Hevospiirien sanonta on kyllä osuva ja pätee tähän jos moneen muuhunkin asiaan.
Minä olin erittäin kuriton lapsi, ja taidan olla edelleenkin osittain. Pikkusiskon olen aina laittanut järjestykseen ja häneltä kaiken minulle kelpaavan ominut ja ottanut. Meillä kotona siis suurin kuritus oli sisarusten välistä. Vanhempien toimesta en muista muita voimakeinoja kuin tukkapöllyn, sitä onkin sitten hieman enemmän saatu, ansaitusti kai. Remmillä uhkailivat, mutta se oli tosiaan pelkkää uhkailua. Hyväksyn pienen tukkapöllyttelyn perheessä, mutta aivan pienille lapsille en missään nimessä. Vanhempien auktoriteetin pitäisi olla tarpeeksi vahva ihan ilman pöllyttämisiäkin.
Kuriton kuitenkin olin ala-asteella ja jatkuihan se yläasteellekin. Äiskä kyllä sai mut ojennukseen jotenkin, olihan se itsekin aika kuriton lapsena, eli tunsi mun metkut pelottavan hyvin.

Ala-asteella en itse kohdannut fyysistä kosketusta, mutta muistelisin, että muutama minua selkeästi vaikeampi tapaus olisi hieman kovakouraisemmin heitetty ulos luokasta. Kuitenkaan se, mitä äitien pikkuenkeleille tehtiin, ei ollut
mitään verrattuna siihen, kuinka ylimmillä luokilla opettajat saivat tuta rasavillit kakarat. Hävettää edelleen, vaikken itse fyysisesti syyllistynytkään kuin johonkin kuminpalasten viskelyyn. Siellä kaadettiin maaleja sijaisen niskaan, heitettiin kiviä ikkunoista ja jotain tarkkailijaa lyötiin siivoismopin varrella selkään.
Yläasteella olin todella ongelmaisten luokalla,

ja ehkä neljän pahimman tapauksen joukossa, muut tietysti poikia. Haistattelin opettajille ja olin aivan kamala. Koskaan minua ei silti väkisin viety ulos luokasta, olin ihan tyytyväinen kun sain mennä omille menoilleni. En muista yläasteelta tai sen jälkeen mitään kurituksia oppilaita kohtaan, jälki-istunnotkin yläasteella olivat lähinnä vitsi.