Satunnaisia kysymyksiä

Yleinen jutustelu tänne. Korvaa myös entisen kysyttävää -osion.

Re: Satunnaisia kysymyksiä

ViestiKirjoittaja päivänpolttaja » La 01 Syys 2012 20:43

Ihmettelin tätä täsmälleen samaa asiaa oman opiskelija-asuntosäätiön asuintaloni parkkipaikalla olevien autojen suhteen. Siellä oli uutta Mersua, Audia ja Bemaria. En kiinnittänyt erityisemmin huomiota vuodenaikaan, enkä nyt muista olivatko ne siellä koko vuoden. Jossain määrin taisi kyllä vaihdella se autokannan laatu siellä. Oli siellä toki sitten toisestakin päästä vanhoja Golfeja ja muita vastaavia. Talossa välillä asui venäläisiä, ja jossain autossa taisi olla venäläiset kilvetkin, mutta suurimmaksi osaksi ne kalliit autotkin olivat ymmärtääkseni suomalaisten. En osaa sanoa yhtään, mistä on kyse. Eihän nyt paljon ajettu muutaman vuoden vanha Mersukaan loppujen lopuksi mitenkään ylivoimaisen hintava ole, mutta kyllä nuo jo mainitut vaihtoehdot tulevat mieleen ilmiön suhteen.
Meillä on kuule kaikilla rajoitteemme. :keijo:
päivänpolttaja
 
Viestit: 1033
Liittynyt: Su 26 Huhti 2009 22:58

Re: Satunnaisia kysymyksiä

ViestiKirjoittaja Lyyra » La 08 Syys 2012 11:24

Onko kellään kokemusta noista seinäkiinnikkeistä, joita varten ei tarvi porata reikiä tai hakata nauloja seiniin? Ostin yhden ja nyt en meinaa uskaltaa kokeilla sitä kun hirvittää, että taulut tippuu seinältä alas. :hämillään: :keijo:
Lyyra
Digipahuus
 
Viestit: 8187
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 02:56

Re: Satunnaisia kysymyksiä

ViestiKirjoittaja Kuolo » La 08 Syys 2012 11:53

Ei olé! :keijo:

No joo ei ihan suoranaisesti, mutta joskus länttäsin semmosella kunnollisella kakspuoleisella teipillä lämpömittarin eskadroonan seinään ja vein sit melkosen palan pakkelia mennessäni kun kotiuduin :keijo:
Avatar
Kuolo
Site Admin
 
Viestit: 1321
Liittynyt: To 24 Huhti 2008 22:53

Re: Satunnaisia kysymyksiä

ViestiKirjoittaja Suvi » La 08 Syys 2012 13:26

Lyyra kirjoitti:Onko kellään kokemusta noista seinäkiinnikkeistä, joita varten ei tarvi porata reikiä tai hakata nauloja seiniin? Ostin yhden ja nyt en meinaa uskaltaa kokeilla sitä kun hirvittää, että taulut tippuu seinältä alas. :hämillään: :keijo:



Mulla on niitä. Pidän ainakin tauluja nillä seinilä. Ja hyvin on pysynyt, ainakin nyt muutaman vuoden. Eivät nuo kuitenkaan mitään kovin isoja tauluja ole, niin en ehkä välttämättä mitään superisoja tauluja noilla kiinnikkeillä kiinnittäisi.
Tilttiin meni myös ihminen.
Avatar
Suvi
Keijodemoni
 
Viestit: 6539
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 02:25
Paikkakunta: savuinen, sumuinen kaupunki

Re: Satunnaisia kysymyksiä

ViestiKirjoittaja Aranwe » La 08 Syys 2012 19:53

Lyyra kirjoitti:Onko kellään kokemusta noista seinäkiinnikkeistä, joita varten ei tarvi porata reikiä tai hakata nauloja seiniin? Ostin yhden ja nyt en meinaa uskaltaa kokeilla sitä kun hirvittää, että taulut tippuu seinältä alas. :hämillään: :keijo:


Kuva

Jos tällaista tarkoitat, niin kyllä niillä pieni ja kevyt taulu pysyy seinällä. Mihin tahansa raskaampaan sitten gyprociin ankkuriruuvi tai betoniin proppu. Tai sitten voi olla ovela ja laittaa naulan tai ruuvin gyprocin läpi koolauksen kohdalle, jolloin se on siinä takana olevassa lankussa kiinni. Clas Ohlsonilta saa myös sellaisen tutkan, jolla näkee seinän takana olevat koolaukset ja sähköjohdot.

Tarra/liimakiinnitteiseen en luottaisi.
Avatar
Aranwe
 
Viestit: 1257
Liittynyt: Ti 28 Joulu 2010 00:37
Paikkakunta: Brexit Wasteland

Re: Satunnaisia kysymyksiä

ViestiKirjoittaja Suvi » La 08 Syys 2012 20:46

Aa, mä luulin, että kyse olisi ollut juuri niistä tarra-/liimakiinnikkeistä, mikä niiden virallinen nimi nyt onkaan.
Tilttiin meni myös ihminen.
Avatar
Suvi
Keijodemoni
 
Viestit: 6539
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 02:25
Paikkakunta: savuinen, sumuinen kaupunki

Re: Satunnaisia kysymyksiä

ViestiKirjoittaja Lyyra » La 08 Syys 2012 23:26

Joo, en tarkoittanut noita koukkuja. Mun kokemuksen mukaan noita ei edes saa kiinni seinään. :sori:
Tarkoitin sellaisia mitä Suvi kai ymmärsikin mun tarkoittaneen. Jos tietäisin niiden toimintaperiaatteen, niin osaisin kuvailla paremmin, mutta nyt ei oikein onnistu kun googlaaminenkaan ei onnistu..
Lyyra
Digipahuus
 
Viestit: 8187
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 02:56

Re: Satunnaisia kysymyksiä

ViestiKirjoittaja L-S » Su 09 Syys 2012 00:06

Jos ne on tarrakiinnikkeisiä, niin aika vaikea niistä on kai kokeilematta tietää pysyykö. :keijo: Riippuu niin paljon tarrastakin. Mullakin on ollut sellaisia tarrakiinnikkeisiä seinillä. Se seinäpinta oli vähän epätasainen ja osa niistä kiinnittyi huonosti, joten yksi tippui parin viikon päästä jo alaskin (eikä siinä ollut kuin jotain hyvin kevyttä muistaakseni). Toinen taas pysyi sen verran hyvin, että lähtiessä irtosi pala seinämaalia/-pintaa. Mitään kovin painavaa en kyllä pitänyt noissa, en olisi ehkä uskaltanut laittaa taulua. Mutta riippuu varmaan millainen se kiinnike on ja onko teippi hyvä.

Naulakoukut on kestäviä, mun kämpässä on niitä edellisen asukkaan jäljiltä ja niissä pysyy ainakin pienet taulut.
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
Avatar
L-S
Tohtoripissis
 
Viestit: 3965
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 21:23
Paikkakunta: Kotona

Re: Satunnaisia kysymyksiä

ViestiKirjoittaja ToyWiz » Su 09 Syys 2012 03:01

Aranwe kirjoitti:
Lyyra kirjoitti:Onko kellään kokemusta noista seinäkiinnikkeistä, joita varten ei tarvi porata reikiä tai hakata nauloja seiniin? Ostin yhden ja nyt en meinaa uskaltaa kokeilla sitä kun hirvittää, että taulut tippuu seinältä alas. :hämillään: :keijo:


Kuva

Jos tällaista tarkoitat, niin kyllä niillä pieni ja kevyt taulu pysyy seinällä. Mihin tahansa raskaampaan sitten gyprociin ankkuriruuvi tai betoniin proppu. Tai sitten voi olla ovela ja laittaa naulan tai ruuvin gyprocin läpi koolauksen kohdalle, jolloin se on siinä takana olevassa lankussa kiinni. Clas Ohlsonilta saa myös sellaisen tutkan, jolla näkee seinän takana olevat koolaukset ja sähköjohdot.

Tarra/liimakiinnitteiseen en luottaisi.

Vastaavalla laitettiin vanhemmilla taulu kiinni seinään ja vaikutti alkuun oikeinkin tukevalta. No, eräänäkin yönä oli sitten talossa herätty kauheean kolinaan ja pulssi oli noussut huippulukemiin. Taulu oli lattialla ja yöunet pilalla.

Painosta ei asia ainakaan ollut kiinni, joten hieman epäillen suhtaudun ko. kapineisiin. Ehkä kyseessä oli sitten seinämateriaalin sopimattomuus.
Avatar
ToyWiz
 
Viestit: 84
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 15:24
Paikkakunta: JKL

Re: Satunnaisia kysymyksiä

ViestiKirjoittaja Kuolo » Su 09 Syys 2012 10:33

Seinästähän se on tosi paljon kiinni. Oikeestaan joka tapaksessa. Naulakoukut ei pysy oikeen mahtavasti tasotelaastissa ja toisekseen sit taas tasotelaasti ei aina pysy oikeen mahtavasti seinässä. Liimat/teipit ei oikeen pysy epätasasella, mutta voi tosiaan viedä mennessää maalit ja tasotteet kun sen joskus repii irti. Suo siellä, vetelä täällä :sori:
Avatar
Kuolo
Site Admin
 
Viestit: 1321
Liittynyt: To 24 Huhti 2008 22:53

Re: Satunnaisia kysymyksiä

ViestiKirjoittaja Maija » Ke 12 Syys 2012 15:35

Miten saan verhotangon kiinnitettyä tiiliseinään? Edellinen asukas on fiksuna ihmisenä kiinnittänyt huokoiseen tiiliseinään verhotangot melko huolimattomasti, ja yhden tangon kiinnitykset pettivät tässä jokin aika sitten. Kämpässä ei ole sälekaihtimia, joten verhottomuus on aika häiritsevää. Varsinkin näin pääasiallisena yksinasujana pimeän ikkunaruudun katseleminen saa mielikuvituksen laukkaamaan. :hullu:
Avatar
Maija
 
Viestit: 1393
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 23:29

Re: Satunnaisia kysymyksiä

ViestiKirjoittaja SirPet » Ke 12 Syys 2012 16:20

Porattava tulppa ja ruuvilla kiskon kannake kiinni ois se kaikista varmin ratkaisu.

Tottahan kaikilla iskuporakone löytyy valikoimasta? :keijo:
SirPet
 
Viestit: 329
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 10:50

Re: Satunnaisia kysymyksiä

ViestiKirjoittaja skray » Ke 17 Loka 2012 19:55

Voiko kuparia puhdistaa ruokasoodalla?
En löytänyt netistä mitään sellaista ohjeistusta, vaan sen sijaan pitäisi olla tuore sitruuna ja suolaa. Mutta sitruunaa ei nyt ole, mutta ruokasoodaa olisi. Kun kaikki muukin puhdistuu soodalla, niin miksei kuparikin? Vai aiheuttaako sooda jonkun reaktion kuparin kanssa? Olisko jollain tietoa? :tilt:
Onneksi horsma tietää itse oman arvonsa.
Avatar
skray
 
Viestit: 2804
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 16:49
Paikkakunta: Maalla

Re: Satunnaisia kysymyksiä

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ke 17 Loka 2012 20:17

skray kirjoitti:Voiko kuparia puhdistaa ruokasoodalla?
En löytänyt netistä mitään sellaista ohjeistusta, vaan sen sijaan pitäisi olla tuore sitruuna ja suolaa. Mutta sitruunaa ei nyt ole, mutta ruokasoodaa olisi. Kun kaikki muukin puhdistuu soodalla, niin miksei kuparikin? Vai aiheuttaako sooda jonkun reaktion kuparin kanssa? Olisko jollain tietoa? :tilt:

Messinki ainakin puhdistuu ketsupilla. Kyllä äiti tietää... -blogista löysin seuraavat ohjeet:

"Harjaa hammasharjalla ja käytä vaalentavaa hammastahnaa, joka kirkastaa hampaita ja myös kuparia. Voit myös kokeilla tabascoa.
Ennen vanhaan kuparikoruja puhdistetiin seoksella johon laitetaan: 50 jauhoja, 50 g suolaa, 75 g pesuainetta, 15 cl etikkaa, 5 cl sitruunamehua ja 10 cl vettä. Sekoita ainekset keskenään ja lisää viimeksi vesi. Säilytä pullossa ja ravista ennen käyttöä. Hankaa koruja tällä seoksella ja flanelliliinalla. Huuhtele. Kiillota.
Kuparikorujen puhdistamiseen on käytetty myös suolaa, jauhoja ja viinietikkaa seoksena. Paprikajauhetta ja viinietikkaa seoksena. Ketsupillakin kuparia on puhdistettu tai sitruunalla ja suolalla."
Lyyra
Digipahuus
 
Viestit: 8187
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 02:56

Re: Satunnaisia kysymyksiä

ViestiKirjoittaja L-S » Ke 17 Loka 2012 23:19

Tämän mukaan kuparia voi puhdistaa soodalla. Jos siinä on jokin lakkakerros, sekin kyllä lähtee sitten. :keijo:
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
Avatar
L-S
Tohtoripissis
 
Viestit: 3965
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 21:23
Paikkakunta: Kotona

Re: Satunnaisia kysymyksiä

ViestiKirjoittaja Kibaya » To 18 Loka 2012 14:05

päivänpolttaja kirjoitti:Onko kenelläkään hyviä vinkkejä siihen, miten saisi keittiön vallanneet pikkukärpäset hengiltä? Olin kolme viikkoa poissa ja sinä aikana oli ilmeisesti tiskialtaasta noussut pieni kärpäskanta. Olen kokeillut jo koko tiskialtaan ympäristön käsittelyä Tolulla ja tiskialtaan viemärin puhdistusta, mutta pikkuystäviä pörrää keittiössä yhä.


Kärpäset ovat vallanneet mun asunnon. Lähinnä keittiön, mutta on niitä muuallakin.
Olen taistellut näitä paskiaisia vastaan nyt jo kohta kuukauden, enkä saa niitä mitenkään hävitettyä. Omenviinietikkapulloon laitoin tiskiainetta ja pullo on aukinaisena tuossa pöydällä. On se ihan kiitettävästi imenytkin näitä pirulaisia, mutta edelleen niitä pyörii.
Tokihan tuo, etten saa itse roskia päivittäin ulos vaikeuttaa asiaa, mutta siksipä olen pyrkinyt nyt viikon syömään vain nuudeleita kotona, että onko tällä jotain vaikutusta asiaan

Ei ole. Nyt keittiössä on sekoitus, jossa on vettä, loput tiskiaineet (eli ei paljoakaan) ja hunajaa. CleaningLady antoi tämän vinkin. Katsotaan miten toimii. LIsäksi suihkin niitä tuolta suihkupullosta heikolla saippua-seoksella ja rätillä kerään laonneet yksilöt. Josko ne saisi vähenemään näin.

Ällöttäviä :norsu:
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Avatar
Kibaya
Hörhökeijotar
 
Viestit: 6667
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 17:19
Paikkakunta: Syövereissä.

Re: Satunnaisia kysymyksiä

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » To 18 Loka 2012 14:17

Jos sattuu olemaan lähes tyhjä Kikkoman-pullo, sitä voi hyödyntää. Kaveri tuli testanneeksi tämän vahingossa lähes täysinäisellä pullolla. Kärpäset olivat ihan onnessaan tunkeneet kaatonokasta pulloon, mutta eivät olleet päässeet sieltä ulos. :virne:

Olikos sulla jotain huonekasveja? Entisen kämppiksen huonekasvin mullassa tykkäsi pesiä banaanikärpäsiä. Kärpäsongelmamme helpottui, kun mullan päälle laitettiin (koriste?)kiviä.
Life is short until it's not
Honestly it's kinda long


Orla Gartland - You aren't special, babe
Avatar
marenkienkeli
labrakärpänen
 
Viestit: 5251
Liittynyt: Pe 02 Touko 2008 20:36

Re: Satunnaisia kysymyksiä

ViestiKirjoittaja Kibaya » To 18 Loka 2012 14:30

Kikkoman!
Kyllä mä sellaisen jostain saan :virne:

Huonekasveja mulla ei ole, kun noi karvapällit syö kaikki semmoiset.
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Avatar
Kibaya
Hörhökeijotar
 
Viestit: 6667
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 17:19
Paikkakunta: Syövereissä.

Re: Satunnaisia kysymyksiä

ViestiKirjoittaja Pvi » To 18 Loka 2012 20:01

Ehkä olen myöhässä, mutta komenttina sooda-sitruunapuhdistukseen: ensimmäinen on emäksinen, toinen on hapan. Kemia on siis vähän eri eivätkä aineita siinä mielessä kannata noin vain korvata toisella. Metallipinnan hapettuneen osan saanee hapolla liukoisemmaksi ja esineen kiiltävämmäksi. Vahvalla hapolla saa koko esineen liukoiseksi!

Hammastahna on hyvä kiillotukseen, kun fluori antaa elektroneja ja pelkistää hapettunutta metallia.
Jos taas haluaa poistaa ruostetahran, niin happoa (esim. etkkaa) ja jynssäystä peliin.

-
Mä metsästin kärpäset sukupuuttoon biojätepusseilla. Ensin piti siivota roska-astia ja metsästää kaappiin piiloon unohtunut mätänevä sipuli. Tiskipöytä tuli pidettyä siistinä ja viemäriin kaadettua päivittäin kuumaa vettä. Biojätteet olivat tiskipöydällä biomuovipussissaan, niin että sain solmittua pussin suun äkkiä kiinni ja kärpäset päivittäin pussin sisään. Pusseja kului jokunen, mutta kärpäsistä on päässyt eroon ilman ällöansoja. Jos pussia ei jaksa viedä heti ulos, pitää solmun olla tiukka ja pitävä. Pussin voi kiikuttaa myös parvekkeelle odottamaan.
Rohkeus kuulua tähän.
Pvi
 
Viestit: 1267
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 13:55

Re: Satunnaisia kysymyksiä

ViestiKirjoittaja Kibaya » To 18 Loka 2012 20:47

Mun naapurit varmaan arvostaisi jos keräisin kahden viikon ajan biojätepusseja parvekkeelle :keijo:

Nyt kun on taas syksy ja märkää ja liukkaita lehtiä, mä en enää pääse kunnolla meidän roskikselle. Pussilla tai ilman.
Vähän junttia, mutta myös äärimmäisen ärsyttävää.
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Avatar
Kibaya
Hörhökeijotar
 
Viestit: 6667
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 17:19
Paikkakunta: Syövereissä.

Re: Satunnaisia kysymyksiä

ViestiKirjoittaja Pvi » To 18 Loka 2012 23:33

:lanppu: Voit tehdä naapurin kanssa diilin, se joko auttaa sua viemään roskat jokatoinen päivä, tai katselee ja haistelee parin viikon biojättekokoelmaa sun parvekkeella.
Rohkeus kuulua tähän.
Pvi
 
Viestit: 1267
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 13:55

Re: Satunnaisia kysymyksiä

ViestiKirjoittaja ToyWiz » La 27 Loka 2012 00:43

Kibaya kirjoitti:Kärpäset ovat vallanneet mun asunnon. Lähinnä keittiön, mutta on niitä muuallakin.

Tämä nyt tulee varmaan pahastikin myöhässä, mutta kirjoitetaan jos joku tästä vielä jotain hyötyisi.

Itsekin jouduin syksyn aikana näiden pienten ja erittäin ällottävien otuksien kanssa taistelemaan. Keittiö oli paholaisia täynnä ja vaikka lentohirviöitä illan aikana tusinoittain tapoin, oli aamulla aina kymmeniä lisää odottamassa. Uusavuttomana toimijana etsin tietenkin netistä asiaan helpotusta ja useita näistä ohjeista myös testasin. Parhaaksi osoittautui oluen kaataminen lautaselle ja tämän lautasen päällystäminen reikiä täynnä olevalla muovikelmulla. Aamulla edessä oli aina hukkuneita kärpäsiä täynnä oleva lautanen.

Eroon en näilläkään vinkeillä pahuksen ärsyttävistä vieraista päässyt, joten jotain oli tehtävä. Olin tutkinut kaikki viherkasvini munien varalta, mitään kuitenkaan löytämättä. Päätin kuitenkin vielä kokeilla ja kiikutin kasvini yksi kerrallaan parvekkeelle. Ja, kas kummaa eräänä päivänä kärpäset olivat tyystiin kadonneet.

Jos mikään ei siis tunnu auttavan, niin suosittelen vielä kokeilemaan konsteista yksinkertaisinta.
Avatar
ToyWiz
 
Viestit: 84
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 15:24
Paikkakunta: JKL

Re: Satunnaisia kysymyksiä

ViestiKirjoittaja Annis » La 27 Loka 2012 10:02

Mä kuulin töissä vinkin noihin kärpäsiin liittyen. Tai siihen, jos ne pesii mullassa.

Pitää laittaa tulitikkuja multaan pystyyyn, niin että pelkästään se sytytyspää jää näkyviin, niitä saa laittaa aika reippaasti.
Niistä tulee niin paljon rikkiä, ettei kärpäset voi elää siellä ja sit ne häviää.
Annis
 
Viestit: 436
Liittynyt: Ke 14 Touko 2008 12:29

Re: Satunnaisia kysymyksiä

ViestiKirjoittaja L-S » To 01 Marras 2012 11:50

Mikähän olisi paras tapa muistaa maksaa verkkolaskut? :keijo: Onk vinkkei?

Nykyäänhän moni haluaa lähettää laskunsa sähköisesti, niin ne pitäisi sitten vain muistaa käydä verkkopankissa hyväksymässä. Ihan kiva, mutta jos ei ole mitään erityisiä juttuja mitä verkkopankista pitäisi tarkistaa, mä muistan yleensä kirjautua verkkopankkiin viimeistään kuun lopussa, että maksan ne tietyt vakiolaskut, enin osa eräpäivistä mulla on silloin. Sitten jos tulee lasku, jonka eräpäivä on vähän ennen sitä kuun loppua, niin saattaakin vahingossa käydä niin, että se unohtuu hyväksyä ajoissa. :pönde:

Paperilaskuissa on se kätevä puoli, että ne voi jättää pyörimään pöydälle, jolloin ne tuijottavat siitä syyttävästi ja maksaminen on helpompi muistaa. Kun ne sähköisen laskun ilmoitukset tulee sähköpostitse, niin niihin ei paljoa tule huomiota kiinnitettyä, kun sähköpostin määrä on muutenkin niin valtava (hyvä jos muistan huomioida edes ne sähköpostit, joihin pitää vastatakin...), ja harvemmin juuri silloin kun se ilmoitus tulee on sopiva hetki kirjautua verkkopankkiin. Pitäisi kai vain yrittää opetella joku tapa, että myös kuun puolivälissä pitäisi kirjautua verkkopankkiin. :jaaha:
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
Avatar
L-S
Tohtoripissis
 
Viestit: 3965
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 21:23
Paikkakunta: Kotona

Re: Satunnaisia kysymyksiä

ViestiKirjoittaja Yabba » To 01 Marras 2012 14:30

Ainakin Op lähettää haluttaessa sähköpostiin ilmoituksen saapuneesta laskusta + laskulle voi halutessaan määrittää halutun rajasumman jonka alle menevät maksetaan automaattisesti. Itse olen elaskuun erittäin tyytyväinen.
Minä lähden Pohjois-Karjalaan / vaihdan farkut verkkarihousuun
kotiseudulle Pohjois-Karjalaan / juon kaljaa auringon nousuun"
Avatar
Yabba
 
Viestit: 2090
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 21:31
Paikkakunta: Karhunpäässä

EdellinenSeuraava

Paluu Yleistä



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 11 vierailijaa