Työ- ja koulumatkat

Yleinen jutustelu tänne. Korvaa myös entisen kysyttävää -osion.

Työ- ja koulumatkat

ViestiKirjoittaja päivänpolttaja » To 01 Marras 2012 18:30

Miten matkaat päivittäin töihin tai kouluun? Käveletkö, pyöräiletkö, ajatko omalla autolla vai käytätkö julkisia? Onko työ- tai opiskelupaikkasi korttelin takana vai kymmenien kilometrien päässä? Kuluuko matka eri tavalla eri vuodenaikoina?

Itse en omista henkilöautoa ja julkinen liikenne on paikkakunnallani suhteellisen vähäistä, joten kuljen joko pyörällä tai kävellen. Minulla on töitä kahdessa eri rakennuksessa, joista toiseen on noin kymmenen minuutin kävelymatka ja toiseen kestää ehkä 20 minuuttia. Pyörällä pääsee melkein puolet nopeammin. Talven lähestyessä olen alkanut suosia kävelyä, koska keli on ollut vähän liian liukas pyöräilyyn.

Opiskelupaikkakunnalla pyöräilin yliopistolle aina siihen asti, kunnes pyörä varastettiin. En viitsinyt ostaa uutta, vaan siirryin kokonaan käyttämään julkisia, joita aiemmin oli lähinnä vain huonoilla keleillä tullut käytettyä. Matkaa oli sen verran, että puolisen tuntia olisi mennyt omin jaloin. Nykyään työmatka on sen verran lyhyt, että kävelen sen mielelläni. Kävellessä voi rauhoittua ja ajatella samalla kaikkia asioita toisin kuin pyörällä liikkuessa, sillä pyöräillessä on vähän enemmän kiireen maku ja liikennettä joutuu seuraamaan enemmän. Reitti ei myöskään ole erityisen pyöräily-ystävällinen, kun varsinaista pyörätietä ei ole välillä ollenkaan, risteyksiä on muutama ja joutuu vähän puikkelehtimaan.
Meillä on kuule kaikilla rajoitteemme. :keijo:
päivänpolttaja
 
Viestit: 1033
Liittynyt: Su 26 Huhti 2009 22:58

Re: Työ- ja koulumatkat

ViestiKirjoittaja skray » To 01 Marras 2012 19:28

Mä asuin ennen ihanan lähellä työpaikkaa. Nyt parkkeeraan autoni siihen meidän vanhalle kadulle ja kävelen vielä siitä sen muutaman minuutin matkan. :huoh: Täältä maalta on suht pitkä matka, n. 15 kilsaa, ja paljon muitakin liikkeellä usein samoihin aikoihin kuin minä, joten matkaan menee kaikenkaikkiaan jopa 30-40 minuuttia, riippuen parkkipaikan etsinnän kestosta. Tuntuu välillä turhan pitkältä matkalta verrattuna vanhaan, mutta kohta oon onneks unohtanu sen onnen. Onneksi päästään miehekkeen kanssa vähintään pari kertaa viikossa samalla autolla töihin, niin säästyy niin rahaa kuin vaivaakin.

Menisin niin paljon mieluummin julkisen liikenteen mukana, mutta lähin bussi taitaa pysähtyä noin 7 kilsan päähän. En kävele sinne pysäkille. :keijo:
Olis täällä tosin joku kyläbussi tms, joka maksais vähän, mutta se pitäis kai tilata edellisenä päivänä valmiiksi. Ja se hakis kotoa ja tois sovittaessa kotiin, mutta matkoihin vois kulua vaikka kuinka aikaa, kun se sit hakee muitakin kyytiin kodeistaan. Ei sopis mun aikatauluihin siis, kun töissä pitää kuitenkin olla just sillon kun tyävuoro alkaa, eikä sitten kun kaikki mummat on haettu kyytiin ja kaupunkiin asti päästään. :keijo:
Onneksi horsma tietää itse oman arvonsa.
Avatar
skray
 
Viestit: 2804
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 16:49
Paikkakunta: Maalla

Re: Työ- ja koulumatkat

ViestiKirjoittaja Nugat » To 01 Marras 2012 19:44

skray kirjoitti:Täältä maalta on suht pitkä matka, n. 15 kilsaa, ja paljon muitakin liikkeellä usein samoihin aikoihin kuin minä, joten matkaan menee kaikenkaikkiaan jopa 30-40 minuuttia, riippuen parkkipaikan etsinnän kestosta. Tuntuu välillä turhan pitkältä matkalta verrattuna vanhaan, mutta kohta oon onneks unohtanu sen onnen.


Tässä huomaa eron omaan asuinpaikkaani ja matkan kestoon. Täysin korvesta yli 50 km Helsingin keskustaan: 50 min. :tilt: Tosin jos siellä olin töissä jätin auton johonkin matkan varrelle ja luikin metrolla loppumatkan ohittaen aamu- ja iltaruuhkat. Ilmeisesti skrayllä on matkan varrella paljonkin ruuhkaa ja esteitä. Mä vaan paahdan suoraan. :keijo:

Tällä hetkellä työpaikka on niin pitkällä, että kerran viikossa sinne, yöpyminen ja sitten takaisin. En vielä osaa sanoa, että onko tämä kovinkin rankkaa vai ei, mutta vielä olen siinä pisteessä notta kaikki on ok. :keijo:
OwthebluddyellshudIknow?
Avatar
Nugat
Liisa ihmemaassa
 
Viestit: 1712
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 16:32

Re: Työ- ja koulumatkat

ViestiKirjoittaja skray » To 01 Marras 2012 19:49

Nugat kirjoitti:
skray kirjoitti:Täältä maalta on suht pitkä matka, n. 15 kilsaa, ja paljon muitakin liikkeellä usein samoihin aikoihin kuin minä, joten matkaan menee kaikenkaikkiaan jopa 30-40 minuuttia, riippuen parkkipaikan etsinnän kestosta. Tuntuu välillä turhan pitkältä matkalta verrattuna vanhaan, mutta kohta oon onneks unohtanu sen onnen.


Tässä huomaa eron omaan asuinpaikkaani ja matkan kestoon. Täysin korvesta yli 50 km Helsingin keskustaan: 50 min. :tilt: Tosin jos siellä olin töissä jätin auton johonkin matkan varrelle ja luikin metrolla loppumatkan ohittaen aamu- ja iltaruuhkat. Ilmeisesti skrayllä on matkan varrella paljonkin ruuhkaa ja esteitä. Mä vaan paahdan suoraan. :keijo:


No meillä on suurin osa matkasta 50km/h vauhti, PALJON autoja (kun ei sitä bussia ole...) ja tietyöt hyvin kesken aika monessa kohtaa ja hitosti liikennevaloja ja pari hassua tietöiden takia tehtyä liikenneympyrää, joita suurin osa autoilijoista ei tajua liikenneympyröiksi ja se sotkee.. että jee.
Onneksi horsma tietää itse oman arvonsa.
Avatar
skray
 
Viestit: 2804
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 16:49
Paikkakunta: Maalla

Re: Työ- ja koulumatkat

ViestiKirjoittaja Kuolo » To 01 Marras 2012 21:02

Autollahan sitä tulee matkat taitettua, mutta firman piikkiin niinnannunnan. Mie ajan firman pakulla kotia asti ja yleensä poimin työkaverin kyytiin tosta parin kilsan päästä matkan varrelta. Hirmusen näppärää on ja lompakollekin on tosi näppärää. Ainoo ongelma on se, ettei omalla autolla tuu ajettua paljoo, niin siihen tulee vähän seisomisen vikkaa.

Työmatka kestää jotain 15 minuutin ja 1½ tunnin väliltä. Se aina riippuu siitä mihin mennään. Jos menee hallille tai lähimpään tehtaaseen, on se vartti ja joku 20 kilsaa, jos menee kauimmalle tehtaalle missä normaalisti käydään on se joku 90 kilsaa ja puolisentoista tuntia. Tosin sillä matkalla pitää yleensä käydä kaappaamassa kahvia mukaan, niin siinä menee aina hetki.
Se on kyl jännä miten vaikka tuota melkosen yleistä 50 kilsan matkaa on tottunu ajamaan. Joskus ennen ei ois tullu mieleenkään ajaa 50 kilsaa töihin, mut nyt se tuntuu ihan normaalilta matkalta. Eikä siihen nyt mee kun 40 minuuttia kun saa posottaa satasta koko matkan.
Avatar
Kuolo
Site Admin
 
Viestit: 1321
Liittynyt: To 24 Huhti 2008 22:53

Re: Työ- ja koulumatkat

ViestiKirjoittaja Kibaya » To 01 Marras 2012 21:08

:töktök:

Muistuttaapa se.

Siirsin oikeaan ketjuun tän viestin :virne:

Jatkakkee. Mulla ei oo kumpiakaan matkoja kuljettavana just nyt.
Viimeksi muokannut Kibaya päivämäärä To 01 Marras 2012 21:21, muokattu yhteensä 1 kerran
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Avatar
Kibaya
Hörhökeijotar
 
Viestit: 6667
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 17:19
Paikkakunta: Syövereissä.

Re: Työ- ja koulumatkat

ViestiKirjoittaja päivänpolttaja » To 01 Marras 2012 21:13

Mietinkin tätä ketjua perustaessani, että muistuttaakohan otsikko liikaa työ- ja koulukuulumisten otsikkoa. :virne:
Meillä on kuule kaikilla rajoitteemme. :keijo:
päivänpolttaja
 
Viestit: 1033
Liittynyt: Su 26 Huhti 2009 22:58

Re: Työ- ja koulumatkat

ViestiKirjoittaja L-S » Pe 02 Marras 2012 00:01

Pääosin tulee käveltyä. Matka on kyllä juuri niillä rajoilla, että se on jo ärsyttävän pitkä, melkein 35 minuuttia menee. Pyörällä menen silloin tällöin, mutta se on jotenkin epämiellyttävää. Kaupunkipyöräily osin autojen seassa tai vähän väliä liikennevaloihin pysähdellen, kävelijöitä väistellen ja niin edelleen on ärsyttävää, ja pyöränikin on jotenkin romu. Ennen kaikkea inhoan pyörän kaivamista tupaten täydestä pyörävarastosta.

Viime aikoina olen satunnaisesti mennyt bussillakin aamuisin. Bussilla meneminen ei kuitenkaan säästä aikaa kuin 5-10 minuuttia, mutta onhan se tavallaan mukavaa kun voi istua ja lukea jotain uutisia älypuhelimesta sen sijaan, että talsisi sitä samaa reittiä. Käveleminen on varsin puuduttavaa joskus, enkä tiedä onko siitä kuntohyötyäkään, kun ei työvaatteissa kuitenkaan viitsi hirveästi riuhtoa.

Haaveenani olisi asua jossain, missä voisi mennä töihin vaikka metrolla, jollain jouhevan sujuvalla liikennevälineellä. :keijo: Lukisi vaikka kirjaa siinä, sellainen anonyymi aamuhetki muiden kulkijoiden kanssa. Menee tuo bussikin mutta matkan pitäisi ehkä olla pidempi, että se toimisi. Toisaalta en ehkä haluaisi hirveän pitkää matkaa.

Aikoinaan joihinkin kesätöihin olen ajellut puolisen tuntia (laina-)autolla. Sekin on jotenkin ihan mukavaa, jos voi kuunnella sopivaa musiikkia ja varautua rauhassa päivään. Kävellessä ei jotenkin saa sellaista tuntumaa olemiseen, se on liian fyysistä.
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
Avatar
L-S
Tohtoripissis
 
Viestit: 3965
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 21:23
Paikkakunta: Kotona

Re: Työ- ja koulumatkat

ViestiKirjoittaja Lumikki75 » Pe 02 Marras 2012 02:56

Mä taitan työmatkat kävellen. En ehdi hirveästi hengästyä, koska työmatka on noin 10 metriä sängystä yläkertaan. :virne:

Kun perustin firman, harkitsin jonkin aikaa haluanko kotitoimiston vai työhuoneen jossain keskustassa. Päädyin kotitoimistoon, koska asiakkaita täällä käy fyysisesti noin pari kertaa kuussa ja mä tykkään tehdä töitä yöllä. Eihän se toimistohuone jossain tietysti yötyötä estäisi, mutta hankaloittaisi sitä huomattavasti.

Jos mulla olisi pidempi työmatka, ihanteellisinta olisi että se olisi käveltävissä. Näin varsinkin jos sinne pitäisi mennä heti aamusta, sillä mä olen niin aamu-uninen, että muuten en olisi ensimmäiseen pariin tuntiin hereillä ollenkaan.
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't.
- Douglas Adams -
Avatar
Lumikki75
 
Viestit: 1022
Liittynyt: Ma 05 Touko 2008 11:49
Paikkakunta: Lahti

Re: Työ- ja koulumatkat

ViestiKirjoittaja theia » Pe 02 Marras 2012 09:43

Mä kävelen ~7 minuuttia juna-asemalle, hyppään junaan, puksuttelen junassa 26-28 minuuttia (+talvi VR, jolloin matkaan saattaa mennä huomattavsti pidempään :keijo: ), kävelen ~7 minuuttia työpaikalle :tilt: Omaa autoa (jota ei myöskään ole :keijo: ) ei täällä pääkaupunkiseudulla tulisi mieleenkään käyttää, varsinkin kun asutaan sen verran asemaa lähellä. Parkkimaksut alkaa olla sen verran tähtitieteelliset, ja matkaankin saisi kulumaan varmasti pidempään kun mitä julkisilla menee.

Julkinen liikenne toimii sen verran näppärästi, ja kun liikennevälineilläkin saa mennä kuukaudessa mielin määrin, tapahtuu lähes kaikki liikkuminen julkisilla.
so weak and powerless.
Avatar
theia
Pahvi
 
Viestit: 3417
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 23:56
Paikkakunta: Sherwood

Re: Työ- ja koulumatkat

ViestiKirjoittaja Shay » La 03 Marras 2012 22:29

Mää meen autolla töihin. Matkaa on seitsemisen kilsaa. Pyörällä tulis varmaan melkein kilsa vähemmän, mutta en ikinä jaksa mennä sillä. :P Pitäis seurata säätiedotuksia ja herätä kymmenen minsaa aikasemmin ja se on mulle aiiiiiivan liian rankkaa... :jaaha: Ens keväänä varmaan aion taas kauhiasti kulkia pyörällä työmatkoja, mutta saa nähdä tuleeko siitä mitään.

Ois ihan kiva asua jossain kävelymatkan päässä töistä. Piristys kivasti matkalla, mutta sillonki varmaan joutus aina meneen pyörällä, ku en sais ittiäni sängystä ylös tarpeeks aikasin... :epäilevä:
Lift me up above this, the broken, the empty. Lift me up and help me to fly away!
Avatar
Shay
Hukkasusi
 
Viestit: 3056
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 20:32
Paikkakunta: Pään sisällä pimeässä

Re: Työ- ja koulumatkat

ViestiKirjoittaja Aranwe » Su 04 Marras 2012 11:15

Pyöräilin työmatkani (noin 20-25min yhteen suuntaan), kunnes alkoi olla liian märkää, niin otin taas kuukausikortin ja nyt kuljen metrolla (30 min). Metromatkaankin sisältyy noin kilometri kävelyä. Vähän pitkältä tuntuu, kun aiemmin työmatka oli kävellen alle 10 minuuttia :D
Avatar
Aranwe
 
Viestit: 1257
Liittynyt: Ti 28 Joulu 2010 00:37
Paikkakunta: Brexit Wasteland

Re: Työ- ja koulumatkat

ViestiKirjoittaja Mr. Smith » Ma 05 Marras 2012 09:56

Helsingissä ja Espoossa asuessani työmatkat olivat välillä 55 - 30 min., ja nekin vielä usein ruuhkabusseissa/junissa usealla eri vaihdolla eli ei mitään "luenpa tässä rauhassa kirjaani työmatkan ajan sivistäen itseäni"-matkoja :(

Nykyisin asun tässä työpaikan vieressä eli työmatkaa tulee n. 7 minuuttia joista 2 minuuttia odotellaan valojen vaihtumista.
Olenko jo maininnut tarpeeksi monta kertaa miksi rakastan nykyistä kotikaupunkiani? :sydän:
"Real men are not intimidated by physical threats against their personal selves, and, ironically, neither am I. "
- Ernest P. Worrell -
Mr. Smith
 
Viestit: 1766
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 07:27
Paikkakunta: Turku

Re: Työ- ja koulumatkat

ViestiKirjoittaja damn » Ma 05 Marras 2012 11:14

Mä kävelen aina kouluun ja yleensäkin joka paikkaan mikäli mahdollista. Meidän koulu on kahdessa paikassa, minun pääkoululle kävellen menee 25min ja sitten toiselle koululle 10min. En tykkää pyöräillä ja tästä missä asun ei kätevästi kulje busseja. Toistaiseksi kaikki työpaikkanikin ovat olleet 20-30min kävelymatkan päässä, joten tuollasen matkan nyt kävelee ihan mielellään. Niin ja en omista edes ajokorttia, joten autoilukaan ei ole mahdollisuus.

(Joka ikinen kerta sotken tämän ketjun työ- ja koulukuulumisiin)
Fail, fail again, fail better.
Avatar
damn
 
Viestit: 1506
Liittynyt: Pe 08 Elo 2008 14:59


Paluu Yleistä



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 12 vierailijaa

cron