Unimaailma

Yleinen jutustelu tänne. Korvaa myös entisen kysyttävää -osion.

Re: Unimaailma

ViestiKirjoittaja Sippura » Ma 09 Maalis 2009 09:18

Hemmetti mikä tilanne viime yönä :bubbles: Heräsin ihan tasan kolmelta (katson
aina kelloa yöllä kun herään, seikka joka ärsyttää Miestä suunnattomasti)
siihen, että olin juuri nähnyt unta jossa joku tutkijamies kertoi minun juu-
ri oksentaneen 4 kertaa ja että minä tulen voimaan edelleen huonosti.

Makasin siis sängyssä paikallani ja yritin tunnustella, että onko se oksennus
tulossa vai ei. Lähdin varuilta vielä kohti vessaa, jos kuitenkin pitkä hauko-
tus pääsee yllättämään. Eikä mitään. Makasin vielä hetken kauhusta jäykkä-
nä sängyssä ennen kuin nukahdin uudelleen, onneksi paha olo ei tullutkaan.

Karmeita tuollaiset todelta tuntuvat, ajatuksia sekoittavat unet.
And they can't build a satellite to tell you how loved you are
Sippura
Epäkelpo jäsen
 
Viestit: 1415
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 13:08
Paikkakunta: Täsä. Täälä.

Re: Unimaailma

ViestiKirjoittaja Suvi » To 10 Syys 2009 20:58

Olen todella huono nukahtamaan. Jos joku asia painaa, niin sitten se painaa, ja yön pimeinä tunteina ikävät asiat tuntuvat vielä ikävämmiltä. Onneksi olen alkanut kirjoittamaan päiväkirjaa, (tai ainakin yritän) johon voi purkaa sitten yön aikana mieleen tulleet huolet. Tarvitsisin oikeasti myös täydellisen rauhan nukahtamiseen; verhojen pitää olla ehdottomasti kiinni, ja ihannetilanne olisi jos mitään ääniä ei kuuluisi mistään. Lakanoissa ei saa olla rypyn ryppyä ja peiton pitää olla visusti korvilla, vaikka olisi kuinka lämmin jo muutenkin. :virne:

Minulla on myös joka ilta suhteellisen samanlaiset nukahtamisrutiinit: aina pitää kuunnella musaa ja/tai lukea jotain vähän aikaa ennen nukahtamista, mutta esim. radiota en voi jättää koko yöksi päälle, koska sitten innostunkin kuuntelemaan sitä, eikä nukkumisesta tule mitään.

Minulla on ehkä noin kerran kuussa yksi (arkipäivä)yö, jolloin en missään nimessä saa nukuttua ja nukahdan joko kolmen tai neljän aikaan tai sitten en nuku ollenkaan. En tiedä mistä se johtuu. Tosin ainakin täysikuu on aina ollut sellainen, joka pitää minut koko yön valveilla. Nykyään alan olla niin tottunut siihen, että en voi muuta kuin päättää, että nyt sitten perhana valvotaan tai luetaan siihen asti kunnes Nukkumatti tulee. Olen kyllä huomannut senkin, että minulla on niin vanha ja huono sänky, että se varmasti vaikeuttaa sitä, että nukkuisin hyvin.

Minulla on myös se "vaiva", että en osaa mennä ajoissa nukkumaan. Olen huomannut, että tarvitsisin noin yhdeksän tunnin yöunet, niin että voisin sanoa nukkuneeni kunnolla. Menisin mielelläni 23-24 välillä nukkumaan ja heräisin joskus ysin aikoihin, mutta nyt menen/nukahdan 23-24 välillä (pahimmillaan puolenyön jälkeen) ja herään kuuden jälkeen. Seitsemän tunnin unet ovat vielä ok, mutta kuuden tunnin unet eivät todellakaan. Illalla saan muutenkin enemmän "inspiraatioita" kuin aamulla. Esimerkiksi muutama ilta sitten innostuin järjestämään levyhyllyäni juuri, kun viimeistään olisi pitänyt mennä nukkumaan.

Sitten kun vihdoin nukahdan, nukun kyllä yleensä hyvin. Olen muutenkin rauhallinen nukkuja: Nukun ilmeisesti koko yön samassa asennossa, ja olen kai ihan hiljaa. Kun oltiin serkun kanssa mökillä, hän pelästyi, olenko enää hengissä, kun en liikkunut ollenkaan, eikä edes hengitystäni kuulunut. :O: Harvoin herään niin, että muistaisin heräämisestä jotain. Ja yleensä jos muistan, niin sitten en enää sen jälkeen ole nukkunutkaan kunnolla. Uneni ovat yleensä aika mielenkiintoisia. :virne: Niistä lisää tässä ketjussa. Yleensä ne ovat jotenkin "elokuvallisia", eli mennään kohtauksesta toiseen. Yleensä olen itse siinä katsojana, vaikka olisinkin "päähenkilö". Minusta on kivaa miettiä uniani jälkeenpäin, ja tykkään kertoa niitä kaikille jotka vain jaksavat kuunnella. :pepsodent:

Mutta ei kai tässä sen enempää. Kohta varmaan pitäisi mennä nukkumaan...
Tilttiin meni myös ihminen.
Avatar
Suvi
Keijodemoni
 
Viestit: 6539
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 02:25
Paikkakunta: savuinen, sumuinen kaupunki

Re: Unimaailma

ViestiKirjoittaja Nugat » Su 13 Syys 2009 16:03

Nyt kun joudun heräämään viideltä aamulla reippasti tarkoittaa se sitä, että normaali elämä häiriintyy. Ainakin muiden silmissä. :virne:
Tarvitsen kymmenen tunnin unet.Kymmenen tuntia osuu aina nappiin. Eli se tarkoittaa sitä, että menen illalla nukkumaan jo seitsemän jälkeen. Olen siinä vaiheessa jo niin väsynytkin, että mielellään sitä jo kallistuu petiä kohden. Tämä vaikuttaa sitten ihmissuhteisiin. :hullu: Töistä kun tulen en ehdi oikein kun sanoa porukoille hei, syödä, istua hetki koneella ja valmistautua nukkumaan. Arkena iskee paniikki jo pienestäkin "menosta" vaikka kauppaan, sillä se tarkoittaa uniajan lykkääntymistä. Jos en pääse ajoissa nukkumaan tulen kiukkuiseksi ja uniaika menee ohitse! Vaikka kuinka väsyttäisi niin en meinaa saada enää unenpäästä kiinni.
Perjantaisin sallin jo itselleni viihdettä, onneksi, sillä tuulettumsta tarvitsee välillä. Silloin voin lohduttautua, että lauantaina saa nukkua pitkään. :virne: Tosin jos lauantai aamuna on aikaisin jotain stressaan siitä jo valmiiksi että pääsen aikaisin nukkumaan. Jos en ole saanut unta tarpeeksi olen vihainen kuin pistetty sika ja itku-potku-raivari on lähellä... :hullu:

Nukkumisongelma? :friikki:
OwthebluddyellshudIknow?
Avatar
Nugat
Liisa ihmemaassa
 
Viestit: 1712
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 16:32

Re: Unimaailma

ViestiKirjoittaja Suvi » La 10 Loka 2009 12:51

Kävin ostamassa Hulluilta Päiviltä uuden sängyn.

Vanhan sänkyni on sen verran vanha, että alaselkä on aina aamulla herättyäni ihan jumissa kuin jollain vanhalla mummolla ja niskat ovat koko ajan ihan paskana. Ostin samalla uuden tyynyn joka ei ollut tarjouksessa, mutta en edes on se kuitenkin pieni hinta siitä, että toivottavasti jatkossa mikään paikka ei jumita ja nukkuisin paremmin. Suurin "pelkoni" on, että sänky ei välttämättä mahdu paikalleen, sillä sängyn paikka on juuri ja juuri vanhan sängyn mittojen mukainen.
Jännittää jo nyt miten uusi sänky "toimii".

Olen miettinyt ihan vakavissani myös sitä, että hankkisi jotkut silmille laitettavat "pimennysläpät" (ääh, mitkä ne ovat virallisesti, en muista) ja käyttäisi aina korvatulppia, että ei oikeasti olisi mitään häiriötekijöitä nukahtaessa. Kun vielä saisi aivot kytkettyä aina automaattisesti pois päältä, niin johan olisi nukkumisrauha taattu.
Tilttiin meni myös ihminen.
Avatar
Suvi
Keijodemoni
 
Viestit: 6539
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 02:25
Paikkakunta: savuinen, sumuinen kaupunki

Re: Unimaailma

ViestiKirjoittaja Kuolo » La 10 Loka 2009 13:11

Ainoo vaan, että korvatulppien kanssa sit kuulee mm. oman hengityksen selkeesti ja keskittyy siihen ja sit meinaa tukehtua :friikki:
Avatar
Kuolo
Site Admin
 
Viestit: 1321
Liittynyt: To 24 Huhti 2008 22:53

Re: Unimaailma

ViestiKirjoittaja Suvi » La 10 Loka 2009 13:13

Kuolo kirjoitti:Ainoo vaan, että korvatulppien kanssa sit kuulee mm. oman hengityksen selkeesti ja keskittyy siihen ja sit meinaa tukehtua :friikki:


En kyllä huomannut sellaista... muistaakseni... kun ei ole vähään aikaan kuitenkaan niitä tarvinnut.

:varmatieto:
Tilttiin meni myös ihminen.
Avatar
Suvi
Keijodemoni
 
Viestit: 6539
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 02:25
Paikkakunta: savuinen, sumuinen kaupunki

Re: Unimaailma

ViestiKirjoittaja Maija » Pe 16 Loka 2009 00:13

Vanha epätoivottu ystävä unettomuus on alkanut koputella ovelle ja tuppautunut vierailulle. Unirytmi on aivan sekaisin ja väsymys jatkuvaa.

Onneksi nyt sentään tiedostan syyt ja ehkäpä osaan tehdäkin asialle jotain ajoissa. Edellisellä kerralla unettomuus kesti niin pitkään, että olin jo ehtinyt unohtaa, mistä kaikki sai alkunsa ja elin vain jatkuvassa kierteessä ihmetellen, miksi uni ei tule. Nyt osaan tarttua jo ensioireisiin: jotain on siis tullut siitäkin ajanjaksosta opittua.

Vaikka pääsyy unettomille öille onkin tällä hetkellä stressi, myös yksin nukkuminen tuntuu nykyisin jotenkin kummalliselta. Väärältä. Ennen vaadin yksinoloa nukahtaakseni, mutta seurustelun myötä totuttuani toisen ihmisen läheisyyteen öisin on ollut hirvittävän vaikea mennä nukkumaan vain itsekseen.

Uusi, entistä punkkaa kovempi sänky on kuitenkin aivan ihana. Minä ja selkäni tykkäämme.
Avatar
Maija
 
Viestit: 1393
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 23:29

Re: Unimaailma

ViestiKirjoittaja theia » To 26 Elo 2010 19:41

Huoh. Taaskaan ei öisin uni maita, unen päästä on enimmäkseen ihan äärettömän vaikea saada kiinni. Aamulla kyllä unta riittäisi (vapaapäivinä ihan sinne päivään/iltapäivään asti). Mitenköhän oppisi heräämään hieman paremmin? Nyt vaan kun se on sitä torkuttamista.

AAAARGHHH! En tykkää.
so weak and powerless.
Avatar
theia
Pahvi
 
Viestit: 3417
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 23:56
Paikkakunta: Sherwood

Re: Unimaailma

ViestiKirjoittaja Shay » Ma 30 Elo 2010 17:17

Stressasin pitkään siitä, etten saa illalla unta, kunnes opettelin rentoutumaan ennen nukkumaanmenoa.
En nykyäänkään nukahda kovinkaan usein heti sänkyyn mentyäni vaan saattaa mennä tunti, puolitoista
ennen kuin nukahdan, mutta en pyöri ärtyneenä enää vaan annan olla. Noh... Kun tuosta ongelmasta
selvisin, niin kehitin toisen. :viha: Herään työaamuisin tunnin tai kaksi ennen varsinaista herätystä ilman
mitään järkevää syytä enkä saa enää unta sen jälkeen. Tuohon kun löytyisi lääke niin olisi iloinen...

Viikonloppuisin ei ole mitään vaikeuksia nukkua. Viime viikonloppuna lauantaina heräsi kyllä ehkä joskus
aamuyöstä ja aamusta, mutta käänsin vain kylkeä, kunnes heräsin puoli yhdeltätoista. Sunnuntaina
nukuin autuaasti myös puoli yhteentoista eli kymmenisen tuntia ehkä vähän päälle. :tilt:
Lift me up above this, the broken, the empty. Lift me up and help me to fly away!
Avatar
Shay
Hukkasusi
 
Viestit: 3056
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 20:32
Paikkakunta: Pään sisällä pimeässä

Re: Unimaailma

ViestiKirjoittaja Kibaya » Ma 27 Joulu 2010 13:33

Mun unet ovat lähteneet tämän syksyn aikana ihan uudelle tasolle.

Näen välistä aivan pimeitä juttuja :keijo:

Sitten näen unia, jotka paljastuvat hetkittäin enneuniksi. Ne on itseasiassa jollain tapaa myös pelottavia, koska mikä tahansa uni voi olla sellainen. Niitä on nyt tältä syksyltä selkeästi kaksi. Ensimmäinen liittyi itseeni ja toinen yhteen meidän ryhmäläiseen koulussa. Ensimmäinen oli todella ahdistava uni ja eräiden tapahtumien yhteydessä muistin unen ja jollain tapaa se rauhoitti minua itseäni. Toisesta unesta olin ehtinyt kertomaan koululla ja tapahtumien osuessa yksiin oli aika maagista, kun kaikki vain tuijottivat ja totesivat "kiba ties tän kuukaus sitten :isosilmä: ". En ole ihan varma haluanko tästä eteenpäin kertoa unia koululla :virne:

Olen alkanut pitämään kunnollista unipäiväkirjaa. Sinne on huimaa palata, sillä usein unet pysyvät mielessä vain tiettyjen tunnetilojen ajan, mutta häviävät sitten hiljalleen pois ja antavat tilaa aivoissa muille asioille. Myöskin unien muuttumisen vuoksi tuo päiväkirja on tullut ihan tarpeeseen.

Unimaailma on kyllä kiehtova paikka.
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Avatar
Kibaya
Hörhökeijotar
 
Viestit: 6667
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 17:19
Paikkakunta: Syövereissä.

Re: Unimaailma

ViestiKirjoittaja Pascal Lemoix » Ke 16 Helmi 2011 00:35

Viime yönä nukkumista yritellessä tuli kaamean kolkko tunne, mikä ei meinannut väistyä. Tuntui pahalta monet asiat enkä osannut nukkua. Siis koko tämän opetuksellisenkin ajan olen onnistunut nukahtamaan hyvin ja stressitasoa on kuvannut se, montako kertaa herää kesken yötä (kuselle, juomaan, tai: ei kai vielä ole aamu?)

Mutta yhtäkkiä synkkyys: Mä en nukahda enkä varmaan edes ihan pian. Varmaan yhdestä kahteen meni siinä. Sitten en kyllä herännytkään enää kuin kellon soittoon.
"Tunne ei koskaan valehtele."
-Jorma Uotinen
Avatar
Pascal Lemoix
 
Viestit: 5211
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 00:54
Paikkakunta: L, Espoo

Re: Unimaailma

ViestiKirjoittaja Mr. Smith » Ke 16 Helmi 2011 18:57

Pascal Lemoix kirjoitti:Viime yönä nukkumista yritellessä tuli kaamean kolkko tunne, mikä ei meinannut väistyä. Tuntui pahalta monet asiat enkä osannut nukkua. Siis koko tämän opetuksellisenkin ajan olen onnistunut nukahtamaan hyvin ja stressitasoa on kuvannut se, montako kertaa herää kesken yötä (kuselle, juomaan, tai: ei kai vielä ole aamu?)

Mutta yhtäkkiä synkkyys: Mä en nukahda enkä varmaan edes ihan pian. Varmaan yhdestä kahteen meni siinä. Sitten en kyllä herännytkään enää kuin kellon soittoon.

:paijaus:

Samaa ollut itsellä ja yllättävän monella kaverilla. Ei vaan tule uni vaikka mitä yrittäisi. Onkohan hengitysilmaan lisätty jotain vai onko yleinen stressitaso noussut kaikilla? :riips:
"Real men are not intimidated by physical threats against their personal selves, and, ironically, neither am I. "
- Ernest P. Worrell -
Mr. Smith
 
Viestit: 1766
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 07:27
Paikkakunta: Turku

Re: Unimaailma

ViestiKirjoittaja päivänpolttaja » Ke 16 Helmi 2011 20:16

Kuu on tulemassa täyteen, perjantaina kai täysikuu. Kuun usein sanotaan ja koetaan vaikuttavan nukkumiseen.
Meillä on kuule kaikilla rajoitteemme. :keijo:
päivänpolttaja
 
Viestit: 1033
Liittynyt: Su 26 Huhti 2009 22:58

Re: Unimaailma

ViestiKirjoittaja Nugat » To 17 Helmi 2011 19:52

päivänpolttaja kirjoitti:Kuun usein sanotaan ja koetaan vaikuttavan nukkumiseen.


Sitä se tekee ja vaikuttaa muuhunkin. :pahis:

Olen flunssassa tässä ollut ja edellisenä yönä äitee tuli mun huoneeseen ihmettelemään, kun olin kuulemma puhunut unissani. Tarkisti, kuinka kuumehoureinen olenkaan. :keijo: Flunssaan tämmöinen kai liittyy. Ei mulle on hirveästi sanottu, että puuhastelen unissani. Nuorempana kyllä tuli käveltyä ja hourailtua vaikkea flunssaa olisikaan.
OwthebluddyellshudIknow?
Avatar
Nugat
Liisa ihmemaassa
 
Viestit: 1712
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 16:32

Re: Unimaailma

ViestiKirjoittaja elegia » To 17 Helmi 2011 20:49

Entiedä kuusta tai muusta, mutta en ole nukkunut yhtiäkään kunnollisia yöunia tällä viikolla. Yöt ovat menneet pyöriessä ja kaikista ajatuksista ahdistuessa. Tosin omalla kohdalla stressikäyräkin on harpponut pilviin. Toivottavasti edes viikonloppuna saisi vähän nukuttua rauhassa.
Avatar
elegia
 
Viestit: 491
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 22:12

Re: Unimaailma

ViestiKirjoittaja Kibaya » To 17 Helmi 2011 21:06

Mä rakastan täysikuuta! :sydän:
Mutta en ole erityisen kuuhullu (eli menetä yöunia täysikuulle). Meidän yksi perhetuttava on - pahasti. Se saattaa seisoskella parvekkeella vaikka miten monta tuntia tuijottamassa sitä palleroista taivaalla.
Kyllä mäkin sitä tykkään tuijottaa ja mennä sen perässäkin, mutta unet pysyy. Joskus tuli jopa nukuttua paremmin täysikuun aikoihin kuin puolikuuaikoihin.

Toisaalta, nyt on ollut taas niin pimeää tavaraa, niin vois miettiä onko sillä jotain vaikutusta :epäilevä:
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Avatar
Kibaya
Hörhökeijotar
 
Viestit: 6667
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 17:19
Paikkakunta: Syövereissä.

Re: Unimaailma

ViestiKirjoittaja Miss Stone » Su 20 Helmi 2011 09:51

Painajaisia?

Mä en näe kuin painajaisia. Viimeisenä 3 vuotena on käyty läpi kaikki mahdolliset kuolemat,
maailmanloput, ajojahdit, pettämiset ja kidutukset. Kun töissä on stressiä, nään työpainajaisia
ja puhun unissani. Kerran kehotin yötyöstä kotiin tulevaa miestäni odottamaan vuoroaan, mulla
kun oli asiakaspalvelu kesken :friikki:

Onneksi nää viimeiset pari kuukautta on olleet vähän helpompia, unet alkaa saavuttaa jo
suhteellisen normaalin tason, vaikkakin ovat välillä vähän jännittäviä :hullu:

Joku sanoi, että painajaiset valmistaa meitä johonkin (en nyt kyllä muista mihin).
Jos näin on, mä haluan kyllä todistuksen ja ammattinimikkeen, kun tää on kestänyt niin
kauan.

Ehkä mä vaan käyn läpi jotain vaihetta, mitä en oo vielä itse tajunnut :pöpi:

Pakko muuten kertoo vielä, että sillon vanhan Forden aikaan näin unta,
että mentiin Kuoleman kans Galileolle bileisiin, mut ei siellä sit ollutkaan mitään bileitä :virne:
Miss Stone
 
Viestit: 24
Liittynyt: Ma 14 Helmi 2011 11:39

Re: Unimaailma

ViestiKirjoittaja päivänpolttaja » La 23 Huhti 2011 09:23

Kun yleensä on ollut ongelmana iltaisin liian myöhään valvominen ja aamuisin liian myöhään nukkuminen, niin nyt viime aikoina on ollut päin vastoin: työ on rytmittänyt sisäisen kelloni niin, että on pakko mennä nukkumaan jo viimeistään ennen iltakymmentä. Vastaavasti aamulla herään ja nousen ylös ennen seitsemää, vaikka on vapaapäivä. Tuntuu, että mielelleni sopisi kuitenkin paremmin toisenlainen rytmi kuin tämä, kun kuitenkin olen pohjimmiltani enemmän aamun torkku-tyyppiä.
Meillä on kuule kaikilla rajoitteemme. :keijo:
päivänpolttaja
 
Viestit: 1033
Liittynyt: Su 26 Huhti 2009 22:58

Re: Unimaailma

ViestiKirjoittaja damn » La 23 Huhti 2011 10:57

Minä olen viime aikoina nukkunut ihan kauheasti. Yleensä valvon myöhään, mutta nyt on ollut sellaisia öitä, että menen nukkumaan kymmeneltä illalla ja herään vasta joskus kahdeltatoista. Päivällä voin nukkua vielä päiväunetkin. Pitäisi koittaa keksiä enemmän tekemistä päiville, kotona lojuminen on niin tylsää ja puuduttavaa, että mielelläni pakenen todellisuutta nukkumalla. Pitäisi myös käydä mittauttamassa hemoglobiini, minulla on taipumusta anemiaan, voipi olla että rauta-arvot on taas ihan liian alhaiset.
Fail, fail again, fail better.
Avatar
damn
 
Viestit: 1506
Liittynyt: Pe 08 Elo 2008 14:59

Re: Unimaailma

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » La 23 Huhti 2011 11:23

Kevään myötä lisääntyvä valoisuus. :kieli: Aamuisin on aivan liian varhain valoisaa. En minä halua herätä sälekaihtimien ja verhojen läpi paistavaan aurinkoon klo 6.30, jos olisi mahdollisuus nukkua klo 8 asti. :viha: Kaipaan pimeitä talviaamuja. :huoh:
Life is short until it's not
Honestly it's kinda long


Orla Gartland - You aren't special, babe
Avatar
marenkienkeli
labrakärpänen
 
Viestit: 5251
Liittynyt: Pe 02 Touko 2008 20:36

Re: Unimaailma

ViestiKirjoittaja Shay » La 23 Huhti 2011 12:17

marenkienkeli kirjoitti:Kevään myötä lisääntyvä valoisuus. :kieli: Aamuisin on aivan liian varhain valoisaa. En minä halua herätä sälekaihtimien ja verhojen läpi paistavaan aurinkoon klo 6.30, jos olisi mahdollisuus nukkua klo 8 asti. :viha: Kaipaan pimeitä talviaamuja. :huoh:

Niinpä. :epäilevä: Ja vaikka on pimennysverhot ja ovet kiinni, jostain pääsee valoa kuitenkin tulemaan ja häiritsemään
unia. :viha: Poikakaverin kämpillä pystyy melko hyvin kuitenkin nukkumaan ilman pimennysverhojakin. Päässä
siis vikaa. :jaaha:
Lift me up above this, the broken, the empty. Lift me up and help me to fly away!
Avatar
Shay
Hukkasusi
 
Viestit: 3056
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 20:32
Paikkakunta: Pään sisällä pimeässä

Re: Unimaailma

ViestiKirjoittaja Yabba » Ti 26 Huhti 2011 10:56

Minä kaipaan talviaikaa :huoh: Juuri sai unirytmin just kohilleen (ei valvonut liian myöhään, heräsi sopivan virkeänä aamuun) niin saakutti tunnilla sotkivat kellonaikoja, nukkumaan meno kyllä onnistui, mutta herääminen ei ja nyt sitten on näemmän tuo nukkumaan meneminenkin riistäytynyt käsistä "se on puol kaksi kello? Vastahan sielä tuli pimeää" :( Mutta ehkä sitä saa rytmin taas kuntoon syksyksi...
Minä lähden Pohjois-Karjalaan / vaihdan farkut verkkarihousuun
kotiseudulle Pohjois-Karjalaan / juon kaljaa auringon nousuun"
Avatar
Yabba
 
Viestit: 2090
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 21:31
Paikkakunta: Karhunpäässä

Re: Unimaailma

ViestiKirjoittaja Kibaya » Ti 26 Huhti 2011 20:20

Mä niin tykkään tästä ajasta!
Nukkuminenkin paranee :keijo:

Mä olen niin friikki, että nukun parhaiten siinä hetkessä kun aurinko alkaa nousemaan.
Talvella, kun on pimeää on nukkuminen suurimman osan ajasta tunkkaista ja herääminen on todella vaikeaa.
Nyt on helpompaa. Aamuyön tunnit ovat niitä parhaita ja herääminen vaivatonta ja unien jälkeen on kevyt olo. Myös nukkuminen on syvempää ja sitä on levänneempi.
Talvella on vaan ihan 'möh' siitä pimeydestä.

Kesällä nukkuminen on vielä parempaa :keijo:
Jos ei vaan ole liian kuuma.
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Avatar
Kibaya
Hörhökeijotar
 
Viestit: 6667
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 17:19
Paikkakunta: Syövereissä.

Re: Unimaailma

ViestiKirjoittaja skray » Ma 14 Marras 2011 10:35

Nostetaanpas tällainenkin ketju taas esille, kun nukkuminen on niin vaikeaa. :huoh:

Viime aikoina on mun nukkumisessa ollut havaittavissa sellasta katkonaisuutta että. Joka yö herään vähintään kaks kertaa, yleensä useamminkin. Herään yleensä ainakin joskus kolmen jälkeen ja sitten kuuden aikaan, kun mieheke nousee ylös. En yleensä herää hänen herätyskelloonsa, mutta sitten kun hän on noussut ja touhuilee tuolla jotain. Ennen en koskaan edes herännyt, vaikka hän olisi ryskännyt keittiössä kaapin ovia ja pitänyt telkkarin ääntä liian kovalla. Nyt kun oon sitten sanonut, että hän voisi koittaa olla hiljempaa, esim. ei paiskoa kaapin ovia kiinni, niin herään silti. :huoh:

Tuntuu, että en enää nuku hyvin ja rauhallisesti, vaan heräilen välillä ja muutenkin uni on levotonta. Aamuisin voisin nukkua vaikka kuinka pitkään, aiemmin oon aina noussut muutenkin vaan ylös jo seiskan aikaan ja nyt nukun joka aamu vähintään yhdeksään jos ei töihin tarvi mennä aamusta. Kuitenkin nukkumaan menen yleensä jo klo 23 aikaan, ehkä kaksi kertaa viikossa menee vähän myöhempään.

Oon miettiny, mistä tää vois johtua. En kuitenkaan havaitse olevani esim. stressaantunut, ahdistunut tai muutenkaan erilainen kuin ennemmin, enkä ole muuttanut mitään muitakaan tapojani mitenkään huomattavasti, että tämä voisi johtua jostain muutoksesta. Ehkä se on vaan tää syksy. :huoh:

:haukotus:
Onneksi horsma tietää itse oman arvonsa.
Avatar
skray
 
Viestit: 2804
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 16:49
Paikkakunta: Maalla

Re: Unimaailma

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Ti 08 Touko 2012 09:54

Alkuvuosi meni siten, että joka ilta oli vaikea nukahtaa. Klo 2 maissakaan ei yleensä vielä väsyttänyt kunnolla. Tästä johtuen aamut sitten venyivät helposti kymmeneen tai ylikin, kun ei vain päässyt ylös. Kirjoittelin aika paljon gradua kotona, joten pakko ei ollut edes herätä ajoissa.

En oikein tiedä missä vaiheessa unirytmini kääntyi, mutta kai se oli siinä vaiheessa kun tutkimus varsinaisesti alkoi. Nyt alkaakin jo nukuttaa klo 22 maissa ja usein menenkin jo ennen klo 23 nukkumaan. Herääminen on jopa melko helppoa ennen klo 7:ää. :friikki: Edes viikonloput eivät sotke kovinkaan pahasti unirytmiä. Vaikka olisin valvonut viikonloppuna myöhään ja nukkunut myöhään, sunnuntaina nukuttaa taas klo 22. :D (Musta on tullut ilmeisesti virallisesti vanha. :virne: ) Tosin eivät aamut edelleenkään ole helppoja. Aivot ovat vielä pitkään puoliunessa heräämisen jälkeen. :keijoei:
Life is short until it's not
Honestly it's kinda long


Orla Gartland - You aren't special, babe
Avatar
marenkienkeli
labrakärpänen
 
Viestit: 5251
Liittynyt: Pe 02 Touko 2008 20:36

EdellinenSeuraava

Paluu Yleistä



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 14 vierailijaa

cron