Puhelinmyynti

Yleinen jutustelu tänne. Korvaa myös entisen kysyttävää -osion.

Mitä teet puhelinmyyjille?

Kuuntelen jutut ja kieltäydyn kohteliaasti
6
40%
Kieltäydyn heti
6
40%
Trollaan keksimällä jotain keijoa
0
Ei ääniä
Lyön luurin korvaan
3
20%
 
Ääniä yhteensä : 15

Puhelinmyynti

ViestiKirjoittaja L-S » Ma 07 Touko 2018 17:30

Tämä on ehkä vähän turha keskustelunavaus, mutta eihän fordella nyt liikaa keskustelua ole, joten haluan vain purnata siitä miten ärsyttävää on, että viime aikoina on tullut tuntemattomista numeroista ilmeisesti jotain puhelinmyyntisoittoja varmaan vähintään kaksi päivässä lähes joka päivä. :epäilevä: Tuleeko muille näitä näin usein vai olenko ainoa?

En yleensä vastaa puhelimeen päivisin, koska olen töissä ja pidän puhelinta äänettömällä, joten useimmiten huomaan puheluita tulleen vasta joskus myöhemmin. Jos joskus erehdyn vastaamaan, alkaa välittömästi ärsyttää. :P Olen kuitenkin niin kiltti, että yleensä kuuntelen ne jutut ja kieltäydyn sitten.

Olen aiemmin tehnyt Robinson-kiellon, ja se on estänyt tämän osittain, mutta se on ilmeisesti mennyt umpeen (se on aina kolme vuotta voimassa). Kai se pitää tehdä uudestaan, mutta on se nyt kumma, että jos ei tee jotain kieltoa, pitää vastaanottaa kaksi markkinointipuhelua päivässä.

Perustason lehti- ja puhelinliittymämyynnin lisäksi nykyään tulee myös liikaa rahankeruupuheluita, mm. eräästä hyväntekeväisyyslehteä myyvästä firmasta, josta olen lukenut kyseenalaisia lehtijuttuja. He ovat soitelleet minulle aika usein, blokkasin jo jonkun numeron ja päätin, että lyön luurin korvaan, jos vielä soittavat.

Tai jos on kerran päätynyt siihen, että ryhtyy kuukausilahjoittajaksi jollekin järjestölle, joita on myös ärsyttävä vältellä kadulla, ne sitten tasaisin väliajoin soittelevat, että voisitko lahjoittaa vielä vähän lisää. Koen syyllisyyttä hyväosaisuudestani, joten olen siksi kuukausilahjoittaja muutamallekin taholle, mutta kun niitä on jo useampia, niin en kyllä ole niitä summia nostamassakaan. Enkä haluaisi perustella sitä vähän väliä.
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
Avatar
L-S
Tohtoripissis
 
Viestit: 3965
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 21:23
Paikkakunta: Kotona

Re: Puhelinmyynti

ViestiKirjoittaja Kibaya » Ma 07 Touko 2018 19:10

Mä estän aika helposti puhelinmyyjien numerot. Mulla on estolistalla vissiin viis tai kuus numeroa, kun ne vaan soittaa ja soittaa ja soittaa.
Mä en osta puhelinmyynnistä mitään. En mitään. Myynneistä menee provikat suuremmalti sille voittoa tekevälle yritykselle ja myyjien palkatkaan ei ole mitään päätä huimaavia. Tosi moni, ei tokikaan kaikki, puhelinmyyntiyritys ei pelaa rehellisellä pelillä, joten en vastaa. Tuntemattomien kohdalla katon tilanteen mukaan vastaanko edes. Joskus vastaan, joskus en. Jos en vastaa, tarkistan numeron älä vastaa-palveluiden sivuilta ja "oikeille" soittajille soitan takaisin.

Mulle tuli yhdessä välissä tosi paljon puheluita, mutta rupesin sanomaan sinne "ei kiitoksen" jälkeen ettei mulla ole luottotietoja niin puhelut loppui siihen :pepsodent: Koen, että pääsen näin helpommalla.
Jos olen antanut puhelinnumeron johonkin arvontaan tai tämmöiseen, niin joskus niistä soitellaan perään ja tarjotaan jotain maailman mullistavaa pakettia kaupanpäälisineen, mutta nekin loppuu kun "ei oo luottotietoja". :keijo:
Niille, jotka jatkaa puhelua ensimmäisen "ei kiitos"-kieltäytymisen jälkeen, eivätkä usko sitä luottotiedottomuuttakaan niin toivotan ensin hyvää päivänjatkoa ja sitten laitan luurin kiinni. Yhdelle myyjälle kerran vastasin taksissa ja ajattelin että katotaan miten pitkään se jatkaa, jos vain kieltäydyin. 40 minuuttia meni kunnes laitoin vain luurin kiinni. Olisi kai se jatkanut pidempäänkin, mutta mun matka loppui :virne:

Koulukiusaaja-lehden puhelinmyynti on ollut kaikkein aggressiivisinta mitä oon ite törmännyt. "Jos et tilaa tätä lehteä, niin kuulut siihen joukkoon ihmisiä joka ei halua auttaa koulukiusattuja"-tyyppiset lauseet sai mut aika nopeasti vihaiseksi sinne luuriin. Kaameeta sontaan. Ne soitti vielä niin että olin tosi kipeenä, eli ihan maailman ihanin ihminen! :ei: Siihen liittyi muutenkin jotain hämärää.

Mun lahjoitusvarat on tyyliin hilut taskussa, joten ei tule oltua kuukausilahjoittaja, mutta pyrin siihen että annan niitä hiluja sitten kun on keräyksiä. Haluaisin tehdä enemmän, mutta :sori: vaikka olenkin etuoikeutettu ja hyväosainenkin jollain tasolla.
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Avatar
Kibaya
Hörhökeijotar
 
Viestit: 6667
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 17:19
Paikkakunta: Syövereissä.

Re: Puhelinmyynti

ViestiKirjoittaja L-S » Ma 07 Touko 2018 21:57

Muistin vasta, että en huomannut lainkaan laittaa äänestykseen vaihtoehtoa "Tilaan tuotteita/palveluita". :keijo: Tai sitten kysely olisi pitänyt muotoilla eri tavalla, esim. miten hankkiudut eroon ei-toivotuista myyntipuheluista. :P

Olen mä kuitenkin joskus menneisyydessä jotain puhelinmyynnistä tilannut, mutta entistä enemmän olen sitä mieltä, että en varmasti tilaa. Varsinkin jos kyseessä on joku sellainen asia, jota mielellään harkitsisi ja vertailisi ennen tilausta. Äskettäinkin oman puhelinoperaattorini myyjä soitti ja yritti saada mua tilaamaan jotain puhelinta, väitti että se on parempi kuin mun nykyinen, mutta en ollut siitäkään ollenkaan vakuuttunut. En taatusti tilaa puhelinta hetken mielijohteesta, vaan haluan rauhassa miettiä ja vertailla vaihtoehtoja. Myyjä ei vaan meinannut uskoa, vaan ihmetteli, että miksi ihmeessä jätän näin hyvän tarjouksen käyttämättä.

Nykyisin tuntuu tosiaan muutenkin, että puhelinmyynnissä on kaikkea hämärääkin, niin pitää olla enemmän varuillaan. Tai en tiedä oliko ennenkin, mutta en ainakaan silloin huomannut. :P Lapsuudessa tuntui, että meille soitteli kotiin vain yksi lehtimyyjä, joka muistettiin meillä nimeltä. Sitten kun vastasi (lanka)puhelimeen, sai mennä sanomaan, että "äiti, siellä on taas se Pirjo Puhelinmyyjä" (nimi muutettu). Äiti aina vähän pitkin hampain meni puhelimeen, mutta usein kyllä myös tilasi sitä lehteä joko itselleen tai omalle äidilleen lahjaksi. Olihan se siihen aikaan varmaan kätevin tapakin tilata se lehti (jota kuitenkin luettiinkin, ettei se mikään pakkotilaus ollut). :keijo:
Viimeksi muokannut L-S päivämäärä Ma 07 Touko 2018 22:57, muokattu yhteensä 1 kerran
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
Avatar
L-S
Tohtoripissis
 
Viestit: 3965
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 21:23
Paikkakunta: Kotona

Re: Puhelinmyynti

ViestiKirjoittaja kmaria » Ma 07 Touko 2018 22:10

L-S :femmat:
Erittäin ajankohtainen purnauksen aihe! Mullakin on ollut Robinson-kielto ja ihmettelin, kun ihan tässä parin viikon sisällä on tullut myyntipuheluja. Mullakin on töissä puhelin äänettömällä, joten en yleensä huomaa puheluita. Pari viikkoa sitten tuli monta puhelua samasta tai samantyylisestä numerosta parin päivän sisällä ja arvasin, että kyse on puhelinmyynnistä. Yleensä vastaan sitten jossain vaiheessa (jos huomaan soiton) ihan vain siksi, että lopettaisivat soittelun. Tällä kertaa kaupattiin Seiskaa, ja oli varsin kohtuullinen myyntipuhelu, sillä myyjä uskoi kieltäytymiseni heti ja toivotti vain hyvää päivänjatkoa. Seuraavana päivänä tuli pari uutta soittoa samanalkuisesta numerosta, joten ehkä joku muu ei uskonut, mutta ei onneksi sen jälkeen ole tullut. Viime viikolla tuli sitten taas useampi puhelu toisesta yrityksestä, ja tuumasin, että kai se Robinson on vanhentunut ja tein sen uudelleen. Tuntuu, ettei siitä olisi vielä ollut kolmea vuotta, kun kiellon tein, mutta toisaalta aika juoksee kyllä niin nopeaan, että en hirveästi luota muistiini. :keijo: En jaksa nykyään enää ollenkaan myyntipuheluita, kun niitä jossain vaiheessa tuli niin paljon.

Toinen mistä en tykkää on juurikin toi kuukausilahjoittajille soittelu. Mä olen ollut parin järjestön tukija jo tosi pitkään, ja säännöllisesti varsinkin toisesta niistä soitellaan ja kysytään, voisinko korottaa summaa. En nykyään enää edes vastaa niihin, kun tunnistan numeron. Tokihan soittajat aina uskovat, kun sanon, etten aio korottaa summaa, mutta ei se kieltäytyminen mustakaan ole kivaa, vaikka eihän mun tietenkään ole pakko antaa enempää rahaa, kun muutenkin koko homma on vapaaehtoista. En tiedä, mikä siinä on, että tulee aina vähän ikävä olo.
kmaria
 
Viestit: 430
Liittynyt: Su 04 Touko 2008 23:44

Re: Puhelinmyynti

ViestiKirjoittaja Pascal Lemoix » Ti 15 Touko 2018 18:44

Mä ajattelen jotenkin niin, että kun antaa tulla kaikkien litanioiden ja sitten pahoittelee oman työtilanteensa epävarmuutta, niin aika moni uskoo. Koulurauhaa-lehti oli eilen vähän sitkeämpi. Joskus alan sitten asteittain sanomaan, tylympiä lauseita, kuten: "Niin kuin äsken sanoin..."

Yleensä tosiaan kuin melkein pahoitellen kieltäytyy, niin menevät vähän vaikealle alueelle. :)
"Tunne ei koskaan valehtele."
-Jorma Uotinen
Avatar
Pascal Lemoix
 
Viestit: 5211
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 00:54
Paikkakunta: L, Espoo

Re: Puhelinmyynti

ViestiKirjoittaja L-S » Ti 15 Touko 2018 21:07

Tänään oli taas tullut kolme puhelua tunnistamattomista numeroista, kaksi niistä tosin samasta puolen tunnin sisään. :P Katsoin netistä, että tuo kaksi kertaa soittanut oli melko varmasti lehtimyyjä. :keijo:

Mäkin yleensä kyllä annan litanioiden tulla ja yritän sitten keksiä jonkun hyvän perustelun miksi en halua tilata/ostaa/tukea. :keijo: Se on joskus vaan vähän vaikeaa kylmiltään, myöskään valehtelussa en ole hyvä.

Juuri tuo Koulurauhaa-lehti on soitellut mullekin, ja soittelevat aika useinkin vielä, vaikka olen monta kertaa kieltäytynyt. Kerran jopa kerroin, että olen lukenut siitä, että ko. firmaan liittyisi jotain hämärää, vaikken nyt juuri tarkkaan silloin muistanut mitä se oli (mutta niitä juttuja löytyy ihan jo Google-haun ekalla sivulla), ja myyjä yritti sitä puolustella, eikä siltikään meinannut uskoa, etten halua tilata. Viimeksi sitten taas vaan kieltäydyin kohteliaasti mutta seuraavan kerran lyön kyllä heti luurin korvaan.
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
Avatar
L-S
Tohtoripissis
 
Viestit: 3965
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 21:23
Paikkakunta: Kotona

Re: Puhelinmyynti

ViestiKirjoittaja lumikukka » Ti 15 Touko 2018 21:22

Mulla on kolme tapaa, joista valitsen fiiliksen mukaan:

1) En vastaa (hiljennän soiton)
2) Vastaan, mutta lyön luurin korvaan heti, kun soiton luonne paljastuu
3) Vastaan ja sanon ”Ei kiitos” heti, kun myyjä vetää henkeä. Perään toivotan hyvät päivänjatkot ja saman tien luuri kiinni.

Jos luurin korvaan lyöminen tuntuu pahalta, suosittelen käyttämään tuota kolmosvaihtoehtoa. Ei kaupustelijoille ole tarvis selitellä sen enempää. ”Kiitos ei, näkemiin” on ihan tarpeeksi kohteliasta.
Avatar
lumikukka
 
Viestit: 434
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 19:57

Re: Puhelinmyynti

ViestiKirjoittaja Shay » Ke 16 Touko 2018 14:34

lumikukka kirjoitti:Mulla on kolme tapaa, joista valitsen fiiliksen mukaan:

1) En vastaa (hiljennän soiton)
2) Vastaan, mutta lyön luurin korvaan heti, kun soiton luonne paljastuu
3) Vastaan ja sanon ”Ei kiitos” heti, kun myyjä vetää henkeä. Perään toivotan hyvät päivänjatkot ja saman tien luuri kiinni.

Jos luurin korvaan lyöminen tuntuu pahalta, suosittelen käyttämään tuota kolmosvaihtoehtoa. Ei kaupustelijoille ole tarvis selitellä sen enempää. ”Kiitos ei, näkemiin” on ihan tarpeeksi kohteliasta.


Mulla on aika samanlainen käsittelytapa puhelinhäiriköitä varten. Yleensä hiljennän soiton, mutta ne perhanat vaan jatkaa soittamista viikosta toiseen, jos en vastaa. Jos haluaa hiljaisuutta joksikin aikaa (Hesarista soittelevat vähintään parin kuukauden välein), on pakko vastata. Yleensä nykyään olen kohtelias ja sanon heti, kun mahdollista "Ei kiitos. Hei.". Ennen löin luurin korvaan. Hesarin myyjälle taisin jopa selitellä jotain viimeksi, kun voisin tilata nettiversion, jos hinta olisi sopiva, kun minulla on taas vähän enemmän rahaa.
Lift me up above this, the broken, the empty. Lift me up and help me to fly away!
Avatar
Shay
Hukkasusi
 
Viestit: 3056
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 20:32
Paikkakunta: Pään sisällä pimeässä


Paluu Yleistä



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 13 vierailijaa

cron