Kunnallisvaalit '08

Yleinen jutustelu tänne. Korvaa myös entisen kysyttävää -osion.

Kunnallisvaalit '08

ViestiKirjoittaja Pascal Lemoix » Ti 21 Loka 2008 15:25

Meinaatko äänestää? Kiinnostaako? Käytätkö vaalikoneita?

Vaalipäivähän on jo sunnuntaina. Jos silloin sataa, jäänee äänestysprosentti alhaiseksi, mikä kertoo jo kohtuullisen paljon ns. sitoutumisen tasosta.

Itse koittelin vaalikoneita. Facebookin vaalikoneesta sain vihreitä, vasemmistoliittolaisia ja jopa jonkun kommunistin, kun taas Hesarilta sain kokoomusta, kristillisiä, perussuomalaisia ja RKP:tä. :keijo: Olen siis äärimmäisen loogisesti poliittinen ihminen. :virne: Ehkä teen kompromissin ja äänestän Keskustaa :peukku:

Hesarin vaalikoneen kysymykset olivat mielestäni ihan mahdottomia: "Pitääkö Helsingin edustalle rakentaa merituulivoimala?" Miten niin "pitääkö"? Ei sitä varmaan mikään pakko ole rakentaa, mutta voisihan se joissakin tapauksissa mahdollisesti olla kannattavaa. Näistäkään en tiedä, kun en osaa laskea tuollaisia asioita samalla kun juon kupin kahvia. Vähän epäilen, ettei kiistatonta mahdollisuutta ratkaista energiantuotanto edes ole olemassa.

Yksi mahdollisuus oli tietysti se, että haluttiin tiedustella noin moraalin kannalta, että olisitko valmis ottamaan myös omalle etupihallesi sen tuulivoiman eikä niin, että kannatetaan 100-prosenttisesti tuulivoimaa, mutta vain siinä tapauksessa, että voimalat sijoitetaan länsirannikolle. Tästä puolesta en niinkään osaa kauheasti sanoa. Paitsi, että esimerkiksi laivaväylille tuskin kannattaa rakentaa.

Edelleen kysyttiin: "Voidaanko Töölön Ruusulankadulle rakentaa tukiasuntoja asunnottomille?" Jälleen lähes hävyttömän huonosti muotoiltu kysymys. Kai niitä noin rakennusteknisesti ottaen olisi mahdollista rakentaa Ruusulankadulle, joo, vastaan "kyllä". :keijo:
"Tunne ei koskaan valehtele."
-Jorma Uotinen
Avatar
Pascal Lemoix
 
Viestit: 5211
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 00:54
Paikkakunta: L, Espoo

Re: Kunnallisvaalit '08

ViestiKirjoittaja @gen.fi » Ti 21 Loka 2008 16:52

En käyttänyt mitään konetta ja kävin äänestämässä viime keskiviikkona :D
Sunnuntaina pitääkin sitten valvoa muita äänestäjiä :juoni:
Elämä on tie jonka määränpäätä en voi valita, vain suunnan sille.
Avatar
@gen.fi
 
Viestit: 1049
Liittynyt: Su 04 Touko 2008 23:27

Re: Kunnallisvaalit '08

ViestiKirjoittaja theia » Ti 21 Loka 2008 16:59

Ei mua sitten kai kuitenkaan kiinnosta tarpeeksi, kun vaalit on jo ihan ovella ja omasta ehdokkaasta ei tietoakaan. Vaalikoneita yritin räpellellä, mutta ei sieltä tullut ketään/mitään fiksua vaihtoehtoa. Ja jotenkin ei kiinnosta ruveta surffailemaan eri puolueiden sivuja ja kattoo josko tärppäis.

Sinänsä äänestäminen on ollut aina mulle kauhian tärkeetä, että pitäis käydä.

Melkein tekis mieli mennä äänestämään tyhjää (tai Nemiä).
so weak and powerless.
Avatar
theia
Pahvi
 
Viestit: 3420
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 23:56
Paikkakunta: Sherwood

Re: Kunnallisvaalit '08

ViestiKirjoittaja Jorssi » Ti 21 Loka 2008 17:17

Yks tosi hyvä vaalikone on irc-gallerian vaalikone. :virne: Sain tulokseksi kommunisteja, perussuomalaisia ja vasemmistolaisia. :friikkipeukku:

YLE:n vaalikoneella tuli sentään kärkikymmenikköön kuusi Kokoomuslaista, kaksi KD:ia ja kaksi SDP:n edustajaa. Noista ykkönen oli samassa kaupunginosassa mun kanssa asuva Kokoomuslainen, joten harkitsen äänestäväni häntä, mutta katsellaan nyt.

Ei nämä kunnallisvaalit kyllä ihan hirveästi nappaa.
"Hope is a good thing, maybe the best of things, and no good thing ever dies." - Red (The Shawshank Redemption)
Avatar
Jorssi
 
Viestit: 3287
Liittynyt: Ti 29 Huhti 2008 11:29

Re: Kunnallisvaalit '08

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ti 21 Loka 2008 18:21

Äänestin päänestin jo viime viikolla. En oo ihan varma tykkäänkö ehdokkaastani vai en, mutta ihan sama. Maikkarin vaalikone oli muuten aika hurjaa tuubaa. Elämän perusarvot kyseltiin neljällä väittämällä, joista yksi liittyi kirkossa käyntiin ja yksi kaljanjuontiin. En muista niitä kahta muuta, mutta jotain yhtä triviaalia. Muutenkin koneen kysymykset oli aika.. no suurpiirteisiä. YLEn kone oli ok, ja sen perusteella tein valintanikin.
Lyyra
Digipahuus
 
Viestit: 8187
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 02:56

Re: Kunnallisvaalit '08

ViestiKirjoittaja irvikissa » Ti 21 Loka 2008 18:30

Olen tsempannut itseni kiinnostumaan, onhan nämä nyt kuitenkin vaalit, joitten perusteella valitut pääsee todennäköisesti konkreettisimmin vaikuttamaan elämääni.

Vaalikoneista olen tehnyt Hesarin, joka oli ok mutta antoi silti ihan vääriä ehdokkaita, ja Maikkari, jota en jaksanut tehdä loppuun kun se oli niin huono. Tai plääh.

Tällä hetkellä mulla on kaksi potentiaalista äänestettävää. Toinen on "oikean" puolueen listalta parhaimmaksi katsottu, toinen tänään korttinsa käteeni työntänyt. Eka on monista asioista kanssani samaa mieltä, toinen ei aja ollenkaan meikäläisen asioita, mutta mulla on kumminkin asiat melko hyvin ja hän ajaa niitten ihmisten asioita joitten ääni jää yleensä keskustelujen ulkopuolelle. Kummalle annan ainoan ääneni, kas siinäpä pulma.
Avatar
irvikissa
 
Viestit: 169
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 16:02

Re: Kunnallisvaalit '08

ViestiKirjoittaja Galileo » Ti 21 Loka 2008 18:38

Kävin ennakkoäänestämässä, kun olen viikonloppuna estynyt. :gay:

Vaalikoneet helpottaa epäpoliittisen urpon elämää. Tosin tuollaiset "Lakkasitko ja pahoinpitelemästä koiraasi - juu/ei" -kysymykset on häiritseviä, mutta niistäkin tulee selkoa jos ehdokas on vertailussa omaan vastaukseensa lisännyt jotain tekstiä sivuun, että näkee katsantokannan. Turussa oli vastaavan henkinen kysymys Ylen koneessa: "Onko palloiluhallin rakentaminen keskusta-alueelle kiireellisempi kuin musiikki- ja kongressitalon?" Ylen vaalikone oli kumminkin paras testaamistani.

Mulla on kaikissa vaaleissa sama taktiikka. Vaalikoneita läpi ja katsoo missä itselleen läheisimmät kysymykset ja vertailee josko saa ristikkäisiä osumia ehdokkaisiin. Osumista karsitaan pois puolueet jotka ovat henk.kohtainen nou-nou ja jäljelle jääneistä poimitaan oma ikäryhmä josta valitaan järkevin ja/tai vähiten hihhulein ehdokas. Sanomattakin selvää, että ehdokas joka ei viitsi hommata nettisivua, on väärässä maailmassa.

Itselleni kuntavaalien tärkein teema pyöri ehdokkaan kannasta Turun torin alle rakentailla olevaan parkkihalliin sekä rahoitukseen liittyen verojen nosto/omistusten myynti. Torin vieressä on jo puolityhjä maan alle louhittu parkkihalli ja Turku on monen alijäämäisen vuoden aikana keskittynyt myymään arvokiinteistöjä kun veroja ei haluta nostaa. Toriparkkikanta toi vihreitä osumia ja verotus punaisia.
Rock out, rock out, with your cock out.
Impress your lady friends,
Rock out, rock out, rock out,
'Til your life is at an end.
Avatar
Galileo
 
Viestit: 1326
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 10:52

Re: Kunnallisvaalit '08

ViestiKirjoittaja urakka » Ti 21 Loka 2008 18:55

Kävin äänestämässä jo eilen, ko sunnuntaina oon kuitenkin ties missä vaaliuurnien tavoittamattomissa. Onhan ennakkoäänestäminen vähän tylsää, ko ei saa laittaa sinne laatikkoon sitä lippusta ja muutenkin vähän tylsempi tunnelma. :virnu: Oon äänestänyt kaikissa vaaleissa mitkä on mun täysi-ikäisyyden aikan olleet, jotenkin vaan hävettää vähän älyttömästi jos jättää äänen käyttämättä. Tein etukäteen Ylen vaalikoneen parin kertaa vähän muokkailen vastauksia, ja niitä vasemmiston edustajiahan sieltä odotetusti tuli läjäpäin. Löysin kerrankin ainakin niiden vastausten ja perustelujen valossa oikeanlaisen ehdokkaan, ja jos se pääsee valtuustoon ja pitää tuon linjan niin ainakin yks tyytyväinen äänestäjä löytyy. ;)

Oli vaan jotenkin aivan kummaa, ko otin koulussa puheeksi, että joko ihmiset on käyneet äänestämässä ja milloin aikoo käydä jne, niin melkein kaikki vaan pyöritteli silmiään ja sanoi ettei aio äänestää. Olin vähän hämmentynyt, oon kuitenkin AMK:ssa, niin luulis että aikuisia ihmisiä ja pienten lasten vanhempia edes vähän kiinnostavaa. :O: Ite pidän itteäni poliittisesti erittäin epäaktiivisena, mutta tulipahan sellanen olo että oon varsinainen aktiivihenkilö joka tietää politiikasta kaiken, ko tiesin äänestysaikataulun. :epäilevä:
Miten hyvä on unohtaa: vain silloin voi rakastaa.
Avatar
urakka
 
Viestit: 370
Liittynyt: Ke 15 Loka 2008 19:18

Re: Kunnallisvaalit '08

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Ti 21 Loka 2008 20:11

Hävettävän vähän olen ehtinyt perehtyä ehdokkaisiin, mutta äänestämään aion mennä. Nyt vain ei ole ollut aikaa paneutua tarpeeksi aiheeseen, joten en ole äänestänyt ennakkoon. Mulle on sanomattakin selvää, että äänestää täytyy.

Ylen vaalikonetta kokeilin, mutta vielä ei aivan omaa ehdokasta löytynyt. Parilla oli suurin osa vastauksista hyviä, mutta kriittisissä kysymyksissä vastaus oli mielestäni "väärä" ja toinen ei ollut viitsinyt perustella vastauksiaan. Täytyy tässä vielä mietiskellä.
Life is short until it's not
Honestly it's kinda long


Orla Gartland - You aren't special, babe
Avatar
marenkienkeli
labrakärpänen
 
Viestit: 5251
Liittynyt: Pe 02 Touko 2008 20:36

Re: Kunnallisvaalit '08

ViestiKirjoittaja shaana » Ti 21 Loka 2008 20:59

Juu, meinaan äänestää.

Olen jonkun vaalikoneen kokeillut ja sieltä ja puolueiden ja ehdokkaiden sivuilla kahlaten luovinut sopivan ehdokkaan, ensin se puoluekanta ja sieltä sitten ehdokas. Olen löytänyt tyydyttävän ehdokkaan, mutta meinaan vielä perehtyä tarjontaan, jos vaikka löytäisin vielä paremman. Huomaan ajattelevani joistakin asioista aika radikaalistikin ja ärsyynnyin ylen vaalikoneen "jokseenkin samaa mieltä" tai "jokseenkin eri mieltä" vaihtoehtoihin. :virne:

Äänestyspaikka ei ole tuttu, enkä edes tarkalleen tiedä missä se on. Onneksi sunnuntaihin on vielä muutama päivä aikaa. Olisi ollut mukavaa pitää sunnuntaina oikein äänestyspäivä perheen kesken, kun kaikki äänestäisivät eri puolilla pääkaupunkiseutua. Sisko vaan on hukannut henkkarinsa ja äiskästä en tiedä, tuskin se edes äänestää.
Aurinko, sinä sanoit kun katselimme kuuta.
Avatar
shaana
Kuivaliha
 
Viestit: 1539
Liittynyt: To 24 Huhti 2008 23:19
Paikkakunta: Hangessa.

Re: Kunnallisvaalit '08

ViestiKirjoittaja Vanilla » Ti 21 Loka 2008 21:06

Kävin eilen äänestämässä. :D Tämä oli vasta toinen kerta kun olin äänestysikäinen. Molemmilla kerroilla olen ääntäni käyttänyt. Myös kaikki ystäväni, joiden kanssa olen vaaleista jutellut, ovat olleet aikeissa äänestää.

Puolue on ollut selvillä jo tässä jonkin aikaa, heidän joukostaan valitsin sopivimman kuuloisen ehdokkaan. Valintaan vaikutti ehdokkaan ajamien asioiden lisäksi hänen ikänsä. Yliopistomme Viiksienvaihtoviikot-kampanja siis puri ainakin minuun - ideana siis saada viiksiniekat pois valtuustoista ja nuoret ajamaan nuorten asioita, noin tiivistettynä. Itse asiassa taisin aluksi löytää ehdokkaani Naamakirjasta, kun joku tuttu oli liittynyt hänen kannatusryhmäänsä. Sieltä löysinkin helposti ehdokkaan nettisivuille.

Vaalikoneita kokeilin useampaa, ja kyllä sieltä punaista ja vihreää ehdoteltiin useimmin. Aivan kuten ajattelinkin siis. Ehdokkaani ei ollut tuloksissani ihan ensimmäisenä, mutta kun vertailin hänen ja muiden kärkiehdokkaiden mielipiteitä, tein päätökseni. :D
"Kyllä se hyvin menee, kun vaan muistaa hengittää oikein."
Avatar
Vanilla
 
Viestit: 343
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 18:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Kunnallisvaalit '08

ViestiKirjoittaja sybe » Ti 21 Loka 2008 21:52

Vaalikone (Yle sivuilta) antoi ehdokkaaksi sdp:tä,kepua ja kokoomusta.Ihmekös tuo. Kaikki nuo ovat huolissaan päivähoidosta,koulusta ja terveydenhuollosta.asuin alueellani on päiväkodit ja koulut tehty jo uusina pieniksi. Eniten tässä vaali hässäkässä on huvittanut Kataisen tv propaganda. jossa Katainen konahtaa rakennusalan veronkiertoa "...väilistävetäjä kusee omaan kamiinaan". Katainenkin on hiffanut lopulta varmaankin noin 40 vuotisen perinteen, että omakotitaloja rakennellessa ei kuitteja kirjoitella. Valtiolla ei ole mitään paukkuja eikä aitoa kiinnostusta saada tätä hommaa kuosiin.
Wanhakin oppii uutta - tosin toistoa kaivataan
sybe
 
Viestit: 403
Liittynyt: Ti 13 Touko 2008 00:02

Re: Kunnallisvaalit '08

ViestiKirjoittaja Fortune » Ke 22 Loka 2008 00:54

Löysin ehdokkaani hieman noita vaalikoneita läpikäytyäni.
Ensin tuppasi tulemaan Kokoomusta Yleltä, mutta naisten mielipiteet olivat hyvin samanlaisia kuin itselläni. Kannatan kumminkin ennemmin Vihreitä tai Vasemmistoa, joten alitajuisesti etsin itselleni sopivaa ehdokasta jommasta kummasta ryhmästä. Maikkarin vaalikoneella tulikin Vihreiden edustaja, mutta en pidä Maikkarin vaalikonetta mitenkään hyvänä. Kysymykset olivat täyttä kakkaa. Tein vielä IRC:n vaalikoneen ihan mielenkiinnosta ja sieltä löytyi hyvä ehdokas, Vihreiltä. Mies, joka on toiminut kymmenen vuotta ammattikoulun lehtorina ja kasvattanut neljä lasta aikuisuuteen, joten arvostaa nuoria ja heidän tarvitsemiaan palveluita. Tämä on tärkeää samoin kuin melko vihreät arvot.

IRC:n ja Ylen vaalikoneissa oli kysymyksiä omasta kotikunnasta, joten näillä suuri merkitys kunnallisvaaleissa, ei millään Maikkarin hölynpölyllä. Niin ja sunnuntaina sitten käyn äänestämässä, sade ei haittaa yhtään.
Fortune
 
Viestit: 6
Liittynyt: Ma 20 Loka 2008 00:44

Re: Kunnallisvaalit '08

ViestiKirjoittaja Jorssi » Ke 22 Loka 2008 01:03

Nyt löysin oman ehdokkaani. Vanha luokkakaveri, jonka mielipiteet varsinkin mulle tärkeissä jutuissa osu hyvin yhteen. Ja puoluekin on oikea. Ja asuinpaikkakin sama (siis kaupunginosa).

Eipähän tarvii enää vastailla vaalikoineille.
"Hope is a good thing, maybe the best of things, and no good thing ever dies." - Red (The Shawshank Redemption)
Avatar
Jorssi
 
Viestit: 3287
Liittynyt: Ti 29 Huhti 2008 11:29

Re: Kunnallisvaalit '08

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ke 22 Loka 2008 03:33

urakka kirjoitti: Onhan ennakkoäänestäminen vähän tylsää, ko ei saa laittaa sinne laatikkoon sitä lippusta ja muutenkin vähän tylsempi tunnelma.

Vähän OT, mutta en oo ikinä äänestäny varsinaisena vaalipäivänä. Aina oon menny kärsimättömänä jo ennakkoon, heh. Tänä vuonna olin ensimmäistä kertaa oikeasti estynyt äänestämästä varsinaisena päivänä.
Lyyra
Digipahuus
 
Viestit: 8187
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 02:56

Re: Kunnallisvaalit '08

ViestiKirjoittaja Sippura » Ke 22 Loka 2008 07:09

Piti mennä äänestämään ennakkoon, missasin päivät. Varsinaisena vaalipäivänä aion
kuitenkin kiikuttaa ääneni uurnaan vaikka ehdokas on vielä vähän hakusessa. Saat-
taa kuitenkin olla, että mua ei hyväksytä äänestämäään: äänestyslappu tuli uudella
sukunimellä, mutta kaikki henkilöllisyyden todistamisen mahdollistavat kortit on van-
halla nimellä :tilt: No, täytyy sunnuntaina yrittää onneaan.

Viime kunnallisvaaleissa tein äänestyspäätöksen kotiin kannetun mainoskortin perus-
teella, tänä vuonna olen odottanut samanlaista tapahtuvaksi. Kaipailen lapsiperheiden
asialla olevaa nuorehkoa ehdokasta, sukupuolella ei väliä mutta puolueella kyllä.

Tein muutaman vaalikoneen, joista Maikkarin versio herätti jonkun verran ihmetystä
(kuten aika monella näemmä on tehnyt). Yhden vähän erikoisemman puolueen edusta-
jan mielipiteet osuivat omieni kanssa ihmeen hyvin yhteen, mutta lähempi tarkastelu
osoitti, että henkilö oli vastannut vain murto-osaan kysymyksistä. Korkea sopivuuspro-
sentti oli siten mitä ilmeisimmin laskettu näiden muutaman vastauksen perusteella, jot-
ka sattuivat osumaan yksiin vastausteni kanssa. Luotettavaa :keijo:
And they can't build a satellite to tell you how loved you are
Sippura
Epäkelpo jäsen
 
Viestit: 1415
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 13:08
Paikkakunta: Täsä. Täälä.

Re: Kunnallisvaalit '08

ViestiKirjoittaja Kati » Ke 22 Loka 2008 07:55

Sippura kirjoitti:Saattaa kuitenkin olla, että mua ei hyväksytä äänestämäään: äänestyslappu tuli uudella sukunimellä, mutta kaikki henkilöllisyyden todistamisen mahdollistavat kortit on vanhalla nimellä
Vihkitodistus mukaan? Ja sotun perusteellahan olet vielä yksi ja sama henkilö.
Minäkin muka olin tästä huolissani, mutta äänestyslistat ja -laput on kuulemma printattu jo elokuussa.

Meinasin jo vähän motkottaa Jorssille tästä
Ei nämä kunnallisvaalit kyllä ihan hirveästi nappaa.
Kun hän nyt kuitenkin ilmoitti jo löytäneensä ehdokkaan niin ehkä en. Kunhan nyt vain käy vielä äänestämässä.
Kuntavaalit eivät ehkä ole se kaikkein mediaseksikkäin vaali, mutta kuten irvikissa sanoi, se vaali, jossa valitut vaikuttaa konkreettisimmin meidän elämään. Ne tyypit siellä valtuustossa päättää minkä verran rahaa lykätään kirjastoon, kouluruokailuun tai kunnallisiin mielenterveyspalveluihin, joista ja joiden puutteesta on tälläkin foorumilla puhuttu. Tai miten korkealla asialistalla on joku toriparkki, joka tuntuu olevan joka toisen kaupungin asialistalla.

Kävin ennakossa, äänestyspäivä menee kuitenkin messutessa.
* * * Kokonaistarve on valtava * * *
Avatar
Kati
 
Viestit: 444
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 09:49

Re: Kunnallisvaalit '08

ViestiKirjoittaja Galileo » Ke 22 Loka 2008 08:25

Kati kirjoitti:Kävin ennakossa, äänestyspäivä menee kuitenkin messutessa.

Kuva


Onko kunnallisvaaleissa joku osallistumisraja? Porukkaa on pirusti ehdolla ja jotkut tuntuu olevan vain huvin vuoksi, vailla mitään panostusta asiaan. Pitäisikö järjestää esikarsinnat, joissa Jone, Niina ja Patrick raakkaisivat turhimmat poliittiset broiler-tuotteet pois?
Rock out, rock out, with your cock out.
Impress your lady friends,
Rock out, rock out, rock out,
'Til your life is at an end.
Avatar
Galileo
 
Viestit: 1326
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 10:52

Re: Kunnallisvaalit '08

ViestiKirjoittaja LazyBastard » Ke 22 Loka 2008 10:50

Kylläpä sitä tulee seurattua ja äänestettyä, tällä kertaa vaihteeksi varsinaisena vaalipäivänä (lähimmälle ennakkoäänestyspaikalle olisi ollut kotoa matkaa 200 metriä, varsinainen äänestyspaikka on 50 metrin päässä :tilt:). Työn puolesta on tullut oltua jo parissa vaalipaneelissakin ja tällä viikolla menen vielä kolmanteenkin.

Ehdokaskin on löytynyt, tällä kertaa äänestän liikuntavammaista naista, jonka tiedän tuntevan palvelujärjestelmän epäkohdat.
Et in Arcadia ego.
Avatar
LazyBastard
 
Viestit: 737
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 12:49

Re: Kunnallisvaalit '08

ViestiKirjoittaja Herkku » Ke 22 Loka 2008 10:57

Aion äänestää.

En ole ehtinyt vielä perehtyä ehdokkaisiin, mutta jokin aika sitten huomasin erään hyvin lupaavan tutun olevan ehdolla. Arvomaailmoissamme on selkeä ykkönen molemmilla ja hän on sillä saralla hyvin valveutunut omakohtaisen elämän ja opintojen kautta. Mielenkiinto ja viitsiminen on ollut kunnioitettavaa niin kauan kuin olen hänet tuntenut. Testasin näkemyksiämme juuri Ylen vaalikoneella ja hyvältä näytti senkin osalta. Tutkailen vielä muita ehdokkaita sen, minkä ehdin, mutta enää ei ole paniikkia.
It's not denial. I'm just very selective about the reality I accept. - Calvin
Avatar
Herkku
 
Viestit: 142
Liittynyt: Ti 03 Kesä 2008 07:52

Re: Kunnallisvaalit '08

ViestiKirjoittaja kmaria » Ke 22 Loka 2008 11:19

Täytyy tunnustaa, etten ole aikaisemmin äänestänyt kunnallisvaaleissa, vaikka muissa vaaleissa kylläkin. Ehdokkaita on aina niin paljon, että on ollut vaikeuksia löytää sopivaa, mutta tänä vuonna aion ryhdistäytyä. Nyt olen koittanut vaalikoneiden avulla etsiskellä sopivaa ehdokasta, mutta vielä ei ole noussut ketään ylitse muiden, varsinkin kun tulokset olivat niin erilaisia eri koneissa. Täytyy siis jatkaa tutustumista.
kmaria
 
Viestit: 430
Liittynyt: Su 04 Touko 2008 23:44

Re: Kunnallisvaalit '08

ViestiKirjoittaja Aurora B. » Ke 22 Loka 2008 11:41

Plargh.

Olen myös sitä mieltä, että kunnallisvaaleissa äänestämällä voi eniten vaikuttaa omiin jokapäiväisiin asioihin. Joten totta mooses äänestän.

Ongelma vain on uusi asuinkunta, ja sen poliittinen ryhmäjako. RKP vie, muut vikisevät. Täällä ei näköjään ymmärretä puoluepolitiikkaa. Meidän kunnan RKP:n jäsenistö kun voi oikeasti kannattaa mitä tahansa aatetta oikealta vasemmalle, ja kaikkea siltä väliltä. RKP on vain ja ainoastaan kielipuolue. Ja se pakkaa ketuttamaan.

Kielitaistelua hyvin kuvaa se, että meillä voi äänestää [Kunnan] suomenkielisten kunnallisjärjestö ry:n jäseniä kunnanvaltuustoon. Kaikkien muiden asioiden edelle menee siis taistelu suomen- ja ruotsinkielisten välille. Aikuiset ihmiset tappelee kuin kakarat hiekkalaatikolla. Eikö niitä kieliasioita todellakaan voida hoitaa tärkeämpien asioiden sivussa tai yhteydessä? Ilmeisesti ei...


Puolueen mukaan on siis turha täällä mitään äänestää. Eipä sillä, keskustalaisia meillä ei ole ehdolla ainuttakaan, vaikka ollaankin muuten vahvalla Keskusta-alueella :p Non varmaan kaikki ruotsinkielisiä keskustalaisia, eli tietenkin (?) RKP:n kannattajia.

Henkilövaalit siis. Ei haittaa, kyllähän tuo käy. Ei muuta kuin selaamaan ehdokkaiden nettisiv... hetkinen. Etsin liki 20 ehdokkaan sivuja, löysin yhdet :friikki: Sitten kyllästyin. No, Ylen vaalikone auttaa... Hetkinen. Vaalikoneeseen ei ole vastannut kuin osa, lähinnä RKP:n, Kokoomuksen ja Kristillisten tyypejä :friikki: Demareiden 16:sta ehdokkaasta yksi vaivautunut vastaamaan. Vihreät ei ollenkaan, eikä kunnallisjärjestön tyypit.

Kun oikein hiki hatussa googlettaa, niin pari hajamielipidettä löytyy. Mm. yksi vihreiden edustaja vastustaa tuulivoiman rakentamista kunnan alueelle :virne: Mentaliteetti lienee "tottakai uusiutuvaa energiaa, mutta ei mun takapihalla".


Vieläköhän veljellä olisi se roolipeli -pelilaudan yli satasivuinen noppa, voisi sillä arpoa äänestettävän :sekopää:
Kolo-golo-nay
Avatar
Aurora B.
 
Viestit: 1099
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 21:16

Re: Kunnallisvaalit '08

ViestiKirjoittaja LazyBastard » Ke 22 Loka 2008 11:53

Aurora B. kirjoitti:Ongelma vain on uusi asuinkunta, ja sen poliittinen ryhmäjako. RKP vie, muut vikisevät. Täällä ei näköjään ymmärretä puoluepolitiikkaa. Meidän kunnan RKP:n jäsenistö kun voi oikeasti kannattaa mitä tahansa aatetta oikealta vasemmalle, ja kaikkea siltä väliltä. RKP on vain ja ainoastaan kielipuolue. Ja se pakkaa ketuttamaan.


Tämähän se on monessa, etenkin pienemmässä, kunnassa ongelma. Omalla syntymäpaikkakunnalla Kepu on hallinnut yksinkertaisella enemmistöllä vuosikymmeniä ja se ei ole tehnyt kunnalle hyvää. Päätöksen kun tehdään kepun jäsentenvälisissä ja muiden on sitten niihin tyytyminen. Nykyisellä asuinpaikkakunnalla kolmen suuren kannatus on varsin tasaista ja pienemmilläkin puolueilla on sanansa sanottavana, joten täällä äänestämisellä on oikeasti jotakin vaikutustakin.

Henkilöä näissä vaaleissa äänestän, mutta ensin pitää aina tarkistaa, ettei oma ääni vaan hyödytä jotakin ääliötä. Tämä periaate estää täälläpäin ainakin kokoomuksen äänestämisen. :tilt:
Et in Arcadia ego.
Avatar
LazyBastard
 
Viestit: 737
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 12:49

Re: Kunnallisvaalit '08

ViestiKirjoittaja Kaarina » Ke 22 Loka 2008 12:34

Sippura kirjoitti:Saattaa kuitenkin olla, että mua ei hyväksytä äänestämäään: äänestyslappu tuli uudella
sukunimellä, mutta kaikki henkilöllisyyden todistamisen mahdollistavat kortit on van-
halla nimellä :tilt: No, täytyy sunnuntaina yrittää onneaan.


Jänskäilin ite samaa viime vuonna eduskuntavaaleissa. Uutta ajokorttia en ollut vielä saanut, mutta laput oli uudella nimellä. Äänestyspäivänä otin sitten sen äänestyslapun mukaan ja sillä selvisin, ei tarvinnut näyttää papereita.

Mulla on ollut vähän ongelmaa ehdokkaan valitsemisessa, sillä kaikki tutut (potentiaaliset ehdokkaat siis) on ihan väärän puolueen listoilla. Löysin kuitenkin ehdokkaan "oikean" puolueen listoilta, joten ei tarvitse ruveta heittämään tikkaa äänestyskopissa. :p
Kaikki on hetken tässä.
Avatar
Kaarina
 
Viestit: 205
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 17:19

Re: Kunnallisvaalit '08

ViestiKirjoittaja Wiggin » Ke 22 Loka 2008 12:45

Äänestykoppiin ängetään sunnuntaina vaikkei asiaa oliskaan. :pahis:

Joskin valinnan vaikeutta lisää vuodenvaihteen kuntaliitos ja jos valinta on ollut ennen hankalaa niin nyt se vasta onkin. Tunnen muutenkin turhan vähän näitä paikallisia ehdokkaita ja nyt kun tungetaan sekaan naapurikylien vieläkin tuntemattomammat ehdokkaat on soppa valmis. Taitaa mennä vaalikoneen läräämiseksi. Yksi varsin hyvin ehdokkaita raakkaava tekijä on kysymys tyyliin "Aiotko ajaa ensisijaisesti entisen kotikuntasi asioita?". Se kun ei kovin kauaskantoista toimintatapaa ole, niin sellaista en myöskään valtuustoon halua.
"Rasittava huumorimies seikkailee typerässä kansankomediassa"
Avatar
Wiggin
 
Viestit: 184
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 09:54

Seuraava

Paluu Yleistä



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 11 vierailijaa