Juhannus ja taikojen yö

Yleinen jutustelu tänne. Korvaa myös entisen kysyttävää -osion.

Juhannus ja taikojen yö

ViestiKirjoittaja Nugat » Ke 20 Kesä 2012 19:17

Juhannustaiat ovat osa juhannuksen juhlintaan liittyvää kansanperinnettä. Juhannuksena tehtiin taikoja lähinnä naimaonnea ja tulevaisuutta varten. Monet taioista tähtäsivät ennustuksiin tulevasta, varsinkin aviomiehen laadusta ja naimaonnesta, ja toisilla taioilla naimaonnea pyrittiin parantamaan. Naimisiinmenoon ja lempeen liittyvät taiat liittyvät erityisesti juhannukseen, sillä se on ollut muun muassa hedelmällisyyden juhla. Juhannustaioista monet tehtiin alasti. Nykyisin juhannustaiat ovat vähentyneet ja usko taikuuteen on hiipunut huomattavasti.
Juhannuskokko.

Yleinen nykypäiviin säilynyt taika on tapa laittaa paikkakunnasta ja perinteestä riippuen juuri tietty määrä, esimerkiksi seitsemän tai yhdeksän erilaista kukkaa tyynyn alle juhannusyöksi. Nukkuessa pitäisi sitten aviopuolison ilmaantua unessa.

Toinen yleinen taika nykyisin on kävellä juhannussaunan yhteydessä takapuoli edellä kohti puupinoa. Mihin halkoon takapuoli osuu, sellaisen rakastajan saa. Jos halko on halkaistu, se on jo toisen naisen varattu mies, jos se on kokonainen, se tulee täysin omaksi.

- Katsottaessa kaivoon, lampeen tai lähteeseen juhannusyönä, mieluiten alasti, näkee tulevan puolison.
- Saniaisen, kukattoman itiökasvin, saattoi uskomuksen mukaan nähdä kukkivan vain Juhannusyönä. Silloin kukka piti kiireesti poimia. Kukka toi poimijalleen taikavoimia. Juhannuksena kukkivaan saniaiseen liittyviä uskomuksia on tunnettu Suomen lisäksi esimerkiksi Baltian maissa.
- Jos juhannusyönä liikkui metsässä, saattoi joskus nähdä virvatulen palavan. Sen alta löytyisi aarre.
- Hyvän naimaonnen saa, jos juhannusyönä kierittelee alastomana kasteisella niityllä.
- Iivananpäivää (= juhannus) vasten yöllä kokon polttamisen perästä naimakuntoiset ja -haluiset tytöt vierittelivät alastomina poikatalojen ruispelloissa, jotta näiden talojen pojat rupeaisivat heitä armastelemaan.
- Kun juhannusaattoyöksi panee sitomattoman vihdan tyynynsä alle, näkee tulevan puolisonsa yöllä sitovan sen.
-Kun juoksee alasti saunasta tullessaan juhannusyönä ruisvainion ojia, niin yhdeksännessä ojassa tulee sulhanen vastaan.
-Kun juhannusyönä kiertää kolmikulmaisen pellon kolmeen kertaan alastomana, niin kolmannella kerralla tulee sitten se tuleva elämänkumppani vastaan.
-Tulevan puolisonsa näkee, kun menee juhannusyönä kosken keskelle vesikivelle istumaan ihan alasti, ainoastaan olkiside vyönä.
-Jos juhannusyönä tyttö lakaisee makuuhuoneensa lattian ilkosen alastonna punainen rihma vyötäisillä, niin hänen sulhasensa haamu tulee häntä tervehtimään.
-Tulevan puolison voi nähdä juhannusyönä unessa, jos on laittanut tyynynsä alle yhdeksällä heinällä sidotun kukkaseppeleen.
-Tulevasta sulhosta voi uneksia myös vasemman jalan sukka väärin päin jalassa.
-Tulevan sulhon voi nähdä, jos kello 12 juhannusyönä kiertää saunan kolmesti ja katsoo sitten luukusta sisään tai kurkistaa alastomana lähteeseen. Jos turvaudut saunatemppuun, varaa sulholle jokin lahja, sillä muuten pahat voimat uhkaavat.
- Mihin suuntaan juhannuskokon kärki kaatuu, sillä suunnalla oleva talo saisi pian naitettua tyttärensä.
-Juhannuskokon savu kääntyy sen suuntaan, joka pääsee pian naimisiin.
- Juhannuskokon poltettuaan hyppäävät tytöt lempeään nostaakseen kokon savun yli.
-Kun juhannusyönä asettaa peilit vastakkain ja toiseen peiliin katsoo, näkee toisesta peilistä tulevan sulhasensa/morsiamensa.
-Kun juhannussaunan jälkeen heittää saunavastan saunan katolle, niin siitä suunnasta, mihin vastan pää (puinen osa) osoittaa, tulee heittäjälle sulhanen.
- Kun juhannusyönä asettaa tyynynsä alle ennen nukkumaan menoa seitsemän erilaista kukkaa, jotka on poimittu seitsemältä eri niityltä, tulee yöllä unessa tuleva sulhanen tervehtimään.
-Juhannusaattona pitää virsikirja kädessä juosta seitsemän kertaa myötäpäivään pihan suurimman kiven ympärillä. Kun kivelle juhannusyönä palaa, näkee tulevan sulhasensa.
-Neito voi kuunnella juhannusyönä käen kukuntaa. Niin monta kertaa kuin kukahtaa, niin monta vuotta on sulhasen löytymiseen. Jos ei kuku lainkaan, tulee sulho vielä samana vuonna.
-Jos juhannusyönä kerää seitsemän kukkaa/yrttiä ja ylittää seitsemän aitaa ja nukkuu kukat tyynyn alla, niin unessa näkee tulevan sulhasen/morsiamen.


------------------------

Siinä juhannustaikoja Wikipedian malliin. :keijo: Avainsanahtan ovat neito ja alasti. :pahasetä:

Miten vietätte juhannuksen? Onko taikoja tullut kokeiltua? Miksi kaikki taiat ovat vain neidoille? Eikö miehillä ole omia? :riips: Vai saavatko ne vaan katsella, mokomatkin lurjukset. :nirppa:

Kukkasia olen joskus kerännyt tyynyn alle, mutta pitääkö niitä olla 7 vai 9? :raps: Olen yleensä kerännyt 7, mutta entäs jos se olikin väärin? :pillitys: Myös sukka väärin päin vasemmassa jalassa on kokeiltu. :tilt: En muista näinkö kummassakaan tapauksessa unta ollenkaan. :keijo: Ehkä tänä vuonna teen molemmat, olenhan sen verran keijo.

Joskus olen juhannussaunaan tehnyt vaikka mimmosia yrttivihtoja ja hankkinut joitain luonnollisia ihania saippuoita tunnelmaa luomaan. Kokko ollaan joka vuosi poltettu
ja sitä ihmetelty. Mun mielestä se on kyllä aika turha, mutta lämmittäähän se lumisateessa. :keijo:

Keskustelu siis asiasta tai asian vierestä. :tilt:
OwthebluddyellshudIknow?
Avatar
Nugat
Liisa ihmemaassa
 
Viestit: 1712
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 16:32

Re: Juhannus ja taikojen yö

ViestiKirjoittaja Suvi » Ke 20 Kesä 2012 19:28

Mä oon kokeillut kukkien keräämistä melkein joka vuosi, paitsi parina viimeisimpänä vuotena. Mä oon nähnyt ehkä kaksi unta, jotka muistan. Toinen oli meidän silloisesta undulaatista ja toinen oli ihan karsea painajainen. :keijo:

Kerran katsoin kaivoon. Näin tosin vaan itseni. :keijo: En tosin ollut alasti, eli ehkä siinä onkin se vika. :lanppu:

Ja olen jopa nukkunut sukka väärinpäin jalassa. :keijo: En nähnyt unia.

Muuten olen aika laiska juhannustaikojen suhteen.

Joskus olisi kyllä hauska keijoilla ja tehdä taikoja oikein kunnolla. :keijo: Tosin liian moniin taitaa liittyä vahvasti se nakupellenä juoksenteleminen, niin ei ehkä sittenkään. :virne:
Tilttiin meni myös ihminen.
Avatar
Suvi
Keijodemoni
 
Viestit: 6539
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 02:25
Paikkakunta: savuinen, sumuinen kaupunki

Re: Juhannus ja taikojen yö

ViestiKirjoittaja damn » Ke 20 Kesä 2012 19:36

Minua on huijattu. Isä väitti lapsena, että jos kerää seitsemän kukkaa tyynyn alle, niin sen jälkeen ei saa sanoa sanaakaan ennen nukahtamista, jos haluaa että taika käy toteen. Muistan kuinka pienenä tyttönä siskojen kanssa kihistiin innosta ja ois niin halunnut puhua ja arvailla toimiiko taika, mutta ei uskaltanut riskeerata puhumalla. Nyt jälkeenpäin kun miettii, niin isä on ollut aika fiksu, kun on yhtenä kesäyönä saanut tytöt hiljennettyä noin helpolla, eikä ole joutunut kuuntelemaan supinaa ties kuinka kauan.
Fail, fail again, fail better.
Avatar
damn
 
Viestit: 1506
Liittynyt: Pe 08 Elo 2008 14:59

Re: Juhannus ja taikojen yö

ViestiKirjoittaja L-S » La 23 Kesä 2012 00:24

damn :virne:

Sukka väärinpäin jalassa -taikaahan voisi jopa kokeilla. :keijo:
Se on suhteellisen vaivaton, mitään kukkasia tahi yrttejä en jaksa poimia saati alasti missään juoksennella. Peltoja, vainioita ja lähteitäkin on vähänlaisesti tässä lähistöllä saatavilla. Ja kaikenlaiset vihdat ja kukat tyynyn allakin ovat kovin sotkuisia.

En muista että olisin koskaan erityisesti kokeillut taikoja, vaikka suurin piirtein joka juhannus joku niistäkin mulle mainitsee...
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
Avatar
L-S
Tohtoripissis
 
Viestit: 3965
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 21:23
Paikkakunta: Kotona

Re: Juhannus ja taikojen yö

ViestiKirjoittaja Pascal Lemoix » La 23 Kesä 2012 02:16

Miehiä kuvastaa juhannuksessa se salko... :p

Muuten voisi kyllä hyvin kuvitella, että jos neidot alasti juhannusyössä esiintyvät, niin kyllä se naimaonnea voi lisätä varsinkin lyhyellä tähtäimellä ihan kivastikin.
"Tunne ei koskaan valehtele."
-Jorma Uotinen
Avatar
Pascal Lemoix
 
Viestit: 5211
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 00:54
Paikkakunta: L, Espoo

Re: Juhannus ja taikojen yö

ViestiKirjoittaja Pascal Lemoix » La 23 Kesä 2012 13:57

Juhannusjunassa mainittiin poikien osaltakin yksi taika, jossa kiivettiin katolle tähyilemään aarteita.

--

Itse näin juhannusyönä yhdestä kollegasta unta kahteenkin otteeseen, joten hän lienee tuleva morsian :o:
"Tunne ei koskaan valehtele."
-Jorma Uotinen
Avatar
Pascal Lemoix
 
Viestit: 5211
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 00:54
Paikkakunta: L, Espoo

Re: Juhannus ja taikojen yö

ViestiKirjoittaja L-S » La 23 Kesä 2012 14:29

Mun unessa oli muistaakseni joku mies, joka ajoi autoa, mutta en muista yhtään miltä tyyppi näytti. :riips: :keijo:
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
Avatar
L-S
Tohtoripissis
 
Viestit: 3965
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 21:23
Paikkakunta: Kotona

Re: Juhannus ja taikojen yö

ViestiKirjoittaja Nugat » La 23 Kesä 2012 14:53

Sukka- ja kukkaniksi kokeiltu oikein hartaudella ja ajatuksen kanssa. :tilt: Unet olivat normivilkkaat, mutta aivan selvä miesosio siinä oli. :juoni: Tiedä sitten johtuiko se vain toiveajattelusta vai mistä, mutta kyllä onnenkyyneleet olivat molemmilla unessa lähellä. :virne: :pilvi: Katsotaan nyt mitä tulevaisuudessa tapahtuu. :juoni: Mutta oli miten oli, mukava olo unesta tuli. :tilt:

Tarkennetaan vielä, että en kuitenkaan hyppinyt alasti 10 aidan yli, siinä tulisi niin monta kilometriä ennen kuin edes toisen aidan kohtaa, että varmana joku sulhasehdokas tulisi vastaan ilman uniakin. :virne:
OwthebluddyellshudIknow?
Avatar
Nugat
Liisa ihmemaassa
 
Viestit: 1712
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 16:32

Re: Juhannus ja taikojen yö

ViestiKirjoittaja Suvi » La 23 Kesä 2012 18:38

Kerättiin kaverin kanssa kukkia. :keijo: En nähnyt unia. :pillitys: Ainoastaan sellaista, jossa tappelin siskoni kanssa :pillitys: Mitäköhän tuo merkkaa. :raps:
Tilttiin meni myös ihminen.
Avatar
Suvi
Keijodemoni
 
Viestit: 6539
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 02:25
Paikkakunta: savuinen, sumuinen kaupunki

Re: Juhannus ja taikojen yö

ViestiKirjoittaja Kibaya » Su 24 Kesä 2012 14:13

Näin perjantaita vasten ihmissuhdeunen :o:
Juhannuksena en nähnyt mieleen jääneitä unia.

Mutta se festari- ja rokkikeikkauni :sekopää:
Oli aika... No, ihana :hullu:
Ei mitään käryä siitä kuka se oli tai mitään sellaista, mutta kun siinä oli PKT ja läheisyyttä ja sitten se joku muu ja kaiken kruunasi 30 seconds to Mars :sydän:

Ei ollut heinää, eikä taikoja.
Eikä kai edes juhannus :virne:
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Avatar
Kibaya
Hörhökeijotar
 
Viestit: 6667
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 17:19
Paikkakunta: Syövereissä.

Re: Juhannus ja taikojen yö

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Ma 25 Kesä 2012 11:18

Oli kiva juhannus. Oikein rentouttava. :pilvi:

Olin mökkeilemässä Miehekkeen, Miehekkeen äidin ja tämän miehen kanssa. Järveen tuli pari kertaa pulahdettua, join yhden siiderin (Black rat :kuola: ), luin Tieteen kuvalehtiä, pelasin korttia ja virkkasin vähän. Petankia pelattiin vähän, mutta sitä ei viitsinyt kauaa pelata, kun koira-rukka oli ihan hermona siitä, että palloa heitettiin eikä hän saanut noutaa. :virne: Söimme hyvin ja menimme juhannusaattoiltanakin jo ennen klo 24 nukkumaan. :virne: Juhannuspäivänä meni kuitenkin myöhemmälle, sillä saunaan menimme puolen yön tienoilla ja pikaisen saunomisen jälkeen ei malttanut heti siirtyä unten maille.

Muoks. En minä taikoja tehnyt, mutta miespuolinen opinto-ohjaajamme oli kyllä unessani. :töktök:
Life is short until it's not
Honestly it's kinda long


Orla Gartland - You aren't special, babe
Avatar
marenkienkeli
labrakärpänen
 
Viestit: 5251
Liittynyt: Pe 02 Touko 2008 20:36

Re: Juhannus ja taikojen yö

ViestiKirjoittaja Pascal Lemoix » La 08 Kesä 2013 14:35

Vaikken niin erityinen hörhör-ihminen olekaan, niin eikö sitten pitäisi olla energiakentät kunnossa, kun viettää juhannusyön myyttisessä Islannissa, jossa neljä elementtiä yhdistyvät jännäksi kokonaisuudeksi. :D

Mä olisin luullut, että se on pohjoisemmassa kuin mitä on. Sehän jää napapiirin alapuolelle eli ihan navanalussaari koko Islanti. :P
"Tunne ei koskaan valehtele."
-Jorma Uotinen
Avatar
Pascal Lemoix
 
Viestit: 5211
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 00:54
Paikkakunta: L, Espoo


Paluu Yleistä



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 20 vierailijaa

cron