Pääsiäinen ja sen vietto

Yleinen jutustelu tänne. Korvaa myös entisen kysyttävää -osion.

Pääsiäinen ja sen vietto

ViestiKirjoittaja Pascal Lemoix » Ma 02 Huhti 2012 17:08

Olen kaavaillut, että mitä jos kokeilisi pitkänäperjantaina jotakin todella erilaista ja viettäisi aikaa ilman ruutua, eli ei avaisi kertaakaan TV:tä eikä tietokonetta. Kännykkään saisi vastata, mutta alkoholi ja ei-välttämätön lääkitys pois. Kuuntelisi, mitä oma keho kertoo. Milloin alkaa nukuttaa vai alkaako? Jos tulisi valtava ärsytys, niin mistähän se kertoisi?

Ja sitten lauantaiaamuna raportoimaan huimasta "Matka itseen" -kokeilusta fordelle. :D

Tämä ei ole ehkä täysin toteuttamiskelvoton ajatus. :raps:
"Tunne ei koskaan valehtele."
-Jorma Uotinen
Avatar
Pascal Lemoix
 
Viestit: 5211
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 00:54
Paikkakunta: L, Espoo

Re: Pääsiäinen ja sen vietto

ViestiKirjoittaja Dnd » Ti 03 Huhti 2012 01:48

Olen kasannut pellolle keskikokoisen kokon pihapiiristä katkotuista puiden oksista. Yksi päivä pääsiäisajasta menee varmaan puhallusvillan laitossa ulkorakennuksen välikatolle, muuten ei ole kummempia suunnitelmia.
Onko olemassakaan kokonaista totuutta?
Avatar
Dnd
Outo marsilainen kivi
 
Viestit: 1733
Liittynyt: To 01 Touko 2008 04:37
Paikkakunta: Kaukana poissa

Re: Pääsiäinen ja sen vietto

ViestiKirjoittaja Pvi » Ti 03 Huhti 2012 07:28

Kuulostaa hyvältä tuo Pascalin pitkäperjantaikokeilu. Voin olla hengessä mukana ja koittaa pitää näppini erossa ruuduista.
Telkkari ei tuota vaikeuksia, mutta netti on puhelimessa aina ulottuvilla ja kovin yleinen tapa viihdyttää itseä.

Pääsiäiseksi on puuhaa kyllä. Viime vuosina niinkuin tänäkin vuonna tanssin parissa. Kai sekin on joku perinne...
Rohkeus kuulua tähän.
Pvi
 
Viestit: 1267
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 13:55

Re: Pääsiäinen ja sen vietto

ViestiKirjoittaja theia » Ti 03 Huhti 2012 12:21

Mun pääsiäiseen tänä vuonna kuuluu kaverin vierailu meille pe-su välille, eli tiedossa on hyvää ruokaa, paljon juomaa ja ilmeisesti jotain baarikierrosta.

Maanantaina olisi pääsiäisdinneri kullan porukoilla.

Toisin sanoen yhdessäoloa ihanien ihmisten kanssa :D
so weak and powerless.
Avatar
theia
Pahvi
 
Viestit: 3417
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 23:56
Paikkakunta: Sherwood

Re: Pääsiäinen ja sen vietto

ViestiKirjoittaja Mr. Smith » Ke 04 Huhti 2012 13:12

Minä.
24 kinder-munaa.
Kolme jättipussia perunalastuja.
Pari pakettia mämmiä.
Sekalainen kasa katsomattomia tv-ohjelmia, dvd-leffoja sekä muutama blu-ray.

Homman työnimi on "Most Epic Easter Ever", mutta voi olla että myöhemmin se muuttuu muotoon "Vatsahuuhtelussa kuultua: "mitä minä oikein ajattelin?!""
"Real men are not intimidated by physical threats against their personal selves, and, ironically, neither am I. "
- Ernest P. Worrell -
Mr. Smith
 
Viestit: 1766
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 07:27
Paikkakunta: Turku

Re: Pääsiäinen ja sen vietto

ViestiKirjoittaja Kibaya » Ke 04 Huhti 2012 14:17

Mä en kyllä halua edes yrittää ruudutonta pääsiäistä. Niitä on tullut vietettyä ihan tarpeeksi. Pitkäperjantait oli lapsena pahinta mitä mä tiesin. Mihinkään ei saanut mennä, eikä mitään saanut tehdä.

Toivon pääseväni kotoa pois hetkeksi.

Tässä elämäntilanteessa tuntuu taas vaan turhalta "pyhältä" vaikka varmasti työssäkäyvä kansa on erimieltä.
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Avatar
Kibaya
Hörhökeijotar
 
Viestit: 6667
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 17:19
Paikkakunta: Syövereissä.

Re: Pääsiäinen ja sen vietto

ViestiKirjoittaja skray » Ke 04 Huhti 2012 16:44

Mä oon tänä vuonna iloinen pääsiäisen viettäjä, kun ei kerrankin (kerrankaan? :riips: ) tarvi mennä töihin lauantaina. Mulla on siis koko pääsiäinen vapaata. Miehekeki on kalastamassa Norjassa, joten mä saan tehä mitä huvittaa.
Torstaina mun pitää vielä olla töissä myöhään, mut heti perjantaiaamuna aion lähteä kotikotiin ajelemaan ja käydä moikkaamassa tuttuja. Oon ehkä lauantaihin kotona.
Sunnuntaina lupasin hengailla yhden kaverin kanssa, jota en oo nähny kunnolla pitkään aikaan. Ja sunnuntaina mieheke tuleeki jo kotiin reissustakin.. tosin en tiedä mihin aikaan kotiutuminen tapahtuu.. myöhään luultavasti. Ja maanantaina ollaan vaan. Mennään varmaan meidän talolle. Huomenna siitä tulee MEIDÄN talo. :jami:

Parastahan kaikessa on lisäks se, että mulla on sitte vielä tiistai ja keskiviikkokin vapaata töistä, joten sehän on jo melkeen ku talviloma. :tipahdus:

En tiedä tuleeko pääsiäisestä kokonaan ruuduton, mutta aika vähän on aikaa katsella mitään ruutuja näillä näkymin. :keijo:
Onneksi horsma tietää itse oman arvonsa.
Avatar
skray
 
Viestit: 2804
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 16:49
Paikkakunta: Maalla

Re: Pääsiäinen ja sen vietto

ViestiKirjoittaja urakka » Ke 04 Huhti 2012 17:54

Ruuduton pääsiäinen ei kuulosta ollenkaan hullummalta, onkin alkanut ärsyttää jatkuva telkkarin tai tietokoneen tuijottaminen, ihan niin kuin ihmislapsella ei parempaa tekemstä olisi. :jaaha: Puhun nyt siis omasta puolestani, kaikkea muuta tekemistä olisi ihan kiitettävät määrät, mutta jostain syystä koneella kököttäminen tuntuu paljon järkevämmältä, varsinkin kun mitään kovin viisasta tai tarpeellista ei yleensä tule tehtyä. Saa nähdä, miten käy, jos ei pääse viiden minuutin välein vilkaisemaan naamakirjaa, vaikkei siellä mitään huomionarvoista ikinä olekaan.

Taidan silti keskittyä vetämään mämmiöverit, ensimmäinen rove on jo vedetty naamaan. En ihan tiedä mistä tämä kumpuaa, kun en ikinä ole ollut mikään suuri mämmin ystävä, pakollinen pari annosta sitä on joka pääsiäinen nautittu. Jännä nähdä mikä fiilis pyhien jälkeen. :tilt:
Miten hyvä on unohtaa: vain silloin voi rakastaa.
Avatar
urakka
 
Viestit: 370
Liittynyt: Ke 15 Loka 2008 19:18

Re: Pääsiäinen ja sen vietto

ViestiKirjoittaja L-S » Ke 04 Huhti 2012 18:08

Pääsiäinen taitaa jäädä tänä vuonna melko heikolle vietolle. Yleensä olen ollut perheen ja/tai sukulaisten seurassa, jolloin tulee panostettua ruoanlaittoon ja leivontaan ja on usean päivän vapaa. Täällä pääsiäinen on muutenkin vähän heikko pyhä, ihmisillä on vapaata korkeintaan pääsiäissunnuntai jos sitäkään. Perjantaina teen todennäköisesti töitä. Suklaata on sentään saatavilla, ehkä syön sitä. Ja voisihan sitä suunnitella jonkun oman pääsiäisaterian. Ehkä pihvi, parsaa, ja punaviiniä. :raps: En ole valmistanut kunnon ateriaa aikoihin, kun ei sitä kämäisessä keittiössä vähäisillä välineillä jaksa.

Ruuduton pääsiäinen kuulostaa ihan hyvältä idealta kyllä, itse en tässä tilanteessa viitsisi kyllä kokeilla. :keijo:
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
Avatar
L-S
Tohtoripissis
 
Viestit: 3965
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 21:23
Paikkakunta: Kotona

Re: Pääsiäinen ja sen vietto

ViestiKirjoittaja Kibaya » Ke 04 Huhti 2012 18:45

Mielenkiintoista tuo, että olen mieltänyt jenkkilän "yltiökristilliseksi" maaksi ja sitten pääsiäinen ei ole siellä juhlapyhä. Taitaa kääntyä ajatukset toiseen suuntaan :keijo:

Jos saan tuon koneenrakkineen pelittämään - lupaan olla pääsiäisenä ilmarissa. :keijoei:
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Avatar
Kibaya
Hörhökeijotar
 
Viestit: 6667
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 17:19
Paikkakunta: Syövereissä.

Re: Pääsiäinen ja sen vietto

ViestiKirjoittaja L-S » Ke 04 Huhti 2012 19:03

Jenkkilässä on kuitenkin perustuslain ensimmäiseen lisäykseen (se tärkeä, joka sisältää myös ajatuksen kaikenmoisesta vapaudesta ja sananvapaudesta) kirjattu ajatus uskonnon ja valtion erottamisesta. Samassa lauseessa todetaan, että mitä tahansa uskontoa saa harjoittaa, ja onhan niitä täällä pilvin pimein. Pääsiäinen on varmasti monille uskonnollisille ihmisille tärkeä juhlapyhä, ja voi olla, että sitä vietetään vähemmän uskonnollisissakin perheissä jonkun verran, mutta valtiotasolla sillä ei saa olla erityisasemaa. :tilt:

Joissain osavaltioissa pitkäperjantai on ilmeisesti yleinen vapaapäivä muttei täällä missä itse olen. Ja nyt kun vielä tarkistelin asiaa, niin ilmeisesti kouluista on usein pitkäperjantai myös vapaata. Mutta ainakin tietääkseni se kirjasto mihin ajattelin mennä tekemään töitä on auki.

Tarkennettakoon siis, että kai pääsiäinen on juhlapyhä, muttei kuitenkaan ymmärtääkseni yhtä tärkeä kuin vaikka joulu tai kiitospäivä. Ja koska Jenkkilän ajatukseen kuuluu ajatus vapaudesta, minulla on myös vapaus valita. Koska mulla ei ole täällä perhettä jonka kanssa viettää pääsiäistä, luultavasti en tule sitä erityisesti viettäneeksi, kun yhtenäiskulttuuri ei ehdollista siihen. :keijo: Ellen sitten saa kutsua johonkin. :juoni:
Viimeksi muokannut L-S päivämäärä Ke 04 Huhti 2012 22:30, muokattu yhteensä 1 kerran
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
Avatar
L-S
Tohtoripissis
 
Viestit: 3965
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 21:23
Paikkakunta: Kotona

Re: Pääsiäinen ja sen vietto

ViestiKirjoittaja damn » Ke 04 Huhti 2012 20:11

Pääsiäinen menee ihan samalla tavalla kuin muutkin viikonloput. Perjantaina olen sopinut näkeväni useita kavereita. Veikkaan, että lauantai menee samaa rataa kuin perjantai. Sunnuntaina varmaan darrapäivä. Maanantaina jos jaksasi vaikka työharjoitteluraportin kirjoittaa. Eli minulla ei ole minkäänlaisia pääsiäisperinteitä, en välitä syödä esim mämmiä ja suklaamunatkin on turhia. Pääsiäinen on vain keino hankaloittaa elämää, kun kauppaan ei pääse ihan milloin vain.
Fail, fail again, fail better.
Avatar
damn
 
Viestit: 1506
Liittynyt: Pe 08 Elo 2008 14:59

Re: Pääsiäinen ja sen vietto

ViestiKirjoittaja Aurora B. » To 05 Huhti 2012 10:00

Meillä ei paljon itsematkoja harrasteta, kun jaloissa pyörii kohta parivuotias väkkärä ( :sydän: ). Töllö ja tietokone on kyllä usein kiinni, mutta puuhaa riittää kyllä.

Mä ajattelin, että voisi tehdä suursiivouksen kotona. 5 viikon sairastelu on aiheuttanut sen, että koti on kuin kaatopaikka. Onhan tuo armas soffis sen verran huolehtinut, että puhtaita vaatteita ja astioita on käytössä, ja piti ipanankin hienosti hengissä, mutta kyllä sen huomaa, kun toinen on pitkään täysin pois pelistä.

Trullittelemaan ei onneksi vielä tarvi lähteä :p Kaikkihan toki tietää ( :keijo: ), että täällä ollaan erilaisia ja trullitellaan vasta nyt tulevana lauantaina. Pääsiäiskokkoja voisi käydä katsomassa, kun tuolla pöndellä käydään varmaan muutenkin.

Pari Kinderiä tuli ostettua aikuisille ja ne menikin jo. Se onkin oikeastaan ainut pääsiäiseen liittyvä perinne, mitä on tullut harrastettua :keijo: Mämmiä en syö, lammasta en osaa laittaa ja rairuohoakin on viimeksi lapsena kasvateltu. Kirkkoonkaan en ole jalallani astunut moneen vuoteen. Mitä muita pääsiäisperinteitä on olemassa?
Kolo-golo-nay
Avatar
Aurora B.
 
Viestit: 1099
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 21:16

Re: Pääsiäinen ja sen vietto

ViestiKirjoittaja Triple H » To 05 Huhti 2012 20:34

En oo tainnu koskaan varsinaisesti viettää pääsiäistä. En tykkää mämmistä, lampaita ei tule syötyä ja suklaamunat on liian kalliita. Syystä tai toisesta pääsiäinen ei ole koskaan ollut mulle ns. ryyppyjuhla, vaikka moni kaveri dokaakin joka pääsiäinen. Tänä pääsiäisenä aion poikkeuksellisesti liittyä alkoholirientoihin. Ei mulla muuta.

Kuva
Vastuu painaa.

Käpykangas do you miss me?

Jumalan edessä olemme kaikki savolaisia -Piispa Wille Riekkinen
Avatar
Triple H
 
Viestit: 1345
Liittynyt: La 25 Loka 2008 04:05
Paikkakunta: Unknown

Re: Pääsiäinen ja sen vietto

ViestiKirjoittaja Lyyra » To 05 Huhti 2012 21:31

Ajattelin, että voisin mennä luovuttamaan verta lauantaina. :raps:
Ja sit voisin ehkä siivota lauantaina. Ja ehkä syödä poroa.
Lyyra
Digipahuus
 
Viestit: 8187
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 02:56

Re: Pääsiäinen ja sen vietto

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Pe 06 Huhti 2012 17:03

Mulla ei ole mitään kovinkaan erityisiä pääsiäisperinteitä ole. Mämmiä ja suklaamunia tulee syötyä joka vuosi. :kuola: Ja viime vuosina myös äidin tekemää pashaa. :kuola:

Kun olen ollut Pohjanmaalla, ovat oleellinen osa pääsiäistä olleet pikkuiset trullit. :hullu: Muistelen edelleen kaiholla sitä aikaa, kun nuorempi pikkuveljeni kävi vielä trullittelemassa. Oli ihan parasta maalata pikkuveljelle kasvomaaleilla kunnon noitanaama: ryppyjä otsaan ja silmäkulmiin, syyliä, pisamoita...

Muuten ei pääsiäisenä ole tullut tehtyä mitään kovinkaan erityistä, mutta eipä se haittaa. On hyvä välillä ottaa ihan rennosti. :)
Life is short until it's not
Honestly it's kinda long


Orla Gartland - You aren't special, babe
Avatar
marenkienkeli
labrakärpänen
 
Viestit: 5251
Liittynyt: Pe 02 Touko 2008 20:36

Re: Pääsiäinen ja sen vietto

ViestiKirjoittaja Niina-Maria » Pe 06 Huhti 2012 17:38

Lyyra kirjoitti:Ajattelin, että voisin mennä luovuttamaan verta lauantaina. :raps:

Mulla oli samaiset aatokset mielessä. En taida kuitenkaan ehtiä. Höh.
Mulla olisi tiedossa huomenna ja sunnuntaina kakkukestejä eli kerään läskiä ympärilleni pääsiäisenä. :hullu:
Dictum, factum.
Avatar
Niina-Maria
 
Viestit: 107
Liittynyt: Ti 03 Huhti 2012 11:40
Paikkakunta: Lahti

Re: Pääsiäinen ja sen vietto

ViestiKirjoittaja Pascal Lemoix » La 07 Huhti 2012 23:45

Ruuduton päivä meni oikeastaan varsin sutjakkaasti. Tietokonetta en tainnut kaivata kertaakaan ja aika vähän telkkariakaan. Luin loppuun Haarautuvan rakkauden talon, muutamia lehtiä. Söin aina välillä. Viskiä teki mieli, varsinkin kun sitä tuossa kirjassakin niin antoisasti kuvattiin.

Loppuillasta sitten hieman siemailinkin ja kuuntelin hyvässä tunnelmassa Jenni Vartiaisen Seilin ja Jipun ja Samuli Edelmannin Pimeän onnen. Hyviä hiljaisen ilmaisun levyjä. Sitten kuuntelin radiosta oopperaa ja pelasin samalla pasianssia ennen kuin menin nukkumaan.

Ei ollut ehkä niin erikoinen päivä kun oletin, mutta tuskin tuolla tyylillä ainakaan haittaa tein millekään. Maistui TV taas lauantaiaamuna paremmin.
"Tunne ei koskaan valehtele."
-Jorma Uotinen
Avatar
Pascal Lemoix
 
Viestit: 5211
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 00:54
Paikkakunta: L, Espoo

Re: Pääsiäinen ja sen vietto

ViestiKirjoittaja Nugat » Su 08 Huhti 2012 12:57

Pääsiäisessä on kaikista parasta pari ylimääräistä vapaapäivää ja Mignon-munat. :keijo: Vaikka tämäkin vapaa on mennyt torpassa puuhastellessa ja suunitellessa, niin nyt olen sentään jaksanut kokkailla vähän parempia ruokia niiden ainastin arkipaniikkiruokien sijaan. Eilen täyteläistä risottoa ja tänään karistanpaistia ja parsaa. :kuola: Haluun oman kokin joka tekee mulle aina näin hyvää ruokaa, kun en ite muuten jaksa. :pillitys:

Muuten tämmöinen pääsiäiskoristelu ja muu höperöinti tuntuu aivan turhanpäiväiseltä. Sulais toi lumikin kokonaan niin pääsis ees haravoimaan.
OwthebluddyellshudIknow?
Avatar
Nugat
Liisa ihmemaassa
 
Viestit: 1712
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 16:32

Re: Pääsiäinen ja sen vietto

ViestiKirjoittaja L-S » Ma 09 Huhti 2012 02:03

Pääsiäiskoristeluhan on just parasta! :superhymy: Älyttömiä keltaisia tipuja ja muuta. :keijo:
Tänä vuonna en koristellut pääsiäiseksi, mutta yleensä panostan siihen kyllä rairuohoin ja kaivamalla tivut esiin. (Pääsiäiskoristelu ja yleensäkin koristelu on mulle vähän kuin Euroviisut: keijoa, mutta hilpeää. :keijo: Lisäksi siinä on tietysti perinneaspekti.)

Sain vihdoin syötyä oman pääsiäisateriani. Eilen olin kutsuttuna pääsiäisaterialle ( :kuola: ) ja perjantaina käytiin ravintolassa (siellä ruoka oli pahaa). Punaviini jäi tosin juomatta tänään, mutta parsaa ja pihviä söin. Parsan ja pihvin valmistuksessa tuli käytettyä ehkä jopa hitusen liikaa voita, mutta muuten hyvää. Eiliseltä kyläilyltä sain mukaan pari palaa juustokakkua, jota söin jälkkäriksi nyt. Syötävää on liikaa, joten en edelleenkään ole saanut syötyä vaahtokarkkitäytteistä pääsiäisjänistäni. :o:
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
Avatar
L-S
Tohtoripissis
 
Viestit: 3965
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 21:23
Paikkakunta: Kotona

Re: Pääsiäinen ja sen vietto

ViestiKirjoittaja Jorssi » Ma 09 Huhti 2012 11:58

L-S kirjoitti:Tänä vuonna en koristellut pääsiäiseksi, mutta yleensä panostan siihen kyllä rairuohoin ja kaivamalla tivut esiin.
Heh. Pääsiäistivut ovat rivissä pääsiäispuvun vieressä. :keijo:

Itse en harrasta pääsiäistä mitenkään sen kummemmin. En ainakaan koristele mitään. Suklaamunia syön, jos niitä tarjotaan, mämmiin en koske pitkällä tikullakaan.
"Hope is a good thing, maybe the best of things, and no good thing ever dies." - Red (The Shawshank Redemption)
Avatar
Jorssi
 
Viestit: 3287
Liittynyt: Ti 29 Huhti 2008 11:29

Re: Pääsiäinen ja sen vietto

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ti 10 Huhti 2012 22:31

Kuva

:virne:
Lyyra
Digipahuus
 
Viestit: 8187
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 02:56


Paluu Yleistä



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 14 vierailijaa

cron