Eurovaalit

Yleinen jutustelu tänne. Korvaa myös entisen kysyttävää -osion.

Re: Eurovaalit

ViestiKirjoittaja damn » Su 07 Kesä 2009 21:30

En käynyt äänestämässä. Olisi pitänyt, mutta en ollut perehtynyt tarkemmin asiaan ja sitten kun asian muistin, niin en edes tiennyt minne minun pitää mennä äänestämään, koska se vaalilappunen taisi vahingossa mennä paperinkeräykseen. Ottaa päähän oma välinpitämättömyys tämmöisissä asioissa. Tykkään valittaa mikä maailmassa on pielessä, mutta sitten en edes äänestä. Pitää jatkossa yrittää vaikuttaa vähän enemmän asioihin. :(
Fail, fail again, fail better.
Avatar
damn
 
Viestit: 1506
Liittynyt: Pe 08 Elo 2008 14:59

Re: Eurovaalit

ViestiKirjoittaja puolikarkea » Su 07 Kesä 2009 21:40

Täytyy tunnustaa, etten minäkään käynyt äänestämässä. Tarkoitus oli käydä hoitamassa homma ennakkoon, mutta en tiennyt ketä äänestäisin. Ylen vaalikoneen käyttökin jäi kesken. Hyi minnuu.
minulle jää kertomus
joka muistuttaa elämääni
Avatar
puolikarkea
 
Viestit: 1216
Liittynyt: Ti 29 Huhti 2008 16:56

Re: Eurovaalit

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Su 07 Kesä 2009 21:59

Kävin äänestämässä. Onnekseni äänestyspaikkani oli sama kuin kunnallisvaaleissa, sillä vaalilappu katosi aikoja sitten. Oman ehdokkaani päätin vasta vaalipaikalla ( :nolo: ) ja aika pitkälti äänestinkin puoluetta. Päätöksen tein osittain hyvän mainoksen ansiosta. :nolo: Niin en olisi uskonut käyvän.

Tänä vuonna äänikuninkaaksi nuosee Timo Soini. :epäilevä:
Isä Mitron nouseminen SDP:n ykkösnimeksi ei tullut minulle yllätyksenä. Olisin vaikka voinut lyödä vetoa siitä, että hän pääsee läpi.
Vielä yksi uutinen EU-vaaleihin liittyen: Bulgariassa on selvästikin kieroa porukkaa. :virne:
Life is short until it's not
Honestly it's kinda long


Orla Gartland - You aren't special, babe
Avatar
marenkienkeli
labrakärpänen
 
Viestit: 5251
Liittynyt: Pe 02 Touko 2008 20:36

Re: Eurovaalit

ViestiKirjoittaja Lyyra » Su 07 Kesä 2009 22:43

Noniin. Äänistä on 99,8% laskettu, ja tilanne taitaa olla aika varma jo.

Kokoomus 3 paikkaa (-1)
Keskusta 3 paikkaa (-1)
SDP 2 paikkaa (-1)
Vihreät 2 paikkaa (+1)
Perussuomalaiset 1 paikka (+1)
Kristillisdemokraatit 1 paikka (+1)
RKP 1 paikka (+/-0)

Oma ehdokas menee läpi ja myös bonusehdokas samalta puolueelta. Toinen ehdokas, jota vaalikoneet mulle tarjoili ja jota harkitsin, oli menossa pitkään läpi, mutta tipahti viime metreillä, mutta korvike oli kyllä mieleen. Ylipäätään oon tyytyväinen, että isossa mittakaavassa isot ryhmät ovat menettäneet paikkoja ja esimerkiksi vihreät ovat saaneet lisää. Ääriryhmien nousu ei miellytä.
Lyyra
Digipahuus
 
Viestit: 8187
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 02:56

Re: Eurovaalit

ViestiKirjoittaja Shay » Su 07 Kesä 2009 22:50

Kävin äänestämäsä. Ehdokas ei päässe läpi. Kannattiko äänestää? En nyt sanos...
Lift me up above this, the broken, the empty. Lift me up and help me to fly away!
Avatar
Shay
Hukkasusi
 
Viestit: 3056
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 20:32
Paikkakunta: Pään sisällä pimeässä

Re: Eurovaalit

ViestiKirjoittaja Lumikki75 » Su 07 Kesä 2009 23:16

Mäkin kävin äänestämässä, eikä munkaan ehdokas mennyt läpi. Kyllä mun mielestä silti kannatti äänestää, tulipahan edes yritettyä vaikuttaa.
Alhainen äänestysinto näkyi kyllä äänestyspaikalla: siellä ei ollut ketään muita kuin minä ja toimitsijat (vai miksi niitä nyt kutsutaan), vaikka kello oli suunnilleen viisi eli olisi pitänyt olla paras äänestysaika meneillään.
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't.
- Douglas Adams -
Avatar
Lumikki75
 
Viestit: 1022
Liittynyt: Ma 05 Touko 2008 11:49
Paikkakunta: Lahti

Re: Eurovaalit

ViestiKirjoittaja Lyyra » Su 07 Kesä 2009 23:18

Mun äänestyspaikalla oli aika vilkasta ja hetken olin toiveikas (kun ennakkoäänestäjien määräkin oli noussut), mutta ikävän hiljaiset vaalit kyllä taas. Ihmiset pitäisi saada innostumaan vaikuttamaan.
Lyyra
Digipahuus
 
Viestit: 8187
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 02:56

Re: Eurovaalit

ViestiKirjoittaja Pascal Lemoix » Ma 08 Kesä 2009 01:01

Vihreät ja Perussuomalaiset voittivat, vaikka ovat keskenään monella tapaa vastavoimia toisilleen. Kenties perinteinen vasemmisto-oikeisto -jako ei tällä hetkellä sovi ihmisten arvovalintoihin, vaan tarvitaan toisenlaisia puolueita.

Helsingin lukuja puolueittain:

Kokoomus 29,7
Vihreät 25,0
SDP 15,8
PS 7,2
RKP 6,4
Vas. 5,9
Keskusta 5,7

Kokoomus piti hyvin asemansa, mutta SDP menetti paljon varmasti juuri Vihreille, vaikka varmaankin myös jonkin verran Perussuomalaisille. Näillä kannatusluvuilla alkaisi olla jo kaksi suurta: Kokoomus ja Vihreät, mikä on varsin erikoinen juttu sinänsä.

SDP:lle Mitro Revon näin hyvä menestys on kyllä aikamoinen takaisku, vaikka tietysti joka ääni kelpaa. Demaritkin näyttävät nyt puolueelta, jossa yksi suosittu ehdokas hinaa muita. Vielä kun tämä "hinaaja" ( :D ) on poliittisesti sitoutumaton julkkisehdokas, niin ei kauhean hyvin mene. Petra Paasilinnan varsin hyvä menestys (vaikka paikka jäikin saavuttamatta) voi hieman antaa osviittaa, mihin puolueen ehkä kannattaisi yrittää suuntautua.

--

Riikka Manner kaiketi pelasti Keskustan, joka sai sekin jotakin uutta väriä ehdokkaisiinsa. Puolueessa oltiin jo paniikin partaalla, minkä Hannu Takkula pisti surutta Yleisradion viimeisen viikon gallupin piikkiin. Tappioon oli varmaan jo varauduttu ja odotettiin vain, koska se pelätty kakkonen pamahtaa tauluun. Mutta se jäi tulematta ja Keskusta pelastui pahimmalta.

--

Myös Kokoomus hävisi: Nyt piti ottaa niskalenkkiä ja näyttää närhenmunia ja viedä 4-5 paikkaa veretseisauttavalla vyöryllä, mutta ei mitään. Suurin puolue kyllä, mutta 3 paikkaa - ei enempää kuin Keskustalle. Ei mikään iso hauiksennäyttö. Ennakkokaavailuihin nähden tämä oli melkeinpä tappio Keskustaan nähden.

--

RKP teki sen taas ja piti kiintiöpaikkansa. Sen sijaan Vasemmistoliitto menetti Esko Seppäsen myötä paikkansa EU:ssa. Uskoisin, että Vasemmiston riveistä on EU-vastaisia äänestäjien siirtynyt Perussuomalaisten tueksi.

Perussuomalaisissa on mielestäni kaksi linjaa: EU-vastaiset ja ulkomaalaisvastaiset. Soini itse vetoaa aikuisiin miehiin, jotka ovat eläkkeen kynnyksellä tai sen paremmalla puolella. Monien heistä edellinen suosikki oli juuri Esko Seppänen. Nykyinen suosikki on Soini.

Sitten Perussuomalaisiin liittyy nuorten miesten tiukkoja asenteita ulkomaalaisia kohtaan ja he äänestävät enemmän tältä pohjalta.
"Tunne ei koskaan valehtele."
-Jorma Uotinen
Avatar
Pascal Lemoix
 
Viestit: 5211
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 00:54
Paikkakunta: L, Espoo

Re: Eurovaalit

ViestiKirjoittaja friikkis » Ma 08 Kesä 2009 18:55

Äänestin, ei mennyt ehdokas läpi. Muutenkin jäi pieni ketutus noista vaaleista, kiitos äärioikeiston saavuttaman suosion Euroopassa ja vasemmiston huonon tuloksen Suomessa. Tai siis ylipäätään kaikkialla. Ja jotain pitäis tehdä tuolle suomalaisten äänestysinnollekin. Ei tällainen peli vetele, ei. :p
Avatar
friikkis
 
Viestit: 178
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 14:45

Re: Eurovaalit

ViestiKirjoittaja Emperor Pälpätipää » Ma 08 Kesä 2009 20:17

Äänestettyä tuli, ei mennyt ehdokas läpi. No enemmän kyllä kiinnosti tänä vuonna noi Ruotsin vaalit ja miten tämä uusi tulokas PP siellä pärjää.
Jelppaa mua Olli-Pekka Kenopää
Avatar
Emperor Pälpätipää
 
Viestit: 137
Liittynyt: Pe 23 Tammi 2009 10:08

Re: Eurovaalit

ViestiKirjoittaja Sade » Ma 08 Kesä 2009 20:40

Huh, vaali-ilta meni suorastaan jännäksi, kun vihreiden toista paikkaa piti odottaa melkein ääntenlaskun loppuun asti. Ennakkoäänien perusteella olin kyllä melko varma, että kyllä se paikka sieltä tulee, mutta kun 94 % äänistä oli laskettu, ja ruutu näytti vieläkin yhtä paikkaa, alkoi jo hiukan epäilyttää. Mutta tulihan se toinenkin paikka. :D Minulla on luja usko siihen, että superkaksikko Hassi ja Hautala osaa asiansa ja saa muutoksia aikaan.

Otan kaiken ilon irti vihreiden menestyksestä, koska muuten iloitsemisen aihetta ei niin kauheasti ollut. Tai no, toki positiviista oli myös se, ettei Vatanen sittenkään päässyt läpi. Ja se, että kokoomuksen paikat jäivät kolmeen, vaikka viidestäkin paikasta oli puhuttu.

Mutta äänestysprosentti. :huoh: Soinin äänisaalis. :huoh: Demarien ja vasemmiston nykytila ei myöskään pahemmin naurata. Molemmat puolueet tuntuvat olevan jossain määrin pihalla sanomansa ja imagonsa ja puheenjohtajiensa kanssa. Minusta olisi kovasti mukavaa, jos nuo puolueet menestyisivät paremmin, mutta en toisaalta ihmettele niiden huonoa menestystä. Jotain pitäisi tehdä. Pelkät puheenjohtajien vaihdokset tuskin auttavat.

Soinilta pyydettiin kommenttia saamaansa ylimielisyyskritiikkiin. Nöyrä kansanmies vastasi: "Toimittajat ovat kritisoineet, ei kansa ole kritisoinut. Kansa on puhunut ja antanut tukensa." Joopajoo. Jos yhdeksän prosenttia äänestäneistä on antanut tukensa Soinille, se tarkoittaa sitä että "kansa" ei kritisoi Soinia tai perussuomalaisia. Vai kuuluvatko "kansaan" vain perussuomalaisten kannattajat? Pulinat pois ja sitä rataa.
Avatar
Sade
 
Viestit: 194
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 12:51

Edellinen

Paluu Yleistä



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 16 vierailijaa

cron