Jouluröpötys

Yleinen jutustelu tänne. Korvaa myös entisen kysyttävää -osion.

Re: Jouluröpötys

ViestiKirjoittaja skray » Ti 24 Joulu 2013 11:35

Joulumieli tuli kun koristelin eilen kuusen, kivaa.
Kinkku paistuu uunissa ja eka oma joulu miehekkeen kanssa on aika jees, ainakin tähän asti. :virne:

Hyvää joulua kaikille keijoille ja keijokaisille! :sydän:
Onneksi horsma tietää itse oman arvonsa.
Avatar
skray
 
Viestit: 2804
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 16:49
Paikkakunta: Maalla

Re: Jouluröpötys

ViestiKirjoittaja Wildchild » Ti 24 Joulu 2013 12:05

Rauhallista joulua kaikille! :hymyhali:
mä annan kaiken ku enempää ei oo, tajuuks sä kuka sun edessä seisoo? :nirppa:
Avatar
Wildchild
Räppimummo
 
Viestit: 1382
Liittynyt: Pe 09 Touko 2008 21:56

Re: Jouluröpötys

ViestiKirjoittaja L-S » Ke 25 Joulu 2013 12:48

Toivottavasti kaikilla on ollut tähän saakka hauska joulu ja toivotaan, että se jatkuu vielä. :D

Ihastuttava jouluaatto oli ainakin meillä, ensin piti tehdä aika paljon keittiöhommia vielä, mutta sitten saatiin syödä, kuunnella musiikkia (Jarkko Aholan joululauluja :keijo: ), availla lahjoja ja pelata tietovisapeliä. Mantelinmetsästyskin onnistui, manteli oli mulla heti ekassa kauhallisessa.
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
Avatar
L-S
Tohtoripissis
 
Viestit: 3965
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 21:23
Paikkakunta: Kotona

Re: Jouluröpötys

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Ke 25 Joulu 2013 20:06

Hyvää joulun jatkoa keijot! :hymyhali: (Tulin piipahtamaan nettiin, koska huomenna siirrymme junalla jatkamaan joulua Miehekkeen kotipuoleen.) Nyt takaisin pelien pariin. :tsau:
Life is short until it's not
Honestly it's kinda long


Orla Gartland - You aren't special, babe
Avatar
marenkienkeli
labrakärpänen
 
Viestit: 5251
Liittynyt: Pe 02 Touko 2008 20:36

Re: Jouluröpötys

ViestiKirjoittaja damn » To 26 Joulu 2013 19:08

Joulussa parasta on se, että se on ohi. Ihan ok joulu, mutta huomasin taas kuinka paljon ahdistaa kaikki hössötys ja lauma ihmisiä ympärillä. Jos on hiljaa ja haluaa mennä omiin oloihin niin sitten tivataan, onko joku hätänä. Olen sosiaalinen ja viihdyn kyllä vaikkapa ison kaverin porukan seurassa, mutta on tosi raskasta olla perheen kanssa, kun en oikein osaa jutella niille. Kavereille ja ystävilleni kerron liikaa ja kaiken elämästäni, perheelleni en osaa kertoa mitään. Rakkaita ovat, mutta en silti osaa olla, minulla on niin vääränlainen elämä että siitä mitään voisi kertoa ja siksi olen hiljaa. Mutta mukavinta oli kummitytön kanssa leikkiminen ja kissojen kanssa oleilu. Nukuin kissojen kanssa kolme yötä ja parit päiväunet päivässä, kyllä nukutti hyvin kun oli kaksi karvakasaa lämmittässä selän päällä. Eli toisin sanoen parhaita oli tyypit, joitten kanssa ei tarvinnut puhua, vaan sai olla mitä on.
Fail, fail again, fail better.
Avatar
damn
 
Viestit: 1506
Liittynyt: Pe 08 Elo 2008 14:59

Re: Jouluröpötys

ViestiKirjoittaja L-S » Su 05 Tammi 2014 14:23

Miten surullista, että joulu meni jo. :(

Mä tykkään joulusta, koska se on mulle pääsääntöisesti vuoden turvallisin ja sikäli miellyttävin aika. Joskus olen kyllä ollut töissä välipäivinä, mutta yleensä olen saanut pitää kunnon vapaan ja sitten vaan nauttia joulusta. Enimmäkseen perheen seurassa, mutta varsinaisina joulun pyhinä ei ole vuosiin ollut mitään hirveää laumaa sukulaisia ympärillä, meidän suku kun on levittäytynyt ympäri maata. Vierailuja voi tehdä sitten välipäivinä.

Turvallisuus siksi, että tällaisessa tilanteessa mun on yleensä helppo unohtaa kaikki työasiat ja muut käytännön jutut, joista normaalisti joutuu stressaamaan jatkuvasti. Sen kun vaan oleilee. Toki meidän jouluihin sisältyy paljon valmisteluja ja ruoanlaittoa ym. puuhastelua, mutta sitten kun hommat on tehty, saa keskittyä siihen, että pukeutuu nätisti ja istuu kauniisti katettuun pöytään, syö pitkän kaavan mukaan viinin kera ja sen jälkeen voi pelailla tietovisapelejä ja syödä ja juoda lopun iltaa. :joulukeijo: Tai istua kynttilöiden ja joulukuusen valaisemassa huoneessa katsomassa telkkaria. Tämän kaiken loppuminen on joka vuosi vähän karua. :keijo: Näin vielä ennen loppiaista siitä voi yrittää pitää kiinni juomalla glögiä ja syömällä pipareita pimeässä olkkarissa, mutta ei se ole ihan sama. :keijo:

Damnille :paijaus:
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
Avatar
L-S
Tohtoripissis
 
Viestit: 3965
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 21:23
Paikkakunta: Kotona

Re: Jouluröpötys

ViestiKirjoittaja damn » To 11 Joulu 2014 18:37

Jes, kaikki joululahjat ostettu. Menen jouluksi porukoille, kun siellä on siskot miehineen ja kummityttö. Lupasin olla siellä monta päivää, mikä alkoi jo kaduttaa kun luin edellisiä viestejäni täältä ketjusta ja tajusin kuinka yksinäiseksi ja ahdistuneeksi tunnen oloni siellä, kun kaikki on pariskuntia, on perheellisiä ja kaikki niin helvetin tyytyväisiä elämäänsä paitsi minä. Joulu on pahin juhla sinkulle, tunnen itseni hylkiöksi ja epäonnistuneeksi. Toisaalta taas hyvä olla muutama päivä poissa kotoa, kun täällä kaikki vaan ryyppää ja rellestää, enkä itse nyt ihan sellaiseen kykene. Todennäköisesti nukun taas koko joulun. Luonani muutaman kuukauden asuneet kissatkin ovat joulun porukoilla, joten voin niiden kanssa viettää laatuaikaa.
:huoh:
Fail, fail again, fail better.
Avatar
damn
 
Viestit: 1506
Liittynyt: Pe 08 Elo 2008 14:59

Re: Jouluröpötys

ViestiKirjoittaja skray » To 11 Joulu 2014 19:26

Ei kyllä ole ollenkaan joulufiilistä, kun ulkona tulee vettä kaatamalla. :norsu:

Jouluverhoja en ole laittanut keittiöön, enkä tiedä laitanko edes tänä vuonna. Jotenkin ei vaan ole semmonen fiilis, että tekis mieli verhoja laittaa.
Olohuoneessa on joulutähti ikkunassa ja makkarissa samoin, mutta jotenkin ei vaan innosta muuten.

En oo ostanu vielä ainuttakaan joululahjaa, enkä edes tiedä mitä kullekin ostaisi. :huoh:
Huomenna lähden laivalle, toivottavasti sieltä tulis jotain ostettua, ellei koko aika mene huonovointisuuden hoitamiseen, kun on luvattu "vähän" myrskyä...
Onneksi horsma tietää itse oman arvonsa.
Avatar
skray
 
Viestit: 2804
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 16:49
Paikkakunta: Maalla

Re: Jouluröpötys

ViestiKirjoittaja skray » La 20 Joulu 2014 19:27

No niin, joulu tulkoon taloomme. On siivottu ja puunattu, sekä joulumieltä viritelty. Jotenkin alkoi joulututtaa, kun tuli vähän lunta. Kumma vaikutus lumella.
Huomenna mennään miehekkeen kanssa Seinäjoelle joulumarkkinoille, jos vaikka tulis lisää joulumieltä sieltä. Sitten olisi tarkoitus leipoa ja vähän puuhastella lahjoja.

Kyllähän tää joulu tästä alkaa. :)
Onneksi horsma tietää itse oman arvonsa.
Avatar
skray
 
Viestit: 2804
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 16:49
Paikkakunta: Maalla

Re: Jouluröpötys

ViestiKirjoittaja Lyyra » Su 21 Joulu 2014 00:25

Vihaan joulua tänäkin vuonna. Enää viikko, niin se on ohi.
Lyyra
Digipahuus
 
Viestit: 8187
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 02:56

Re: Jouluröpötys

ViestiKirjoittaja Kibaya » Su 21 Joulu 2014 00:54

Mä en niin vihaa, oikeastaan ei edes kiinnosta.
Tänään olen ollut tekemässä piparkakkutaloa veljen luona. Aika hullun touhua.
Kuvia ei ehkä ole tulossa :keijo:
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Avatar
Kibaya
Hörhökeijotar
 
Viestit: 6667
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 17:19
Paikkakunta: Syövereissä.

Re: Jouluröpötys

ViestiKirjoittaja puolikarkea » Su 21 Joulu 2014 12:29

Ostin pari joulukukkaa, marraskuunkaktuksen ja jouluruusun tuomaan joulufiilistä. En olekaan aikuisiällä joulukukkia ostanut, nyt vaan tuntui siltä, että voisivat olla kivoja. Tänään ajattelin kaivaa joulukoristeet esille ja paketoida lahjoja. Jokunen lahja olis ehkä vielä ostamatta, mutta en ota paineita niistä.

Ihanaa, kun on lunta. Viime joulun paljas maa ja vesikeli ei ollut järin tunnelmallista. Ei päässyt saunasta lumeen kierimään, avanto kun ei miulle kelpaa.

Täytyy sanoa, ettei vielä ole kauheen tonttuisa olo. Tiedostan, että joulu on ihan just, mutta ei tunnu siltä.
minulle jää kertomus
joka muistuttaa elämääni
Avatar
puolikarkea
 
Viestit: 1216
Liittynyt: Ti 29 Huhti 2008 16:56

Re: Jouluröpötys

ViestiKirjoittaja Kibaya » Su 21 Joulu 2014 18:17

Sain "joululahjan" :keijo:
Uuden telkkarin. Nyt näkyy pienemmätkin tekstit. Veljellä oli ylimääräinen nurkissa pyörimässä :keijo:
Ei oo enää :vihellys:
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Avatar
Kibaya
Hörhökeijotar
 
Viestit: 6667
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 17:19
Paikkakunta: Syövereissä.

Re: Jouluröpötys

ViestiKirjoittaja Mr. Smith » Ti 23 Joulu 2014 12:45

Ei tunnu enää joulut tunnu samalta kuin ennen.
Eikä vaikutusta ole vähiten sillä etten vietä enää joulua yksin :virne:

Mutta kun aiemmin homman nimenä oli että kerran vuodessa sai toivoa mitä halusi joulupukilta, ja sitten ehkä, ultimaattisen hyvällä tuurilla, mahdollisesti sait mitä halusit tai ainakin jotain sinnepäin.
Joulun henkeä minussa ei tappanut epäilys joulupukin olemassaolosta vaan oma tilipussi; nyt kun haluat jotain, menet ja ostat. Mikä tässä olikaan se iso juttu? :riips:

Tietenkin hunajakinkkuiseni yrittää parhaansa mukaan luoda tunnelmaa sanomalla etten saa ostaa 1 m * 30 cm * 45 cm kasaa sarjakuvia kuin kerran vuodessa ("awww, minäkin rakastan sinua, kulti" :sydän: ), mutta ei se tunnu samalta, kun tiedän että takana ovat tilanpuutteesta johtuvat järkisyyt jotka tunnustan minäkin.

Noh, nautin ainakin valkeasta joulusta :joulukeijo:
"Real men are not intimidated by physical threats against their personal selves, and, ironically, neither am I. "
- Ernest P. Worrell -
Mr. Smith
 
Viestit: 1766
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 07:27
Paikkakunta: Turku

Re: Jouluröpötys

ViestiKirjoittaja Pascal Lemoix » Ti 23 Joulu 2014 14:41

Mulla lähtee toinen joulu parisuhteessa ja kuvio on sama kuin viimeksikin, eli siirrymme tänään aatonaattona mun vanhempien luokse ja vietämme pyhät siellä. Tapaninpäivänä käväisemme U:n vanhempien luona n. 30 kilometrin päässä ja palaamme vielä yhdeksi yöksi vanhemmilleni ennen lopullista kotiutumista.

Aatto on yleensä melko tarkasti määritelty ohjelman puolesta, mutta sitten muut päivät ovat vapaampia. Olen niin monta kertaa ollut joulukuun aikana kirkossa, että nyt varmaan jätetään joulukirkko väliin.

Lähtemiseen liittyy paljon muistamista ja hössäystä ja täytyisi nyt saada pidettyä fokus olennaisessa. Eli että unohtaisi aikataulut ja kiireen. :virnu:

Hyvää joulua kaikille keijoille ja mahdollisille semikeijopuolisoille. :D

:joulukeijoi:
"Tunne ei koskaan valehtele."
-Jorma Uotinen
Avatar
Pascal Lemoix
 
Viestit: 5211
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 00:54
Paikkakunta: L, Espoo

Re: Jouluröpötys

ViestiKirjoittaja Aranwe » Ti 23 Joulu 2014 22:45

Toista kertaa elämässäni joulu menee enimmäkseen muuttoa valmistellessa. Enkä nyt mitään perinnejoulua ole toki viettänytkään vuosikausiin. Sukulaisjouluissa halkeaa kuuppa puolessa päivässä, joten ei sinne huvita pätkääkään lähteä, enkä välitä yhdestäkään perinteisestä jouluruoasta tai mistään muustakaan siihen liittyvästä hömpötyksestä.

Mulle mieleistä on syödä esim. hyvä illallinen kynttilänvalossa punaviinin kera ja jälkkäriksi laadukkaita juustoja. Sitten illemmalla kierros tai pari paikallisessa pubissa.

Keilaamistakin on kerran kokeiltu jouluaattona ja se oli hauskaa! Ensi vuonna joulu kulunee mahdollisesti ulkomailla ensimmäistä kertaa!
Avatar
Aranwe
 
Viestit: 1257
Liittynyt: Ti 28 Joulu 2010 00:37
Paikkakunta: Brexit Wasteland

Re: Jouluröpötys

ViestiKirjoittaja Shay » To 25 Joulu 2014 10:34

Tuntuu, että jouluaatto loppui vähän lyhyeen. Olisi ollut vielä pelejä pelattavana ja ruokia syötävänä. Ei vaan meinannut millään mahtua mahaan. :keijo: Ehkä pitäisi valmistautua jouluaattoon paremmin mahalaukkua venyttämällä. Vietettiin joulua porukoitten ja sisarusten perheitten kanssa. Mieskin oli mukana ja meinasi, että mukavaa oli. Olen edelleen ja tulen aina olemaan fanaattinen perhejoulun kannattaja. En voisi kuvitellakaan jotain pariskuntajoulua tai kavereiden kanssa hengailua jouluaatoksi. Ois vähän pitempi joululoma vielä niin vois hyvillä mielin lähteä sukuloimaan huomenissa, mutta siinä menee taas koko päivä. Olisi kiva vain olla ja öllöttääkin välillä.
Lift me up above this, the broken, the empty. Lift me up and help me to fly away!
Avatar
Shay
Hukkasusi
 
Viestit: 3056
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 20:32
Paikkakunta: Pään sisällä pimeässä

Re: Jouluröpötys

ViestiKirjoittaja Kibaya » To 25 Joulu 2014 18:26

Gävlen pukki ei palanut tänä vuonna :keijotäpinä:

Joulu on ollut sitä mitä aiemminkin. Tänä vuonna silti vältin pahimman ja säästyin riidoilta. Muutoin aika tasalaatuistahan nämä meidän joulut on. Ainoa ilo tälle illalle on Uuden Shrerlockin jakso BBC:ltä, joka on yksi lempijaksoista. Täytyy toivoa että saan katsoakin sen.
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Avatar
Kibaya
Hörhökeijotar
 
Viestit: 6667
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 17:19
Paikkakunta: Syövereissä.

Re: Jouluröpötys

ViestiKirjoittaja puolikarkea » La 27 Joulu 2014 14:32

Joulu on taputeltu kasaan tältä vuodelta.

Aatonaattona matkustin bussilla ja kerkesin nojailla penkin selkämykseen, ennen kuin katsoin ympärilleni. Joku pikkutirppa oli käynyt paskomassa rivin jokaisen penkin niskatuelle, hiuksissani oli siis kuivaa linnunshaibaa. Kiva kiva.
Aattona vietin paljon aikaa tätini seurassa, joka muuten olisi viettänyt pyhät pitkälti yksin. Sanoi minun pelastaneen hänen joulunsa. :hullu:
Joulupäivänä olin ottamassa kiinni karannutta heppalaumaa ja totesin, että vanhempien luona on kiva käydä, mutta pidempään viipyminen leväyttää pään.

Tapaninpäivänä laskin mäkeä siskon ja lasten kanssa, pelasin ekaa kertaa Alphabetia, seurasin iltavillien kakaroiden riehuntaa ja lähdin kaverin kanssa kaupungille humputtelemaan.
Nyt oon matkalla kotiin ja odotan, että pääsen aukasemaan vikat lahjat ja röhnöttämään kotisohvalle.
minulle jää kertomus
joka muistuttaa elämääni
Avatar
puolikarkea
 
Viestit: 1216
Liittynyt: Ti 29 Huhti 2008 16:56

Re: Jouluröpötys

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » La 27 Joulu 2014 18:26

Mulla oli ensimmäinen joulu, jonka vietin Miehekkeen sukulaisten kanssa. Aattoa vietin Miehekkeen, anopin ja anopin miehen kanssa. Joulupäivänä olimme Miehekkeen isän perheen ja Miehekkeen isovanhempien kanssa. Tapaniksi menimme Miehekkeen isovanhempien luo.

Jouluni kohokohta oli aattohartaus ja hyvä jouluruoka. (Anopin mies oli tehnyt niin hyvää kinkkua, että jopa kalkkuna meinasi jäädä kakkoseksi. :O: )

Minullakin on toinen parisuhdejoulu meneillään, vaikka Miehekkeen kanssa olemme olleetkin 6 joulun ajan. Neljä ensimmäistä joulua vietimme omien vanhempiemme kanssa. Vasta viime jouluna vietimme ensimmäistä yhteistä joulua.
Life is short until it's not
Honestly it's kinda long


Orla Gartland - You aren't special, babe
Avatar
marenkienkeli
labrakärpänen
 
Viestit: 5251
Liittynyt: Pe 02 Touko 2008 20:36

Re: Jouluröpötys

ViestiKirjoittaja päivänpolttaja » Su 28 Joulu 2014 16:12

Ihan siedettävä joulu oli. Ei ollut mitään sosiaalisia paineita, mutta toisaalta oli sitten myös vähän yksinäistä. Juhlapyhiin liittyy se maailman kiinni oleminen, joka aikaansaa sen, ettei voi mennä mihinkään. Vuorokausirytmikin meni perinteisesti sekaisin. Televisiosta on onneksi tullut paljon kiinnostavaa ohjelmaa, mm. hyviä elokuvia. Eli kyllä tämä tästä, uusivuosi on yleensä jo paljon helpompi.
Meillä on kuule kaikilla rajoitteemme. :keijo:
päivänpolttaja
 
Viestit: 1033
Liittynyt: Su 26 Huhti 2009 22:58

Re: Jouluröpötys

ViestiKirjoittaja Wildchild » Ma 29 Joulu 2014 14:36

Mua harmittaa että joulu on jo ohi. Se meni yhdessä hujauksessa, vaikka kestikin viikon. :keijo:

Oltiin siis muutaman vuoden tauon jälkeen joulu Lapissa vanhempieni luona, ja totesin jo aiemmin että mun joulu alkaa kun istutaan lentokoneessa ja arjen saa heittää viikoksi lopullisesti nurkkaan. Miten se olikaan ihana viikko. :sydän: Lähes kaikki mulle läheiset ihmiset siellä. Paljon lunta ja etenkin paljon pakkasta (sellasta -25/-35 koko viikon :virnu: ). Hyvää ruokaa. Yleistä joulufiilistä. Rauhaa. :sydän:

Ja kun toissayönä kotiuduttiin, mulla pääsi lentokoneessa itku. En olisi halunnut lähteä. :hullu:

Nyt olenkin sitten yrittänyt pitkittää joulun kokonaan loppumista täällä kotona, ja eilen ostin hyasintin, kinkun ja paljon kynttilöitä. Laatikoita ei ollut enää mein kaupassa, joten pitänee käydä etsimässä niitä muualta. :keijo:

Äh.

Joulun jälkeinen masis. :huoh:
mä annan kaiken ku enempää ei oo, tajuuks sä kuka sun edessä seisoo? :nirppa:
Avatar
Wildchild
Räppimummo
 
Viestit: 1382
Liittynyt: Pe 09 Touko 2008 21:56

Re: Jouluröpötys

ViestiKirjoittaja Pascal Lemoix » Ma 29 Joulu 2014 16:53

Joulunvietto meni kaiken kaikkiaan suunnitelmien mukaan. Kinkun paistamiseen osallistui neljä henkeä ja hyvää tuli. Riittikin niin pitkälti, että vielä jäikin, kun lähdettiin 27. päivä.

Tapanina tosiaan käväistiin N:n kirkonkylässä U:n vanhemmilla ja sekin meni varsin hyvin.

Joulupäivänä pelattiin pitkä Monopoli, noin kaksituntinen. Leffoja ei kauheasti tullut katsottua, yksi ranskalainen kahdessa osassa, kun mä olin välillä ainoa hereillä pysynyt katsoja. :virne:

On se tosiaan sitten hassua, että nyt se kaikki on ohi ja uusivuosi melkeinpä painaa päälle. Mutta ainakin oli kivaa.
"Tunne ei koskaan valehtele."
-Jorma Uotinen
Avatar
Pascal Lemoix
 
Viestit: 5211
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 00:54
Paikkakunta: L, Espoo

Re: Jouluröpötys

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Ma 29 Joulu 2014 21:13

:riips: Eikö kahden tunnin monopoli ole aika nopea? Mun mielikuvissa Monopoli on kestänyt aina ikuisuuden. :keijo: (Tosin lapsuuden pelit, joissa pankilta sai tiettyyn rajaan asti korotonta lainaa, saattavat hieman vääristää muistikuvia. :virne: )
Life is short until it's not
Honestly it's kinda long


Orla Gartland - You aren't special, babe
Avatar
marenkienkeli
labrakärpänen
 
Viestit: 5251
Liittynyt: Pe 02 Touko 2008 20:36

Re: Jouluröpötys

ViestiKirjoittaja Pascal Lemoix » Ma 29 Joulu 2014 22:34

No mun mielestä normaali Monopoli on kestoltaan n. 40-60 minuuttia. Aika paljon riippuu siitä, kuinka nopeasti nappuloita liikutellaan ja koska tehdään ratkaisevat kaupat, jotta päästään rakentamaan.

Kaverikin sanoo pelanneensa monipäiväisen ja ratkaisemattoman pelin, mutta siinä on tehty jotain typerää. :P
"Tunne ei koskaan valehtele."
-Jorma Uotinen
Avatar
Pascal Lemoix
 
Viestit: 5211
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 00:54
Paikkakunta: L, Espoo

EdellinenSeuraava

Paluu Yleistä



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 13 vierailijaa

cron