Kielenhuolto (ex KOP)

Re: Kielenhuolto (ex KOP)

ViestiKirjoittaja Pascal Lemoix » Ti 12 Marras 2013 23:38

skray kirjoitti:Mitä siellä koulussa nykyään opetetaan äidinkielentunneilla? :sori:


Siellä opetetaan seuraavasti:

-Jos me katotaan Runebergin vaikutusta...
-Mikä sivu?
-Satakakskytyks. Niin, jos me katotaan Runebergin vaikutusta romantiikan kauteen, niin... Laita se kännykkä pois! Eiku laita nyt! Niin, niin... sen voidaan todeta olevan huomattava... Erkki!

Et pieniä puutteita voi olla opetussunnitelman tavoitteiden suunnassa peilattaessa. :viileä:
"Tunne ei koskaan valehtele."
-Jorma Uotinen
Avatar
Pascal Lemoix
 
Viestit: 5211
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 00:54
Paikkakunta: L, Espoo

Re: Kielenhuolto (ex KOP)

ViestiKirjoittaja @gen.fi » Ke 13 Marras 2013 13:20

Tai taa vain johtua siitä, että tuo väli on helppo lyödä aina kirjoittamisssa tavun jälkeen.
Itsellä ainakin koneella kirjottaessa tulee oikealla helpoisti peukalolla sitä pai net tua .
Elämä on tie jonka määränpäätä en voi valita, vain suunnan sille.
Avatar
@gen.fi
 
Viestit: 1049
Liittynyt: Su 04 Touko 2008 23:27

Re: Kielenhuolto (ex KOP)

ViestiKirjoittaja Lumikki75 » Su 17 Marras 2013 17:32

Jossain täällä fordella mainitsin jokin aika sitten Facebook-kaverista, joka kirjoittaa aina huonon olon yhdyssanaksi, siis "Mulla oli tänään huono-olo". No, näköjään tämä outous käsittää muutkin vointiin liittyvät ilmaukset, sillä tänään sama henkilö ilmoitti, että (pikkujoulujen jälkeen) "ei ole edes pääkipeä". :virne:
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't.
- Douglas Adams -
Avatar
Lumikki75
 
Viestit: 1022
Liittynyt: Ma 05 Touko 2008 11:49
Paikkakunta: Lahti

Re: Kielenhuolto (ex KOP)

ViestiKirjoittaja Pascal Lemoix » Ma 18 Marras 2013 21:12

Ehkä ystävästi tarvitsisi koko ajan jonkun kokoajan. :jaaha:
"Tunne ei koskaan valehtele."
-Jorma Uotinen
Avatar
Pascal Lemoix
 
Viestit: 5211
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 00:54
Paikkakunta: L, Espoo

Re: Kielenhuolto (ex KOP)

ViestiKirjoittaja Kibaya » To 06 Helmi 2014 15:28

En ole mitenkään perehtynyt kielioppiasioihin ja olen aika uuvatti kaikkien käsitteiden kanssa. Mulla on vain silmä ja korva, joiden kanssa pelaan. Joskus tulee eteen lauseita, joiden kohdalla jään miettimään mikä siinä häiritsee. Nyt haluaisin kysyä teiltä pientä apua.

Olen nähnyt kieliopillisesti ihan hyvin kirjoittavan ihmisen käyttävän lauserakennetta, johon törmäsin aiemmin vain ei niin hyvin kirjoittavien kohdalla (ei välimerkkejä, ei yhdys sanoja).
Esimerkki

ihan hämmentynyt olen ja samankaltaisia.
Onko tässä kaikki oikein? Lause kuulostaa väärältä ja olen pitänytkin sitä jotenkin vääränä, mutta nyt häiritsee.

Auttakkee, oi viisaammat.
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Avatar
Kibaya
Hörhökeijotar
 
Viestit: 6667
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 17:19
Paikkakunta: Syövereissä.

Re: Kielenhuolto (ex KOP)

ViestiKirjoittaja Graniitti » To 03 Huhti 2014 09:35

Mikäs on tämä trendi vapaa-sanan käytön kanssa? Ilmiselvästi jotenkin tuolta englanninkielestä meille rantautunut, kun niillä käytetään sanaa free, esim. sugarfree kun meillä on sokeriton. Silti näkee paljon käytettävän tätä vapaa-sanaa sen sijaan, että perässä olisi vain tuo ton/tön-pääte. Onko tämä nyt kieliopillisesti joku sallittu juttu, vai onko mainosmaailma tämän nyt vain kaapanut itselleen, josta se kivasti (ei niin kivasti) leviää kaikkialla muuallekkin käyttöön?

Kamalimmat mihin olen lähiaikoina törmännyt:
Jonkun lääkkeen/apteekin mainos, jossa mainostettiin lääkkeen olevan reseptivapaa.
Mainostettiin vuokrattavaa vai olikohan se myytävää asuntoa, joka oli muuttovapaa.
Myös on myynnissä silitysvapaita paitoja!
"for a beautiful day when I'm gone, then you'll be a star"
Graniitti
 
Viestit: 27
Liittynyt: Ti 20 Touko 2008 19:27
Paikkakunta: iskallt IKEA-land

Re: Kielenhuolto (ex KOP)

ViestiKirjoittaja L-S » To 03 Huhti 2014 11:41

Olettaisin, että tuo on juurikin vieraiden kielten vaikutusta, ei varmastikaan virallisesti hyväksytty. Toivottavasti kukaan ei kuitenkaan kirjoita, että sokerivapaa…
Reseptivapaa on sikäli ymmärrettävissä, että eihän myöskään voi oikein sanoa reseptitön, vaihtoehtoisia ilmaisuja ovat lähinnä ”apteekista ilman reseptiä” tai ”reseptittä saatava”, mitkä ovat pitkähköjä ilmaisuja. Mutta muuten… :keijoei:
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
Avatar
L-S
Tohtoripissis
 
Viestit: 3965
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 21:23
Paikkakunta: Kotona

Re: Kielenhuolto (ex KOP)

ViestiKirjoittaja Lumikki75 » To 03 Huhti 2014 15:42

Joo, kyllä se on vieraiden kielten vaikutusta eikä ole hyväksyttyä yleiskieltä. Svetisismiksi sitä kai sanotaan eli se on alkujaan tullut meille todennäköiseti ruotsista, mutta englannissahan tuo rakenne on ihan yhtä yleinen.

Musta tuossa ilmiössä kaikkein jännintä on se, miten joissakin tapauksissa se kuulostaa ihan normaalilta ja jopa hyvältä, vaikka missään tapauksessa vapaa-sanan käyttö tarkoittamaan jonkin asian puuttumista ei ole "sallittua" (lainausmerkeissä siksi, että periaatteessahan kielessä on sallittua ihan mikä vaan, mitä ihmiset tekevät, koska Kotuksenkin ohjeet ovat vain ohjeita, eivät mitään lakeja). Omaan korvaan ainakin "huoltovapaa" tai "reseptivapaa" ei särähdä ollenkaan, mutta esim. "sokerivapaa" taas kuulostaa ihan väärältä.
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't.
- Douglas Adams -
Avatar
Lumikki75
 
Viestit: 1022
Liittynyt: Ma 05 Touko 2008 11:49
Paikkakunta: Lahti

Re: Kielenhuolto (ex KOP)

ViestiKirjoittaja Graniitti » To 03 Huhti 2014 21:56

Kiitoksia vastauksista! Sitä miekin, että ei se nyt "sallittua" ole. Itselleni kuitenkin korvaan särähtää ikävästi joka kerta, kun tätä vapaa-sanaa näin käytetään, jopa sen reseptivapaan kohdalla. Reseptitön ei oikea sana ole minustakaan, siksihän se aina ilmaissaan, että "ilman reseptiä". Mutta ei se auta muu kuin tottua tähän ihanaa tapaan käyttää tätä sanaa, tai noh tottua ja tottua.. :D
"for a beautiful day when I'm gone, then you'll be a star"
Graniitti
 
Viestit: 27
Liittynyt: Ti 20 Touko 2008 19:27
Paikkakunta: iskallt IKEA-land

Re: Kielenhuolto (ex KOP)

ViestiKirjoittaja Emilia » Pe 04 Huhti 2014 20:13

Muuttovapaa tarkoittaa mun mielestä sitä, kun on töistä veke muuton takia. :virne: Miksei voi vain ilmoittaa, että asunto on (heti) vapaa? Tosin se, mitä itse olen asuntoilmoituksia lueskellut, ei anna kovin hyvää kuvaa kiinteistövälittäjien kielitaidosta. Ihan järkyttäviä kirjoitusvirheitä ja ajatuspieruja näkee harva se ilmoitus. Ei yllättäen innosta asioida just sen tyypin kanssa, joka ei osaa kirjoittaa. :P
Elämän pienistä asioista kaikkein suurin on se,
joka pienuudellaan mullistaa elämämme loppuiäksi.
Avatar
Emilia
 
Viestit: 2931
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 15:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kielenhuolto (ex KOP)

ViestiKirjoittaja Emeritus » La 05 Huhti 2014 11:55

Tämä nyt ei varsinaisesti ole kielenhuollon asia, mutta aika läheltä liippaa. Keitä muitakin riepoo tämä nykyään niin muodikas tapa tyylikeinoja rivittää tekstiä päin persietä? Tyyliin:
Liik
Enne
Vir
Asto


Melkein joka paikasta tunkevat leffa- ja teatterijulisteet sun muut kirjankannet nyt vielä jotenkin menisivät, mutta Liikenneviraston tapaiset viralliset laitokset? Hyi hemmetti. :pahis:
"Kun on kerran nuoruudenlähteestä maistanut, ei enää tyydy vesijohtoveteen, johon on sekoitettu juustonjuoksutinta ja laksatiivia."
-Markus Kajo
Avatar
Emeritus
 
Viestit: 1164
Liittynyt: To 08 Touko 2008 15:08

Re: Kielenhuolto (ex KOP)

ViestiKirjoittaja Suvi » La 05 Huhti 2014 11:59

Mua on ärsyttänyt tuo liik enne vir asto jo monta vuotta. :norsu:

Tänään facebook-kaverin tykkäyksistä bongattua:

"Henkilö xxx on ripsi ja kynsitaituri." :rolf:
Tilttiin meni myös ihminen.
Avatar
Suvi
Keijodemoni
 
Viestit: 6539
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 02:25
Paikkakunta: savuinen, sumuinen kaupunki

Re: Kielenhuolto (ex KOP)

ViestiKirjoittaja theia » La 05 Huhti 2014 12:03

Joo liikennevirastolle on hajoiltu siitä lähtien kun se logo tuli. MUR!

Toinen mistä sain kunnon angstikohtaukset oli viime viikon (?) Masterchef, missä se yks tyyppi sanoi että "Mä niin aion naulaa tän"... Kaikkea vaan ei pitäis yrittää kääntää suoraan :ei:
so weak and powerless.
Avatar
theia
Pahvi
 
Viestit: 3417
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 23:56
Paikkakunta: Sherwood

Re: Kielenhuolto (ex KOP)

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » La 05 Huhti 2014 12:07

Helsingin uutisista pomppasi silmille mainos:

"Seksi ja
parisuhdeneuvontaa."

:virne:
Life is short until it's not
Honestly it's kinda long


Orla Gartland - You aren't special, babe
Avatar
marenkienkeli
labrakärpänen
 
Viestit: 5251
Liittynyt: Pe 02 Touko 2008 20:36

Re: Kielenhuolto (ex KOP)

ViestiKirjoittaja Emeritus » La 05 Huhti 2014 12:32

Tulipas mieleen toinenkin ärsytys: lyhenteiden taivutus. Tai siis useimmiten ettei taivuteta. Esim: "Pelaan COD ja juon ES." Ei VOI olla niin vaikeaa tai vaivalloista taivuttaa noita kunnolla. :norsu:
"Kun on kerran nuoruudenlähteestä maistanut, ei enää tyydy vesijohtoveteen, johon on sekoitettu juustonjuoksutinta ja laksatiivia."
-Markus Kajo
Avatar
Emeritus
 
Viestit: 1164
Liittynyt: To 08 Touko 2008 15:08

Re: Kielenhuolto (ex KOP)

ViestiKirjoittaja Lumikki75 » Ma 07 Huhti 2014 13:37

Emeritus kirjoitti:Tulipas mieleen toinenkin ärsytys: lyhenteiden taivutus. Tai siis useimmiten ettei taivuteta. Esim: "Pelaan COD ja juon ES." Ei VOI olla niin vaikeaa tai vaivalloista taivuttaa noita kunnolla. :norsu:
Mä mietin useimmiten sitä, että ei voi olla niin vaivalloista kirjottaa sitä koko sanaa (varsinkin kun lyhenteiden taivuttaminen on paljon hankalampaa kuin kokonaisten sanojen).
Miten paljon sitä muka oikeasti säästää aikaa siinä, että kirjoittaa esim. eikä esimerkiksi tai yst. terveisin eikä ystävällisin terveisin?

Liik Enne Vir Asto sta en edes viitsi edes sanoa mitään. :jaaha:
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't.
- Douglas Adams -
Avatar
Lumikki75
 
Viestit: 1022
Liittynyt: Ma 05 Touko 2008 11:49
Paikkakunta: Lahti

Re: Kielenhuolto (ex KOP)

ViestiKirjoittaja L-S » Ma 07 Huhti 2014 13:58

Joo, Liik Enne Vir Astosta puhuttiin muistaakseni ilmarissakin useampaan otteeseen aikoinaan. :keijo:

En oikein ymmärrä tuota taivutuspäätteiden poisjättämistä minäkään. Näyttää ihan oudolta.
Yst. terv. -juttua olen ihmetellyt itsekin, että miten paljon siinä muka säästää aikaa, mutta viime aikoina olen sortunut siihen itsekin välillä. :keijo: Jos joutuu kirjoittamaan monta sähköpostia päivässä, on ärsyttävää kirjoittaa sitä koko ajan kokonaan. Vaikka siinä ei oikeasti juurikaan säästä aikaa, se on jonkinlainen psykologinen juttu. Toimii varsinkin silloin, kun viestiä kirjoittaessa ei ole erityisen ystävällinen olo. :vihellys:
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
Avatar
L-S
Tohtoripissis
 
Viestit: 3965
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 21:23
Paikkakunta: Kotona

Re: Kielenhuolto (ex KOP)

ViestiKirjoittaja Emeritus » Ma 07 Huhti 2014 23:25

Yst. terveistä ja vastaavista tuli mieleen vähän kielenhuollon viereen osuva pikkuärsytys, josta en oikein tiedä pitäisi moisesta edes tuntea niin. Yhdellä toisella foorumilla muuan käyttäjä lopettaa joka ainoan viestinsä fraasilla "Parhain terveisin, /käyttäjätunnus/". Eihän tuo mitenkään väärin ole, pikemminkin päinvastoin, mutta silti tuo on minusta jollain selittämättömällä tavalla ärsyttävää, tarpeettomasta puhumattakaan. :P

Itse ainakin olen jotenkin kasvanut siihen enemmän tai vähemmän kirjoittamattomaan sääntöön, ettei foorumeilla viestejä erikseen tarvitse noin lopettaa. Ja tuolla foorumilla ei käytännössä kukaan muukaan harrasta tuommoista allekirjoittelua. Mitä mieltä olette muut?
"Kun on kerran nuoruudenlähteestä maistanut, ei enää tyydy vesijohtoveteen, johon on sekoitettu juustonjuoksutinta ja laksatiivia."
-Markus Kajo
Avatar
Emeritus
 
Viestit: 1164
Liittynyt: To 08 Touko 2008 15:08

Re: Kielenhuolto (ex KOP)

ViestiKirjoittaja Lyyra » To 22 Touko 2014 13:17

Nyt kaikki äänestämään uutta leiskaa Kal Lep Äät Alon Iijoki-sarjan uusille painoksille!
Lyyra
Digipahuus
 
Viestit: 8187
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 02:56

Re: Kielenhuolto (ex KOP)

ViestiKirjoittaja Emeritus » Ti 08 Heinä 2014 22:44

"Turun sinappia - takaisin Suomessa" :friikki: :läps:

Olkookin että mainoslauseen osat ovat erilliset, silti ärsyttää suunnattomasti radiomainokset missä tuota hoetaan. Ja miksi "Turun sinappia", miksei "Turun sinappi"? :P
"Kun on kerran nuoruudenlähteestä maistanut, ei enää tyydy vesijohtoveteen, johon on sekoitettu juustonjuoksutinta ja laksatiivia."
-Markus Kajo
Avatar
Emeritus
 
Viestit: 1164
Liittynyt: To 08 Touko 2008 15:08

Re: Kielenhuolto (ex KOP)

ViestiKirjoittaja L-S » Ke 09 Heinä 2014 10:45

Aika kankea mainoslause kyllä. En ole kuullut radiomainosta, mutta parempi olisi varmasti "Turun sinappi - taas/jälleen Suomessa!".

Sen sijaan Turun sinapilla oli hauskakin mainos jossain lehdessä, siinä luki, että "p***a reissu, mutta tulipahan tehtyä" (tai jotain sinnepäin). :keijo:
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
Avatar
L-S
Tohtoripissis
 
Viestit: 3965
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 21:23
Paikkakunta: Kotona

Re: Kielenhuolto (ex KOP)

ViestiKirjoittaja lumikukka » Ke 09 Heinä 2014 10:52

Vähän oudoltahan tuo lause tosiaan vaikuttaa. "Taas / jälleen Suomessa" olisi paljon järkevämmän kuuloista kuin "takaisin Suomessa".

Tuotteen nimi taitaa kuitenkin virallisesti olla nimenomaan "Turun Sinappia".
Avatar
lumikukka
 
Viestit: 434
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 19:57

Re: Kielenhuolto (ex KOP)

ViestiKirjoittaja theia » Ke 09 Heinä 2014 16:16

Mä oon naamapalmuillut tolle mainokselle. En vaan tajua.
so weak and powerless.
Avatar
theia
Pahvi
 
Viestit: 3417
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 23:56
Paikkakunta: Sherwood

Re: Kielenhuolto (ex KOP)

ViestiKirjoittaja Jorssi » Ke 09 Heinä 2014 16:55

Kuva
"Hope is a good thing, maybe the best of things, and no good thing ever dies." - Red (The Shawshank Redemption)
Avatar
Jorssi
 
Viestit: 3287
Liittynyt: Ti 29 Huhti 2008 11:29

Re: Kielenhuolto (ex KOP)

ViestiKirjoittaja L-S » Ke 09 Heinä 2014 17:02

Enpä ole kiinnittänyt huomiota tuohon, että tuubissa lukee nimenomaan Turun sinappia - mutta se ei poista niitä tosiseikkoja, että "takaisin Suomessa" kuulostaa vähän kuin joltain huonolta suomennokselta jostain vieraasta kielestä ja että partitiivimuoto näyttää hassulta tuossa yhteydessä. :keijo:
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
Avatar
L-S
Tohtoripissis
 
Viestit: 3965
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 21:23
Paikkakunta: Kotona

EdellinenSeuraava

Paluu Huuhaa



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa

cron