kesä 2008 11:52

Siirsin säästöni pois Sampo-pankin määräaikaiselta, käyttötilille sinne jäi muutama lantti odottamaan, että ehdin tässä joskus hoitaa varsinaiset lopetuskuviot koko pankkiin. Sampo ei ole koskaan ollut pääpankkini ja viimeisen vuoden se oli käytössä vain kätevän verkkopankkinsa ja sitä kautta helposti pyöriteltävien määräaikaisten tilien vuoksi. Kuten tiedämme, kätevä verkkopankki sittemmin ns. räjähti käsiin, enkä sen raunioita jäänyt enää ihmettelemään.

Kävin vaihtoehdot läpi ja siirsin säästöni S-pankkiin, jossa on yhtä kätevä verkkopankki sekä kätevät tuottotili ja määräaikaistili hyvillä koroilla ilman palvelumaksuja (asiakasomistajille). S-pankissa ei ole sitä valtakirja-systeemiä, mikä pankeilla yleensä on. En tosin pääpankiksi vaihtaisi vielä sinne muutenkaan, kun niitä maksupäätteitä ei tosiaan ole vielä niin kattavasti päivitetty S-pankin korteille.

Mutta siis sen, mitä olen asiaa seurannut, on pankin vaihtaminen ollut hyvin yksinkertainen valtakirjalla ja laina-asiat siirtyneet myös kätevästi. Tapiolaa olen kuullut kehuttavan tosi paljon, verkkopankinkin osalta. Silloin, kun itse tein päätöksiä, ei käsittääkseni voinut niin yksinkertaisesti verkkopankin kautta vekslata tilejä, mutta sekin on voinut jo muuttua. Itselle oli oleellisinta juuri se, että noita määräaikaisia pystyi hoitamaan verkossa reaaliaikaisesti.

Olen myös ollut ymmärtävinäni, että palvelumaksut ovat melko lailla neuvottelukysymys - siis pankin omien maksujen osalta.

Käyttelytili ja maksukortit ovat minulla Nordeassa, jonka asiakas olen ollut yli 30 vuotta. En ole sitä sen kummemmin kyseenalaistanutkaan, mutta sekin päivä varmaan tulee, kun jaksan taas näihin perehtyä. Sieltä ei ole kiire pois, toisin kuin Samposta oli. Nuo määräaikaiset eivät vaan siellä hoidu jouhevasti.

Muoks: Palvelumaksuja menee Nordeassa nykyisin mulla noin 1,25 euroa /kk. Ennen ei menny, mutta tipuin jostain Etuohjelmasta, kun maksoin opintolainaa reilummin, eikä mulla ole heihin enää 5000 euron kiinnitystä miinus- eikä plusmerkkisenä. Visan hintaa en muista.
It's not denial. I'm just very selective about the reality I accept. - Calvin
Avatar
Herkku
 
Viestit: 142
Liittynyt: Ti 03 Kesä 2008 07:52

Re: Pankkijorinaa ja muuta vastaavaa

ViestiKirjoittaja ceuro » Pe 27 Kesä 2008 12:02

Luulin, että Aktia on samaa puljua kuin Säästöpankki, mutta näköjään vähän eri käytäntojä noissa onkin. Säästöpankissa ei ole mitään bonussysteemiä, vaan palvelumaksuista pääsee eroon sillä, että on tarpeeksi lainaa (tai säästöjä/sijoituksia). Muistelen, että rajat on 10000e etuasiakkuuteen (-50% palvelumaksuista) ja 50000e avainasiakkuuteen (-100%) ja noihin lasketaan yhteen lainat ja varat. Tosin saattaa olla, että ehdot on muuttuneet, mutta ainakin 2005 lainaa ottaessa oli noin.
Muuten oon tykännyt "ihmisläheisyydestä", eli hyvästä palvelusta ja nettipankki toimii moitteetta.
Visasta tosiaan joutuu sen 16e maksamaan luottokunnalle, mullakin on se pienin luottoraja 800e.

Sammosta olisin minäkin jo lähtenyt noiden danske bank -sotkujen takia, jos siellä tilit olisi. Tai joo, onhan mulla vanha kultapossukerhon pankkikirja... :friikki: Pitäisi käydä ne muutamat kympit sieltä nostettua ja tili lopetettua ihan periaatteesta.
...tai sitten keitän muina naisina kahvia ja unohdan
Avatar
ceuro
 
Viestit: 83
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 13:22

Re: Pankkijorinaa ja muuta vastaavaa

ViestiKirjoittaja Galileo » Pe 27 Kesä 2008 12:03

Purple kirjoitti:Mulla on asuntolaina Osuuspankissa, ja siellä on juurikin noita bonuspisteitä. Niitä ropisee sekä tilillä olevista varoista (mistä?) että lainan määrästä. Käytännössä siis jos on tarpeeksi lainaa, ei tarvi maksaa palvelumaksuja. Eikä niitä kyllä joka yskäisystä onneksi otetakaan, tiliotteen perässä on erittely, muistaakseni siellä on 2,50 nettipankista, se kattaa kaikki maksut riippumatta laskujen määrästä, toinen 2,50 taitaa mennä Visasta. Tämä vitonen siis kuittaantuu automaatisesti aina bonuksilla, kerran vuodessa ylimääräiset bonukset tilitetään rahana tilille.

Sun kannattaa vaihtaa paperinen tiliote verkkomalliin (tai ottaa Visa?). Bonusasiakas saa palvelumaksut yhteensä 2,75/kk kun on:
- Käyttötili, jolle tulee toistuvaissuoritus
- Verkkotiliote käyttötilillä
- Verkkopalvelu
- OP-Visa-tuoteperheen kortti


Eli tuo on se setti, josta maksan 33/v ja jonka haluan nollaksi. Ne bonuksetkin on yhtä tyhjän kanssa jollei ole lainaa. OP maksaa talletuksille sen verran kitsaasti, ettei kannata.

Isompien pankkien kanssa on ihan turha neuvotella palvelumaksuista jollei ole kunnon vipuvartta. Sama itseasiassa pienempien pankkien kanssa. Tuttuja pitäisi olla.


lisäys:
Aktia on säästöpankkien pankki.
Rock out, rock out, with your cock out.
Impress your lady friends,
Rock out, rock out, rock out,
'Til your life is at an end.
Avatar
Galileo
 
Viestit: 1326
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 10:52

Re: Pankkijorinaa ja muuta vastaavaa

ViestiKirjoittaja Herkku » Pe 27 Kesä 2008 12:06

Äh, menee säätämiseksi.

Muistin vielä yhden Visa-jutun Nordeasta. Ehdoissa mainitaan, että Visaa ei saa käyttää verkossa kuin vain ja ainoastaan Verfied by Visa -palvelun kautta. Tämä oli pettymys ja tajusin sen vasta, kun olin Visan Nordeasta hankkinut. Olen aiemmin käyttänyt paljon mm. PayPalia ja sehän ei ole mikään Verified by Visa. Nyt sitä ei sitten käsittääkseni saisi Nordean Visalla käyttää? Esim. Sampossa ainoastaan suositeltiin käyttämään vain tuota Verified by Visa -hommaa, ei kielletty muuta käyttöä. Tähän pitää ainakin itseni kiinnittää huomiota, kun seuraavan kerran mietin itselleni pääpankkia Visa-kortteineen.
It's not denial. I'm just very selective about the reality I accept. - Calvin
Avatar
Herkku
 
Viestit: 142
Liittynyt: Ti 03 Kesä 2008 07:52

Re: Pankkijorinaa ja muuta vastaavaa

ViestiKirjoittaja Fantsu » Pe 27 Kesä 2008 12:19

Me vaihdettiin Nordeasta Tapiolaan pari vuotta sitten. Kaikki vakuutukset ja lainat on myös siellä, joten palvelumaksuja ei mene muuta kuin Visa-maksu. Mun rinnakkaisvisa ei maksa mitään, koska kyse on saman kortin kloonista. Talletusten korot on nousseet koko ajan ja olemme olleet siihen tyytyväisiä. Käyttötilien lisäksi meillä on yhteinen säästötili. Tapiola on ollut meille oikea valinta, koska kassapalveluita emme tarvitse kuitenkaan. Tiliasiat hoidetaan rutiinilla nettipankissa. Laina-asioissakin hommat ovat hoituneet joustavasti, eikä mitään negatiivista tule mieleen*. Suosittelen! :)

Joku aika sitten ostin VR:n tiskiltä junalipun kortilla ja myyjä alkoi yht'äkkiä kysellä mitä mieltä olen pankista jne. Oli kuulemma harkitsemassa karkaamista Sammosta. Harmittavaa on, että Sammon ongelmat on sotkeneet myös mun raha-asioita: palkanmaksaja on nimittäin Sammon asiakas ja keväällä mun palkka (ja noin 3000 muun) jäi siirtymättä samojen uutisoitujen ongelmien vuoksi. Jouduin sitten soittelemaan palkan perään, Tapiolan asiakaspalvelu otti kuuman linjan Sampoon ja sai rahat siirtymään saman päivän iltana. Aikataulua eivät osanneet kuitenkaan asiakkaalle antaa, vaan ensin luvattiin rahat "muutaman päivän sisällä". Onneksi ei ollut mitään kiireisiä asioita hoidettavana.

Edit: *) Ainiin. Tapiolan Visa Electron on ihan hyödytön, koska se ei toimi ulkomailla. Vielä/ei koskaan. Käsittääkseni muilla pankeilla on sopimukset sen suhteen paremmassa kunnossa. Mulla ko. kortti on siis ihan turha ja ajattelinkin siitä luopua. Otin sen ennen oikeaa Visaa, ennenkuin tiesin ettei se toimi.
Avatar
Fantsu
 
Viestit: 1052
Liittynyt: Ma 12 Touko 2008 10:37
Paikkakunta: Churchmoor

Re: Pankkijorinaa ja muuta vastaavaa

ViestiKirjoittaja Lumikki75 » Pe 27 Kesä 2008 12:51

Mä olin joskus vuonna kivi ja kirves paikallisen OP:n asiakas; sinne vaan tuli mentyä ensimmäistä tiliä hankkiessa, kun äidilläkin oli tili siellä. Jossain vaiheessa siirryin jostain syystä (en enää itsekään muista miksi :friikki: ) silloiseen Meritaan, jossa onkin sitten tullut viihdyttyä. Mulla ei ole ollut Meritasta/Nordeasta mitään valittamista ikinä. Kaikki on toiminut jouheasti ja verkkopankki on mun mieleen. Palvelumaksujahan nuo jonkun verran veloittelevat, mutta nyt muuttunevat nekin pienemmiksi, kun meistä tuli asuntolainan takia avainasiakkaita (ei tullut kysyttyä koko asiaa pankissa).

Saattaa olla, että olen Nordeaan keskimääräistä tyytyväisempi, koska olen aika monta vuotta ollut yrittäjä ja siksi mun ja myös siipan yksityisasiatkin hoituvat yrityspalvelun kautta. Se on ainakin täällä Lahdessa ihan älyttömän joustava mesta.

Tuli noita Visa-juttuja lukiessani mieleen, että onko kellään jotain muuta luottokorttia kuin Visa? Se taitaa olla Suomessa suosituin. Itselläni on MasterCard.
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't.
- Douglas Adams -
Avatar
Lumikki75
 
Viestit: 1022
Liittynyt: Ma 05 Touko 2008 11:49
Paikkakunta: Lahti

Re: Pankkijorinaa ja muuta vastaavaa

ViestiKirjoittaja ceuro » Pe 27 Kesä 2008 13:01

Taviksella ei ole Visaa, vaan on Master ja Diner's -kortit. Insinörtit taitavat saada noita kortteja liittonsa (tai työpaikkansa?) kautta.
...tai sitten keitän muina naisina kahvia ja unohdan
Avatar
ceuro
 
Viestit: 83
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 13:22

Re: Pankkijorinaa ja muuta vastaavaa

ViestiKirjoittaja Shay » Pe 27 Kesä 2008 19:09

Mistä nettipankista joutuu maksamaan? :riips: Vai kuuluuko siihen jotain erityispalveluja.

Mulla on ollu Osuuspankissa tili ijät ja ajat enkä halua vaihtaa, kun en erityispalveluja
kaipaa. Visasta menee jotain maksuja ja kai jotain palvelumaksujakin repivät tililtä. En
ees tiiä mitä sieltä menee. :friikkipeukku: Korko ei päätä huimaa näillä säästöillä, mutta
ihan sama, kunhan homma toimii ja rahat säilyy tilillä.
Lift me up above this, the broken, the empty. Lift me up and help me to fly away!
Avatar
Shay
Hukkasusi
 
Viestit: 3056
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 20:32
Paikkakunta: Pään sisällä pimeässä

Re: Pankkijorinaa ja muuta vastaavaa

ViestiKirjoittaja Emilia » La 28 Kesä 2008 01:06

Itselläni on Nordeassa tili, ollut aina (pankin nimi vaan on muuttunut muutaman kerran...). Ei ole ollut valittamista eikä taida mennä mitään palvelumaksujakaan, kun oon vielä sen ikäinen, että pääsen niillä nuorisoalennuksilla. Verkkopankkikin toimii jouhevasti. Sitä kautta olen hoitanut jopa opintolainan haun ja poismaksun, ja jos on jotain kysyttävää, niin sieltä sitten pistänyt viestiä pankille. Kätsyä eikä tarvii jonotella linjoilla.

Nordean kautta käytössä Visa Electron. Itse olen tyytyväinen, ärsyttää vaan kun joissain (pienemmissä yleensä) paikoissa jaksavat oikein ääneen valittaa, kuinka paska maksuväline se on. Ei varmaan ole asiakkaan vika, jos myyjän laite on se hitain malli... On mulla MasterCardikin. Siihen olen ollut tyytyväinen myös ja kortti on mulle käytännössä ilmainen. :D

Noin yleisesti ottaen, en kauheasti ajattele pankkiasioita. Opintolainaakaan en sen kummemmin jaksanut kilpailuttaa. Katellaan sitten, kun aletaan oikeasti isoista rahoista puhumaan. Jos pohtisin vaihtoa, niin Tapiola tai Aktia olisivat tässä aika vahvoilla. Niistä olen paljon kuullut kehuja ja Tapiolassa mulla on vakuutuksetkin.

Duunipaikan tili on Sampossa ja sellasta stanan sähläystä on ollut kyllä pääsiäisen jälkeen, että hävettää jo itteäkin. Kiva selittää asiakkaille, että eihän me mutta nuo muut pojat, kun raha ei liiku sisään ei ulos. Hyvin ovat kuitenkin ymmärtäneet, suurin osa. Samposta vaihtaisin samantien pois, jos olisin niiden asiakas. (Itse asiassa en oo ihan varma, onko mun ja eksän yhteinen tili vielä voimassa siellä.. :virne: )
Elämän pienistä asioista kaikkein suurin on se,
joka pienuudellaan mullistaa elämämme loppuiäksi.
Avatar
Emilia
 
Viestit: 2931
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 15:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pankkijorinaa ja muuta vastaavaa

ViestiKirjoittaja Walker » La 28 Kesä 2008 09:21

Aurora B. kirjoitti:Palvelumaksuttomuus oli edelleen, mutta lainan koron marginaali huimasi päätä, tarjouskierroksen toiseksi korkein.

Tuosta lainakoron marginaalista vanhoille asuntovelallisille "Niksi-Pirkka" vinkki: Kannattaa käydä selvittämässä,
muutattamassa lainan marginaalia. Yleensä ihmiset maksavat asuntolainaa vanhasta
tottumuksesta. Pankeissa marginaalit olivat aikaisemmin luokkaa 0,7- 1,0%,
nykyisin 0,3 - 0,5%. Tekee vuodessa suuren summan rahaa....

Puolet lainasta on 10 vuoden kiinteällä korolla, eikä ollut edes paha korko, toki korkeampi kuin toisessa puoliskassa. Toinen puoli on sidottu 3 kk euriboriin.

Aikanaan kun itse aloitin pitkäaikaisen liiton ja yhteisen tapailleen pankin kanssa niin
jaoin lainan kiinteelle ja euriborille. Asenteet kiinteäkorkoiseen lainaan muilla ihmisillä ja pankilla
oli :nirppa: luokkaa. Siitä ajasta euribor on noussut kaksinkertaisesti ja suunta on vain ylöspäin.
Eli "kahden korin taktiikka" kannatti ja olen ollut tyytyväinen valintaani.
"Without music, life would be a mistake" - Nietzsche
Walker
 
Viestit: 2259
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 10:42

Re: Pankkijorinaa ja muuta vastaavaa

ViestiKirjoittaja melissa » La 28 Kesä 2008 17:40

Herkku kirjoitti:Muistin vielä yhden Visa-jutun Nordeasta. Ehdoissa mainitaan, että Visaa ei saa käyttää verkossa kuin vain ja ainoastaan Verfied by Visa -palvelun kautta. Tämä oli pettymys ja tajusin sen vasta, kun olin Visan Nordeasta hankkinut. Olen aiemmin käyttänyt paljon mm. PayPalia ja sehän ei ole mikään Verified by Visa. Nyt sitä ei sitten käsittääkseni saisi Nordean Visalla käyttää?

Onkos tavallinen Visa tässä mielessä sitten erilainen kuin Visa Electron? Mulla ainakin on PayPal ihan hyvin Nordean Visa Electronilla pelittänyt. Vai olenko tietämättäni rikkonut jotain Nordean sääntöjä? :p
Avatar
melissa
 
Viestit: 61
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 11:55

Re: Pankkijorinaa ja muuta vastaavaa

ViestiKirjoittaja Herkku » La 28 Kesä 2008 18:40

melissa kirjoitti:
Herkku kirjoitti:Muistin vielä yhden Visa-jutun Nordeasta. Ehdoissa mainitaan, että Visaa ei saa käyttää verkossa kuin vain ja ainoastaan Verfied by Visa -palvelun kautta. Tämä oli pettymys ja tajusin sen vasta, kun olin Visan Nordeasta hankkinut. Olen aiemmin käyttänyt paljon mm. PayPalia ja sehän ei ole mikään Verified by Visa. Nyt sitä ei sitten käsittääkseni saisi Nordean Visalla käyttää?

Onkos tavallinen Visa tässä mielessä sitten erilainen kuin Visa Electron? Mulla ainakin on PayPal ihan hyvin Nordean Visa Electronilla pelittänyt. Vai olenko tietämättäni rikkonut jotain Nordean sääntöjä? :p

Nordea - Yleiset korttiehdot (pdf)

"Kortinhaltija voi kortin numeron ja pankkitunnusten avulla maksaa ostamiaan tuotteita tai palveluita Internetissä. Korttia ei saa kuitenkaan käyttää Internetissä ennen kuin kortinhaltija on rekisteröinyt korttinsa verkkomaksukelpoiseksi Nordean verkkopankissa. Kortinhaltija saa kortillaan maksaa ostoksia ainoastaan sellaiselle Internetkauppiaalle, joka on mukana Verified by Visa- tai MasterCard SecureCode -palvelussa. Kauppiaan kuuluminen Verified by Visa- tai MasterCard SecureCode -palveluun on todennettavissa kauppiaan Internetsivulla olevan Verified by Visa- tai MasterCard Secure-Code - kuvakkeen perusteella. Käyttäessään korttiaan Internetissä kortinhaltija on velvollinen noudattamaan Nordean sekä Verified by Visa- tai MasterCard SecureCode -palvelun antamia ohjeita."

Kyllä tuo Visakin PayPalissa toimii ja toimii ilman tuota rekisteröimistä, mutta sitä ei saisi käyttää kuin noiden ehtojen mukaan.
It's not denial. I'm just very selective about the reality I accept. - Calvin
Avatar
Herkku
 
Viestit: 142
Liittynyt: Ti 03 Kesä 2008 07:52

Re: Pankkijorinaa ja muuta vastaavaa

ViestiKirjoittaja melissa » Su 29 Kesä 2008 00:29

Jaaha. Nähtäväksi jää, että millainen sanktio siitä sitten tulee jos tuo pankille selviää. :virne:
Avatar
melissa
 
Viestit: 61
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 11:55

Re: Pankkijorinaa ja muuta vastaavaa

ViestiKirjoittaja Herkku » Su 29 Kesä 2008 07:37

melissa kirjoitti:Jaaha. Nähtäväksi jää, että millainen sanktio siitä sitten tulee jos tuo pankille selviää. :virne:

Sama täällä. Silmiini ei ole osunut tietoa siitä, millä tavoin tämä ehtojen rikkominen sitten tulee pankille ilmi ja mitä siitä seuraa. Ei sovi kyllä omaan käyttööni yhtään nuo ehdot ja onneksi ei ole nyt ollutkaan pakottavaa tarvetta aiemman kaltaiselle käytölle. Tosin en käytä Visaa mihinkään muuhun kuin ulkomaisiin verkkokaupoihin ja eBayhin / Traderaan, joten koko kortti on ollut nyt ihan turha. Pitää tutkailla taas joutessaan muita pankkeja ja miettiä, mihin ryhtyisi.
It's not denial. I'm just very selective about the reality I accept. - Calvin
Avatar
Herkku
 
Viestit: 142
Liittynyt: Ti 03 Kesä 2008 07:52

Re: Pankkijorinaa ja muuta vastaavaa

ViestiKirjoittaja Santalaceae » Su 29 Kesä 2008 12:39

melissa kirjoitti:Jaaha. Nähtäväksi jää, että millainen sanktio siitä sitten tulee jos tuo pankille selviää.


Pakko myöntää ( :salaliitto: ) että olen käyttänyt Nordean Visaa verkkokaupoissa, joissa sitä ei ilmeisesti saisi käyttää. Vielä ei ole seurannut mitään ikävää, eikä pankistakaan ole minua nuhdeltu. Kortti on myöskin uusittu, vaikka olen käyttänyt sitä vastoin sääntöjä. Jotenkin olen ajatellut tuon niin, että käytän korttia ei-hyväksytyissä verkkokaupoissa omalla vastuullani, eikä Visa/Luottokunta korvaa mitään tai auta rahojen takaisinsaamisessa jos tulenkin huijatuksi. En kyllä taida lakata käyttämästä sitä noin ennenkuin joku ottaa minulta kortin pois, koska alunperin hankin sen voidakseni asioida verkkokaupoissa. Kuinkahan moni verkkokauppa edes kuuluu tuohon Verified by Visa -ohjelmaan? Äkkiseltään katsottuna edes amazon.com ei kuulu, joten tuo sääntö tuntuu tosi rajoittavalta.

Mitä pankkeihin yleisemmin tulee, olen ollut lapsesta asti Nordean ja sen edeltäjien asiakas. Jossain vaiheessa olen miettinyt, että pitäisikö pankkia vaihtaa, mutta toisaalta Nordean toiminnassa ei ole ollut missään vaiheessa valittamista. Toistaiseksi minulla ei kuitenkaan ole säästöjä, eikä lainaakaan erityisen paljon. Varmasti mietin asiaa uudemman kerran sitten jos joskus otan asuntolainaa tai olen muuten vaan varakkaampi. Opintolainaa minulle on kertynyt, ja nyt jälkiviisaana haluaisin vinkata jälkipolville, että lainan korko kannattaa sitoa ennemmin Euriboriin kuin pankin omiin korkoihin. Minulla osassa lainasta on Nordea Prime ja osassa Euribor. Nordea Primea kaupattiin sillä, että se reagoi Euriboria nopeammin talouden muutokseen. Jo vain, se todellakin nousee herkemmin kuin Euribor. Sinä aikana kun minulla on ollut lainaa, korot ovat nousseet jatkuvasti ja Nordea Primen korko on ollut jatkuvasti Euriboria korkeammat. Saattaisin jopa vaihtaa Nordea Primen Euriboriin, jos se vaan sujuisi edullisesti ja jos lainan takaisinmaksu kestää pidempään kuin pari vuotta.
Avatar
Santalaceae
 
Viestit: 170
Liittynyt: Ti 20 Touko 2008 00:34

Re: Pankkijorinaa ja muuta vastaavaa

ViestiKirjoittaja Herkku » Su 29 Kesä 2008 14:13

Santalaceae kirjoitti:Pakko myöntää ( :salaliitto: ) että olen käyttänyt Nordean Visaa verkkokaupoissa, joissa sitä ei ilmeisesti saisi käyttää. Vielä ei ole seurannut mitään ikävää, eikä pankistakaan ole minua nuhdeltu. Kortti on myöskin uusittu, vaikka olen käyttänyt sitä vastoin sääntöjä. Jotenkin olen ajatellut tuon niin, että käytän korttia ei-hyväksytyissä verkkokaupoissa omalla vastuullani, eikä Visa/Luottokunta korvaa mitään tai auta rahojen takaisinsaamisessa jos tulenkin huijatuksi. En kyllä taida lakata käyttämästä sitä noin ennenkuin joku ottaa minulta kortin pois, koska alunperin hankin sen voidakseni asioida verkkokaupoissa. Kuinkahan moni verkkokauppa edes kuuluu tuohon Verified by Visa -ohjelmaan? Äkkiseltään katsottuna edes amazon.com ei kuulu, joten tuo sääntö tuntuu tosi rajoittavalta.

Itsekin ajattelen, että kortin käyttö luonnollisesti on omalla vastuullani. Pankin osalta olisin paljon ennemmin suosittelun ja ohjeistuksen kannalla kuin tuollaisen kiellon kannalla. Voisihan ehtoihin laittaa kissan kokoisin kirjaimin, että jokainen hurvittelee omalla vastuullaan pitkin nettiä sitten!

Yritin tuota Verified-palveluiden kattavuutta selvitellä silloin, kun asian huomasin. Jossain puhuttiin listoista, joista näkisi Verified-palvelussa mukana olevat verkkokaupat, mutten sellaista koskaan löytänyt. Jep, ei kuulu Amazon.com myöskään verified-palveluun ja sitäkin Sammon Visalla käytettyä monet kerrat.
It's not denial. I'm just very selective about the reality I accept. - Calvin
Avatar
Herkku
 
Viestit: 142
Liittynyt: Ti 03 Kesä 2008 07:52

Re: Pankkijorinaa ja muuta vastaavaa

ViestiKirjoittaja L-S » Su 29 Kesä 2008 15:01

Oho, en ole itsekään tuota huomannut. Aika järjetön sääntö, moni kai kuitenkin ostaa vähintään Amazonista. Monia tuiki tarpeellisia kirjoja on tullut hankittua sieltä ja muista nettikirjakaupoista. Nordean ja erinimisten edeltäjiensä asiakas olen kuitenkin ollut siitä asti kun isi avasi lapsensa nimiin tilin. Uuden pankin valitsemiseenkaan en jaksaisi perehtyä, enhän mä edes ehdi kun pitää lukea niitä verkosta tilattuja kirjoja. :pepsodent:
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
Avatar
L-S
Tohtoripissis
 
Viestit: 3965
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 21:23
Paikkakunta: Kotona

Re: Pankkijorinaa ja muuta vastaavaa

ViestiKirjoittaja Fantsu » Su 29 Kesä 2008 15:13

Ehdoilla Nordea/Visa pyrkii suojelemaan omaa persustaan siltä varalta, että joku maksaa kortilla nettikaupassa IsoHuijaus ja alkaa sitten kinuamaan korvausta. Helpompaa se on kieltää vahvistamattomien palveluiden käyttäminen - niitä, kun on netti pullollaan. Ei tuosta tavallisen kuluttajan tarvitse kuitenkaan paljon piitata, jos käyttää verkkopalvelujen käytössä tervettä järkeä. Nordea vaan ilmoittaa, että turha on tulla meille itkemään, jos jotain sitten sattuu.
Avatar
Fantsu
 
Viestit: 1052
Liittynyt: Ma 12 Touko 2008 10:37
Paikkakunta: Churchmoor

Re: Pankkijorinaa ja muuta vastaavaa

ViestiKirjoittaja Tr*ina » Su 29 Kesä 2008 15:38

Emilia kirjoitti:
Noin yleisesti ottaen, en kauheasti ajattele pankkiasioita.


En minäkään. Vaikka ihan vain periaatteesta pitäisi pankkia vaihtaa, koska saamani palvelu on pahimmillaan ollut ala-arvoista. Rakas pankkini jätti minut kerran kuukausiksi kehitysmaiden perukoille ilman mitään tietoa varoistani toisin sanoen siitä, koska rahani loppuvat.

Tapahtui näin:

Ennen matkaa olin kopioinnut nettipankkini avainlukulistan ensimmäiset numerot talteen. Olin myös ottanut itse avainlukulistankin matkaan, mutta tämän hukkasin matkan aikana. Matkan aikana avainlukulistan käyttöön tuli sellainen muutos, että nettipankkiin kirjautuminen ei enää kysynytkään lukuja järjestyksessä vaan jotain satunnaista lukua 100:sta. Tästä muutoksesta ilmoitettiin matkalle jo lähdettyäni.

Tarvitsin siis uuden avainlukulistan saadakseni tietää saldoni. Saldoani yksikään pankkineiti ei ollut suostunut ilmoittamaan puhelimessa lukuisista soitoista huolimatta. Lopulta pankkineidit suostuivat lähettämään avainlukulistan faksilla. (Faksin löytäminen Bangladeshista oli oma ongelmansa.) Odottelin ja odottelin eikä faksia tullut: pankkineiti ei ollut osannutkaan lähettää faksia kansainväliseen numeroon, selveni myöhemmin. Tästä hänet käräytettyäni kyseinen pankkineiti kieltäytyi totaalisesti yhteistyöstä ja jätti minut kolmeksi kuukaudeksi maailmalle arvailemaan, koska rahat loppuvat.

Kotiin palattuani silmiini sattui netistä blogikirjoitus pankkipalveluista. Ylhäisöneiti kertoi, että kun hän menee pankkiin, hänen ei koskaan tarvitse vierailla rahvaan tiskillä vaan hänet viedään yläkerran neuvotteluhuoneeseen, jossa hän saa hoitaa vaikkapa laskunmaksun kahvia samalla siemaillen. Kyseessä on pankkien VIP-palvelu kaikkein tärkeimmille (=varakkaimmille) asiakkaille.

Hieman oli hölmistynyt olo.
Juha Mieto: "Onnellisuus syntyy vuodenaikojen tarkkailusta."
Tr*ina
 
Viestit: 541
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 01:41

Re: Pankkijorinaa ja muuta vastaavaa

ViestiKirjoittaja Galileo » Ma 30 Kesä 2008 09:54

Shay kirjoitti:Mistä nettipankista joutuu maksamaan? :riips: Vai kuuluuko siihen jotain erityispalveluja.
...
Korko ei päätä huimaa näillä säästöillä, mutta
ihan sama, kunhan homma toimii ja rahat säilyy tilillä.

Osuuspankin nettipankista joutuu maksamaan, jos on ikäloppu, yli 26-vuotias.

Inflaatio ja rahan ostovoiman aleneminen eivät liene tuttuja termejä?
Rock out, rock out, with your cock out.
Impress your lady friends,
Rock out, rock out, rock out,
'Til your life is at an end.
Avatar
Galileo
 
Viestit: 1326
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 10:52

Seuraava

Paluu Yleistä



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 14 vierailijaa

cron