Jouluröpötys

Yleinen jutustelu tänne. Korvaa myös entisen kysyttävää -osion.

Jouluröpötys

ViestiKirjoittaja shaana » Ke 03 Joulu 2008 21:32

No kylläkyllä, onhan joulu jo kohta ovella, joulukuussahan tässä jo mennään! Yritän tässä heikosti perustella jouluketjun perustamista, mutta miksikäs sitä pitäisi edes perustella täh. :superhymy:

Joulun kukin kokee ja viettää varmasti tavallaan, eiks je? Tulehan tänne, jutustellaan kaikkeen jouluun liittyvästä - hössötyksestä, lahjoista, sapuskoista, tontuista ja pukeista. Osahan täälläkin muistaakseni on ilmoittanut jos nyt ei vihaavansa, niin ainakin inhoavansa joulua, toisille se on varmasti erittäin tärkeätäkin aikaa.

Inspiraation jouluketjulle antoi tänään saapunut teksiviesti, omistan tämän teille kaikille:

Joulu lähestyy kovaa vauhtia ja koska sinä olit meistä hitaampi lähettämään joulutoivotuksen, olet velkaa kolme jouluolutta, joulukalenterin, korillisen joulukarkkeja, joulupukin, joulukrassin, pari joululaulua, haleja, pääsiäismunan (jouluahan vietetään pääsiäiseen asti), pääsiäiskaljakorin, 400 euroa ja baarikierroksen, jolla sinä tarjoat koko illan. Joulua odotellessa!

:virne: En ole hankkinut joulukalenteria, se ei ole merkinnyt mulle mitään varmaan kymmeneen vuoteen, eikä mulla ole ollutkaan varmaan yhtä pitkään aikaan sellaista. Ostin (älkää kivittäkö kauheasti) elämäni ensimmäiset ikiomat jouluvalot, siniset valot, jotka ajattelin makuuhuoneen ikkunaan viritellä. Tuleva joulu kuluu lienee Äiskän ja Systerin kanssa, ehkä vähän syödään ja ollaan yhdessä iltaan asti, jolloin Äiskä häipyy töihin ja me jäädään Systerin kanssa kaksin, varmaan muutaman jouluolusen kera. Se pieni hetki yhdessä tekee mun joulun. ja MÄTI! :virne:
Aurinko, sinä sanoit kun katselimme kuuta.
Avatar
shaana
Kuivaliha
 
Viestit: 1539
Liittynyt: To 24 Huhti 2008 23:19
Paikkakunta: Hangessa.

Re: Jouluröpötys

ViestiKirjoittaja Vanilla » Ke 03 Joulu 2008 22:23

Ihana tuo tekstari. :virne:

Mua harmittaa hirmuisesti, etten ole saanut ostettua joulukalenteria. :hullu: Mulla on aina, pienestä asti, ollut suklaakalenteri. Viime vuosina jopa kaksi tai kolme itse asiassa. Kai tää on joku aikuistumisriitti, siirryinhän viime viikolla uudelle kymmenluvulle :itku: No eikäku, oikiasti olen vain ollut laiska enkä ole käynyt kaupassa ostamassa kalenteria.

Tällä hetkellä ärsyttää hirmuisesti koko joulu, mutta niin mua kyllä ärsyttää joka vuosi. Etenkin lahjojen ostamisesta stressaan joka vuosi yhtä paljon. En ole vielä ostanut yhtään lahjaa, enkä tiedä yhtään, mitä ostaisin. Olen yleensäkin huono keksimään lahjoja. Niin ja sekin on inhottavaa, että ennen joulua pitäisi niin hirmuisesti hössöttää. Eikö joulu tulisi vähemmälläkin siivoamisella ja kokkaamisella? Ja minkä takia ne kammottavat jouluvaloviritykset pitää ripustaa ikkunoihin jo marraskuun alussa?

Yleensä on kuitenkin käynyt niin, että lopulta jouluaattona on kuitenkin ihan mukavaa. Nykyään pidän jopa jouluruoista, pienempänä en voinut sietää niitä. Ja suklaakonvehdit ja joulutortut, nams! Konvehdeista sen verran, että Juhlapöydän konvehteja niiden olla pitää. Fazerin konvehdit on ihan pahoja.

Joulupäiviä muuten vihaan, ne ovat ehkä vuoden tylsimpiä päiviä.

Tänä vuonna mulle tulee erilainen joulu, kun lähdemmä tuonne Englanninmaalle. Jee. :D Tosin pelkään sitä joulutilpehöörin määrää jo etukäteen - heppu on valmistellut mua siihen jo, hänen perheessään joulukoristeita on kuulemma paljon enemmän kuin meillä... Kääks.
"Kyllä se hyvin menee, kun vaan muistaa hengittää oikein."
Avatar
Vanilla
 
Viestit: 343
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 18:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Jouluröpötys

ViestiKirjoittaja Mr. Smith » To 04 Joulu 2008 08:31

Jotenkin joulu ei ole enää niin jännä juttu kuin vielä nuorempana :virnu:

En tiedä kuinka suuri vaikutus sillä on, että ei ole enää mitään sellaista graalin maljaa, josta on haaveillut koko piiiiiiitkän vuoden ja lopultakin, lopultakin se on näköpiirissä jouluaattona :virne:
Näin vanhempana kun jos jotain haluaa, niin menee vaan ja ostaa, mikä vaikka onkin tyydyttävää, ei ole ihan sama juttu :huoh:

Eniten kuitenkin ottaa pollaan Etelä-Suomen lumivajaus. Viime joulu/talvi oli lumetonta, ja optimisti sisälläni ei oikein usko että tilanne paranisi tänäkään vuonna :(

Joululahjastressi ei ole vielä lauennut, mutta nythän on vasta neljäs päivä, joten onhan tässä aikaa vielä julistaa kaupallinen joulu alimpaan gehennaan sekä pukeutua säkkikankaaseen ja levittää päälleen tuhkaa ;)
"Real men are not intimidated by physical threats against their personal selves, and, ironically, neither am I. "
- Ernest P. Worrell -
Mr. Smith
 
Viestit: 1766
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 07:27
Paikkakunta: Turku

Re: Jouluröpötys

ViestiKirjoittaja Sippura » To 04 Joulu 2008 08:48

Tämä joulu tulee olemaan aikalailla erilainen mitä aikaisemmat, sillä me
päätettiin Miehen kanssa viettää kerrankin joulu kahdestaan rauhassa ko-
tona. Aikaisempina vuosina aatto on mennyt reissaamiseen oman kodin ja
molempien vanhempien luona, tänä vuonna viedään lahjat jo 23. päivä ja
sen jälkeen linnoittaudutaan omien seinien sisäpuolelle.

Mitään pakollisia jouluruokia ei osteta tai tehdä, kotiin hankitaan juuri niitä
ruokia mistä molemmat tykkää. Punaviini ja valkohomejuusto sekä suklaa on
kuitenkin ihan vakiot, niitä on pakko olla :D

Pidän joulun ja uudenvuoden välipäivät vapaina, joten tulossa on ihana rei-
lun viikon mittainen ylimääräinen loma :sydän:

Kaikki tavaralahjat olen ostanut tänä vuonna netistä, vuosi vuodelta aikaistuva
jouluhössötys ja ihmismassat kaupoissa tekee asioinnin vähän turhan ahdista-
vaksi normaaleissa liikkeissä. Pidän pitkin vuotta listaa läheisien mainitsemista
mieluisista lahjamahdollisuuksista, niin joulun alla on sitten helppoa tai ainakin
helpohkoa vaan suorittaa ostaminen ja antaa ko. henkilölle varmasti mieluisa
lahja.

Aito joulukuusikin käydään perinteiseen tapaan hakemassa läheiseltä myyjältä,
tänä vuonna täytyy kehitellä kuusenkiinnitykseen joku poikkeuksellisen tukeva
viritys ettei kisupojat saa kuusta vaakatasoon :virne:
And they can't build a satellite to tell you how loved you are
Sippura
Epäkelpo jäsen
 
Viestit: 1415
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 13:08
Paikkakunta: Täsä. Täälä.

Re: Jouluröpötys

ViestiKirjoittaja ahkera » To 04 Joulu 2008 09:01

Joulu :sydän:
Pari viime joulua on mennyt enemmän ja vähemmän sellasissa "ai se tuli jo, ai se meni jo"-fiiliksissä. Viime vuonna ostin perheelle lahjat aattona, kun kaupoissa oli vähän vähemmän porukkaa. Tänä vuonna tilanne on aivan toinen. Oon ihan tonttuna ollut jo pari viikkoa. Lahjojakin löytyy jo valmiiksi paketoituna ja kortteja oon askarrellu melkoisen kasan. Ekat tortut leivoin jo aika päiviä sittensellasista valmislevyistä torttujen tekemisessä voi epäonnistua käsittääkseni ainoastaan yhdessä vaiheessa. Noh... mun tortut oli sellasia hyvin ruskettuneita. Ihan hyviä ne silti oli Nyt viikonloppuna ajattelin vähän siivoilla ja laittaa jouluvalot yms. Kaikki joulukoristeet on kyllä kadonneet johonkin, mutta ehkä se on ihan hyvä.

Meillä on äiti ollut aina sellanen ihastuttava jouluhirviö. Kamala stressi, että kaiken on oltava täydellistä. Lapsetkaan ei ihan omina itseinään ole kelvannut vaan parempaa on ollut pakko laittaa päälle ja tukkakin on pitänny kammata. Tulee sitten nätimpiä valokuvia. Kuusi me ollaan saatu koristella, mutta on äiti sitten käynnyt salaa korjailemassa meidän tekosia. Oon nähny. Nykyään se osaa tosin ottaa jo ihan rennosti, kun harvemmin ees ollaan sen kotona. Tänä aattona olisi tarkoitus äitille mennä, mutta miehekäs on luvannu laittaa ruuat, joten selviämme hössötykseltä. Kamala pelko on persiissä, että äitin stressimalli on jotenkin imeytynyt muhun ja kunhan tuo kaveri mahasta tulee ulos ja on vähän isompi ja ehkä myös sisaruksilla varustettu, ne naureskelee mulle, kun rupean itkemään sopivan väristen servettien loppumista.
ahkera
 
Viestit: 105
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 19:57

Re: Jouluröpötys

ViestiKirjoittaja Maija » To 04 Joulu 2008 16:51

Minäkin sain tuon shaanan postaaman tekstarin. :virne:

Joulu on ollut aina suosikkijuhlani - ei vain lahjojen takia, vaan tunnelmansa ansiosta. Aattona saa herätä puhtaista lakanoista joulun tuoksuun. Talo on siisti. Kynttilät palavat. Voi käydä päivällä saunassa ja laittaa vähän parempaa päälle. Saa katsoa Lumiukon ja joulurauhan julistuksen. Kaikki on niin ihanan pysähtynyttä ja rauhallista. Lapsuusaikojen jännitystä ei enää ole ilmassa, mutta koko perhe on koolla ja minutkin kelpuutetaan keittiöön auttamaan ruokien kanssa, toisin kuin lapsena. Itse asiassa pidän enemmän jouluista tällaisina, sillä lapsena aika ennen lahjojen avaamista tuntui aivan hirvittävän pitkältä. Nyt osaa nauttia joka hetkestä.

Tällä hetkellä koulussakin on ihanaa joulun tuntua. :D
Käytävän seinällä on pahvinen joulukuusi, johon saa kirjoittaa nimettömänä omia joululahjatoiveitaan. Eräänlaisena joulukalenterina toimii tonttu, joka on joka päivä piilotettu eri paikkaan koulussa. Löytäjä saa jonkinlaisen palkkion. Oppilaskunta järjestää myös päivittäin jouluaiheisia kilpailuja. Ruokalan ikkunoihin on maalattu tonttuja ja niiden alla on kynttelikköjä ja oljesta tehtyjä poroja.

Olen onneksi hankkinut jo suurimman osan joululahjoista ja korttejakin olen saanut väsättyä. Mitään stressiä ei tässä talossa koeta joulun suhteen oikeastaan lainkaan, vaikka tavallista tarkemmin puunaammekin talon aattoa varten. Mummukin lupautui tulemaan viettämään tätä joulua kanssamme. :hymyhali:

Ainoa asia, mikä joulussa ärsyttää, on markkinoille änkeävät joululevyt. Yök ja hyi. Samat rallatukset löytyvät jo omasta levyhyllystäni, en tarvitse niitä monena eri versiona. Kaikista suurimman pahoinvointireaktion sai joulun hittilevyksi tituleerattu The Priests. Vaikka ilmeisesti ei mistäkään joululevystä ole kyse, niin sinne päin.

Mutta siis, enikeis. Joulu. :sydän:

muokkista:
Ai niin! Ostin Halvan salmiakkijoulukalenterin. :D
Loistava keksintö!
Avatar
Maija
 
Viestit: 1393
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 23:29

Re: Jouluröpötys

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » To 04 Joulu 2008 17:47

En ole vielä oikeastaan yhtään joulufiiliksissä. Joulun odottelu alkaa mulla yleensä ensimmäisestä adventista. Meillä on ollut tapana laittaa silloin jouluvalot ikkunaan. Itselleni en kuitenkaan ole ostanut jouluvaloja eikä mulla ole joulukoristeitakaan. Ei ole edes joulukalenteria. :O: Kyllähän sitä ehtii virittäytyä joulutunnelmiin sitten kotikotonakin parin viikon päästä. Oikeaa kuusta meillä ei ole ollut vuosikausiin veljen astman ja pihahomeallergian vuoksi. Äiti oli yhtenä vuonna sitä mieltä, että laitetaan vain kuusi pihalle. Minä kuitenkin vaatimalla vaadin, että kuusi on oltava sisällä - vaikka se sitten olisi tekokuusi. Tästä johtuen meillä on sisällä vain tekokuusi. Muutama päivä ennen joulua kaivetaan joulukoristeet esiin, jaetaan ne kolmeen osaan ja me lapset sitten koristelemme kuusen. :D

Joulua olemme viettäneet usein sukulaisten kanssa ja yleensä paikalla on ollut 9-17 henkeä. Normaali määrä on kymmenen. Pari vuotta sitten oli mulle hirveä pettymys, kun joulua vietettiin vain oman perheen kesken. Silloin joulu ei tuntunut joululta. Mun joulutunnelma tulee aika pitkälti siitä, että on (melko) paljon sukulaisia koolla (ja toki myös monista jouluun liittyvistä jutuista).

Joulumme alkaa yleensä joulusaunalla aattona aamupäivällä (tai minä lasken sen kyllä vielä aamuksi). Sitten syödään riisipuuroa ja lähdetään mahdollisesti joulukirkkoon. Valitettavasti emme ole käyneet muutamaan vuoteen siellä. Joulukirkossa on jotenkin ihana tunnelma. Sitten laittaudutaan valmiiksi ja lähdetään sukulaisten luo tai he tulevat meille. Jouluruuat on syöty ja pukki on käynyt. Tosin viime vuonna pukki ei enää käynyt, kun nuorin pikkuveljistäni alkaa olla jo sen verran vanha, ettei ole enää hetkeen uskonut pukkiin. Lahjoja on availtu ja melko pian kaivetaan lautapelit esiin. :superhymy: Joko lahjaksi saadut tai vanhat suosikit kuten Rapakalja. Syödään konvehteja, joulutorttuja ja niin edelleen.

Jouluruuista suosikkejani ovat kalkkuna (Pieni pala kinkkua ostettaneen myös tänä jouluna, mutta ei sitä mene kuin muutama siivu. Suurin osa syö mieluummin kalkkunaa.), maksalaatikko ja äidin tekemä joululeipä :kuola: , jonka valmistukseen käytettään muun muassa kotikaljan mäskiä. Laatikoita meillä ei ole viime vuosina juurikaan tehty, kun ne eivät kertakaikkiaan mene. Maksalaatikko on ehdoton ja sen lisäksi on yleensä jokin pieni valmis laatikko (Olisiko ollut lanttua. Ei voi muistaa.).
Life is short until it's not
Honestly it's kinda long


Orla Gartland - You aren't special, babe
Avatar
marenkienkeli
labrakärpänen
 
Viestit: 5251
Liittynyt: Pe 02 Touko 2008 20:36

Re: Jouluröpötys

ViestiKirjoittaja damn » To 04 Joulu 2008 18:16

Joulu :ei: . Meillä on ollut tapana viettää joulu perheen kesken, kaikki siskot on tullut kotia jouluksi, syödään yhdessä, jaetaan lahjat jne. Mitään kummempia perinteitä ei ole ollut lukuunottamatta sitä, että vanhimmalla siskolla oli tapana vetää kauheat itkupotkuraivarit monta kertaa joulun aikana ja kaikki kulki varpaillaan koko ajan, että ei vaan alkaisi uusi riita. Noiden joulujen takia en juurikaan osaa enää nauttia mistään kivasta joulun tunnelmasta, vaikka esimerkiksi viime vuonna ei kauheasti tullut riitaa.

Tämä vuosi on erilainen. Keskimmäinen sisko viettää ensimmäisen joulun miehensä kanssa täällä, missä me nyt asutaan. Vanhin sisko soitti tänään ettei ilmeisesti pääse jouluna yhden leikkauksen takia. Minä olin totta kai asennoitunut kuten aina, että menen kotikotiin, mutta nyt kun muutkaan ei mene, niin ei kyllä itseänikään huvita mennä. Olisin mielelläni joulun täällä itsekseni tai kavereiden kanssa, mutta tulee vähän huono omatunto porukoiden takia jos kukaan lapsista ei ole menossa. Kyllä minä siellä käyn pari päivää ennen aattoa, mutta voisin tulla aatoksi tänne. Isäkin saattaa olla töissä, kuten muinakin vuosina ja äiti on sitten itsekseen. Tuntuu vähän julmalta olla menemättä, mutta en kai minä voi loputtomiin tehdä asioita vain siksi että muilla olisi hyvä olla? En minä tykkää joulusta tai halua sitä viettää. Tai jos olen äidin kanssa joulun, niin mitä se sitä ilahduttaa, kun ei me muutenkaan esim jutella mistään, istun hiljaa ja toivon olevani muualla.

:huoh:
Fail, fail again, fail better.
Avatar
damn
 
Viestit: 1506
Liittynyt: Pe 08 Elo 2008 14:59

Re: Jouluröpötys

ViestiKirjoittaja urakka » To 04 Joulu 2008 20:18

Mulla on kans perhejouluangsti päällä. Ei huvittais mennä äitin luo, vaikka siellä nyt on joka vuosi oltukin. Periaatteessa aivan mukavaa, ollaan siellä keskenään, pelaillaan lautapelejä ( :sydän: ), luetaan joululahjakirjoja ja syödään masu täyteen graavilohta ja kinkkua. Siskot miehineen tulee kans, ja kaikilla on ah, niin mukavaa, paitsi yks osio: millos se urakka tuopii sulhon jouluna käymään? Kaikki tietää mun suhtautumisen pariutumiseen, mutta silti pitää hienokseen kysellä, että eikois kivaa ko ois sullakin joku karju kyljessä? :epäilevä:
Haluaisin viettää joulun aivan yksin, mutta epäilen että murrun painostuksen edessä ja päädyn kotiorjaksi siivoamaan koko talon lattiasta kattoon (mukaan luettuna leivinuunin päällys, kuivauskaapin tausta ja autotalli), vääntämään erilaisia laatikoita ja rosolleja sekä tanssimaan tonttulakki päässä kuusen ympärillä. :huoh:

Jouluvaloista vaan, että olen ensimmäistä kertaa elämässäni harkinnut sellaisten hankkimista. Kävin viikko sitten Ikeassa tiirailemassa, ja siellä on hienojakin, sellaisia mitä voi pitää vaikka muulloinkin ko jouluna. Siis noin niinkuin sisustuksellisena elementtinä, mutta epäilen että jos menen hankkimaan sellaiset ja mainitsemaan siitä jollekulle, niin ens vuonna mun kämppä tungetaan täyteen kaikkea jouluroinaa. Mutta ehkä voin hankkia ne aivan salaa ja olla kertomatta kenellekään. :juoni:
Miten hyvä on unohtaa: vain silloin voi rakastaa.
Avatar
urakka
 
Viestit: 370
Liittynyt: Ke 15 Loka 2008 19:18

Re: Jouluröpötys

ViestiKirjoittaja elegia » To 04 Joulu 2008 21:28

Mulla on tänä vuonnakin valotähti ikkunassa. Se onkin sitten mun ainut jouluvalo. Vaikka minäkin kyllä niitä hurjimpia valokaapelivirityksiä katson paheksuen, niin kyllä mä silti jouluvaloista pidän! Varsinkin nyt, kun on niin himpskutin pimeää muutenkin niin tuovat nuo valot sentään jotain piristystä tähän harmauteen. Muita joulukoristeita en ole vielä kaivanut esiin, eikä mulla paljoa niitä olekaan: pari köynnöstä ja mustia, puisia joulukuusenkoristeita. :D Jos ne jossain vaiheessa johonkin lykkis, yksinäänhän ne täällä saavat joulun kuitenkin viettää.

Meillä on taas perinteinen joulu. Minä menen maalle omien vanhempieni luokse ja vien kissat mukanani. Mies lähtee omien vanhempiensa luokse. Uuttavuotta sitten varmaan vietellään yhdessä. Onhan tuo perinteinen perhejoulu osittain ihana ja mukava, näkee perhettä ja on sitä yhdessä oloa, syömistä ja rentoutumista. Toisaalta se on taas jotenkin vaivaannuttava nykyään, kun joskus tuntuu että sitä tunnelmaa pitäisi repiä vaikka mistä, mutta aina ei ole edes mitään keskusteltavaa kaikkien perheenjäsenten kanssa. Sitten naureskellaan joillekin tyhjille vitseille, heh. Mulla on vissiin vähän ristiriitainen suhtautuminen jouluun. Kyllä mä silti siitä pidän. Ennen kaikkea siitä, että pääsee lomalle koulutouhusta ja voi lukea mitä mielii, katsella elokuvia ja olla vaan. Se on ihan parasta. Siihen vielä päälle lunta, niin kyllä se jo täydellisyyksiä hipoo. :hymyhali:

Me hankittiin miehen kanssa meille postikortin kokoinen Myyrä-joulukalenteri. Se on aika ihana, vaikka luukut on niin pienet, että niitä on isoilla nakkisormilla joskus vaikea saada auki. :virne:
Ja niin, on meillä toinenkin joulukalenteri. Se tuli Keski-Suomalaisen mukana. Ja voi vitsit, että se on RUMA. Kyseisen kalenterin suunnittelijat noudattavat ilmeisesti inhorealistista linjaa: kalenteri näyttää ihan marraskuulta. :(
Avatar
elegia
 
Viestit: 491
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 22:12

Re: Jouluröpötys

ViestiKirjoittaja Pascal Lemoix » Pe 05 Joulu 2008 12:53

Joulukalenterina on tänä vuonna Lumilyhty-arpa, jossa päivät ovat lineaarisesti kuin kalenterissa. Aika tyhmä. Tai itse asiassa niitä on kaksikin, mutta toisesta raaputin heti pinnan, joka kertoi, ettei kyseisessä arvassa ole voittoa. Meni jännitys. Veikkauksen kalenteri on viime vuosina ollut melko yleinen, lapsena yleisin oli suklaakalenteri.

Joskus varhaisina vuosina oli sellainen kalenteri, jossa oli hedelmä- ja salmiakkikarkkeja. Ja yhtenä vuonna smurffitarrakalenteri, mikä oli varmaan hienoin ikinä. :D

--

Jouluvalojen asennus on mielestäni jokavuotinen riesa. On ne sitten ihan kivoja, kun ne on paikallaan, mutta asennus ja purku ärsyttävät. Varsinkin, kun on tällainen "pitkä poika, joka yletät hyvin" :epäilevä:

Kuusen saamme maaseudulta, kun setämies hakee samalla kuin itselleen. Äidin mielestä joulukuusesta ei kuulu maksaa ja minun mielestäni kuusi tulee olla, joten kaikki ovat tyytyväisiä. Entisaikaan faija haki kuusen jostain "mestoilta", mutta sitäkään ei ole enää harrastettu. Tekokuusikin meillä on olemassa, mutta mun mielestä se ei ole yhtään sama.

Meidän kissat eivät muistaakseni koskaan ole olleet kauhean innokkaita kuusenkaatajia. Yleensä katsovat ensin silmät teevateina, että miksi on puu sisällä. Sitten haistelevat vähän alaoksia ja sitten se saa olla. Viimeisin kissa tosin - hieman yllytettynä varsinkin - huitoo koristeita tassuillaan.
"Tunne ei koskaan valehtele."
-Jorma Uotinen
Avatar
Pascal Lemoix
 
Viestit: 5211
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 00:54
Paikkakunta: L, Espoo

Re: Jouluröpötys

ViestiKirjoittaja Mr. Smith » Pe 05 Joulu 2008 13:38

Nyt testaamaan Joulumieli :)

Oma tulos:
Joulu koskettaa sinua
Maa on niin kaunis... Oikea joulu alkaa joulurauhanjulistuksesta. Nyt on aika rauhoittua ja muistaa mistä joulussa on oikeasti kyse.
Työ: Jouluna arkiset askareet saa jättää hetkeksi ja keskittyä todelliseen joulun sanomaan.
Raha: Kuluttaminen joululahjoihin on turhaa. Lahjoittamalla rahaa hyväntekeväisyyteen voit ilahduttaa tuntemattomia.
Rakkaus: Joulun teema on lähimmäisenrakkaus.
Mitä pukki tuo sinulle: Samuli Edelmanin uuden Virsiä-levyn.
"Real men are not intimidated by physical threats against their personal selves, and, ironically, neither am I. "
- Ernest P. Worrell -
Mr. Smith
 
Viestit: 1766
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 07:27
Paikkakunta: Turku

Re: Jouluröpötys

ViestiKirjoittaja Lumikki75 » Pe 05 Joulu 2008 13:43

Pascal Lemoix kirjoitti:Ja yhtenä vuonna smurffitarrakalenteri, mikä oli varmaan hienoin ikinä. :D

Mullakin oli semmonen! Ja se oli aika hieno.

Mulla on tänä vuonna Fazerin suklaakalenteri, josta pidin sen takia kun se kuva on tosi tyylikäs (eikä sekään tietysti haittaa, että Fazerin suklaa on paljon parempaa kuin normisuklaakalenterien suklaa).

Olen aina ollut jouluihminen. Mä rakastan jouluvaloja, kynttilöitä, kuusen, piparien, kinkun ja laatikoiden tuoksua ja jopa niitä joka vuosi tulevia samoja jouluohjelmia. Vain joululahjojen ostelemisesta kaupoissa en tykkää, koska ihmisiä on ihan liikaa ja kaikilla on hirveä kiire. Siksipä ei ollutkaan yllätys, kun tuosta Smitin linkittämästä tekstistä tuli vastaukseksi:
Taidat olla jouluihminen
Ajoissa lähetetyt kortit, itse tehdyt laatikot, viimeisen päälle jouluiseksi koristeltu koti... Vain itse tehty ja omassa kodissa vietetty joulu on täydellinen. Miksei joulu voi olla useammin kuin kerran vuodessa?
Työ: Paljon työtä, mutta niiin palkitsevaa. Muistithan pyyhkiä lattialistojen päälliset?
Raha: Rahaa palaa, vaikka säästät itse tekemällä. Toivottavasti joulukalenteriarpa tuo yllätyksen.
Rakkaus: Toivottavasti stressi ei vedä pinnaa liian tiukalle. Kääriydy viltin kanssa sohvan nurkkaan, heti kun joulu on suoritettu.
Mitä pukki tuo sinulle: Lasten vessapaperirullista askarteleman joulukoristeen.
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't.
- Douglas Adams -
Avatar
Lumikki75
 
Viestit: 1022
Liittynyt: Ma 05 Touko 2008 11:49
Paikkakunta: Lahti

Re: Jouluröpötys

ViestiKirjoittaja Crazy_Clown » Pe 05 Joulu 2008 13:49

Mr. Smith kirjoitti:Nyt testaamaan Joulumieli :)


Äh, heti ekassa kysymykseesä puuttui se mulle ainoa oikea vastaus: Lumiukko ! :sydän:
:ei:

Noh, saatavilla olevista vaihtoehdoista sain seuraavan tuloksen:

Taidat olla jouluihminen
Ajoissa lähetetyt kortit, itse tehdyt laatikot, viimeisen päälle jouluiseksi koristeltu koti... Vain itse tehty ja omassa kodissa vietetty joulu on täydellinen. Miksei joulu voi olla useammin kuin kerran vuodessa?
Avatar
Crazy_Clown
 
Viestit: 247
Liittynyt: La 31 Touko 2008 22:03

Re: Jouluröpötys

ViestiKirjoittaja Lumikki75 » Pe 05 Joulu 2008 13:52

Crazy_Clown kirjoitti:
Äh, heti ekassa kysymykseesä puuttui se mulle ainoa oikea vastaus: Lumiukko ! :sydän:
[/i]

Ja siinä onkin muuten toinen asia, mistä en joulussa pidä. Se lumiukko on jotenkin karmiva ja se musiikki on ihan hirveää.
Sori kaikille faneille. :sori:
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't.
- Douglas Adams -
Avatar
Lumikki75
 
Viestit: 1022
Liittynyt: Ma 05 Touko 2008 11:49
Paikkakunta: Lahti

Re: Jouluröpötys

ViestiKirjoittaja Pascal Lemoix » Pe 05 Joulu 2008 13:53

Testistä tuli mulle sama kuin Smithille. Ei siitä taida kovin montaa erilaista tulosta tullakaan.
"Tunne ei koskaan valehtele."
-Jorma Uotinen
Avatar
Pascal Lemoix
 
Viestit: 5211
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 00:54
Paikkakunta: L, Espoo

Re: Jouluröpötys

ViestiKirjoittaja Vanilla » Pe 05 Joulu 2008 13:56

Minäkin sain saman tuloksen kuin Smith. Toivottavasti en saa Samuli Edelmannia lahjaksi. :pahis: En kyllä muutenkaan oikein allekirjoita tuota tulosta. En mie nyt noin jouluihminen ole...

Lumiukko on ihana! Viime aattona meinasi itku päästä, kun jouduin yllättäen töihin enkä voinutkaan nähdä sitä. :( Se musiikki saa aina kylmät väreet aikaan.
"Kyllä se hyvin menee, kun vaan muistaa hengittää oikein."
Avatar
Vanilla
 
Viestit: 343
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 18:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Jouluröpötys

ViestiKirjoittaja elegia » Pe 05 Joulu 2008 13:57

Pascal Lemoix kirjoitti:Testistä tuli mulle sama kuin Smithille. Ei siitä taida kovin montaa erilaista tulosta tullakaan.


Sama.
En tiennyt kinkun lämpötilaa, mutta ei meillä anoppikaan sitä paista vaan äiti. :D
Mjoo. Enkä todellakaan halua Samuli Edelmanilta mitään levyä lahjaksi. :nirppa: :virne:
Avatar
elegia
 
Viestit: 491
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 22:12

Re: Jouluröpötys

ViestiKirjoittaja Sippura » Pe 05 Joulu 2008 14:14

Tuo Samulin Virsiä-levyhän on aivan valtavan hyvä ja hieno! Älkääpä
lytätkö ennen tutustumista. Moneen omasta mielestäni ankeaan vir-
teen on tehty uusi sovitus, joka muuttaa virret aivan uudenlaisiksi
ja päivittää ne tälle vuosikymmenelle. Esimerkkinä vaikkapa virsi 548,
sehän suorastaa groovaa :O:
And they can't build a satellite to tell you how loved you are
Sippura
Epäkelpo jäsen
 
Viestit: 1415
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 13:08
Paikkakunta: Täsä. Täälä.

Re: Jouluröpötys

ViestiKirjoittaja Kaarina » Pe 05 Joulu 2008 14:43

Olen kuunnellut sen Virsiä-levyn läpi, joten voin valittaa. :p Oon vissiin sen verran vanhanaikainen ja tiukkis, että mieluummin kuuntelen (ja laulan) ne virret ankeana alkuperäisenä versiona kuin groovaavana uutena. :p Sitä paitsi en pidä Samuli Edelmannin "taiteellisesta" tulkintatavasta
Kaikki on hetken tässä.
Avatar
Kaarina
 
Viestit: 205
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 17:19

Re: Jouluröpötys

ViestiKirjoittaja Vanilla » La 06 Joulu 2008 13:43

En ole kuunnellut kyseistä levyä, mutta en tykkää a) Samuli Edelmannista ja b) virsistä edes niiden alkuperäisinä sovituksina. :pepsodent:
"Kyllä se hyvin menee, kun vaan muistaa hengittää oikein."
Avatar
Vanilla
 
Viestit: 343
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 18:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Jouluröpötys

ViestiKirjoittaja Nugat » La 06 Joulu 2008 19:54

Olen jouluihminen. :D Joulun jälkeen odotan kesälomaa ja seuraavaa joulua, ja kesäloman jälkeen vielä enemmän joulua.

Joulun juttu on se tunnelma, mikä kotona vallitsee. Ennen joulua tulee siivottua ja järjestettyä sisustusta äärettömän innokkaasti, onhan aattona oltava kaikki tiptop, vaikka lahjojen jaon jälkeen palataan arkeen :virne: . Ruoka on jouluna aivan parasta ja sitä tehdäänkin lähes yötäpäivää ennen aattoa, sillä lähisukua on jo sen verran että syöjiä riittää. Perinteenä on siis ollut viettää joulu meillä kotona. Kuusi haetaan metsästä ja joskus ostetaan siskon perheen kanssa kokonainen possu, joka sitten jaetaan noin muutama viikkoa ennen aattoa. Nyt muutaman joulun olemme tyytyneet kaupan isoimpaan kinkkuun mitä löytyy.
Hyviä lahjoja on hauska keksiä. Mitään turhanpäivästä krääsää ei suositella. Tänä jouluna päätettiin, että aikuiset eivät osta toisilleen mitään, keskitytään vain lapsiin. Minut laskettiin lapseksi, koska olen opiskelija. :virne: Kaikki ovat siis tyytyväisiä. Lapsia hämätään sillä, että kaikki aikuiset ostavat itselleen lahjaksi juuri sitä mitä haluavat ja pistävät pakettiin. Muuten kakarat ihmettelevät, että onpas kaikki aikuiset olleet tuhmia kun ovat ilman lahjoja. Katsotaan kuinka homma toimii. :D

Joulupukkia ei ole ollut joka vuosi, riippuen lapsien määrästä ja että onko kukaan jaksanut hankkia sellaista. Eräänä jouluna keksittiin ovela tempaus. Olimme sopineet erään tuttumme kanssa, että hän soittaa meille kotipuhelimeen tasan kello 18.00 ja leikkii pukkia. No ilta koitti ja oltiin kaikki istumassa olohuoneessa aterian jälkeen. Puhelin sitten pirahti ja vastasin ja olin että herranjumala se on pukki! Kakarat puhelimeen! Muksut tulivat hyvin epäluuloisesti. Ensin puhelimessa oli vanhin lapsista. Kuunneltuaan pukin hölinöitä hetken, hän alkoi vilkuilla epäillen olohuoneen suuntaan. Mutta kun kaikki miehet olivat paikoillaan eikä ketään puuttunut tai puhunut salamyhkäisesti puhelimessa, iski likalle paniikki ja leuka loksahti auki. No pukki kertoi lapsille, että porot olivat pelästyneet meidän hurjaa hirvikoiraa. Porot vauhkoontuivat eivätkä suostuneet tulemaan pihalle. Pukki sitten pisti tontut asialle, ja tontut ovatkin vieneet lahjat ulos puuliiteriin, että menkääs lapset hakemaan ne sieltä. No vauhdilla vaatteet päälle ja ulos.
Kun muut olivat olleet syömässä olin itse livahtanut liiteriin, pistänyt lyhtyihin kynttilöitä ja koonnut lahjat halkopinojen päälle. Laitoin oven kiinni ja oven väliin tonttulakin. Sytytin oven eteen vielä jätkänkynttilän, että kaikkia varmasti ymmärtävät juonen. :virne: Ai että muksut olivat innoissaan! Meni lähes täydestä. XD

Perinteisesti aatto menee näin: aamulla iskä tuo kuusen sisään ja minä herätyäni koristelen sen. Talo on vielä kaaoksessa kun täytyy vielä silittää pöytäliinoja ja ruuanlaitto on keksen ja mitä kaikkea. Korsitellessa katson yleensä samalla Joulupukin kuumaa linjaa. Lapset ovat huvittavia. Aamulla meillä lappaa vieraita, jotka eivät jää illaksi vaan kuljettavat omia lahjojaan talosta toiseen ja toivottavat hyvää joulua. Puolenpäivän aikaan syödään yleensä puuro, että jaksetaan odottaa sitä kunnon ateriaa illalla. Yhden kahden aikaan on joulusaunan vuoro, että ollaan puhtaita ja raikkaita sitten illalla. Saunan lauteiden alla on usein havuja, että saunassa tuoksuu hyvältä. Saunan jälkeen hylätään yöpaita ja laitetaan siistit tamineet päälle. On vielä pari tuntia ateriaan, jonka aikana sytyttelen pihan täyteen kynttilöitä kuten myös sisälläkin. Vieraat saaapuvat pikku hiljaa. Saunan jälkeen on yleensä aivan mahtava tunnelma. Rento olo ja kaikki on valmista. On hetki aikaa istua ja nauttia kynttilöistä ja hyvästä olosta.
Kun vieraat ovat tulleet, siirrytään pöytään. Syötyämme kokoonnumme olohuoneeseen odottamaan sitä h-hetkeä. Kuuden aikoihin tulee pukki tai avataan lahjat. Jos ei pukki tule on lahjat siis koottu kuusen alle sitä mukaan, kun niitä on tullut.
Lahjojen avaamisen jälkeen on vuorossa joulukahvit, jonka jälkeen lähdemme hautausmaalle morjestamaan sukulaisia. Mielestäni hautuumaalla on aivan ihana tunnelma, kun on jo pimeä ja on älyttömästi kynttilöitä. :D Hautausmaalta saapuessamme kotiudumme lahajpapereiden ja muiden sotkujen sekaan, otamme ehkä lisää ruokaa ja syömme sulkaata, katsotaan telkkarista jokin leffa ja ihmetellään lahoja. Jotkut vieraista jäävät vielä yöksi, ja aamulla on vuorossa taas kunnon kahvit, perinteinen kinkunsulatuslenkki näin naisten kesken ja lisää ruokaa.

En tykkää käydä kaupassa tai kaupungissa joulunaikaan. Kaupat ovat niin pullollaan typerää jouluroinaa että luulisi ettei sitä kestä kukaan ja tuntuu että joululaulut soivat ihan väärissä paikoissa väärään aikaan. PAh jouluhöpsötysroinalle.

Mutta joulu on maailman parasta aikaa. :hymyhali: Se on ehdottomasti perhejuhla.
OwthebluddyellshudIknow?
Avatar
Nugat
Liisa ihmemaassa
 
Viestit: 1712
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 16:32

Re: Jouluröpötys

ViestiKirjoittaja Yabba » La 06 Joulu 2008 20:16

:kailotus: Joulu on taas, joulu on taas ja lappi on täynä lunta :kailotus:
Mutta ei tietenkään sielä missä minä olen joulun, mutta toivossa on hyvä elää, kuten se surullisen kuuluisa lapamatokin aikoinaan sanoi. Mutta toisaalta lumi on oikeastaan ainoa asia, joka minussa joulussa tällä erää huolettaa, kaiken muun huolehtimisen jätän anopin huoleksi :virne: Voi sitten itse hyvillä mielin keskittyä rauhalliseen (ja herkulliseen) joulun viettoon pitopöy... hyvässä seurassa :tp:

Ja samaa näemmän sanoo joulutestikin :virne:

Jouluksi töihin?

Kerrankin töissä saa olla rauhassa. Kukaan ei kerro lapsistaan, sillä perheelliset viettävät joulunsa kotona.

Työ: Nyt on mahtava tilaisuus vain lorvia ja surffata tärkeillä sivuilla, joihin ei normaalisti ehdi tutustua.

Raha: Rahantuloa ei voi estää. Joulun ajan raatamisesta saa hyvät korvaukset.

Rakkaus: Jäikö työpaikalle kenties samanhenkinen kollega jota et ole aiemmin huomannut? Tai jos aika käy liian pitkäksi, voi aina soittaa helpdeskistä päivystäjän paikalle tarkastamaan sähköpostiongelmaa.

Mitä pukki tuo sinulle: Sudoku-kirjan
Kuva
Kuva peräisin hesarin joulutestistä
Minä lähden Pohjois-Karjalaan / vaihdan farkut verkkarihousuun
kotiseudulle Pohjois-Karjalaan / juon kaljaa auringon nousuun"
Avatar
Yabba
 
Viestit: 2090
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 21:31
Paikkakunta: Karhunpäässä

Re: Jouluröpötys

ViestiKirjoittaja Aurora B. » Ma 08 Joulu 2008 11:35

Pascal Lemoix kirjoitti:Joulukalenterina on tänä vuonna Lumilyhty-arpa, jossa päivät ovat lineaarisesti kuin kalenterissa. Aika tyhmä.

:femmat:
Pascal Lemoix kirjoitti:Tai itse asiassa niitä on kaksikin, mutta toisesta raaputin heti pinnan, joka kertoi, ettei kyseisessä arvassa ole voittoa. Meni jännitys.

:femmat: Viimeksi jaksoin raaputtaa niitä päiviä 3. päivä, kun sen nyt tietää, ettei sieltä mitään lohkea. Typerä kalenteri, kun ei ole edes kunnon ohjeistusta :nirppa:


Olen normaalisti jouluihminen. Tuleva joulu näyttää turhan synkältä kuitenkin, eikä meinaa napata lahjojen, joulumielen tai -rauhan etsiminen. En edes jaksa miettiä moisia. Ottaa päästä.

Noin yleensä jouluun kuuluu kuitenkin ehdottomasti perhe, kuusi ja paljon kynttilöitä. Kaikki muu on epäoleellista. Lumikin olisi tietenkin kiva, se tuo sen viimeisen joulutunnelmaripauksen. Mua ei jostain syystä ole koskaan harmittanut aatonaaton ja aaton ramppaaminen sukulaisissa. Joskus tosin miettii, että olisi kiva vain kölliä omassa kotona, mutta kun kuitenkin haluan joulua perheen kanssa viettää. Tänä jouluna oli ollut tarkoitus kutsua ainakin mun vanhemmat meille joulupäivälliselle, mutta nyt ei vain ole jaksua ruveta mitään järkkäämään. Ehkä ensi vuonna sitten...

Pahin murheenkryyni tänä vuonna tulee olemaan lasten joululahjat :friikki: En ole ehtinyt mitään miettiä, ja hitto, niitä on 5 kpl ja yhdellä vielä synttäritkin uutena vuotena ja omg, tädiltä alkaa loppua ideat. Katraan vanhimmalla (6,5 v.) on jo oikeasti _kaikkea_, mitä ihmettä sellaiselle muksulle voi ostaa lahjaksi? No, jos haluan helpomman kautta, soitan vanhemmille ja kysyn. Vastaukseksi tulee jokin yltiökallis lelu, jolla muksu(t) jaksaa leikkiä ehkä Tapaninpäivään asti, ja sen jälkeen katoaa jonnekin kaapin perukoille kaikkien muiden unohdettujen lelujen joukkoon.

:huoh:

"Onneksi" on ollut jalka kipeä 2 viikkoa, niin ei ole joutunut käydä jouluhelvetissä, joksi näin jouluaikaan normaaleja marketteja tituleeraan. Joillakin lähtee niiiiiiin lapasesta tämä jouluaika :ei:

Ai joo. Hesarin testin mukaan taidan olla jouluihminen. Oikein, joskaan a) en todellakaan puunaa kotia enkä näe hirveästi vaivaa muutenkaan, saati että pyyhkisin lattialistojen päälliset b) en tasan tarkkaan törsää rahaa jouluna, enkä tee käytännössä mitään itse c) enkä taatusti stressaa jouluhössötyksestä, korkeintaan lasten lahjoista. Ihan pöljä testi :nirppa:
Kolo-golo-nay
Avatar
Aurora B.
 
Viestit: 1099
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 21:16

Re: Jouluröpötys

ViestiKirjoittaja Marilla » Ma 08 Joulu 2008 14:51

"Taidat olla jouluihminen" tuli tulokseksi tuosta testistä. En nyt mikää älytön jouluhössöttäjä ole mutta jontin verran kuitenkin.

Joulussa pidän rauhallisuudesta,perinteistä, yhdessäolosta ja hyvästä ruuasta. Tänä vuonna joulun odotus on vähän erilaista kuin aikaisemmin, kun asun ensimmäistä vuotta pois kotoa. Mutta aikaisemmin minä olin aina se joka ripusti jouluvalot ikkunoihin ensimmäisenä adventtisunnuntaina, ei koskaan aikaisemmin tai myöhemmin. Kaksi viikkoa ennen jouluaattoa oli vuorossa sitten tontut yms ikkunoihin ja niillekkin oli joka vuosi samat tarkoin mietityt paikat. Glögiä on tullut kumottua jo tänäkin vuonna useampi litra. Joulukalenterikin omistan, se on jo monena vuonna ollut partiolaisten joulukalenteri.
Meidän suvun naisihmiset on järjestäen kaikki kovia kokkailemaan ja leipomaan enkä minä siskoineni tee tähän asiaan poikkeusta. Siispä ennen joulua suunnitellaan tarkoin joulun menyy. Ennen jouluaaton iltaa jääkaappi on täynnä kaiken maailman herkkuja, joita ei tietenkään saa syödä ennen h-hetkeä. Ja lopulta, muutaman päivän paaston jälkeen, jouluaterialla mätetään ruokaa ähkyyn saakka :virnu: .

Jouluaaton kuviot on aika lailla samanlaiset joka vuosi. Aamulla koristellaan kuusi pikkusiskon kanssa. Meidän joulukuusi on aika mielenkiintoinen näky. Se on aika kaukana sisustuslehtien sivuilta. Kuuseen on ahdettu kaikkien perheen lapsien kouluissa, harrastuksissa yms. askartelemat koristeet. Parhaimillaan yli kaksikymmentä vuotta vanhat viilipurkkikreppipaperikoristeet on jo reveneet ja kreppipaperin alta pilkottaa vanhat etiketit mutta niitä ei olla raskittu heittää poiskaan. Jouluponikoristeet ovat kokeneet kovia leikeissä, ja niinpä ne ovat nykyään silmäpuolia. Mutta meidän joulukuusi on ainakin meidän näköinen :virne: . Kuusen koristelun jälkeen syödään joulupuuro. Iltapäivällä käydään joulusaunassa ja sen jälkeen syödään pitkään ja hartaasti. Illalla on lahjojen vuoro. Tämä vuosi on muuten ensimmäinen joulu meidän perheessä ilman joulupukkia :kauhistunut: , kun pikkusiskolleni valkeni viime vuonna se totuus joulupukista. Lahjojen jaon jälkeen sitten istuskellaan ja nautitaan yhdessäolosta.
Mulle on muutaman vuoden aikana syntynyt uusi perinne että käyn hautausmaalla vasta yöllä kahden kolmen aikaan, kun siellä ei ole enää käynnissä sitä järjetöntä rallia. Nyt kun lahjat ei enää ole se pääasia joulussa niin todellinen joulufiilis syntyy mulle vasta rauhallisella hautausmaalla satojen kynttilöiden loisteessa.
"Dom små små orden är svåra ord
Och de hårda orden är enkla ord"
Marilla
 
Viestit: 72
Liittynyt: Ke 03 Joulu 2008 00:25
Paikkakunta: Pohjoinen

Seuraava

Paluu Yleistä



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa