Satunnaisia kysymyksiä

Yleinen jutustelu tänne. Korvaa myös entisen kysyttävää -osion.

Re: Satunnaisia kysymyksiä

ViestiKirjoittaja Yabba » Ke 21 Syys 2011 08:32

Pvi kirjoitti:Mikrokuituliinan voi pestä tavallisella pyykinpesuaineella. Semmosen pienen hienon vaikka pyykkipussissa pesukoneessa muun vaatteen joukossa. Huuhteluainetta EI saa käyttää, se jotenkin vaikuttaa kuidun rakenteeseen, ettei liina ole entisensä.

Omissa liinoissa näyttäisi olevan 60 asteen pesuleima, joten kuvittelisi että nuot kestävät normipesun ihan hyvin :virne:
Minä lähden Pohjois-Karjalaan / vaihdan farkut verkkarihousuun
kotiseudulle Pohjois-Karjalaan / juon kaljaa auringon nousuun"
Avatar
Yabba
 
Viestit: 2090
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 21:31
Paikkakunta: Karhunpäässä

Re: Satunnaisia kysymyksiä

ViestiKirjoittaja Emeritus » Ke 21 Syys 2011 10:06

Lyyra kirjoitti:
Emeritus kirjoitti:Ja omaa kyssäriä perään. Mitä tehdä housujen vetoketjuille jotka eivät tahdo pysyä kiinni vaan valuvat vähitellen auki?
Parissa housuissa on vissiin vetskari kulunut sen verran etteivät tahdo pysyä kiinni ja niitä saa olla auki nyhtämässä ylös. Tokihan sen voisi pistää raakasti vaikka hakaneulalla tai vastaavalla kiinni yläasentoon, mutta siinä sitten tavallaan vesittyisi koko vetskarin idea. :raps:

Onko kyseisissä housuissa myös nappi vetskarin yläpuolella? Pujota vetskarin vetimeen joku lankarinkula, jonka saat sitten napin ympärille pitämään vetskaria yläasennossa.

Mitenhän ei tuotakaan tullut ajatelleeksi... :töktök:
Kiitti! Eikun askartelemaan.
"Kun on kerran nuoruudenlähteestä maistanut, ei enää tyydy vesijohtoveteen, johon on sekoitettu juustonjuoksutinta ja laksatiivia."
-Markus Kajo
Avatar
Emeritus
 
Viestit: 1164
Liittynyt: To 08 Touko 2008 15:08

Re: Satunnaisia kysymyksiä

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ke 21 Syys 2011 10:42

Emeritus kirjoitti:
Lyyra kirjoitti:
Emeritus kirjoitti:Ja omaa kyssäriä perään. Mitä tehdä housujen vetoketjuille jotka eivät tahdo pysyä kiinni vaan valuvat vähitellen auki?
Parissa housuissa on vissiin vetskari kulunut sen verran etteivät tahdo pysyä kiinni ja niitä saa olla auki nyhtämässä ylös. Tokihan sen voisi pistää raakasti vaikka hakaneulalla tai vastaavalla kiinni yläasentoon, mutta siinä sitten tavallaan vesittyisi koko vetskarin idea. :raps:

Onko kyseisissä housuissa myös nappi vetskarin yläpuolella? Pujota vetskarin vetimeen joku lankarinkula, jonka saat sitten napin ympärille pitämään vetskaria yläasennossa.

Mitenhän ei tuotakaan tullut ajatelleeksi... :töktök:
Kiitti! Eikun askartelemaan.

Älä huoli, en minäkään sitä itse keksinyt. :keijo:
Luin joskus jostain.
Lyyra
Digipahuus
 
Viestit: 8187
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 02:56

Re: Satunnaisia kysymyksiä

ViestiKirjoittaja puolikarkea » Ke 21 Syys 2011 11:04

Yabba kirjoitti:
Pvi kirjoitti:Mikrokuituliinan voi pestä tavallisella pyykinpesuaineella. Semmosen pienen hienon vaikka pyykkipussissa pesukoneessa muun vaatteen joukossa. Huuhteluainetta EI saa käyttää, se jotenkin vaikuttaa kuidun rakenteeseen, ettei liina ole entisensä.

Omissa liinoissa näyttäisi olevan 60 asteen pesuleima, joten kuvittelisi että nuot kestävät normipesun ihan hyvin :virne:

Kiitos tiedosta. Omassa liinassa ei oo mittään merkintää, eikä kvg:kään tahtonut minua auttaa.
minulle jää kertomus
joka muistuttaa elämääni
Avatar
puolikarkea
 
Viestit: 1216
Liittynyt: Ti 29 Huhti 2008 16:56

Re: Satunnaisia kysymyksiä

ViestiKirjoittaja Yabba » Ke 21 Syys 2011 11:06

puolikarkea kirjoitti:
Yabba kirjoitti:
Pvi kirjoitti:Mikrokuituliinan voi pestä tavallisella pyykinpesuaineella. Semmosen pienen hienon vaikka pyykkipussissa pesukoneessa muun vaatteen joukossa. Huuhteluainetta EI saa käyttää, se jotenkin vaikuttaa kuidun rakenteeseen, ettei liina ole entisensä.

Omissa liinoissa näyttäisi olevan 60 asteen pesuleima, joten kuvittelisi että nuot kestävät normipesun ihan hyvin :virne:

Kiitos tiedosta. Omassa liinassa ei oo mittään merkintää, eikä kvg:kään tahtonut minua auttaa.

TOSIN tiedä sitten onko tuo yleinen arvo, vai pelkästään noiden (FinDustista pölypussien mukana tulleiden ja noksun mukana tulleen) liinojen vai yleisesti liinojen pesulämpö.
Minä lähden Pohjois-Karjalaan / vaihdan farkut verkkarihousuun
kotiseudulle Pohjois-Karjalaan / juon kaljaa auringon nousuun"
Avatar
Yabba
 
Viestit: 2090
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 21:31
Paikkakunta: Karhunpäässä

Re: Satunnaisia kysymyksiä

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ke 21 Syys 2011 11:10

Kyllä mikrokuituiset voi yleensä pestä 60°C:ssa. Jotkut saa nakata 90°C:eenkin.
Lyyra
Digipahuus
 
Viestit: 8187
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 02:56

Re: Satunnaisia kysymyksiä

ViestiKirjoittaja theia » Ke 21 Syys 2011 12:39

Vetskareista - mä oon laittanut pienen ponnarin kiinni siitä vetskarin päässä olevasta pikku reiästä, ja pujottanut sen sitten napin ympäri.
so weak and powerless.
Avatar
theia
Pahvi
 
Viestit: 3417
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 23:56
Paikkakunta: Sherwood

Re: Satunnaisia kysymyksiä

ViestiKirjoittaja Shay » Ke 21 Syys 2011 13:10

Mää oon ommellu vetoketjun reunaan rintaliivin hakasen rinkulaosan, joka vetskarin ollessa kiinni pitää vetoketjun vetokelkkaa ylhäällä.
Se on helpompi käyttää kuin lenkki.
Lift me up above this, the broken, the empty. Lift me up and help me to fly away!
Avatar
Shay
Hukkasusi
 
Viestit: 3056
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 20:32
Paikkakunta: Pään sisällä pimeässä

Re: Satunnaisia kysymyksiä

ViestiKirjoittaja theia » Ke 21 Syys 2011 15:41

Mutta siinä pitäis ommella :keijo:
Ja kaikilla miehillä ei välttämättä omasta takaa löydy rintsikoiden hakasia :keijo:
so weak and powerless.
Avatar
theia
Pahvi
 
Viestit: 3417
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 23:56
Paikkakunta: Sherwood

Re: Satunnaisia kysymyksiä

ViestiKirjoittaja skray » Ke 21 Syys 2011 15:52

Eiks housujen vetoketjussa ole sitä sellasta "lukkoa", että jos sen pitkulan laittaa suoraan alaspäin, niin se asettuu siihen vetoketjun päälle silleen siististi suoraan, eikä mene alaspäin? Ainakin muissa vetoketjuissa on sellanen.. en tiedä selitinkö sen niin, että edes joku ymmärsi mitä tarkotan. :keijo:
Onneksi horsma tietää itse oman arvonsa.
Avatar
skray
 
Viestit: 2804
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 16:49
Paikkakunta: Maalla

Re: Satunnaisia kysymyksiä

ViestiKirjoittaja Janet » Ke 21 Syys 2011 20:32

Itse asiassa olen jostain lukenut, että mikrokuituliinaa ei suositella pestäväksi muun pyykin seassa,
koska se kuluttaa vaatteita. Että ainakin pesupussiin kannattaa laittaa. Mutta tiedä sitten,
tuskin sitä liinaa tulee pestyä joka pyykkipäivä.... :virnu:
Avatar
Janet
 
Viestit: 111
Liittynyt: Ke 07 Touko 2008 13:47

Re: Satunnaisia kysymyksiä

ViestiKirjoittaja Emeritus » Ke 21 Syys 2011 20:53

skray kirjoitti:Eiks housujen vetoketjussa ole sitä sellasta "lukkoa", että jos sen pitkulan laittaa suoraan alaspäin, niin se asettuu siihen vetoketjun päälle silleen siististi suoraan, eikä mene alaspäin? Ainakin muissa vetoketjuissa on sellanen.. en tiedä selitinkö sen niin, että edes joku ymmärsi mitä tarkotan. :keijo:

Hyvin mahdollista että semmoinen on näiden housujenkin vetskarissa ollut, mutta eikö lähinnä lukita sen vetimen, vai pitikö se sitä myös ylhäällä.
Se vedin on jo nyttemmin tosin mennyt rikki ja korvattu pienellä klemmarilla... :p
"Kun on kerran nuoruudenlähteestä maistanut, ei enää tyydy vesijohtoveteen, johon on sekoitettu juustonjuoksutinta ja laksatiivia."
-Markus Kajo
Avatar
Emeritus
 
Viestit: 1164
Liittynyt: To 08 Touko 2008 15:08

Re: Satunnaisia kysymyksiä

ViestiKirjoittaja skray » Ke 21 Syys 2011 22:58

Emeritus kirjoitti:
skray kirjoitti:Eiks housujen vetoketjussa ole sitä sellasta "lukkoa", että jos sen pitkulan laittaa suoraan alaspäin, niin se asettuu siihen vetoketjun päälle silleen siististi suoraan, eikä mene alaspäin? Ainakin muissa vetoketjuissa on sellanen.. en tiedä selitinkö sen niin, että edes joku ymmärsi mitä tarkotan. :keijo:

Hyvin mahdollista että semmoinen on näiden housujenkin vetskarissa ollut, mutta eikö lähinnä lukita sen vetimen, vai pitikö se sitä myös ylhäällä.
Se vedin on jo nyttemmin tosin mennyt rikki ja korvattu pienellä klemmarilla... :p


Vedin. :lanppu:
No siis jo vedin on lukossa, niin eihän se sillon voi mennä alaspäinkään ja siten housut aueta?
Mut siis jos on klemmari jo käytössä, niin ei taida auttaa tosiaan. :p
Onneksi horsma tietää itse oman arvonsa.
Avatar
skray
 
Viestit: 2804
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 16:49
Paikkakunta: Maalla

Re: Satunnaisia kysymyksiä

ViestiKirjoittaja Emeritus » To 22 Syys 2011 20:28

Tuli nopeasti kirjoitettua. Siis itse vedin on kunnossa, mutta se lirpake mistä vedetään, meni rikki. Siitä pelkästä vetimestä ei oikein saa kunnolla nyhdettyä. Pitää sen klemmarin tilalle muutenkin vaihtaa jotain sofistikoituneempaa.
"Kun on kerran nuoruudenlähteestä maistanut, ei enää tyydy vesijohtoveteen, johon on sekoitettu juustonjuoksutinta ja laksatiivia."
-Markus Kajo
Avatar
Emeritus
 
Viestit: 1164
Liittynyt: To 08 Touko 2008 15:08

Re: Satunnaisia kysymyksiä

ViestiKirjoittaja Shay » To 22 Syys 2011 20:33

Emeritus kirjoitti:Pitää sen klemmarin tilalle muutenkin vaihtaa jotain sofistikoituneempaa.

Hakaneula. :keijo:
Lift me up above this, the broken, the empty. Lift me up and help me to fly away!
Avatar
Shay
Hukkasusi
 
Viestit: 3056
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 20:32
Paikkakunta: Pään sisällä pimeässä

Re: Satunnaisia kysymyksiä

ViestiKirjoittaja skray » Pe 23 Syys 2011 08:14

Emeritus kirjoitti:Tuli nopeasti kirjoitettua. Siis itse vedin on kunnossa, mutta se lirpake mistä vedetään, meni rikki. Siitä pelkästä vetimestä ei oikein saa kunnolla nyhdettyä. Pitää sen klemmarin tilalle muutenkin vaihtaa jotain sofistikoituneempaa.


No mä ajattelin kyllä sen lirpakkeen olevan vedin. :virne:
Sille mekanismille, joka oikeasti saa vetoketjun menemään kiinni, en keksi mitään nimitystä.
Onneksi horsma tietää itse oman arvonsa.
Avatar
skray
 
Viestit: 2804
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 16:49
Paikkakunta: Maalla

Re: Satunnaisia kysymyksiä

ViestiKirjoittaja Lyyra » Pe 23 Syys 2011 10:45

skray kirjoitti:
Emeritus kirjoitti:Tuli nopeasti kirjoitettua. Siis itse vedin on kunnossa, mutta se lirpake mistä vedetään, meni rikki. Siitä pelkästä vetimestä ei oikein saa kunnolla nyhdettyä. Pitää sen klemmarin tilalle muutenkin vaihtaa jotain sofistikoituneempaa.


No mä ajattelin kyllä sen lirpakkeen olevan vedin. :virne:
Sille mekanismille, joka oikeasti saa vetoketjun menemään kiinni, en keksi mitään nimitystä.

Mä en oo ikinä kuullutkaan mistään lukkomekanismista vetoketjuissa. Sulla on jotain high tech -housuja. :riips:
Lyyra
Digipahuus
 
Viestit: 8187
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 02:56

Re: Satunnaisia kysymyksiä

ViestiKirjoittaja Annis » Pe 23 Syys 2011 13:17

Mun käsittääkseni siinä osassa, mikä menee ylös alas, niin sen sisällä on sellainen piikki, joka pitää sen jutun sitten ylhäällä,
ja yleensä se, että vetoketju alkaa valumaan, meinaa sitä, että se piikkijuttu siellä sisällä on katkennut.
Annis
 
Viestit: 436
Liittynyt: Ke 14 Touko 2008 12:29

Re: Satunnaisia kysymyksiä

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Pe 23 Syys 2011 18:25

Munkaan housuissa ei ole yleensä lukkomekanismia. Liekö yleisempi juttu miesten housuissa? Toisaalta farkut, joita ostan ovat halpoja alennusfarkkuja, joten mitään high techiä niistä harvemmin löytyy. :keijo: Eli voi olla, että niitä löytyisi kyllä vähän kalliimmista farkuista.
Life is short until it's not
Honestly it's kinda long


Orla Gartland - You aren't special, babe
Avatar
marenkienkeli
labrakärpänen
 
Viestit: 5251
Liittynyt: Pe 02 Touko 2008 20:36

Re: Satunnaisia kysymyksiä

ViestiKirjoittaja Emeritus » La 24 Syys 2011 15:48

Tosiaankin, siinähän on kuin onkin lukkumekanismi! Taaskin sitä oppii uutta. :D
En tiedä päteekö kuinka yleisesti, mutta ainakin näitten housujeni vetkskarissa vetimen yläosa liikkuu pienen matkan ylös ja alas (vetskariin nähden siis). Ala-asennossa vedin ei pääse liikkumaan. Se vetolirpake (mikä näistä housuista nyt puuttuu) sitten alas painettuna pitää vedintä ala-asennossa, jolloin vetskari ei pääse aukenemaan itsekseen.
"Kun on kerran nuoruudenlähteestä maistanut, ei enää tyydy vesijohtoveteen, johon on sekoitettu juustonjuoksutinta ja laksatiivia."
-Markus Kajo
Avatar
Emeritus
 
Viestit: 1164
Liittynyt: To 08 Touko 2008 15:08

Re: Satunnaisia kysymyksiä

ViestiKirjoittaja Lyyra » La 24 Syys 2011 15:53

En mä tajua. Pitäis varmaan nähdä livenä tollaset high tech -housut. :hämillään:
Lyyra
Digipahuus
 
Viestit: 8187
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 02:56

Re: Satunnaisia kysymyksiä

ViestiKirjoittaja skray » La 24 Syys 2011 17:59

No en tiedä onko kaikissa housuissa tollanen vetoketju, mutta ainakin takeissa (ja kaippa muissakin) on kai useimmiten tollanen juttu. Voit varmaan kokeilla omallas. Pistä se vetolirpake suoraan alaspäin vetoketjua vasten ja koita sitte painaa siitä ylhäältä vetoketjua alaspäin. Näin sen lukon pitäis toimia, eikä vetoketju aukea.
Onneksi horsma tietää itse oman arvonsa.
Avatar
skray
 
Viestit: 2804
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 16:49
Paikkakunta: Maalla

Re: Satunnaisia kysymyksiä

ViestiKirjoittaja Aurora B. » Ti 27 Syys 2011 11:06

Kuva

Esimerkki vetoketjun lukosta/kelkasta, jossa on pieni "piikki" vetimessä. Tuon vetimen kun painaa vetoketjun suuntaisesti, piikki uppoaa hammastukseen ja estää näin vetoketjua aukeamasta. On myös sellaisia vetoketjuja, joissa aukeamisen esto tapahtuu kelkan sisällä ilman vetimen painelua, niiden toimintaperiaatetta en tunne sen kummemmin. Kunhan nyt mainitsin.

Mulla on joku fiksaatio tuollaisiin lukittaviin vetskareihin. Esim. yhden mun fleece-takin vetoketjut on tuollaisia, ja painelen ja nostelen taskujen vetoketjuja aina, kun se on mun päällä :friikki: Ihme pakkoneuroosi.
Kolo-golo-nay
Avatar
Aurora B.
 
Viestit: 1099
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 21:16

Re: Satunnaisia kysymyksiä

ViestiKirjoittaja Emeritus » Ti 27 Syys 2011 19:53

Toihan on ihan huippu-tekniikkaa. :D
Näissä meikäläisen housunvetskarissa on vaan normaali vetolirpake ilman tappeja tai piikkejä. Nyt on päällä housut missä on se lirpake tallella ja vetskarikin OK. Näyttäisi että niissä aiemmin puhutuissa on tosiaan käytössä kulunut se vedin kun falskaa, koska näissä toisissa se lirpake ei oikeastaan paina sitä vedintä mitenkään, vaan se pysyy itsekseen ala-asennossa, ja avattaessa se nousee hieman jolloin se pääsee liikkumaan vapaasti. Voin ottaa kuveja jos kiinnostaa. :keijo:
"Kun on kerran nuoruudenlähteestä maistanut, ei enää tyydy vesijohtoveteen, johon on sekoitettu juustonjuoksutinta ja laksatiivia."
-Markus Kajo
Avatar
Emeritus
 
Viestit: 1164
Liittynyt: To 08 Touko 2008 15:08

Re: Satunnaisia kysymyksiä

ViestiKirjoittaja iisa » La 08 Loka 2011 12:34

Hei, sellasta kysyisin, kun ollessani ulkomailla en pysty soittamaan maan sisäisiä puheluita eli kännykästä kännykkään. Mistäköhän johtuu? Mitäs sitten jos ulkomaalainen kaveri on Suomessa, mutta hänellä on tietysti se ulkomaalinen numero, niin mahtaako onnistua soittaminen? Siitä ei ole kyse, etten olisi laittanut numeroita kansainväliseen muotoon. :p
ja miksi sinä
olet aina niin surullinen
Avatar
iisa
 
Viestit: 296
Liittynyt: Ke 23 Heinä 2008 00:22
Paikkakunta: tähtitarha

EdellinenSeuraava

Paluu Yleistä



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 14 vierailijaa

cron