Vaalipäivähän on jo sunnuntaina. Jos silloin sataa, jäänee äänestysprosentti alhaiseksi, mikä kertoo jo kohtuullisen paljon ns. sitoutumisen tasosta.
Itse koittelin vaalikoneita. Facebookin vaalikoneesta sain vihreitä, vasemmistoliittolaisia ja jopa jonkun kommunistin, kun taas Hesarilta sain kokoomusta, kristillisiä, perussuomalaisia ja RKP:tä.
Olen siis äärimmäisen loogisesti poliittinen ihminen.
Ehkä teen kompromissin ja äänestän Keskustaa 
Hesarin vaalikoneen kysymykset olivat mielestäni ihan mahdottomia: "Pitääkö Helsingin edustalle rakentaa merituulivoimala?" Miten niin "pitääkö"? Ei sitä varmaan mikään pakko ole rakentaa, mutta voisihan se joissakin tapauksissa mahdollisesti olla kannattavaa. Näistäkään en tiedä, kun en osaa laskea tuollaisia asioita samalla kun juon kupin kahvia. Vähän epäilen, ettei kiistatonta mahdollisuutta ratkaista energiantuotanto edes ole olemassa.
Yksi mahdollisuus oli tietysti se, että haluttiin tiedustella noin moraalin kannalta, että olisitko valmis ottamaan myös omalle etupihallesi sen tuulivoiman eikä niin, että kannatetaan 100-prosenttisesti tuulivoimaa, mutta vain siinä tapauksessa, että voimalat sijoitetaan länsirannikolle. Tästä puolesta en niinkään osaa kauheasti sanoa. Paitsi, että esimerkiksi laivaväylille tuskin kannattaa rakentaa.
Edelleen kysyttiin: "Voidaanko Töölön Ruusulankadulle rakentaa tukiasuntoja asunnottomille?" Jälleen lähes hävyttömän huonosti muotoiltu kysymys. Kai niitä noin rakennusteknisesti ottaen olisi mahdollista rakentaa Ruusulankadulle, joo, vastaan "kyllä".

Oon äänestänyt kaikissa vaaleissa mitkä on mun täysi-ikäisyyden aikan olleet, jotenkin vaan hävettää vähän älyttömästi jos jättää äänen käyttämättä. Tein etukäteen Ylen vaalikoneen parin kertaa vähän muokkailen vastauksia, ja niitä vasemmiston edustajiahan sieltä odotetusti tuli läjäpäin. Löysin kerrankin ainakin niiden vastausten ja perustelujen valossa oikeanlaisen ehdokkaan, ja jos se pääsee valtuustoon ja pitää tuon linjan niin ainakin yks tyytyväinen äänestäjä löytyy.
Ite pidän itteäni poliittisesti erittäin epäaktiivisena, mutta tulipahan sellanen olo että oon varsinainen aktiivihenkilö joka tietää politiikasta kaiken, ko tiesin äänestysaikataulun. 
No, täytyy sunnuntaina yrittää onneaan.
Non varmaan kaikki ruotsinkielisiä keskustalaisia, eli tietenkin (?) RKP:n kannattajia.
Sitten kyllästyin. No, Ylen vaalikone auttaa... Hetkinen. Vaalikoneeseen ei ole vastannut kuin osa, lähinnä RKP:n, Kokoomuksen ja Kristillisten tyypejä