Mun kirjoissa yleishuolto on juurikin pesemistä ja öljyämistä, toimivuuden tarkistamista ja mahdollisesti jokusen ruuvin kiristelyä. Pääosin siis vain kunnon tarkistamista ja pesua. Ei mitään monimutkaisempaa. Nuo gumminvaihdot etc. on jo ekstraa.
Mä selailin noita netin pyörähuolto-oppaita, ja niistä jotenkin jäi sellainen fiilis, että pitää olla ihan pro ja tietää kaikki pyörästä, että sitä voisi itse pitää ajokunnossa
Oikeasti se on ihan helppoa, ja siinä kivasti myös tulee tutustuttua pyörän toimintaan läheisemmin.
Tein joutessani pienen check listin aremille huoltohenkilöille, en ota vastuuta, kuinka oikein menee, mutta näin olen huoltanut menestyksekkäästi omat joponi about 25 vuotta
:
1.
Tarkista pyörän kunto. Käännä pyörä ylösalaisin, sarvet ja satula maassa ja renkaat taivasta kohti, helpottaa mm. renkaiden pyörimisen ja ketjujen tarkistusta. Ja tulee tosi ammattimainen olo
Tarkistettavia kohteita:
-
renkaat:
ulkorengas silmämääräisesti, murtumat ja kulunut pinta kertovat, että on aika vaihtaa.
Sisärengas on vaihtokunnossa, kun saa olla jatkuvasti pumppaamassa lisää ilmaa.
Vanteet voi tarkistaa pyöräyttämällä rengasta ja seuraamalla yhdellä silmällä, vatkaako se pyöriessään. Jos vatkaa, rengas on joko soikea tai väärässä asennossa. Asentoa voi korjata itse avaamalla rengasta pitäviä pultteja ja asettelemalla renkaan suoraan. Muista kiristää pultit kunnolla kiinni, jos teet sen itse.
Kiinnitysmutterit, millä rengas on kiinni pyörän rungossa, on hyvä myös tarkistaa, etteivät ole löystyneet käytössä.
Pinnojakin voi käydä läpi. Jos niitä puuttuu, tai on vääntyneitä/katkenneita, niin huoltoon vaan.
Venttiilit, mistä ilma laitetaan renkaaseen, kannattaa myös tarkistaa. Jos venttiilin kierteillä olevat mutterit (en tiedä oikeaa nimeä) on löysällä, ne voi kiristää esim. pihdeillä. Venttiilin juuressa oleva mutteri pitää venttiilin/sisäkumin paikoillaan vanteessa, päässä oleva mutteri pitää ilmat sisällä. Ylemmästä mutterista voi myös tarvittaessa (esim. rengasta vaihtaessa) päästää ilmat pois. Musta (yleensä) muovikorkki estää lian menemisen venttiiliin, mikä voi haitata ilman pumppaamista kumiin.
-
ketjut: liian löysät ketjut hyppivät pois paikoiltaan. Pientä hienosäätöä voi tehdä avaamalla takarenkaan mutterit ja vetämällä rengasta taaksepäin niin, että ketjut kiristyvät, ja kiristämällä mutterit kiinni. Isompi säätö tarkoittaa ketjujen vaihtoa.
-
jarrut: tarkista, toimiiko etu- ja takajarrut tarpeeksi hyvin. Tarkista
jarrupalat, eli vanteeseen osuvat kumit. Jarrupalojen tulee osua vanteeseen vain jarrutettaessa, ja molemmilta puolilta yhtä tehokkaasti. Selkeästi kuluneet jarrupalat on syytä vaihtaa-
-
vaihteet: vaihteiden tulisi vaihtua vaivatta. Jos vaihteiden vaihto vaatii voimaa, voi selvitä pelkällä vaijerin öljyämisellä. Jos vaihde ei meinaa pysyä paikoillaan, vaan ruksuttaa ja lyö tyhjää polkiessa, vaihteita pitää säätää. Tosi-pro säätää itse. Muut vie huoltoon.
-
heijastimet ja valot: heijastimia pitää olla edessä, takana, molemmissa renkaissa sekä polkimissa. Etuvalo on myös lakisääteinen. Tarkista niiden kunto, kiristä löystyneitä ruuveja, vaihda/vaihdata rikkinäiset heijastimet uusiin.
-
muu kunto: myös muut osat voi tarkistaa. Murtunut satulan pinta vetää kivasti sateella vettä sisäänsä, eikä siihen ole sen jälkeen kiva istua. Rämisevän pyörän saa hiljaisemmaksi kiristämällä löysät ruuvit ja mutterit. Vinossa olevan ohjaustangon voi suoristaa löysäämällä sitä paikallaan pitävää mutteria ja asettelemalla tanko oikeaan asentoon. Muista kiristää hyvin takaisin pakoilleen, jos teet sen itse. Käy koko pyörä huolellisesti läpi. Maalipintakin on hyvä tarkistaa, ettei mahdollinen maalipinnan vaurio jatku ruostumisena. Maalipinnan korjaamiseenkin saa tee-se-itse sarjoja.
2.
Vaihda korjattavat/vaihdettavat osat, jos aiot itse vaihtaa. Ne pitää tietenkin ensin ostaa. Mahdollisia tarvikkeita ostaessa voi miettiä, tarvitseeko esim. tavarakoria tai matkamittaria. Matkamittarikin on helppo asentaa itse.
Vaihtoehtoisesti vie fillari huoltoon, jos korjattavat/vaihdettavat osat ovat liian hankalia omille taidoille. Huollossa voivat myös pestä pyörän, joten sitäkään ei sitten tarvitse itse tehdä.
3.
Pese pyörä: parhaiten onnistuu kääntämällä pyörä renkaat taivasta kohti. Alaosa on aina kaikkein kuraisin, ja ketjuihin pääsee näin käsiksi näppärästi. Sankoon vettä ja tiskiainetta turaus, ja aletaan kuurata. Vanhalla tiskiharjalla saa kätevästi putsattua suurimman osan liasta, pro käyttää hammasharjaa ahtaimpiin koloihin, muut sitä, mikä käteen osuu. Käytetty apuväline ei ketjujen putsauksen jälkeen sovellu käytännössä enää mihinkään muuhun kuin vastaavaan työhön
4.
Huuhtele pyörä: puhtaalla vedellä, tietenkin. Pro puunaa pyörän kuivaksi, ettei jää harmaita raitoja
Mä yleensä käännän pyörän oikein päin, huuhtelen ja annan kuivua itsekseen. Tosi-pro vahaa pyöränsä pesun jälkeen.
5.
Öljyä ainakin
- ketjut: helpointa pyörän ollessa väärin päin. Pyöritä ketjuja polkimesta ja varovaisesti tiputa/suihkuta öljyä ketjuille ja rattaisiin. Pyöräytä useamman kerran ketjut läpi, jotta öljy levittyy hyvin.
- vaijerit: käsijarrujen ja vaihteiden vaijereita voi yrittää öljytä tiputtamalla tippa tai pari niihin kohtiin, missä metallinen vaijeri menee muovikuoren sisään. Painele käsijarruja ja vaihda vaihteita, vaijeri liikkuu hieman ja levittää öljyä. Pro ottaisi koko vaijerin irti ja öljyäisi sitten vasta.
- lisäksi mahdollisesti lukko ja napavaihteisen pyörän napa, sekä ongelmakohdat, esim. jos pyörän tukijalka ei liiku jouhevasti tai poljin eri pyöri kunnolla, voi kokeilla sen öljyämistä.
Pyyhi aina ylimääräinen öljy pois.
6. Hyppää jopon selkään ja anna mennä tukka hulmuten!