Onko rööki tosiaan stadia? Röökiä käytetään ainakin Vaasan alueella ihan yleisesti. Ja pöllimistä (myös tupakasta käytetään sanaa pölli, mutta harvemmin). Mielenkiintoista. Mä jäin pohtimaan, että kuinkahan paljon tietyt sanat on aikain saatossa matkannut "murre"alueelta toiselle.
"Stadi"-sanaa tosiaan tuntuu aika moni karsastavan. Siihen jotenkin kiteytyy sellainen "minä olen Helsingistä, sinä olet maalaisjuntti"-ylimielisyys

No siis mun mielestä (anteeksi). Saattaa johtua siitä läksytyksestä, minkä sain joskus nuorempana, kun menin stadilaiselle sanomaan jotain Hesasta. "*ttu tää mikään Hesa ole, ootko sä jostain landelta vai?" Järkytyin, minäkö landelta?! Vaasahan on toimintaa ja elämää sykkivä city ja keskeinen suurkaupunki maailmankin mittaluokassa (

). Se jätkä oli muutenkin melkoinen idiootti ja viljeli sitä stadia koko ajan ja kuinka kaikki on paljon paremmin stadissa kuin landella (=kaikki Kehä III:n ulkopuolella). Kai se mielleyhtymä on jotenkin sitten siitä jäänyt. Nykyään ei vissiin saa sanoa landekaan, muuten on tosi-pönde. Vai miten se meni?
OMG, sanoinkohan mä muuten viime viikolla helsinkiläisen vieraani läsnäollessa "Hesa" jossain vaiheessa?
Tämä voi tietysti olla jokin henkilökohtainen juttu tuota sanaa kohtaa, mutta mulla on kyllä sellainen tuntuma, että sen viljeleminen täällä suunnalla saa paikallisten kulmakarvat kohoilemaan (ja kenties jopa tosihauskan theian kuvaileman sutkauksenkin ilmoille).
Omat höpinät ovat suurimmaksi osaksi yleiskieltä, joskin välillä livahtaa joku pohjalainen murressana sekaan. Nykyään enemmän, kun asuintoveri viljelee enemmänkin pohojalaasta. Veli joku aika sitten naljaili, kun satuin sanomaan jotain olevan laattialla (siis lattialla). Sen verran vähän siis käytän murresanoja, että veljen korvaan osui heti, kun sellainen lipsahti. Tosin veli ei ole vuosiin asunut täällä, niin voi olla, että herkemmin huomaakin. Jonkun verran käytän myös näitä moon soot son ja tämon etc. Lisäksi myös muhun tarttuu silmänräpäyksessä muiden murteet, joten joskus tulee sen verran mielenkiintoista sekamelskaa, että itseäkin hävettää.
Muru osaa paljon enemmän pohjalaismurretta kuin minä (ja siis huomautettakoon, että täälläkin alueellisia eroja on). Ja puhuukin. Joskus heittelee mun iloksi juttuja tyyliin "prunnison näkki" tai "nourappa se fati porstuasta" tai muuta keijoa. Sitä on hauska kuunnella

Hänen vanhempansa puhuvat ihan yrittämättäkin leviää, sitä on vielä hauskempi kuunnella

Murteet