Roskaatko sinä?

Yleinen jutustelu tänne. Korvaa myös entisen kysyttävää -osion.

Re: Roskaatko sinä?

ViestiKirjoittaja LazyBastard » To 08 Touko 2008 13:43

Asia selvä.

Kyllähän ne kaikki roskat ajan kanssa hajoavat, joten miksi hemmetissä meillä yleensä on jotakin kallista ja luonnonvaroja käyttävää jätteidenkäsittelyä. Nyt kampanja pystyyn.

Roskat kaduille - kyllä ne sieltä häviää!

Säästyneet rahat voidaan sitten lähettää sille köyhälle Nigerialaiselle prinssille, joka tarvitsisi vähän rahaa saadakseen omaisuutensa takaisin. Rahantuloa ei voi estää.
Et in Arcadia ego.
Avatar
LazyBastard
 
Viestit: 737
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 12:49

Re: Roskaatko sinä?

ViestiKirjoittaja Galileo » To 08 Touko 2008 13:48

LazyBastard kirjoitti:Roskat kaduille - kyllä ne sieltä häviää!

Kyllä-kyllä, vaikka havaitsenkin pienen sarkasmin häivän viestissäsi, niin sikäli se on oikean suuntainen, että se näyttää molemmat ääripäät: kaikki roskat kipataan luontoon vs. hipit hiippailee tien varressa poimimassa jotain jäniksen papanoita.
Rock out, rock out, with your cock out.
Impress your lady friends,
Rock out, rock out, rock out,
'Til your life is at an end.
Avatar
Galileo
 
Viestit: 1326
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 10:52

Re: Roskaatko sinä?

ViestiKirjoittaja Sade » To 08 Touko 2008 13:57

Entäpä purkan sylkeminen maahan sisätiloissa?

Siivosin aikoinaan erästä pankkia ja kirosin päivittäin sitä lattialta löytyvien purukumien määrää. En millään jaksanut uskoa, että ne kaikki purkat olisivat tippuneet maahan vahingossa - ja kai sitä nyt huomaa, jos purkka tipahtaa suusta ja poimii sen ylös ja laittaa roskiin, vai eikö? Teoriani olikin, että ihmiset jauhoivat purkkaa odotellessaan vuoroaan ja tiskille mennessään tajusivat, että ei ole kohteliasta jäystää purkkaa lainaa hakiessaan ja sylkäisivät siis purkan lattialle. :töktök:

No, purkkalastalla purkan saa kyllä lattiasta irti suht helposti, jos sellainen sattuu kuulumaan työvälineisiin, mutta silti se kyykkkiminen ja purkkien lattiasta rapsuttaminen on siivojalle juurikin sitä turhaa työtä, joka syö muutenkin liian vähäistä työaikaa.

Ajatelkaa roskatessanne myös siivoojaparkaa.
Avatar
Sade
 
Viestit: 194
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 12:51

Re: Roskaatko sinä?

ViestiKirjoittaja LazyBastard » To 08 Touko 2008 15:18

Galileo kirjoitti:Kyllä-kyllä, vaikka havaitsenkin pienen sarkasmin häivän viestissäsi, niin sikäli se on oikean suuntainen, että se näyttää molemmat ääripäät: kaikki roskat kipataan luontoon vs. hipit hiippailee tien varressa poimimassa jotain jäniksen papanoita.


Ja minun ideani on lähinnä se, että miksi heittää roskia maahan, jos voi aivan yhtä hyvin olla heittämättäkin.

Kiinnitimpä tuossa äsken kävellessäni huomiota siihen, paljonko niitä tupakantumppeja maasta oikeen löytyy. Vähän päälle viidenkymmenen metrin matkalta laskin ohikävellessäni noin sata. Yhtään paaria ei matkan varrella ollut, hauskasti eniten tumppeja oli urheiluliikkeen edessä.[epaileva][/epaileva]
Et in Arcadia ego.
Avatar
LazyBastard
 
Viestit: 737
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 12:49

Re: Roskaatko sinä?

ViestiKirjoittaja Galileo » To 08 Touko 2008 17:33

LazyBastard kirjoitti:Ja minun ideani on lähinnä se, että miksi heittää roskia maahan, jos voi aivan yhtä hyvin olla heittämättäkin.

Mutta eihän se mene niin. Tupakin tumppi haisee kun rankki ja purukumi on ikävän tahmea kuljettaa.

Olisitko huomannut matkalla olleita tumppeja, jos et olisi varta vasten niitä laskeskellut? Montako purukumia näkyi samalla matkalla?
Rock out, rock out, with your cock out.
Impress your lady friends,
Rock out, rock out, rock out,
'Til your life is at an end.
Avatar
Galileo
 
Viestit: 1326
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 10:52

Re: Roskaatko sinä?

ViestiKirjoittaja LazyBastard » To 08 Touko 2008 18:03

Galileo kirjoitti:Mutta eihän se mene niin. Tupakin tumppi haisee kun rankki ja purukumi on ikävän tahmea kuljettaa.


Kummasti se joiltakin onnistuu helposti tupakin tumpin matkaan kerääminen ja purkan itse ainakin käärin esimerkiksi kauppakuittiin tai nenäliinaan. Kyllähän tekosyitä aina löytyy omalle viitsimättömyydelle. Toinen kysymys on sitten pitääkö sitä tupakkaa polttaa ja purkkaa pureskella, jos ei edes viitsi niiden jätteistä huolehtia.

Olisitko huomannut matkalla olleita tumppeja, jos et olisi varta vasten niitä laskeskellut? Montako purukumia näkyi samalla matkalla?


Ei niitä voi olla oikein huomaamattakaan kun niitä oli, etenkin siinä urheiluvälinekaupan edessä, aika paljon. Littaantuneita purukumejakin näkyi, joskin niitä en erityisesti laskenut.
Et in Arcadia ego.
Avatar
LazyBastard
 
Viestit: 737
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 12:49

Re: Roskaatko sinä?

ViestiKirjoittaja Emilia » To 08 Touko 2008 18:14

Crux kirjoitti:
theia kirjoitti: Ihan niinkuin aina voisi tupakoida roskiksen läheisyydessä, esim. kävelymatkat paikasta äks paikkaan yy... Tottakai ne tumpit sinne roskikseen lentää, jos sellaisen vieressä on. :töktök:


No miks ei voi järjestää omaa tupakointiaan niin, että tupakoi vain jossain missä on mahdollisuus laittaa se tumppi roskikseen? Ei luulis olevan ihan täysin ylitsepääsemätön asia :töktök:
Koska tupakointi on ajantuhlausta ja se kannattaa tehdä siirryttäessä paikasta toiseen. Hyvä jos on roskis lähellä. Jos ei oo, niin en varmana laita tumppia taskuuni. Peltiboksin voin hommaa, jos seuraavan kerran sopivan nähdessäni muistan tämän keskustelun.

Tupakoinnista kantaa jo muutenkin huonoa omatuntoa, samaan syssyyn menee tuo tumppiroskaaminen. :sori:
Elämän pienistä asioista kaikkein suurin on se,
joka pienuudellaan mullistaa elämämme loppuiäksi.
Avatar
Emilia
 
Viestit: 2931
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 15:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Roskaatko sinä?

ViestiKirjoittaja pampula » To 08 Touko 2008 18:24

Galileo kirjoitti:Mutta eihän se mene niin. Tupakin tumppi haisee kun rankki ja purukumi on ikävän tahmea kuljettaa.
Ööö... Missä sitten menee raja? Voisinko tätä periaatetta ohjenuoranani pitäen alkaa heitellä kaduille esimerkiksi laukkuun pilaantuneita eväitä tai sitten vaikkapa kortsuja tai tamponeja, mikäli olen sattunut käyttämään niitä tilassa, jossa ei heti ole ollut roskista saatavilla?
Muuten hyvä, mutta fasaanit eivät lennä pakoon kylmää.
Avatar
pampula
 
Viestit: 278
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 22:23

Re: Roskaatko sinä?

ViestiKirjoittaja Galileo » To 08 Touko 2008 19:07

pampula kirjoitti:Ööö... Missä sitten menee raja? Voisinko tätä periaatetta ohjenuoranani pitäen alkaa heitellä kaduille esimerkiksi laukkuun pilaantuneita eväitä tai sitten vaikkapa kortsuja tai tamponeja, mikäli olen sattunut käyttämään niitä tilassa, jossa ei heti ole ollut roskista saatavilla?

Mun oma raja menee siinä, että purukumi ja tumppi on pieniä asioita jotka ei häiritse mua autotiellä.

Jos mulla on laukussa eväs, en mä sitä ala erikseen pois heittelemään. Aika harvoin lähden myös paikasta A paikkaan B evästä mussuttaen, mutta eiköhän se leipä aika nopeasti mene pikkuöttiäisten ravinnoksi ojassa. Vielä harvemmin mä olen kortonkia tai tamppooniakaan jossain matkalla käyttänyt. En mä kyllä niitäkään luontoon viskaisi. Missä tilassa niitä sitten käytetään? Kadulla baarin edessä?
Rock out, rock out, with your cock out.
Impress your lady friends,
Rock out, rock out, rock out,
'Til your life is at an end.
Avatar
Galileo
 
Viestit: 1326
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 10:52

Re: Roskaatko sinä?

ViestiKirjoittaja Rulla » To 08 Touko 2008 19:25

[vähän ot] Miksei sitä purukumia voi nielaista? Mikä siinä on vaarallista? Vai onko? [/vähän ot]
An attitude is a terrible thing to waste.
Avatar
Rulla
 
Viestit: 155
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 21:33
Paikkakunta: Åbo

Re: Roskaatko sinä?

ViestiKirjoittaja Crux » To 08 Touko 2008 19:31

Rulla kirjoitti:[vähän ot] Miksei sitä purukumia voi nielaista? Mikä siinä on vaarallista? Vai onko? [/vähän ot]


Meitä ainakin lapsena peloteltiin, että purkalla menee seitsemän vuotta sulaakseen mahassa [virne][/virne] Tiedä sitten..
Let me tell you something, pendejo. You pull any of your crazy shit with us, you flash a piece out on the lanes, I'll take it away from you, stick it up your ass and pull the fucking trigger 'til it goes "click."
-Jesus Quintana
Avatar
Crux
 
Viestit: 339
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 14:25

Re: Roskaatko sinä?

ViestiKirjoittaja Shay » To 08 Touko 2008 20:01

Crux kirjoitti:
Rulla kirjoitti:[vähän ot] Miksei sitä purukumia voi nielaista? Mikä siinä on vaarallista? Vai onko? [/vähän ot]


Meitä ainakin lapsena peloteltiin, että purkalla menee seitsemän vuotta sulaakseen mahassa [virne][/virne] Tiedä sitten..

Oon viimesen seittemän vuojen aikana nielaissut purkkia jonkun verran ja
vielä olen ainakin hengissä. [virne][/virne]

Voi purkan laittaa nenäliinan tai paperinpalan sisään taskuun ja sieltä roskiin. [lanppu][/lanppu]
Lift me up above this, the broken, the empty. Lift me up and help me to fly away!
Avatar
Shay
Hukkasusi
 
Viestit: 3056
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 20:32
Paikkakunta: Pään sisällä pimeässä

Re: Roskaatko sinä?

ViestiKirjoittaja pampula » To 08 Touko 2008 21:34

Galileo kirjoitti:Mun oma raja menee siinä, että purukumi ja tumppi on pieniä asioita jotka ei häiritse mua autotiellä.
Mutta muualla häiritsee? Vai siis häh?
Muuten hyvä, mutta fasaanit eivät lennä pakoon kylmää.
Avatar
pampula
 
Viestit: 278
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 22:23

Re: Roskaatko sinä?

ViestiKirjoittaja Galileo » Pe 09 Touko 2008 08:27

No en minä tiedä. Autotiellä ei häiritse, jonka vuoksi en näe tarpeelliseksi varustaa ihmisiä matkatuhkakupeilla. Voisin ajatella, ettei ne häiritse vehreässä puistossakaan ruohikon seassa.

Katselin aamulla oikein varta vasten, häiritseekö kävelytiellä olevat tunpit ja purukumit. Ei häirinneet. Enemmän nyppi baarien edestä siivotut oksennukset. Ei voi olla mahdotonta ihmisten suunnitella ryyppäämistään niin, että oksennellaan vaan roskisten vieressä. Tai sitten oksennetaan kassiin ja tyhjätään se kun roskis tulee vastaan.
Rock out, rock out, with your cock out.
Impress your lady friends,
Rock out, rock out, rock out,
'Til your life is at an end.
Avatar
Galileo
 
Viestit: 1326
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 10:52

Re: Roskaatko sinä?

ViestiKirjoittaja irvikissa » Pe 09 Touko 2008 10:52

Galileo kirjoitti:Ei voi olla mahdotonta ihmisten suunnitella ryyppäämistään niin, että oksennellaan vaan roskisten vieressä. Tai sitten oksennetaan kassiin ja tyhjätään se kun roskis tulee vastaan.

Tapaus omasta elämästä. Kyse ei ollut kylläkään ryyppäämisen, vaan matkapahoinvoinnin sivutuotteesta, mutta kuitenkin. Tuli vähän huono olo tuossa Keravan yläpuolella laskukierroksia tehdessä kun palailin reissulta kotiin viimeksi. Kapteeni oli sytyttänyt turvavyövalon, joten vessaan meneminen ei ollut vaihtoehto. Tunsin kurkussa ikävän tunteen ja pohdin salamannopeasti, päästänkö yrjön kirmaamaan lentokoneen lattialle, omaan syliini vaiko uuteen kalliiseen käsilaukkuun. Sitten muistin, että olen varannut oksennuspussin edessäni olevan penkin lehtitaskuun. Käytin sitä. Ei tarvinnut laukkuun oksentaa.

En ymmärrä, miksi joistain näyttää tuntuvan, että tumppi pitää laittaa taskuun. Ei pidä, vaan purkkiin, joka laitetaan taskuun. Eri asia. Kadulla loppujen lopuksi ihan sama. Joku ne sieltä siivoaa, sekä jalka- että autotieltä. Mutta kyllä ne minun mielestä edes puistoista voisi viedä mukanaan. Ei ole yhtään kivaa mennä piknikille tai muuten vaan istuskelemaan puistoon ja joutua oleskelemaan tumppien (ja kaljapullonkorkkien, joka on toinen yleinen ylläri ruohikossa) seassa. Ei ne filtterit todellakaan näytä katoavan mihinkään kuten Gali esittää, vaan löytyy aika vanhankin oloista vuosikertaa.
Avatar
irvikissa
 
Viestit: 169
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 16:02

Re: Roskaatko sinä?

ViestiKirjoittaja LazyBastard » Pe 30 Touko 2008 08:43

Näin muuten väittää tupakantumpeista Roska Päivässä -sivusto

Tumpit ovat maailman yleisin roska

Vuosittain poltetuista tupakoista jää maailmanlaajuisesti biljoonia tumppeja jätteeksi. Näistä noin kolmanneksen arvoidaan jäävän maahan roskaksi.

Maahan heitetyt tupakantumpit eivät ole ainoastaan esteettinen haitta. Lisäksi ne levittävät maahan ja vesistöihin ympäristömyrkkyjä, kuten kadmiumia, lyijyä ja arsenikkia. Pikkulapset ja eläimet voivat syödä tumppeja ja saada niistä myrkytyksen. Tumppeja löytyy esimerkiksi lintujen, kalojen ja valaiden ruoansulatuselimistöstä. Tumppien maatuminen on hidasta ja kestää jopa noin 15 vuotta.


Hyvän matkatuhkakupin voi muuten tehdä esimerkiksi näin.
Et in Arcadia ego.
Avatar
LazyBastard
 
Viestit: 737
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 12:49

Re: Roskaatko sinä?

ViestiKirjoittaja Galileo » Pe 30 Touko 2008 09:20

No niin, uutta tietoa minulle. Seison korjattuna ja pyrin käyttämään roskispalveluja enemmän.
Rock out, rock out, with your cock out.
Impress your lady friends,
Rock out, rock out, rock out,
'Til your life is at an end.
Avatar
Galileo
 
Viestit: 1326
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 10:52

Re: Roskaatko sinä?

ViestiKirjoittaja Kuolo » Pe 30 Touko 2008 09:25

Paljonkohan tää biljoona mahtaa muuten olla?
Avatar
Kuolo
Site Admin
 
Viestit: 1321
Liittynyt: To 24 Huhti 2008 22:53

Re: Roskaatko sinä?

ViestiKirjoittaja LazyBastard » Pe 30 Touko 2008 09:53

Kuolo kirjoitti:Paljonkohan tää biljoona mahtaa muuten olla?


Useinhan tämä käännetään väärin, mutta tällä kertaa ilmeisestikään ei. Artikkeli itseasiassa vähättelee tupakantumppien määrää

Tupakantumppi on maailman yleisin roska. Niitä kertyy kaikkiaan 5,3 triljoonaa vuodessa. Triljoona on miljoonan kolmas potenssi ja luvussa on yhteensä 18 nollaa. Tällaisen jätevuoren koko olisi noin 25 miljoonaa tonnia.
Lähde
Et in Arcadia ego.
Avatar
LazyBastard
 
Viestit: 737
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 12:49

Re: Roskaatko sinä?

ViestiKirjoittaja Lyyra » Pe 30 Touko 2008 10:26

Haa tässäpä olikin yhtenä päivänä installaatio yliopiston suihkulähteessä (joka on kuiva kuivuuden takia).
Siinä oli n. 6 laatikollista tupakantumppeja ja isot ukaasit, että
"Tässä on viiden opiskelijan tunnissa keräämä saalis, 100 metrin säteeltä, 5000 tumppia. Emmekö tahtoisi kaikki pitää opiskeluympäristömme siistinä ja viihtyisänä? Laita tumppisi roskiin, kiitos."

Ei hullumpaa! Joku oli tottakai tumpannut tupakkansa sitten ihan siihen suihkulähteen viereen. Joko protestina tai ei.
Lyyra
Digipahuus
 
Viestit: 8187
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 02:56

Re: Roskaatko sinä?

ViestiKirjoittaja Fantsu » Pe 30 Touko 2008 11:11

Minua risoo myös naapurien tapa sauhutella lehdenhakumatkalla ja tumpata maahan tai heittää tumppi aidan yli ojaan. Jos kerran pitää sauhutella, miksei sitä voi tehdä omalla pihalla, jossa se tuhkiskin on? Tästä tulevat asianomaiset vielä kuulemaan... :rulla:
Avatar
Fantsu
 
Viestit: 1052
Liittynyt: Ma 12 Touko 2008 10:37
Paikkakunta: Churchmoor

Re: Roskaatko sinä?

ViestiKirjoittaja Mr. Smith » Pe 30 Touko 2008 16:15

Minusta on tullut enviro-mentaali eli hullu roskienkerääjä (tätä ei saa yhdistää hulluun palvelupuhelimiin soittajaan eli eniro-mentaaliin :ahihi:).

Olen alkanut keräämään lenkillä käydessäni tai töihin kävellessäni matkan varrelta roskia, jotka jätän seuraavaan roskalaatikkoon. Tätä tehdessäni on oikeasti alkanut sapettamaan, miten paljon ihmiset roskaavat. Eikö oikeasti porukan omaatuntoa kirpaise kun esim. iso mehupurki on kylmästi heitetty ojaan tai tupakki-aski maahan?

Smitti-setä on nyt hyvin, hyvin vihainen :viha:
"Real men are not intimidated by physical threats against their personal selves, and, ironically, neither am I. "
- Ernest P. Worrell -
Mr. Smith
 
Viestit: 1766
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 07:27
Paikkakunta: Turku

Re: Roskaatko sinä?

ViestiKirjoittaja Lyyra » La 31 Touko 2008 03:50

Mr. Smith kirjoitti:Minusta on tullut enviro-mentaali eli hullu roskienkerääjä.
Olen alkanut keräämään lenkillä käydessäni tai töihin kävellessäni matkan varrelta roskia, jotka jätän seuraavaan roskalaatikkoon.

Kiitos. :hymyhali: Sulle pitäis maksaa palkkaa.
Lyyra
Digipahuus
 
Viestit: 8187
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 02:56

Re: Roskaatko sinä?

ViestiKirjoittaja Shay » La 31 Touko 2008 09:46

Lyyra kirjoitti:
Mr. Smith kirjoitti:Minusta on tullut enviro-mentaali eli hullu roskienkerääjä.
Olen alkanut keräämään lenkillä käydessäni tai töihin kävellessäni matkan varrelta roskia, jotka jätän seuraavaan roskalaatikkoon.

Kiitos. :hymyhali: Sulle pitäis maksaa palkkaa.

Ihanaa. :hymyhali: Sunlaisia pitäs olla enemmän.

Ehkä käytänkin osan kesälomastani hyödyntämällä kumihanskani
roskien noukkimiseen lähialueen ojanpielistä, prkl...
Lift me up above this, the broken, the empty. Lift me up and help me to fly away!
Avatar
Shay
Hukkasusi
 
Viestit: 3056
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 20:32
Paikkakunta: Pään sisällä pimeässä

Re: Roskaatko sinä?

ViestiKirjoittaja Migreeni » La 31 Touko 2008 21:58

Itse en ole kamalasti kiinnittänyt aikaisemmin huomiota roskaamiseen, sillä minulle on aivan itsestäänselvyys, että roskat laitetaan roskiin, tai jos sellaista ei ole lähettyvillä, niin sitten vaikka omaan laukkuun siksi aikaa, että roskis kävelee vastaan. En myöskään paljon katsele ojia kulkiessani, joten en kiinnitä huomiota muidenkaan roskaamiseen. Ja koska en polta, ei ole tumppien heittelykään käynyt mielessä.

Enemmän voisin vielä itse valveutua jätteiden lajittelussa. Laiminlyön sitä liian paljon. :(
Kumpi ja Kampi tappeli. Sitten paikalle tuli Jouko ja Kosti.
Avatar
Migreeni
 
Viestit: 289
Liittynyt: To 15 Touko 2008 20:29

EdellinenSeuraava

Paluu Yleistä



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 12 vierailijaa

cron