Satunnaisia kysymyksiä

Yleinen jutustelu tänne. Korvaa myös entisen kysyttävää -osion.

Re: Satunnaisia kysymyksiä

ViestiKirjoittaja Sippura » Ma 14 Syys 2009 08:45

Mäkin käytin aikaisemmin tuota ennakoivaa tekstinsyöttöä ja tykkäsin siitä kovasti :D Kuten Deni
sanoi, kirjoittaminen tulee pienen harjoituksen jälkeen niin selkärangasta ettei sitä tarvitse edes
miettiä. Ja muistaakseni mun edellinen känny oppi muistamaan ne erikoisemmat sanat ja sitten
tarjosi niitä automaattisesti seuraavalla kerralla.

Nykyään olen porvari ja kännyssä on qwerty, joten ennakointia ei enää tule käytettyä :p
And they can't build a satellite to tell you how loved you are
Sippura
Epäkelpo jäsen
 
Viestit: 1415
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 13:08
Paikkakunta: Täsä. Täälä.

Re: Satunnaisia kysymyksiä

ViestiKirjoittaja Shay » Ma 14 Syys 2009 19:41

Sippura kirjoitti:Mäkin käytin aikaisemmin tuota ennakoivaa tekstinsyöttöä ja tykkäsin siitä kovasti :D Kuten Deni
sanoi, kirjoittaminen tulee pienen harjoituksen jälkeen niin selkärangasta ettei sitä tarvitse edes
miettiä. Ja muistaakseni mun edellinen känny oppi muistamaan ne erikoisemmat sanat ja sitten
tarjosi niitä automaattisesti seuraavalla kerralla.

Nokialaiseni ainakin muistaa uudet sanan jonkun aikaa, mutta unohtaa ne uudelleen jossain vaiheessa. :epäilevä:
Saattaa toimia jollekin, joka tekstailee paljon päivittäin, mutta harvasanaisempaa ärsyttää tuollainen
'jatkuva' unohtelu.
Lift me up above this, the broken, the empty. Lift me up and help me to fly away!
Avatar
Shay
Hukkasusi
 
Viestit: 3056
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 20:32
Paikkakunta: Pään sisällä pimeässä

Re: Satunnaisia kysymyksiä

ViestiKirjoittaja heartless » Ti 15 Syys 2009 11:07

Onks täällä olemassa heppaketjua?
Doors are for people with no imagination.
(Skulduggery Pleasant)
heartless
 
Viestit: 490
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 15:59

Re: Satunnaisia kysymyksiä

ViestiKirjoittaja Nugat » Ti 15 Syys 2009 17:01

heartless kirjoitti:Onks täällä olemassa heppaketjua?


Ei kai. :riips:

Mutta voithan perustaa sellaisen. :tilt:

Totuus issikoista, Salama! :kailotus:
OwthebluddyellshudIknow?
Avatar
Nugat
Liisa ihmemaassa
 
Viestit: 1712
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 16:32

Re: Satunnaisia kysymyksiä

ViestiKirjoittaja Sippura » Ke 16 Syys 2009 18:40

Jatkan heartlessin linjoilla ja kysäisen että onko meillä täällä jossain yleistä
käsityöketjua? Siis käsittäen esim. virkkaamisen, kutomisen, neulomisen ja
sensellaisen. Vanhalla Fordella oli, taidan sekoittaa siihen :raps:
And they can't build a satellite to tell you how loved you are
Sippura
Epäkelpo jäsen
 
Viestit: 1415
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 13:08
Paikkakunta: Täsä. Täälä.

Re: Satunnaisia kysymyksiä

ViestiKirjoittaja Nugat » Ke 16 Syys 2009 18:50

Mun piti viime syksynä perustaa Keijojen virkkausklubi, mutta en saanut aikaiseksi. :tilt: Viime syksynä tuli kudottua kaikenlaista, mutta vielä odotan tämän syksyn inspiraation saapumista. :D

Eli sama neuvo kuin herttikselle, perusta sellainen. :tilt:
OwthebluddyellshudIknow?
Avatar
Nugat
Liisa ihmemaassa
 
Viestit: 1712
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 16:32

Re: Satunnaisia kysymyksiä

ViestiKirjoittaja Sippura » Ke 16 Syys 2009 18:54

Nugat kirjoitti:Eli sama neuvo kuin herttikselle, perusta sellainen. :tilt:


No näinhän mä teenkin :tilt: Ja taidan vähän soveltaa tuota sun nimiehdotelmaa ketjulle...
And they can't build a satellite to tell you how loved you are
Sippura
Epäkelpo jäsen
 
Viestit: 1415
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 13:08
Paikkakunta: Täsä. Täälä.

Re: Satunnaisia kysymyksiä

ViestiKirjoittaja skray » Ke 23 Syys 2009 13:44

Ei kellään sattuis olemaan kotona Upon kuivausrumpua 90-luvun puolelta? Ja jos on, niin ei sitten sattuis olemaan käyttöohjetta tallella? Ja vieläpä ruotsinkielistä sellaista? :keijo:
Onneksi horsma tietää itse oman arvonsa.
Avatar
skray
 
Viestit: 2804
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 16:49
Paikkakunta: Maalla

Re: Satunnaisia kysymyksiä

ViestiKirjoittaja Galileo » Ke 23 Syys 2009 14:03

skray kirjoitti:Ei kellään sattuis olemaan kotona Upon kuivausrumpua 90-luvun puolelta? Ja jos on, niin ei sitten sattuis olemaan käyttöohjetta tallella? Ja vieläpä ruotsinkielistä sellaista? :keijo:

http://www.upo.fi/index.cfm/fi/2/kayttoohjeet/
Tuolla ei ollut? Upolta voisi suoraan tiedustella myös?
Rock out, rock out, with your cock out.
Impress your lady friends,
Rock out, rock out, rock out,
'Til your life is at an end.
Avatar
Galileo
 
Viestit: 1326
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 10:52

Re: Satunnaisia kysymyksiä

ViestiKirjoittaja skray » To 24 Syys 2009 21:09

Galileo kirjoitti:
skray kirjoitti:Ei kellään sattuis olemaan kotona Upon kuivausrumpua 90-luvun puolelta? Ja jos on, niin ei sitten sattuis olemaan käyttöohjetta tallella? Ja vieläpä ruotsinkielistä sellaista? :keijo:

http://www.upo.fi/index.cfm/fi/2/kayttoohjeet/
Tuolla ei ollut? Upolta voisi suoraan tiedustella myös?


No tuota, nyt ei tarvittais mitään tiettyä ohjetta. :virne:

Mä alan tekeen gradua tässä tänä syksynä ja tarkotus olis tutkia käyttöohjeita eri vuosikymmeniltä ja vertailla niitä ja nyt multa puuttuu enää 90-luku. Upolta oon jo suoraan kyselly (olivat kivoja siellä ja lähettivät mulle ohjeita kyllä) ja nettisivutkin oon löytäny, mutta silti on puutteita valikoimassa. :)
Onneksi horsma tietää itse oman arvonsa.
Avatar
skray
 
Viestit: 2804
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 16:49
Paikkakunta: Maalla

Re: Satunnaisia kysymyksiä

ViestiKirjoittaja Shay » La 10 Loka 2009 16:07

:gaah: Saako bittiavaruuteen kadonneita tekstiviestejä jollain ilveellä takaisin?

Puhelimestani loppui akku juuri viestin tullessa, mutta avatessani puhelimen ei uutta
viestiä ollut eikä tullut. Käsittämättömän rasittavaa. :norsu:
Lift me up above this, the broken, the empty. Lift me up and help me to fly away!
Avatar
Shay
Hukkasusi
 
Viestit: 3056
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 20:32
Paikkakunta: Pään sisällä pimeässä

Re: Satunnaisia kysymyksiä

ViestiKirjoittaja Purple » La 10 Loka 2009 16:35

Viesti siis tuli sun puhelimeen mutta tavallaan ei ehtinyt "tarttua"? Onpa omituinen tilanne.

En tiedä miten tuollaisessa tapauksessa kun viesti ei varsinaisesti ole tullut perille, mutta itellä kun joskus kävi niin että viesti tuli mutta tyhmyyksissäni poistin sen heti ja kyselin Soneralta että saako sen jotenkin takaisin, vastaus oli että ei, viesti ei ole missään jemmassa.
Avatar
Purple
 
Viestit: 564
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 14:26

Re: Satunnaisia kysymyksiä

ViestiKirjoittaja Shay » La 10 Loka 2009 20:05

Toivottavasti sei vaan ollu joku tärkiä viesti. :sekopää: Teknologia on niin ärsyttävää, kun kaikki luottaa siihen
ja nyt joku tuttu tekee oletuksia asioista, koska luulee mun saaneen viestin, sillä eihän teknologia ikinä petä. :jaaha:
Lift me up above this, the broken, the empty. Lift me up and help me to fly away!
Avatar
Shay
Hukkasusi
 
Viestit: 3056
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 20:32
Paikkakunta: Pään sisällä pimeässä

Re: Satunnaisia kysymyksiä

ViestiKirjoittaja kaneli » To 29 Loka 2009 18:29

Hei vaan taas keijot ja kylänmiehet!

Mä ostin uuden läppärin ja tässä on käyttöjärjestelmänä Vista, jota en oikein osaa käyttää. Onnistuin jollain konstilla saattamaan Naamakirjassa seikkailessani tekstin kyseisellä sivustolla aivan älyttömän pieneksi. Mistähän saisin suurennettua sitä, jotta ei tarvitsisi silmät sikkaralla tihrustaa, mitä missäkin lukee? Jos auttaa, niin käytän selaimena Firefoxia.
It's all make believe, isn't it?
Avatar
kaneli
Vastarannan keijo
 
Viestit: 315
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 13:55
Paikkakunta: Seitsemäs taivas

Re: Satunnaisia kysymyksiä

ViestiKirjoittaja Yabba » To 29 Loka 2009 18:58

Auttaisko "ctrl+0" ? Eli oletkos vahingossa zoomannut firefoxilla turhan kauas?
Minä lähden Pohjois-Karjalaan / vaihdan farkut verkkarihousuun
kotiseudulle Pohjois-Karjalaan / juon kaljaa auringon nousuun"
Avatar
Yabba
 
Viestit: 2090
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 21:31
Paikkakunta: Karhunpäässä

Re: Satunnaisia kysymyksiä

ViestiKirjoittaja Walker » To 29 Loka 2009 20:27

Yabba kirjoitti:Auttaisko "ctrl+0" ?

:riips:

Ajetaanko me Yabban kanssa samaa asiaa takaa ?

Ctrl + samaan aikaan suurentaa ruudun sisällön suuremmaksi, Ctrl - :lla pienemmäksi
"Without music, life would be a mistake" - Nietzsche
Walker
 
Viestit: 2259
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 10:42

Re: Satunnaisia kysymyksiä

ViestiKirjoittaja kaneli » To 29 Loka 2009 20:50

Hei joo, kiitos paljon! Mä en tiedä, mitä mä aina räplään, kun onnistun sivuja suurentamaan ja pienentämään ihan vain hiirtä käyttämällä.

Sitten vielä kysymys Wordista, uusimmasta sellaisesta. Mistä mä saan vaihdettua näkymän sillä tavalla, että näytöllä näkyy vain yksi sivu kerrallaan? Terveisin tampio. :keijo:
It's all make believe, isn't it?
Avatar
kaneli
Vastarannan keijo
 
Viestit: 315
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 13:55
Paikkakunta: Seitsemäs taivas

Re: Satunnaisia kysymyksiä

ViestiKirjoittaja Lyyra » To 29 Loka 2009 23:29

Kokeileppa painaa ctrl pohjaan ja heiluttaa hiiren rullaa. Oletan siis, että sulla on rullahiiri. Ite ainaki käytin tota kikkaa usein sillon joskus.
Lyyra
Digipahuus
 
Viestit: 8187
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 02:56

Re: Satunnaisia kysymyksiä

ViestiKirjoittaja Jorssi » Pe 30 Loka 2009 00:55

Tuo ctrl 0 palauttaa sen tekstin koon aina defaultiin, mutta sitä voi tosiaan zoomailla noilla ctrl+ ja ctrl- tai sitten ctrl ja hiiren rulla.

Tuota Word-kysymystä en nyt ihan ymmärtänyt. Näkyykö sulla siis useampi sivu samaan aikaan siinä näytöllä, esim. kaksi vierekkäin, vai mitä? Joka tapauksessa siellä ylälaidassa on varmaan sellanen alasvetolaatikko, jossa sulla lukee jotain prosentteja. Sieltä voi valita joko sen "koko sivu", joka näyttää yhden kokonaisen a4-sivun (tai mikä koko onkaan valittuna) kerrallaan tai sitten valita se "sivun leveys", jolloin koko sivu tuskin mahtuu samaan aikaan ruudulle, mutta on ainakin mun mielestä mielekkäin Wordia käyttäessä.


E. Ylimääräinen sana
"Hope is a good thing, maybe the best of things, and no good thing ever dies." - Red (The Shawshank Redemption)
Avatar
Jorssi
 
Viestit: 3287
Liittynyt: Ti 29 Huhti 2008 11:29

Re: Satunnaisia kysymyksiä

ViestiKirjoittaja kaneli » Pe 30 Loka 2009 12:10

Jorssi kirjoitti:Tuo ctrl 0 palauttaa sen tekstin koon aina defaultiin, mutta sitä voi tosiaan zoomailla noilla ctrl+ ja ctrl- tai sitten ctrl ja hiiren rulla.

Tuota Word-kysymystä en nyt ihan ymmärtänyt. Näkyykö sulla siis useampi sivu samaan aikaan siinä näytöllä, esim. kaksi vierekkäin, vai mitä? Joka tapauksessa siellä ylälaidassa on varmaan sellanen alasvetolaatikko, jossa sulla lukee jotain prosentteja. Sieltä voi valita joko sen "koko sivu", joka näyttää yhden kokonaisen a4-sivun (tai mikä koko onkaan valittuna) kerrallaan tai sitten valita se "sivun leveys", jolloin koko sivu tuskin mahtuu samaan aikaan ruudulle, mutta on ainakin mun mielestä mielekkäin Wordia käyttäessä.


E. Ylimääräinen sana


Mulla siis näkyy kaksi sivua vierekkäin, mutta mielellään silmäilisin vain yhtä kerrallaan. Mä kokeilen tota kikkaa, niin eiköhän homma taas pelaa. :)
Mä oon muka joskus käyny jonkun kurssin ja oikeasti osannutkin käyttää Wordia. Sitten olin monta vuotta ilman ja putosin täysin kärryiltä. Koulun ATK-kurssilla en oppinut oikeastaan mitään, eli nyt mennään sitten yrityksen ja erehdyksen kautta tämä homma läpi!
It's all make believe, isn't it?
Avatar
kaneli
Vastarannan keijo
 
Viestit: 315
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 13:55
Paikkakunta: Seitsemäs taivas

Re: Satunnaisia kysymyksiä

ViestiKirjoittaja Lumikki75 » Pe 30 Loka 2009 12:27

Tuohon Word-kysymykseen vielä:
Word 2007:ssä on oikeassa alareunassa sellainen jana, josta voit vetää näkymän haluamasi kokoiseksi.
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't.
- Douglas Adams -
Avatar
Lumikki75
 
Viestit: 1022
Liittynyt: Ma 05 Touko 2008 11:49
Paikkakunta: Lahti

Re: Satunnaisia kysymyksiä

ViestiKirjoittaja Aurora B. » Pe 30 Loka 2009 15:27

kaneli kirjoitti:
Jorssi kirjoitti:Tuo ctrl 0 palauttaa sen tekstin koon aina defaultiin, mutta sitä voi tosiaan zoomailla noilla ctrl+ ja ctrl- tai sitten ctrl ja hiiren rulla.

Tuota Word-kysymystä en nyt ihan ymmärtänyt. Näkyykö sulla siis useampi sivu samaan aikaan siinä näytöllä, esim. kaksi vierekkäin, vai mitä? Joka tapauksessa siellä ylälaidassa on varmaan sellanen alasvetolaatikko, jossa sulla lukee jotain prosentteja. Sieltä voi valita joko sen "koko sivu", joka näyttää yhden kokonaisen a4-sivun (tai mikä koko onkaan valittuna) kerrallaan tai sitten valita se "sivun leveys", jolloin koko sivu tuskin mahtuu samaan aikaan ruudulle, mutta on ainakin mun mielestä mielekkäin Wordia käyttäessä.


E. Ylimääräinen sana


Mulla siis näkyy kaksi sivua vierekkäin, mutta mielellään silmäilisin vain yhtä kerrallaan. Mä kokeilen tota kikkaa, niin eiköhän homma taas pelaa. :)
Mä oon muka joskus käyny jonkun kurssin ja oikeasti osannutkin käyttää Wordia. Sitten olin monta vuotta ilman ja putosin täysin kärryiltä. Koulun ATK-kurssilla en oppinut oikeastaan mitään, eli nyt mennään sitten yrityksen ja erehdyksen kautta tämä homma läpi!


Mulla on Word 2003, ja siinä oli ihan juuttaan ärsyttävä toiminto oletuksena: lukuasettelunäkymä. Siis aina kun avasin jonkun sähköpostilla lähettämän Word-tiedoston, niin se avasi oletuksena tuon näkymän, 2 sivua kerralla näytölle. Se myös piilotti osan työkaluriveistä. Kysyin firman nörteiltä, ei se osanneet auttaa. Onneksi noissa on kuitenkin ihan kohtuullisen hyvät ohjeistukset, jos vain tietää, millä hakusanalla hakee. Lukuasettelusta Wordin ohjeistus kertoo:

Tietoja lukuasettelunäkymästä.
Jos avaat asiakirjan ensisijaisesti sen lukemista varten, lukuasettelunäkymä optimoi lukukokemuksen. Lukuasettelunäkymä piilottaa kaikki työkalurivit Lukuasettelu- ja Tarkistaminen-työkalurivejä lukuun ottamatta.

Huomautus Kun avaat sähköpostin liitteenä saamasi Microsoft Word -asiakirjan, Word siirtyy automaattisesti lukuasettelunäkymään. Jos et halua käyttää lukuasettelunäkymää sähköpostiviesteille, poista Työkalut-valikon Asetukset-valintaikkunan Yleiset-välilehden Salli käynnistäminen lukuasettelussa -valintaruudun valinta.

[clip]



Lisää voi lukea jännääkin jännemmistä Wordin ohjeista.
Kolo-golo-nay
Avatar
Aurora B.
 
Viestit: 1099
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 21:16

Re: Satunnaisia kysymyksiä

ViestiKirjoittaja Yabba » La 31 Loka 2009 18:44

Hei, väkertelen tässä itelle CV:tä (englanniksi) ja tulin tänne sitten kyselemään vähän kääntöapua :virne:

Lukio ja ylioppilastutkinto => Upper secondary school ja matriculation examination ???

Taittaja => mä en keksi tähän mitään muuta termiä kuin Art Director EI kai se jumalaude voi olla tämä :riips: (ja siis paikallislehden painokuntoon saattamisesta oli kyse)

Sitten, Jääkäri => Jaeger Jäger vai häh?
( Sodankylän Jääkäriprikaati, Sissikomppania => Jaeger Brigade, Sodankylä, guerrilla Company )

special needs assistant => koulunkäyntiavustaja ? (Joo, mie oon tehny vaikka mitä :p )

Luottamustoimet => Confidental posts ?

Äidinkielen opettajain liitto Nuori Aleksis -palkinnon lukijaraati => Äidinkielen opettajain liitto Nuori Aleksis -price reader jury ???
Minä lähden Pohjois-Karjalaan / vaihdan farkut verkkarihousuun
kotiseudulle Pohjois-Karjalaan / juon kaljaa auringon nousuun"
Avatar
Yabba
 
Viestit: 2090
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 21:31
Paikkakunta: Karhunpäässä

Re: Satunnaisia kysymyksiä

ViestiKirjoittaja annastindeli » La 31 Loka 2009 20:52

Tutkailin tässä aikani kuluks yliopiston verkon MOT-sanakirjaa, josko tästä olis edes vähän apuva

lukio ja ylioppilastutkinto on hyvät noin
taittaja: maker-up
sissille löyty vaan tuo guer(r)illa tai partisan
jääkäriä ei löydy ollenkaan
koulunkäyntiavustajaa ei sinällään, mutta kouluavustaja olis school helper ( ja jos olet ollut erityisoppilaille henkilökohtaisena avustajana niin vaikka school helper for special needs children tai jotain sinne päin)
luottamustoimet: positions of trust (varmaan mainitset myös että missä)

ja tätä viimeistä pyörittelin pitkään, ei se vieläkään oo ihan täydellinen, vähän kökkö se on, mutta enhän minä kääntäjä olekaan
jury member for Finnish (native) language teachers' association/union ('s) "Nuori Aleksis"-award
koska onko järkeä laittaa pitkä suomenkielinen liiton nimi jos sitä ei lukija voi ollenkaan ymmärtää mistä on kyse
Avatar
annastindeli
 
Viestit: 274
Liittynyt: Ti 06 Tammi 2009 21:44

Re: Satunnaisia kysymyksiä

ViestiKirjoittaja Yabba » Su 01 Marras 2009 12:10

annastindeli kirjoitti:Tutkailin tässä aikani kuluks yliopiston verkon MOT-sanakirjaa, josko tästä olis edes vähän apuva

lukio ja ylioppilastutkinto on hyvät noin
taittaja: maker-up
sissille löyty vaan tuo guer(r)illa tai partisan
jääkäriä ei löydy ollenkaan
koulunkäyntiavustajaa ei sinällään, mutta kouluavustaja olis school helper ( ja jos olet ollut erityisoppilaille henkilökohtaisena avustajana niin vaikka school helper for special needs children tai jotain sinne päin)
luottamustoimet: positions of trust (varmaan mainitset myös että missä)

ja tätä viimeistä pyörittelin pitkään, ei se vieläkään oo ihan täydellinen, vähän kökkö se on, mutta enhän minä kääntäjä olekaan
jury member for Finnish (native) language teachers' association/union ('s) "Nuori Aleksis"-award
koska onko järkeä laittaa pitkä suomenkielinen liiton nimi jos sitä ei lukija voi ollenkaan ymmärtää mistä on kyse

Kiitos :) Sanakirja.orgin mukaan jäksteri olisi tuo Jaeger tai Jäger (eli taitaapi olla saksasta väännöksiä).

Tuota ÄOL:a en aatellu sitten kääntää ollenkaan (yhtiö on siis suomalainen, käsittelijä on suomalainen, mutta ilmo on englanniksi => haen siis englanniksi :keijo: ). Tieten sen voisi jättää pois kokonaan (ei relevanttia tietoa) mutta toisaaltaan...

Toi kouluavustaja sopii oikeastaan oikein hyvin ja jos ADHD ykkösluokkalaisia ei lasketa niin ihan vain normi oppilaita net oli.

Kiitos kaunis, varsinkin tuosta taittajasta, koska en kuitenkaan halua itseäni ylentää AD:ksi :)
Minä lähden Pohjois-Karjalaan / vaihdan farkut verkkarihousuun
kotiseudulle Pohjois-Karjalaan / juon kaljaa auringon nousuun"
Avatar
Yabba
 
Viestit: 2090
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 21:31
Paikkakunta: Karhunpäässä

EdellinenSeuraava

Paluu Yleistä



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 11 vierailijaa