Roskaatko sinä?

Yleinen jutustelu tänne. Korvaa myös entisen kysyttävää -osion.

Roskaatko sinä?

ViestiKirjoittaja Plei » Su 04 Touko 2008 21:23

Tämän vuoden vappu on rikkonut roskaamisennätyksiä ainakin Helsingissä.
Ainakin Joensuu oli näköjään myös kunnostautunut roskauspuolella - puistot
ovat täynnä ties mitä jätettä juhlijoiden jäljiltä.

Ottaa ohimoon moinen käytös. Siksipä tämä ketju - että voin purkaa ärsytystäni
tätäkin kautta ja kenties herättää ihmisiä taas ajattelemaan käytöstään.

Mikä siinä omien sotkujen keräämisessä voi olla niin vaikeaa? :kiroilu:
Linja-autojen ja rakkauden perässä voi juosta tai odottaa seuraavaa.
Avatar
Plei
 
Viestit: 309
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 20:13
Paikkakunta: Joensuu

Re: Roskaatko sinä?

ViestiKirjoittaja irvikissa » Su 04 Touko 2008 21:43

Samaa olen ihmetellyt, mutta ei mulla mitään vastuksia ole. Ihan käsittämätöntä käytöstä. :evil:

Piittaamattomuutta kai se enimmäkseen on. On niin helppo ajatella, että "meitzi on niin fidun gännizzä ja mul on niin fidun hauzgaa ja oon NIIIIN huoleton ja kyllä joku muu siivoaa huomenna". Ja että jos itse nyt yhden pikku mäyriksenkuoren jättää niin ei se haittaa niiden kaikkien kymmenentuhannen muun mäyriksenkuoren seassa.

Olin äskettäin matkalla New Yorkissa (mikä puskee mieleen vähän joka aiheen kohdalla :sori: ), ja siellä kaupunkia kiertäessä ja puistoissa istuskellessa kiinnitettiin Miehen kanssa huomiomme siihen, kuinka siisti se kaupunki oli. Oli siellä roskiksiakin tarjolla enemmän kuin Helsingissä, mutta ei se voi olla koko selitys. Roskaa siellä syntyy varmasti suhteellisesti Suomea enemmän take away -pikaruoka ja -juomakulttuurin kukoistaessa. Olisi mielenkiintoista tietää, mikä nykiläiset saa kiikuttamaan roskansa roskiksiin itse.
Avatar
irvikissa
 
Viestit: 169
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 16:02

Re: Roskaatko sinä?

ViestiKirjoittaja Rulla » Su 04 Touko 2008 22:15

Olen kovin kiitollinen kaikille pullonkerääjille ja panttipullouudistukselle siitä,
että lasinsirujen määrä on alkanut kovasti pienenemään. Sinänsä paljousalennusten
poistuminen saattaa olla hyväkin juttu, jos mäyristen ostointo pienenee ja
sitä myöden myös pahviraatojen määrä nurmikoilla. Tekisivät niistäkin sitten
samantien pantillisia...

En ymmärrä sitä huoletonta 'kyllä kaupungin puhtaanapito hoitaa'-mentaliteettia.
Esimerkiksi jokirannassa on kiitettävästi roskapönttöjä, mutta silti maisema
on siivoton, joesta puhumattakaan. Tyypit ostaa useimmiten kuitenkin myös
muovikassin muiden norkoilueväidensä kera, niin miten hankalaa se on kerätä
ne paperit, muovit, korkit sinne ja paikalta lähtiessä kipata kassi roskiin tai
edes sen viereen. Olen tietty vanha ja kalkkis, mutta piknikrepussani kulkee
aina mukana yksi ylimääräinen roskakassi, jota auliisti tyrkin muidenkin
seurueen jäsenten käyttöön. Onko se vanha ajatus paikkojen jättämisestä
siihen kuntoon, kuin ne tullessa olivat, jotenkin kuollut? Eikö sitä enää opeteta?

Asiasta kymmenenteen, tulipa mieleeni vapun jälkeisistä puistojen siivous-
uutisista, että kun kerran väki jättää jälkeensä grillejä, mikroja, sohvia jne,
niin eikö kukaan koskaan lähde paikanpäälle katselemaan ja noutamaan kamaa
käyttöönsä? Sama juttu festarialueilla, kun kolmen päivän leirintätavarat jätetään
kentälle. Kai nyt jonkun muun takapihalle yksi pallogrilli mahtuisi?
An attitude is a terrible thing to waste.
Avatar
Rulla
 
Viestit: 155
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 21:33
Paikkakunta: Åbo

Re: Roskaatko sinä?

ViestiKirjoittaja Kati » Su 04 Touko 2008 22:26

Vakiovalitusaiheeni.
Ikuisuusongelma, jonka vuoksi tulen vielä saamaan nipon vanhan eukon maineen, eikä siihen kovin paljon tarvitse vanheta. Viimeksi eilen huomautin koskeen tölkkejä heitteleville pellavapäille, että niistä olisi kaupassa saanut ihan rahaakin.

Tampereella julkistettiin vapunaattona siistin vapun teesit oikein pormestarin (näin tärkeitä hommia se hoitaa) toimesta ja samalla hetkellä on tiedossa, että 3.5. kaupungissa on siivoustalkoot I love Tre -hengessä.
Siivojia lienee ollut liikkeellä, mutta esimerkiksi Koskipuisto oli täydellisen lohduton näky tänäänkin.
Eikä ne kusetkaan tunnu pysyvän rakoissa, vaan auringonpaahteinen kaupunki haisee kammottavalta.

Että en roskaa. Kuljen taskut ja laukut täynnä roskia kotiin saakka, ellei matkalle osu roskis. Purkkaakin jaksan jauhaa roskikselle saakka. Tupakoidessani kaipasin kaupungille kunnon tuhkakuppeja, muutamia tuhkakupillisia roskiksia on keskustan alueelle ilmestynytkin. Katukuvan perusteella niitä ei ole vielä löydetty.

irvikissa kirjoitti:Olin äskettäin matkalla New Yorkissa, ja siellä kaupunkia kiertäessä ja puistoissa istuskellessa kiinnitettiin Miehen kanssa huomiomme siihen, kuinka siisti se kaupunki oli. Oli siellä roskiksiakin tarjolla enemmän kuin Helsingissä, mutta ei se voi olla koko selitys.

Ystäväni oli niin ikään NY:ssä käymässä ja ihmetteli samaa. Ero Suomeen oli hänen mielestään huomattava.

Itse ihmettelimme taannoin Budapestin katujen siisteyttä, ainakin siinä turistialueella. Roskiksia oli varsin tiuhaan, niiden ohessa tuhkis ja ehkä se kaikkein oleellisin - niitä tyhjennettiin ihan oikeasti. Joku maksoi jollekin rahaa siitä, että roskakoreihin myös mahtui roskia. Ja se tyhjennys tapahtui ihan päiväsaikaan, ei yön pimeinä tunteina niin kuin meillä tuntuu tapahtuvan, jos yleensäkään tapahtuu.

Rullan jälkeen huomaan, että lasisiruista en sanonut vielä mitään.
En aja fillarilla kaupungilla, en uskaltaisi antaa koiran tassujen kulkea pitkin katuja.
* * * Kokonaistarve on valtava * * *
Avatar
Kati
 
Viestit: 444
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 09:49

Re: Roskaatko sinä?

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Su 04 Touko 2008 22:29

En roskaa. Mitä nyt joskus jonkun pullon olen jättänyt kadunkulmaan, että joku voisi sen siitä noukkia. Roskat laitan roskikseen ja jos ei sellaista ole lähettyvillä, reppuun tai taskuun. Kyllä siellä aina sen verran tilaa on. Yleensä minulla on vähintään yksi muovipussi laukussa kaiken varalta.

Purkkia olen joskus syljeksinyt ojaan, mutta silloin en tosin tiennyt, etteivät ne maadu. Nykyään laitan ne paperin sisään ja paperin taskuun, laukkuun tai roskikseen.

Olen samaa mieltä. Roskaajat... :kiroilu:
Life is short until it's not
Honestly it's kinda long


Orla Gartland - You aren't special, babe
Avatar
marenkienkeli
labrakärpänen
 
Viestit: 5251
Liittynyt: Pe 02 Touko 2008 20:36

Re: Roskaatko sinä?

ViestiKirjoittaja Kuolo » Su 04 Touko 2008 22:32

Eiks ne siellä ameriikkalassa jaa sakkoja roskaajille? Ois kyl ihan hyvä suomessakin sama käytäntö. Ei ihmiset muuten tunnu tajuuvan.
Avatar
Kuolo
Site Admin
 
Viestit: 1321
Liittynyt: To 24 Huhti 2008 22:53

Re: Roskaatko sinä?

ViestiKirjoittaja Rulla » Su 04 Touko 2008 22:35

Kuolo kirjoitti:Eiks ne siellä ameriikkalassa jaa sakkoja roskaajille? Ois kyl ihan hyvä suomessakin sama käytäntö.


Eikös tällä systeemillä saatais myös luotua lisää työpaikkoja poliiseille? :lanppu:
An attitude is a terrible thing to waste.
Avatar
Rulla
 
Viestit: 155
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 21:33
Paikkakunta: Åbo

Re: Roskaatko sinä?

ViestiKirjoittaja Kuolo » Su 04 Touko 2008 22:39

Eiks poliiseista vasta ollu pulaa? :riips:
Avatar
Kuolo
Site Admin
 
Viestit: 1321
Liittynyt: To 24 Huhti 2008 22:53

Re: Roskaatko sinä?

ViestiKirjoittaja Kati » Su 04 Touko 2008 22:45

Kuolo kirjoitti:Eiks poliiseista vasta ollu pulaa?

Ei, vaan poliisit valmistuvat kortistoon.
* * * Kokonaistarve on valtava * * *
Avatar
Kati
 
Viestit: 444
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 09:49

Re: Roskaatko sinä?

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ma 05 Touko 2008 01:53

Haa yksi lempiaiheitani, mutta en viitsi nostaa adrenaliinitasoja ihan pilviin heti aamusta, varsinkaan kun kaikki tuntuu olevan jo sanottu.

Täällä jengi kyllä nakkelee kanssa aika huoletta. Yliopiston muuten kaunis kampus on aika hirvittävän näköinen kun opiskelijat ei mieti ollenkaan.
Olisikin mielenkiintoista mennä nyt tänä aamuna katsomaan miltä kaupungilla näyttää kolmipäiväisen Buddha's Birthday -festarin jälkeen. Ilmainen, kaikille avoin tilaisuus isossa puistossa, ennakko-odotuksissa mainittiin luku 150 000 kävijää...

Sielläkin oli I love Bne -jengi valistamassa kovasti, mutta veikkaanpa, ettei ole ihan toivotulla tavalla mennyt perille.
Lyyra
Digipahuus
 
Viestit: 8187
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 02:56

Re: Roskaatko sinä?

ViestiKirjoittaja ahkera » Ma 05 Touko 2008 08:21

Kyllä kulkee mullakin roskat roskikseen asti. Tai sitten ne jää pyöriin käsilaukkuun tai taskun pohjalle. Näin siis kaupungilla tai luonnossa liikkuessa. Kotona roska jää yleensä juuri siihen, missä se syntyy.
Jossain määrin pystyn vielä käsittämään roskan määrän puistoissa yms isojen ryyppäjäisten jäljiltä, mutta isojen teiden varsien kaatoapaikat pistää surettamaan. Kuvittelis sinne autoon mahtuvan sen verran roskaakin, kun kuitenkin tuotteet on siellä ollu aiemmin täysinäkin. EIkä niitä tarttis ees kantaa käsissään. Ei voi ymmärtää. TÄstä oon kyllä valittanut paljon kavereillekki. "Pidetään Suomi siistinä, aloitetaan autosta" ei vaan oo mun mielestä yhtään hauskaa huumoria.
Pikkuskidejä valistin kanssa viikonloppuna, kun jättivät jäätelöpaperit meidän trampoliinin alle. Jotain ne rupes inisemään, mutta roskat oli kadonnu. Toivottavasti eivät vienny niitä mun telttaa korkojen kera.
ahkera
 
Viestit: 105
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 19:57

Re: Roskaatko sinä?

ViestiKirjoittaja LazyBastard » Ma 05 Touko 2008 09:38

Kyllä Suomessa on varsin siistiä, jos vertaa vaikkapa muuhun Eurooppaan. Jossakin Lontoon tai Brysselin lähiössä on välillä aivan käsittämättömän paskaista ja roskaista. Pihat ovat siellä usein järkyttäviä roskakasoja. Lisäksi esmes espanjalaisia pitää täällä Suomessa koko ajan valvoa, etteivät pistä panttipakkauksia roskikseen.

Mutta eipä täällä kyllä mitään aihetta itsetyytyväisyyteen tässä asiassa ole. Näin keväällä sitä näkee, että mitä kaikkea ihmiset taas ovatkaan talven aikana heittäneet luontoon. Hyvän käsityksen aiheesta saa vaikkapa lukemalla uusimmasta Hesarin kuukausiliitteestä jutun, jossa toimittajat olivat kulkeneet läpi koko Helsingin rantaviivan. Olivat samalla löytäneet ihan järkyttävän määrän roskaa.
Et in Arcadia ego.
Avatar
LazyBastard
 
Viestit: 737
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 12:49

Re: Roskaatko sinä?

ViestiKirjoittaja elegia » Ma 05 Touko 2008 10:31

No pänniihän tuo.
Viimeksi tässä toissa päivänä päivittelin isoon ääneen roskaamista. Ärsytti se, kun kaupunki on tästä läheltä tarjonnut ihmisille peltoa vihannesten ja kasvisten viljelyyn, niin mitäs sieltä lumen alta onkaan alkanut pilkottaa. Pellon reuna oli täynnä tyhjiä multapusseja, muovisia istutusruukkuja ja muuta muoviroskaa. Että kivat niillekin fiksuille viljelijöille.

Ärsyttää ihan älyttömästi sellainen välinpitämättömyys ja piittamattomuus asiasta. On kyllä varmaan itsestäkin mukava mennä kauniille paikalle pikniköimään ja huomata sen olevan täynnä jätettä. Ja minkä ihmeen takia niitä kaljapulloja ei voi kuljettaa autossa kauppaan asti, jos ollaan auton kyydissä rilluttelemassa, vaan ne pitää nakella ikkunasta tienposkeen? Ärh.

Joo, että eipä kyllä ole tapana roskata. Piknikille otetaan mukaan kassi roskia varten, matkalta ostetun jäätelön paperit kiikutetaan lähimpään roskikseen.
Avatar
elegia
 
Viestit: 491
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 22:12

Re: Roskaatko sinä?

ViestiKirjoittaja Aurora B. » Ma 05 Touko 2008 11:20

Näytti olleen Vaasassakin jotkut roskatalkoot viikonloppuna (asuntomessujen takia kuulemma pistetty "Ylisiisti Vaasa" -kampanja pystyyn...). Ihan hyvä, nimittäin oli vappusiivouksen jälkeenkin tosi törkyistä kaupungilla. Joskus on tullut pohdittua, että voisi vaikka lopettaa koko typerän ryyppäämis- ja roskaamisjuhlan. Tai vielä parempi, ei siivottaisi niitä roskia vaikka pariin viikkoon. Moni varmastikin harrastaa tätä "poissa silmistä, poissa mielestä" -taktiikkaa, eikä noteeraa sitä järkyttävää paskan määrää, mitä vapun(kin) jälkeen on paikat täynnä. Voisi olla hyvä herätys. Joskin kaikki eivät tule koskaan tajuamaan, vaikka mitä tekisi.

Sakottaminen voisi tosiaan olla hyvä juttu. Mä olen monasti muutenkin toivonut poliisien jalkautumista tavallisen rahvaan joukkoon, ja yksi kesä olinkin tohkeissani, kun näin polkupyöräpoliiseja täällä. En montaa kertaa, enkä sen kesän jälkeen enää kertaakaan. Mihin lie katosivat. Olisi vain ollut ihan huippujuttu. Sellaiset ehtisivät tuollaisesta sakottaakin, tai ainakin tulla nappaamaan niskasta kiinni ja pistää noukkimaan roskat.

Tarvitseeko mun kertoa, että en roskaa? No, en roskaa. Enkä pysty ymmärtämään roskaajien välinpitämättömyyttä. Tiedän kyllä ihmisten ilmiömäisen kyvyn olla ajattelematta, mutta en vain ymmärrä sitä :sori:


Vaasassa yritetään saada ihmisiä aktivoitumaan roskisten käytössä sijoittamalla keskustaan puhuvia roskiksia :? Kiittävät kuulemma kahdella kielellä. Luin Pohjalaisesta.
Kolo-golo-nay
Avatar
Aurora B.
 
Viestit: 1099
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 21:16

Re: Roskaatko sinä?

ViestiKirjoittaja Nugat » Ma 05 Touko 2008 11:53

Ai että. Itseäni kyrsii eniten kun ihmiset heittävät autosta roskia teiden varsille. :rulla: McDonalds pussi on tuttu näky, vaikkei täällä mäkkäriä ole parinkymmenen kilometrin säteellä. En pysty ymmärtämään että auto on kertakaikkiaan niin täynnä ettei sinne mahdu pientä pussia, mihin vois kaikki roskat tunkea.
Myös tupakantumpit ja purkkajämät ällöttävät. Baarien edessä on tietenkin todella vaikea pienessä sievässä sihdata siihen tumppiroskikseen ja näyttää se olevan vaikeaa päivälläkin. :roll: Ihan huolettomasti ihmiset niitä tumppeja viskovat.
Itse kerään omat roskani laukkuun jos roskista ei ole välittömässä läheisyydessä. Yleensäkkin minulla on laukussa pieni pussi likaisimpia roskia varten.
OwthebluddyellshudIknow?
Avatar
Nugat
Liisa ihmemaassa
 
Viestit: 1712
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 16:32

Re: Roskaatko sinä?

ViestiKirjoittaja puolikarkea » Ma 05 Touko 2008 12:29

Aiemmin keväällä ärsytti ihan pirusti se lumen alta paljastuvan roskan määrä. Erityisen paljon pashaa tuntui olevan teiden varsilla. Viime aikoina ei ole ole ärsyttänyt niin paljon. Olen ilmeisesti onnistunut välttämään roskaisimmat paikat ja ajankohdat. Vapun jäljiltä on tosin näkynyt jonkin verran lasinsirpaleita.

En ymmärrä minäkään, mikseivät ihmiset viitsi kuskata omia sotkujaan lähimpään roskikseen. Ei siitä nyt niin paljoa ole vaivaa kantaa ne pahviset pakkaukset roskalaatikkoon, jos kerran on jaksanut niiden sisältämät pizzat ja oluet kantaa paikalle.

Roskaamisen lisäksi minua pännii se, että ihmiset syljeksii keskellä katua. Inhottavinta on ohittaa ihminen, joka ei yhtään katso ympärilleen sylkiessään. Monta kertaa on sen räkimisäänen kuullessaan värähtänyt inhosta, että nyt se klimppi on omalla laukulla tai takinhelmassa. Vielä eivät ole osuneet, toivottavasti eivät osukaan. Kuvottava tapa! :kiroilu:
minulle jää kertomus
joka muistuttaa elämääni
Avatar
puolikarkea
 
Viestit: 1216
Liittynyt: Ti 29 Huhti 2008 16:56

Re: Roskaatko sinä?

ViestiKirjoittaja Rulla » Ma 05 Touko 2008 12:48

Ei se räkiminenkään niin paljoa, kuin nuuskaklöntit. Kuva
Nuuskaa on koko ajan kadulla jalan alla, sitä on lätkittynä näyteikkunoihin, sisälle julkisiin tiloihin,
ihan minne tahansa. Hankkikoot vaan urpot itsellensä suu/kieli/minkä tahansa syövän, mutta onko
pakko jättää jälkiä peräänsä kuin pahempikin metsäjänis? Yök. Yökyökyök.
An attitude is a terrible thing to waste.
Avatar
Rulla
 
Viestit: 155
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 21:33
Paikkakunta: Åbo

Re: Roskaatko sinä?

ViestiKirjoittaja Vanilla » Ma 05 Touko 2008 13:18

ahkera kirjoitti:Kotona roska jää yleensä juuri siihen, missä se syntyy.

Joo, niin mullakin! :D

Mutta asiaan... Niin, kukapa roskaamista ymmärtäisi. Täällä on oikeastaan sanottu jo kaikki olennainen. Mua ärsyttää eniten se, kun auton ikkunasta nakellaan tyhjiä kaljapulloja pihalle. Sinne ne särkyvät ihmisten ja koirien riesaksi, eikä kukaan välitä. Taitavat nuo teinikuskit olla niin varoissaan, ettei kiinnosta viedä pulloja kauppaan. (Tai sitten pullot pitää piilottaa vanhempien näkyviltä? Että "ei mun autossa mitään ole juotu"?)

Vappuna keräsimme roskamme puistosta muovipussiin. Hyvinpä se pussi mulla pyöränsarvessa kulki, vaikka roskista ei tullut vastaan kotia lähempänä. Tuli kaiken lisäksi hyvä mieli, kun keräsimme samalla viereisenkin porukan jättämät roskat.

Tupakantumpit on sinänsä vaikeampia, kun joka roskiksessa ei ole niille astiaa. Joskus joudun heittämään tumppini kadulle, kun en mielelläni sytyttäisi roskista palamaankaan. Mutta joka kerta se hävettää yhtä paljon. Ja tämä nyt menee ehkä jo vähän aiheen vierestä, mutta en käsitä, miksi meidänkin talossa asuvat tupakoitsijat heittävät tumppejaan parvekkeelta alas. Yhtä hyvin menisivät tuhkakuppiin. Pelottaa jo, että koskahan meidän parvekkeella syttyy tulipalo, kun siihenkin lentelee välillä sammuttamattomia röökejä tuolta yläilmoista. :(
"Kyllä se hyvin menee, kun vaan muistaa hengittää oikein."
Avatar
Vanilla
 
Viestit: 343
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 18:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Roskaatko sinä?

ViestiKirjoittaja Emilia » Ma 05 Touko 2008 18:03

Mä heittelen kyllä tupakantumpit aika huoletta maahan. :oops:
Baarissa tietty töhkikseen ja jos sattuu seisomaan töhkiksen vieressä esim jossain kauppakeskuksessa tms..
Eikä ikinä tulisi mieleen heittää parvekkeelta pihalle tumppia! :shock:

Purkankin saatan joskus sylkäistä maahan, vaikka tiedän, ettei pitäisi.
(Paha minäni toivoo, että edes yksi pulu tukehtuisi siihen... :nolo: )

Mutta kaikki muu roska lähtee mukaan ja roskikseen heti kuin mahdollista. Roskat on ällöttäviä.
Sunnuntaina oli jo Kaivarissa suhteellisen siistiä. Mitä nyt erään autokaupan mainosilmapalloja joka puussa.... :jaaha:
Pitääkin mennä laittamaan palautetta...

Autosta roskien ulosheittelyä en ymmärrä itse yhtään. Joskus löydettiin tienpenkalta pussi täynnä käytettyjä
kertakäyttövaippoja. Hyi s....tana. Kaupunkialueella vielä. Ei pysty käsittämään.
Elämän pienistä asioista kaikkein suurin on se,
joka pienuudellaan mullistaa elämämme loppuiäksi.
Avatar
Emilia
 
Viestit: 2931
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 15:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Roskaatko sinä?

ViestiKirjoittaja Shay » Ma 05 Touko 2008 18:36

Lyyra kirjoitti:Haa yksi lempiaiheitani, mutta en viitsi nostaa adrenaliinitasoja ihan pilviin
heti aamusta, varsinkaan kun kaikki tuntuu olevan jo sanottu.

:femmat:

Raivosin jo asiasta tuolla ilmoitusketjussa. En vaan voi ymmärtää! :kiroilu:
Lift me up above this, the broken, the empty. Lift me up and help me to fly away!
Avatar
Shay
Hukkasusi
 
Viestit: 3056
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 20:32
Paikkakunta: Pään sisällä pimeässä

Re: Roskaatko sinä?

ViestiKirjoittaja pampula » Ma 05 Touko 2008 19:32

Täällä on fiksuja ihmisiä :halitus:

Menee hermo koulun tupakkakatokseen. Tanan tana, kun niitä tumppeja ei saada lentämään sinne ämpäriin asti. Kerran viriteltiin sinne kopin seinälle sellainen hieno kehotus asian tiimoilta, mutta joku repi sen pois (vaikka siinä oli Ville Valon kuva!). Taannoin kävin kirjoittamassa kehotuksen suoraan spriiliukosella tussilla tupakkakopin seinään :juoni:

Silloin harvoin, kun mie haluan koulussa käydä polttamassa hermosavut, haluan tehdä sen siistissä paikassa enkä tuollaisella hemmetin märältä natsamereltä haisevalla tunkiolla.
Muuten hyvä, mutta fasaanit eivät lennä pakoon kylmää.
Avatar
pampula
 
Viestit: 278
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 22:23

Re: Roskaatko sinä?

ViestiKirjoittaja Purple » Ma 05 Touko 2008 19:53

Entinen roskaaja tässä hei!

Just vappuna muisteltiin kaverin kanssa miten sitä pienenä heitteli ihan surutta karkkipaperit ja muut maastoon. Meillä oli montossa vakiokivi, missä istuttiin usein. Usein myös käytiin läheisestä baarista hakemassa sekakolia, joiden käärepaperit heiteltiin kiven taa. Toisaalta me joskus siivottiinkin sitä kiven ympäristöä, kun se oli leikeissä hevosten talli ja pitäähän tallia siivota. Samaisesta baarista haettiin jätskiä ja viuh sotkuiset paperit lensi johonkin kotimatkan varrelle.

Nykyään ei tulisi mieleenkään jättää mitään roskia jälkeensä muualle kuin roskiksiin. Ainut minkä toisinaan jätän on tyhjä pullo, senkin aina rakennuksen seinustalle tms, mistä pullonkerääjä saa sen ehjänä talteen. Tämäkin vain jos kyse on esim. ravintolajonosta tms, muilta reissuilta tuon pullon mukanani kotiin. Ne sotkuiset jätskipaperitkin voi kääriä siististi ja varastoida autoonsa ja putsata paikat kotona, ei tarvi viskellä ikkunasta mäkeen. Nuhanenänä on aina taskussa tai laukussa nenäliinoja, joihin voi kääräistä roskat jos epäilee niiden muuten sotkevan.

Pizzalaatikoiden ja mäyrispahvien jättämistä en tajua millään. Maatuuhan ne joo, mutta ei ihan just. Ei lähimmälle roskikselle nyt niin pitkä matka yleisillä paikoilla ole, eikä niitä voi olla huomaamatta kun on lähdössä, ei ne sinne vahingossa jää.

Vieläköhän kouluissa järjestetään siivoustalkoita? Meillä oli ala-asteella päivä, jona kaikki menivät putsaamaan tienvierustoja. Siellä sitä kuljettiin pitkin ojia ja kerättiin talteen autoilijoiden heittelemiä roskia. Vai uskalletaankohan enää nykyään edes tehdä moista, tiedä mihin kaikkeen sitä saattaisi törmätä.
Avatar
Purple
 
Viestit: 564
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 14:26

Re: Roskaatko sinä?

ViestiKirjoittaja Mr. Smith » Ma 05 Touko 2008 21:22

Vieläköhän kouluissa järjestetään siivoustalkoita? Meillä oli ala-asteella päivä, jona kaikki menivät putsaamaan tienvierustoja. Siellä sitä kuljettiin pitkin ojia ja kerättiin talteen autoilijoiden heittelemiä roskia. Vai uskalletaankohan enää nykyään edes tehdä moista, tiedä mihin kaikkeen sitä saattaisi törmätä.

Tänään törmäsin koululaisporukkaan, joka keräsi roskia pientareilta, eli ollos huoleton, perinteet jatkuvat.

Minua ihmetyttää oikeasti miten kukaan voi heittää pokka pitäen esim. perunalastupussin keskelle kävelytietä? (toinen kysymys joka tulee mieleen on se miksi joku syö perunalastuja ja kävelee samalla, mutta tämä on vain omaa ahdasmielisyyttäni.)

Luulisi nyt edes jonkin sortin Samu Sirkan sanovan korvanjuuressa että ei noin :rulla:

Surullisimmaksi kuitenkin tulin nähdessäni viime perjantaina vapunjälkeistä tuhoa: seinässä oleva roskis oli hajotettu tuhannen päreiksi ja roskat levitetty viiden neliömetrin alueelle :(
"Real men are not intimidated by physical threats against their personal selves, and, ironically, neither am I. "
- Ernest P. Worrell -
Mr. Smith
 
Viestit: 1766
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 07:27
Paikkakunta: Turku

Re: Roskaatko sinä?

ViestiKirjoittaja Kuolo » Ma 05 Touko 2008 22:55

Sehän oiskin vinkeetä jos laitettais koululaisia siivoomaan tuota Nuijamaantien vartta. Toisella puolella on oja ihan kohtuu siisti vielä, mutta venäjälle päin kun ajaa, niin järkyttää kattella sitä paskamerta. Ei sitä kukaan edes uskalla siivota kun piennas on täynnä kusipulloja ja ties mitä. Todennäkösesti löytyy melkosen monet paskatkin. Ja sit kun aattelee, että nää on kaikki heitetty autoista ulos, niin rupee vituttamaan entistä enemmin. Ja ne kaikki autot kun on kuitenkin menossa tullin parkkiin, missä on roskiksia vaikka kuinka saatanasti! :kiroilu:
Avatar
Kuolo
Site Admin
 
Viestit: 1321
Liittynyt: To 24 Huhti 2008 22:53

Re: Roskaatko sinä?

ViestiKirjoittaja Crux » Ma 05 Touko 2008 23:38

Hirveen hyvä on jos se roska löytää tiensä roskikseen. Mutta välillä rasittaa kun ne harvat kurkkupurkit mitä kaupunnissa joiltakin nurkilta löytyy on täynnä nessuja ja muuta tauhkaa. Kas kunneioo roskiksii vaan tuhkiksii. Ikävä siihen on palavaa tumppia heittää jos koko purkki syttyy tuleen.

Viikonloppuna pysähdyttiin sukuloimaan mennessä ulkoiluttamaan kissaa tuolla jossain salolla jollekin linja-autopysäkille. Jo oli sinnekin ojaan joku valopää autostaan täyden roskapussin heittänyt. Minulle ei omatunto ikinä antaisi anteeksi tehdä moista.

Kuopiossa viime syksynä muuten keskellä kaupunkia astuin koiran paskaan. Tämä jaksoi kyllä minua hämmästyttää. Kuka antaa koiransa paskoa keskellä vilkasta kävelytietä?
Let me tell you something, pendejo. You pull any of your crazy shit with us, you flash a piece out on the lanes, I'll take it away from you, stick it up your ass and pull the fucking trigger 'til it goes "click."
-Jesus Quintana
Avatar
Crux
 
Viestit: 339
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 14:25

Seuraava

Paluu Yleistä



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 15 vierailijaa

cron