Satunnaisia kysymyksiä

Yleinen jutustelu tänne. Korvaa myös entisen kysyttävää -osion.

Re: Satunnaisia kysymyksiä

ViestiKirjoittaja Yabba » Ti 15 Touko 2012 11:40

Tuli muuten yht'äkkiä mieleen tämmöinen kysymys, kun maailmaan tuotetaan yhä enemmän ja enemmän lapsia keinohedelmöityksellä luovutetusta spermasta (ja tietysti myös munasoluista) ja sitten on Kirk Maxeyn kaltaisia luovuttajia, eli siis immeisiä jotka levittävät geenejään varsin laajasti... Noh, kysymys itsessään on yksinkertainen, onkos olemassa minkäänlaista valvonta/kontrollitoimea jonka avulla estetään tällä tavalla syntyneiden puolisisarrusten yhteenliittymää eli sukurutsaa :pönde:

Kun siis todennäköisyyshän tuollaiselle on suhteellisen pieni, mutta silti olemassa ja onhan senkin todennäköisyys hirmu pieni, että kaksi atomin kokoista hiukkasta törmäävät lähes valonnopeudella toisiinsa pieni (mutta silti sitä harrastetaan varmaan tälläkin hetkellä Cernissä). Toisaaltaan voidaanko jotenkin estää sitä mahdollisuutta, että luovuttajaisukki (tai äippä) vanhuudenpäivillään otaa oman puolilapsensa omaksi toyboyksi/girliksi :virne:

Ei mulla muuta :keijo:

Hmmm... olisikohan tätä varten pitänyt herättää se Hypoteettisia tilanteita ketju henkiin...
Minä lähden Pohjois-Karjalaan / vaihdan farkut verkkarihousuun
kotiseudulle Pohjois-Karjalaan / juon kaljaa auringon nousuun"
Avatar
Yabba
 
Viestit: 2090
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 21:31
Paikkakunta: Karhunpäässä

Re: Satunnaisia kysymyksiä

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ti 15 Touko 2012 11:51

En mä nyt tiedä onko se niin kaukaa haettua, että saman luovuttajan jälkeläisivät lyöttäytyisivät yhteen. Onhan näitä adoptioon annettuja sisarusparejakin (esim. se yksi saksalaispariskunta), jotka ovat jopa oikeusteitse hakeneet oikeutusta suhteelleen.
Sitä en tiedä, onko tuollaisen estämiseksi mitään virallista kontrollielintä. Tuskin. Tosin ainakin munasolunluovuttajat saavat Suomessa luovuttaa muistaakseni vain viisi kertaa. Spermanluovutuksen mahdollisista rajoituksista en tiedä. Jenkeissä tuskin on niitäkään.
Lyyra
Digipahuus
 
Viestit: 8187
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 02:56

Re: Satunnaisia kysymyksiä

ViestiKirjoittaja shaana » Ke 30 Touko 2012 16:52

Konkeli tarveis laittaa kesäkuntoon, renkaisiin ilmat ja ketjuihin öljyt.
Mimmonen se öljy tahi vastaava pitää olla? Minulla oli jo joku ketjuöljy kourassa
huoltiksella, mutta kon myyjää ei näkyny ja purkissa ei selkeesti kerrottu että
"Polkupyörän ketjuihin" ni jäi vielä hyllyyn. Ei o tarvinu polkupyöriä huoltaa ni olen
urvelo kyllä tässä asiassa auttamatta. :superhymy:
Aurinko, sinä sanoit kun katselimme kuuta.
Avatar
shaana
Kuivaliha
 
Viestit: 1539
Liittynyt: To 24 Huhti 2008 23:19
Paikkakunta: Hangessa.

Re: Satunnaisia kysymyksiä

ViestiKirjoittaja SirPet » Ke 30 Touko 2012 17:09

Eiköhän siihen semmoinen geneerinen ketjuöljy passaa vallan mainiosti. Ehkä tärkeämpää on putsata ketjut liasta ennen öljyämistä ja öljyämisen jälkeen poistaa ylimääräinen öljy. Öljyn ja kivipölyn seosta kun voisi kutsua myös hiomatahnaksi ja se ilmiö ei ole oikein toivottava tässä tapauksessa.
SirPet
 
Viestit: 329
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 10:50

Re: Satunnaisia kysymyksiä

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Ke 30 Touko 2012 20:44

Mä käytän ketjujen öljyämiseen aseöljyä. :pahis: (Isiltä saatu purkki.) Eli eiköhän geneerinen ketjuöljykin käy. :)
Life is short until it's not
Honestly it's kinda long


Orla Gartland - You aren't special, babe
Avatar
marenkienkeli
labrakärpänen
 
Viestit: 5251
Liittynyt: Pe 02 Touko 2008 20:36

Re: Satunnaisia kysymyksiä

ViestiKirjoittaja Pvi » To 31 Touko 2012 11:04

Täällä on kanssa yksi pyörä, joka tuntuu tarvitsevan huoltoa. Siitepöly on tukkinut pyörän koloja ja lamppukin on venksahtanut pois paikaltaan.
Ihan ittekseni en ketjujen rasvausta isompaa operaatiota osaa tehdä.
Olisiko syytä siis viedä pyörä ihan huoltoon ja kuinkajohan paljon siitä olisi sopiva maksaa.
Viimeksi muokannut Pvi päivämäärä To 31 Touko 2012 11:07, muokattu yhteensä 1 kerran
Rohkeus kuulua tähän.
Pvi
 
Viestit: 1267
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 13:55

Re: Satunnaisia kysymyksiä

ViestiKirjoittaja Aurora B. » To 31 Touko 2012 11:05

Mulla taasen on joku ompelukoneöljy, mitä ruikin huolellisen pesun jälkeen pyörän jokaiseen liikkuvaan osaa :keijo: Myös ketjuille siis. Hyvin rullaa :gay:

Virallinen suositus lienee, että ketjuille käytetään ketjuöljyä ja lukkoihin lukkoöljyä etc., mutta joskus muistan lukeneeni, että peruskäytössä olevalle pyörälle voi hyvin hommata yhden yleisöljyn. Pääasia on, että ketjut ja muut liikkuvat osat pidetään suht puhtaina ja öljyttyinä. Ei vastusta, kulu ja/tai ruostu niin helposti.


Lisäys Pville, jos pyörässä ei varsinaista vikaa ole, niin mun mielestä perushuollon pystyy tekemään ihan itsekin. Ei ole yhtään sen vaikeampaa kuin ketjujen pesu ja öljyäminen. Itse viime viikonloppuna pesin ja yleishuolsin sykkelini, vaihdoin sisä- ja ulkokumit, satulan ja käsijarrujen jarrupalat. Pientä venkslaamista oli kumien kanssa ja armas ukkokulta auttoi, mutta pääosin ihan itse tein :D

Vain jos jossain olisi isompaa vikaa, voisin harkita huoltoon viemistä. Jos vaikka vaihteet eivät osu kohdilleen tms. Tosin saattaisin kokeilla ensin itse, osaisinko tehdä mitään :keijo: Mä en ole vieläkään päässyt tästä "minä itte" -vaiheesta...
Kolo-golo-nay
Avatar
Aurora B.
 
Viestit: 1099
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 21:16

Re: Satunnaisia kysymyksiä

ViestiKirjoittaja shaana » To 31 Touko 2012 17:01

Oukki, eli lienee se pitelemäni puteli oli sitä geneeristä oilia? :pönde:
En ole vielä tarkistanut jopoa niin tarkkaan, etten tiedä mitä muuta
sille on tehtävä. Toivottavasti renkaat ovat ehjät. Raasu seisoi viime
talven Äiskän takapihalla kinoksessa.. No kohta se on kunnossa ja sitten
minä suihkin kyläraitilla pösöllä hurjasti viuh viuh viiiuuh! Tattis!
Aurinko, sinä sanoit kun katselimme kuuta.
Avatar
shaana
Kuivaliha
 
Viestit: 1539
Liittynyt: To 24 Huhti 2008 23:19
Paikkakunta: Hangessa.

Re: Satunnaisia kysymyksiä

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » To 31 Touko 2012 21:43

Aurora B. kirjoitti:Vain jos jossain olisi isompaa vikaa, voisin harkita huoltoon viemistä. Jos vaikka vaihteet eivät osu kohdilleen tms. Tosin saattaisin kokeilla ensin itse, osaisinko tehdä mitään :keijo:

Kumien vaihdon yhteydessä vaihteet tuli otettua paikoiltaan viime keväänä. No, itsehän toki testailin, milloin vaihteet toimivat, mutta laiskuuttani en jaksanut tehdä hommaa kunnolla. Ykkös- ja kolmosvaihde kyllä toimivat, mutta kakkosvaihde ei. No, ihan hyvin tuli viime kesä silti pyöräiltyä. :keijo:
Life is short until it's not
Honestly it's kinda long


Orla Gartland - You aren't special, babe
Avatar
marenkienkeli
labrakärpänen
 
Viestit: 5251
Liittynyt: Pe 02 Touko 2008 20:36

Re: Satunnaisia kysymyksiä

ViestiKirjoittaja Lyyra » To 31 Touko 2012 21:59

Mää en osaa tehdä pyörilleni mitään. Tai osaan ruiskuttaa öljyä ketjuihin ja pumpata ilmaa renkaisiin, mutta siinäpä se. Jos ei kulje, syytän pyörää huonoksi. Tällä hetkellä ongelmana on, että molempien pyörien renkaat on puhki. Pitäis saada ne jotenkin johonkin korjaamoon tai iskä paikalle. Molempiin tarttis autoa. :sori:
Lyyra
Digipahuus
 
Viestit: 8187
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 02:56

Re: Satunnaisia kysymyksiä

ViestiKirjoittaja Aurora B. » Pe 01 Kesä 2012 11:10

Mun kirjoissa yleishuolto on juurikin pesemistä ja öljyämistä, toimivuuden tarkistamista ja mahdollisesti jokusen ruuvin kiristelyä. Pääosin siis vain kunnon tarkistamista ja pesua. Ei mitään monimutkaisempaa. Nuo gumminvaihdot etc. on jo ekstraa.

Mä selailin noita netin pyörähuolto-oppaita, ja niistä jotenkin jäi sellainen fiilis, että pitää olla ihan pro ja tietää kaikki pyörästä, että sitä voisi itse pitää ajokunnossa :friikki: Oikeasti se on ihan helppoa, ja siinä kivasti myös tulee tutustuttua pyörän toimintaan läheisemmin.


Tein joutessani pienen check listin aremille huoltohenkilöille, en ota vastuuta, kuinka oikein menee, mutta näin olen huoltanut menestyksekkäästi omat joponi about 25 vuotta :keijo: :

1. Tarkista pyörän kunto. Käännä pyörä ylösalaisin, sarvet ja satula maassa ja renkaat taivasta kohti, helpottaa mm. renkaiden pyörimisen ja ketjujen tarkistusta. Ja tulee tosi ammattimainen olo :gay: Tarkistettavia kohteita:
- renkaat: ulkorengas silmämääräisesti, murtumat ja kulunut pinta kertovat, että on aika vaihtaa. Sisärengas on vaihtokunnossa, kun saa olla jatkuvasti pumppaamassa lisää ilmaa. Vanteet voi tarkistaa pyöräyttämällä rengasta ja seuraamalla yhdellä silmällä, vatkaako se pyöriessään. Jos vatkaa, rengas on joko soikea tai väärässä asennossa. Asentoa voi korjata itse avaamalla rengasta pitäviä pultteja ja asettelemalla renkaan suoraan. Muista kiristää pultit kunnolla kiinni, jos teet sen itse. Kiinnitysmutterit, millä rengas on kiinni pyörän rungossa, on hyvä myös tarkistaa, etteivät ole löystyneet käytössä. Pinnojakin voi käydä läpi. Jos niitä puuttuu, tai on vääntyneitä/katkenneita, niin huoltoon vaan. Venttiilit, mistä ilma laitetaan renkaaseen, kannattaa myös tarkistaa. Jos venttiilin kierteillä olevat mutterit (en tiedä oikeaa nimeä) on löysällä, ne voi kiristää esim. pihdeillä. Venttiilin juuressa oleva mutteri pitää venttiilin/sisäkumin paikoillaan vanteessa, päässä oleva mutteri pitää ilmat sisällä. Ylemmästä mutterista voi myös tarvittaessa (esim. rengasta vaihtaessa) päästää ilmat pois. Musta (yleensä) muovikorkki estää lian menemisen venttiiliin, mikä voi haitata ilman pumppaamista kumiin.
- ketjut: liian löysät ketjut hyppivät pois paikoiltaan. Pientä hienosäätöä voi tehdä avaamalla takarenkaan mutterit ja vetämällä rengasta taaksepäin niin, että ketjut kiristyvät, ja kiristämällä mutterit kiinni. Isompi säätö tarkoittaa ketjujen vaihtoa.
- jarrut: tarkista, toimiiko etu- ja takajarrut tarpeeksi hyvin. Tarkista jarrupalat, eli vanteeseen osuvat kumit. Jarrupalojen tulee osua vanteeseen vain jarrutettaessa, ja molemmilta puolilta yhtä tehokkaasti. Selkeästi kuluneet jarrupalat on syytä vaihtaa-
- vaihteet: vaihteiden tulisi vaihtua vaivatta. Jos vaihteiden vaihto vaatii voimaa, voi selvitä pelkällä vaijerin öljyämisellä. Jos vaihde ei meinaa pysyä paikoillaan, vaan ruksuttaa ja lyö tyhjää polkiessa, vaihteita pitää säätää. Tosi-pro säätää itse. Muut vie huoltoon.
- heijastimet ja valot: heijastimia pitää olla edessä, takana, molemmissa renkaissa sekä polkimissa. Etuvalo on myös lakisääteinen. Tarkista niiden kunto, kiristä löystyneitä ruuveja, vaihda/vaihdata rikkinäiset heijastimet uusiin.
- muu kunto: myös muut osat voi tarkistaa. Murtunut satulan pinta vetää kivasti sateella vettä sisäänsä, eikä siihen ole sen jälkeen kiva istua. Rämisevän pyörän saa hiljaisemmaksi kiristämällä löysät ruuvit ja mutterit. Vinossa olevan ohjaustangon voi suoristaa löysäämällä sitä paikallaan pitävää mutteria ja asettelemalla tanko oikeaan asentoon. Muista kiristää hyvin takaisin pakoilleen, jos teet sen itse. Käy koko pyörä huolellisesti läpi. Maalipintakin on hyvä tarkistaa, ettei mahdollinen maalipinnan vaurio jatku ruostumisena. Maalipinnan korjaamiseenkin saa tee-se-itse sarjoja.

2. Vaihda korjattavat/vaihdettavat osat, jos aiot itse vaihtaa. Ne pitää tietenkin ensin ostaa. Mahdollisia tarvikkeita ostaessa voi miettiä, tarvitseeko esim. tavarakoria tai matkamittaria. Matkamittarikin on helppo asentaa itse. Vaihtoehtoisesti vie fillari huoltoon, jos korjattavat/vaihdettavat osat ovat liian hankalia omille taidoille. Huollossa voivat myös pestä pyörän, joten sitäkään ei sitten tarvitse itse tehdä.

3. Pese pyörä: parhaiten onnistuu kääntämällä pyörä renkaat taivasta kohti. Alaosa on aina kaikkein kuraisin, ja ketjuihin pääsee näin käsiksi näppärästi. Sankoon vettä ja tiskiainetta turaus, ja aletaan kuurata. Vanhalla tiskiharjalla saa kätevästi putsattua suurimman osan liasta, pro käyttää hammasharjaa ahtaimpiin koloihin, muut sitä, mikä käteen osuu. Käytetty apuväline ei ketjujen putsauksen jälkeen sovellu käytännössä enää mihinkään muuhun kuin vastaavaan työhön

4. Huuhtele pyörä: puhtaalla vedellä, tietenkin. Pro puunaa pyörän kuivaksi, ettei jää harmaita raitoja :gay: Mä yleensä käännän pyörän oikein päin, huuhtelen ja annan kuivua itsekseen. Tosi-pro vahaa pyöränsä pesun jälkeen.

5. Öljyä ainakin
- ketjut: helpointa pyörän ollessa väärin päin. Pyöritä ketjuja polkimesta ja varovaisesti tiputa/suihkuta öljyä ketjuille ja rattaisiin. Pyöräytä useamman kerran ketjut läpi, jotta öljy levittyy hyvin.
- vaijerit: käsijarrujen ja vaihteiden vaijereita voi yrittää öljytä tiputtamalla tippa tai pari niihin kohtiin, missä metallinen vaijeri menee muovikuoren sisään. Painele käsijarruja ja vaihda vaihteita, vaijeri liikkuu hieman ja levittää öljyä. Pro ottaisi koko vaijerin irti ja öljyäisi sitten vasta.
- lisäksi mahdollisesti lukko ja napavaihteisen pyörän napa, sekä ongelmakohdat, esim. jos pyörän tukijalka ei liiku jouhevasti tai poljin eri pyöri kunnolla, voi kokeilla sen öljyämistä.
Pyyhi aina ylimääräinen öljy pois.


6. Hyppää jopon selkään ja anna mennä tukka hulmuten! Kuva
Kolo-golo-nay
Avatar
Aurora B.
 
Viestit: 1099
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 21:16

Re: Satunnaisia kysymyksiä

ViestiKirjoittaja Lyyra » Pe 01 Kesä 2012 13:57

Aurora B. kirjoitti:3. Pese pyörä
4. Huuhtele pyörä

Voiko pesutuvalle mennä lotraamaan? :keijo:
Lyyra
Digipahuus
 
Viestit: 8187
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 02:56

Re: Satunnaisia kysymyksiä

ViestiKirjoittaja Shay » Pe 01 Kesä 2012 18:13

Lyyra kirjoitti:
Aurora B. kirjoitti:3. Pese pyörä
4. Huuhtele pyörä

Voiko pesutuvalle mennä lotraamaan? :keijo:

Jos pyörän saa pilkottua tarpeeksi pieniksi paloiksi, se voi mahtua pesukoneeseen. :keijo: Mutta muista käyttää pesupussia! :soosoo:
Lift me up above this, the broken, the empty. Lift me up and help me to fly away!
Avatar
Shay
Hukkasusi
 
Viestit: 3056
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 20:32
Paikkakunta: Pään sisällä pimeässä

Re: Satunnaisia kysymyksiä

ViestiKirjoittaja Lyyra » Pe 01 Kesä 2012 18:55

Mää oon myös aina ollut siinä uskossa, että ketjut pitää pestä bensiinillä. Ja kun sellasta ei kovin pienissä määrissä myydä, niin milläs sitten lotrailet? :hämillään:
Lyyra
Digipahuus
 
Viestit: 8187
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 02:56

Re: Satunnaisia kysymyksiä

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Pe 01 Kesä 2012 19:04

Lyyra kirjoitti:Mää oon myös aina ollut siinä uskossa, että ketjut pitää pestä bensiinillä. Ja kun sellasta ei kovin pienissä määrissä myydä, niin milläs sitten lotrailet? :hämillään:

Tuollaisesta bensiinipesusta en ole kuullutkaan. :O: Mutta bensiiniä kyllä saa ihan pikkupullossa apteekista desin pulloissa. :D Täällä on esimerkki.
Life is short until it's not
Honestly it's kinda long


Orla Gartland - You aren't special, babe
Avatar
marenkienkeli
labrakärpänen
 
Viestit: 5251
Liittynyt: Pe 02 Touko 2008 20:36

Re: Satunnaisia kysymyksiä

ViestiKirjoittaja Lyyra » Pe 01 Kesä 2012 19:23

marenkienkeli kirjoitti:
Lyyra kirjoitti:Mää oon myös aina ollut siinä uskossa, että ketjut pitää pestä bensiinillä. Ja kun sellasta ei kovin pienissä määrissä myydä, niin milläs sitten lotrailet? :hämillään:

Tuollaisesta bensiinipesusta en ole kuullutkaan. :O:

Strömsössä muistaakseni neuvottiin joskus vuonna -2 tai -3. Bensiinillä irtoaa ketjuista vanhat öljyt pois ja sitten rullaa kuulemma paremmin.
Lyyra
Digipahuus
 
Viestit: 8187
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 02:56

Re: Satunnaisia kysymyksiä

ViestiKirjoittaja Dnd » Pe 01 Kesä 2012 21:09

marenkienkeli kirjoitti:
Lyyra kirjoitti:Mää oon myös aina ollut siinä uskossa, että ketjut pitää pestä bensiinillä. Ja kun sellasta ei kovin pienissä määrissä myydä, niin milläs sitten lotrailet? :hämillään:

Tuollaisesta bensiinipesusta en ole kuullutkaan. :O: Mutta bensiiniä kyllä saa ihan pikkupullossa apteekista desin pulloissa. :D Täällä on esimerkki.


No nyt oli bensalla litrahintaa. :friikki:

Saa sitä ostaa yleensä hyvinkin vähän, kun ostaa ostaa kortilla. Jos setelillä maksaa, niin sitten ei pikkurahalla onnistu.
Onko olemassakaan kokonaista totuutta?
Avatar
Dnd
Outo marsilainen kivi
 
Viestit: 1733
Liittynyt: To 01 Touko 2008 04:37
Paikkakunta: Kaukana poissa

Re: Satunnaisia kysymyksiä

ViestiKirjoittaja Kuolo » La 02 Kesä 2012 12:12

Älkää peskö bensalla. Kyllähän sillä lähtee toki hyvinkin, mutta se on senverran myrkyllistä ja vaarallista, että en voi suositella. Jos ette polta itteänne, niin sitten saatte jonkun loppuelämän ihottuman tai nupin sekasin huuruista. Rasvanpoistoon löytyy fiksumpiakin aineita, joiden kanssa löträtä. Tää on ainakin ihan tehokasta ja paljon turvallisempaa. Toki pitää muistaa, että tämäkin on liuotin ja syttyy tuleen jos siihen tulta näyttää.

Tommosen rullaketjun voiteluun ihan parasta kamaa on noi sitkostetut öljyt ja ketjuvahat. Ne tulee pullosta ulos notkeena, jolloin ne tunkeutuu lenkkien niveliin ja rullan ja tapin väliin, mutta jäykkenee sitten kalvoksi rullan päälle ja suojaamaan, ettei niveliin mee sontaa ja vettä.
Avatar
Kuolo
Site Admin
 
Viestit: 1321
Liittynyt: To 24 Huhti 2008 22:53

Re: Satunnaisia kysymyksiä

ViestiKirjoittaja skray » Ma 04 Kesä 2012 10:06

Olisko fordelaisilla hyviä vinkkejä siihen, kuinka pesukoneesta saa mustan töhkän pois? :keijo:
Meidän koneessa sitä joka puolella sellanen ohut kerros, ei kuitenkaan siinä itse pyörivässä osassa, vaan esim. kannen sisäpuolella ja muoviosissa. Oon kokeillut kaupasta saatavaa koneen pesuainetta, joka pistetään tyhjän koneen kanssa pyörimään. Lisäksi oon kokeillut muutaman erinäisen kerran pestä tyhjän koneen 90 asteessa (suositellaan tehtäväksi välillä). Kokeiltu on myös apteekista saatava sitruunahappo. Musta töhkä ei lähde. Onko ainut ratkaisu hammasharja ja omat pikku kätöset?
Myös kannessa oleva huuhteluainelokero on täynnä mustia pilkkuja, koska kerran/kaks kokeilin huuhteluaineen käyttöä, mutta lopetin sen ja yritin pestä lokeron, mutta se ei onnistunut. Lokerikon saa irti kannesta, mutta lokerikkoa ei silti saa kokonaan auki irrallaan. Pesuaineeseen käytän pesupalloa.
Meillä on siis päältä täytettävä kone.
Onneksi horsma tietää itse oman arvonsa.
Avatar
skray
 
Viestit: 2804
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 16:49
Paikkakunta: Maalla

Re: Satunnaisia kysymyksiä

ViestiKirjoittaja Aurora B. » Ti 05 Kesä 2012 15:12

Ach, ilmarista olin lukevinani, että Wildchild oli huomannut pyörän etuvalopakon koskevan vain hämärän ja pimeän aikaa. Eipä tullut mieleeni tarkistaa asiaa. Itse sotken jopolla kesät talvet, pakollisuus on vain iskeytynyt takaraivoon. Kuitenkin vieno muistutus autoilevalta pyöräilijältä, siinä vaiheessa, kun pyöräilijä näkee kaiken vielä "ihan hyvin", voi ilman valoja fillaroiva pyöräilijä jo olla liki näkymätön autolijalle.



Pesukoneista, pölyn, nöyhdän ja pesuainejäämien aiheuttaman normitöhnän saa kyllä ihan rätillä pois. Varsinkin jos on juuri pessyt koneellisen pyykkiä, niin töhnä lähtee helpostikin pois. Huolellisen puleeraamisen jälkeen (siivotaan myös nukkasihti) pyöräytetään kone 90 asteen pesulla ja hyvä tulee :gay: Jotkut pistää pyykinpesuainetta pestessään koneen, jotkut sitruunahappoa tai soodaa tai etikkaa, jotkut ostaa kaupasta ihan pyykinpesukoneen pesuun tarkoitettua ainetta. Mulle on toiminut ihan hyvin pelkkä rätti ja kuuma vesi.

Mustat homevärjäytymät voisi lähteä esim. kloriitilla ja hammasharjalla hinkkaamalla. Varo räiskyttämästä kloriittia silmiin. Tai oikeastaan muuallekaan.
Kolo-golo-nay
Avatar
Aurora B.
 
Viestit: 1099
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 21:16

Re: Satunnaisia kysymyksiä

ViestiKirjoittaja päivänpolttaja » To 14 Kesä 2012 17:47

Onko ideoita sen suhteen, että mitä tehdä vanhoille 90-luvulta peräisin oleville Windows 95:llä toimiville CD-ROM-peleille? On siinä kasassa muutama "hyötyohjelmaromppukin." Ne ovat olleet tuolla kaapin perällä pölyttymässä, ja tarvitsisin nyt tilaa ja pitäisi päästä niistä eroon. Otetaanko niitä kirppareille tai divareihin? Ei niitä nykypäivän koneilla ainakaan varmaankaan kukaan voi tai viitsi pelata.
Meillä on kuule kaikilla rajoitteemme. :keijo:
päivänpolttaja
 
Viestit: 1033
Liittynyt: Su 26 Huhti 2009 22:58

Re: Satunnaisia kysymyksiä

ViestiKirjoittaja Yabba » To 14 Kesä 2012 21:38

Mitä pelejä?
Minä lähden Pohjois-Karjalaan / vaihdan farkut verkkarihousuun
kotiseudulle Pohjois-Karjalaan / juon kaljaa auringon nousuun"
Avatar
Yabba
 
Viestit: 2090
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 21:31
Paikkakunta: Karhunpäässä

Re: Satunnaisia kysymyksiä

ViestiKirjoittaja Emeritus » To 14 Kesä 2012 23:30

Joo, heitä vaan pientä listaa kehiin. Voisi itseänikin kiinnostaa jos sopivia nimekkeitä sattuu olemaan vailla kotia.
"Kun on kerran nuoruudenlähteestä maistanut, ei enää tyydy vesijohtoveteen, johon on sekoitettu juustonjuoksutinta ja laksatiivia."
-Markus Kajo
Avatar
Emeritus
 
Viestit: 1164
Liittynyt: To 08 Touko 2008 15:08

Re: Satunnaisia kysymyksiä

ViestiKirjoittaja päivänpolttaja » Pe 15 Kesä 2012 17:39

Urheilupelejä lähinnä, ainakin muun muassa nämä:

-Actua Soccer
-Tommi Mäkinen International Rally Championship
-NHL95
-Perfect Racing
-Grand Prix 2
Meillä on kuule kaikilla rajoitteemme. :keijo:
päivänpolttaja
 
Viestit: 1033
Liittynyt: Su 26 Huhti 2009 22:58

Re: Satunnaisia kysymyksiä

ViestiKirjoittaja Yabba » Ma 18 Kesä 2012 20:18

Mikään noista ei ole minun peli (paitti tuo nhl95, mutta se vaatisi super nintendon version, joka on klassikko mitä viimeksi lauantaina muisteltiin kaverin kanssa :virne: ) kun en koskaan ole ollut suurempi urheilupelifani, mutta esim. Huuto.netin kautta saatat saada muutaman euron, kannattaa tosin googlata onko keräilyarvoa (esmes jos möis ulkomaille, paypal on siinä oiva ja turvallinen kaveri).
Minä lähden Pohjois-Karjalaan / vaihdan farkut verkkarihousuun
kotiseudulle Pohjois-Karjalaan / juon kaljaa auringon nousuun"
Avatar
Yabba
 
Viestit: 2090
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 21:31
Paikkakunta: Karhunpäässä

EdellinenSeuraava

Paluu Yleistä



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 13 vierailijaa

cron