Siitepöly - Pahuus vai Piristys?

Re: Siitepöly - Pahuus vai Piristys?

ViestiKirjoittaja Crazy_Clown » Ma 02 Kesä 2008 16:24

Mä tiedän todella huonosti siitepölystä ja niiden allergiosta. (Lähinä ny tarkoitan sitä, että mihin aikaan on mitäkin siitepölyä ja kuinka kauan mikäkin kestää. Ja että miten muuten allergisuus voi ilmetä kuin perus tukkoisuutena) Mutta olen tässä ruvennut epäilemään, että mullekkin olis nyt sitten jonkinmoinen allergia lauennut. Joku sanoi että siitepölyallergia voi ilmetä myös ihottumana? Itselläni on nyt viimeaikoina ollut aivan järkyttävää kutinaa siellä täällä. Aluksivoli jaloissa, mutta iime yönä sani huoamata nukahtamisen vaikeuden, kun myös kädet, selkä ja vatsa kutisi ja oli täynnä pienen pieniä äppyjä, ihottumaa. Nyt ne tosin oat mystisesti kadonneet. Ja silloinkin kun oli vaan jaloissa niin päivisin ei ihottumasta ollu tietoakaan, mutta iltaisin sitä taas ilmeni. Se on kieltämättä hieman hämmentänyt. Päivisin ei kutia muu kuin hyttysenpuremat. Mitähän siitepölyä nyt on ilmassa?

Aivan! Tiedän, google!

:google:

Noin, nyt kukaan muu ei voi valittaa kysymyksestä kun tein sen jo itse! :lanppu:

muoks.
Turun yliopiston Aerobiologian yksikön siitepölytiedote sanoo:

"Heinien kukinta jatkuu maan etelä- ja keskiosissa. Ilman siitepölymäärät ovat kohtalaisia Lounais-Suomessa, ja vähäisiä muualla maan etelä- ja keskiosissa. Kukkivien kasvustojen lähettyvillä määrät voivat kuitenkin olla korkeampia.

Maan etelä- ja keskiosissa ilmassa on lisäksi männyn, katajan ja kuusen siitepölyä. Runsaana esiintyvä havupuiden siitepöly näkyy keltaisena kerroksena pinnoilla, mutta aiheuttaa allergiaoireita vain harvoin.
"


muoks2.
Eipä näy että missän mainittaisiin ihottumaa oireina. Ööööhpöööh, mä kun jo toivoin että tälle kutinalle olis viimein löytyny syy.
Avatar
Crazy_Clown
 
Viestit: 247
Liittynyt: La 31 Touko 2008 22:03

Re: Siitepöly - Pahuus vai Piristys?

ViestiKirjoittaja Kaari » Ti 03 Kesä 2008 09:53

Crazy_Clown kirjoitti:Mä tiedän todella huonosti siitepölystä ja niiden allergiosta. (Lähinä ny tarkoitan sitä, että mihin aikaan on mitäkin siitepölyä ja kuinka kauan mikäkin kestää. Ja että miten muuten allergisuus voi ilmetä kuin perus tukkoisuutena) Mutta olen tässä ruvennut epäilemään, että mullekkin olis nyt sitten jonkinmoinen allergia lauennut. Joku sanoi että siitepölyallergia voi ilmetä myös ihottumana? Itselläni on nyt viimeaikoina ollut aivan järkyttävää kutinaa siellä täällä. Aluksivoli jaloissa, mutta iime yönä sani huoamata nukahtamisen vaikeuden, kun myös kädet, selkä ja vatsa kutisi ja oli täynnä pienen pieniä äppyjä, ihottumaa. Nyt ne tosin oat mystisesti kadonneet. Ja silloinkin kun oli vaan jaloissa niin päivisin ei ihottumasta ollu tietoakaan, mutta iltaisin sitä taas ilmeni. Se on kieltämättä hieman hämmentänyt. Päivisin ei kutia muu kuin hyttysenpuremat. Mitähän siitepölyä nyt on ilmassa?

Aivan! Tiedän, google!

:google:

Noin, nyt kukaan muu ei voi valittaa kysymyksestä kun tein sen jo itse! :lanppu:

muoks.
Turun yliopiston Aerobiologian yksikön siitepölytiedote sanoo:

"Heinien kukinta jatkuu maan etelä- ja keskiosissa. Ilman siitepölymäärät ovat kohtalaisia Lounais-Suomessa, ja vähäisiä muualla maan etelä- ja keskiosissa. Kukkivien kasvustojen lähettyvillä määrät voivat kuitenkin olla korkeampia.

Maan etelä- ja keskiosissa ilmassa on lisäksi männyn, katajan ja kuusen siitepölyä. Runsaana esiintyvä havupuiden siitepöly näkyy keltaisena kerroksena pinnoilla, mutta aiheuttaa allergiaoireita vain harvoin.
"


muoks2.
Eipä näy että missän mainittaisiin ihottumaa oireina. Ööööhpöööh, mä kun jo toivoin että tälle kutinalle olis viimein löytyny syy.


Täältä löytyy hyvä siitepölyallergiaopas:

http://www.allergia.com/files/609/siitepolyopas2008.pdf

Oireissa sanotaan, että atooppinen ihottuma voi pahentua siitepölystä johtuen, mutta ei suoraan sanottu, että siitepölyallergian oireena olisi ihottuma.

Monet muut allergiat taas voivat ihottumaa aiheuttaa. Oletko sattumoisin vaihtanut pyykinpesuainetta tai huuhteluainetta? Mulla nimittäin tulee joistain pesuaineista tosi voimakasta ihottumaa. Juurikin huomasin tätä nukkuessani lakanoissa, jotka on pesty minulle sopimattomilla pesuaineilla.
Kaari
 
Viestit: 28
Liittynyt: Pe 02 Touko 2008 11:11

Re: Siitepöly - Pahuus vai Piristys?

ViestiKirjoittaja theia » Ti 03 Kesä 2008 16:31

en kyllä ymmärrä, että kenenkään mielestä siitepöly voisi piristää :epäilevä:

Joo, oon allergikko, ihan sieltä lapsuudesta saakka. Nyt tällä hetkellä vuotaa vaan silmät ja nenä, kurkku kipeä (se tosin saattaa olla eilisen kirkumisen tulos :virne:), iho menee huonoon kuntoon (vaikka se nyt suoraan ei siitepölyn vika ole, mut kuitenikin :nirppa:)...

GRR! :raivo:
so weak and powerless.
Avatar
theia
Pahvi
 
Viestit: 3420
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 23:56
Paikkakunta: Sherwood

Re: Siitepöly - Pahuus vai Piristys?

ViestiKirjoittaja Migreeni » Ti 03 Kesä 2008 17:24

No nyt on alkanut joku uusi pölytysaika, kun minunkin silmät ja nenä alkaa jo protestoimaan.

Pitäisi kai niitä lääkkeitä käydä hommaamassa pikapuoliin.
Kumpi ja Kampi tappeli. Sitten paikalle tuli Jouko ja Kosti.
Avatar
Migreeni
 
Viestit: 289
Liittynyt: To 15 Touko 2008 20:29

Re: Siitepöly - Pahuus vai Piristys?

ViestiKirjoittaja Kibaya » Ke 23 Heinä 2008 11:00

Aukku manasi juuri, että heinä kukkii. Samalla itse tajusin, etten ole tämän vuoden aikana kärsinyt siitepöllyistä yhtään.
En yhtään :superhymy:. Mulle se on hiivatin iso asia, sillä olen ollut aiemmin tukossa keväällä - luonto herää, kesällä - heinät rehottaa, talvella - on kuivaa ja kylmää. Syksy on ollut ainoa ajanjakso, jonka on saattanut selvitä ilman allergiaoireita, mutta liian vähistä vaatteista, kosteuden lisääntymisestä ja muista syistä olen ollut silloin kipeä. Puolentoistavuoden aikana ei ole ollut mitään tällaista :D :D. Vaihtelua ja helpoitusta. Ei tarvitse olla koko aikaa limat liikkeellä ja kärsimässä puolikuntoisesta olosta.

Tältäkö tuntuu olla "normaali"?

:D
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Avatar
Kibaya
Hörhökeijotar
 
Viestit: 6675
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 17:19
Paikkakunta: Syövereissä.

Re: Siitepöly - Pahuus vai Piristys?

ViestiKirjoittaja Aurora B. » Ke 23 Heinä 2008 11:05

Heinä kukkii :epäilevä:

:bubbles:
Kolo-golo-nay
Avatar
Aurora B.
 
Viestit: 1099
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 21:16

Re: Siitepöly - Pahuus vai Piristys?

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ke 23 Heinä 2008 12:28

Ei oo allerkioita, mutta aina kun niistä luen, luulen että nyt ne tarttuu mullekin. Olen ihan normaalista ympäristöstä kotoisin, mutta vanhemmat on antaneet rymytä pihalla ja pelloilla ja metissä ja ojissa. Sisareni ovat allergisia siitepölyille, kissoille ja koirille (silti molemmilla on koiria :epäilevä: ), ja toisella on näiden myötä puhjennut myös astma. Lisää koiria kuulemma hankinnassa. Fiksua.
Tätini miehellä oli aikoinaan koira-allergia, mutta se katosi, kun ottivat koiran.

Joillakin äidit on siivousfriikkejä, se ei ainakaan vaikeuta allergioiden syntymistä lapsilla. Käsittääkseni. Meidänkin äiti on vähän siivousfriikki, mutta ei niin pahasti kuin jotkut.
Lyyra
Digipahuus
 
Viestit: 8187
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 02:56

Re: Siitepöly - Pahuus vai Piristys?

ViestiKirjoittaja Migreeni » To 24 Heinä 2008 23:39

Heinäkuu on ollut tänä vuonna tavallista helpompi. Vaikka heinälle olen käsittääkseni eniten allerginen, on ilmeisesti sateinen ilma vaikuttanut tänä vuonna helpottavasti hengittämiseeni ja muihinkin pään alueen toimintoihin :virne:

Eli jotain hyötyä sateestakin. :)
Kumpi ja Kampi tappeli. Sitten paikalle tuli Jouko ja Kosti.
Avatar
Migreeni
 
Viestit: 289
Liittynyt: To 15 Touko 2008 20:29

Re: Siitepöly - Pahuus vai Piristys?

ViestiKirjoittaja Niina-Maria » Su 08 Huhti 2012 09:03

Mä kärsin keväisin aina koivun siitepölystä ja kesällä sitten heinän siitepölystä. :(

Nyt on taas jonkun aikaa aivastuttanut ja nenä vuotanut. Eilen ja tänään on ollut kaikkein pahinta.
Illalla jäin tuijottamaan isoa maljakollista pajunkissoja, josko siinä olisi syylliset. Nyt tänään
aamulla sain aikaseksi heivattua ne parvekkeelle ja johan alkoi pärskintä, kun niitä vähän aikaa
käsittelin. Tästä päättelin, että on myös paju allergia ilmestynyt minulle, koska ei se voi vielä koivun
siitepölyäkään olla.
Dictum, factum.
Avatar
Niina-Maria
 
Viestit: 107
Liittynyt: Ti 03 Huhti 2012 11:40
Paikkakunta: Lahti

Re: Siitepöly - Pahuus vai Piristys?

ViestiKirjoittaja skray » Su 08 Huhti 2012 22:19

Laitoin Turun yliopiston Aerobiologianyksikön Siitepölytiedotteen talteen kirjanmerkkipalkkiin ja voi että kun on kätevä. :) Se päivittyy joka päivä ja on hyvä seurata mille siitepölyille itse oon allerginen, kun ei virallisia testejä ole tehty.
Onneksi horsma tietää itse oman arvonsa.
Avatar
skray
 
Viestit: 2804
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 16:49
Paikkakunta: Maalla

Re: Siitepöly - Pahuus vai Piristys?

ViestiKirjoittaja Aranwe » Su 08 Huhti 2012 22:24

Koivu ja heinä ovat allergeeneiltään aika lähellä toisiaan, joten yleensä ihmiset on molemmille allergisia. Samaa perhettä ovat myös omena, päärynä, kirsikka, porkkana, tomaatti, kiwi, hasselpähkinät ja saksanpähkinät. Mulla on vaihtelevasti koivu- ja heinäallergiaa. Joinakin vuosina pahat oireet, joinakin ei mitään oireita. Esim. viime vuonna ei ollut mitään oireita, enkä tarvinnut allergialääkkeitä ollenkaan, kun taas aiempina vuosina on pitänyt syödä Duactia ties kuinka paljon. Saksanpähkinöille olen voimakkaasti allerginen ja pienenkin palan syöminen tuottaa hengenahdistusta.
Avatar
Aranwe
 
Viestit: 1257
Liittynyt: Ti 28 Joulu 2010 00:37
Paikkakunta: Brexit Wasteland

Re: Siitepöly - Pahuus vai Piristys?

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Ti 10 Huhti 2012 16:10

Yritin katsoa useammasta lähteestä, mutta niissä ei oltu kerrottu koivun ja heinän välisestä ristiallergiasta. :riips: Listoja asiasta löytyy muun muassa Allergia- ja astmaliiton sivulta.
Life is short until it's not
Honestly it's kinda long


Orla Gartland - You aren't special, babe
Avatar
marenkienkeli
labrakärpänen
 
Viestit: 5251
Liittynyt: Pe 02 Touko 2008 20:36

Re: Siitepöly - Pahuus vai Piristys?

ViestiKirjoittaja Aranwe » Ti 10 Huhti 2012 17:43

Sitten taisin puhua läpiä päähäni, mutta ainakin koivun pitäisi olla sukua noille muille.
Avatar
Aranwe
 
Viestit: 1257
Liittynyt: Ti 28 Joulu 2010 00:37
Paikkakunta: Brexit Wasteland

Re: Siitepöly - Pahuus vai Piristys?

ViestiKirjoittaja damn » Ke 11 Huhti 2012 11:32

Koivun siitepölyä eniten sitten vuoden 1993

Toisin sanoen mä varmaan kuolen allergiaan tänä keväänä. Vuosi vuodelta allergiaoireet ovat vain pahentuneet. Entisenä maalaistyttönä tuntuu pahalta, etten nykyään voi esimerkiksi käydä kesäisin mökillä, joka on niin maalla kun vaan voi olla ja koko paikka on peltojen ympäröimää. Heti kun poistun kaupungin rajojen ulkopuolelle niin elämä on helvettiä. Ei se kyllä kivaa ole kaupungissakaan, kyllähän täälläkin pölisee. Aloitin allergialääkkeiden syönnin jo muutama viikko sitten ja silti kaihertaa silmiä ja nenä vuotaa. Kohta tulee taas se kausi, etten voi pitää reiluun kuukauteen piilolinssejä, kun silmät vuotaa niin paljon, että piilareitten läpi näkee vain sumua ja piilarit kaihertaa. Kiva olla minä keväisin :bubbles: .
Fail, fail again, fail better.
Avatar
damn
 
Viestit: 1506
Liittynyt: Pe 08 Elo 2008 14:59

Re: Siitepöly - Pahuus vai Piristys?

ViestiKirjoittaja skray » Ke 11 Huhti 2012 12:53

Tämän aamun herätys: ätsiu. ätsiu. ätsiu. ätsiu.... ätsiuätsiu. ÄÄÄÄÄÄÄtsiuuuu. ätsiu. ätsiu. ätsiu. ätsiuätsiu. ätsiu. -> jaksoin nousta niistämään kunnolla. Ätsiu ÄÄÄÄÄÄÄtssiuuu! Ätsiu. -> Lisää niistämistä. Ätsiu. Ätsiu.

Jos tää nyt alkaa taas olemaan joka-aamuinen rumba, niin jee. :bubbles:

Pitäis koittaa kattoa onko vanha allergialääkeresepti vielä jossain, vai oonko heittäny sen pois jostain syystä. Hyvin oon voinu heittää, kun en tajunnu, että olis helppo vaan viedä se työterveyteen uusittavaks. :keijo:
Onneksi horsma tietää itse oman arvonsa.
Avatar
skray
 
Viestit: 2804
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 16:49
Paikkakunta: Maalla

Edellinen

Paluu Huuhaa



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa

cron