Kemikaalicocktail

Yleinen jutustelu tänne. Korvaa myös entisen kysyttävää -osion.

Re: Kemikaalicocktail

ViestiKirjoittaja Kuolo » Ke 07 Touko 2008 22:12

Melamiini. Se on melamiinia se pinnote.

Kunnon huonekalut on hyviä, koska ne on korjattavissa. Muutenkin miun mielestä pitäs yleensäkin kaikessa suosia tavaraa, joka on korjattavissa. Kyllä ne joskus 50-luvulla ja 60-luvullakin vielä osas kun polkupyörän polkimenkin voi purkaa yksin lauoin ja kunnostaa vaikka ois kuinka raakeessa kunnossa. Tosin kaikki tää maksaa. Moisen valmistaminen maksaa enemmin ja korjaaminen kanssa. Silti miusta tuntuu, että sekä valmistaminen, että korjaaminen vois olla huomattavasti edullisempaa jos oikeesti hyvä tavara ei ois mikään harvinaisuus, vaan normi.
Avatar
Kuolo
Site Admin
 
Viestit: 1321
Liittynyt: To 24 Huhti 2008 22:53

Re: Kemikaalicocktail

ViestiKirjoittaja Aurora B. » To 08 Touko 2008 14:05

Mä en muuten edes ajatellut, että ruuan lisäaineet olisivat kemikaaleja :pönde:


Seuraavasta anteeksi jo etukäteen, tämä on niiiiiin jauhettu juttu.

Mr. Smith kirjoitti:Tahdon uskoa että Suomessa jokainen E303 ja F432 on testattu ja hyväksi havaittu, eli en kiinnitä kauheasti huomiota lisäaineisiin.

No hui. Se, mitä meille syötetään tai mitä kemikaaleja käytämme on politikoinnin, lobbauksen ja rahan takana.

Nappaanpa tuosta esimerkiksi surullisen kuuluisan E951:n, eli aspartaamin (sori, sori, sori [keijo][/keijo] ). Se päästettiin EU:n markkinoille vuonna 1994, useamman hylkäämispäätöksen jälkeen. Mun ensimmäinen mielikuva mielenmuutoksesta on kyllä runsas voitelu, ei todisteet tuotteen turvallisuudesta.

Paljonhan sitä tutkitaan ja jatkuvasti EU:ssakin pohditaan, onko se meille hyvästä vai ei (satojen eri tutkimusten ristiriitaisuus alkaa tosin lähennellä jo naurettavuutta). Voitelumielikuvaa ei ainakaan lievennä esimerkiksi Euroopan Komission Scientific Committee on Food:n 2002 tekemää aspartaamia puoltavaa päätöstä kritisoiva tutkimus, jonka mukaan mm. SCF:n jäsenistöllä oli eturistiriitoja päätöksenteossa ja päätöksenteon tukena oli pääosin elintarviketeollisuuden itse tekemiä tai teettämiä tutkimuksia. Err.

Toki kritiikkiinkin on suhtauduttava kriittisesti, mutta shalaliittoteoreetikkona olen ennemmin sen puolella, että paskan möivät ja sitä sitten syödään.

Itse välttelen aspartaamia pääosin kyllä sen maun takia, hyi seitsemäntoista.



Noin muuten kemikaalejahan on tutkittu varsin vähän. Erilaisia kemikaaleja on arvioiden mukaan yli 100 000, mutta vasta 1981 jälkeen markkinoille tuodut ns. uudet aineet ovat joutuneet tarkemman syynin alle. Niitä on noin 3000. Suurin osa on siis käytännössä tutkimatta, joskin hajanaisia aineita tutkitaan kyllä sen mukaan, kun niiden epäillään aiheuttavan jotain. Esimerkiksi E128, punainen väriaine todettiin 2007 syöpää aiheuttavaksi ja nyt jännätään, kielletäänkö sen käyttö meidän aamiaismakkaroissa ja hampurilaispihveissä [keijo][/keijo] Sitä ennen jatketaan mupeltamista. Ei, en ole katsonut aamiaismakkaroideni tuoteselosteesta, sisältääkö se tuota nimenomaista ainetta.


Tunnelin päässä näkyy sentään valoa. Euroopan kemikaalivirasto on perustanut REACH-järjestelmän, eli yhdenmukaisen kemikaalien rekisteröinti-, arviointi- ja lupajärjestelmän. Sen tärkein tehtävä tulee olemaan kaikkien meidän käyttämien kemikaalien läpikäynti, rekisteröinti ja arviointi. Valmistajien tehtävänä on todentaa tuotteen turvallisuus. Tarkimpaan syyniin joutuvat kemikaalit, joita valmistetaan tai tuodaan maahan yli 10 tonnia vuodessa. Rekisteröinti ottaa näillä näkymin 11 vuotta, eli siinä 2018 paikkeilla ehkä tiedetään, millaisia kemikaaleja olemme käyttäneet. Käsittääkseni Satu Hassi on ollut mukana tässä REACH-jutussa.


Menikö tämä saarnan puolelle? Toivottavasti ei, tarkoitukseni ei ole saarnata eikä peloitella. On vain vaikea yrittää pysyä objektiivisena, kun itse olen tosiaan sitä mieltä, että mitä vähemmän ylimääräisiä kemikaaleja, sen parempi. Sen verran voin kyllä sanoa, että jo pieni surffailu ja tiedon etsiminen aiheesta sai propagandasuodattimeni ylikuormittumaan [epaileva][/epaileva] En suosittele tiedonkaivelua, jos olet herkässä mielentilassa. En tiedä, johtuuko rakkaista veljienlapsista vai vienosti tikittävästä biologisesta kellosta, mutta yksi juttu homonihäiriöaineiden (mm. nuo palonestoaineet) vaikutuksesta sikiöihin iski aika ilkeästi. Vieläkin puistattaa.
Kolo-golo-nay
Avatar
Aurora B.
 
Viestit: 1099
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 21:16

Re: Kemikaalicocktail

ViestiKirjoittaja Saku » To 08 Touko 2008 18:17

Aurora B. kirjoitti:Noin muuten kemikaalejahan on tutkittu varsin vähän. Erilaisia kemikaaleja on arvioiden mukaan yli 100 000, mutta vasta 1981 jälkeen markkinoille tuodut ns. uudet aineet ovat joutuneet tarkemman syynin alle. Niitä on noin 3000. Suurin osa on siis käytännössä tutkimatta, joskin hajanaisia aineita tutkitaan kyllä sen mukaan, kun niiden epäillään aiheuttavan jotain.

Me puhutaan varmaan hieman eri asioista, kun noin kymmenen vuotta sitten yliopistossa Kemian peruskurssilla kerrottiin, että pelkästään orgaanisia yhdisteitä on kehitetty tai löydetty yli 10 miljoonaa, ja uskoakseni kyseessä oli jopa hyvin varovainen arvio. Tosin elintarvikkeisiin niistä käytetään vain murto-osaa.

En käy kieltämään, etteikö osaa erilaisista kemikaaleista käytettäisi liikaa, vaikka niiden haittavaikutukset tiedettäisiinkin. Esimerkiksi makeutusaineiden lobbaajilla on ymmärrettävästi oma lehmä ojassa ja he varmasti ummistavat silmänsä kriittisiltä arvioilta, mutta en silti usko, että länsimaissa päästettäisiin elintarvikkeisiin mitään erityisen vaarallisia yhdisteitä.

Aspartaamin tapauksessa, kyseisellä aineella makeutettua limonaatia pitää oikeasti juoda melkoinen määrä ennen kuin normaali aikuinen ihminen on minkäänlaisessa vaarassa. Esimerkiksi Elintarviketurvallisuusviraston sivuilla sanotaan, "ADI-arvon perusteella laskien ja olettaen, että juomaan on käytetty suurin sallittu määrä aspartaamia, voi 60 kiloa painava henkilö joka päivä juoda aspartaamilla makeutettu juomaa neljä litraa eli kahdeksan puolen litran pullollista ilman, että ADI-arvo ylittyy." ADI-arvo tarkoittaa päivittäistä hyväksyttävää ylintä arvoa.
http://www.evira.fi/portal/fi/elintarvikkeet/elintarviketietoa/lisaaineet/aspartaami/
Luukut auki, täältä tulee hauki!
Avatar
Saku
 
Viestit: 59
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 17:50

Re: Kemikaalicocktail

ViestiKirjoittaja Galileo » To 08 Touko 2008 18:56

Saku kirjoitti:Aspartaamin tapauksessa, kyseisellä aineella makeutettua limonaatia pitää oikeasti juoda melkoinen määrä ennen kuin normaali aikuinen ihminen on minkäänlaisessa vaarassa. Esimerkiksi Elintarviketurvallisuusviraston sivuilla sanotaan, "ADI-arvon perusteella laskien ja olettaen, että juomaan on käytetty suurin sallittu määrä aspartaamia, voi 60 kiloa painava henkilö joka päivä juoda aspartaamilla makeutettu juomaa neljä litraa eli kahdeksan puolen litran pullollista ilman, että ADI-arvo ylittyy." ADI-arvo tarkoittaa päivittäistä hyväksyttävää ylintä arvoa.
http://www.evira.fi/portal/fi/elintarvikkeet/elintarviketietoa/lisaaineet/aspartaami/

Aspartaami on kovasti kritisoitu ja aiheesta on aika paljonkin erilaista tutkimusdataa.

Wikistä esmes kritiikkiä:
"Lääketieteen tohtori Ralph G. Waltonin tutkimuksessa Survey of Aspartame studies: correlation of outcome and funding sources, Walton tutki vuosien 1980 ja 1985 välillä suoritettujen aspartaamin terveysvaikutuksia tutkineiden tutkimusten rahoitusta. 166:sta tutkimuksesta 74 oli kokonaan tai osittain makeutusaineyhtiöiden rahoittamia, 92 taas oli itsenäisesti rahoitettuja. Yhtiöiden rahoittamista tutkimuksista 100% päätyi lopputulokseen, että aspartaami on täysin turvallista. Itsenäisesti rahoitettujen tutkimusten tulos oli varsin toinen. Niistä 92% mukaan, aspartaamilla on haitallisia terveysvaikutuksia"

Turva-arvojen oikeellisuudesta en tiedä, mutta jos vaihtoehtona on sokerilla makeutettu tai aspartaamilla makeutettu tuote, niin mieluummin otan sen normimakeutetun. Vaikka määrät pysyisi pieninä, niin rotat saa siitä aineesta kumminkin syövän.
Rock out, rock out, with your cock out.
Impress your lady friends,
Rock out, rock out, rock out,
'Til your life is at an end.
Avatar
Galileo
 
Viestit: 1326
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 10:52

Re: Kemikaalicocktail

ViestiKirjoittaja Saku » To 08 Touko 2008 19:12

Galileo kirjoitti:Turva-arvojen oikeellisuudesta en tiedä, mutta jos vaihtoehtona on sokerilla makeutettu tai aspartaamilla makeutettu tuote, niin mieluummin otan sen normimakeutetun. Vaikka määrät pysyisi pieninä, niin rotat saa siitä aineesta kumminkin syövän.

Kyllä mäkin juon ennemmin aitoja sokerijuomia, mutta onhan sekin vaarallista. Sokeri aiheuttaa varmasti suuremmalla todennäköisyydellä liikalihavuutta ja sokeritauteja kuin aspartaami syöpää. Jonkinlaisena kompromissina siis, jos olisi ihan pakko juoda neljä litraa limua päivässä, joisin puolet sokerisena ja puolet makeutettuna. :D
Luukut auki, täältä tulee hauki!
Avatar
Saku
 
Viestit: 59
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 17:50

Re: Kemikaalicocktail

ViestiKirjoittaja Galileo » To 08 Touko 2008 19:18

Se on totta. Sokeri on huumetta kansalle, ja aspartaami subuteksiä.

Mä en edes pahemmin välitä makeasta, joten mulle asia on itseasiassa aika yhdentekevä. :pönde:
Rock out, rock out, with your cock out.
Impress your lady friends,
Rock out, rock out, rock out,
'Til your life is at an end.
Avatar
Galileo
 
Viestit: 1326
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 10:52

Re: Kemikaalicocktail

ViestiKirjoittaja Aurora B. » To 08 Touko 2008 19:35

Saku kirjoitti:En käy kieltämään, etteikö osaa erilaisista kemikaaleista käytettäisi liikaa, vaikka niiden haittavaikutukset tiedettäisiinkin. Esimerkiksi makeutusaineiden lobbaajilla on ymmärrettävästi oma lehmä ojassa ja he varmasti ummistavat silmänsä kriittisiltä arvioilta, mutta en silti usko, että länsimaissa päästettäisiin elintarvikkeisiin mitään erityisen vaarallisia yhdisteitä.

Mä valitettavasti olen skeptisempi tuon suhteen. Aina voidaan ostaa päättäjiä ja tutkimustuloksia. Joku aspartaamikin on kaziljoonan dollarin bisnes laihdutus"boomin" ansiosta, ja etujaan ajavat tyypit/firmat/järjestöt möisivät vaikka mummonsa, jos vain tuohta löytyy tarpeeksi. Ei löydy uskoa heidän ihmisystävällisyyteensä :sori:

Aspartaamista noin yleensä on kyllä aika turha vääntää kättä, kun ei vain voi tietää. Kuten sanottu, tutkimustuloksia löytyy jokaisen makuun [tilt][/tilt] Kohtuus kaikessa on muuten hyvä ohje, mutta paljonko on kohtuullisesti, se onkin sitten jo eri asia. Kaverin mielestä hän saattaa juoda ehkä hitusen liikaa limsaa hörpiskellessään 3-4 litraa päivässä :shock: Mä en useimmiten pysty juomaan sitä Happy meal -aterian mukana tulevaa pikkukokistakaan kokonaan :pönde:
Kolo-golo-nay
Avatar
Aurora B.
 
Viestit: 1099
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 21:16

Re: Kemikaalicocktail

ViestiKirjoittaja skattis » Pe 09 Touko 2008 14:38

En ala, kirjoitin pitkät sepustukset aiheesta ja sitten tämä alkoi jumimaan ja kaikki katos! Arrgh. Palaan asiaan myöhemmin kunhan ärsytys hälvelee.
Avatar
skattis
 
Viestit: 4
Liittynyt: Pe 02 Touko 2008 22:05

Re: Kemikaalicocktail

ViestiKirjoittaja Pascal Lemoix » Ma 12 Touko 2008 15:05

Onko sitten niin, että äärimmäisen pahuuden juoma on Coca-Cola Zero, koska

-se edustaa suurta riistofirmaa
-se edustaa nimenomaan amerikkalaista riistofirmaa
-sen mainonta on ollut seksististä
-se on makeutettu aspartaamilla
-siinä on kofeiinia (aiheuttaa riippuvuutta)
-siinä on varmaan eräitäkin E-alkuisia juttuja (including E-pillerit)

Mä juon enemmän Coca-Cola Lightia, joka on makeutettu sukraloosilla. Ihan hyvin olen tottunut ja on kai sekin on parempi kuin valkoinen huume.

--

Nyt mulla on käytössä hiustenhoitoainetta, joka on kaiketi syntiä. Mutta kun hiuksia on paljon mukavampi kammata, kun kampa menee niistä läpi. Pelkällä sampoolla pestynä hiukseni ovat yksi iso takku. Ainakin joskus riippuu vähän sampoosta. 2-in-1 on ehkä paras, jos sellaista löytää. Varsinkin Garnier Fructis on miellyttänyt minua suuresti.
"Tunne ei koskaan valehtele."
-Jorma Uotinen
Avatar
Pascal Lemoix
 
Viestit: 5211
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 00:54
Paikkakunta: L, Espoo

Re: Kemikaalicocktail

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ma 12 Touko 2008 15:25

Pascal kirjoitti:Onko sitten niin, että äärimmäisen pahuuden juoma on Coca-Cola Zero, koska...

Nyt mulla on käytössä hiustenhoitoainetta, joka on kaiketi syntiä.
(painotukset minun)

Onko tämä nyt vaan joku minun yksittäinen huomioni, vai onko täällä ihan yleisesti havaittavissa jonkinlaista puolustautumismentaliteettia niiden puolelta, joita kempparit ei harmita/häiritse?
Jos näin on, ja koette, että täällä moralisoidaan, saa sanoa ääneen/suoraankin. Voin itse ainakin yrittää siistiä vähän ulosantiani. Ainakaan mun tarkoituksena ei ole ollut jeesustella ja syyllistää.
Tai sitten vain tulkitsen sanoja ja niiden mahdollisia merkityksiä liian pitkälle.

Olen vihdoin tajunnut*, alkuinnostuksen jälkeen, että kaikelta ei vaan voi välttyä, vaikka mitä tekisi. Aina ei ole rahaa niihin luomuihin, ja kaupungillakin on pakko hengittää, ellei halua leikkiä aasialaista ja kulkea hengityssuojain naamalla. Voisin saada osakseni tavallista enemmän kummaksuvia katseita, jopa tässä hippikaupunginosassa missä asun.
Henk.koht. pesuaineiden suhteen jatkan mahdollisimman vähillä myrkyillä, mutta esimerkiksi pyykki- ja tiskiaine- sekä vessapaperivalinnat siirrän suosiolla siihen aikaan kun pääsen takaisin Suomeen. Kestositeitä ja muita vastaavia en myöskään aio alkaa väsäämään ennen kotiinpaluuta. Kyllähän tuo vähän syö naista, mutta yritän järkeillä, että eiköhän sitä vielä jouluun asti selviä, kun kerran tähänkin asti on selvitty. Onhan sekin jo jotain, että jättää nuo kosmetiikkajutut vähemmälle. Että näin. Ei mulla taas muuta. (Miten mun tekstit tuntuu nykyään loppuvan kuin seinään?)


*) Disclaimer: Olen kyllä tiennyt, mutta nyt se vasta upposi kunnolla.
Lyyra
Digipahuus
 
Viestit: 8187
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 02:56

Re: Kemikaalicocktail

ViestiKirjoittaja Pascal Lemoix » Ma 12 Touko 2008 16:50

Lyyra kirjoitti:
Olen vihdoin tajunnut*, alkuinnostuksen jälkeen, että kaikelta ei vaan voi välttyä, vaikka mitä tekisi. Aina ei ole rahaa niihin luomuihin, ja kaupungillakin on pakko hengittää, ellei halua leikkiä aasialaista ja kulkea hengityssuojain naamalla.


Niin, ja lisäksi auringonvalo aiheuttaa syöpää. Juuri tuo toivottomuus on mun mielestä se, miksi ääritoimia kannattaa harkita. Melkein kaikkea kannattaa harrastaa, jos itselle tulee parempi mieli.

Muuta:

-Muistan nähneeni myös sellaisen tutkimustuloksen, jonka mukaan joka toinen ihminen sairastuu jossain vaiheessa syöpään.

-Se, mikä itseäni arveluttaa on kännykän säteilyvaikutukset ihmiseen ja varsinkin pääknuppiin. Yhdessä fiktiivisessä sarjassa peloteltiin melko huolella tämän aiheen ympärillä. Kilpaileva firma (Seimens) oli sabotoinut säteilytutkimuksen, jonka mukaan Noikan uutuusmalli oli turvallinen. Sabotoidussa versiossa puhelin oli hengenvaarallinen ja pilasi genitaalit, jos sitä piti housuntaskussa.

-Yksi on vielä se, että olen miettinyt, mitä jatkuva tietokoneruudussa kiinni istuminen aiheuttaa kasvoille. Miittien perusteella vaikutukset ovat dramaattiset :shock: (No ei vaineskaan!).
"Tunne ei koskaan valehtele."
-Jorma Uotinen
Avatar
Pascal Lemoix
 
Viestit: 5211
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 00:54
Paikkakunta: L, Espoo

Re: Kemikaalicocktail

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ti 13 Touko 2008 01:00

Pascal Lemoix kirjoitti:Niin, ja lisäksi auringonvalo aiheuttaa syöpää. Juuri tuo toivottomuus on mun mielestä se, miksi ääritoimia kannattaa harkita.

Asun maailman ihosyöpäpääkaupungissa!

Mutta asiaan. Olen tuosta jälkimmäisestä virkkeestä täysin samaa mieltä. Sillä olen perustellut kasvisystävilleni esimerkiksi sen miksi syön lihaa. En oikein osaa ymmärtää miksi itseltään pitäisi kieltää mitään tyyliin "ikuisiksi-ajoiksi-kokonaan-pois" tai "ei-koskaan-enää-hyi". (Toisaalta taas nirsous on minulle ihan tarpeeksi hyvä syy sanoa "yök en syö" :D)

Kaikesta pitää mun mielestä pystyä tarpeen vaatiessa joustamaan. Siksi minä kuljen ulkona ilman aurinkovoidetta ja hengityssuojainta. Ja ostan sitä pirun hormonilihaa, jos on pakko (ja kyllä, joskus on pakko). Se ei kuitenkaan estä painottamaan niitä elin-/kulutustapojaan, joihin voi suoraan vaikuttaa, siten, että välttää turhat myrkyt.
Minun maailmassani pienikin muutos on jo jotain.

Ja, vaikka en ole varma oliko Pascalin lausunto vain läppää, niin muakin huolettaa matkapuhelimet, ja varsinkin tietokoneet. Pitäisikin jollain konstilla koittaa vähentää niiden käyttöä. Voisin ostaa kirjoituskoneen ja lankapuhelimen! :lanppu:


Disclaimer (taas): Vaikka käytin kaikkiruokaisuus-/kasvissyöntidilemmaa esimerkkinä, tarkoitukseni ei ollut kääntää tätä kaikkiruokaisuus-/kasvissyöntikeskusteluksi. Kaikki argumentit on jo kuultu.
Lyyra
Digipahuus
 
Viestit: 8187
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 02:56

Re: Kemikaalicocktail

ViestiKirjoittaja Pascal Lemoix » Ke 14 Touko 2008 00:24

Lyyra kirjoitti:
Ja, vaikka en ole varma oliko Pascalin lausunto vain läppää, niin muakin huolettaa matkapuhelimet, ja varsinkin tietokoneet. Pitäisikin jollain konstilla koittaa vähentää niiden käyttöä. Voisin ostaa kirjoituskoneen ja lankapuhelimen! :lanppu:


Ei ollut pelkkää läppää, vaikkei nyt ihan joka päivä mielessä pyörikään. Olisi todella ankeaa tajuta, että kännykkä on meidän sukupolven asbesti, jonka tappava vaikutus tosin näkyy vaikka 15 käyttövuoden kohdalla.
"Tunne ei koskaan valehtele."
-Jorma Uotinen
Avatar
Pascal Lemoix
 
Viestit: 5211
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 00:54
Paikkakunta: L, Espoo

Re: Kemikaalicocktail

ViestiKirjoittaja Tr*ina » Ke 14 Touko 2008 00:51

Tässä ketjussa on tavattoman paljon mielenkiintoista asiaa! Ja ihan uuttakin minulle: aspartaamin vaarat ja pesupähkinät muun muassa.

Itse lähestyn asiaa kuluttamisen vähentämisen näkökulmasta. Meille yritetään tuputtaa niin paljon kaikkea turhaa, luoda näennäistarpeita. En halua olla markkinakoneiston huiputtama. Itse olen luopunut kasvovesistä ja kasvonpuhditusaineista - koska olen huomannut että se saippua, jolla käteni pesen, ajaa saman asian. Kosteusvoidettakaan en enää käytä. Ja kuten Sade, myös minulle riittävät pienet annostukset hammastahnaa ja tiskiainetta.

Miten tupakointi muka lisää ympäristönlämpenemistä? (LB väitti.)
Juha Mieto: "Onnellisuus syntyy vuodenaikojen tarkkailusta."
Tr*ina
 
Viestit: 541
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 01:41

Re: Kemikaalicocktail

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ke 14 Touko 2008 02:49

Tupakan kuivaaminen vie paljon energiaa, ja kehitysmaissa metsät palaa. Lisäksi tupakka ei varsinaisesti ole mikään lähituote, vaan se tuodaan pitkän matkan takaa. Eikä reilun kaupan tupakkaa ole vielä tullut kaupassa vastaan.

Ja, huuhaammasta näkökulmasta voisin kuvitella, että jos yhtenä päivänä jokaisen tupakoitsijan jokaisen savukkeen savut pistettäisiin yhteen pilveen, niin aika iso pilvi siitä tulisi. Tupakansavu ei siis ole sieltä puhtaimmasta päästä. Tosin tottakai liikennepäästöt on ihan eri luokkaa.
Lyyra
Digipahuus
 
Viestit: 8187
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 02:56

Re: Kemikaalicocktail

ViestiKirjoittaja Emilia » Ke 14 Touko 2008 07:25

Lyyra kirjoitti:Tupakan kuivaaminen vie paljon energiaa, ja kehitysmaissa metsät palaa. Lisäksi tupakka ei varsinaisesti ole mikään lähituote, vaan se tuodaan pitkän matkan takaa. Eikä reilun kaupan tupakkaa ole vielä tullut kaupassa vastaan.

Ja, huuhaammasta näkökulmasta voisin kuvitella, että jos yhtenä päivänä jokaisen tupakoitsijan jokaisen savukkeen savut pistettäisiin yhteen pilveen, niin aika iso pilvi siitä tulisi. Tupakansavu ei siis ole sieltä puhtaimmasta päästä. Tosin tottakai liikennepäästöt on ihan eri luokkaa.

Ja tupakannatsat taitaa olla ihan ongelmajätettä? :(
Joku joskus väitti mulle niin. En ole pahemmin epäillyt väitettä, kun kaikenlaisia myrkkyjä niihin onkin jäänyt..
Elämän pienistä asioista kaikkein suurin on se,
joka pienuudellaan mullistaa elämämme loppuiäksi.
Avatar
Emilia
 
Viestit: 2931
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 15:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kemikaalicocktail

ViestiKirjoittaja Plei » Ke 14 Touko 2008 10:25

Mulla on sellainen muistikuva, että tupakannatsat eivät oikein halua hajota luonnossa. Myrkyistä en sit tiedä.
Linja-autojen ja rakkauden perässä voi juosta tai odottaa seuraavaa.
Avatar
Plei
 
Viestit: 309
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 20:13
Paikkakunta: Joensuu

Re: Kemikaalicocktail

ViestiKirjoittaja Shay » Ke 14 Touko 2008 19:47

Lyyra kirjoitti:Ja, vaikka en ole varma oliko Pascalin lausunto vain läppää, niin muakin huolettaa matkapuhelimet, ja varsinkin tietokoneet. Pitäisikin jollain konstilla koittaa vähentää niiden käyttöä. Voisin ostaa kirjoituskoneen ja lankapuhelimen! :lanppu:

Kirjoituskoneella on kyllä vähän vaikia fordeilla. :lanppu:
Lift me up above this, the broken, the empty. Lift me up and help me to fly away!
Avatar
Shay
Hukkasusi
 
Viestit: 3056
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 20:32
Paikkakunta: Pään sisällä pimeässä

Re: Kemikaalicocktail

ViestiKirjoittaja sybe » Ke 14 Touko 2008 22:41

Yhditeitä on loputon määrä.Jostain luin että pelkkä piffin paisto rasvassa synnyttää ihmisjärjen ylittävän määrän erilaisia yhdisteitä, eikä niiden tarkkaa vaikutusta tiedetä.Enpä paljoa ressaa. En toisaalta tietoisesti itseäni kemikaaleilla, alkoholillakaan liiaksi myrkytä.
Wanhakin oppii uutta - tosin toistoa kaivataan
sybe
 
Viestit: 403
Liittynyt: Ti 13 Touko 2008 00:02

Re: Kemikaalicocktail

ViestiKirjoittaja tahris » Ma 29 Syys 2008 13:01

Tämän varmaan moni tietääkin, mutta ihan vaan [OT]

Mikä aine? (Kysymys perustuu USA:ssa tehtyyn tutkimukseen)
Tämä aine aiheuttaa hengitettäessä tuhansien amerikkalaisten kuoleman vuosittain ja voi aiheuttaa
kaasumaisena pahoja palovammoja. Aine aiheuttaa niin suuren riippuvuuden, että sitä ilman jäätyään
ihminen kuolee. Se on happosateen pääkomponentti ja aiheuttaa metallien ruostumista.
Nämä tiedot saatuaan 86 prosenttia haastatelluista oli sitä mieltä, että tämä aine pitäisi kieltää heti.
Mikä siis tämä aine on?
Joskus voin mennä vuorille vain katsomaan
alhaalla illoin hehkuvaa
maisemaa
- PMMP: San Francisco
Avatar
tahris
 
Viestit: 183
Liittynyt: Ma 05 Touko 2008 20:59

Re: Kemikaalicocktail

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ma 29 Syys 2008 13:06

Vesi. [edit tästä ruma tiuskaisu pois]

[Mielestäni] sanan 'riippuvuus' käyttö on tässä harhaanjohtavaa. Vedestä ei ole kukaan vain riippuvainen, vesi on edellytys elämälle.
Viimeksi muokannut Lyyra päivämäärä Ma 29 Syys 2008 13:24, muokattu yhteensä 1 kerran
Lyyra
Digipahuus
 
Viestit: 8187
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 02:56

Re: Kemikaalicocktail

ViestiKirjoittaja tahris » Ma 29 Syys 2008 13:13

Lyyra kirjoitti:Vesi. Oisit pistäny master of riddlesiin, eihän tämä liity tähän ketjuun mitenkään.


Sorry aivan kamalasti, en muistanut ollenkaa tuota ketjua, kun en kuitenkaan ihan asu foorumilla.
Jospa saisin tämän kauhean mokani anteeksi, kenties. :moro:
Ruodussa pitää pysyä, niin.
Joskus voin mennä vuorille vain katsomaan
alhaalla illoin hehkuvaa
maisemaa
- PMMP: San Francisco
Avatar
tahris
 
Viestit: 183
Liittynyt: Ma 05 Touko 2008 20:59

Re: Kemikaalicocktail

ViestiKirjoittaja Yabba » Ma 29 Syys 2008 13:22

tahris kirjoitti:Tämän varmaan moni tietääkin, mutta ihan vaan [OT]

Mikä aine? (Kysymys perustuu USA:ssa tehtyyn tutkimukseen)
Tämä aine aiheuttaa hengitettäessä tuhansien amerikkalaisten kuoleman vuosittain ja voi aiheuttaa
kaasumaisena pahoja palovammoja. Aine aiheuttaa niin suuren riippuvuuden, että sitä ilman jäätyään
ihminen kuolee. Se on happosateen pääkomponentti ja aiheuttaa metallien ruostumista.
Nämä tiedot saatuaan 86 prosenttia haastatelluista oli sitä mieltä, että tämä aine pitäisi kieltää heti.
Mikä siis tämä aine on?

Typpi :virne: ainaski se tulee minulla ekana mieleen, on yks yleisimmistä labra kuolemien aiheuttajista (luin jostain jokin aika sitten)
Minä lähden Pohjois-Karjalaan / vaihdan farkut verkkarihousuun
kotiseudulle Pohjois-Karjalaan / juon kaljaa auringon nousuun"
Avatar
Yabba
 
Viestit: 2090
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 21:31
Paikkakunta: Karhunpäässä

Re: Kemikaalicocktail

ViestiKirjoittaja Kuolo » Ma 29 Syys 2008 19:56

Vesi ei aiheuta riippuvuutta, vaan on elämän perusdellytys. Vesi ei aiheuta ruostumista, vaan happi. Vesi vaan toimii kohtuullisena elektrolyyttinä.
Avatar
Kuolo
Site Admin
 
Viestit: 1321
Liittynyt: To 24 Huhti 2008 22:53

Re: Kemikaalicocktail

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Ti 30 Syys 2008 00:50

Kuolo kirjoitti:Vesi ei aiheuta riippuvuutta, vaan on elämän perusdellytys. Vesi ei aiheuta ruostumista, vaan happi. Vesi vaan toimii kohtuullisena elektrolyyttinä.

Kompoti kompkomp. :virne: Nuo perusjutut ovat aika hakusessa kyselyn alunperin keksineellä tyypillä...
Ei mulla muuta taaskaan... :moro:
Life is short until it's not
Honestly it's kinda long


Orla Gartland - You aren't special, babe
Avatar
marenkienkeli
labrakärpänen
 
Viestit: 5251
Liittynyt: Pe 02 Touko 2008 20:36

EdellinenSeuraava

Paluu Yleistä



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 13 vierailijaa

cron