Satunnaisia kysymyksiä

Yleinen jutustelu tänne. Korvaa myös entisen kysyttävää -osion.

Re: Satunnaisia kysymyksiä

ViestiKirjoittaja Jorssi » Su 01 Marras 2009 14:10

Lukio on itse asiassa joko sixth form college (Briteissä) tai senior high school (Amerikassa). Lukion ja ylioppilastutkinnon suorittamisen voi myös yhdistää laittamalla siihen vaan joko secondary school graduate (Briteissä) tai high school graduate (Amerikassa), jotka tarkoittavat siis ylioppilasta.

Jääkäri on light infantryman.

Sen palkinnon lukijaraadin laittaisin seuraavasti: Member of the readers council for Äidinkielen opettajain liitto Nuori Aleksis -award.
"Hope is a good thing, maybe the best of things, and no good thing ever dies." - Red (The Shawshank Redemption)
Avatar
Jorssi
 
Viestit: 3287
Liittynyt: Ti 29 Huhti 2008 11:29

Re: Satunnaisia kysymyksiä

ViestiKirjoittaja Lumikki75 » Ma 02 Marras 2009 00:33

Jorssi kirjoitti:Lukio on itse asiassa joko sixth form college (Briteissä) tai senior high school (Amerikassa).

Paitsi että nämä tarkoittavat just niitä brittiläisiä ja englantilaisia, joten niitä ei suositella käytettävän, kun puhutaan Suomen koulujärjestelmästä (ja se taitaa olla pelkästään sixth form ilman sitä collegea).
Nuo upper secondary school (tai senior secondary school) ja matriculation examination ovat useimmiten käytettyjä.

Jorssi kirjoitti:Member of the readers council for Äidinkielen opettajain liitto Nuori Aleksis -award.

Nuori Aleksis award (ilman väliviivaa). Mäkin taipuisin sen puolelle, että selittäisin tuon Äidinkielen opettajain liiton vaikka suluissa, koska eihän tuo ulkomaalaiselle mitään sano. Ehkä jopa selittäisin sen palkinnonkin nimen. Siis jotain tyyliin "Jury member for Äidinkielen opettajain liitto's (Finnish Language Teachers' Association) "Nuori Aleksis" (Young Aleksis Kivi tai jopa jotakin sellaista kuin Best Young Finnish Author) award". Vähänhän tuo on pitkä, mutta CV:ssä kumminkin tarkkuus on kauneutta tärkeämpää. :)
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't.
- Douglas Adams -
Avatar
Lumikki75
 
Viestit: 1022
Liittynyt: Ma 05 Touko 2008 11:49
Paikkakunta: Lahti

Re: Satunnaisia kysymyksiä

ViestiKirjoittaja Jorssi » Ma 02 Marras 2009 12:20

^Lumikkiin luottaisin noissa, kun on ihan kääntäjä ammatiltaan. Odottelinkin, että koska tulee laittamaan meidät "kyökkikääntäjät" ruotuun. :virne:
"Hope is a good thing, maybe the best of things, and no good thing ever dies." - Red (The Shawshank Redemption)
Avatar
Jorssi
 
Viestit: 3287
Liittynyt: Ti 29 Huhti 2008 11:29

Re: Satunnaisia kysymyksiä

ViestiKirjoittaja Aurora B. » Ma 02 Marras 2009 12:26

Satunnainen kysymys:

kuinka ItellaPosti lajittelee postin? Siis onko esim. samalle tielle tuleva posti nipussa, josta jakaja sitten tavaa oikean paikan jaettavaksi, vai kuinka se menee?


Alkaa jo ärsyttää, kun saan samalla tiellä asuvan henkilön posteja, vaikka olen asiasta nyt 3 kertaa käynyt meidän asiamieslähipostissa huomauttamassa :epäilevä: Nyt sanoivat sieltä, etteivät voi tehdä asialle mitään :friikki: Osoitteet on oikein, postilaatikoissa on molemmilla nimet oikein, posteissa on nimet oikein, silti saan viereisen asunto-osakeyhtiön asukkaan posteja. Paljonkohan mun postia on mennyt hänelle? :epäilevä:

Asia on jotenkin outo, koska meidän nimissä ei ole kuin sukunimen alku sama. Sama, jos sekoittaisi nimet Mirja Mäkikuisma ja Annukka Mäkinen (sori vaan mahdollisesti ko. nimet omaaville, että käytän esimerkkinä), jotka asuvat samalla tiellä, eri numeroissa ja eri asunnoissa. Onko meidän postinjakajalla todella paha lukihäiriö, vai onko syy jossain ItellaPostin lajittelun syövereissä? :hämillään:
Kolo-golo-nay
Avatar
Aurora B.
 
Viestit: 1099
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 21:16

Re: Satunnaisia kysymyksiä

ViestiKirjoittaja Galileo » Ma 02 Marras 2009 12:33

Aurora B. kirjoitti:kuinka ItellaPosti lajittelee postin? Siis onko esim. samalle tielle tuleva posti nipussa, josta jakaja sitten tavaa oikean paikan jaettavaksi, vai kuinka se menee?

En tiedä, onko jo käytössä jonkinlainen koneellinen lajittelu, mutta kun itse olin nuorna poikana kesäjakajana homma eteni omin käsin, jolloin virheitä voi sattua. Postinumeron mukainen posti tuli paikalle, josta jakajat heitteli sen yhteisvoimin jakajien omiin lootiin, eli katujen mukaan lähinnä. Kun yhteislajittelu oli hoidettu, heitteli jakajat omat kasansa omilla pisteillään taloittain (tai omakotialueet teittäin). Lopuksi lokerot kerrallaan laitettiin asunto järjestykseen ja kumilenkillä nipuksi, jotta jaossa voi napata siitä nipusta järjestyksessä. Tuossa menee äkkiä vaikka numerot sekaisin kun niitä vilistää paljon silmissä. 5 onkin 6 tai 8 on 3. Ei niitä osoitteita voi hirveän tarkkaan alkaa joka kerta tavaamaan muuten sieltä ei pääse ikinä pois.
Rock out, rock out, with your cock out.
Impress your lady friends,
Rock out, rock out, rock out,
'Til your life is at an end.
Avatar
Galileo
 
Viestit: 1326
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 10:52

Re: Satunnaisia kysymyksiä

ViestiKirjoittaja Lumikki75 » Ma 02 Marras 2009 13:09

Galileo kirjoitti:En tiedä, onko jo käytössä jonkinlainen koneellinen lajittelu,

Mä tiedän sen verran, että Itellalla on ainakin isommissa jakelupisteissä jo käytössä koneelliset lajittelijat, joten ehkä tässä sitten on kyse jostain sen koneen tekemästä virheestä?
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't.
- Douglas Adams -
Avatar
Lumikki75
 
Viestit: 1022
Liittynyt: Ma 05 Touko 2008 11:49
Paikkakunta: Lahti

Re: Satunnaisia kysymyksiä

ViestiKirjoittaja Aurora B. » Ma 02 Marras 2009 13:28

No kyllä mä sen ymmärtäisin, jos nimet olisivat lähekkäin, mutta kun ei ole. Osoiteetkin on tyylillä:

Huuhaatie 3 A 2
ja
Huuhaatie 5 C 8

Yhdenkin kerran, tai parikin, jaksaisin ymmärtää, mutta noita tulee jatkuvasti. Viimeksi tuli kaksi kirjakerhon lehteä, toinen naapurin ja toinen mun.


Kai mun pitää soittaa siihen maksulliseen numeroon, minkä sain :epäilevä:
Kolo-golo-nay
Avatar
Aurora B.
 
Viestit: 1099
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 21:16

Re: Satunnaisia kysymyksiä

ViestiKirjoittaja @gen.fi » Ma 02 Marras 2009 18:48

Ranger olisi ehkä lähempänä tuota sissiä kuin guerrilla joka on enemmäkin kapinallinen sissi.

Ja ei, tuo ei ole kyllä muuta kuin jakajan huolimattomuutta jo.
Ellei tuo nuo postilaatikot nyt ole ihan vierekkäin, mitä osotteiden kuvauksen mukaan epäilen.

Suurinosa postista tulee koneellisesti lajiteltuna josta se heitetään suoraan hyllyyn.
Voi olla että hyllytyksessä on laput samalla kohtaa tai sitten vain heitetään väärään hyllyyn.
Tapoja lajittelussa on kuitenkin muutamia ja riippuu aina paikasta, joten mitään varmaa ei osaa sanoa.
Huolimattomuutta kuitenkin epäilisin. Tai sitten on useampi henkilö pistämässä piiriä kasaan, eli mitä useampi kokki, sitä paskempi soppa.
Elämä on tie jonka määränpäätä en voi valita, vain suunnan sille.
Avatar
@gen.fi
 
Viestit: 1049
Liittynyt: Su 04 Touko 2008 23:27

Re: Satunnaisia kysymyksiä

ViestiKirjoittaja Pvi » Ti 03 Marras 2009 02:03

Etsiskelin informaatiota kuittien kirjoittamisesta ja muusta asiaan liittyvästä
netin ihmeellisestä maailmasta ja törmäsin sivustoon kuitti.net.
Hieman sivua katseltuani rupesin tuumailemaan, että onkohan tuommoisen
oloinen sivusto oikein turvallinen. Mitä mieltä forden netti-ihmeet ja tieto-
konealan väki on?
Rohkeus kuulua tähän.
Pvi
 
Viestit: 1267
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 13:55

Re: Satunnaisia kysymyksiä

ViestiKirjoittaja Galileo » Ti 03 Marras 2009 09:40

Pvi kirjoitti:Hieman sivua katseltuani rupesin tuumailemaan, että onkohan tuommoisen
oloinen sivusto oikein turvallinen. Mitä mieltä forden netti-ihmeet ja tieto-
konealan väki on?

Niin miksi ei olisi turvallinen? Meinaat että se tallentaisi tietosi ja Venezuelassa tehtäisiin rikos?

En usko että on vaarallinen. Melko turhalta palvelulta kyllä tuntuu. Ly-tunnustakaan ei ole ollut olemassa moneen vuoteen enää. Kuitilla ei ole muotovaatimusta eikä oikeastaan sisältövaatimustakaan. Tuo palvelu on varmaan hyvä, jos ei osaa kirjoittaa tai kääntää tiedostoa pdf:ksi.

En tiedä mihin etsit kuittitietoutta, mutta kuittina toimii vaikka tiliotteessa näkyvä tapahtuma tai merkintä "kuitataan saaduksi" laskussa. Laskulle on sitten muutamia vaatimuksia, jotka löytyvät arvonlisäverolain pykälistä 209b ja 209c.
Rock out, rock out, with your cock out.
Impress your lady friends,
Rock out, rock out, rock out,
'Til your life is at an end.
Avatar
Galileo
 
Viestit: 1326
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 10:52

Re: Satunnaisia kysymyksiä

ViestiKirjoittaja Pvi » La 14 Marras 2009 01:57

Galileo kirjoitti:Niin miksi ei olisi turvallinen? Meinaat että se tallentaisi tietosi ja Venezuelassa tehtäisiin rikos?

Venezuelaa en pelkää, kun se on niin kaukana. Tuli vaan sellainen olo, kun aina pelotellaan, että pitää
olla varuillaan mitä kaikkia tietoja sitä nettilöisessä levittelee... vaan varmaan feisbuukkiprofiili ja
täällä kirjoittelu on riskimpää kuin kuittisivu.
Pienellä kaivelulla mullekin selvisi, ettei kuitin tarvitse olla mitenkään virallinen. Kirjakaupasta voi
ostaa vihon ja kuitteilla vaikka ihan harrastuksekseen. Mä tuumasin, että voi säästää muutaman euron
ja jättää kuittivihon kirjakauppaan ja lisäksi yrittää tehdä vaikutusta tommosella siisitillä asettelulla
kun niitä kuitteja kuitenkin muutaman joutunen jakamaan.
Rohkeus kuulua tähän.
Pvi
 
Viestit: 1267
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 13:55

Re: Satunnaisia kysymyksiä

ViestiKirjoittaja seiklus » Ke 18 Marras 2009 16:13

sattuuko kukaan tietamaan, mita otokkalajia egyptin turistirihkamakorut edustavat.?
ovatko ne pillerinpyorittajia vai mita?

ylimmainen kolmesta
http://i26.tinypic.com/4h5z6f.jpg
Avatar
seiklus
 
Viestit: 53
Liittynyt: Ke 08 Heinä 2009 23:12
Paikkakunta: Belgium

Re: Satunnaisia kysymyksiä

ViestiKirjoittaja Purple » Ke 18 Marras 2009 16:24

Juu, tuo on skarabee eli pillerinpyörittäjä, löytyy iteltäkin kotoa. :)
Avatar
Purple
 
Viestit: 564
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 14:26

Re: Satunnaisia kysymyksiä

ViestiKirjoittaja seiklus » Ke 18 Marras 2009 17:43

onko skarabee siis sama asia kuin pillerinpyorittaja vai joku kyseisen otokan laji vai ?
jossain myos puhuttiin skabareen olevan pillerinpyorittajan symboli tms. paljon ainakin
symbolisia merkityksia pienelle otokalle loytyy!
Avatar
seiklus
 
Viestit: 53
Liittynyt: Ke 08 Heinä 2009 23:12
Paikkakunta: Belgium

Re: Satunnaisia kysymyksiä

ViestiKirjoittaja Purple » Ke 18 Marras 2009 18:34

Käsittääkseni skarabee tarkoittaa molempia. Se on kovakuoriaislaji (tai -suku tai -heimo, en ole perillä terminologiasta), ja olettaisin että pillerinpyörittäjä on yksi tämän lajin kovakuoriaisista. Skarabee tarkoittaa myös amulettia, joka esittää pyhää kovakuoriaista, eli juuri tuollainen kuin kuvassa on.
Avatar
Purple
 
Viestit: 564
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 14:26

Re: Satunnaisia kysymyksiä

ViestiKirjoittaja @gen.fi » Su 22 Marras 2009 03:32

Mistähän oikein johtuu joidenkin rytmien uhkaavuuden tunne?
Esim. Qeenin kappale We will rock you kappaleessahan on se 2+1 rytmi.
Juuri tuo alkoi mietityttämään, koska muut rytmit eivät oikein tunnu niin uhkaavilta.
Tuotahan on käytetty jo aikojen alussa, kun miekalla lyötiin kilpeä tyyliin tump, tump, kolnk.
Pienessä kännissä tulee kaikenlaista mieleen juu :hullu:
Mutta silti. Mikä sen reaktion tuollaiseen rytmiin oikein aiheuttaisi?
Elämä on tie jonka määränpäätä en voi valita, vain suunnan sille.
Avatar
@gen.fi
 
Viestit: 1049
Liittynyt: Su 04 Touko 2008 23:27

Re: Satunnaisia kysymyksiä

ViestiKirjoittaja L-S » La 19 Joulu 2009 13:40

Olisko kellään ideaa miten saada matosta tahra pois pesemättä koko mattoa? Onko olemassa jotain matonpuhdistusaineita? Amerikkalaisilla olen sellaisia suihkeita kokolattiamattokäytössä nähnyt, mutta en ole täälläpäin kiinnittänyt huomiota.

Mulla on iso olohuoneen matto, jossa on valkoisia alueita, ja jostain siihen on nyt ilmaantunut ilmeisesti hippunen huonekasvin multaa... jonka päälle astuin ja multa levisi ja nyt siinä on tyylikäs musta raita. :epäilevä:

Todennäköisesti tuollaisen ison maton pesettäminen maksaa maltaita, en oikein tiedä miten tuota saisi edes pestäkään... vaikka kai jotenkin, puuvillaa se ilmeisesti kuitenkin vain on.
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
Avatar
L-S
Tohtoripissis
 
Viestit: 3965
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 21:23
Paikkakunta: Kotona

Re: Satunnaisia kysymyksiä

ViestiKirjoittaja Lyyra » La 19 Joulu 2009 14:30

Ruokasooda on mun luottoaine kaikkeen tommoseen. Tee tahna ruokasoodasta ja tipasta lämmintä vettä, hinkkaa mattoon ja pistä muutama kirja painoksi. Anna kuivua ja imuroi. :martta: :keijo:

Ja on niitä tekstiilinpuhdistajiakin, jos ei kotikonsteihin luota. Esim tommosia löytyy aika hyvin kaupoista.
Lyyra
Digipahuus
 
Viestit: 8187
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 02:56

Re: Satunnaisia kysymyksiä

ViestiKirjoittaja L-S » Su 20 Joulu 2009 14:25

Kiitokset soodavinkistä, luotan mieluusti kotikonsteihin. :tilt:

Ei tarvitse investoida mihinkään aineisiin, kun olin juuri ostanut joululeivonnaisia varten soodaa. Kyllä se tahra vähän taisi lähteä, ei tosin kokonaan. Pitänee odotella kesää, jos tuon sitten saisi pestyä jotenkin.
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
Avatar
L-S
Tohtoripissis
 
Viestit: 3965
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 21:23
Paikkakunta: Kotona

Re: Satunnaisia kysymyksiä

ViestiKirjoittaja Kuolo » Ke 23 Joulu 2009 07:07

Uudestaan! -Sano teletapit. Kannattaa varmaan toistaa käsittely ja kattoa mitä käy. Mie oon tässä viimosen neljä päivää hölvänny lieteen lisää puhdistusvaahtoa joka päivä ja aina lähtee pikkusen lisää. Muutama päivä voi mennä vielä.

Ja on miulla kysyttävääkin. Liittyy myös siivoomiseen. Huomasin nimittäin tuossa mattoa imuroidessa, että kun hankaa imurin suutinta mattoon, sähköistyy letku aika huolella ja kerää kissan karvaa. Tuli mieleen, että ehkä sopivasta materiaalista tehty suutin vois tehä kans saman. Onks tommosia olemassa? Vai pitääkö kaikki tehä taas ite? :keijo:
Avatar
Kuolo
Site Admin
 
Viestit: 1321
Liittynyt: To 24 Huhti 2008 22:53

Re: Satunnaisia kysymyksiä

ViestiKirjoittaja Yabba » Ke 23 Joulu 2009 15:11

Rakas Laaksonen, kerro epätietoisille ja jo epätoivoisille radion kuuntelijoille (mä ainakin), mikä ihmeen joukkopako siellä YleXillä on menossa? Ei tässä muuta, mutta kun nyt Jaakon ja Peltsin lähdettyä, sieltä on melkein kaikki hyvät radioäänet häipyneet. Siinä sivussa vähenee myös kuunneltavat ohjelmat, onhan ne jäljelle jäävät kohta parhaimmat (x-ryhmä ja parasta ennen) mutta mitä nyt päivällä kuuntelee?! Tää ei ole yhtään kivaa ja älä vain kerro että taustalla on karmea totalitarinen rakennemuutos joka on tuhoamassa viimeisen nuorisokanavan kohti mainoskanava mallin teinix helvetti. (Nimen vaihto ei niinkään olisi pahasta.)
Minä lähden Pohjois-Karjalaan / vaihdan farkut verkkarihousuun
kotiseudulle Pohjois-Karjalaan / juon kaljaa auringon nousuun"
Avatar
Yabba
 
Viestit: 2090
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 21:31
Paikkakunta: Karhunpäässä

Re: Satunnaisia kysymyksiä

ViestiKirjoittaja @gen.fi » Pe 25 Joulu 2009 03:22

Yabba kirjoitti:Tää ei ole yhtään kivaa ja älä vain kerro että taustalla on karmea totalitarinen rakennemuutos joka on tuhoamassa viimeisen nuorisokanavan kohti mainoskanava mallin teinix helvetti. (Nimen vaihto ei niinkään olisi pahasta.)

Tai olisiko jo niin, että yabba on siirtymässä vanhempaan kaartiin?
Elämä on tie jonka määränpäätä en voi valita, vain suunnan sille.
Avatar
@gen.fi
 
Viestit: 1049
Liittynyt: Su 04 Touko 2008 23:27

Re: Satunnaisia kysymyksiä

ViestiKirjoittaja Lyyra » Pe 25 Joulu 2009 15:41

@gen.fi kirjoitti:
Yabba kirjoitti:Tää ei ole yhtään kivaa ja älä vain kerro että taustalla on karmea totalitarinen rakennemuutos joka on tuhoamassa viimeisen nuorisokanavan kohti mainoskanava mallin teinix helvetti. (Nimen vaihto ei niinkään olisi pahasta.)

Tai olisiko jo niin, että yabba on siirtymässä vanhempaan kaartiin?

Minä ainakin oon siirtynyt suosiolla Radio Suomen kuuntelijaksi. :virne:
Lyyra
Digipahuus
 
Viestit: 8187
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 02:56

Re: Satunnaisia kysymyksiä

ViestiKirjoittaja Pascal Lemoix » Pe 25 Joulu 2009 22:56

Mä olen puolestani kuunnellut tässä pyhienkin aikaan jo Ylen Ykköstä. Radio Suomi on nuorten aikuisten kanava... :nirppa: Semmosta rokettirollia ja ränttä-tänttää soittavat... :ei:
"Tunne ei koskaan valehtele."
-Jorma Uotinen
Avatar
Pascal Lemoix
 
Viestit: 5211
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 00:54
Paikkakunta: L, Espoo

Re: Satunnaisia kysymyksiä

ViestiKirjoittaja Dnd » La 26 Joulu 2009 02:17

Minä taas kuuntelen autossa monesti Yle Puhe kanavaa. Sieltä tulee välillä aika hyvää lähetystä.
Onko olemassakaan kokonaista totuutta?
Avatar
Dnd
Outo marsilainen kivi
 
Viestit: 1733
Liittynyt: To 01 Touko 2008 04:37
Paikkakunta: Kaukana poissa

EdellinenSeuraava

Paluu Yleistä



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 14 vierailijaa