Murteista

Yleinen jutustelu tänne. Korvaa myös entisen kysyttävää -osion.

Re: Murteista

ViestiKirjoittaja theia » Ti 14 Heinä 2009 14:52

Kuulin ihan hassuja sanoja kaverilta - orbis (vammainen) ja nato (käly).

Onko muille tuttuja? Mulla täysin nevöhööd.

---

Stadin slangi alkaa kotiutumaan mussa, huomaan kotikotona kun kaverit välillä jää :o -ilmeellä kattelemaan, kunnes tajuan että ei sanat oo välttis tuttuja..
so weak and powerless.
Avatar
theia
Pahvi
 
Viestit: 3417
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 23:56
Paikkakunta: Sherwood

Re: Murteista

ViestiKirjoittaja damn » Ti 14 Heinä 2009 15:26

Ikinä tuollasia kuullutkaan :kauhistunut: .
----
Minä oon koko ikäni Savossa asustellut, mutta siellä missä lapsuuteni vietin, ei kuitenkaan juuri savon murteella puhuttu. Muutin sitten Kuopioon ja vaikka tämä on aika lähellä entistä kotikaupunkiani, niin puhe on hyvin erilaista täällä. Minuun on tarttunut tosi paljon tämä murre ihan huomaamattani. Vaikka esimerkiksi siskoni ja sen mies on täällä asuneet monet vuodet pidempään kuin minä, niin niiden puheeseen ei murre ole juurikaan tullut. Niimpä ne aina jaksaa naurahdella kun puhun murteella. Halvat on huvit niillä :sori: .
Fail, fail again, fail better.
Avatar
damn
 
Viestit: 1506
Liittynyt: Pe 08 Elo 2008 14:59

Re: Murteista

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ti 14 Heinä 2009 17:12

Nato on mulle ihan tuttu sana, mutta en oo koskaan kuullut sitä käytettävän puheessa. Mun mielestä nadon (naton?) ja kälyn välillä on myös vivahde-ero samaan tapaan kuin enon ja sedän välillä (eno on siis äidin veli ja setä on isän veli), mutta en muista miten päin se menee.

Orbiksesta en oo kuullut.
Lyyra
Digipahuus
 
Viestit: 8187
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 02:56

Re: Murteista

ViestiKirjoittaja Jorssi » Ti 14 Heinä 2009 17:14

No kyllähän mä nyt natosta olen kuullut. Menee samaan sarjaan kuin kyty. Ne on niin vanhoja sanoja, että harva niitä enää tietää. Nato on siis aviomiehen sisar ja kyty on aviomiehen veli. Kälyhän on hieman laajempi merkitykseltään, kun sehän voi olla veljen vaimo tai puolison sisar (muistaakseni). Vaimon velihän on sitten tietysti näälä. :viileä:
"Hope is a good thing, maybe the best of things, and no good thing ever dies." - Red (The Shawshank Redemption)
Avatar
Jorssi
 
Viestit: 3287
Liittynyt: Ti 29 Huhti 2008 11:29

Re: Murteista

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ti 14 Heinä 2009 17:18

Kytystä minäkin olen kuullut, mutta näälä on ihan uusi. Kiitos selvennyksestä, Jorssi. :tilt:
Aion alkaa käyttämään näitä ja sekoittamaan kaikkien tovereitteni päät. :juoni:
Lyyra
Digipahuus
 
Viestit: 8187
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 02:56

Re: Murteista

ViestiKirjoittaja elegia » Pe 17 Heinä 2009 21:16

Oiskohan ollut Ujo piimä tai joku vastaava hieno vitsikirja, jossa oli paljon orbis-vitsejä silloin kun olin pieni. Niissä seikkaili sellainen jalaton ja/tai kädetön poika. :p
Avatar
elegia
 
Viestit: 491
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 22:12

Re: Murteista

ViestiKirjoittaja Suvi » La 18 Heinä 2009 08:40

elegia kirjoitti:Oiskohan ollut Ujo piimä tai joku vastaava hieno vitsikirja, jossa oli paljon orbis-vitsejä silloin kun olin pieni. Niissä seikkaili sellainen jalaton ja/tai kädetön poika. :p


Juu, niin oli. En tajunnut niitä vitsejä silloin. :p
Natosta olin kuullut jo joskus ala-asteella, en kyllä koskaan olen täysin muistanut mitä se tarkoittaa. :virne:
Tilttiin meni myös ihminen.
Avatar
Suvi
Keijodemoni
 
Viestit: 6539
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 02:25
Paikkakunta: savuinen, sumuinen kaupunki

Re: Murteista

ViestiKirjoittaja urakka » Ti 21 Heinä 2009 21:59

Se on muuten hauska, miten murteet tarttuu ihmisille, ja miten toisten murteita fiilistellään ihan hulluna. Yks kaveri on kotosin ihan itärajalta, ja sen kaiken järjen mukaan pitäis puhua ihan erilailla ku länsirannikolla, mutta niinpä vaan kysyy että ookko nää tulosa sinne kuustokkiin, vai mitä nää meinasit tehä? :virne:

Ite oon P-Pohjanmaalta kotosin, mutta asunu useamman vuoden Lapissa, mutta enpä tiedä onko mulle mien ja sien lisäksi hirveästi tarttunu mitään. H:n päältä en puhu, koska se kuulostaa ihan hirveältä jos sitä ei oikeasti äidinmaidossa saa tai lapsuudessa altistu. Ite kuuntelen tarkasti ihmisten tapaa puhua, ja heti sen kuulee jos murretta on erikseen opeteltu, juurikin tuo h on yksi tekijä. Tunnen ihmisen joka käyttää sitä useamman eri alueen tavalla, laittaa h:n summilla johonkin väliin tajuamatta eroja, ja kyllähän se naurattaa sekä mua että niitä oikeita lappilaisia. Nauratti myös se, ku bileissä totesin että "*ttu tää homejuusto hajuaa kässiin".

Mietin murteita myös sanontojen kannalta. Itestäni olen huomannu, että puhun monesti äärinegatiivisen kuuloisesti, vaikka tarkoittaisin hyvää. Ei paskempi, no ei se väärin ole, aivan hyvä, elä viitti jne. Kaikki näistä osoittaa jonkinasteista haltioitumista, vaikka joskus saa vastaan hämmentyneitä katseita, kun toinen hehkuttaa esim. opiskelupaikasta ja ite totean että no vois se huonomminki olla. Puhutaanko pohjolassa oikeasti näin, vai olenko mie vaan näin negatiivinen tyyppi? :salaliitto:

Ite ookaan vihiriällä onnikalla, saatan ottaa mukkaan makkuupussin jos on kylymä, ja kanniinille tietysti sallaatin ja pannaanin, ettei tuu raukalla näläkä. :keijo:

muok. pitihän noita kirotusvihreitä korjailla.
Miten hyvä on unohtaa: vain silloin voi rakastaa.
Avatar
urakka
 
Viestit: 370
Liittynyt: Ke 15 Loka 2008 19:18

Re: Murteista

ViestiKirjoittaja Maija » Ti 21 Heinä 2009 23:42

urakka kirjoitti:Mietin murteita myös sanontojen kannalta. Itestäni olen huomannu, että puhun monesti äärinegatiivisen kuuloisesti, vaikka tarkoittaisin hyvää. Ei paskempi, no ei se väärin ole, aivan hyvä, elä viitti jne. Kaikki näistä osoittaa jonkinasteista haltioitumista, vaikka joskus saa vastaan hämmentyneitä katseita, kun toinen hehkuttaa esim. opiskelupaikasta ja ite totean että no vois se huonomminki olla. Puhutaanko pohjolassa oikeasti näin, vai olenko mie vaan näin negatiivinen tyyppi? :salaliitto:


Sammaa vikkaa tälläkin suunnalla. :virne:

Esimerkiksi, kun meillä päin kehutaan ruokaa, on tapana sanoa, että "ennen syö ku selkääns ottaa". Vaikka tarkoituksena onkin luoda positiivinen vaikutelma, sanat yksinään kertovat muuta. Myös eiseväärinoota ynnä muita käytän itse. Tosin luulisin näin olevan aika pitkälti ympäri Suomen. Kulttuurisidonnaista, kait.

Omaa mää/sää -murrettani joskus muinoin tyhmänä häpesin, mutta nykyään ilolla annan tulla puhheen suustani niin kuin se luonnostaan tullee.
Avatar
Maija
 
Viestit: 1393
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 23:29

Re: Murteista

ViestiKirjoittaja Pascal Lemoix » Ke 22 Heinä 2009 01:30

Tähän negailuun kuuluu vissiin sekin kansanperintölausuma, että kun kaikki menee niin hyvin kuin vain voi kuvitella, niin todetaan: "Ei vituta paljoo." :virne:
"Tunne ei koskaan valehtele."
-Jorma Uotinen
Avatar
Pascal Lemoix
 
Viestit: 5211
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 00:54
Paikkakunta: L, Espoo

Re: Murteista

ViestiKirjoittaja Mr. Smith » Ke 29 Heinä 2009 08:31

Luulin jo näin monen vuoden jälkeen puhuvani normaalia yleiskieltä, mutta viikonloppuna minulta kysyttiin "mistäpäin sä olet kotoisin kun sä puhut tollasella murteella?"
:huoh:

Tämä toimikoon aasinsiltana Tyrnävän kielen oppitunnille :virne:
"Real men are not intimidated by physical threats against their personal selves, and, ironically, neither am I. "
- Ernest P. Worrell -
Mr. Smith
 
Viestit: 1766
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 07:27
Paikkakunta: Turku

Re: Murteista

ViestiKirjoittaja jarkko » Su 30 Elo 2009 12:02

Murteethan on aivan parasta. :hymyhali:

Tuntuu melkein että asuinpaikkakin jo velvoittaa puhumaan pohjalaasittain.
Vaasasta "maalle muuton" ( <- näyttää jotenkin häiritsevältä :O: ) jälkeen on murre
saanut vielä pysyvämmän otteen, vaikkakin äireen pualelta sukua siton kyllä aina kuullu
ja sisäistänykki ihan pikkuusesta asti.

Töissäkin kahvitunteihin kuuluu välillä kyrööläästeen keskustelut ym "maalaisten" jutustelut.
Tuloo sellaanen mukavan kotoosa, pörröönen olo :pepsodent:

Ja jos ei oo mitään järkevää sanottavaa, mutta ei vain osaa pitää turpaansa kiinni,
niin ainahan voi vaikka siteerata "Pohjanmaa vuonna nollaa" tjms.


Muok.
Nii, myös fordesanasto on jonkinverran säilynyt päässä - joskus sen on huomannutkin
sitten kanssaihmisten naamoista, kun on täräyttänyt ilmoille jotain shalakieleen kuuluvaa.
On raskasta olla mies, kun täytyy osata kaikki mahdollinen ilman minkäänlaista koulutusta tai käyttöohjeita. :keijo:
Avatar
jarkko
 
Viestit: 50
Liittynyt: Su 30 Elo 2009 10:15
Paikkakunta: Pönde

Re: Murteista

ViestiKirjoittaja shaana » To 02 Elo 2012 04:45

shaana kirjoitti:Kyllä kaikista lungein murre on tämä pohjosen, Lapin murre. En tiedä sen oikeata nimitystä, mutta se h-kirjaimen lisääminen jokaiseen sanaan on jotain niin suloista - antaa puhujastaan rauhallisen ja rennon kuvan jotenkin.


Hehe, päivitellään.
Rakastan murteita, ne ovat osa puhujansa persoonallisuutta.
Tästä pohjoisen puhetavasta sanottakoon, että tuo h:n paikka vaihtelee, ei se joka pitäjässä tule samhan paikhan. :keijo:
Välillä huomaamatta puhun tämän tienoon tavalla, mutta en kovin vahvasti. Jokunen viikko sitten täkäläiset kaverit meinasivat
ojentaa jonkun mitalin, kun vahingossa tuli oikein vahvasti H puheeseen selostaessani jollekin renkHan vaihtoa. Enemmän ovat
tarttuneet puheeseen aktiivi-verbilliset ilmaukset, en tiedä enkä googleta oikeaa kieliopillista nimeä, mutta esim. jos yleispuhekielellä
sanotaan "mennään" niin täälä se on "menemmä" tai "menemme" jne. :lanppu:

Sujuvasti persoonapronominit mä/sä:t vaihtelevat mie/sien ja minä/sinän kanssa. Puheestani ei voi kuulemma päätellä, mistä olen lähtöisin. :juoni:
Aurinko, sinä sanoit kun katselimme kuuta.
Avatar
shaana
Kuivaliha
 
Viestit: 1539
Liittynyt: To 24 Huhti 2008 23:19
Paikkakunta: Hangessa.

Edellinen

Paluu Yleistä



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 14 vierailijaa