Vuodenajan vaihtuminen

Yleinen jutustelu tänne. Korvaa myös entisen kysyttävää -osion.

Mikä on paras vuodenaikasi?

Talvi
4
11%
Kevät
1
3%
Kesä
16
46%
Syys
10
29%
Olen tyttö ja shoppailen. Kauppakeskuksista ei näe ulos.
0
Ei ääniä
Kaikki kelpaa.
4
11%
 
Ääniä yhteensä : 35

Re: Vuodenajan vaihtuminen

ViestiKirjoittaja Lyyra » Pe 26 Loka 2012 07:42

Lunta!! :woohoo:

Ei se kyllä varmaan iltaan asti pysy, mutta onpahan sitä silti ainakin hetken aikaa. :pilvi:
Lyyra
Digipahuus
 
Viestit: 8187
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 02:56

Re: Vuodenajan vaihtuminen

ViestiKirjoittaja Kibaya » Pe 26 Loka 2012 10:04

Lunta :epäilevä:
Ensireaktio oli, että nyt ei enää jaksa. Mitään. Annan kaiken periksi ja ihanvitunsama. Aina kun silmä osuu ikkunasta ulos, iskee haikeus.
Sitten tulee joku järkinenkin kehiin. Seuraavaksi se on semmoista räntäistä sohjoa, joka tunkeutuu kengästä sisään ja kastelee jalat. Jos yöllä on pakkasta, on aamulla liukasta.
Uskallanko mennnä ulos?
Meillä on ainakin kaikki pihan lehdet tuolla alla.
Haluan olla karhu ja nukkua sinne kevääseen :huoh:
:epäilevä:

Yksi hyvä asia tässä on.
Mun ikivanha duffelitakki on just nyt muodikas :keijoei: :läps:
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Avatar
Kibaya
Hörhökeijotar
 
Viestit: 6667
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 17:19
Paikkakunta: Syövereissä.

Re: Vuodenajan vaihtuminen

ViestiKirjoittaja L-S » Pe 26 Loka 2012 11:39

Eilen aamulla oli kaunista ja aurinkoista ja keltaiset ja oranssit lehdet vaahteroissa. :D

Sitten tuli lunta. :läps:
No, on nytkin huisin kaunista, kun se lumi on jäänyt puiden oksillekin. Mutta totisesti liukasta, kun niitä lehtiäkin on vielä runsain mitoin maassa ja sitten jäätä/sohjoa/lunta. Ja tuskin toi kauneus kauaa kestää, vaan muuttuu pian rumaksi ja entistä ärsyttävämmäksi. Vastahan oli kesä. :huoh:

Tällainen sää saisi olla jouluna, mieluummin kuin nyt kaksi kuukautta liian aikaisin.
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
Avatar
L-S
Tohtoripissis
 
Viestit: 3965
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 21:23
Paikkakunta: Kotona

Re: Vuodenajan vaihtuminen

ViestiKirjoittaja Nugat » Pe 26 Loka 2012 19:58

Lunta!!! :woohoo:

Oli niin kaunis päivä! :sydän: Sininen taivas, lunta maassa ja ruskaisia lehtiä lumen päällä... Miten ihanan kuvauksellista. :hymyhali:

Harmi kun tuo ei pysy. :huoh:

Ja lumi yllätti taas autoilijat. :ei:
OwthebluddyellshudIknow?
Avatar
Nugat
Liisa ihmemaassa
 
Viestit: 1712
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 16:32

Re: Vuodenajan vaihtuminen

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Pe 26 Loka 2012 20:36

Mua pelottaa huominen, kun pitäisi mennä aamulla ulos. Jalka ei kuitenkaan ole vielä kunnolla kuntoutunut nyrjähdyksen jälkeen. Jos siellä on vielä kovin liukasta? Entä jos mä nyrjäytän jalkani uudelleen? :ahistus: Ihan tyhmäähän tuollaista on etukäteen murehtia, muttaa ei kai sitä omille ajatuksilleen mitään voi. :huoh:
Life is short until it's not
Honestly it's kinda long


Orla Gartland - You aren't special, babe
Avatar
marenkienkeli
labrakärpänen
 
Viestit: 5251
Liittynyt: Pe 02 Touko 2008 20:36

Re: Vuodenajan vaihtuminen

ViestiKirjoittaja Emilia » La 27 Loka 2012 14:13

Pakkanen ja atooppinen iho. :friikkipeukku:
Tule jo kesä! :huoh:
Elämän pienistä asioista kaikkein suurin on se,
joka pienuudellaan mullistaa elämämme loppuiäksi.
Avatar
Emilia
 
Viestit: 2931
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 15:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vuodenajan vaihtuminen

ViestiKirjoittaja Tr*ina » La 03 Marras 2012 22:46

Marraskuu on saapunut. Monelle marraskuu on kuukausista vihatuin, minä taas pidän sitä aliarvostetuimpana kuukautena. Marraskuussa on melankoliaa, mutta myös siitä johtuvaa pehmeyttä ja kauneutta. Hiipuva, hiljainen kuukausi.

Viime viikonloppu oli muuten aivan mahtava, se täysikuuta edeltävä. Niitä kirkkaita pakkaspäiviä!

Viikolla oli satanut ensilumi ja siitä oli pieniä rippeitä maassa siellä täällä. Sunnuntaina lähdin Suomenlinnaan katsomaan auringonlaskun. Suomenlinna on siihen paras paikka talvikaudella. Oli ihanaa paistatella kalliolla lämmössä, katsella auringon kulkua taivaanrantaa kohti. Meri loiski laiskasti, ulappaa kynti laivat. Kun aurinko oli laskenut, toiselta puolen saarta nousi täysikuu. Valo häilyi pitkään saaren yllä. Ilmassa tuoksui pakkanen.
Juha Mieto: "Onnellisuus syntyy vuodenaikojen tarkkailusta."
Tr*ina
 
Viestit: 541
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 01:41

Re: Vuodenajan vaihtuminen

ViestiKirjoittaja Kibaya » La 03 Marras 2012 22:49

Minkä auringon :epäilevä:
Tänään sitä näkyi ehkä 10min :epäilevä:

Viiden tunnin hämärä kahden pimeän välissä - marraskuu.
:epäilevä:

Ja vaan siksi, että niitä hiton kelloja piti kääntää. Muutoin pimeys tulisi viideltä, kun nyt se tulee neljältä.
Vittu!
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Avatar
Kibaya
Hörhökeijotar
 
Viestit: 6667
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 17:19
Paikkakunta: Syövereissä.

Re: Vuodenajan vaihtuminen

ViestiKirjoittaja Shay » La 03 Marras 2012 23:55

Marraskuu on mun lempparikuukausia. Syksy on kivaa ja mullon synttärit. :pomppuhymy:
Jos ei vaan tarvis olla töissä sitä aikaa, ku on valosaa... :epäilevä:
Lift me up above this, the broken, the empty. Lift me up and help me to fly away!
Avatar
Shay
Hukkasusi
 
Viestit: 3056
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 20:32
Paikkakunta: Pään sisällä pimeässä

Re: Vuodenajan vaihtuminen

ViestiKirjoittaja L-S » Su 04 Marras 2012 00:18

Marraskuu on kuukausista julmin. Kakki ankeutuu ja harmaantuu pikku hiljaa, ja sitten on niitä sateisia ja ankeita päiviä jolloin ei tunnu tulevan juuri lainkaan valoisaa. Tai valoa ei ylipäänsä näe, jos aamulla on pimeää ja illalla on pimeää ja töissä ei ole ikkunan vieressä.

Marraskuussa mulle on usein tullut päiväunikierre. Nukahdan illalla sohvalle tunniksi tai pariksi. :epäilevä:
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
Avatar
L-S
Tohtoripissis
 
Viestit: 3965
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 21:23
Paikkakunta: Kotona

Re: Vuodenajan vaihtuminen

ViestiKirjoittaja theia » Su 04 Marras 2012 12:53

L-S kirjoitti: Kakki ankeutuu ja harmaantuu pikku hiljaa

Mä repesin tälle ihan tahattomasti :keijo: ihan paras kirjoitusvirhe :keijo:
t. theia 10 vee
so weak and powerless.
Avatar
theia
Pahvi
 
Viestit: 3417
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 23:56
Paikkakunta: Sherwood

Re: Vuodenajan vaihtuminen

ViestiKirjoittaja L-S » Su 04 Marras 2012 13:01

:läps:

Mulla on varmaan joku äkillinen lukihäiriö, kun sain tuosta theian viestistäkin katsoa hetken, että missä tossa muka on se kirjoitusvirhe. :keijo:
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
Avatar
L-S
Tohtoripissis
 
Viestit: 3965
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 21:23
Paikkakunta: Kotona

Re: Vuodenajan vaihtuminen

ViestiKirjoittaja Suvi » Su 04 Marras 2012 13:10

L-S kirjoitti::läps:

Mulla on varmaan joku äkillinen lukihäiriö, kun sain tuosta theian viestistäkin katsoa hetken, että missä tossa muka on se kirjoitusvirhe. :keijo:


Mullakin kesti tosi piiitkään tajuta. :keijo: :virne: :läps: :keijo:
Tilttiin meni myös ihminen.
Avatar
Suvi
Keijodemoni
 
Viestit: 6539
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 02:25
Paikkakunta: savuinen, sumuinen kaupunki

Re: Vuodenajan vaihtuminen

ViestiKirjoittaja Lyyra » Su 04 Marras 2012 13:44

Suvi kirjoitti:
L-S kirjoitti: :läps:
Mulla on varmaan joku äkillinen lukihäiriö, kun sain tuosta theian viestistäkin katsoa hetken, että missä tossa muka on se kirjoitusvirhe. :keijo:

Mullakin kesti tosi piiitkään tajuta. :keijo: :virne: :läps: :keijo:

En määkään huomannut ekalla kerralla. On kyllä melkein yhtä hyvä kuin mun joskus vanhanaikaisella kännykällä kirjoittamani "valkoripuli". :keijo:
Lyyra
Digipahuus
 
Viestit: 8187
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 02:56

Re: Vuodenajan vaihtuminen

ViestiKirjoittaja Pascal Lemoix » Su 04 Marras 2012 22:25

Nyt olen parina päivänä havahtunut 17.15 siihen, että kello on varmaan jotain seitsemän-kahdeksan, kun on niin pimeätä. Vähän sellaisen pelonsekaisen kouraisun säestämänä vieläpä.

Ensi viikolla on Karjala-turnaus ja isänpäivä. Rasittavimpina vuosina sekin on tuonut edes pienen juhlan tunnun, vaikka valottomuus alkaa painaa päälle.

Vaikka kyllä tässä miettii, että jos alkaa olla puhki jo nyt, niin kuinka kauan meneekään kevääseen.
"Tunne ei koskaan valehtele."
-Jorma Uotinen
Avatar
Pascal Lemoix
 
Viestit: 5211
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 00:54
Paikkakunta: L, Espoo

Re: Vuodenajan vaihtuminen

ViestiKirjoittaja Pvi » Ti 06 Marras 2012 02:41

Mulla oli notkahdus pari viikkoa sitten. Tuntui, että vielä on hirveästi kauheasti paljon syksyä jäljellä. Mä en tiedä, mitä teen. ....on kai pakko laittaa mummut laitokseen...

Nyt jotenkin helpompi. Kolmeksi viikoksi on kuviot selvät. Ja sitten on vaan kolme viikkoa, eli yksi mitä mä teen on jäljellä, ja sitäkin työtä voi venyttää aavistuksen. Eikä musiikkeja tarvitse niin pohtia, kun joulumusaa tuuttiin vaan!

Nyt on kerrankin odotuksen aika alkanut marraskuussa. Tällä ajalla on joku merkitys. Viimeinen rutistus. Rutistus Pimeässä, lempeä.

... joo. unten aika.
Rohkeus kuulua tähän.
Pvi
 
Viestit: 1267
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 13:55

Re: Vuodenajan vaihtuminen

ViestiKirjoittaja Tr*ina » To 22 Marras 2012 19:05

Syksyssä on siirrytty johonkin uuteen vaiheeseen. Sää on muuttunut ja luonto riisuttu täysin. On alkanut tuulla. Harmaita päiviä, kosteita ja tuulisia. Syyssäistä se vähiten mieluisa.

Aurinkoakaan ei ole näkynyt taas viikkoon. Ensi viikolla on täydenkuun aika, eikö säätilan pitäisi jo kirkastua ja pakastua? Aurinkoisista loppusyksyn päivistä olen löytänyt uuden ilon aiheen: auringonnousun. Itse olen niitä, jotka heräävät liian myöhään nähdäkseen auringonnousun. Vain syksyllä ja talvella se on mahdollista.

Seija Paakkonen kertoi viime viikolla, että lämmin on ollut syksy, mutta ei vielä sentään poikkeuksellisen lämmin.

Onneksi joulu tulee. Sunnuntaina Helsingissä sytytetään jouluvalot. :sydän:
Juha Mieto: "Onnellisuus syntyy vuodenaikojen tarkkailusta."
Tr*ina
 
Viestit: 541
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 01:41

Re: Vuodenajan vaihtuminen

ViestiKirjoittaja Tr*ina » Ti 25 Joulu 2012 13:11

Pikkuhiljaa olen tottunut talveen, mutta ei se ihan käden käänteessä käynyt.

Talvi tuli rysäyksellä marras- ja joulukuun vaihteessa - ja niin tuli paniikkikin. Kaikki muuttui liian äkkiä ja liian dramaattisesti. Eniten ahdisti se, että enää ei voinut istua penkillä metsän laidalla, penkki oli hautautunut lumeen. Elämä muutti sisätiloihin.

Juuri niihin aikoihin olisi pitänyt alkaa etsiä uuttaa asuntoa. Vielä marraskuussa olin sitä mieltä, että vietän koko talven Suomessa, mikäs tässä. Talven tultua en pystynyt lukemaan asuntoilmoituksia. Edessä odottavat neljä, viisi kuukautta pakkasta ja lunta tuntuivat kohtuuttomalta koetukselta.

Nyt tunnen talvea hieman paremmin. Enemmän kuin talvipäivistä pidän talviöistä. Talvipäivät ovat harmaanvalkoisia, öissä on enemmän sävyjä. Pimeys ja valkeus yhdistyvät oudoksi ilmiöksi, josta ei osaa sanoa, onko se musta vai valkoinen.

Aurinkoa ei ole liiemmin näkynyt. Olen laskenut päiviä. Toinen joulukuuta oli poutaa iltapäivällä, neljästoista joulukuuta aurinko pilkahti kymmenisen minuuttia pilvivuoren takaa, kahdeskymmenesensimmäinen päivä poutaa riitti pitkin päivää.

Tuona päivänä kävin Suomenlinnassa. Ehdin saareen vasta kolmen aikoihin, auringon jo laskettua. Venelaiturilla odotti suuri joukko ihmisiä mantereelle pääsyä, saareen oli matkalla vain kourallinen ihmisiä. Pakkanen kiristyi.

Kävelin pitkin narskuvia polkuja lempipaikkaani, siinne missä meri on kaivanut pienen poukaman kallioihin. Saari on siltä kohtaa kapeimmillaan. Kun nousee ylös kukkulalle, näkee meren kummallakin puolen saarta, idässä ja lännessä.

Uimarannan puolella meri ei ollut vielä jäätynyt. Se läikkyi valkoisten kallioiden välissä suurena taivaan peilinä, auringonlaskun värjäämänä. Yritin keksiä veden värille nimen, en osannut. Vastarannan taivas, se oli sininen, mutta ei sellainen, mitä kutsutaan taivaansiniseksi. Se oli kirkkaampi, heleämpi, hempeämpi.

Kävelin kallioilla pitkään, annoin yön laskea, värien tummua. Kesän kauneus, mitä se oli. Yritin muistaa, en muistanut. Talvi, mietin, kauneimmillaan se on kaikista vuodenajoista kaikkein kaunein.

Valleilta kuului huuto. Näin välähdyksen valkoisilla rinteillä. Siellä kiiti pulkka.
Juha Mieto: "Onnellisuus syntyy vuodenaikojen tarkkailusta."
Tr*ina
 
Viestit: 541
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 01:41

Re: Vuodenajan vaihtuminen

ViestiKirjoittaja Tr*ina » To 27 Joulu 2012 23:20

Herättyäni luonto näytti toiselta.

Uudessa asunnossa suurinta iloa oli tuottannut puiden valkoiset oksistot. Ikkuna oli niin korkealla, että puista korkeimpien latvat yltivät sen tasolla. Tuolin olin siirtänyt pöydän pitkältä sivulta päätyyn, niin että aina ulos katsoessani näin puista mahtavimman, männyn. Nyt se oli tiputtanut valkoisen asunsa.

Ulkona oli helppo hengittää, se ei tuntunut miltään. Tuoksui toisenlaiselta. Se tuoksu vahvistui mitä lähemmäksi pääsin metsää, kinoksia. Sulavan lumen tuoksu.

Näin päättyi kuukauden kestänyt pakkasjakso Helsingissä. Tuli ruma talvi, hyvältä tuoksuva.
Juha Mieto: "Onnellisuus syntyy vuodenaikojen tarkkailusta."
Tr*ina
 
Viestit: 541
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 01:41

Re: Vuodenajan vaihtuminen

ViestiKirjoittaja skray » Ke 09 Tammi 2013 18:53

Tänään kun tulin töistä, oli mielestäni jo selkeästi valoisampaa tuossa puoli viiden aikaan iltapäivällä, kuin viime viikolla samaan aikaan. Valoisampi aika on siis jo matkalla. :D
Onneksi horsma tietää itse oman arvonsa.
Avatar
skray
 
Viestit: 2804
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 16:49
Paikkakunta: Maalla

Re: Vuodenajan vaihtuminen

ViestiKirjoittaja Shay » To 10 Tammi 2013 18:21

skray kirjoitti:Tänään kun tulin töistä, oli mielestäni jo selkeästi valoisampaa tuossa puoli viiden aikaan iltapäivällä, kuin viime viikolla samaan aikaan. Valoisampi aika on siis jo matkalla. :D

Huomasin ite samaa. :tilt: Miksi kuitenki tuntuu, että pimeä tulee syksyllä niin paljon nopiampaa kuin valoisa keväällä? :huoh:
Lift me up above this, the broken, the empty. Lift me up and help me to fly away!
Avatar
Shay
Hukkasusi
 
Viestit: 3056
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 20:32
Paikkakunta: Pään sisällä pimeässä

Re: Vuodenajan vaihtuminen

ViestiKirjoittaja Jorssi » To 10 Tammi 2013 21:33

Shay kirjoitti:Miksi kuitenki tuntuu, että pimeä tulee syksyllä niin paljon nopiampaa kuin valoisa keväällä? :huoh:
Koska syksyllä ei ole lunta ja keväällä yleensä on. :lanppu:
"Hope is a good thing, maybe the best of things, and no good thing ever dies." - Red (The Shawshank Redemption)
Avatar
Jorssi
 
Viestit: 3287
Liittynyt: Ti 29 Huhti 2008 11:29

Re: Vuodenajan vaihtuminen

ViestiKirjoittaja Lyyra » To 10 Tammi 2013 21:36

Jorssi kirjoitti:
Shay kirjoitti:Miksi kuitenki tuntuu, että pimeä tulee syksyllä niin paljon nopiampaa kuin valoisa keväällä? :huoh:
Koska syksyllä ei ole lunta ja keväällä yleensä on. :lanppu:

Musta taas tuntuu, että valoisa tulee paljon nopeammin. Ja varmaan se johtuu juurikin tuosta lumesta.
Lyyra
Digipahuus
 
Viestit: 8187
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 02:56

Re: Vuodenajan vaihtuminen

ViestiKirjoittaja Shay » To 10 Tammi 2013 22:53

Jorssi kirjoitti:
Shay kirjoitti:Miksi kuitenki tuntuu, että pimeä tulee syksyllä niin paljon nopiampaa kuin valoisa keväällä? :huoh:
Koska syksyllä ei ole lunta ja keväällä yleensä on. :lanppu:

Eiku syksyllä sen huomaa joka viikko, milloin aurinko nousee tai laskee vähän myöhemmin ja sitten, hups, on jo talvipäivänseisaus. Mutta keväällä tuntuu, että joka viikko on edelleen yhtä pimiää samaan aikaan eikä homma edisty mihinkään. :( Tymä pimeys.
Lift me up above this, the broken, the empty. Lift me up and help me to fly away!
Avatar
Shay
Hukkasusi
 
Viestit: 3056
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 20:32
Paikkakunta: Pään sisällä pimeässä

Re: Vuodenajan vaihtuminen

ViestiKirjoittaja Lyyra » To 10 Tammi 2013 23:22

Shay kirjoitti:
Jorssi kirjoitti:
Shay kirjoitti:Miksi kuitenki tuntuu, että pimeä tulee syksyllä niin paljon nopiampaa kuin valoisa keväällä? :huoh:
Koska syksyllä ei ole lunta ja keväällä yleensä on. :lanppu:

Eiku syksyllä sen huomaa joka viikko, milloin aurinko nousee tai laskee vähän myöhemmin ja sitten, hups, on jo talvipäivänseisaus. Mutta keväällä tuntuu, että joka viikko on edelleen yhtä pimiää samaan aikaan eikä homma edisty mihinkään. :( Tymä pimeys.

Mulla menee just toisin päin. Keväällä huomaa joka viikko, että taas on päivä vähän pidempi kuin viikko sitten. Pimentymistä en niinkään huomaa.
Lyyra
Digipahuus
 
Viestit: 8187
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 02:56

EdellinenSeuraava

Paluu Yleistä



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa