Silmälasi- ja näkökeskustelu rillipäille ja ilman

Yleinen jutustelu tänne. Korvaa myös entisen kysyttävää -osion.

Silmälasi- ja näkökeskustelu rillipäille ja ilman

ViestiKirjoittaja pampula » Su 05 Loka 2008 10:31

No niin. Aattelin polkasta aiheelle ihan oman thredin, kun alkoi tota juttua kertyä.

Jutellaan siis laseista ja niiden käytöstä ja kaikkeen siihen liittyvästä. Mistä hankit lasisi? Vannotko piilareiden nimeen tai haaveiletko paksuista pokista? (Puhun laseista, senkin tuhmeliinit :O: ) Ootko ollut laserleikkauksessa?

Kuva

Arvatkaas muuten kuka on kuvassa :)
Muuten hyvä, mutta fasaanit eivät lennä pakoon kylmää.
Avatar
pampula
 
Viestit: 278
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 22:23

Re: Silmälasi- ja näkökeskustelu rillipäille ja ilman

ViestiKirjoittaja pampula » Su 05 Loka 2008 10:36

Niin joo, heti piti yhdestä silmäaiheesta aloittaa. Nimittäin silmien kuivuminen alkoholin käytön yhteydessä :O: Ovatko muut havainneet samaa? Siis itselläni homma menee niin, etten tartte kuin yhden siiderin, niin täytyy hilpasta laittamaan silmätippoja. Se on jotenkin tosi suora se vaikutus, ja hyvin kiusallinen. Siis kuivattaako alkoholi tosiaan elimistöä muka noin nopeasti, vai mitä hittoa?
Muuten hyvä, mutta fasaanit eivät lennä pakoon kylmää.
Avatar
pampula
 
Viestit: 278
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 22:23

Re: Silmälasi- ja näkökeskustelu rillipäille ja ilman

ViestiKirjoittaja Kumkvatti » Su 05 Loka 2008 11:06

Juuri mietin että tämmöinen ketju tarvittaisiin. :D

Kävin eilen hakemassa itselleni uudet lasit. Olo on vähän keijo, silmät ei ole tottuneet laseihin vielä ja säikähdän joka kerta peilikuvaa. :pepsodent: Pitää ehkä käydä vielä säädättämässä näitä lisää, mutta alan pikkuhiljaa tykätä näistä. Edelliset kehykset ehtikin olla käytössä melkein kahdeksan vuotta. :friikki: Ekat lasit sain joskus ala-asteella, kun huomasin katselevani telkkaria metrin päästä. Näkö huononi tasaisesti monta vuotta, mutta nyt se tuntuu onneksi pysähtyneen, uudet lasit on saman vahvuiset kuin edellisetkin.

Piilareita en oikein jaksa nykyään käyttää muulloin kuin uidessa. Piilareiden kanssa tuntuu, että täytyy meikata hirveän paljon enemmän ja huolellisemmin, kaikki naaman epäkohdat oikein loistaa. :friikki: Epämukavuuteen vaikuttanee se, että olen ostanut lähinnä halpoja tarjouspiilareita, joita kyllä uintireissun ajan uimahallin kosteassa ilmassa pystyy käyttämään, mutta ei niiden kanssa huvikseen tule oleiltua.
Avatar
Kumkvatti
yybersalama
 
Viestit: 444
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 14:29

Re: Silmälasi- ja näkökeskustelu rillipäille ja ilman

ViestiKirjoittaja heartless » Su 05 Loka 2008 13:04

Säästän laserleikkausta varten, joskaan en tällä hetkellä kovin ahkerasti, mutta jossain vaiheessa aion semmoiseen mennä. En pidä ulkonäöstäni lasit päässä ja piilareiden kanssa en jaksais aina säätää.

Lasit mulla on ollut yläasteelta asti, aluksi käytin niitä vaan tunnilla kun piti nähdä kauas, mutta pikkuhiljaa oli pakko ryhtyä käyttämään niitä kokopäiväisesti. Lukioaikoina käytin piilareita lähes joka päivä, mutta sen jälkeen into siihen on hiipunut ja nykyään laitan piilarit lähinnä vaan jos lähden humpalle. Aiemmin käytin värillisiä linssejä, mutta nyt oon vaihtanut kertakäyttöisiin linsseihin kun niiden kanssa on helpompaa tulla ja mennä. Ja ainakaan mä en oo huomannut alkoholin kuivattavan silmiä..

Eräällä tutullani on suunnilleen yhtä huono näkö kuin mulla, mutta hän ei halua käyttää laseja muuten kuin luennoilla. Juteltiin sitten tuossa taannoin silmälaseista ja hän sanoi, ettei käytä enää laseja ajaessaan, koska "mä olen jo oppinut kaikki reitit ulkoa". Tuon toteamuksen jälkeen sain sitten tulkata hänelle kahvilan hinnastoa, koska hän en nähnyt sinne asti.. :friikkipeukku:
Doors are for people with no imagination.
(Skulduggery Pleasant)
heartless
 
Viestit: 490
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 15:59

Re: Silmälasi- ja näkökeskustelu rillipäille ja ilman

ViestiKirjoittaja Lyyra » Su 05 Loka 2008 13:13

heartless kirjoitti:Eräällä tutullani on suunnilleen yhtä huono näkö kuin mulla, mutta hän ei halua käyttää laseja muuten kuin luennoilla. Juteltiin sitten tuossa taannoin silmälaseista ja hän sanoi, ettei käytä enää laseja ajaessaan, koska "mä olen jo oppinut kaikki reitit ulkoa". Tuon toteamuksen jälkeen sain sitten tulkata hänelle kahvilan hinnastoa, koska hän en nähnyt sinne asti.. :friikkipeukku:

:friikki:
Joo ton kyytiin lähtemistä miettisin kyllä kahteen kertaan. Kortti pois tuommosilta. :nirppa: :norsu:

Mulla on käynyt tuuri: perheen muut lapset ovat perineet äidin silmät, mulla on iskän. Isä laittoi lukulasit ehkä joskus 55-vuotiaana, äidillä ja sisaruksillani on ollut lasit jo pitkään. Toivottavasti en itsekään tarvi laseja vielä pitkään aikaan. Vaikka joskus katselenkin silmälasikauppoja uteliaana...
Lyyra
Digipahuus
 
Viestit: 8187
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 02:56

Re: Silmälasi- ja näkökeskustelu rillipäille ja ilman

ViestiKirjoittaja Kuolo » Su 05 Loka 2008 13:25

Kumkvatti kirjoitti:Piilareiden kanssa tuntuu, että täytyy meikata hirveän paljon enemmän ja huolellisemmin, kaikki naaman epäkohdat oikein loistaa.

Siun pitää sit hankkia koko naaman peittävät lasit, niin ei tarvi meikata lainkaan :virne:
Avatar
Kuolo
Site Admin
 
Viestit: 1321
Liittynyt: To 24 Huhti 2008 22:53

Re: Silmälasi- ja näkökeskustelu rillipäille ja ilman

ViestiKirjoittaja Shay » Su 05 Loka 2008 18:40

heartless kirjoitti:Säästän laserleikkausta varten, joskaan en tällä hetkellä kovin ahkerasti, mutta jossain vaiheessa aion semmoiseen mennä. En pidä ulkonäöstäni lasit päässä ja piilareiden kanssa en jaksais aina säätää.

Niinpä. Ja jossain vaiheessa piilarit saattavat aiheuttaa silmiin jotain 'juttuja' eikä optikko rupia
niitä enää myöntämään. Laserleikkaus ei kuitenkaan ole suurhankintalistani kärjessä tai edes
kärkikolmikossa, mutta jonain päivänä...

Mää käytän piilareita suurimman osan ajasta. Kun joku aika sitten löysin ihtelleni nätit lasit, on
tullu niitäkin pidettyä, mutta en vaan oikein oo lasi-ihmisiä. Ne on aina likaset ja valuu nenältä ja
on tiellä eikä voi vilkuilla nurkkasilmällä jne jne
Lift me up above this, the broken, the empty. Lift me up and help me to fly away!
Avatar
Shay
Hukkasusi
 
Viestit: 3056
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 20:32
Paikkakunta: Pään sisällä pimeässä

Re: Silmälasi- ja näkökeskustelu rillipäille ja ilman

ViestiKirjoittaja Suvi » Su 05 Loka 2008 19:37

Sain lasit vuonna -99 ja eikä sen jälkeen ole näkö oikeastaan huonontunut, kuin ehkä ihan vähän.
Viime vuoden keväällä vaihdoin laseja ensimmäisen kerran. Vanhat olivat sen verran kuluneet ja
vanhentuneet, että oli sen takia pakko vaihtaa, ja olihan näköni silloin huonontunut ehkä asteen
verran.

Olen mietiskellyt aina välillä piilareiden hankkimista, mutta perustelen niiden hankkimattomuutta
sillä, että pärjäisin ilman lasejakin. Vahvuuteni eivät ole kuin jotain - 1,5 eli ei kovin paha.
Mieluummin tosin käytän laseja koko ajan kuin hankin turhaa päänsärkyä. Jotenkin ilman laseja
on "alaston" olo. :p Joku sanoi joskus sata vuotta sitten, että olen paremman näköinen lasien kanssa
kuin ilman. Minulla on myös niin kuivat silmät, etteivät ne ehkä kestäisi piilareita. En tiedä, kun en ole
koskaan kokeillut.

Mutta onhan laseissa tosiaan ärsyttävätkin puolensa, esim. nuo Shayn mainitsemat. Sitä paitsi niitä
pitää koko ajan varoa, etteivät menisi rikki tai likaantuisi. Likaiset lasit ovat raivostuttavat. :epäilevä:

Mutta jos olisin todella rikas, haluaisin hankkia erilaisia laseja (=kehyksiä). Olisi niin siistiä joka päivä käyttää
eri pokia. :viileä: Ja jos hankkisin piilarit, haluaisin värillisiä, siis sellaisia hillittyjä. Voisi joka toinen päivä
olla ruskeasilmäinen, toisena sinisilmäinen jne. :p

Hankin lasini viimeksi Eyenista. Olen ollut ihan tyytyväinen, paitsi pari kertaa ruuvit ovat olleet turhan löysällä. :friikki:
Tilttiin meni myös ihminen.
Avatar
Suvi
Keijodemoni
 
Viestit: 6539
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 02:25
Paikkakunta: savuinen, sumuinen kaupunki

Re: Silmälasi- ja näkökeskustelu rillipäille ja ilman

ViestiKirjoittaja Sippura » Ma 06 Loka 2008 07:49

Mä sain lasit ala-asteella, oiskohan ollut viidennellä luokalla. Miinusta minullakin, eli en
näe kauas kovinkaan hyvin. Itse asiassa olen täysin toimintakyvytön ilman rillejä, taitaa
vahvuudet olla tällä hetkellä -4,5:n luokkaa. Näkö ei ole onneksi enää viime vuosina huo-
nontunut, mutta eipä se tästä enää paranekaan.

Aikaisemmin käytin ainoastaan laseja, pari vuotta sitten ostin ekan kerran piilarit ja nyt
niitä tulee käytettyä urheillessa ja bilettäessä. Töissä niitä ei voi pitää, silmät väsyy liikaa
kun tuijottaa näyttöä 8 tuntia.

Laserleikkausta olen miettinyt enemmän ja vähemmän tosissani, tulisihan se pitemmän
päälle halvemmaksi kun vertaa 3 vuoden välein uusittavien rillien ja piilaripakettien hin-
taa. Kai siihen rahoituksenkin saisi jostain järjestettyä, mutta leikkaus on ajatuksena
niin kuvottava, etten kyllä ihan vielä siihen kykene menemään. Ajatus, että joku ronk-
kii silmää on inha :umpfh: Ja rillit kuuluu niin vahvasti mun persoonaan, etten varmaan osai-
si edes olla ilman niitä. Ne on vähän niinkuin suoja, jonka taakse piiloutua.
And they can't build a satellite to tell you how loved you are
Sippura
Epäkelpo jäsen
 
Viestit: 1415
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 13:08
Paikkakunta: Täsä. Täälä.

Re: Silmälasi- ja näkökeskustelu rillipäille ja ilman

ViestiKirjoittaja Mr. Smith » Ma 06 Loka 2008 07:56

Suvi kirjoitti:Jotenkin ilman laseja on "alaston" olo. :p Joku sanoi joskus sata vuotta sitten, että olen paremman näköinen lasien kanssa
kuin ilman.

Mutta onhan laseissa tosiaan ärsyttävätkin puolensa, esim. nuo Shayn mainitsemat. Sitä paitsi niitä
pitää koko ajan varoa, etteivät menisi rikki tai likaantuisi. Likaiset lasit ovat raivostuttavat. :epäilevä:

Hankin lasini viimeksi Eyenista. Olen ollut ihan tyytyväinen, paitsi pari kertaa ruuvit ovat olleet turhan löysällä. :friikki:

Tripla :femmat:

Lasit ovat olleet kuusivuotiaasta saakka (juu, kiitos geenit), joten olen tottunut niiden olemassaoloon jo siinä määrin, että en kykene ajattelemaan itseäni ilman niitä. Ja miehenä tietenkin täytyy ottaa huomioon Clark Kent-efekti: näytän kuulema ihan erilaiselta ilman laseja :keijo:

Niista johtuen, tai niiden ansiosta, ken tietää, hurjimmat lapsuuden ja nuoruuden ja aikuisuuden tempaukset ovat minullakin jääneet väliin, koska varon etteivät lasit mene rikki. Noh, ainakin siis ollaan vielä yhdessä koossa :virne:

Ruuvien löysyys on muuten inhottavaa. Saa koko ajan pelätä että missä vaiheessa lasit hajoavat juuri kun olet suorittamassa aivokirurgista operaatiota :pepsodent:
"Real men are not intimidated by physical threats against their personal selves, and, ironically, neither am I. "
- Ernest P. Worrell -
Mr. Smith
 
Viestit: 1766
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 07:27
Paikkakunta: Turku

Re: Silmälasi- ja näkökeskustelu rillipäille ja ilman

ViestiKirjoittaja pampula » Ma 06 Loka 2008 10:25

Mua kiinnostaa tää halppislasien laatu vs. kalliiden lasien laatu. Eli siis kertokaas kokemuksianne ihmiset, joilla on vertailupohjaa!

Tuolla toisaalla jo mainitsinkin, että ostin pari kuukautta sitten ekat halppislasini, Specsiltä. Tällä kokemuksella tosiaan näyttäis siltä, että en ehkä tule ostamaan uudestaan. Naarmuja on tullut urakalla enkä voi kuvitellakaan että nämä lasit kestäisivät neljä vuotta, kuten edelliseni.

Mut toisaalta eikös näiden firmojen idea oo just se, että lasien kiertoa nopeutettais. Kun on haukuttu että suomalaiset päivittävät lasejaan (tyyliään) ihan liian harvoin, niin nyt tää sitten korjaantuis. Eli hei hei ekologisuus :keijohei:
Muuten hyvä, mutta fasaanit eivät lennä pakoon kylmää.
Avatar
pampula
 
Viestit: 278
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 22:23

Re: Silmälasi- ja näkökeskustelu rillipäille ja ilman

ViestiKirjoittaja Elisenda » Ma 06 Loka 2008 10:46

Mullakin on lasit, vaikken niitä käytäkään säännöllisesti. Mulla on miinusta alle 1 molemmissa silmissä, mutta myös joku sylinterivirhe tms, mikä sen suurimman lasien tarpeen aiheuttaa. Näen siis ihan hyvin, mutta silmät väsyy kauheen helposti tarkentamaan. Tätä korjataan sitten niillä laseilla. Lasit mulla on ollut jostain 17-vuotiaasta asti, kymmenisen vuotta. Nyt uusimmissa, jotka tänä kesänä hankin, on lisäksi lähinäölle ylikorjausta päätetyöskentelyä varten. Eli luultavammin mulla on tarvetta oikeille kaksiteholaseille jo parin vuoden päästä... Not nice. Tai sitten tarvitsisin kahdet lasit, mikä sekin kuulostaa vaikealle.
Oikeastaan en koe laseja muuten mitenkään hankaliksi, johtuen just siitä, että pärjään ihan hyvin ilmankin niitä. Hankalin osuus on se, että mulla tuntuu oleva lasien suhteen hemmetin kallis maku, enkä siis raaski uusia laseja kovin usein. Itseasiassa nää uusimmat on vasta kolmannet lasit mulla ikinä. Halpisliikkeitä en ole käyttänyt, meen aina siihen samaan ketjuliikkeeseen, jossa saan huonoa palvelua ja kalliit lasit. Tyhmää, tiedetään.
Elisenda
 
Viestit: 12
Liittynyt: Ti 22 Heinä 2008 11:12

Re: Silmälasi- ja näkökeskustelu rillipäille ja ilman

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Ma 06 Loka 2008 10:51

Kun olin lukiossa (olisinko ollut ykkösellä), silmäni punoitti usein ja välillä lukiessa se väsyi. Eli mars silmien tarkastukseen silmälasiliikkeen silmälääkärille. Selvisi, että on vähän siinä rajoilla, että ehkä kannattaisi lukulasit hommata. Minä olin kuitenkin sitä mieltä, että en niitä tarvitse. Silmälääkäri vain totesi: "Sitten niitä ei kannata ostaa. Ei niitä kuitenkaan tuu käytettyä. Jos tuo silmien väsyminen kuitenkin jatkuu, kannattaa hommata vaikka aluksi Tiimarilasit ja miettiä sitten, jos hommais vaikka kunnon lukulasit." Mukava silmälääkäri. Ei yrittänyt tuputtaa laseja, vaikka työskenteli silmälasiliikkeessä. :)

Muutamaan vuoteen silmäni eivät ole enää lukiessa kipeytyneet, eikä tarvetta laseille ole ollut. Äidillä on ollut lasit lapsesta asti ja nykyään hänellä on moniteholasit. Isä ei näe lukea oikeastaan ollenkaan ilman lukulaseja, mutta silti yrittää usein tihrustaa ilman laseja. Kyllä munkin pitää varmaan jossain vaiheessa ainakin lukulasit hommata, mutta vielä ei ole onneksi sen aika. *koputtaa puuta*
Life is short until it's not
Honestly it's kinda long


Orla Gartland - You aren't special, babe
Avatar
marenkienkeli
labrakärpänen
 
Viestit: 5251
Liittynyt: Pe 02 Touko 2008 20:36

Re: Silmälasi- ja näkökeskustelu rillipäille ja ilman

ViestiKirjoittaja Shay » Ma 06 Loka 2008 20:17

Sippura kirjoitti:Miinusta minullakin, eli en näe kauas kovinkaan hyvin. Itse asiassa olen
täysin toimintakyvytön ilman rillejä, taitaa vahvuudet olla tällä hetkellä -4,5:n luokkaa.

:pitsläp: Mulla on miinusta samaa luokka, ja meinasin vetää yhtä puoskaria dunkkuun, kun meinasi
väittää, että en pysty suoriutumaan ilman laseja. :nirppa: Yksityiskohat jäävät hiukan hämärän
peittoon ilman kakkuloita, mutta sisällä pärjää aivan mainiosti ilman pullonpohjia kuten myös
ulkona, jos ei joudu hyvin nopeaa etenemään epätasaisessa maastossa.
Lift me up above this, the broken, the empty. Lift me up and help me to fly away!
Avatar
Shay
Hukkasusi
 
Viestit: 3056
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 20:32
Paikkakunta: Pään sisällä pimeässä

Re: Silmälasi- ja näkökeskustelu rillipäille ja ilman

ViestiKirjoittaja Sippura » Ti 07 Loka 2008 07:25

Shay kirjoitti:Yksityiskohat jäävät hiukan hämärän peittoon ilman kakkuloita


Mullakin "hiukan" :virne:

Shay kirjoitti:mutta sisällä pärjää aivan mainiosti ilman pullonpohjia kuten myös
ulkona, jos ei joudu hyvin nopeaa etenemään epätasaisessa maastossa.


No ei neljäpuolikkaat nyt vielä mitkään pullonpohjat ole :nirppa: Rilleihin saa nykyään
niin hyviä hiontoja että liki kutosenkin lasit on vielä ihan siedettävän paksuiset.
And they can't build a satellite to tell you how loved you are
Sippura
Epäkelpo jäsen
 
Viestit: 1415
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 13:08
Paikkakunta: Täsä. Täälä.

Re: Silmälasi- ja näkökeskustelu rillipäille ja ilman

ViestiKirjoittaja LazyBastard » Ti 07 Loka 2008 09:06

pampula kirjoitti:Mua kiinnostaa tää halppislasien laatu vs. kalliiden lasien laatu. Eli siis kertokaas kokemuksianne ihmiset, joilla on vertailupohjaa!

Tuolla toisaalla jo mainitsinkin, että ostin pari kuukautta sitten ekat halppislasini, Specsiltä. Tällä kokemuksella tosiaan näyttäis siltä, että en ehkä tule ostamaan uudestaan. Naarmuja on tullut urakalla enkä voi kuvitellakaan että nämä lasit kestäisivät neljä vuotta, kuten edelliseni.


Pitääkö joku laseja neljä vuotta? Mun pitää parin kolmen vuoden välein käydä jo silmälääkärissäkin, koska näkö ehtii siinä ajassa jo muuttua. Specsiltä mullakin on lasit, mutta en siitä halpishommasta tiedä, kehykset on kuitenkin merkkikehykset ja linssitkin ihan laatumerkkiä. Suomessa lasit ovat kuitenkin olleet aina helekutin kalliita. Toki sitten esmes linssissä voi olla pinnoitevika, niin on mullekin käynyt. Kannattaa käydä optikolla valittamassa asiasta.

Itsellä on lasit olleet käytössä nelivuotiaasta, joten kyllä niihin on tässä 28 vuoden aikana jonkinverran tottunut. Piilolinssitkin oli joskus urheiluharrastusta varten, vaan en niitä ikinä oikein oppinut käyttämään. Mukavaa on nykyään se, että valinnanvaraa laseissa on paljon ja moni aikaisemmin piilolinssejä käyttänyt tuttukin on siirtynyt taas vanhemmiten lasien käyttäjäksi. Rillipäät vaan on aina parempia, kuin muut. :keijo:
Et in Arcadia ego.
Avatar
LazyBastard
 
Viestit: 737
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 12:49

Re: Silmälasi- ja näkökeskustelu rillipäille ja ilman

ViestiKirjoittaja pampula » Ti 07 Loka 2008 09:11

LazyBastard kirjoitti:Pitääkö joku laseja neljä vuotta?


Kuten sanoin, täällä ainakin yksi, joka on pitänyt :keijohei:

Mutta niin, en mie oota että nää Specsit kestäis sen neljä vuotta, mutta kyllä mie näiltäkin haluaisin sellasta, että ees sen pari vuotta pystyis näillä menee. Nyt parin kuukauden jälkeen näyttää vähän heikolta.
Muuten hyvä, mutta fasaanit eivät lennä pakoon kylmää.
Avatar
pampula
 
Viestit: 278
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 22:23

Re: Silmälasi- ja näkökeskustelu rillipäille ja ilman

ViestiKirjoittaja Kati » Ti 07 Loka 2008 09:27

pampula kirjoitti:
LazyBastard kirjoitti:Pitääkö joku laseja neljä vuotta?
Kuten sanoin, täällä ainakin yksi, joka on pitänyt.
Kisa! Pidin edellisiä viisi. I rule.
Näkö ei muuttunut sinä aikana mihinkään ja linssit pysyi kunnossa. Pysyin pokamuodissakin mukana kun ostin kekkoset ennen kuin kekkoset olivat taas muotia. Samat rillit on edelleen käytössä mettälaseina eli ei niin väliä jos hajoavat -laseina.

Nyt näössä tapahtui suht huima heikentyminen ja laukussa on ollut puoli vuotta uusien lasien resepti, rillejä en vaan löydä, puhtaasti turhamaisuussyistä. Näiden nykyisten jälkeen on vaikea löytää ulkonäkösopivampia, eivätkä pokat ole niin hyvät, että niihin kannattaisi laittaa uusia linssejä. Käytöntö on nyt opettanut sen, että liki suora aisa ei sovi mulle. (hiljaa siellä takarivissä!)
Lisäksi, rillien osto on ihan törkykallista puuhaa näillä silmillä, jotka ovat kaukana alemainosten "perusvahvuuksista".

Silmien punoitukseen ja väsymiseen suosittelen koettamaan silmätippoja. Silmät voi väsyä ihan siksikin, että ne ovat kuivat. Itselläni oli tolkuton pääkipu iltaisin ja arvelin sen johtuvan näön heikkenemisestä, mutta tipoilla saatiin kipu pois. Näyttöpäätetyöskentely ja koneellinen ilmastointi yhdistettynä allergiaan, ei ihme, että silmät kuivuu.
* * * Kokonaistarve on valtava * * *
Avatar
Kati
 
Viestit: 444
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 09:49

Re: Silmälasi- ja näkökeskustelu rillipäille ja ilman

ViestiKirjoittaja LazyBastard » Ti 07 Loka 2008 09:36

Kati kirjoitti:Lisäksi, rillien osto on ihan törkykallista puuhaa näillä silmillä, jotka ovat kaukana alemainosten "perusvahvuuksista".


Näin on ollut mullakin, mutta SpecSaversillä olin ihan ällikällä lyöty, kun myyjä totesi, että totta kai tarjous koskee myös minua. Aina yleensä todetaan vaan, että joo ei tää koske tuollaisia linssejä. t. nimim. +3,50 ja - 2,25.
Et in Arcadia ego.
Avatar
LazyBastard
 
Viestit: 737
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 12:49

Re: Silmälasi- ja näkökeskustelu rillipäille ja ilman

ViestiKirjoittaja pampula » Ti 07 Loka 2008 09:48

Yks mikä aiheuttaa laseja valitessa päänvaivaa on noi pinnotteet. Specsillä niistä ei kauheesti kerrottu, piti ite urkkia tietoja että kannattaako ottaa sitä tai tätä. Esim. aurinkolasit vahvuuksilla, niin eihän niihi kannata ottaa sitä häikäisynestojuttua vai mikä se nyt on.

Tuttu kuuli yhdeltä optikolta, että pinnote ei myöskään kestä esim. sellaista jos vaikka kokkaillessa tulee höyryt linsseille. No joo. Eli siis oikeestaan mulle olis ton mukaan ihan sama jos vaikka en ottas sitä häikäisynestoa ollenkaan, koska se lähtee siitä viimestään parin viikon kuluessa. Aina kun oon työntämässä nokkaani uuniin tai muihin keitoksiin. :keijo:
Muuten hyvä, mutta fasaanit eivät lennä pakoon kylmää.
Avatar
pampula
 
Viestit: 278
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 22:23

Re: Silmälasi- ja näkökeskustelu rillipäille ja ilman

ViestiKirjoittaja Kati » Ti 07 Loka 2008 09:54

LazyBastard kirjoitti:
Kati kirjoitti:Lisäksi, rillien osto on ihan törkykallista puuhaa näillä silmillä, jotka ovat kaukana alemainosten "perusvahvuuksista".
Näin on ollut mullakin, mutta SpecSaversillä olin ihan ällikällä lyöty, kun myyjä totesi, että totta kai tarjous koskee myös minua. Aina yleensä todetaan vaan, että joo ei tää koske tuollaisia linssejä. t. nimim. +3,50 ja - 2,25.
Voi sen kerpeleen Specs kun se puskee joka paikasta. Ketjun etiikka epäilyttää minua enkä tohdi asioida ennen kuin tiedän varmaksi. Täytynee nyt perehtyä oikein kunnolla.

Lazyllä aika eripariset silmät. Siitä minäkin lähdin. Nyt -3,25 ja -5,25 ja siihen vielä railakas hajataitto päälle. Se heikentynyt on tuo kolmosella alkava. Jo aiemmilla resepteillä on nikoteltu, että oho, onpas nämä vahvat ja olen sitten alemainoksesta pyytänyt näyttämään, missä he määrittelevät sen perusvahvuuden.
* * * Kokonaistarve on valtava * * *
Avatar
Kati
 
Viestit: 444
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 09:49

Re: Silmälasi- ja näkökeskustelu rillipäille ja ilman

ViestiKirjoittaja Sippura » Ti 07 Loka 2008 10:03

Kati kirjoitti:Voi sen kerpeleen Specs kun se puskee joka paikasta.


No niinpä. Sen verran olen kommentteja kuullut ko. puljun pokatarjonnasta,
että menen ihan suosiolla jatkossa(kin) ns. kalliiseen optikkoliikkeeseen ha-
kemaan omat pokat ja linssit. Lasit on pakollinen varuste, joiden laadusta
mä en tingi.

Seuraavaksi ostoslistalla vahvuudelliset aurinkolasit :viileä:

Puolikas tonni täynnä :keijohei:
And they can't build a satellite to tell you how loved you are
Sippura
Epäkelpo jäsen
 
Viestit: 1415
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 13:08
Paikkakunta: Täsä. Täälä.

Re: Silmälasi- ja näkökeskustelu rillipäille ja ilman

ViestiKirjoittaja pampula » Ti 07 Loka 2008 10:10

Miekin kärvistelin pitkän aikaa ja olin, että en varmana mene mihinkänä halppisliikeeseen. :nirppa: Toisin kävi. Lasit oli pakko saada ja massiiviset opintotuet oli sillä erää rällätty. Mutta joo, voi olla etten enää hanki halppisliikkeestä, ainakaan Specsiltä. Mielestäni palvelukan ei ollut kovin hyvää ainakaan siinä liikkeessä jossa asioin. Toisaalta ihan hyvä, että tuli nyt tääkin kokeiltua, eipä jää vaivaamaan.

Ja niin joo - "merkkilasit" nämä minunkin halppispokat on, Hilfigerit :gay: (Tuo meinasi muodostua kynnyskysymykseksi, mutta olen siitä päässyt yli, tiedä onko hyvä vai huono asia.) Mutta sehän ei varmaankaan kerro linssien laadusta yhtään mitään.
Muuten hyvä, mutta fasaanit eivät lennä pakoon kylmää.
Avatar
pampula
 
Viestit: 278
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 22:23

Re: Silmälasi- ja näkökeskustelu rillipäille ja ilman

ViestiKirjoittaja LazyBastard » Ti 07 Loka 2008 10:17

Mä en ymmärrä miksi ostaa ylihintaisia silmälaseja, jos halvempiakin saa. Specsiltä ostin Ben Shermanin kehykset ja kovapinnoitteiset linssit sekä Jasper Conranin kehykset samanlaisilla linsseilä. Maksoi senverran kuin yhdet kalliimmalta optikolta. Palvelu oli hyvää eikä laadussa ole ollut valittamista. Suomessa lasit muuten ovat oikeasti törkyisen kalliita verrattuna muuhun Eurooppaan.

Sen ainoan kerran, kun mulla eivät linssit ole kestäneet, olin ostanut ne kalliilta optikolta.
Et in Arcadia ego.
Avatar
LazyBastard
 
Viestit: 737
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 12:49

Re: Silmälasi- ja näkökeskustelu rillipäille ja ilman

ViestiKirjoittaja Kumkvatti » Ti 07 Loka 2008 10:50

Kati kirjoitti:
pampula kirjoitti:
LazyBastard kirjoitti:Pitääkö joku laseja neljä vuotta?
Kuten sanoin, täällä ainakin yksi, joka on pitänyt.
Kisa! Pidin edellisiä viisi. I rule.
Kuten jo aiemmin sanoin, mulla oli edelliset melkein kahdeksan vuotta. Viihdyin pitkään kehyksissä eikä näön puolesta ollut tarvetta uusille. Hyvin kesti. :tilt:

Uusia laseja lähdin metsästämään sillä periaatteella, että käyn kaikissa vastaantulevissa liikkeissä sovittelemassa kehyksiä, ja hommaan lasit sieltä mistä löytyy kivat kehykset. Yksiäkään ihan just oman tuntuisia ei löytynyt. Siedettävät löytyi Nisseniltä, taas. Lasit oli kalliit ja palvelu hyvää, äiti maksoi valmistumislahjaksi. :tilt:

Kun olin laseja sovittamassa, optikkosetä kertoi että oli suunnitellut muuan naiselle piilarit vahvuudella -40. :o: Silmälaseissa vahvuuksien yläraja on kuulemma suunnilleen -20.
Avatar
Kumkvatti
yybersalama
 
Viestit: 444
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 14:29

Seuraava

Paluu Yleistä



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 15 vierailijaa

cron