Kielenhuolto (ex KOP)

Kielenhuolto (ex KOP)

ViestiKirjoittaja Muksu » Ti 13 Touko 2008 08:16

Mua huvitti usein tuo KOP, typerä lyhennys joka kenties karsi turhaa vakavuutta mutta oli tietysti myös uskottavuusriski tälle mahtavalle kuningasketjulle. Kielioppipoliisi? Musta tossa on kaksi negatiivisia assosiaatioita (mainoskielellä ns. badwill, onko tälle suomennos?) aiheuttava seikkaa: Ihmisillä on nyt jo mielikuva siitä, että kieli on sama kuin joku mystinen lakikokokoelma, ja että sen väärinkäytöstä tullaan rankaisemaan.

Ei siis rangaista ketään mistään eikä pidetä kielioppeja jumalan sanana, mutta keskustellaan kielen ilmiöistä. Täällä saa myös kysyä mitä hyvänsä kieleen liittyvää, asiasta paremmin tietävät neuvokoon tai vihjatkoon mistä apu löytyy.

Mua on vaivannut viime päivät samainen aihe, mistä Janne Saarikivi kirjoitti kolumninsa viime Parnassoon: Miksi ihmisillä on niin suuri tarve päteä kielen kanssa ja kertoa toisille, kuinka kieltä tulisi käyttää? Kyse on usein "kansasta", ihmisistä joilla ei ole kielellistä koulutusta ja jotka toisinaan neuvovat väärin? Miksei "kansa" voi jättää kieleen liittyviä hiustenhalkomisia sellaisille, jotka ovat siihen kouluttautuneet?

Hups, nyt tuli kiire, jatkan myöhemmin.

Jos tämä ei ole enää huuhaata, joku siirtänee tämän toiselle alueelle. Perinne tietysti velvottaisi pysymään täällä.
Oh Lord, what fools these mortals be!
Avatar
Muksu
 
Viestit: 44
Liittynyt: Ma 12 Touko 2008 22:36

Re: Kielenhuolto (ex KOP)

ViestiKirjoittaja Galileo » Ti 13 Touko 2008 08:35

No mää olisin heti ihmetellyt, että mitenkä etuliitettä ex kuuluu käyttää. Eikös kirjoitusmuoto ole ex-jotain, ei ex jotain? :D


Muok:
Siis suomessa. Latinat ja englannit erikseen.
Rock out, rock out, with your cock out.
Impress your lady friends,
Rock out, rock out, rock out,
'Til your life is at an end.
Avatar
Galileo
 
Viestit: 1326
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 10:52

Re: Kielenhuolto (ex KOP)

ViestiKirjoittaja Kati » Ti 13 Touko 2008 09:02

Galileo kirjoitti:No mää olisin heti ihmetellyt, että mitenkä etuliitettä ex kuuluu käyttää.

No, jos sää oot seurustellut jonkun Rayn kanssa niin sitten sää voit kertoa kiinnostuneelle englanninkieliselle kansalle, että "hey, that's my ex-Ray".
* * * Kokonaistarve on valtava * * *
Avatar
Kati
 
Viestit: 444
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 09:49

Re: Kielenhuolto (ex KOP)

ViestiKirjoittaja Galileo » Ti 13 Touko 2008 09:22

No mitenkäs sitten kun liite on kotiutunut suomeen muodossa eks? Jos sää vaikka olet allekirjoittanut sähköpostin huolimattomasti ja haluat seuraavassa viestissä selventää asiaa, niin miten allekirjoitat?

Koodi: Valitse kaikki
Hae kaupasta piimää ja tuluksia. Laiva lähti.

-Eksakti
Rock out, rock out, with your cock out.
Impress your lady friends,
Rock out, rock out, rock out,
'Til your life is at an end.
Avatar
Galileo
 
Viestit: 1326
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 10:52

Re: Kielenhuolto (ex KOP)

ViestiKirjoittaja Kati » Ti 13 Touko 2008 09:29

Galileo kirjoitti:No mitenkäs sitten kun liite on kotiutunut suomeen muodossa eks? Jos sää vaikka olet allekirjoittanut sähköpostin huolimattomasti ja haluat seuraavassa viestissä selventää asiaa, niin miten allekirjoitat?

Koodi: Valitse kaikki
Hae kaupasta piimää ja tuluksia. Laiva lähti.

-Eksakti

Paha. Olettaisin, että näin.
"Unohda tulukset, piimä piimi jo."
- Ekspertti
* * * Kokonaistarve on valtava * * *
Avatar
Kati
 
Viestit: 444
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 09:49

Re: Kielenhuolto (ex KOP)

ViestiKirjoittaja Outolintu » Ke 14 Touko 2008 06:25

Kumppanin ihanuudet -ketjun kielenhuolto innoitti muistelemaan parin viikon takaista tapahtumaa. Kerron siis tänne pienen tarinan anglismista (kiitos Lumikki :) ) "pitkässä juoksussa". Äidinkielen opettajat ovat hyvin iskostaneet takaraivoon sen, että niin ei saa sanoa. Moni niin kuitenkin sanoo, ja jostain syystä se särähtää mun korvaan, vaikken edes tiedä miksi. Kun molemmat sanat ovat kuitenkin suomea ja merkityksenkin ymmärtää kaikki... Noh, itse tarinaan.

Sain olla kuuden viikon kielikylvyssä ollessani seuraneitinä Alabaman-tytölle. Yritin sitten jonkun keskustelun aikana kuumeisesti miettiä, miten sanon englanniksi "pitkällä aikavälillä se tulee halvemmaksi". Siinä sitten kakertelin ja tyttö tarjosi mulle apua ehdottamalla "in the long run", ja mun ensimmäinen ajatus oli: Eihän niin saa sanoa! :virne: Sitten rupesikin hymyilyttämään ja oli pakko kertoa tarinaa suomen kielestä. Kiitos (ex-)KOP, olette hoitaneet tehtävänne hyvin.
“I meant," said Ipslore bitterly, "what is there in this world that truly makes living worthwhile?"
Death thought about it.
Cats, he said eventually. Cats are nice.”
Avatar
Outolintu
 
Viestit: 385
Liittynyt: Ma 12 Touko 2008 20:05

Re: Kielenhuolto (ex KOP)

ViestiKirjoittaja Muksu » Ke 14 Touko 2008 10:40

Galileo kirjoitti:No mää olisin heti ihmetellyt, että mitenkä etuliitettä ex kuuluu käyttää. Eikös kirjoitusmuoto ole ex-jotain, ei ex jotain? :D

Tietysti! Ex-KOP.
Kuinkas nyt noin sattuikaan ja heti otsikossa...

Onneksi täällä ohjataan oikeaan, sehän oli kai ideakin. :D

Ei kun mää laitoin ton tarkotuksella väärin testatakseni teitä! Haha!
Oh Lord, what fools these mortals be!
Avatar
Muksu
 
Viestit: 44
Liittynyt: Ma 12 Touko 2008 22:36

Re: Kielenhuolto (ex KOP)

ViestiKirjoittaja pampula » Ke 14 Touko 2008 13:39

Miusta KOP oli just hyvä.

Ei muuta, moi.

Paitsi että niin joo: jos tämän on tarkoitus olla vakavamielisfilosofinen ketju, niin miksi tämä tosiaan sitten on Huuhaassa?
Muuten hyvä, mutta fasaanit eivät lennä pakoon kylmää.
Avatar
pampula
 
Viestit: 278
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 22:23

Re: Kielenhuolto (ex KOP)

ViestiKirjoittaja Poukko » Ke 14 Touko 2008 14:50

pampula kirjoitti:Paitsi että niin joo: jos tämän on tarkoitus olla vakavamielisfilosofinen ketju, niin miksi tämä tosiaan sitten on Huuhaassa?

Se on shalajuoni, jolla kevyttä huuhaata tavoittelevat saadaan kielikoulutettua huomaamattaan. :juoni:
Annoy, tiny blond one, annoy like the wind!
Avatar
Poukko
 
Viestit: 52
Liittynyt: Ke 30 Huhti 2008 10:15

Re: Kielenhuolto (ex KOP)

ViestiKirjoittaja L-S » Ke 14 Touko 2008 14:58

Muksu kirjoitti:Mua on vaivannut viime päivät samainen aihe, mistä Janne Saarikivi kirjoitti kolumninsa viime Parnassoon: Miksi ihmisillä on niin suuri tarve päteä kielen kanssa ja kertoa toisille, kuinka kieltä tulisi käyttää? Kyse on usein "kansasta", ihmisistä joilla ei ole kielellistä koulutusta ja jotka toisinaan neuvovat väärin? Miksei "kansa" voi jättää kieleen liittyviä hiustenhalkomisia sellaisille, jotka ovat siihen kouluttautuneet?


Onhan sentään hyvä, että ihmiset ovat kiinnostuneita kielestä, jos se sitten välillä tehdäänkin vähän väärin perustein. :) Tosin tietysti joskus pätemisen tarve on pelkkää pätemisen tarvetta eikä ilmennä sinänsä kiinnostusta yhtään mihinkään, mutta tämä pätee muissakin asioissa kuin kielessä. Asiantuntijoitahan nykyään riittää

Tosin Saarikiven sinänsä mielenkiintoinen kolumni oli kyllä aika monitulkintainen. Mihin ironia mahtoikaan kohdistua, kai sentään myös itse kielentutkijoihin, ja miten tosissaan asiantuntijavaltaa voi olla vaatimassa? Olkoonkin että asiantuntijan hiustenhalkomus olisi todellisuudessa jotain muuta kuin tuohtumusta väärästä muodosta.
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
Avatar
L-S
Tohtoripissis
 
Viestit: 3967
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 21:23
Paikkakunta: Kotona

Re: Kielenhuolto (ex KOP)

ViestiKirjoittaja Maija » Ke 14 Touko 2008 15:00

Muksu kirjoitti:Mua on vaivannut viime päivät samainen aihe, mistä Janne Saarikivi kirjoitti kolumninsa viime Parnassoon: Miksi ihmisillä on niin suuri tarve päteä kielen kanssa ja kertoa toisille, kuinka kieltä tulisi käyttää? Kyse on usein "kansasta", ihmisistä joilla ei ole kielellistä koulutusta ja jotka toisinaan neuvovat väärin? Miksei "kansa" voi jättää kieleen liittyviä hiustenhalkomisia sellaisille, jotka ovat siihen kouluttautuneet?


Myönnän vahtivani kieltä lukiessani ja tilanteesta riippuen joko riemastun tai turhaudun löytämistäni virheistä. Tiedostan kuitenkin myös sen, että omasta kielellisestä ilmaisustani löytyy ajoittain moittimista, joten en viitsi hirveästi toisten "mokiin" puuttua. En halua nostaa itseäni millekään jalustalle ja kuuluttaa suurta viisauttani, joka ei sitten lopulta niin suuri olekaan.

Tietysti niitäkin virheitä löytyy, joita silmäni eivät ilman kyyneleitä kestä. Silloin saatan niistä jotenkin vihjata, joskus myös hieman ikäväänkin sävyyn. Tällaisia anteeksiantamattomia rikoksia ovat muun muassa aivan tavalliset yhdyssanavirheet, esimerkiksi kesä mökki tai mustikka piirakka. Yhdyssanat ovat oikeasti aika hankalia, mutta tuollaiset perusjutut pitäisi kyllä osata. Yleinen tökeryys siis kielenkäytössä häiritsee, en niinkään hiuksia lähtisi muutoin halkomaan - en ainakaan kovin vapaamuotoisessa tekstissä.

Kielioppipoliiseista on paljon hyötyä, jos itsellä on joitakin kieleen liittyviä kysymyksiä. Turhan huomauttelun kuitenkin karsisin tältä foorumilta pois, jos se tosiaan menee pilkuista pienimmän kanssa painimiseksi.
Avatar
Maija
 
Viestit: 1393
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 23:29

Re: Kielenhuolto (ex KOP)

ViestiKirjoittaja Kumkvatti » Ke 14 Touko 2008 16:30

En tiedä kuuluuko tämä varsinaisesti tänne, mutta mua naurattaa edelleen tämä ohjeistava tekstinpätkä x-stagelta:

X-Stagelaisten keskustelupaikka on luotu kaikkia keskustelua varten, joita kävijät luovat.

1) Osallistuakseen tähän keskusteluun, liity ryhmän jäseneksi ja luo tänne aiheita. Liitä luomaasi viestiisi tähän ryhmään. (Käyttäen "Luo sisältöä" sivupalkista keskustelun aihe voi olla myös kuva, audio/video tai linkki.)


Juostenkustuudessaan mainiosti linjassa koko sivuston yleisen selkeyden kanssa. :keijo:
Avatar
Kumkvatti
yybersalama
 
Viestit: 446
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 14:29

Re: Kielenhuolto (ex KOP)

ViestiKirjoittaja Pascal Lemoix » Ke 14 Touko 2008 17:20

Sain työpaikkailmoituksen:

"Työn kuvaus:

Asiakasyrityksemme on on pääkaupunkiseudun nopeinten kasvava sekä kehittyvä asiantuntijaorganisaatio, joka tuottaa alan kattavinta ICT palveluita yritysasiakkaille.

Nyt vahvistetaan toimitustiimiä ja haetaan toimitussihteeriä."

Jostakin syystä ei vaikuta valtavan lupaavalta.
"Tunne ei koskaan valehtele."
-Jorma Uotinen
Avatar
Pascal Lemoix
 
Viestit: 5211
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 00:54
Paikkakunta: L, Espoo

Re: Kielenhuolto (ex KOP)

ViestiKirjoittaja Shay » Ke 14 Touko 2008 17:45

Teknisesti, pitkässä juoksussa, ikärasismi, pateettinen säälittävänä,
sinä-passiivi, yhdyssanavirheet... ARGH!

KOPismi Kuva

Ei mulla muuta...
Lift me up above this, the broken, the empty. Lift me up and help me to fly away!
Avatar
Shay
Hukkasusi
 
Viestit: 3056
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 20:32
Paikkakunta: Pään sisällä pimeässä

Re: Kielenhuolto (ex KOP)

ViestiKirjoittaja Yabba » Ke 14 Touko 2008 18:25

Pascal Lemoix kirjoitti:"Työn kuvaus:

Asiakasyrityksemme on on pääkaupunkiseudun nopeinten kasvava sekä kehittyvä asiantuntijaorganisaatio, joka tuottaa alan kattavinta ICT palveluita yritysasiakkaille.

Nyt vahvistetaan toimitustiimiä ja haetaan toimitussihteeriä."

Mikähän tuossa mahtaa sinun mielestäsi kusta?
Minä lähden Pohjois-Karjalaan / vaihdan farkut verkkarihousuun
kotiseudulle Pohjois-Karjalaan / juon kaljaa auringon nousuun"
Avatar
Yabba
 
Viestit: 2090
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 21:31
Paikkakunta: Karhunpäässä

Re: Kielenhuolto (ex KOP)

ViestiKirjoittaja Pascal Lemoix » Ke 14 Touko 2008 18:40

Yabba kirjoitti:
Pascal Lemoix kirjoitti:"Työn kuvaus:

Asiakasyrityksemme on on pääkaupunkiseudun nopeinten kasvava sekä kehittyvä asiantuntijaorganisaatio, joka tuottaa alan kattavinta ICT palveluita yritysasiakkaille.

Nyt vahvistetaan toimitustiimiä ja haetaan toimitussihteeriä."

Mikähän tuossa mahtaa sinun mielestäsi kusta?


Esimerkiksi:

nopeinten
alan kattavinta palveluita
kysymysmerkki väärässä paikassa

ja muutenkin aika myyntihenkistä mössösanastoa koko ilmoitus, joka ei yllä näy kokonaan.
"Tunne ei koskaan valehtele."
-Jorma Uotinen
Avatar
Pascal Lemoix
 
Viestit: 5211
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 00:54
Paikkakunta: L, Espoo

Re: Kielenhuolto (ex KOP)

ViestiKirjoittaja teuwo » Ke 14 Touko 2008 18:51

Pascal Lemoix kirjoitti:
Yabba kirjoitti:
Pascal Lemoix kirjoitti:"Työn kuvaus:

Asiakasyrityksemme on on pääkaupunkiseudun nopeinten kasvava sekä kehittyvä asiantuntijaorganisaatio, joka tuottaa alan kattavinta ICT palveluita yritysasiakkaille.

Nyt vahvistetaan toimitustiimiä ja haetaan toimitussihteeriä."

Mikähän tuossa mahtaa sinun mielestäsi kusta?


Esimerkiksi:

nopeinten
alan kattavinta palveluita
kysymysmerkki väärässä paikassa

ja muutenkin aika myyntihenkistä mössösanastoa koko ilmoitus, joka ei yllä näy kokonaan.


Veikkaisin, että tuo kysymysmerkki on siinä alkuperäisessä tekstissä ollut yhdysviiva (tai mikä nyt sen virallinen nimi sitten olikaan). Sitten jossain vaiheessa tuo merkistö on vaihtunut, jolloin tilalle on ilmaantunut tuo kysymysmerkki.
teuwo
 
Viestit: 95
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 15:57

Re: Kielenhuolto (ex KOP)

ViestiKirjoittaja Yabba » Ke 14 Touko 2008 20:15

Pascal Lemoix kirjoitti:
Yabba kirjoitti:
Pascal Lemoix kirjoitti:"Työn kuvaus:

Asiakasyrityksemme on on pääkaupunkiseudun nopeinten kasvava sekä kehittyvä asiantuntijaorganisaatio, joka tuottaa alan kattavinta ICT palveluita yritysasiakkaille.

Nyt vahvistetaan toimitustiimiä ja haetaan toimitussihteeriä."

Mikähän tuossa mahtaa sinun mielestäsi kusta?


Esimerkiksi:

nopeinten
alan kattavinta palveluita
kysymysmerkki väärässä paikassa

ja muutenkin aika myyntihenkistä mössösanastoa koko ilmoitus, joka ei yllä näy kokonaan.
Jep jep... silmät meni kieroon näemmän minullakin, kuten muilla viestiin myöntävästi vastaavilla :/ pitää ilmeisesti lukea vielä muutaman kerran useammin ennen kuin alkaa naputtaa... :nolo:
Minä lähden Pohjois-Karjalaan / vaihdan farkut verkkarihousuun
kotiseudulle Pohjois-Karjalaan / juon kaljaa auringon nousuun"
Avatar
Yabba
 
Viestit: 2090
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 21:31
Paikkakunta: Karhunpäässä

Re: Kielenhuolto (ex KOP)

ViestiKirjoittaja Vanilla » Ke 14 Touko 2008 21:37

Ooh, kiitos Muksu! Olen mietiskellyt avaavani KOP-ketjun tänne, mutten kehdannutkaan. Kun ei mulla varsinaisesti ollut mitään asiaakaan. Kuva

Kuva

Ihmisillä on muuten yllättävän paljon mielipiteitä siitä, mikä on hyvää kieltä. Jopa murresanoista kiistellään: "kyllä tämä sanamuoto on oululaisempi kuin sinun käyttämäsi." Hassua. Tuohon olen siis törmännyt lähinnä isovanhempieni seurassa.

Tuo Shayn mainitsema sinä-passiivi on muuten jänskä asia. Vaikka se särähtää korvaani todella pahasti, kun sitä kuulee käytettävän jossain, huomaan silti joskus käyttäväni sitä itsekin. Minut on kai aivopesty.

Ja niin, ei kai kenenkään ilmaisu voi olla täydellistä. Omani on aika kaukana siitä, ainakin selkeydeltään.
"Kyllä se hyvin menee, kun vaan muistaa hengittää oikein."
Avatar
Vanilla
 
Viestit: 343
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 18:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Kielenhuolto (ex KOP)

ViestiKirjoittaja Shay » Ke 14 Touko 2008 21:45

Vanilla kirjoitti:Tuo Shayn mainitsema sinä-passiivi on muuten jänskä asia. Vaikka se särähtää korvaani todella pahasti,
kun sitä kuulee käytettävän jossain, huomaan silti joskus käyttäväni sitä itsekin. Minut on kai aivopesty.

Ja niin, ei kai kenenkään ilmaisu voi olla täydellistä. Omani on aika kaukana siitä, ainakin selkeydeltään.

Kuva Samoin. Huomaan sitä joskus erehdyksissäni käyttäväni.

Ero lienee kuitenkin siinä, että jotkut eivät välitä tai edes halua välittää siitä, miten suomea
puhuvat. Kukaan ei ole täydellinen, mutta aina täytyy yrittää ja aina on parantamisen varaa. Kuva
Lift me up above this, the broken, the empty. Lift me up and help me to fly away!
Avatar
Shay
Hukkasusi
 
Viestit: 3056
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 20:32
Paikkakunta: Pään sisällä pimeässä

Re: Kielenhuolto (ex KOP)

ViestiKirjoittaja Crux » Ke 14 Touko 2008 22:11

Muksu kirjoitti:Mua on vaivannut viime päivät samainen aihe, mistä Janne Saarikivi kirjoitti kolumninsa viime Parnassoon: Miksi ihmisillä on niin suuri tarve päteä kielen kanssa ja kertoa toisille, kuinka kieltä tulisi käyttää? Kyse on usein "kansasta", ihmisistä joilla ei ole kielellistä koulutusta ja jotka toisinaan neuvovat väärin? Miksei "kansa" voi jättää kieleen liittyviä hiustenhalkomisia sellaisille, jotka ovat siihen kouluttautuneet?


En häiriinny kirjoitusvirheistä juurikaan. Enemmän häiritsee juuri tuo hiustenhalkominen asioista joilla ei kuitenkaan ole vaikutusta itse tekstin sisältöön. Mielestäni sisältö on aina se josta lähdetään liikkeelle. Toki tunnustan, että on hankala lukea sivun verran tekstiä jossa ei ole edes alkeellisinta kappalejakoa mutta hiestenhalkomisestahan tässä olikin kyse.

Itse en osaa kirjoittaa kovinkaan hyvin luulisin. En osaa pilkkusääntöjä ja yhdyssanatkin ovat useinmiten hakusessa. Koitan kuitenkin paikata asiaa kirjoittamalla sujuvasti ja soljuvasti.
Let me tell you something, pendejo. You pull any of your crazy shit with us, you flash a piece out on the lanes, I'll take it away from you, stick it up your ass and pull the fucking trigger 'til it goes "click."
-Jesus Quintana
Avatar
Crux
 
Viestit: 339
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 14:25

Re: Kielenhuolto (ex KOP)

ViestiKirjoittaja kaneli » Ke 14 Touko 2008 22:14

Sinä-passiivi on aina kuulostanut musta ihan kammottavalta. Yhden yhteyden olen kuitenkin keksinyt, johon se mun mielestä sopii. Tanssitunnilla opettaja saa mielestäni opettaessaan sanoa, että "teet näin ja sitten näin ja jos susta tuntuu siltä tai tältä, niin voit tehdä näin".
Tämä tapa puhua tuo mielestäni opettajan jotenkin lähemmäksi yksittäistä oppilasta, vaikka hän puhuukin ja opettaa yleisesti koko ryhmää. Niiet sori vaan KOP:it, ei ehkä kantsi tulla mun tunneille. :virne: :tilt:
It's all make believe, isn't it?
Avatar
kaneli
Vastarannan keijo
 
Viestit: 315
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 13:55
Paikkakunta: Seitsemäs taivas

Re: Kielenhuolto (ex KOP)

ViestiKirjoittaja Kati » Ke 14 Touko 2008 22:21

kaneli kirjoitti:Sinä-passiivi on aina kuulostanut musta ihan kammottavalta. Yhden yhteyden olen kuitenkin keksinyt, johon se mun mielestä sopii. Tanssitunnilla opettaja saa mielestäni opettaessaan sanoa, että "teet näin ja sitten näin ja jos susta tuntuu siltä tai tältä, niin voit tehdä näin".
Tämä tapa puhua tuo mielestäni opettajan jotenkin lähemmäksi yksittäistä oppilasta, vaikka hän puhuukin ja opettaa yleisesti koko ryhmää. Niiet sori vaan KOP:it, ei ehkä kantsi tulla mun tunneille.

Mutta tämähän ei edes ole tyylipuhdas sinä-passiivi! Siitähän puuttuu kokonaan se itsestä puhuminen, mikahäkkisosasto.
Olen ymmärtänyt, että siinä rassaavassa sinä-passiivissa sä puhut itsestäsi sinuna.

"Sä ajat siinä autolla ja shikaanissa sä mietit, että kävitkö jo edellisellä kierroksella pitstopilla vai pitääkö sun mennä nyt. Siinä miettiessä sä ajat sen varikkosuoran ohi. Sitten sua harmittaa."
* * * Kokonaistarve on valtava * * *
Avatar
Kati
 
Viestit: 444
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 09:49

Re: Kielenhuolto (ex KOP)

ViestiKirjoittaja kaneli » Ke 14 Touko 2008 22:24

Kati kirjoitti:
kaneli kirjoitti:Sinä-passiivi on aina kuulostanut musta ihan kammottavalta. Yhden yhteyden olen kuitenkin keksinyt, johon se mun mielestä sopii. Tanssitunnilla opettaja saa mielestäni opettaessaan sanoa, että "teet näin ja sitten näin ja jos susta tuntuu siltä tai tältä, niin voit tehdä näin".
Tämä tapa puhua tuo mielestäni opettajan jotenkin lähemmäksi yksittäistä oppilasta, vaikka hän puhuukin ja opettaa yleisesti koko ryhmää. Niiet sori vaan KOP:it, ei ehkä kantsi tulla mun tunneille.

Mutta tämähän ei edes ole tyylipuhdas sinä-passiivi! Siitähän puuttuu kokonaan se itsestä puhuminen, mikahäkkisosasto.
Olen ymmärtänyt, että siinä rassaavassa sinä-passiivissa sä puhut itsestäsi sinuna.

"Sä ajat siinä autolla ja shikaanissa sä mietit, että kävitkö jo edellisellä kierroksella pitstopilla vai pitääkö sun mennä nyt. Siinä miettiessä sä ajat sen varikkosuoran ohi. Sitten sua harmittaa."


Ah, kiitos Kati!
Tuon tyylisunnan olen lähes täydellisesti onnistunut ignoroimaan (anteeksi anglismi, mutta suomen kieli on minulla kovin hakusessa muutenkin). Eli siis selkokielellä: tuo on kyllä täysin sietämätöntä!

/me menee opettelemaan suomen kieltä.
It's all make believe, isn't it?
Avatar
kaneli
Vastarannan keijo
 
Viestit: 315
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 13:55
Paikkakunta: Seitsemäs taivas

Re: Kielenhuolto (ex KOP)

ViestiKirjoittaja Shay » Ke 14 Touko 2008 22:28

'To ignore' on muuten aivan tajuttoman vaikia kääntää suomeksi. Kuva
Mää en oo ainakaan löytäny sopivaa sanaa. Olla huomaamatta?
Lift me up above this, the broken, the empty. Lift me up and help me to fly away!
Avatar
Shay
Hukkasusi
 
Viestit: 3056
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 20:32
Paikkakunta: Pään sisällä pimeässä

Seuraava

Paluu Huuhaa



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa