Vaivaisten valitukset

Re: Vaivaisten valitukset

ViestiKirjoittaja Lyyra » La 14 Tammi 2012 00:32

Mää kävin fysioterapiassa toissapäivänä. Siskoni oli ostanut mulle CityDeal-lahjakortin sellaiseen. Sain valita joko akupunktion tai fysioterapian, otin jälkimmäisen. Ensin terapeutti halusi nähdä mun ryhdin ja liikeradat ja sitten, todettuaan jäykkyyttä yläselässä ja kyljissä, se neuvoi mulle jumppaliikkeitä, joilla liikkuvuutta saataisiin kehitettyä. Jäljelle jääneen 5 minuuttia se käytti selkähierontaan ja jatkoi sitä vielä 10 minuuttia yliaikaakin.

Oli kivaa, mutta jösses, että oonkin jumissa. Olen pitkään miettinyt, että välillä on tosi hankala hengittää. Ja miettinyt, että onpa mun rintalastani alkanut rutisemaan kummasti. Olen sitten hakenut sitä yläselän liikkuvuutta vääntämällä väkisin rintalastaani. Tai näin olettaisin. :friikkipeukku:

Sain pari erilaista kyljenvenytysliikettä, pari yläselän kiertoliikettä, yhden yläselän taivutusliikkeen, ja pari niskaliikettä, joista toinen kai kehittää liikkuvuutta (tai rentouttaa tai jotain) ja toinen vahvistaa syviä niskalihaksia. Näitä kaikkia pitäisi nyt tehdä kerran päivässä, paitsi yhtä kylkivenytystä ja yhtä kiertoliikettä kolme kertaa päivässä. Fysio lupasi vaikutuksia kolmessa viikossa. Aion jumpata niitä nyt 30 päivän ajan papukaijamerkkikalenterin motivoimana. Ihan hyvältä nuo tuntuvat, mitä nyt vähän väkinäisiltä, mutta kyllä mä koen niistä välittömiäkin vaikutuksia. Seison jumpan jälkeen suoremmassa noin minuutin ajan. :keijo:

Toivoisin saavani näistä tosiaan sitä liikkuvuutta yläselkään ja kylkiin, ja jos sitä kautta saisin tuon kroonisesti jumissa olevan pitkän selkälihakseni aukeamaan, niin olisin ikionnellinen. Laulaminenkin varmaan tuntuisi kivalta pitkästä aikaa.

Hierojallekin voisi varata ajan. :raps:
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ke 18 Tammi 2012 23:07

Viikon jumppailun jälkeen mun yläselkä-niska-kaula-hartiaosasto tuntuu menneen vain pahemmin jumiin. :friikkipeukku:
Teenköhän mä näitä liikkeitä jotenkin väärin? :riips:

Varasin ensi viikon torstaille tunnin hieronnan. Toivottavasti se auttaa tähän. :epäilevä:

Haluaisin myös Alexander-tunnille tai -kurssille. :huoh:
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » To 19 Tammi 2012 14:37

Mulla ainakin käy usein niin, että jos niska-hartiaseutu on päässyt menemään pahasti jumiin, on sitä hyvin vaikea saada jumppaamalla auki. Varsinkin aluksi tuntuu, että jumitus vain pahenee. Välillä se aukeaa sinnikkäästi jumppaamista jatkamalla, mutta usein menen tuollaisessa tilanteessa suosiolla hierojalle. Sieltä kun tiedän saavani parhaan ensiavun vaivaani ja jumppaamalla lähinnä pidän yllä hieronnalla saavutettua jumituksettomuutta. Siihen en osaa ottaa kantaa, onko tilanteesi samankaltainen vai teetkö jotain väärin.

Lisäksi jos (kun) selkärangassa on tietyssä kohdassa lukko, en saa sitä millään itse auki. Silloin (mulle) ainoa vaihtoehto on manipulaatiotaitoinen hieroja. Muuten lukko saattaa vaivata tasaisin väliajoin. Mistä tulikin mieleeni, että pitäisi varata aika hierojalle. Selässä on ollut ihan liian kauan lukko, jota en ole itse saanut auki...

Pidän peukkua, että hieronnasta on apua. :peukku:
Life is short until it's not
Honestly it's kinda long

Orla Gartland - You aren't special, babe
marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja Pvi » To 19 Tammi 2012 14:50

ensiapu selkäjumiin:
rullaa pyyhe
aseta se lattialle
käy päälle makaamaan selälleen
pötkötä 5-10 min
ota rulla pois
makaa hetken pelkällä lattialla

Rullaa voi laittaa pitkittäin selkärangan alle tai vaakasuuntaan rintakehän alle eri kohtiin.

Hartioita varten mun pitäisi olla omin käsin paikalla... siihen kun tarvitsee kaveria. Mutta ehkä joskus tavataan ja mä voin vähän pidellä olkapäätä.
Rohkeus kuulua tähän.
Pvi

ViestiKirjoittaja Lyyra » To 19 Tammi 2012 14:51

Kuten sanoin, nää mun jumppaliikkeet on tarkoitettu selkärangan yläpuoliskon liikkuvuuden parantamiseksi (ja syvien niskalihasten vahvistamiseksi pari liikettä). Mut kun ne jumppaukset jumittaa mun selkälihakset sitten palkinnoksi. :friikkipeukku:

Uusien jättitissiliivien myötä olen myös huomannut, että ne mun rinnathan oikeesti painaa aika paljon. :O:
Rintaliivimyyjäkin sanoi, että aikalailla kaikki C:tä suuremmat koot alkavat painaa jo sen verran, että vetävät ryhtiäkin lysyyn, jos ei ole kunnon liivejä. :friikkipeukku:
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja theia » To 19 Tammi 2012 15:07

Flunssa :epäilevä:

Nenä vuotaa ja yskä vaivaa.

Oon yrittänyt vetää hedelmiä, vitamiineja, täysmehuja, kuumaa juotavaa, Finrexiniä, höyryhengitystä ja mikään ei auta :epäilevä:

Silti en oo "niin" kipeä, että viitsisi sairaslomaa hakea.

Ja (arki)päivisin oon puhelimessa 4-8 h/päivä. :epäilevä:

Määä en tykkäääää!
diamonds in the trees pentagrams in the night sky
theia
Pahvi

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » To 19 Tammi 2012 18:38

Lyyra kirjoitti:Rintaliivimyyjäkin sanoi, että aikalailla kaikki C:tä suuremmat koot alkavat painaa jo sen verran, että vetävät ryhtiäkin lysyyn, jos ei ole kunnon liivejä. :friikkipeukku:

Tän takia olen kiittänyt onneani pienehköistä rinnoistani. Selän kanssa on jo muutenkin ongelmia, joten voi vain kuvitella, millaista olisi, jos rintani olisivat suuremmat.

Paijaus :paijaus: Lyyralle ja theialle.
Life is short until it's not
Honestly it's kinda long

Orla Gartland - You aren't special, babe
marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja Pvi » Pe 20 Tammi 2012 16:51

Täällä vedetää rinnat kasaan arkena sporttiliiveillä. Vaikka kyllä ne vähän painaa joka tapauksessa. Liivit painaa ja rinnat painaa.
Korsetin käyttöäkin olen harkinnut, kun se tukisi paremmin isommalta alueelta, kuin liivit, mutta ovat melko kenkkuja pukea aamulla kiireessä päälle. Maksavatkin melko tavalla.
Rohkeus kuulua tähän.
Pvi

ViestiKirjoittaja Jorssi » Pe 20 Tammi 2012 17:19

Tvinsin Aire Bra! :lanppu: Sen täytyy olla hyvä tuote, kun se mainos tulee niin saatanan monta kertaa päivässä.

Möks: Ainiin, vitun flunssa vois jo mennä pois, stna.
"Hope is a good thing, maybe the best of things, and no good thing ever dies." - Red (The Shawshank Redemption)
Jorssi

ViestiKirjoittaja L-S » Pe 20 Tammi 2012 21:54

Mulla on kanssa taas vaihteeksi yläselkä jumissa melko lailla. Eilen havaitsin tutun päänsäryn, joka johtuu siitä, että selässä on tietyssä kohtaa lukko.

Huomaan kyllä istuvani huonoissa asennoissa, kun ei ole taas kunnon kirjoituspöydän tuoliakaan. Kotona olin viimein saanut sellaisen hankittua, mutta siellä se nyt odottelee ilman istujaa. Mutta jotenkin sitä järkevää asentoa on niin vaikea pitää kun istuu päivät pitkät koneen ääressä ei-ergonomisesti suunnitelluilla kalusteilla. Ja yläselkä ja hartiat jumittavat myös, kun kanniskelen tietokonetta ja ties mitä tavaroita olkalaukuissa.

Eilen tein jonkun verran jotain selkäliikkeitä ja venytyksiä, mutta ei niitä meinaa jaksaa säännöllisesti. Leikin myös kipukoukun kanssa, mutta en tiedä onko siitä hyötyä. Pitäisi varmaan investoida hierontaan, en ole ikinä sellaisessakaan käynyt, vaikka näillä selkäjumeilla olisi varmaan aihetta.
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja L-S » La 21 Tammi 2012 09:48

Testasin pyyhevinkkiä. :tilt:
Tuntuu kyllä hetkeksi helpottavan. :D Vaikka makasinkin sängyllä (ilman tyynyä tietysti), mutta patjan on sentään turhankin kova, joten ajaa varmaan melkein saman asian. Samalla voi kipeyttää käsivartensa pitelemällä kirjaa ylhäällä, jotta voi lukea. :keijo:
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja Pvi » La 21 Tammi 2012 10:34

Huippua, jos tuntuu vähän helpotusta pyyherullan kanssa!
Siinä huomaa, että ei tarvitse aina hien lentää tai sattua, kun hoivaa itseä.
Rohkeus kuulua tähän.
Pvi

ViestiKirjoittaja Lyyra » Pe 27 Tammi 2012 18:45

Jumppaliikkeiden aiheuttama alkujumi meni ohi jatkamalla vain sinnikkäästi jumppaamista.

Tänään oli hieronta (piti siirtää se eiliseltä tälle päivälle luennon takia). :pilvi:
Ei ollut läheskään niin tuskaista kuin se edellinen vartin murjominen, joten kai nuo jumpat on jotain auttaneetkin. Hierottiin selkä, niska, hartiat, käsivarret ja kädet. Oli eri kivaa. Voisin vaikka mennä uudestaankin. Enkä ole kipeänä, kuten aiemmin olen hieronnan jälkeen ollut. :tilt:
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja kermit » La 28 Tammi 2012 21:54

Omiin yläselän kipuihin on parhaiten toiminut juuri tuo pyyhkeen rullaaminen, mutta vielä parempi on ollut piikkimatto.
I'm not your type. I'm not inflatable.
kermit

ViestiKirjoittaja Emeritus » Su 29 Tammi 2012 00:43

Kah, enpä sitten ole tietenkään saanut sinne hammaslääkärillekään varattua aikaa, kun lopetti elämöintinsä. Ja nyt olisi oikeaa polvea sitten ryttyilemässä. :P
Kumma homma, liikkuessa ei mitään ongelmaa, ei myöskään nukkuessa.. Mutta paikallaan ollessa esim. sohvalla röhnöttäessä, istuessa tai muuten sopivasti paikallaan ollessa tuppaa jonkin ajan päästä aloittamaan kumman kipuilun. Juilinta tuntuu ikään kuin lumpion takana, muttei ole nivelessä. Polvea "oikeassa" asennossa taivuttaessa naksuu ja lumpion liikkeessä tuntuu olevan selvästi jotain ihmeellisyyttä, ikään kuin olisi joku tietty paikka jonka kohdalla "hyppää" ja napsuu. Ei siellä polvessa mitään ylimääräistä rojua kuitenkaan tunnu olevan, luulisi silloin kenkkuilevan useammin ja paljon satunnaisemmin. Eikä ainakaan mistää liikaliikunnasta pitäisi johtua, korkeintaan päinvastoin. Tai sitten se on ne vanhuuden rappeutumat ottaneet varaslähtöä. :friikki: Pitää kai oikeasti nyt varata sitä aikaa YTHS:ltä ja käydä näyttämässä tätä.
"Kun on kerran nuoruudenlähteestä maistanut, ei enää tyydy vesijohtoveteen, johon on sekoitettu juustonjuoksutinta ja laksatiivia."
-Markus Kajo
Emeritus

ViestiKirjoittaja skray » Su 29 Tammi 2012 19:34

Kurkku kipeä jo neljättä päivää. :huoh:
Ensimmäiset kaksi päivää oli siedettäviä. Eilen oli oikea helvetti. Aamulla herätessä tuntui siltä, että mieluummin kerään desin sylkeä suuhuni kuin nielaisen kertaakaan. Joka kerta kun oli pakko nielaista, tuli etukäteen suuri haluttomuus asiaan. EIIII! *klunk* :pillitys:
Tänään on ehkä himpun verran parempi olo, eikä jokaisen nielaisun kohdalla enää ahdista niin paljon kuin eilen, mutta ei tää silti kivaa ole. :huoh:

Yks hammas on vihoitellut joulusta saakka, mutta en oo saanu varattua aiempaa aikaa jo ennestään varatun edelle. Ennestään varattu aika on ens torstaina ja nyt hammas ei oo enää muutamaan päivään ollu ollenkaan kipeä. :keijo:
Onneksi horsma tietää itse oman arvonsa.
skray

ViestiKirjoittaja skray » Ti 31 Tammi 2012 20:27

Kävin sitten työterveydessä tänään hakemassa saikkua, ettei tartte töissä olla surullisena, mutta samalla sain sanottua kurkkukivusta.
Todettiin siinä sitten angiina ja antibioottikuurihan siitä napsahtikin sitten. :huoh:
Onneksi horsma tietää itse oman arvonsa.
skray

ViestiKirjoittaja Kibaya » To 02 Helmi 2012 11:51

Liukastuin eilen.
:keijo:
Lähti jalasta voimat ja tunto :keijopeukku:
Hyvin menee :ei:

Kyllä mulle olisi riittänyt tämä päälle tuleva flunssa. Just nyt tämmöset terkkarireissut ja kiipulääkityspöllyt on ihan turhia.
:kiro:
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja Kibaya » Pe 03 Helmi 2012 10:01

Vähän venähti tämä "terkkarireissu".
Yksin huoneessa on oikeen kiva nähdä painajaisia.
Sairaalat on tylsiä paikkoja :epäilevä:
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja Lyyra » Pe 03 Helmi 2012 13:12

Kibitsu :hymyhali: :paijaus:
Tuu ilmariin näkemään niitä painajaisiasi. :tilt:
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Kibaya » Ma 06 Helmi 2012 15:13

^ kännykällä ilmarointi on hetkellistä hupia. Siinä menee akku, enkä jaksa tuijottaa ruutua niin intensiivisesti.
Sen lisäksi ilmariruutua ei voi scrollata alaspäin, joten se on tosi :töktök: touhua.
Ehkä sitten jossain kohtaa, kun taas pääsen kunnolla tietokoneelle.

Olin tänään tutkimuksissa.
En meinannut päästä sieltä pois. En saanut hengitettyä kunnolla ja toinen jalkani hävisi.
:friikkipeukku:
Pyyhin tänään kalenteristani asioita yli.
Nyt mennään taas päivä kerrallaan.
Vähän ehkä tympii, mutta minkäs teet. Mihinkään ei voi luottaa, enkä todella tiedä millainen päivä huominen on.
Ainoa, joiden kohdalla lupaukset on pidettävä on lääkärireissut.
Huomenna ensimmäinen, keskiviikkona seuraava. Hilipatihippaa.
Hellurei.

:huoh:
Älkää ihmetelkö jos ei mua näjy.
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja Mr. Smith » Ma 06 Helmi 2012 16:35

Kiballe :paijaus:

Itselläni vaivaa se että muutaman päivän oikea käsi on tuntunut siltä kuin olisinn nukahtanut sen päälle, sormet tuntuvat olevan puuduksissa jne.
Nopea googletus ja..."niskojen puutumisen huomaa myös käsien puutumisella, etenkin 3. hermon puutumisella ( nimetön ja pikkusormi pistelevät suoristaessa kättä suoraksi)." (lähde)

Perjantaina hieroja, toivottavasti auttaa tilannetta.
"Real men are not intimidated by physical threats against their personal selves, and, ironically, neither am I. "
- Ernest P. Worrell -
Mr. Smith

ViestiKirjoittaja Kibaya » Ke 08 Helmi 2012 15:44

Kuvat ok.
Neurologi :epäilevä:
Ortopedi :jaaha:

Neurologin mielestä mulla on vaan päässä vikaa ja olisi hyvä jos voisin syödä vähän lääkkeitä :epäilevä: Vaikkakin ne on jo kokeiltu ja todettu toimimattomiksi. Teki kai jonkun lähetteen johonkin tarkempiin lääkekokeiluselvityksiin. Tai johonkin. En jaksanut kuunnella, kun yritin vain pysyä rauhallisena sen jargonialässytyksen keskellä.

Ortopedi sanoi sen mitä viimeksikin. Levitti käsiään ja pahoitteli kun ei voi tehdä mitään. Ei leikattavaa, joten no can do. Laittoi lisää sairaslomaa ja pyysi tekstit pikana, että saan itse selvitellä mitäs viddua tässä tehdään seuraavaksi.

Viimeinen työpaikkapalaveri ensi viikon maanantaina.
En tiedä mitä tässä ajattelisi.

Vedän peiton korviin ja otan päikkärit.
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja damn » Pe 10 Helmi 2012 19:13

Flunssa. TAAS.

:gaah:
Fail, fail again, fail better.
damn

ViestiKirjoittaja damn » Su 12 Helmi 2012 17:00

Tuplat.

Eikä mitään, jos tämä olisi vain flunssa, mutta minulla on lisäksi monta päivää jatkunut päänsärky, johon ei tehoa mikään särkylääke. Tänään oksentelin aamupäivän, koska se pään räjäyttävä kipu saa minut voimaan niin pahoin. Pitäisi kohta lähteä kauppaan, mutta pelkään, että laattaan sielläkin, koska päänsärky ei ole ainakaan vähentynyt. Jei.

:umpfh:
Fail, fail again, fail better.
damn

EdellinenSeuraava

Paluu Huuhaa