Silmälasi- ja näkökeskustelu rillipäille ja ilman

Yleinen jutustelu tänne. Korvaa myös entisen kysyttävää -osion.

Re: Silmälasi- ja näkökeskustelu rillipäille ja ilman

ViestiKirjoittaja damn » Ke 15 Huhti 2015 15:32

Kävin tänään laserleikkauksen jälkikontrollissa. Näköni on 150%:nen! Hurjaa. Vaikkakaan en mä huomaa eroa siihen, mitä näin vaikka piilolinsseillä. Muutenkin silmät ovat parantuneet täydellisesti, kosteutustippojen käyttöäkin saan vähentää, mutta suositeltiin että aamuin ja illoin laittaisin. Tämähän meni hyvin ja olen niin tyytyväinen etten voi sanoin kuvailla!
Fail, fail again, fail better.
Avatar
damn
 
Viestit: 1506
Liittynyt: Pe 08 Elo 2008 14:59

Re: Silmälasi- ja näkökeskustelu rillipäille ja ilman

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Ke 15 Huhti 2015 16:19

Tosi mahtavaa! :superhymy: Kiva kuulla, että kaikki meni noin hyvin.
Life is short until it's not
Honestly it's kinda long


Orla Gartland - You aren't special, babe
Avatar
marenkienkeli
labrakärpänen
 
Viestit: 5251
Liittynyt: Pe 02 Touko 2008 20:36

Re: Silmälasi- ja näkökeskustelu rillipäille ja ilman

ViestiKirjoittaja Kibaya » Ti 21 Huhti 2015 15:32

Onpa ollut kiva lukea damnin kokemuksia laserleikkauksesta. :)

Kävin tänään optikolla. Olen jonkun aikaa ollut sitä mieltä että nyt heittää silmissä vähän normaalia enemmän ja se ei johdu vain siitä että lasit on vinossa.
Eikä mun yleisestä päästä vippaavuudesta. Olen viimeksi tarkistanut näön 3 vuotta sitten, joten senkin puoleen ihan ajankohtaista.
Yhteen kohtaan mun piti käydä kerran vuodessa, muttei onneksi enää. Ehkä :epäilevä:

Lopputuloksessa mun toisen silmän kokonaisluku pysyy samana, vaikka näkö itsessään merkitään linssiin -6.75:stä -8:aan. Siitä pudotetaan hajataittoa pois sen verran. Ilman hajataiton pudottamista olisin joutunut silmälääkärille. Toisen silmän näkö on muuttunut vain vähän. Suurin muutos kaikessa on kuitenkin se, että nuo luvut ovat ihan liikaa lähinäölle. Lähinäöllä pärjään yhden miinusasteikon paremmalla luvulla, mutten sillä taas näe kauas ollenkaan. Tästä syystä kehiin astuu nuorisokakstehot, eli moniteholinssit, joiden kanssa sitten kustannusmopo vähän keulii. Tällä hetkellä mun piilokarsastus ei anna aihetta korjaukseen, mutta optikko arvioi että näön tästä vielä huonontuessa se voi kuitenkin nousta sieltä tulevaisuudessa esiin. Prismahionta moniteholinsseihin on sitten niin kallista että onneksi sitä ei nyt tartte ajatella.

Vähän kyllä tuo miinuksen lisääntyminen on semmoinen mikä saa mut kurtistamaan kulmia. Onhan se totta etten mä ilman laseja näe mitään. Tunnistan asioita, mutten pysty toimimaan ilman laseja. Tiettyjä, harjoiteltuja asioita pystyy tekemään, mutta erikoisempi ei oikein toimi :keijo:

:viileä:
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Avatar
Kibaya
Hörhökeijotar
 
Viestit: 6667
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 17:19
Paikkakunta: Syövereissä.

Re: Silmälasi- ja näkökeskustelu rillipäille ja ilman

ViestiKirjoittaja Kibaya » Pe 24 Huhti 2015 00:01

Luulin että tää juttu ois ollut ihan ok.
Sen sijaan mua on alkanut vähän ahdistaa. Mitä jos mun näkö jatkaa huonontumistaan? Miten paljon se voi vielä huonontua?
Mun äidin isällä on ollut ihan hirveät pullonpohjat, samoin mun tädillä ja enolla. Mutsilla itellään on maltillisemmat :töktök:
Mun isän äidillä ja isällä taasen on sitä kaukonäön puutetta. Mummihan näkee lähelle tosi hyvin. Se lukeekin ilman laseja, mutta ei voi liikkua ilman laseja.
:keijo:
Oisin voinut ulkonäön puolesta periä äidin äidin silmät, sillä ei ollut laseja ollenkaan. Mut ei. Mulla on sen selkä ja naama. Ja nimi.
Kiitos äiti.
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Avatar
Kibaya
Hörhökeijotar
 
Viestit: 6667
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 17:19
Paikkakunta: Syövereissä.

Re: Silmälasi- ja näkökeskustelu rillipäille ja ilman

ViestiKirjoittaja Kibaya » To 21 Touko 2015 18:41

Nonni, nyt on uudet lasit.
Monitehot on aika jännät. Totuttelemista tää vaatii. Nyt on edelleen vähän paha olo nää päässä. Matkapahoinvointia :keijo:
Mutta lukeminen on helpompaa! Kännykän käyttö on helpompaa! Näkee!

Vähän niinkuin olisi vanhan putkitelkkarin tilalle saanut teräväpiirto-3D-telkkarin. Muutokset on ainakin samanlaisia.
Aurinkolasit pitää vaan löytää uudet. Vanhat ei sovi uusien lasien päälle samalla tavalla. :keijo:
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Avatar
Kibaya
Hörhökeijotar
 
Viestit: 6667
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 17:19
Paikkakunta: Syövereissä.

Re: Silmälasi- ja näkökeskustelu rillipäille ja ilman

ViestiKirjoittaja Kibaya » Pe 13 Touko 2016 08:55

Vuosi laseista - melkeen.
Kävin työnantajan määräämässä näöntarkastuksessa ja tuli ilmi että mullahan toinen silmä karsastaa eri tavalla kuin ennen. Ensimmäistä kertaa ikinä olen huolissani näöstäni. Vaikka lukemat huitelee siellä jossain -8 paikkeilla en missään kohtaa ole ajatellut etteikö tätä sokeutta voi korjata laseilla. Toki karsastuksenkin voi, mutta vuodessa tullut muutos on huolestuttavaa. Ensi viikolla menen uusintatarkastukseen, missä keskitytään vain tarkastelemaan tätä karsastuksen ilmenemistä. Koska jos se on niin raju muutos mitä nyt tuli ilmi, niin silmälääkäri kutsuu.

Kyseessä on ns. pystykarsastus, mikä vaikuttaa niin että kaksoiskuvat tulee päällekäin, mikä taas vaikuttaa siihen että vähän kaikki heittelee! :keijo: Ilmankos on vaikea kohdentaa mm. kättä oikeaan kohtaan kun näen sen ylempänä mitä se on. Tai että silmä ei jaksa tarkentaa niin sitten on semmoista värisevää kuvaa silmällä ja siksikään en havaitse esim. kirjoitusvirheitä. Voi siis olla, että osa mun lukihäiriöstä onkin karsastusta! Mittääää??!?!!!
Kyllähän karsastuksen voi korjata, mutta optikko suositteli että pitäisi töissä saada niin etten päivän aikana siristä yhtään. Ehhehe, se meinaa että tarvitsisin isonäyttöisen koneen. Tällä pienellä rimpulalla ei voi kuvakkeita suurentaa tai ei näe käytettäviä ohjelmia kokonaisuudessaan :keijo: (nytkin itseasiassa huomaan että sitä värinää tapahtuu, toki se näkyy nyt itsellekin selkeämmin kun tietää mitä se on :epäilevä: )

Olen herjaa heittänyt että aiemmin piilokarsastuksena ilmennyt onkin nyt tullut pois piilostaan :keijo:
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Avatar
Kibaya
Hörhökeijotar
 
Viestit: 6667
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 17:19
Paikkakunta: Syövereissä.

Re: Silmälasi- ja näkökeskustelu rillipäille ja ilman

ViestiKirjoittaja damn » Pe 13 Touko 2016 15:37

Mun olisi pitänyt käydä jo alkuvuodesta laserleikkauksen vuosikontrollissa :läps: . Kertoo vaan siitä, että näen edelleen hyvin ja olen unohtanut että mulle ikinä mitään leikkausta on tehtykään. Tai on siitä muistona se, että käytän päivittäin kosteustippoja, muuten koskee silmiin kauheasti, mutta siihen on niin tottunut, etten koe sitä ongelmana. Jos sen ajan nyt varaisi kun kerran mieleen tuli tämäkin asia.
Fail, fail again, fail better.
Avatar
damn
 
Viestit: 1506
Liittynyt: Pe 08 Elo 2008 14:59

Re: Silmälasi- ja näkökeskustelu rillipäille ja ilman

ViestiKirjoittaja Kibaya » La 28 Touko 2016 12:46

Työlasit tilattu.
Ei tarvinnut käydä silmälääkärissä. Mikä valtaisa helpotus!

Kyselin samalla minkähintaista ois os tilais aurinkolasit voimakkuuksilla. Ei se paha hinta ollut, pari sataa, riippuen kehyksistä. Mikä on mun mielestä aika vähän, kun nykyisten lasien linssitkin on jotain yli 300. Pitäis vaan olla se raha, mutta kohtuuhintaiset ne silti ois :keijo:

Löysin ihan kelvot kehyksetkin, vaikka suurin osa oli urpoja. Ihan liikaa niitä ysärilaseja mitkä näyttää ihan jäätävän kauheilta mun naamassa :epäilevä:
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Avatar
Kibaya
Hörhökeijotar
 
Viestit: 6667
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 17:19
Paikkakunta: Syövereissä.

Re: Silmälasi- ja näkökeskustelu rillipäille ja ilman

ViestiKirjoittaja Kibaya » Ma 13 Kesä 2016 11:33

Nää näyttöpäätelasit on täydelliset töissä!
Ei hypi rivit näytöllä, ei kiristä otsaa kun yrittää tihrustaa! Täydellistä!
Ei näiden kanssa kävelemään lähdetä, koska kaikki on kovin kummallista ja väärässä ulottuvuudessa, mutta näkyminen! :pilvi:

Lisäksi nää on ihanan kevyet :pilvi:
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Avatar
Kibaya
Hörhökeijotar
 
Viestit: 6667
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 17:19
Paikkakunta: Syövereissä.

Re: Silmälasi- ja näkökeskustelu rillipäille ja ilman

ViestiKirjoittaja Kibaya » Ti 21 Helmi 2017 11:51

Mun silmälasit on vissiin taas jotenkin vääntyneet :epäilevä:
Mietin että kävisin optikolla kysymässä voiko niitä palauttaa siihen asentoon ettei ne haittais olemista noin paljon.
Kun ei ehkä tartte muusta syystä uusia laseja kuin siksi että toinen kulma painaa mua silmään :epäilevä: Öhö, öhö.
Ja siksi että haluaisin kevyemmät lasit painoltaan. Näyttöpäätelaseissa on yksi hionta enemmän ja ne on kevyemmät ja työpäivien jälkeen alkaa semmoinen otsajomotus minkä epäilen johtuvan laseista.
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Avatar
Kibaya
Hörhökeijotar
 
Viestit: 6667
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 17:19
Paikkakunta: Syövereissä.

Re: Silmälasi- ja näkökeskustelu rillipäille ja ilman

ViestiKirjoittaja Kibaya » Ma 12 Kesä 2017 19:40

Kävin eilen Dixissä optikkoliikkeessä kysymässä mitä mun laseille voi tehdä. Optikko katteli niitä mun päässä ja mallaili niitä vähän aikaa ja totesi että helposti ne saa kuntoon. Nyt on kuin ois uudet lasit naamalla. Vaihtoi nenätyynyt ja muotoili sankoja uusiksi. Rupesi olemaan sellainenkin fiilis etten näe kunnolla kun lasit istui naamalla huonosti. Aika jännä kokemus tietyllä tapaa :keijo:
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Avatar
Kibaya
Hörhökeijotar
 
Viestit: 6667
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 17:19
Paikkakunta: Syövereissä.

Re: Silmälasi- ja näkökeskustelu rillipäille ja ilman

ViestiKirjoittaja Pascal Lemoix » Ke 14 Kesä 2017 17:48

Mä meen näöntutkimukseen, kun Specsavers väkisin halusi ilmaisen ajan antaa. Ensi viikolla sitten.

--

Olen huomannut, että tiheä riviväli ruudulta luettaessa ei ole enää suurin ystäväni. :bubbles:
"Tunne ei koskaan valehtele."
-Jorma Uotinen
Avatar
Pascal Lemoix
 
Viestit: 5211
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 00:54
Paikkakunta: L, Espoo

Re: Silmälasi- ja näkökeskustelu rillipäille ja ilman

ViestiKirjoittaja Kibaya » Ma 18 Joulu 2017 20:00

Uusien lasien aika!
Kävin näöntarkastuksessa ja kävi ilmi että mun näkö on muuttunut niin että tartten uudet lasit.
Miinuspuoli pienenee, eli tavallaan näkö paranee :virne:.
Silti samalla tarviin nyt ekoja kertoja prismakorjausta, eli karsastuksen korjausta :jaaha:.
Optikko yritti tarjota mulle harrypotter-mallin laseja, mutta vaikka kuinka kokeilin niin en vaan pystynyt taipumaan niihin mitenkään. Lisäksi kaikki muodikkaat ja trendikkäät ysärimuodot jäi valitsematta, kun repeilin peilille. Optikkoa se hämmensi, mutta kun ei vaan ei. Ymmärsi se lopulta kuitenkin miksi en pysty, mutta ne poskille laskeutuvat muodot ei silti ehkä olleet se paras vaihtoehto.
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Avatar
Kibaya
Hörhökeijotar
 
Viestit: 6667
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 17:19
Paikkakunta: Syövereissä.

Re: Silmälasi- ja näkökeskustelu rillipäille ja ilman

ViestiKirjoittaja Kibaya » Ma 15 Tammi 2018 20:46

Uudet lasit on tosi hyvät!
:kauriinsilmät:
Oon ite ihan kummallisen näköinen edelleen, mutta ehkä se tästä.
Lasien malli on niin toisenlainen että siksi se vielä hämää.
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Avatar
Kibaya
Hörhökeijotar
 
Viestit: 6667
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 17:19
Paikkakunta: Syövereissä.

Re: Silmälasi- ja näkökeskustelu rillipäille ja ilman

ViestiKirjoittaja L-S » To 15 Maalis 2018 14:47

Mä sain vihdoin aikaiseksi käydä silmälääkärillä tarkistuttamassa näköni, kun vanhat lasitkin alkavat olla jo aika kuluneet, ja on kai sitä hyvä välillä tarkistuttaa. Menin suoraan silmälääkärille, kun viimeksikin optikko käski sinne.

Ilmeisesti näkö ei ollut juurikaan muuttunut, pientä korjausta johonkin suuntaan tuli toiseen silmään. Valitin kuitenkin siitä, että koneen ääressä istuessa näen huonosti, niin silmälääkäri meinasi, että voisin ottaa "nuorisomonitehot". :keijo: Hieman huvittaa tuo nuoriso-etuliite. En kyllä tiedä miksi niitä sanotaan siksi ja onko olemassa erikseen vanhusmonitehot, ja eikö niitä ole meille keski-ikäisille lainkaan. :keijo: Mulla olikin kyllä teininä moniteholasit jonkun aikaa, kunnes luovuin laseista sillä erää.

Seuraavaksi pitäisi jaksaa käydä katselemassa millaiset lasit olisivat hyvät. Haluaisin jotain vaihtelua, mutta en kuitenkaan mitään kamalia kasarilaseja.
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
Avatar
L-S
Tohtoripissis
 
Viestit: 3965
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 21:23
Paikkakunta: Kotona

Re: Silmälasi- ja näkökeskustelu rillipäille ja ilman

ViestiKirjoittaja Kibaya » To 15 Maalis 2018 14:53

Mun edelliset lasit oli nuorisomonitehot :keijo: En tiedä miten ne eroaa näistä normaaleista monitehoista, jotka ei kai oo vanhusmonitehot :keijo:
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Avatar
Kibaya
Hörhökeijotar
 
Viestit: 6667
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 17:19
Paikkakunta: Syövereissä.

Re: Silmälasi- ja näkökeskustelu rillipäille ja ilman

ViestiKirjoittaja L-S » To 15 Maalis 2018 18:11

Googlasin nuorisomonitehot, ja jollain nettisivulla sanottiin, että ne ovat 15-40-vuotiaille. :keijo: Tiedä sitten kuinka luotettava tämä määritelmä on.

Toisaalta en kyllä huomannut kysyä, oliko silmälääkäri tarkistanut mun iän koneeltaan, vai olettiko hän vain, että olen 25-vuotias, kuten yllättävän moni on viime aikoina olettanut. :raps: :keijo:
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
Avatar
L-S
Tohtoripissis
 
Viestit: 3965
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 21:23
Paikkakunta: Kotona

Re: Silmälasi- ja näkökeskustelu rillipäille ja ilman

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Su 05 Tammi 2020 02:46

Sain joulun alla ensimmäiset silmälasini. Ovat "kaukolasit", mutta koska varsinaista näönkorjausta on toisessa linssissä 0 ja toisessa 0,25 ( :keijo: ) toimivat varsin hyvin myös lukulaseina. Kivasti sai tarkkuutta lisää, kun toisessa linssissä on hajataiton korjausta 0,5 ja toisessa 1. :D Lisäksi näissä on sinivalosuodatus, mutta en ole kylläkään huomannut, että se mitenkään erityisesti auttaisi näyttövalon aiheuttamien nukahtamisongelmien kanssa. Toisaalta vaikea tietää, kun ahdistuksen aiheuttama unettomuus yliajaa tuollaiset pikkujutut. :

Silmälasien valintaprosessi oli varsin helppo. Olin etukäteen pohtinut, että mulle kyllä sopisivat viininpunakehyksiset lasit. :kyllä: Ensin käteeni nappaamani lasit olivat ne, jotka lopulta itselleni valitsin - ja ne olivat viininpunakehyksiset. Olivat jotkut Eko-lasit kaiken lisäksi, mikä tosin lienee lähinnä viherpesua, mutta who cares.

Silmälaseihin totuin ilman ongelmia. Aluksi tuntui, että puristivat liikaa, mutta tarkempaan näkemiseen totuin heti, mikä ei sinäänsä ollut yllätys, koska aivoni ovat aika hyviä olettamaan asioita mm. valaistuksesta eli käsittelemään saamaansa dataa tehokkaasti (vrt. sini-kultainen mekko mekko-casessa).

Tykkään kovasti laseistani. :) Oli ihana mm. nähdä pitkästä aikaa kunnolla Heppulaisen iiristen värivivahteet. :sydän: :hullu: :sydän:
Life is short until it's not
Honestly it's kinda long


Orla Gartland - You aren't special, babe
Avatar
marenkienkeli
labrakärpänen
 
Viestit: 5251
Liittynyt: Pe 02 Touko 2008 20:36

Edellinen

Paluu Yleistä



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 22 vierailijaa

cron