Silmälasi- ja näkökeskustelu rillipäille ja ilman

Yleinen jutustelu tänne. Korvaa myös entisen kysyttävää -osion.

Re: Silmälasi- ja näkökeskustelu rillipäille ja ilman

ViestiKirjoittaja teuwo » Ti 07 Loka 2008 13:32

Edelliset silmälasit viettivät 5-v synttäreitä keväällä. Piilareita uusiessa sitten jouduin tavalliseenkin näkötarkistukseen useamman kerran. Pullonpohjista höylättiin jonkin verran paksuutta pois. Yli 10 vuotta katselin maailmaa -7,5 ja -5,5 linssien takaa. Nyt voimakkuudet ovat vain -6,75 ja -3,75 :D Piilareissa -5,5 ja -3,5, joten pian pitäisi kai uusia rilleistä toinen linssi. Specsiltä nämä ovat ja toistaiseksi olen ollut tyytyväinen. Ainoa huono puoli on se, että tästä kaupungista löydy Specsiä, jotta pääsisin muotoilemaan rillejä säännöllisin väliajoin.
teuwo
 
Viestit: 95
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 15:57

Re: Silmälasi- ja näkökeskustelu rillipäille ja ilman

ViestiKirjoittaja Shay » Ti 07 Loka 2008 20:18

Kumkvatti kirjoitti:
Kati kirjoitti:
pampula kirjoitti:
LazyBastard kirjoitti:Pitääkö joku laseja neljä vuotta?
Kuten sanoin, täällä ainakin yksi, joka on pitänyt.
Kisa! Pidin edellisiä viisi. I rule.
Kuten jo aiemmin sanoin, mulla oli edelliset melkein kahdeksan vuotta. Viihdyin pitkään kehyksissä eikä näön puolesta ollut tarvetta uusille. Hyvin kesti. :tilt:

Mullakin entiset tais olla kaheksisen vuotta. :raps: Linssit vaihettiin kerran, kun romutin ne...
Muuten kyllä pidin lähinnä piilareita... Nykyiset toivottavasti kestävät vielä monta vuotta, jos
en onnistu näitä romuttamaan. :tilt:
Lift me up above this, the broken, the empty. Lift me up and help me to fly away!
Avatar
Shay
Hukkasusi
 
Viestit: 3056
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 20:32
Paikkakunta: Pään sisällä pimeässä

Re: Silmälasi- ja näkökeskustelu rillipäille ja ilman

ViestiKirjoittaja Suvi » Ti 07 Loka 2008 20:38

Shay kirjoitti:
Kumkvatti kirjoitti:
Kati kirjoitti:
pampula kirjoitti:
LazyBastard kirjoitti:Pitääkö joku laseja neljä vuotta?
Kuten sanoin, täällä ainakin yksi, joka on pitänyt.
Kisa! Pidin edellisiä viisi. I rule.
Kuten jo aiemmin sanoin, mulla oli edelliset melkein kahdeksan vuotta. Viihdyin pitkään kehyksissä eikä näön puolesta ollut tarvetta uusille. Hyvin kesti. :tilt:

Mullakin entiset tais olla kaheksisen vuotta. :raps:


Täälläkin, jos oikein laskin. :p
Tilttiin meni myös ihminen.
Avatar
Suvi
Keijodemoni
 
Viestit: 6539
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 02:25
Paikkakunta: savuinen, sumuinen kaupunki

Re: Silmälasi- ja näkökeskustelu rillipäille ja ilman

ViestiKirjoittaja Vanilla » Ti 07 Loka 2008 20:48

Mulla on ollut lasit muistaakseni kolmannelta luokalta asti. Pikaisella laskutoimituksella siis kymmenisen vuotta. (Kai? Matikkapääni on muuttunut hämmästyttävän huonoksi tässä viime aikoina. :keijo: ) Nyt taitaa olla menossa neljännet pokat. Nämä ostin toissakesänä, ja olen aivan tyytyväinen edelleen. Miinusta mulla on -3,50 ja -2,75.

Piilareita aloin käyttää lukion ensimmäisellä vai toisella luokalla. Silloin pidinkin niitä hurjasti enemmän kuin nykyään,kun näytin mielestäni tosi rumalta lasit päässä. Kyllä mie nytkin aina esimerkiksi humpalle lähtiessä laitan piilarit päähän, mutta esimerkiksi luennoille ja muuhun arkielämään voi ihan hyvin osallistua silmälasit päässäkin. Tai useimmiten voi, joskus on angstipäiviä ja lasit näyttävät rumilta...

Piilareista mulla on aina ollut käytössä kuukausilinssit. Olen ollut ihan tyytyväinen. Viimeksi ostin piilarini Specsiltä, ihan hyvin olen niiden kanssa pärjännyt.
"Kyllä se hyvin menee, kun vaan muistaa hengittää oikein."
Avatar
Vanilla
 
Viestit: 343
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 18:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Silmälasi- ja näkökeskustelu rillipäille ja ilman

ViestiKirjoittaja Aurora B. » Ke 08 Loka 2008 11:27

Rillit :hymyhali:

Kuvittelen näyttäväni viisaammalta lasit nenällä. Ja nykyiset sopii mun naamalle oikein hyvin, omasta mielestäni ainakin. Kesällä pidin jonkun verran piilareita (että pystyin käyttämään mun aitoja 5 euron pinkkejä RayBaneja :viileä: ), niin meidän kesätyöntekijä sanoi mun näyttävän menninkäiseltä ilman laseja :epäilevä: En uskaltanut kysyä, miltä merihirviöltä mä näytän lasien kanssa.

Ekat rillit tuli perheeseen, kun olin parikymppinen. Ärsytti, kun joutui koulussa tulemaan sieltä takapenkkirivistöstä eteenpäin nähdäkseen kunnolla. Siinä vaiheessa, kun istuin opettajan nenän alla, totesin, että käynti optikolla voisi auttaa.

Eka optikkosetä(kin) oli tosi kiva sanoessaan liki tuloksettoman kehysmetsästyksen jälkeen, että mulla on oudon mallinen pää, siksi vaikea löytää sopivia kakkuloita. Ehkä sen takia mulla kesti edelliset rillit just joku 8 vuotta. Ei vain hutsittanut mennä taas kuuntelemaan sitä outo pää -läpinää... No ne meni jo ihan keltaisiksi ne lasit, joten päätin ottaa härkää sarvista, ja raahautua työkaverin kehumalle optikolle. Se täti olikin tuhannesti kivempi, ja oli ihan järkyttynyt kun kerroin tuosta ekasta, jonkun palvelupalkinnonkin saaneesta optikkoliikkeestä :virne: Kummasti täti vain löysi suoralta kädeltä kymmenkunta mulle sopivaa kehystä, joista sitten tietty valkkasin näteimmät :gay:

Näkö mulla ei ollut huonontunut juuri lainkaan tuon 8 vuoden aikana, -0,25 vain. Nämä uudemmat rillit ovat siis -1,50 ja -1,25, en muista kumpi silmä oli vähän heikompi (ja aivan kuin mulla olisi piilareissa enemmän miinusta... ei voi muistaa). Niin ja jotain hajasojotusta on jonkun verran. En pysty edes kotona olemaan ilman silmälaseja, on liian suttuista :o: Mua häiritsee, jos en näe terävästi.


Kohtapuoliin voisi uusiutua taas, nämä rillit ovat olleet mulla nyt nelisen vuotta (kai?). Pinnoitteessa on jo naarmuja :kauhistunut: Luultavasti olen remppapölyjä pyyhiskellyt liian huolettomasti näistä, tai sitten tämä pinnoite on huonompi kuin edellisissä. Olen kyllä molemmissa tapauksissa ottanut linssini kaikilla herkuilla, heijastamattomat, kovapintaiset etc., mutta nämä ovat menneet nopeampaa huonoiksi. Toki voi olla, että ekoja rillejä arastelin enemmän, näitä olen kohdellut huonommin :tilt:
Kolo-golo-nay
Avatar
Aurora B.
 
Viestit: 1099
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 21:16

Re: Silmälasi- ja näkökeskustelu rillipäille ja ilman

ViestiKirjoittaja Sippura » Ke 08 Loka 2008 11:53

Aurora B. kirjoitti:(ja aivan kuin mulla olisi piilareissa enemmän miinusta... ei voi muistaa)


Piilareissa (ainakin mulla) on vähemmän miinusta. Muistaakseni optikko sanoi syyksi sen, että piilarit
ovat lähempänä silmää kuin silmälasit (no duh!) joten taittovaikutus on niissä suurempi kuin rilleillä :tilt:
And they can't build a satellite to tell you how loved you are
Sippura
Epäkelpo jäsen
 
Viestit: 1415
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 13:08
Paikkakunta: Täsä. Täälä.

Re: Silmälasi- ja näkökeskustelu rillipäille ja ilman

ViestiKirjoittaja Aurora B. » Ke 08 Loka 2008 12:07

Sippura kirjoitti:
Aurora B. kirjoitti:(ja aivan kuin mulla olisi piilareissa enemmän miinusta... ei voi muistaa)


Piilareissa (ainakin mulla) on vähemmän miinusta. Muistaakseni optikko sanoi syyksi sen, että piilarit
ovat lähempänä silmää kuin silmälasit (no duh!) joten taittovaikutus on niissä suurempi kuin rilleillä :tilt:

Aijaa. Öh. No edellä mainitut luvut voivat sitten olla piilareiden miinukset, kun mä muistelisin joskus nähneeni -1,75 jossain mun rilli- tai piilarikortissa, jonka olen optikolta saanut (joka ei tietenkään ole nyt mukana).
Kolo-golo-nay
Avatar
Aurora B.
 
Viestit: 1099
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 21:16

Re: Silmälasi- ja näkökeskustelu rillipäille ja ilman

ViestiKirjoittaja damn » Ke 08 Loka 2008 14:27

Minulla on ollut lasit viidennestä luokasta asti. Olin typerän sinnikäs ja toivoin etten tarvitse laseja, vaikka en nähnyt koulussa enää taululle ja jouduin istumaan aina ihan edessä. Ensimmäiset lasit olikin jotain -1.5, joten ei mikään ihme etten ollut nähnyt aikoihin kunnolla... Häpesin pitää laseja ja urheiluharrastusteni takia ne olivat koko ajan tiellä, joten pidin niitä lähinnä koulussa ja kotona telkkaria katsoessa.
Seiskaluokalla jouduin lopulta myöntymään ja aloin pitää laseja koko päiväisesti. Silloin näkö taisi olla -3.0 molemmissa silmissä.
Vuosi tuosta eteenpäin hankin piilolinssit, joita aloin pitää lähes päivittäin. Siitä asti olenkin pitänyt lähes yksinomaan piilareita. En vaan ikinä ole oppinut pitämään laseista ja tuntuu etten näe ne päässä kunnolla, vaikka niissä mukamas onkin ollut oikeat vahvuudet. Nykyiset lasini ovat ihan ok ja käyvät minulle hyvin, mutta vika ei olekaan siinä miltä näytän ne päässä, vaan todellakin se, että ne ovat niin epämukavat, koko ajan tiellä ja rajaavat maailmaa liikaa.
Tällä hetkellä vahvuudet ovat -4.5 ja -5.0. Minulla ei juurikaan huonontunut näkö viimeisen parin vuoden aikana ja toivoin, että se olisi pysähtynyt. Nyt on kuitenkin viime aikoina alkanut tuntua siltä, että en nää enää niin hyvin, joten pitäisi käydä joku kerta vierailemassa optikolla.

Laserleikkaukseen menen jonain kauniina päivänä, kun revin jostain rahat siihen. En halua käyttää laseja ja piilareita en voi pitää loputtomiin. En koe piilareiden käyttöä hankalana, olen niin tottunut niihin kun olen kuitenkin käyttänyt niitä varmaan kuusi vuotta säännöllisesti. Ne on niin osa jokapäiväistä elämää ja miljoona kertaa parempi vaihtoehto kuin lasit, että pidän niitä mielihyvin siihen asti, että joskus pystyn menemään korjauttamaan näköni.
Fail, fail again, fail better.
Avatar
damn
 
Viestit: 1506
Liittynyt: Pe 08 Elo 2008 14:59

Re: Silmälasi- ja näkökeskustelu rillipäille ja ilman

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Ke 08 Loka 2008 15:12

Laserleikkaukseen ei ilmeisesti siis kannata mennä, jos näkö vielä huononee? Oliko siinä myös joku raja (liikaa miinusta tai plussaa), koska leikkauksen avullakaan ei tule todennäköisesti pääsemään eroon laseista? Vai muistelenko nyt ihan väärin? :riips:
Life is short until it's not
Honestly it's kinda long


Orla Gartland - You aren't special, babe
Avatar
marenkienkeli
labrakärpänen
 
Viestit: 5251
Liittynyt: Pe 02 Touko 2008 20:36

Re: Silmälasi- ja näkökeskustelu rillipäille ja ilman

ViestiKirjoittaja Kati » Ke 08 Loka 2008 17:11

Sippura kirjoitti:Piilareissa (ainakin mulla) on vähemmän miinusta. Muistaakseni optikko sanoi syyksi sen, että piilarit ovat lähempänä silmää kuin silmälasit (no duh!) joten taittovaikutus on niissä suurempi kuin rilleillä
Mulla taas piilareissa, silloin muinaisessa historiassa kun niitä vielä pidin, oli miinusta reippasti enemmän. Sillä korjattiin se hajataitto. Näkökyky oli sinnepäin, maailma vähän hassun näköinen. Piilareilla ei kyllä tarvinnutkaan nähdä ihan skarpisti, pidinhän niitä vain baarissa, koska kuvittelin olevani sievempi niin.
Sittemmin olen jättänyt koko piilariasian sikseen. Silmätkään ei tykänneet.

Noista merkkilöistä piti sanomani, että mulle ei ole väliä onko kehykset jonkun merkkiset vai ei, kunhan ovat napakat. Itse asiassa ärsyttää kun tämä nykyinen pokamuoti on niin blingbling, että on vaikea löytää kehyksiä, joissa merkki ei olisi jättismagardein ja väridimangein. Mitä vähemmän lukisi, sen parempi.
* * * Kokonaistarve on valtava * * *
Avatar
Kati
 
Viestit: 444
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 09:49

Re: Silmälasi- ja näkökeskustelu rillipäille ja ilman

ViestiKirjoittaja damn » Ke 08 Loka 2008 17:29

marenkienkeli kirjoitti:Laserleikkaukseen ei ilmeisesti siis kannata mennä, jos näkö vielä huononee?

Muistan jostain lukeneeni, että ainakaan vuoteen ennen laserleikkausta ei näössä saisi tapahtua huonontumista. Korjatkaa jos olen väärässä.
Fail, fail again, fail better.
Avatar
damn
 
Viestit: 1506
Liittynyt: Pe 08 Elo 2008 14:59

Re: Silmälasi- ja näkökeskustelu rillipäille ja ilman

ViestiKirjoittaja Atlantis » Ke 08 Loka 2008 19:24

marenkienkeli kirjoitti:Laserleikkaukseen ei ilmeisesti siis kannata mennä, jos näkö vielä huononee? Oliko siinä myös joku raja (liikaa miinusta tai plussaa), koska leikkauksen avullakaan ei tule todennäköisesti pääsemään eroon laseista? Vai muistelenko nyt ihan väärin? :riips:


Näön heikkenemisen on pitänyt lakata ennen leikkaukseen menoa, eli yleensä se tarkoittaa sitä ettei vuoteen pariin ole näkö enää muuttunut (parempaan tai huonompaan). Tämä siis ihan vaan siksi, että muuten menee rahat aika lailla kankkulan kaivoon jos näkö leikkauksen jälkeen jatkaa muuttumistaan. Tokihan leikata voi ennenkin, mutta ei siinä mitään järkeä ole (ellei sitten ole ylimääräistä kolmea donaa :pepsodent: )

Ja rajoista vielä: -12 taitaa olla se raja, jonka jälkeen ei voida käyttää laser-menetelmää vaan pitää tehdä PRK-leikkaus, eli leikata mekaanisesti höylällä silmä. Ja plus-näköähän taittovirheleikkauksilla ei voi korjata.

Niin, kuten edeltä voinee arvata, niin kävin laser-leikkauksessa pari kuukautta sitten! Sitä ennen mulla on ollut rillit n.12 vuotta. Piilareita käytin parikymppiseksi tosi paljon, mutta sitten silmät alkoi kuivua niin pahasti (jopa niillä hapekkaimmilla piilareilla), ja rillit tuntui aina olevan tiellä/naarmuilla/likaisena. Kaksi kaveria kävi jo pari vuotta sitten leikkauksessa, ja heidän positiivisten kokemustensa rohkaisemana keräsin itsekin potin kasaan ja jätin rillit historiaan. Leikkaus tehtiin täysin laserilla, eli sekä sarveiskalvon läppä että itse taittovirheen operointi suoritettiin laserilla. Toinen vaihtoehto (ja muutaman satasen/silmä halvempi) on tehdä läppä mekaanisesti höylällä ja sitten laseroida silmä. PRK-leikkausta (eli perinteistä höylämenetelmää) en edes harkinnut, sillä siitä paraneminen on pitkä ja kivulias prosessi.

Itse olin enemmän kuin positiivisesti yllättynyt kuinka helppo ja kivuton leikkaus oli! Ennen leikkausta silmät tutkittiin ja sovittiin sopivasta leikkausmenetelmästä. Sen jälkeen sain ohjeet leikkauspäivää varten ja parin päivän odottelun jälkeen oli itse leikkaus. Ennen leikkausta sain rauhoittavan, jonka vaikutusta en juuri edes huomannut, mutta sillon se kuulemma toimi juuri niin kuin oli tarkoitettukin (eli en ollut täysin lamaantunut mutten hermoheikko sätkykään).

Leikkausta ennen silmät puudutettiin tipoilla, eikä leikkaus tuntunut missään. Ainoa, minkä aikana hieman teki kipeää oli, kun silmän paine pudotettiin asettamalla sellainen rengas silmän päälle, jota painamalla silmämunaa vasten silmänpaine saatiin pois. Mutta kipu on samaa luokkaa kuin hampaan poraaminen, eli ei mikään sietämätön. Sen jälkeen olikin vuorossa laserointi, eli rätinää, valoshow ja hieman palaneen lihan katkua :p Tämän jälkeen sarveiskalvon läppä asetettiin takasin paikoilleen, johon se silmänpaineen avulla automaattisesti kiinnittyi. Sitten toinen silmä ja voilá!

Leikkaus itsessään kesti noin 20 minuuttia, ja koko homma oli ohi lepohetkineen kahdessa tunnissa paikalle saapumisesta. Sain mukaan tipat ja systeemit, joita tiputtelin viikon silmiin ja suojalasit joita käytin ekat pari yötä (jotten unissani hiero silmää ja vielä heikosti kiinnittynyttä läppää). Odottelin leikkausillan ajan, että silmät alkaisivat särkeä, mutta mitään kipuja ei tullut. Näin jo heti kotiin tultuani kirkkaasti, vaikka lääkäri sanoi että siihen menisi vuorokausi... Seuraavana päivänä lääkärin kontrolli varmisti, että kaikki on juuri niin hyvin kuin tuntuikin olevan!

Pari viikkoa sitten kävin kuukausi kontrollissa, ja nyt on kuulkaas näkö haukan katseen veroinen! :D Vieläkin käytän kostuttavia silmätippoja, mutta niiden tiputtelu silloin tällöin on pieni vaiva verrattuna rillien kanssa venkoiluun. Ja sitäpaitsi silmien kuivumisenkin pitäsi lakata noin vuoden jälkeen leikkauksesta.

Tuli vähän pitkä rapsa, sori. Mutta siis summa summarum: suosittelen kaikille joilla on rahaa ja rillit joista ei pidä :virne:
Ego sum qui sum
Avatar
Atlantis
 
Viestit: 18
Liittynyt: Ke 07 Touko 2008 12:56

Re: Silmälasi- ja näkökeskustelu rillipäille ja ilman

ViestiKirjoittaja puolikarkea » To 09 Loka 2008 14:19

Atlantis, se silmän päälle laskettava rengas ilmeisesti pitää silmän paikoillaan niin, että katse ei harhaile?

Leikkauksen kuvailu oli ihan mielenkiintoista luettavaa, mutta itse en moiseen menisi. Niskakarvat nousee pystyyn jo ajatuksesta, kuinka silmää höylätään. Saman reaktion aiheutti lapsena Sudenpentujen käsikirjassa ollut piirretty kuva sipulista, joka vetää veistä huuliensa välistä. :friikki:

Silmälaseja olen käyttänyt yli kymmenen vuotta. Voimakkuudet on jotain -2 ja -3 luokkaa. Ensimmäiset kehykset olivat näin jälkikäteen ajateltuna aika nolot. Nyt on menossa kolmannet kehykset ja näitä nykyisiä olen pitänyt reilut neljä vuotta. Uudet pitäisi tosin ostaa, koska kehykset eivät ole enää kovin hyvässä kunnossa. Olen hirvittävän huono huolehtimaan laseistani, en omista edes kunnollista silmälasikoteloa. Välillä muistan puhdistaa lasit vasta, kun maailma sumentuu linssien likaisuuden vuoksi. :nolo:
Vaikka lasit ovat pyörineet välillä linssit lattiaa/pöytää vasten, on naarmuuntumisen ehkäisevä pinnoite pitänyt linssit kunnossa. Muita pinnotteita ei ole tullut otetuksi.

Piilareita tulee käytettyä lähinnä baarireissuilla tai kesäisin, kun aurinko paistaa. Jostain syystä on ollut ihan ylivoimainen homma käydä hankkimassa kunnolliset aurinkolasit omilla voimakkuuksilla.

Miekin olen sitä mieltä, että silmälasit saa käyttäjänsä näyttämään fiksummalta. Oon niin tottunut itseeni rillipäisenä, että pitkän tauon jälkeen piilareiden käyttöä jatkettuani peilikuva näytti ihan kummalliselta. Se oli ihan eri tyyppi siellä peilissä.
minulle jää kertomus
joka muistuttaa elämääni
Avatar
puolikarkea
 
Viestit: 1216
Liittynyt: Ti 29 Huhti 2008 16:56

Re: Silmälasi- ja näkökeskustelu rillipäille ja ilman

ViestiKirjoittaja pampula » To 09 Loka 2008 15:44

Kati kirjoitti: Itse asiassa ärsyttää kun tämä nykyinen pokamuoti on niin blingbling, että on vaikea löytää kehyksiä, joissa merkki ei olisi jättismagardein ja väridimangein. Mitä vähemmän lukisi, sen parempi.
No sanopa muuta! Siis todella raivostuttavaa oli yrittää etsiä sopivia rillejä. Jos pokat olivat muuten mahtavat, niin eikös niissä sitten lukenut mastodontin kokoisella joku DG tai muuta. En mie haluaisi olla billboard :viha: Metsästin laseja tosi kauan, ja näidenkin kohdalla piti tehdä myönnytys. Onneksi desginerin nimi näkyy vain ihan pienellä.
Muuten hyvä, mutta fasaanit eivät lennä pakoon kylmää.
Avatar
pampula
 
Viestit: 278
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 22:23

Re: Silmälasi- ja näkökeskustelu rillipäille ja ilman

ViestiKirjoittaja Atlantis » Pe 10 Loka 2008 13:28

puolikarkea kirjoitti:Atlantis, se silmän päälle laskettava rengas ilmeisesti pitää silmän paikoillaan niin, että katse ei harhaile?

Leikkauksen kuvailu oli ihan mielenkiintoista luettavaa, mutta itse en moiseen menisi. Niskakarvat nousee pystyyn jo ajatuksesta, kuinka silmää höylätään.


Siis rengas tiputtaa silmänpaineen, kuten kirjoitin. Silmähän sinäänsä ei pääse "liikkumaan" renkaan sitä painaessa, mutta kyllä katse harhailee siitä huolimatta melko vapaasti. Tästä syystä laserissa on Eye-tracker tms. eli tekniikka joka jäljittää silmän liikkeitä satoja kertoja sekunnissa. Niin, ettei mene sädetys ihan väärään kohtaan silmää...

Ja silmäähän ei siis tuossa mun leikkauksessa höylätty laisinkaan, vaan se tehtiin täysin laseroiden. Eli läppä sarveiskalvoon muodostettiin sellaisten pienten imukuplien avulla, ja sitten läppä nostettiin imukuplien merkkaamaa ympyrää pitkin ylös. Vaikea selittää, mutta idea vähän sama, kun lapsena niissä "ydistä piste pisteeltä" tehtävissä, joista syntyi joku kuva :virne:

Mutta juu, ei tuo heikkohermoisten hommaa ole, tai siis lähinnä asiaa ei kannata miettiä liikaa. Mun kaverin poikaystävä tuli aika pahoinvoivaks, kun selitin sille ihan vaan teknisin termein mitä leikkauksessa tehdään :p
Ego sum qui sum
Avatar
Atlantis
 
Viestit: 18
Liittynyt: Ke 07 Touko 2008 12:56

Re: Silmälasi- ja näkökeskustelu rillipäille ja ilman

ViestiKirjoittaja moralhazard » Pe 10 Loka 2008 17:38

Atlantis kirjoitti:eli leikata mekaanisesti höylällä silmä.


Ai siis tässä PRK-menetelmässä todellakin höylätään silmää jollakin höylällä? Kuulostaa pupulta.
are you there?
Avatar
moralhazard
 
Viestit: 53
Liittynyt: Ma 19 Touko 2008 22:07

Re: Silmälasi- ja näkökeskustelu rillipäille ja ilman

ViestiKirjoittaja Kuolo » La 11 Loka 2008 00:03

Ei oo kyl mitään puppua. Kato vaikka googlesta.
Avatar
Kuolo
Site Admin
 
Viestit: 1321
Liittynyt: To 24 Huhti 2008 22:53

Re: Silmälasi- ja näkökeskustelu rillipäille ja ilman

ViestiKirjoittaja moralhazard » La 11 Loka 2008 06:29

Vaikuttaa iloiselta toimenpiteeltä! Tosin mielikuvat mitä tuosta syntyy ovat varmasti kaukana todellisuudesta :virne: Kuulosti vain äkkiseltään saman tason
legendalta kuin se, että ala-asteella kouluterveydenhoitaja suorittaa kylmä lusikka -testejä. Sanokaa nyt joku, että sekin pitää paikkansa!
are you there?
Avatar
moralhazard
 
Viestit: 53
Liittynyt: Ma 19 Touko 2008 22:07

Re: Silmälasi- ja näkökeskustelu rillipäille ja ilman

ViestiKirjoittaja Homer » La 11 Loka 2008 09:17

PRKssa ei tehdä sarveiskalvoläppää vaan laserilla poistetaan silmän pintakerros (Ei höylätä silmää :virne: ).
LASIK-menetelmässä läpän tekoon käytetään mikrohöylää ja laseria. LASEKissa laitetaan silmän päälle
8 millimetrin halkasijan rengas ja siihen tiputetaan alkoholiliuosta (20 %), joka irrottaa sarveiskalvoläpän silmän pinnalta.

Rengas silmän päällä: Se rengas (mikrohöylän alusta) otettiin pois (ainakin meikäläisen tapauksessa) ennen kuin ruvettiin
surraamaan laserin kanssa ja silmä sai vapaasti liikkua. Ennen aloitusta sanottiin, että katso punaiseen pisteeseen.
Jos silmä liikkui liikaa, toimenpide pysähtyi (Eye-tracker).
Kas kas, kaskas!
Homer
 
Viestit: 6
Liittynyt: Ke 23 Heinä 2008 11:20

Re: Silmälasi- ja näkökeskustelu rillipäille ja ilman

ViestiKirjoittaja Kibaya » La 11 Loka 2008 12:58

Suvi kirjoitti:
Shay kirjoitti:
Kumkvatti kirjoitti:
Kati kirjoitti:
pampula kirjoitti:
LazyBastard kirjoitti:Pitääkö joku laseja neljä vuotta?
Kuten sanoin, täällä ainakin yksi, joka on pitänyt.
Kisa! Pidin edellisiä viisi. I rule.
Kuten jo aiemmin sanoin, mulla oli edelliset melkein kahdeksan vuotta. Viihdyin pitkään kehyksissä eikä näön puolesta ollut tarvetta uusille. Hyvin kesti. :tilt:

Mullakin entiset tais olla kaheksisen vuotta. :raps:


Täälläkin, jos oikein laskin. :p


Samat sangat since -99! Linssit vaihdettu kahteen kertaan. En ole löytänyt yhtä hyviä sankoja, en ole kyllä etsinytkään. Enkä etsi :nirppa:. ((lue: just nyt ei oo rahaa))

Mulla on ollut lasit siitä asti kun olin 6. Piilareita en ole kokeillut ja tällä hetkellä en koe sitä mun jutuksi. Identiteetti on vahvasti lasien ympärillä, joten leikkaustakaan en ole harkinnut. Aukun tapaan: rillit :hymyhali:.

Mun erikoisuus on se, että nukun lasit päässä. Nämä lasit ei paina, eivätkä ainakaan vielä ole mitenkään vääntyneet epämuodostuneiksi. Olen nukkunut lasit päässä jo pitkään. Kun näkö heiluu siellä -8 hujakoilla ja välillä herään kissojen menoon tai metelöintiin on ihan kätevää nähdä heti mitä on meneillään :virne:.
Juuri tässä viikolla piti lähteä töihin ja olin yöllä ottanut lasit pois. Kissat (tai minä ihan ite) olivat onnistuneet saamaan lasit sängyn ja seinän väliin. Jouduin soittamaan apujoukkoja, että pääsen töihin. Apujoukot löysivät lasit aika helpolla. Onneksi. Tästäkin syystä pidän sangat naamalla. Kissat tykkäävät riepotella näitä korvantakasangoista pitkin poikin, jos niille vain antaa mahdollisuuden. :epäilevä:
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Avatar
Kibaya
Hörhökeijotar
 
Viestit: 6667
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 17:19
Paikkakunta: Syövereissä.

Re: Silmälasi- ja näkökeskustelu rillipäille ja ilman

ViestiKirjoittaja Atlantis » Ma 13 Loka 2008 11:26

Homer kirjoitti:PRKssa ei tehdä sarveiskalvoläppää vaan laserilla poistetaan silmän pintakerros (Ei höylätä silmää :virne: ).
LASIK-menetelmässä läpän tekoon käytetään mikrohöylää ja laseria. LASEKissa laitetaan silmän päälle
8 millimetrin halkasijan rengas ja siihen tiputetaan alkoholiliuosta (20 %), joka irrottaa sarveiskalvoläpän silmän pinnalta.

Rengas silmän päällä: Se rengas (mikrohöylän alusta) otettiin pois (ainakin meikäläisen tapauksessa) ennen kuin ruvettiin
surraamaan laserin kanssa ja silmä sai vapaasti liikkua. Ennen aloitusta sanottiin, että katso punaiseen pisteeseen.
Jos silmä liikkui liikaa, toimenpide pysähtyi (Eye-tracker).



Joo PRK:ssa ei tosiaan höylätä silmän sarveiskalvoa, vaan ainoastaan harjataan sitä :p My bad. Mutta ainakin internetin ihmeellisen maailman mukaan pintakerroksen poisto ei tapahdu laserilla vaan mekaanisesti, eli siinä olin oikeilla jäljillä. (lähde http://www.medilaserespoo.fi/laserleikkaus.html

Mitä tuohon sarveiskalvon läpän tekoon LASIKleikkauksissa tulee, niin olen ymmärtänyt että menetelmiä läpän luomiseen on useita. Alkoholia ei ainakaan mun kohdalla tietääkseni käytetty, vaan läppä syntyi pienistä ilmakuplista, joita pitkin läppä irroitettiin silmästä. Tässä menetelmässä oli lääkärin mukaan etuna se, että jos jokin menisi läpän muodostuksessa pieleen, niin toimenpiteen voisi keskeyttää ja ilmakuplat painuisivat silmän tasalle vuorokauden sisällä itsestään. Eli mitään haittaa ei leikkauksen keskeytymisestä tulisi. Tuo läpäntekovaihe kun kuulemma on se kohta leikkauksesta, milloin ylipäänsä jotain voi mennä ns. pieleen. Muut vaiheet hoitaakin kone.
Ego sum qui sum
Avatar
Atlantis
 
Viestit: 18
Liittynyt: Ke 07 Touko 2008 12:56

Re: Silmälasi- ja näkökeskustelu rillipäille ja ilman

ViestiKirjoittaja Mr. Smith » Ti 21 Loka 2008 11:47

Eilinen optikolla käynti johti uusien linssien hankintaan: näkö parantunut 0.25 + taittovika silmissä (ai silmissäni on vikaa? Minä kun luulin että minun pitää pitää laseja ulkonäkösyistä :virnu: ).

Koska kyseessä on pelkästään linssien hankinta, eli pidän nykyiset katu-uskottavat kehykseni jotta rispekti huudeilla säilyisi, joudun luovuttamaan ensi viikon alussa lasini 1-2 päiväksi pois. Arvatkaas kuka ei löytänyt vanhoja lasejaan? Arvatkaas kuka tulee sekoilemaan Helsingin keskustassa, jossa muuten tietöiden vuoksi liikennevalot ovat paikoin kortilla, tyyliin :sekopää:

Jepjep, tästä tulee vielä niiiiin kivaa :viileä:
"Real men are not intimidated by physical threats against their personal selves, and, ironically, neither am I. "
- Ernest P. Worrell -
Mr. Smith
 
Viestit: 1766
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 07:27
Paikkakunta: Turku

Re: Silmälasi- ja näkökeskustelu rillipäille ja ilman

ViestiKirjoittaja damn » Ti 26 Touko 2009 11:40

Kevät ja piilolinssit :raivo: . Minulla on viimeisen kolmen vuoden aikana ollut joka kevät niin paha allergia, etten voi pitää toukokuussa piilolinssejä. Se tuntuu aina musertavalta, kun pidän piilareita lähes päivittäin jo seitsemättä vuotta. Muutenkin viime vuosi on ollut kamala, kun meillä on koulu ihan homeessa ja sen seurauksena minulla on uusiutunut silmätulehdus todella monta kertaa ja piilolinssien pitäminen on ollut välillä mahdotonta. Harmittaa kun en osaa pitää laseja. Tunnen oloni sokeaksi aina kun pidän niitä julkisilla paikoilla(kotona pidän kyllä paljon), vaikka noissa on mukamas oikeat vahvuudet.
Esimerkiksi tänään olen ihan hermona kun haluaisin pitää piilareita, eikä minulla ole nyt silmätulehdusta, mutta tämä allergia saa silmät kutiamaan. Tuntuu kuin oikeassa silmässä olisi koko ajan joku iso roska, joka sumentaa koko näkökyvyn. Raivostuttavaa!
Fail, fail again, fail better.
Avatar
damn
 
Viestit: 1506
Liittynyt: Pe 08 Elo 2008 14:59

Re: Silmälasi- ja näkökeskustelu rillipäille ja ilman

ViestiKirjoittaja annastindeli » Ti 26 Touko 2009 19:33

Miä sain lasit seiskalla. Ala-asteella luokkakin oli niin pieni ettei koskaan ollut kovin kaukana taulusta :keijo: ,
mutta yläasteelle mennessä alko jo vähän haitata. Hissan tunneilla lainasin kaverin laseja kun en nähny kalvoja.
Ensin käytin laseja vaan tunneilla, mut sitten alko häiritä ettei muullon nähny kunnolla ja tunnistanu ihmisien kasvoja
kauempaa. Alkuun tais vahvuuksina olla -1,5 ja -2,5 tjsp, sittemmin on tasaisesti huonontunut, nyt taitaa alkaa luvut
kakkosella ja kolmosella. Ekoista kehyksistä tykkäsin niin paljon et kun ne hajos niin halusin samanlaiset tilalle.
Niillä meni vissiin lukioon asti, sit vaihtu malli. Nekin oli kivat, Peakin kehykset. Viime kesänä kävin sit Specsaversilla, ostin
kahdet lasit, keskenään samanlaiset mutta eriväriset. Piilolinsseistä oon joskus haaveillu, ja käyny optikolla kokeilemassakin,
mutta en vaan saa niitä laitettua, räpäytysrefleksi on niin voimakas että linssit lentää minne sattuu. En kyllä muutenkaan
uskalla koskettaa silmää.
Miä olin kyllä varsin tyytyväinen Specsaversiin, nopeasti sain lasit ja sankoja oon käyny toisista väännättämässä useamman
kerran kun eivät osuneetkaan kerralla hyviksi, ja samalla hinnalla kun muualta saa yhdet niin sain kahdet sieltä. Hyvin ovat
toimineet, tuntuu vaan taas siltä että näkö on huonontunu taas. :huoh:
Viimeksi muokannut annastindeli päivämäärä Ti 26 Touko 2009 22:29, muokattu yhteensä 1 kerran
Avatar
annastindeli
 
Viestit: 274
Liittynyt: Ti 06 Tammi 2009 21:44

Re: Silmälasi- ja näkökeskustelu rillipäille ja ilman

ViestiKirjoittaja Suvi » Ti 26 Touko 2009 22:27

Tänä keväänä olen käyttänyt piilareita jokusen kerran, ja täytyy myöntää että tykkään kyllä käyttää niitä. Sitä paitsi niillä näkee paremmin kuin tavallisilla laseilla, osittain siksi että ne ovat lähempänä silmää (tai näin olen ymmärtänyt asian olevan), osittain siksi että näköni on taas hiukan huonontunut ja piilareissa on isommat vahvuudet kuin laseissa. Kymmeneen vuoteen näössä ei ollut mitään muutoksia ja nyt se alkaa näköjään sitten heiketä.

Piilareiden laitto on minulla vielä tosi hidasta ja etenkin arkiaamuina en jaksa väkertää niiden kanssa, kun olen arkisin muutenkin koomassa ja on kiire. Mutta hitsit, että on ihanaa varsinkin sateisina päivinä kun ei tarvitse pelätä sitä, että lasit tahriintuvat. Tai muutenkaan ei tarvitse olla varuillaan lasien likaantumisesta, kun on piilarit päässä. Tietenkin piilareiden kanssa täytyy muista hygienia yms.

Joskus tosin pelkään, että piilarit tipahtavat yhtäkkiä silmistä ulos. ( :virne: ) Mutta en oikeasti pelkää, sillä en ole vieläkään kuitenkaan sokea ilman laseja.
Tilttiin meni myös ihminen.
Avatar
Suvi
Keijodemoni
 
Viestit: 6539
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 02:25
Paikkakunta: savuinen, sumuinen kaupunki

EdellinenSeuraava

Paluu Yleistä



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 12 vierailijaa

cron