Persoonallisuustyypit

Persoonallisuustyypit

ViestiKirjoittaja Plei » To 14 Elo 2008 12:16

Eilen tylsyyksissäni tein jungilaisen persoonallisuustestin internjetissä.

http://www.humanmetrics.com/cgi-win/JTypes2.asp

Tämä arvioi neljää eri piirrettä persoonassasi (extroverted - introverted, intuitive - sensing, feeling - thinking, perceiving - judging) ja tekee sen perusteella persoonallisuustyyppiarvion.

Itse olen ENFP (Extroverted, iNtuitive, Feeling, Perceiving). Vaikka vaikuttaa varsin itsestäänselvältä ja simppeliltä, niin koin joitain valaistumisen tunteita personallisuustyypistä lukiessani. :D

In short: olen vahvasti tunteva ihminen, joka kokee maailman olevan täynnä mahdollisuuksia. Haluan kokea mahdollisimman paljon asioita ja tavata kiehtovia ihmisiä. Tunneihmisenä saatan myös tehdä äkkinäisiä, tunteeseen perustuvia päätöksiä, joista on enemmän harmia kuin hyötyä. (Niin...)
Olen vahvasti intuitiivinen ja kykenen näkemään ihmisten ja tilanteiden läpi.
Olen hirmuisen sosiaalinen. (Masennuskausina en toki niinkään, mutta noin niinku yleisesti joo.)
Olen suurpiirteinen ja keskityn enemmän kokonaisuuksiin kuin asioiden yksityiskohtiin. (Tästä olen osittain eri mieltä.)
Pohdiskelen paljon ja kaikkea. Se saattaa antaa minusta kuvan, että leijailen jossain toisissa maailmoissa.
Osaan olla älyllinen, vakava jne., mutta aina tilaisuuden tullen pistän päälle hassutteluvaihteen ja nautin elosta.
Jne. Käännökset on tehty varsin vapaalla kädellä ja tiivistäen. :D

Mikäs sie oot? :D
Linja-autojen ja rakkauden perässä voi juosta tai odottaa seuraavaa.
Plei

Re: Persoonallisuustyypit

ViestiKirjoittaja sybe » To 14 Elo 2008 12:32

Minulla on paha tapa muuttaa persoonallisuuttani :) Viimeisimmistä "työpaikanvaihto psykologin" tekemistä testeistä olen saanut tuloksia laidasta laitaan. Lähinnä positiivisia, pahin ristiriita on: olen taipuvainen pitkäjänteisesti keskittymään yksityiskohtaisuuksiin vs. olen kyvykäs ja suuntautunut hallitsemaan suuria kokonaisuuksia. Ekassa vaihtoehdossa haettiin ohjelmisto asiantuntijaa ja toisessa ohjelmistotestausryhmän päällkköä. En ollut tosissani, koitin kesälomalla kahta duunia huvin vuoksi. En ole luottavainen työpaikkapsyko testeihin, näilehän tuli kovaa kritiikkiä tohtorisnaisen suustakin.
Wanhakin oppii uutta - tosin toistoa kaivataan
sybe

ViestiKirjoittaja Lumikki75 » To 14 Elo 2008 14:09

Mä olen ISTJ eli moderately expressed introvert, slightly expressed sensing personality, moderately expressed thinking personality ja very expressed judging personality (oho, en ajatellut sentään olevani erityisen tuomitseva :hullu: ). Tämä tarkoittaa siis käytännössä, että olen tiettyyn asteeseen saakka sosiaalinen, mutta en kovin puhelias ihminen, joka ei pidä hirveän isoista ihmisjoukoista, mutta ei kuitenkaan ole hirvittävän ujo. Sen lisäksi olen ihminen, joka tekee aloittamansa hommat aina loppuun ja joka toimii aina sääntöjen mukaan - ja haluaisi kovasti, että muutkin tekevät niin (siitä kai tulee se judging: myönnän kyllä ärsyyntyväni kovastikin, jos joku ei tee jotain silloin, kun on luvannut tehdä). Lisäksi mun tyypin ihmiset puhuvat, pukeutuvat ja käyttäytyvät yleensä rauhallisesti ja järkevästi eivätkä pidä mistään liian hienostelevasta tai bling-blingistä.

Olen tehnyt vastaavan testin aikaisemminkin, ja saanut silloinkin saman tuloksen. Allekirjoitan lähes kaiken, mitä kuvauksessa sanotaan - paitsi että olen ehkä vielä enemmän introvertti kuin testitulos antaa ymmärtää.

Muoks: Tajusin tässä juuri, että me ollaan Plein kanssa skaalan kaksi eri ääripäätä. :virne:
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't.
- Douglas Adams -
Lumikki75

ViestiKirjoittaja Maija » To 14 Elo 2008 17:46

Myös minä olen ENFP, ja voin kyllä allekirjoittaa tuon testissä mainitun suurpiirteisyyden. Tietyissä asioissa viilaan aivan pienintäkin pilkkua, mutta muuten olen suurten linjojen ihminen. :D

Olen tunneihminen, kuten testistäkin ilmeni, ja kai jossain määrin sosiaalinenkin, vaikka ujous tuppaakin hieman tätä piirrettä minussa rajoittamaan. En kuitenkaan vierasta sosiaalisia tilanteita, vaikka kärsinkin puhelinkammosta. Jos mulle jutellaan, ihan sujuvasti kyllä siihen reagoin, mutta kovin helposti en toista ihmistä oma-aloitteisesti lähesty.

Innostun helposti asioista, jopa aivan pienistä jutuista, ja teen hyvin pitkälti asioita hetken mielijohteesta.

Tunteella siis eletään, vaikka se tuokin välillä mukanaan myös omat ongelmansa. Silti olen kuitenkin suhteellisen tyytyväinen itseeni tällaisenakin. :D
Maija

ViestiKirjoittaja Herkku » To 14 Elo 2008 18:05

Joitain aikoja sitten tein tällaisen testin ja tulos oli: INFJ. Löydän kyllä itseni siitä.

Kulmakivenä tämä pitkä lainaus piirteestä, joka on suuresti hämmentänyt itseäni(kin) ja jota vasta hiljattain olen alkanut ymmärtää:

INFJs are deeply concerned about their relations with individuals as well as the state of humanity at large. They are, in fact, sometimes mistaken for extroverts because they appear so outgoing and are so genuinely interested in people. On the contrary, INFJs are true introverts, who can only be emotionally intimate and fulfilled with a chosen few from among their long-term friends, family, or obvious "soul mates."

While instinctively courting the personal and organizational demands continually made upon them by others, at intervals INFJs will suddenly withdraw into themselves, sometimes shutting out even their intimates. This apparent paradox is a necessary escape valve for them, providing both time to rebuild their depleted resources and a filter to prevent the emotional overload to which they are so susceptible as inherent "givers."

As a pattern of behavior, it is perhaps the most confusing aspect of the enigmatic INFJ character to outsiders, and hence the most often misunderstood -- particularly by those who have little experience with this rare type.
It's not denial. I'm just very selective about the reality I accept. - Calvin
Herkku

ViestiKirjoittaja Emilia » To 14 Elo 2008 18:09

:o: Molin ESTJ. E!? En oo ikinä saanut tämmösistä extrovertti-tuomiota. Mut nykyään mä kyllä jo puhun ihan vieraillekin ihmisille... :D

ESTJ tykkää, että hommat on järjestyksessä ja niinkö ne on aina ollut (siis perinteitä kunnioittaa, ite en kyl menis tän nimeen vannomaan..).
Me pystytään tekemään hankaliakin päätöksiä ja pysymään niissä. Perhejuhlat ja muutkin häppeningit innostaa.

"Occupations attracting ESTJs include teaching, coaching, banking, political office, and management at all levels."

Oon samaa jengiä George W. Bushin kanssa. :o: (ja muutaman muun us presidentin...)
Elämän pienistä asioista kaikkein suurin on se,
joka pienuudellaan mullistaa elämämme loppuiäksi.
Emilia

ViestiKirjoittaja Shay » To 14 Elo 2008 18:17

Mää inhoan kyllä-ei -kymysyksiä. :epäilevä: Sillä kaikki on suhteellista!

INFJ - Introvertet, Intuitive, Feeling, Judging

INFJs may fantasize about getting revenge on those who victimize the defenseless.
:muahaha:
Lift me up above this, the broken, the empty. Lift me up and help me to fly away!
Shay
Hukkasusi

ViestiKirjoittaja Santalaceae » To 14 Elo 2008 20:06

Olen INTJ, mutta kuten ennenkin, en kovin vahvasti. Olen slightly introverted (11%), slightly thinking (1%), slightly judging (11%) ja moderately intuitive (38%). Hyvin pienestä siis on kiinni, ettei tulos olisi ollut jotain muuta.
Santalaceae

ViestiKirjoittaja pampula » To 14 Elo 2008 20:36

Moon sitte ISFP. Introverted, Sensing, Feeling, Perceiving. Oon tehnyt tään ennenkin, mutta hiukan eri tuloksilla. Oisinko ollu INFJ, muistaakseni.

Kyllähän noista kuvauksista ihtensä tunnistaa, ei siinä mitään. Yhestä lähteestä tuli, että "The ISFP is likely to not give themself enough credit for the things which they do extremely well. Their strong value systems can lead them to be intensely perfectionist, and cause them to judge themselves with unneccesary harshness." Toi on harmittavan totta.

Ja myös se, että pitää saada tehdä käsillä, ei tykkää teoriahommista ja että estettiset honmelit on sydäntä lähellä. Tää saattaa selitää sen, miksi jätin kääntäjäopinnot kesken ja siirryin muotoilupuolen hommiin. Varmaan ulkopuoliset pitää mua ihan kauheena haahuilijana ja hyppijänä, mutta kyllä se luovuusaspekti on aina ollu siinä taustalla jotenki. Joku ilmaisun pakko.
Muuten hyvä, mutta fasaanit eivät lennä pakoon kylmää.
pampula

ViestiKirjoittaja Jorssi » To 14 Elo 2008 20:46

Mä olen Lumikin tavoin ISTJ (moderately expressed introvert, moderately expressed sensing personality, moderately expressed thinking personality, slightly expressed judging personality). Osu kyllä lähes täydellisesti ammattia ja koulutusta myöten.
"Hope is a good thing, maybe the best of things, and no good thing ever dies." - Red (The Shawshank Redemption)
Jorssi

ViestiKirjoittaja Fantsu » To 14 Elo 2008 22:44

ISTJ

# slightly expressed introvert 22 %
# slightly expressed sensing personality 12 %
# slightly expressed thinking personality 12 %
# moderately expressed judging personality 56 %

Guardian Portrait of the Inspector (ISTJ)
The one word that best describes Inspectors is superdependable. Whether at home or at work, Inspectors are extraordinarily persevering and dutiful, particularly when it comes to keeping an eye on the people and products they are responsible for. In their quiet way, Inspectors see to it that rules are followed, laws are respected, and standards are upheld.

Näin on päässyt käymään. *taputtaa pampulla käteen*
Fantsu

ViestiKirjoittaja Migreeni » To 14 Elo 2008 22:50

ENFJ
Extraverted Intuitive Feeling Judging
Strength of the preferences %
44 38 19 56

Näin sanoi testi minulle ja pitkien analyysien lukemisen jälkeen voin olla melkeinpä samaa mieltä itsestäni. Varsinkin monien eri vastuualueiden päällekkäisen suorittamisen kanssa.
Kumpi ja Kampi tappeli. Sitten paikalle tuli Jouko ja Kosti.
Migreeni

ViestiKirjoittaja Mooch » To 14 Elo 2008 23:28

ESFP (Extraverted, Sensing, Feeling, Perceiving)

# slightly expressed extravert 22%
# moderately expressed sensing personality 38%
# distinctively expressed feeling personality 62%
# moderately expressed perceiving personality 33%

Jaa mää vai? Sama täällä, että luettuani analyysit, napsahtelivat ainakin nämä muutamat luonnehdinnat tajuntaan niinkö nyrkki silimään...

- niin ollaan avoimia kokeilemaan melkein mitä vaan, mistä saa hyvän mielen, ettei aina ajatella seurauksia.
- parantumaton optimisti, joka yrittää vältellä vaikeuksia ja murheita niin pitkään kuin mahdollista.
- ehottomasti kaikista anteliain ja toiseksi paras kiltteydessä, eikä oikeasti osaa säästää - "mikä on mun, on myös sun" pätee niin rankasti.

Aivan mielenkiintoista!
Mooch

ViestiKirjoittaja lightlykilled » Pe 15 Elo 2008 00:06

Oon samis Herkun ja Shayn kanssa eli INFJ...

- very expressed introvert (89%)
- slightly expressed intuitive personality (12%)
- moderately expressed feeling personality (50%)
- moderately expressed judging personality (33%)

Pitää kyllä paikkansa. Vähän aluksi tuota viimestä ihmettelin mutta tarkemmin ajateltuna... heh. :virne:
lightlykilled

ViestiKirjoittaja Tr*ina » Pe 15 Elo 2008 01:59

En nyt jaksanutkaan osallistua tähän testiin.

Minusta tämä kysely menee metsään jo lähtökohdiltaan. Esimerkki kohdaltani. Kysymys: Sinusta on kiva omata laaja tuttavapiiri. Vastaan kyllä. Vastattuani alan miettiä, että juu, kivahan sellainen olisi olla, mutta kun sellaista ei ole. Vastaukseni mukaan minut ilmeisesti luokiteltasiin extrovertiksi, kun taas tosielämä puhuu aivan päinvastaisesta.

En kyllä muutenkaan osaa vastata tällaisiin millainen olet -kysymyksiin. Arvostanko enemmän oikeutta kuin armoa? Kunpa tietäisin!
Juha Mieto: "Onnellisuus syntyy vuodenaikojen tarkkailusta."
Tr*ina

ViestiKirjoittaja lightlykilled » Pe 15 Elo 2008 02:08

Tr*ina kirjoitti:Kysymys: Sinusta on kiva omata laaja tuttavapiiri. Vastaan kyllä. Vastattuani alan miettiä, että juu, kivahan sellainen olisi olla, mutta kun sellaista ei ole. Vastaukseni mukaan minut ilmeisesti luokiteltasiin extrovertiksi, kun taas tosielämä puhuu aivan päinvastaisesta.

No jaa. Mun tilanne on just samanlainen ku sulla, vastasin kyllä vaikka ei todellakaan oo laajaa tuttavapiiriä. Silti oon testin mukaan (ja oikiastikki) vahvasti introvertti.
Eli kyllä se kokonaisuus ratkasee.
lightlykilled

ViestiKirjoittaja Tr*ina » Pe 15 Elo 2008 02:36

Tein testin ja olen persoonallisuustyyppiä Tarkastaja (Inspector).

The one word that best describes Inspectors is superdependable. Whether at home or at work, Inspectors are extraordinarily persevering and dutiful, particularly when it comes to keeping an eye on the people and products they are responsible for. In their quiet way, Inspectors see to it that rules are followed, laws are respected, and standards are upheld.

Just joo. Ajelee pummilla, kävelee punaisia päin, surffaa naapurin nettiyhteydessä.

Jännää tuokin, että minua parhaiten kuvaava adjektiivi on luotettava. Kuinkakohan moni kadulla vastaan kävelevä, asuntoa vuokraava tai työpaikkaa tarjoava ajattelee että olen ennen kaikkea luotettava? Tämähän pitää ihan tulostaa todistusaineistoksi!

their clothes are often simple and conservative rather than of the latest fashion;

Kultaiset farkut.

and their home and work environments are usually neat, orderly, and traditional, rather than trendy or ostentatious.

Heittelee kaiken lattialle ja siivoaa sitten kun jaksaa. Mieluimmin ei jaksaisi siivota.

Joko kapinoin omaa sisäistä tarkastajaani vastaan tai sitten itsetuntemukseni on pihalla: vastaan juuri päinvastaisesti, mitä olen.

Introverted 56%
Sensing 25%
Thinking 25%
Judging 1%

Hassua, tuo arvostelukin. Minähän olen aina äänessä arvostelemassa kaikkea!

Jorssin kanssa ollaan prikulleen samaa kastia.
Juha Mieto: "Onnellisuus syntyy vuodenaikojen tarkkailusta."
Tr*ina

ViestiKirjoittaja Kuolo » Pe 15 Elo 2008 06:23

Aattelin tehdä moisen testin, mutta totesin, että vittu mitä kysymyksiä. Miten hitossa tommosiin voi oikeesti vastata kyllä tai ei? Kaikki kun on niin suhteellista.

No ehkä illalla jaksaa ja ehtii perehtyä paremmin.
Kuolo
Site Admin

ViestiKirjoittaja lumikukka » Pe 15 Elo 2008 08:38

Jorssi kirjoitti:Mä olen Lumikin tavoin ISTJ (moderately expressed introvert, moderately expressed sensing personality, moderately expressed thinking personality, slightly expressed judging personality). Osu kyllä lähes täydellisesti ammattia ja koulutusta myöten.

Mulle tais tulla prikulleen sama tulos. :O:

Sitä pidempää selitystekstiä en kuitenkaan jaksanut/kerennyt lukea (hyvänä työntekijänä tietysti tein testin töissä ollessani :virne: ), joten en tiedä miten nappiin loppujen lopuksi meni.
lumikukka

ViestiKirjoittaja Lumikki75 » Pe 15 Elo 2008 12:16

Tr*ina kirjoitti:Minusta tämä kysely menee metsään jo lähtökohdiltaan. Esimerkki kohdaltani. Kysymys: Sinusta on kiva omata laaja tuttavapiiri. Vastaan kyllä. Vastattuani alan miettiä, että juu, kivahan sellainen olisi olla, mutta kun sellaista ei ole. Vastaukseni mukaan minut ilmeisesti luokiteltasiin extrovertiksi, kun taas tosielämä puhuu aivan päinvastaisesta.

Mä käsitin tuon kysymyksen ajatukseksi, että laaja tuttavapiiri olisi kiva, mutta en edes tullut ajatelleeksi, että Kyllä-vastaajalla välttämättä pitäisi semmoinen olla. Hankalahan moniin kysymyksistä on vastata kyllä tai ei, mutta en usko muutaman metsään menneen vastauksen kaatavan koko lopputulosta.
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't.
- Douglas Adams -
Lumikki75

ViestiKirjoittaja ismo vaara » Pe 15 Elo 2008 13:06

ENTP ?
Extraverted iNtuitive Thinking Perceiving

Persoonallisuuden kuvaus osuu hyvällä prosentilla kohdille ja olen kouluttamassa itseäni yhtä testin suosittelemaa ammattia varten.
Nyt olen huolestunut...

Testi toimisi varmasti paremmin jos kyllä/ei vastausten tilalla olisi vaikka "kuinka totta 1-5" -systeemi.
ismo vaara

ViestiKirjoittaja sybe » Pe 15 Elo 2008 13:51

FF
Fucking Freak
sybe

ViestiKirjoittaja Kuolo » Pe 15 Elo 2008 18:35

ENTJ. Mitä lie tarkottaakaan. Mie kun en ihan ymmärrä noita testin tuloksia.

Meinasin muuten repiä pelihousuni heti 5. kysymyksen kohdalla. Eikö tuo jumaleissön riipu enemmin seurasta kun henkilöstä itsestään :epäilevä:

Loppupeleissä ihan järettömän turhia testejä nää persoonallisuustestit, eikä näistä oo mitään huviakaan.
Kuolo
Site Admin

ViestiKirjoittaja Tr*ina » La 16 Elo 2008 03:25

Kuolo kirjoitti:Loppupeleissä ihan järettömän turhia testejä nää persoonallisuustestit, eikä näistä oo mitään huviakaan.

En mä nyt ihan noinkaan sanoisi. Kyllähän tuollaiset testit panee miettimään omaa käyttäytymistään ja reagointitapojaan. Ja tulokset taas pohdiskeleemaan, että olenko minä todellakin tällainen.

Itse myönnän vaivanneeni päätäni todella paljon tuon testituloksen kanssa. En edellenkään ymmärrä sitä. Ei niin, etteikö siinä olisi totuuttakin, mutta kuitenkin hieman yllättävä.

Monet kysymyksistä olivat sellaisia, etten tiennyt niihin vastausta käytännön kautta: minulle täysin vieraita elämän esimerkkejä, joissa jouduin arvaamaan, miten mahdollisesti reagoisin tilanteessa.

Toisaalta, tulos oli juuri sellainen, mikä vastaa tätä elämäntilannettani hyvin tarkasti. Ähäkutti-fiilishän siitä tuli. Olin juuri viikolla kirjoittanut itselleni vuodatuksia aihetta sivuten. Ehkä siis tässä mielentilassa vastauksissani korostui kurin, kontrollin ja sääntöjen noudattaminen.
Tr*ina

ViestiKirjoittaja Kuolo » La 16 Elo 2008 14:14

Tr*ina kirjoitti:Monet kysymyksistä olivat sellaisia, etten tiennyt niihin vastausta käytännön kautta: minulle täysin vieraita elämän esimerkkejä, joissa jouduin arvaamaan, miten mahdollisesti reagoisin tilanteessa.

Ja tämmösen perusteella lähdet sitten miettimään persoonaasi ja elämääsi? Oikeesti järettömän lyhyt nettitesti, jonka vastauksia olet joutunu arvioimaan.

Miulle on kerrottu, että oikeet persoonallisuustestit on huomattavan paljon laajempia kokonaisuuksia ja tulokset arvioi kokonaisuutena psykologi.

Mutta ei kai siinä mitään. Jokainen taaplaa tavallaan. Uskoohan ihmiset mitä ihmeellisimpiä asioita.
Kuolo
Site Admin

Seuraava

Paluu Huuhaa