Bullet journaling

Yleinen jutustelu tänne. Korvaa myös entisen kysyttävää -osion.

Bullet journaling

ViestiKirjoittaja L-S » Su 05 Maalis 2017 13:30

Moniko on testannut tätä viimeisen vuoden aikana trendin asemaan noussutta kalenteri-päiväkirja-hybridijärjestelmää?

Itse aloitin tämän noin kuukausi sitten, ja yleisön pyynnöstä ajattelin kirjoittaa aiheesta fordellekin. Jos perusasiat eivät ole tuttuja, ne voi lukea vaikka tästä Buzzfeed-artikkelista.

Kuulin bullet journalista (onkohan tällä joku suomenkielinen nimi?) ekan kerran joskus viime kesänä/alkusyksystä, ja se vaikutti jo silloin kiinnostavalta, mutta toisaalta myös hankalalta käsittää ja liian hienolta: jos etsii esimerkiksi Instagramista risuaidalla bullet journal, löytää toinen toistaan söpömpiä sivuja, joille ihmiset piirtelevät nätillä kalligrafiakirjoituksella kuukausien ja päivien nimet ja sitten sievällä käsialalla värikkäillä kynillä merkitsevät muistiin kaikenlaista hyödyllistä ja vähemmän hyödyllistä.

Homman perusteet tuntuivat myös vaikealta käsittää, mutta loppujen lopuksi kun olin päättänyt aloittaa, perusasiat oli helppo oppia katsomalla viralliselta bulletjournal.com-sivustolta ne muutamat perusvideot. Kyseessä on konsepti, joka kuulostaa vaikealta, muttei loppujen lopuksi sitä ole. Kun perusasiat on hallussa, erilaisia ideoita löytää läjäpäin netistä, jos ei anna hienojen sivujen lannistaa itseään. :keijo:

Etukäteen mua häiritsi se, että ajattelin etten osaa piirtää ja suunnitella nättejä sivuja, ja ajattein, että systeemi olisi paljon mukavampaa, jos sellaista osaisi. Loppujen lopuksi totesin, että osaanhan mä nyt tietysti piirtää sivuille siistejä otsikoita värikkäillä kynillä halutessani ja piirtää siistejä viivoja, jos haluan tehdä jonkun taulukon. Mulla on 15 eriväristä Stabilon tussia ja sellainen kalligrafiatussi, jota käyttäessä ei tarvitse varsinaisesti osata kalligrafiaa. :keijo: (Olen jo aiemmin käyttänyt sitä onnittelukorttien kirjoittamiseen, joten tätä varten en sitä hankkinut. :P). Käytän huvin vuoksi milloin minkäkin värisiä kyniä, niin on hienompaa. :gay: Ajattelin aluksi, että eri väreillä voisi olla jotain merkityksiä, mutta en jaksa pitäytyä sellaisessa. Päivittäiset rapid logging -sivuni ovat lopulta tosi sotkuisia (pinkeillä ja violeteillä tusseilla nopeasti sotkuisella käsialalla kirjoitettuja pikamuistiinpanoja, yliviivauksia, rakseja tehtyjen asioiden merkiksi). :keijo: Ostin myös huvikseni washi-teippiä, jota monet käyttävät, en oikein tajua mitä järkeä siinä on, mutta olen koristellut sillä joitakin sivuja. Värikästä mutta lopulta aika sotkuisen näköistä mun taidoilla. :keijo: Muistikirjana mulla on joku melko peruskirjanen, en vielä investoinut sellaiseen pisteellisin sivuin varustettuun kovakantiseen muistikirjaan, joita monet käyttävät, mutta ehkä hankin sellaisen seuraavaksi.

Bullet journalini yhdistää kätevästi työjutut ja arkiset kotiasiat. Future logiin ja kuukausisuunnitteluun laitan isompia muistettavia työasioita, deadlineja ja menoja ja tapahtumia. Työasioista mulla on erillisiä taulukoita, joihin on merkitty deadlineja ja asioiden vaiheita. Joistain työasioista olen tehnyt lista-aukeamia, joissa on vaan bullet-listoina asioita, jotka pitää tehdä tai huomioida. Mulla on myös esimerkiksi lista "kohteita joita siivota" pidemmän tähtäimen siivouskohteista, jolta en tosin ole toteuttanut varmaan vielä yhtään kohtaa. :keijo:

Päivittäiset rapid logging -listat ovat hyödyllisimpiä, sinne kirjaan kaikkia pikkuasioista isompiin linjoihin, työasioita mitä pitää hoitaa tai työstää eteenpäin, ja toisaalta arkisia juttuja kuten imurointi tai se, että pitää muistaa ostaa vitamiineja. Tollaiset pikkuasiat unohtuvat multa helposti, saatan miettiä päivällä töissä, että pitää kotimatkalla ostaa vitamiineja, mutta lopulta unohdan sen viitenä peräkkäisenä päivänä. :keijo: Kun ne on kerran kirjannut johonkin ylös, ne muistaa paremmin, tai sitten muistaa ainakin viimeistään seuraavana päivänä, että äh, toi listan asia on vielä hoitamatta. Välillä suunnittelen näillä listoilla myös etukäteen jotain ruokailuja tai mietin pääpiirteissään mitä ostaa kaupasta.

Jonkinlainen mindfulness-aspektihan tässä on, asiat voi kirjata ylös ja siten ne eivät pyöri mielessä tai palaa vähän väliä mieleen stressaavina, että muistankohan tuonkin nyt hoitaa, kun en voi hoitaa sitä just nyt. Idea on juuri se, että kaiken voi kirjata samaan paikkaan ylös ja muistikirja mukautuu siihen mitä tarvitaan, aina voi aloittaa uuden sivun tai aukeaman. Suosittelen kyllä tätä, hyödyllisempi kuin kalenteri mun käytössä.

Ketjussa voivat muutkin kertoa omia kokemuksiaan tai kysyä vinkkejä, jos aloittaminen kiinnostaa. :D
Namaste, allez!
L-S
Tohtoripissis

Re: Bullet journaling

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Su 05 Maalis 2017 14:04

Olen harkinnut bullet journalingia juuri visuaalisuuden takia. Haluaisin luoda itselleni visuaalisesti kauniin kalenterin. Kuitenkin ongelmani on se, että työjuttuja varten teen jatkuvasti muutaman päivän To do -listoja Post it -lapuille JA haluan päivän tai parin välein kirjoittaa uuden päivitetyn version ja heittää vanhan pois. Poisheittäminen on tärkeä osa prosessia, koska en oikein kestä sotkuisia listoja monilla yliviivauksilla. :keijo: Lisäksi saan vuosittain ilmaisen kalenterin, mikä vähentää intoani.

Haluan jossain vaiheessa tehdä oman versioni bullet journalista, mutta nyt ei ole sen aika. :tilt:
Ja kenelläpä, kellä
on vastaansanomista?
marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja L-S » Su 05 Maalis 2017 14:33

Bullet journalingin päivittäisten listojen ideaan kaiketi kuuluu, että sen voisi halutessaan tehdä siististi, ilman yliviivauksia ja siten että tehdyt hommat vaan raksitaan yli (bulletin päälle rasti) ja tekemättömät voi helposti siirtää seuraavaan listaan tai aloittaa muuten vaan uuden. Mä en vaan oikein osaa sitä täydellisesti. :keijo: Mutta kyllä sen varmaan voisi saada toimimaan noistakin lähtökohdista. Ne instagram-ihmisten päivittäiset tehtävälistat ovat ainakin tosi siistejä, se vaatii kai vaan vähän opettelua, että kehittää itselleen toimivan systeemin.
Namaste, allez!
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Su 05 Maalis 2017 20:03

L-S kirjoitti:Bullet journalingin päivittäisten listojen ideaan kaiketi kuuluu, että sen voisi halutessaan tehdä siististi, ilman yliviivauksia ja siten että tehdyt hommat vaan raksitaan yli (bulletin päälle rasti) ja tekemättömät voi helposti siirtää seuraavaan listaan tai aloittaa muuten vaan uuden.

Mä vaan valitettavasti kaipaan just sitä yliviivausta, jolloin ei vahingossa lue jo tehtyjä juttuja. Olen ruksimisia ym. testannut, mutta ei toimi mulla. Ilman yliviivausta en hahmota, että hommat on tehty. Edelleen lista näyttää yhtä pitkältä, vaikka ne olisikin ruksittu tehdyksi. :riips: Ja yliviivaukset taas ovat epäsiistejä. :läps: Ensimmäisen maailman ongelmat. :keijoei:

Olen kylläkin ottanut ihan peruskalenterissa suunnan kohti visuaalisesti miellyttävämpää tulevaisuutta ja tehnyt merkintöjä sinisen lisäksi punaisella kuulakärkikynällä ja tehnyt kivoja laatikointeja tapahtumien ympärille. :tipahdus: :keijo:
Ja kenelläpä, kellä
on vastaansanomista?
marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja Kibaya » Su 05 Maalis 2017 20:57

Mä haluaisin Bullet Journailla, mutta mietin että voinko vaan hankkia söpöjä vihkoja ja aloittaa niistä? En haluaisi kerätä enää yhtään noita isoja päiväkirjoja, kun pelkään että en jaksa tätä kovin pitkään. Että jos kokeilisi eka vaikka kuukauden tai kaksi ja kattoisi miten sujuu. Mulla on kyniä ja vaikka mitä just tätä varten.
Mulle lisäksi tavallaan sopii se BJ:n taktiikka, koska oon aina pitänyt mun kalentereita sillä tyylillä. Vanhoja kalentereita kun katsoo niin niissä lukee kaikkea maan ja taivaan väliltä (= "OSTA SAIPPUAA") ja nyt kun mun arkeen tulee lisää hektisyyttä, niin tommonen mistä näkee kaikki ois tosi hyvä. Toki mietin saisinko tehtyä sen ihan tavalliseen kalenteriinkin.
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja L-S » Su 05 Maalis 2017 22:21

Kibaya kirjoitti:Mä haluaisin Bullet Journailla, mutta mietin että voinko vaan hankkia söpöjä vihkoja ja aloittaa niistä?

Mun mielestä voi ihan hyvin tehdä niin. Ei siihen sen systeemin puolesta tarvitse mitään kovakantista kirjaa olla. Mullakin on käytössä sellainen vihkon ja muistikirjan välimaastosta oleva juttu (pehmeäkantinen, mutta kuitenkin muistikirjan tapaan sidottu). Ajattelin myös, etten viitsi ostaa kallista kirjaa, kun en tiedä jaksanko sitä pidemmän päälle. :keijo:

Mulla on tälle vuodelle myös sellainen kalenteri, jossa on tilaa päivänäkymien vuoksi viikon tehtävälistoille ym. mutta se ei ole kuitenkaan mielestäni yhtä kätevä kuin bullet journal, koska jälkimmäiseen voi tehdä vapaammin erilaisia listoja ja päivittäiset ja viikoittaiset tehtävälistat ei ole sidottu mihinkään tiettyihin kellonaikoihin sun muihin mitä kalenterissa on valmiina (lisäksi ko. kalenteri on niin iso, etten viitsi kantaa sitä mukana töiden ja kodin väliä, mutta tota vihkoa jaksan). :P
Namaste, allez!
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja skray » Ma 06 Maalis 2017 08:25

Tää kuulostaa ihanalta, koska mä tykkään askarrella. :keijo:
Tosin tiedän jo valmiiksi, että en jaksaisi pitää tuollaista erillistä kirjaa, vaan käyttäisin kalenteria. Nyt mulla on käytössä vaan kännykän kalenteri, mut aiemmin, kun oli paperinen kalenteri, niin olin kuin Kiba ja kalenterissa oli paljon muutakin kuin vain "asiaa". Ja monin värein ja koristeluin vieläpä.

Nykyään työasioissa olen kuin Marenki ja tykkään käyttää post it lappuja, jotka voi heittää pois sitä mukaa, kun hommat on hoidettu. Näkee konkreettisesti, että töitä on tehty. :virne:

Sitä paitsi työni on sellainen, että pidän sen mielelläni erillään omasta kalenteristani. Töissä on käytössä sähköpostin kalenteri, jonka muuten myös kustomoin jo mahdollisuuksien mukaan eri väriseksi. :virne:

Bullet journal voisi toimia hyvin, jos olisi vapaampi työ ja pitäisi itsenäisesti suunnitella enemmän työntekoa ja työaikoja jne.

Kotona teen kännykkään lataamallani muistilappusovelluksella erilaisia listoja pidemmällä ja lyhyemmällä tähtäimellä, esim. Siivottavien asioiden lista tai kauppalista. Paperiseen kalenteriin näitä sai tehtyä sinne tänne, mutta kännykän kalenteri on liian pieni. Tää erillinen sovellus on kätevä ja jutut voi sit poistaa sitä mukaa, kun ne on tehty. ;)
Onneksi horsma tietää itse oman arvonsa.
skray

ViestiKirjoittaja Kibaya » Ti 07 Maalis 2017 09:21

Joo, en mäkään sitä töihin voi soveltaa. Meillä on kuitenkin kaikkea tietosuojajuttua suurin osa, niin joku tommonen veis turmioon. Lisäksi se veis hektisessä työympäristössä liikaa aikaa.
Arkeen se kuitenkin sopis.
Muistais ehkä sopimansa myös paremmin :vihellys:
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja Kibaya » Ke 08 Maalis 2017 20:00

Päädyin ostamaan pari vihkoa :vihellys:
:keijotäpinä:
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja Kibaya » Ke 08 Maalis 2017 21:48

Spämmiä!

:keijo:

Mun BeeJiissä (en tykkää sanasta bujo, mitä viljellään internetsissä :epäilevä: ) on indexissä seuraavat sivut:
- Maaliskuu (koko kuun aukeama pikkujutuille)
- Onnellisuusloki
- Tunneloki
- Maaliskuussa katsotut leffat
- Onnistumisen kokemuksia
- Symbolit
- To Do!
- Päiväloki
- Fysioterapian jälkeen (seuranta kehotuntemuksista ja harjoitteista)
- Herkkuloki.

Viimeinen oli vähän siinä ja siinä että haluanko sitä, mutta päädyin ottamaan sen sellaisena että voin merkitä vaan kyllä tai ei, jos olen syönyt jotain herkkuja. Ei vielä erittelyä. Mun tän vuoden tavoitteena on oikeasti hallita syömistä paremmin ja toi herkkujen kurittaminen on eka askel. Eka pitää vaan kartoittaa että miten usein mä niitä syön. Kokonaisvaltainen ruokalistaus on vielä liikaa, mutta ehkä BeeJii auttaa mua sen kanssa myös.
Ainakin tuon tekeminen oli kivaa ja vaivatonta. Kaivelin netistä kuvia otsikoille ja sisältöideoille. Toteutus on aika simppeli kuulakärkikynä+otsikkokynä. Ei mitään teippejä tai tarroja tai muita. Ainakaan tossa yhdessä. Nyt meen vaan kuukausi kerrallaan. Pientä ja hallittavissa olevaa.
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja L-S » Ke 08 Maalis 2017 22:53

Jee Kibs! :keijo: (Mäkään en tykkää bujo-lyhenteestä, en tiedä miksi, se on vaan typerän kuuloinen. Vähän kuin vihaan sanaa "dödö" :keijo: )

Mulla on listalla mm. seuraavat:

- puolivuotissuunnitelma
- helmikuun kuukausisuunnitelma
- päivittäisiä muistiinpanoja (tämä on se, johon kirjaan jokaiselle päivälle erikseen sinä päivänä mieleen tulevia asioita. Sotkuisia sivuja, joille kirjoitan erivärisillä kynillä tosi randomisti juttuja, just niitä että "käy postissa", "imurointi", "se ja se työasia". Kuukausisuunnitelmassa on isompia tulossa olevia tai muistettavia juttuja.)
- kirjoja, joita haluaisin lukea
- luku- ja kirjoituslogi, johon oli tarkoitus kirjata työjuttuja, ja jota en ole juuri käyttänyt :P
- lukuisille eri työasioille omat sivunsa / aukeamansa, joilla on taulukkoja tai listoja deadlineineen ja asioiden vaiheineen
- ruoka-/resepti-ideoita (listalla on neljä kohtaa, joista en ole tehnyt vielä mitään :P)
- joogavideoita, joita haluaisin tehdä (tältä listalta olen jopa toteuttanut kohtia)
- kohteita joita siivota
- maaliskuun kuukausisuunnitelma
- työmatkan muistettavien asioiden lista
- huhtikuun kuukausisuunnitelma etukäteen

:keijo: Onnellisuusloki voisi olla hyvä mullekin, en vaan jostain syystä ole saanut aikaiseksi aloittaa sellaista.
Namaste, allez!
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja Lyyra » La 11 Maalis 2017 23:09

Oon pyöritellyt tätä nyt arjessa joulukuusta asti. Jäi heti tavaksi ja sopii mulle. Mutta en todellakaan harrasta mitään koristelua ja muuta sellaista, kun sitten asettaisin asialle liian korkeat vaatimukset ja sitten se jäisi kokonaan käyttämättä. Meen siis aika pitkälti tän keksijän oman videon pohjalta.
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja L-S » Su 12 Maalis 2017 01:38

Tuo on hyvä pointti, että hommalle ei kannata asettaa liian kovia vaatimuksia. Mä olisin varmaan aloittanut jo aiemmin, mutta juutuin siihen, että pitäisi olla jotain hienoa. Nyt tuhraan vaan niillä erivärisillä tusseilla ja otsikoilla ja lätkin huvin vuoksi niitä teippejä, mutta en tee mitään sen kummempia piirustuksia tai pyri siihen, että kaikki olisi viimeisen päälle suunniteltua ja hiottua.
Namaste, allez!
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja Emilia » Ma 13 Maalis 2017 00:42

Mulla on kovakantinen muistikirja, johon bujoilen vähintään kerran viikossa. Jos on paljon muistettavaa, pidän tarkempaa päivälokia, toisinaan riittää vähempikin. Koristelut pidän toistaiseksi minimissä, mutta olen nyt alkanut pohtia ja kokeilla värikoodia eri kategorioille (työ, juhlat, koulu, päiväkoti...).

Marraskuussa aloitin mutta vieläkin hakee muotoaan tuo bullet journaling. Nyt kokeilen ekan kerran habit trackeria mutta en saa niitä asioita tehdyksi, joten seuraaminenkin tuntuu tyhmältä. Ehkäpä siis pitäydyn vain tuossa kuukausi- ja päivälokituksessa. :)
Elämän pienistä asioista kaikkein suurin on se,
joka pienuudellaan mullistaa elämämme loppuiäksi.
Emilia

ViestiKirjoittaja Kibaya » Ma 13 Maalis 2017 08:46

Mun on vaikea muistaa kirjoittaa asioita ylös, kun oon tottunut siihen että haudon kaiken päähäni. :keijo:
Mutta kyllä se tästä!

:keijotäpinä:

Habit trackeria mietin itekin, mutta just nyt se tuntuu epäkäytännölliseltä kun en tiedosta tapojani :tilt:
Kibaya
Hörhökeijotar

Paluu Yleistä