NetPosti

Yleinen jutustelu tänne. Korvaa myös entisen kysyttävää -osion.

NetPosti

ViestiKirjoittaja Pascal Lemoix » Ma 06 Helmi 2012 22:12

Oletko siirtynyt NetPostiin? Minä olen ja en tiedä, oliko mitään järkeä. Osassa laskuja on viivakoodit, jotka voi copy-pasteta ja silleen menee ihan sujuvasti.

Tänään taas esimerkiksi tuli yksi kirje, jonka vastaus pyydetään "palauttamaan oheisessa kuoressa". :epäilevä: Eli jouduin printtaamaan sen ja nyt joudun hankkimaan kirjekuoren, kun ei mun printteri niitä osaa printata.
"Tunne ei koskaan valehtele."
-Jorma Uotinen
Avatar
Pascal Lemoix
 
Viestit: 5211
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 00:54
Paikkakunta: L, Espoo

Re: NetPosti

ViestiKirjoittaja skray » Ma 06 Helmi 2012 23:45

Mä oon osittain siirtynyt netpotilaiseksi, koska oli pakko. Töistä ilmotettiin, että jatkossa palkkalaskelmat tulee sinne ja sillä selvä. Olis kai sen paperisenakin vielä saanu erillisestä pyynnöstä, mutta helpompi se näin on. Kävin sitten rekisteröimässä itseni ja oon kyllä tykänny palvelusta. Siirsin jo ainakin vuosi sitten puhelinlaskun tulemaan sinne ja nyt laitoin myös Luottokunnan yhdeksi lähettäjäksi. Katsotaan, jos jossain vaiheessa sais kaikki säännölliset laskut tulemaan sinne, niin ei tarttis sitte erikseen mitään miettiä. Kätevää on mielestäni se, että esim. laskun voi erikseen merkata sitten maksetuksi jne. hallinnoida omia kirjeitään.

Erityisen mukavaa on se, että sähköpostiini tulee viesti, kun netpostiin on tullut postia. Ja siellä jopa kerrotaan, että mistä se posti on tullut. :peukku:

Ihmettelin syksyllä, kun sain yhden paperisen kirjeen terveydenhuollosta ja lisäksi saman viestin netpostiin ilman eri tilausta. En tajua mitä järkeä siinä oli. :friikki:
Onneksi horsma tietää itse oman arvonsa.
Avatar
skray
 
Viestit: 2804
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 16:49
Paikkakunta: Maalla

Re: NetPosti

ViestiKirjoittaja Aurora B. » Ti 07 Helmi 2012 14:35

Mä olen siirtynyt NetPostin käyttäjäksi, koska mua ärsyttää saada paperisia lippulappuja, kun ne voisi saada sähköisenäkin :p

Jonkun aikaa mulla oli sopimuksia sähköisestä laskutuksesta, siis sellaisesta, että lasku meni suoraan nettipankkiin. Sitten tuli burnout, enkä jaksanut ajatella mitään raha-asioita ja sinne jäi sitten jatkuvasti laskuja ja eräpäiviä tuli ja meni... Jos niistä olisi tullut info jotenkin, niin varmasti olisin tunnollisena ihmisenä hoitanut, mutta saattoi mennä parikin kuukautta, etten käynyt nettipankissa ollenkaan. Niin ne yksittäiset laskut jäivät sitten sinne roikkumaan.

Sinänsähän tuo suoraan pankkiin lähettäminen on järkevämpää, siellä ne oli helppo maksaa ja hoitaa, mutta mulla jäi huono maku siitä edellä mainitusta syystä. NetPosti lähettää sähköpostin (ja olisikohan ollut tekstiviestikin mahdollinen?) saapuneista kirjeistä, sitä sentään seuraan ihan viikoittain. Ja eipä tarvi miettiä, millainen savotta olisi kääntää kaikki laskut oikeaan osoitteeseen, jos vaikka vaihtaisi pankkia.

Paras puoli on kyllä se, että arkistointi on helppoa kuin hiiren klikkaus :gay:


Mä muuten muistelisin, että ensimmäisen kerran kun sain kunnallisesta terveydenhuollosta NetPostiin kirjeen, niin se tuli myös paperisena. Jossain oli maininta, että tämä on viimeinen paperiversio ja löytyy myös sähköisenä ja jos et halua näitä niin jaadajaada. Eli varotoimenpiteenä ensimmäinen tulee sekä paperisena että sähköisenä.


Kiva palvelu, ja tykkäisin vielä enemmän, jos kaikki mulle virallisia kirjeitä lähettävä taho olisi tuon piirissä.
Kolo-golo-nay
Avatar
Aurora B.
 
Viestit: 1099
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 21:16

Re: NetPosti

ViestiKirjoittaja skray » Ti 07 Helmi 2012 22:50

Aurora B. kirjoitti:(ja olisikohan ollut tekstiviestikin mahdollinen?)


(On mahdollinen, mutta maksullinen) :tilt:
Juuri eilen katsoin, että olisi 0,20e per viesti.
Onneksi horsma tietää itse oman arvonsa.
Avatar
skray
 
Viestit: 2804
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 16:49
Paikkakunta: Maalla

Re: NetPosti

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ti 07 Helmi 2012 23:46

Mä suhtaudun NetPostiin jotenkin epäilevästi (eri tavalla kuin samanniminen hymiö). Se tuntuu jotenkin turhalta palvelulta. Lähetetään sähköposti sähköisestä postista? :töktök:

Ja mulla ainakin ennen on saanut sähköpostiin viestin e-laskuistakin, mutta sen pystyi kai ottamaan pois päältä jotenkin, koska en ole saanut niitä enää aikoihin.
Lyyra
Digipahuus
 
Viestit: 8187
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 02:56

Re: NetPosti

ViestiKirjoittaja Wildchild » Ke 08 Helmi 2012 11:16

Mä karsastan NetPostia. Ja e-laskuja samoiten. Mä tykkään että saan kaikki kirjeet ja paperit fyysisesti
räpylään. Näin mä pysyn paremmin laskujen perässä, ja kun lapsetkin ramppaavat sairaalassa ja lääkärissä
vähän väliä diagnoosinsa takia ja niistä tulevat ns. sairaskertomukset pitää säilyttää yhdessä paikassa, on
fyysiset paljon kivempia.

Toisaalta mua ahdistaa ajatus, että joku toinen, mulle tuntematon ihminen avaa mun kirjeet. Mistä mä tiedän,
mitä se kertoo kaverilleen baarissa pikku hiprakassa? Okei, mä olen tavallinen keijo, mutta mistä sitä koskaan
tietää? :O:
mä annan kaiken ku enempää ei oo, tajuuks sä kuka sun edessä seisoo? :nirppa:
Avatar
Wildchild
Räppimummo
 
Viestit: 1382
Liittynyt: Pe 09 Touko 2008 21:56

Re: NetPosti

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ke 08 Helmi 2012 11:25

Wildchild kirjoitti:Toisaalta mua ahdistaa ajatus, että joku toinen, mulle tuntematon ihminen avaa mun kirjeet. Mistä mä tiedän,
mitä se kertoo kaverilleen baarissa pikku hiprakassa? Okei, mä olen tavallinen keijo, mutta mistä sitä koskaan
tietää? :O:

Siis hetkinen. :riips:

Eikö se edes ole täysin sähköinen palvelu? Lähettääkö firmat paperiversion johonkin Postiin ja siellä sitten skannataan ne nettiin, vai mitä ihmettä? :töktök:
Lyyra
Digipahuus
 
Viestit: 8187
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 02:56

Re: NetPosti

ViestiKirjoittaja Wildchild » Ke 08 Helmi 2012 12:00

Lyyra kirjoitti:
Wildchild kirjoitti:Toisaalta mua ahdistaa ajatus, että joku toinen, mulle tuntematon ihminen avaa mun kirjeet. Mistä mä tiedän,
mitä se kertoo kaverilleen baarissa pikku hiprakassa? Okei, mä olen tavallinen keijo, mutta mistä sitä koskaan
tietää? :O:

Siis hetkinen. :riips:

Eikö se edes ole täysin sähköinen palvelu? Lähettääkö firmat paperiversion johonkin Postiin ja siellä sitten skannataan ne nettiin, vai mitä ihmettä? :töktök:


No mä olen ymmärtänyt, että ne skannataan. Voin toki olla väärässäkin ja luultavasti olenkin, mutta näin minä
olen ymmärtänyt. Niin tai näin, en ole siltikään siirtymässä netpostin käyttäjäksi. :keijo:
mä annan kaiken ku enempää ei oo, tajuuks sä kuka sun edessä seisoo? :nirppa:
Avatar
Wildchild
Räppimummo
 
Viestit: 1382
Liittynyt: Pe 09 Touko 2008 21:56

Re: NetPosti

ViestiKirjoittaja Kibaya » Ke 08 Helmi 2012 13:20

Ne skannataan just sillai, että ne menee postin erilliseen pisteeseen sitä varten.
Se on kai edelleen Pasilassa.
Eräs kaveri oli siellä töissä puoltoista vuotta sitten.
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Avatar
Kibaya
Hörhökeijotar
 
Viestit: 6667
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 17:19
Paikkakunta: Syövereissä.

Re: NetPosti

ViestiKirjoittaja Yabba » Ke 08 Helmi 2012 13:43

Wildchild kirjoitti:
Lyyra kirjoitti:
Wildchild kirjoitti:Toisaalta mua ahdistaa ajatus, että joku toinen, mulle tuntematon ihminen avaa mun kirjeet. Mistä mä tiedän,
mitä se kertoo kaverilleen baarissa pikku hiprakassa? Okei, mä olen tavallinen keijo, mutta mistä sitä koskaan
tietää? :O:

Siis hetkinen. :riips:

Eikö se edes ole täysin sähköinen palvelu? Lähettääkö firmat paperiversion johonkin Postiin ja siellä sitten skannataan ne nettiin, vai mitä ihmettä? :töktök:


No mä olen ymmärtänyt, että ne skannataan. Voin toki olla väärässäkin ja luultavasti olenkin, mutta näin minä
olen ymmärtänyt. Niin tai näin, en ole siltikään siirtymässä netpostin käyttäjäksi. :keijo:

Osa skannataan, osa tulee sähköisestä järjestelmästä. Esim. Elisa ja Saunalahti tarjoavat laskut oma.-palvelunkautta sähköisesti (ilmoittaen niistä tekstiviestillä/sähköpostilla, ilmaiseksi) tulostetut versiot maksavat muistaakseni muutaman euron laskutuslisää. Eli suomeksi, laskut jotka liikkuvat edelleen oletuksena paperilla, skannataan, mutta mikäli lähettäjillä on sähköinen laskutusjärjestelmä (SAP taitaa olla suosituin), niin laskut liikkuvat alusta loppuun digitaalisesti (ja ne sähköiset laskutusjärjestelmät ovat jo minuuttia vaille pakolliset).

Ja wildis, suosittelisin pikkuhiljaa tutustumaan ainakin e-laskuun, koska pitkänlinjan hallinto/EU-politiikka (joista ei pahemmin huudella) ajaa virallista paperipostia alas niin, että se olisi tarkoitus saada loppumaan 2020-luvulle mennessä (se päiväys oli 201x, mutten muista mikä, ehkä 2016). Tähän liittyen jo nykyään paperilaskuissa on jo pakollisena vähintään euron, joissain jopa viiden euron paperilaskutuslisä, mitä verkkolaskuissa ei ole. Vähän sama asia, kuin paperisissa tiliotteissakin (ne on ilmaiseksi luettavissa ja tulostettavissa pankin sivuilta, mutta postitse ne maksaa muutaman euron). Tietysti jos ei väliä vaikka maksaakin ekstraa niin (tosin tämä eksta maksetaan myös netPostin laskuista, jotka skannataan, sillä ne on sinun paperilaskuja jotka yritys lähettää postille joka sitten skannaa ne sinulle <= tosin noin sanottuna tuo on ihan järjetön palvelu :virne: )...

Puhumattakaan että seuraavana kohteena näissä "digitalisoinneissa" on luultavasti Kela ja muut valtiolliset konttorit (sähköinen verokortti tulee varmaan pian) :epäilevä:

E-laskujen ilmoituksista se, että ainakin OP lähettää haluttaessa (ilmaisen) sähköpostin kun e-lasku saapuu (Tilit ja maksut => e-laskut => asetukset), vainoharhaisimmat voivat myös ottaa (maksullisen) tekstiviesti-ilmoituksen halutuista laskuista e-laskutussopimusta tehtäessä. Olettaisin että nämä vaihtoehdot löytyvät myös muiden pankkien palveluista (koska muuten ne olisivat edesvastuuttomia). Minulle lähes kaikki laskut tulevat e-laskuina, pois lukien ne, joiden osalta e-laskutussopimukset eivät vielä onnistu.

Tietoturva (puhumattakaan siitä, ettei pankkitilejä ja viitteitä erikseen kirjoitella ja tarkistella, vastuun kantaa pankki) e-laskuissa on muuten parempi kuin posti- ja netPostilaskuissa. Laskut nimittäin tulevat pankkiin e-laskutussopimuksella suoraan laskuttajan sähköisestä järjestelmästä pankin e-laskujärjestelmään, eli niitä ei skannata (miinuksena se, että ne joilla ei ole järjestelmiä, eivät ole mahdollisia e-laskutukseen), eivätkä ne käy kolmannen osapuolen kautta. Käytännössä tuo tarkoittaa sitä, että e-laskuissa niiden näkemiseen on tasan kaksi vaihtoehtoa laskuttajan järjestelmä ja pankin e-laskut, missään muualla niitä ei näy, joten niiden kaappaaminen/urkkiminen/jne. on lähes mahdotonta. Ainoat keinot on joko murtautua sinun nettipankkiin tai yrityksen järjestelmään, joka puolestaan on yrityksen tietoverkon suojatuin ja turvatuin kohde, koska sen kautta hoidetaan käytännössä kaikki yrityksen rahaliikenne).
Minä lähden Pohjois-Karjalaan / vaihdan farkut verkkarihousuun
kotiseudulle Pohjois-Karjalaan / juon kaljaa auringon nousuun"
Avatar
Yabba
 
Viestit: 2090
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 21:31
Paikkakunta: Karhunpäässä

Re: NetPosti

ViestiKirjoittaja Wildchild » Ke 08 Helmi 2012 16:24

Yabba kirjoitti:Osa skannataan, osa tulee sähköisestä järjestelmästä. Esim. Elisa ja Saunalahti tarjoavat laskut oma.-palvelunkautta sähköisesti (ilmoittaen niistä tekstiviestillä/sähköpostilla, ilmaiseksi) tulostetut versiot maksavat muistaakseni muutaman euron laskutuslisää. Eli suomeksi, laskut jotka liikkuvat edelleen oletuksena paperilla, skannataan, mutta mikäli lähettäjillä on sähköinen laskutusjärjestelmä (SAP taitaa olla suosituin), niin laskut liikkuvat alusta loppuun digitaalisesti (ja ne sähköiset laskutusjärjestelmät ovat jo minuuttia vaille pakolliset).

Ja wildis, suosittelisin pikkuhiljaa tutustumaan ainakin e-laskuun, koska pitkänlinjan hallinto/EU-politiikka (joista ei pahemmin huudella) ajaa virallista paperipostia alas niin, että se olisi tarkoitus saada loppumaan 2020-luvulle mennessä (se päiväys oli 201x, mutten muista mikä, ehkä 2016). Tähän liittyen jo nykyään paperilaskuissa on jo pakollisena vähintään euron, joissain jopa viiden euron paperilaskutuslisä, mitä verkkolaskuissa ei ole. Vähän sama asia, kuin paperisissa tiliotteissakin (ne on ilmaiseksi luettavissa ja tulostettavissa pankin sivuilta, mutta postitse ne maksaa muutaman euron). Tietysti jos ei väliä vaikka maksaakin ekstraa niin (tosin tämä eksta maksetaan myös netPostin laskuista, jotka skannataan, sillä ne on sinun paperilaskuja jotka yritys lähettää postille joka sitten skannaa ne sinulle <= tosin noin sanottuna tuo on ihan järjetön palvelu :virne: )...



No nyt kun mainitsit ton Saunalahden niin tuleehan mulla tosiaan puhelinlasku heidän (tai siis mun) oma saunalahti-sivulle
ja sen sitä kautta makselen. Vanhan aikaisena ihmisenä tämä suorastaan vtuttaa, mutta minkäs teet. Paperinen versio olisi
maksanut 1,50e lisää.

Ja varmasti en tutustu tuota Saunalahden käytäntöä enempää e-laskuihin ennen kuin on aivan pakko. Tällä hetkellä en maksa
yhdestäkään laskusta ylimääräistä että saan sen paperisena versiona, joten ei se mikään pakollinen ole ainakaan vielä. Mutta
sen verran pihi olen, että sitten kun laskuihin alkaa ilmestymään ylimääräisiä euroja paperisuuden takia, voin harkita e-laskua.
Huom, harkita. :hullu:

T: mummo :munmo:
mä annan kaiken ku enempää ei oo, tajuuks sä kuka sun edessä seisoo? :nirppa:
Avatar
Wildchild
Räppimummo
 
Viestit: 1382
Liittynyt: Pe 09 Touko 2008 21:56

Re: NetPosti

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ke 08 Helmi 2012 17:46

Mulla tulee kans kaikki laskut e-laskuina. NetPostia en käytä. Paperilaskuja tulee tosi harvoin mistään. Kaikki, mitä vain suinkin pystyy e:nä saamaan, otan e:nä. Vihaan ylimääräistä paperiroskaa yli kaiken, enkä koe varsinaisesti mitään tarvetta arkistoidakaan maksettuja laskujani.
Lyyra
Digipahuus
 
Viestit: 8187
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 02:56

Re: NetPosti

ViestiKirjoittaja Yabba » Ke 08 Helmi 2012 23:11

Wildchild kirjoitti: Tällä hetkellä en maksa yhdestäkään laskusta ylimääräistä että saan sen paperisena versiona, joten ei se mikään pakollinen ole ainakaan vielä.

Oletko varma? Minulla on ollut aika monessa tuo paperilisä merkittynä ja ymmärtääkseni se on ihan lainsäädällöllinen juttu (ympäristö, ekologisuus ja kestävä kehitys).

Edit. arkistoinnista sen verran, että pankki tallentaa ne ilmaiseksi 2 vuotta, maksusta pitempään. Niin eikä elasku ole yhtäkuin suoraveloitus (jos ei anna valtuutusta sille), eli rahaa ei katoa tililtä ja laskut täytyy hyväksyä ja ne on näkyvillä 2 viikkoa ennen eräpäivää.
Minä lähden Pohjois-Karjalaan / vaihdan farkut verkkarihousuun
kotiseudulle Pohjois-Karjalaan / juon kaljaa auringon nousuun"
Avatar
Yabba
 
Viestit: 2090
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 21:31
Paikkakunta: Karhunpäässä

Re: NetPosti

ViestiKirjoittaja Wildchild » To 09 Helmi 2012 12:20

Yabba kirjoitti:
Wildchild kirjoitti: Tällä hetkellä en maksa yhdestäkään laskusta ylimääräistä että saan sen paperisena versiona, joten ei se mikään pakollinen ole ainakaan vielä.

Oletko varma? Minulla on ollut aika monessa tuo paperilisä merkittynä ja ymmärtääkseni se on ihan lainsäädällöllinen juttu (ympäristö, ekologisuus ja kestävä kehitys).


Kyllä mä olen, ja kävin vielä äsken laskupinon uusiksi läpi eikä yhdessäkään ollut paperilaskulisää. Haluatko
tulla vielä itse tarkistamaan? :keijo:
mä annan kaiken ku enempää ei oo, tajuuks sä kuka sun edessä seisoo? :nirppa:
Avatar
Wildchild
Räppimummo
 
Viestit: 1382
Liittynyt: Pe 09 Touko 2008 21:56

Re: NetPosti

ViestiKirjoittaja Aurora B. » To 09 Helmi 2012 12:39

Kehityksen jälkijunassa laahaava pankkini Aktia kertoo: "Voit halutessasi ottaa käyttöösi maksullisen lisäpalvelun, jolla saat sähköpostiisi tai matkapuhelimeesi viestin saapuneesta e-laskusta."
Maksullinen sähköposti :epäilevä:

Jos heidän tarjoama asuntolaina ei olisi ollut niin huokea, niin en olisi koskaan heidän asiakkaakseen edes alkanut. Nettipankkipalveluistakin menee jotain #!#¤%"% palvelumaksua kuukausittain :friikki: No, siellä nyt ei muuta toimintaa oikeastaan enää olekaan kuin lainat. Muuten käytetään S-Pankkia, joka taas käyttää NetPostia e-laskujärjestelmänään :p


Ei tuo paperilaskulisä voi mikään lain velvoittama juttu olla, eikä mun niissä muutamassa vielä paperilla tulevassa laskussa mitään sellaisia ole.

Niin ja NetPostissa on 6 vuoden maksuton arkistointiaika.



Lisäys: Pientä tutkivaa journalismia, jonkun mielestä koko Suomi on sähköistynyt "parin vuoden sisään". Näkis vaan...
Kolo-golo-nay
Avatar
Aurora B.
 
Viestit: 1099
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 21:16

Re: NetPosti

ViestiKirjoittaja Yabba » To 09 Helmi 2012 15:59

Aurora B. kirjoitti:Lisäys: Pientä tutkivaa journalismia, jonkun mielestä koko Suomi on sähköistynyt "parin vuoden sisään". Näkis vaan...

Aaah, se laki on siis vasta tulossa, mut jooh, näkeneepä sitten (kun nuo laskutusjärjestelmät voivat olla aika tyyriitä pienyrittäjille). Minä vain niin muistelin että elaskut olisi se seuraava porras pankkiuudistuksessa, mutta ei ehkä siis kuitenkaan :virne:
Minä lähden Pohjois-Karjalaan / vaihdan farkut verkkarihousuun
kotiseudulle Pohjois-Karjalaan / juon kaljaa auringon nousuun"
Avatar
Yabba
 
Viestit: 2090
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 21:31
Paikkakunta: Karhunpäässä


Paluu Yleistä



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 13 vierailijaa

cron