Ilmotusta

Re: Ilmotusta

ViestiKirjoittaja Dnd » Ke 17 Marras 2010 02:36

Sen joskus huomaa, kun vastaan tulee ihminen (yleensä vanhempi) joka luulee olevan maksullista sanoa yhtään mitään, vaikka kymmenen kertaa olet sanonut ettei maksa mitään, eikä mitään tarvi tilata. Sen verran niitä huijareita on liikkunut. (Pala helvetin tulessa Suomikirjan huijari. Muutama paikallinen haluaisi kyllä tavata sen sattuneesta syystä uudelleen...)
Onko olemassakaan kokonaista totuutta?
Avatar
Dnd
Outo marsilainen kivi
 
Viestit: 1733
Liittynyt: To 01 Touko 2008 04:37
Paikkakunta: Kaukana poissa

Re: Ilmotusta

ViestiKirjoittaja Shay » Ke 17 Marras 2010 07:43

Pascal Lemoix kirjoitti:Tämä kaikki luo maailmaa, jossa yhteenkään avunpyyntöön tai mihin tahansa aitoon tiedusteluun ei löydy halukkaita vastaajia. Palveluntarjoajat ovat riistoviljelleet ja ryöstäkalastaneet kaiken mahdollisen ja pyytävät edelleen lisää.


Tuo oli aika hyvin sanottu.

Eikä ketään oikeasti kiinnosta mitä toiselle kuuluu, kohteliaisuudesta sitä kysytään.

Tämä särähtää korvaan.
Tarkoitatko ettei siellä ulkomailla kiinnosta, vai meillä ei kiinnosta?


Ulkomailla. Olipa kuitenkin Seurassakin eräs nainen vasta, joka valitti, että kun hän kysyy ystävältään,
mitä tälle kuuluu, rupeaa ystävä oikeasti selittämään kuulumisiaan, mutta eihän kysyjä sillä 'mitä kuuluu'
tarkoittanut, että toinen oikeasti kertoo ongelmistaan... :friikkipeukku:

Tuli myös mieleen kohteliaisuudestä täällä kotimaassa pakollinen 'huomenta' aamuisin. Onhan se ihan
jees tervehtiä kaikkia puolituntemattomia työpaikalla, mutta ainoa tervehdys, jonka eiliseltäkin muistan
oli eräs tuttu työpaikalta, joka ei sanonut huomenta, vaan hymyili sanatta. Siitä tuli parempi mieli ja
olo, että jotakuta kiinnostaa.

Kyllä mustakin maailma ois parempi paikka, jos kaikki ois kivoja toisilleen. :tilt:
Lift me up above this, the broken, the empty. Lift me up and help me to fly away!
Avatar
Shay
Hukkasusi
 
Viestit: 3056
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 20:32
Paikkakunta: Pään sisällä pimeässä

Re: Ilmotusta

ViestiKirjoittaja Kuolo » Ke 17 Marras 2010 08:31

Shay kirjoitti:Tuli myös mieleen kohteliaisuudestä täällä kotimaassa pakollinen 'huomenta' aamuisin. Onhan se ihan
jees tervehtiä kaikkia puolituntemattomia työpaikalla, mutta ainoa tervehdys, jonka eiliseltäkin muistan
oli eräs tuttu työpaikalta, joka ei sanonut huomenta, vaan hymyili sanatta. Siitä tuli parempi mieli ja
olo, että jotakuta kiinnostaa.


Tästä tuleekin mieleen yks entinen työpaikka. Siellä oli vahva sosiaalinen siihen, että kaikille vastaantulijoille tulee sanoa huomenta. Häviää ajatus koko hommasta.
Sit taas eräässä toisessa paikassa työkavereille toivotettiin huomenet ja pomollekin, mutta siltä et saanu takasin kun murahduksen. Oli muuten perseestä moinen jatkuva huonotuulisuus.

Nyt on hyvä tilanne. Moikkailet niitä jotka tunnet. Eikä kukaan nykäse hernettä nokkaan jos nyt ei jaksa avata suuta joka kerta kun joku tuttu tulee vastaan.
Avatar
Kuolo
Site Admin
 
Viestit: 1321
Liittynyt: To 24 Huhti 2008 22:53

Re: Ilmotusta

ViestiKirjoittaja Yabba » Ke 17 Marras 2010 15:40

Kyllä minä vain aina toivotan huomenet työssä ja vapaallakin, ja kyllä minä toisaalta odotan vastaustakin, joko huomeneita tai nyökkäystä ja hymyä. Toisaaltaan omalta kohdaltaan tämä tuli jo kasvatuksessa. Lisäksi kaupassa sanotaan kassalle hei ja kiitos heippa (palvelun alkuun ja loppuun) mielellään katsekontaktilla. Minusta tämä on yksinkertaisesti kohteliasta, ihan samalla tavalla kuin kuulumisten kysely, anteeksi pyytely ja pahoittelu. En minä näe niitä tekopyhyytenä, minusta tekopyhyys on enemmänkin sitä, että jätetään toiset huomiotta, koska pidetään itseään muita ylempänä (ja lisäksi totta kai se "älä tee niin kuin minä teen vaan tee niin kuin minä sanon" -mentaliteetti).

Minulle on myös ihan sama tarkoittaako se toinen oikeasti että on pahoillaan, kyllä se pelkkä anteeksi pyyntökin on parempi kuin tilanteen huomiotta jättäminen. (Ja siinä mielessä minä olen varmaan suurimpia tekopyhyyksiä kun mie yleensä tungen väkijoukon lävitse toistaen anteeksi anteeksi anteeeksi... mantraa.) Kuulumisten kysely on kanssa minusta ihan kiva tapa, tokin arvostan myös sitä, että vastaus ei kuitenkaan ole kaikenkattava tunnin vuodatus, virallisestihan tulisi vastata kiitos hyvin tmv tai korkeintaan lyhyt yleismalkainen selostus josta voidaan sitte jatkaa eteenpäin (esim. Mitä kuuluu? Kiitos hyvää, paitsi tuo selkä vähän vihmonut viime aikoina. Ai, no mikäs siihen on...).

Ja tuli muuten tuosta puhelinmyynnistä mieleen, että suurin potutus niitä kohtaan syntyy itselläni lähinnä silloin kun puhelu alkaa:
"HEEEEEEEEEEEIMigutäältäSanomiltaTere! KUUlle kun sinä olet ollut meille niin hyvä asiakas niin päätettiin antaa sinulle lah..." (ja kaikki tämä alle 5 sekunttiin.) Tosin tässäkään tapauksessa minä en lyö luuria korvaan vaan annan suhteellisen kivan "oppitunnin" myyjälle (tuotteiden myynti lahjoina/palkintoina/ilmaisena(kuhan tullaan vastaan) etc on laissa kiellettyä, spiikki olisi parempi rytmittää hitaammaksi, koko nimi on aina parempi ja EHDOTTOMASTI täytyy aina kysyä esittelyn jälkeen olisiko teillä hetki aikaa), jonka jälkeen kehotan harkoittelemaan jonkin aikaa ja kokeilemaan sitten uudestaan, mutta nyt en ota mitään :virne: Kuten arvata saattaa, oma spiikkini alkoi "Minä täältä yrityksestä huomenta/päivää/ehtoota hei. Olisiko teillä hetki aikaa?" Ja jos tällä lailla minulle soitetaan, minä yleensä myös kuuntelen mitä on tarjolla (jos on aikaa) sekä tilaan jos on tarvetta (eli joko Aku Ankka tai MikroBitti, mikäli tilausjakso on päättynyt/päättymässä). Mikäli ei ole tarvetta, minä yleensä pyydän kokeilemaan myöhemmin uudestaan (veikkaan että useammalla sanoman myyjällä on työpisteessä nuppineulalla minun tiedot ja ens maaliskuu merkittynä, saas nähä kuka ehtii sitten ekana). Alushousuille ja partaterille minä yleensä sanon ettei ole tarvetta (kaupasta saa ja tuo Fusio on ainakin vielä ajanut karvat hyvin). PlusTV ei ole vielä antanut sitä bertarjousta johon olisin narahtanut. DNA:lle nyt yleensä haistatan paskat, jo pelkästä <tuntematon numero> jutusta (Saunalahden parhaudesta täällä peräperiferiassa puhumattakaan, niiltä pitäisi kohta saada proviikkaa kiitokseksi tekemästäni myyntityöstä :p ) ja Soneralta en ottaisi vaikka maksaisivat. Sähköyhtiöiden suhteen on se kiva pikku juttu, että sen pari kertaa kun ovat soittaneet, on nykyisen yrityksen kuultuaan ollu myyjän pakko sanoa että eipä se voi parempaa tarjousta pistää :virne:
Minä lähden Pohjois-Karjalaan / vaihdan farkut verkkarihousuun
kotiseudulle Pohjois-Karjalaan / juon kaljaa auringon nousuun"
Avatar
Yabba
 
Viestit: 2090
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 21:31
Paikkakunta: Karhunpäässä

Re: Ilmotusta

ViestiKirjoittaja Pascal Lemoix » Ke 17 Marras 2010 21:58

Kirjataan nyt jotain kevyempääkin. Olin parturissa ja naapurituolissa musta mies New Yorkista kertoi parturilleen, että on käynyt Suomessa jonkun 10-12 kertaa ja käyttää aina samaa parturiliikettä. Oli kovasti hyväntuulinen. Lopuksi parturi tarjosi hänellekin karamellia, josta hän kieltäytyi sanomalla: "No, you are sweeter than that." :virnu:

Nice. :viileä:
"Tunne ei koskaan valehtele."
-Jorma Uotinen
Avatar
Pascal Lemoix
 
Viestit: 5211
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 00:54
Paikkakunta: L, Espoo

Re: Ilmotusta

ViestiKirjoittaja Emeritus » To 18 Marras 2010 00:17

Shay kirjoitti:Ulkomailla. Olipa kuitenkin Seurassakin eräs nainen vasta, joka valitti, että kun hän kysyy ystävältään,
mitä tälle kuuluu, rupeaa ystävä oikeasti selittämään kuulumisiaan, mutta eihän kysyjä sillä 'mitä kuuluu'
tarkoittanut, että toinen oikeasti kertoo ongelmistaan... :friikkipeukku:

No kato se on toi suuren maailman (käsittääkseni etenkin jenkkilässä) small talkin käytäntö että siihen 'mitä kuuluu' -kysymykseen vaan pitää vastata että hyvää. Siihen ei ole muita oikeita vastauksia.
"Kun on kerran nuoruudenlähteestä maistanut, ei enää tyydy vesijohtoveteen, johon on sekoitettu juustonjuoksutinta ja laksatiivia."
-Markus Kajo
Avatar
Emeritus
 
Viestit: 1164
Liittynyt: To 08 Touko 2008 15:08

Re: Ilmotusta

ViestiKirjoittaja Lumikki75 » To 18 Marras 2010 02:01

Yabba kirjoitti:Sähköyhtiöiden suhteen on se kiva pikku juttu, että sen pari kertaa kun ovat soittaneet, on nykyisen yrityksen kuultuaan ollu myyjän pakko sanoa että eipä se voi parempaa tarjousta pistää :virne:

Tästä tuli mieleeni, että puhelinliittymän tarjoajat sentään saan lopettamaan kilometrin myyntipuheensa sillä, kun kerron, että nykyinen liittymä maksaa noin 20 / 3 kk (kun mä hoidan kaiken mahdollisen netissä eli en oikeastaan koskaan soita kenellekään siippaa lukuun ottamatta, vaan mulle soitetaan). Eipä ole kukaan vielä osannut pistää sen paremmaksi. Jätän tietysti kertomatta myyjille sen, että laskut olisivat ihan yhtä pieniä millä tahansa liittymällä. :virnu:
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't.
- Douglas Adams -
Avatar
Lumikki75
 
Viestit: 1022
Liittynyt: Ma 05 Touko 2008 11:49
Paikkakunta: Lahti

Re: Ilmotusta

ViestiKirjoittaja Kuolo » To 18 Marras 2010 06:34

Työporukassa ollaan sähkökauppiaita hämätty kyselemällä, että onko se niitten sähkö ydinsähköä ja että se on ainoo joka käy. Tähän mennessä kaikki on menny hämilleen ja puhelun on loppunu melko nopeesti :virne:
Avatar
Kuolo
Site Admin
 
Viestit: 1321
Liittynyt: To 24 Huhti 2008 22:53

Re: Ilmotusta

ViestiKirjoittaja heartless » To 18 Marras 2010 11:58

Lumikki75 kirjoitti:
Yabba kirjoitti:Sähköyhtiöiden suhteen on se kiva pikku juttu, että sen pari kertaa kun ovat soittaneet, on nykyisen yrityksen kuultuaan ollu myyjän pakko sanoa että eipä se voi parempaa tarjousta pistää :virne:

Tästä tuli mieleeni, että puhelinliittymän tarjoajat sentään saan lopettamaan kilometrin myyntipuheensa sillä, kun kerron, että nykyinen liittymä maksaa noin 20 / 3 kk (kun mä hoidan kaiken mahdollisen netissä eli en oikeastaan koskaan soita kenellekään siippaa lukuun ottamatta, vaan mulle soitetaan). Eipä ole kukaan vielä osannut pistää sen paremmaksi. Jätän tietysti kertomatta myyjille sen, että laskut olisivat ihan yhtä pieniä millä tahansa liittymällä. :virnu:


Toinen hyvä keino on väittää, että nykyisessä liittymässä on määräaikainen sopimus, joka kestää vielä pari vuotta.
Doors are for people with no imagination.
(Skulduggery Pleasant)
heartless
 
Viestit: 490
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 15:59

Re: Ilmotusta

ViestiKirjoittaja skray » To 18 Marras 2010 15:31

Mullekin on käynyt niin, että ovat yrittäneet myydä jotain puhelinliittymää, jossa on satoja tekstareita ja minuutteja muutamalla kympillä. Myyjä meni ihan hämilleen, kun ei voinut mitenkään myydä mulle enää halvempaa liittymää kuin se, joka mulla jo on. :virne:

On hauskaa saada myyjät menemään hämilleen. :raps:

--

Ilmoittanen, että ostin kahdet kengät ja uudet verkkarit tänään. Tämä on siis päivistä paras! :superhymy:
Onneksi horsma tietää itse oman arvonsa.
Avatar
skray
 
Viestit: 2804
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 16:49
Paikkakunta: Maalla

Re: Ilmotusta

ViestiKirjoittaja Yabba » To 18 Marras 2010 21:06

Ilimothanhen sen ethä jos miustha eih kulhu mithään enhään huomishen jälkheen niin kuntho on lophunha keskhen. Huomenha kun tarthhaa kestävhyysaijot täälthä jouhlulauhluhjen kauphunkhista pohjosheen jouhlupukhin maaha ja kauemmaskhi, nouthamhaan suurtha arphakonhetta tunturhien takhaa :virne:

Eimulmuuta :keijo:
Minä lähden Pohjois-Karjalaan / vaihdan farkut verkkarihousuun
kotiseudulle Pohjois-Karjalaan / juon kaljaa auringon nousuun"
Avatar
Yabba
 
Viestit: 2090
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 21:31
Paikkakunta: Karhunpäässä

Re: Ilmotusta

ViestiKirjoittaja Shay » To 18 Marras 2010 21:22

Yabba kirjoitti:Eimulmuuta :keijo:

:soosoo: muutha :keijo:
Lift me up above this, the broken, the empty. Lift me up and help me to fly away!
Avatar
Shay
Hukkasusi
 
Viestit: 3056
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 20:32
Paikkakunta: Pään sisällä pimeässä

Re: Ilmotusta

ViestiKirjoittaja Kuolo » To 18 Marras 2010 21:22

Kysyin tossa pari kolme viikkoa sitten toimitusjohtajalta, että pitäsköhän se vesiputki peitellä ennenkun tulee pakkaset. Äsken se totes ite, että pitäs vissiin se vesiputki peitellä :virne:
Nyt on vaan vissiin pakkokin mennä kauvin kanssa auttamaan kun on maa jäässä. Jännää vaan ton lumen sisältä on kokeilla, että mitä sinne kauhaan oikeen tarttuu. Vähän kun kalassa olis :keijo:
Avatar
Kuolo
Site Admin
 
Viestit: 1321
Liittynyt: To 24 Huhti 2008 22:53

Re: Ilmotusta

ViestiKirjoittaja shaana » Su 21 Marras 2010 23:59

Pascal Lemoix kirjoitti:Kirjataan nyt jotain kevyempääkin. Olin parturissa ja naapurituolissa musta mies New Yorkista kertoi parturilleen, että on käynyt Suomessa jonkun 10-12 kertaa ja käyttää aina samaa parturiliikettä. Oli kovasti hyväntuulinen. Lopuksi parturi tarjosi hänellekin karamellia, josta hän kieltäytyi sanomalla: "No, you are sweeter than that." :virnu:

Nice. :viileä:


Ihana :hymyhali:

Eipä mulla mitään ilmoiteltavaa ole. Joululoma lähenee, joulusta viis, lomasta :woohoo: - lähen Leville joiksikin viikoiksi :hullu:
Aurinko, sinä sanoit kun katselimme kuuta.
Avatar
shaana
Kuivaliha
 
Viestit: 1539
Liittynyt: To 24 Huhti 2008 23:19
Paikkakunta: Hangessa.

Re: Ilmotusta

ViestiKirjoittaja Dnd » Ke 24 Marras 2010 00:53

Kivakiva, laturin hihna katkesi ja sorsassa remmi on vaihettava alta. Ensimmäinen korjaamo sanoi ettei tälle viikolle ainakaan ehi. Huomena kysyn toiselta.
Onko olemassakaan kokonaista totuutta?
Avatar
Dnd
Outo marsilainen kivi
 
Viestit: 1733
Liittynyt: To 01 Touko 2008 04:37
Paikkakunta: Kaukana poissa

Re: Ilmotusta

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Pe 26 Marras 2010 17:49

Ah, viikonloppu. Kerrankin on aikaa levätä...tai sitten ei. Tänään pikkujouluilua, huomenna (ja sunnuntaina) olisi tarkoitus muuttaa Pojan viimeisetkin tavarat mun luo. :hymyhali: Ja viikon päästä olevaan uusintatenttiin pitäisi lukea. No, nyt on onneksi aikaa siemailla rommitotia ja ottaa pienet päiväunet ennen kuin Poika pääsee töistä ja menemme pikkujouluilemaan. :)

Ens vuosi tulee olemaan melkoisen erilainen kuin tämä ja edellinen. Minä jään eläkkeelle ainejärjestön hallitushommista. :O: Mua ei valittu virkaan, johon olisin halunnut ja varavaihtoehtoa ei ollut. Toki edelleen auttelen juhlajärjestelyissä ja tapahtumissa, mutta en ole enää hallituksessa. Samaan aikaan on pettynyt, haikea ja jollain tapaa jopa helpottunut olo. :hullu:
Life is short until it's not
Honestly it's kinda long


Orla Gartland - You aren't special, babe
Avatar
marenkienkeli
labrakärpänen
 
Viestit: 5251
Liittynyt: Pe 02 Touko 2008 20:36

Re: Ilmotusta

ViestiKirjoittaja Dnd » Pe 26 Marras 2010 18:18

Marenki on jo eläkeläinen. Äkkiä se aika vilahtaa. :o:

Toinen, suurempi korjaamo, vaihtoi remmin samantien ja taas matka jatkuu.
Onko olemassakaan kokonaista totuutta?
Avatar
Dnd
Outo marsilainen kivi
 
Viestit: 1733
Liittynyt: To 01 Touko 2008 04:37
Paikkakunta: Kaukana poissa

Re: Ilmotusta

ViestiKirjoittaja skray » La 27 Marras 2010 18:00

On outo tunne, kun ei enää ole ainejärjestön sisäpiirissä, eikä tiedä aina kaikesta kaikkea ja ensimmäisenä niin kuin ennen. Sellanen tunne mulla ainakin oli, kun jäin niistä hommista pois. Mutta sen mukana tuli myös helpotus, kun ei enää ole vastuussa mistään tapahtumista jne. ja saa vain osallistua ja olla mukana jos huvittaa. Hyvin on siis pullat uunissa sulla ainejärjestön kanssa marenki; saat olla mukana kun huvittaa! :)

Meillä oli viime viikonloppuna kavereiden kesken pikkujoulut (oli muuten ehkä parhaat ikinä) ja tänään on sitten työpaikan pikkujoulut. Viime sunnuntaina sanoin, etten juo enää ikinä, mutta tänään on pää jo pyörretty toiseen suuntaan takaisin. Korkki auki vaan ja pilleet pystyyn! :jami:
Onneksi horsma tietää itse oman arvonsa.
Avatar
skray
 
Viestit: 2804
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 16:49
Paikkakunta: Maalla

Re: Ilmotusta

ViestiKirjoittaja @gen.fi » La 27 Marras 2010 23:30

On se kumma kuinka tuo ei ikinä onkin niin lyhyt aika :virne:
Elämä on tie jonka määränpäätä en voi valita, vain suunnan sille.
Avatar
@gen.fi
 
Viestit: 1049
Liittynyt: Su 04 Touko 2008 23:27

Re: Ilmotusta

ViestiKirjoittaja Lumikki75 » Ma 29 Marras 2010 13:36

Erosin kirkosta. Ja ei, tämä ei liity mitenkään viime aikojen homokeskusteluun, vaan totesin viime vuoden verotuspäätöksen saatuani, että kirkollisvero on aivan liian suuri. Mun jumalasuhteeni ei ole muuttunut mihinkään, mutta suhde kirkkoon on nyt siis katkaistu. Yllättävän vähän tuo kirpaisi, vaikka vanha isonen olenkin.
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't.
- Douglas Adams -
Avatar
Lumikki75
 
Viestit: 1022
Liittynyt: Ma 05 Touko 2008 11:49
Paikkakunta: Lahti

Re: Ilmotusta

ViestiKirjoittaja Emilia » Ma 29 Marras 2010 20:33

Eihän siinä oliskaan mitään järkeä, että maksaa ite ja vielä firmankin puolesta (yhteisöverostahan osa menee kirkolle).
Elämän pienistä asioista kaikkein suurin on se,
joka pienuudellaan mullistaa elämämme loppuiäksi.
Avatar
Emilia
 
Viestit: 2931
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 15:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ilmotusta

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ma 29 Marras 2010 20:34

Väsyttää ja nälättää ja janottaa.
Lyyra
Digipahuus
 
Viestit: 8187
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 02:56

Re: Ilmotusta

ViestiKirjoittaja shaana » Ti 30 Marras 2010 01:10

Meni aikasten lujaa viikonloppuna, oli kahden naisen pikkujoulut, läpi yön valvomista, seksimessuja, spontaaneja treffejä, junamatkoja ja mm. painia poken kanssa..
Ja tilille jäi tästä huvista jäljelle kaikki 14 euroa! Rauhallinen joulukuu vissiin tulossa. :virne:
Aurinko, sinä sanoit kun katselimme kuuta.
Avatar
shaana
Kuivaliha
 
Viestit: 1539
Liittynyt: To 24 Huhti 2008 23:19
Paikkakunta: Hangessa.

Re: Ilmotusta

ViestiKirjoittaja Kuolo » Ti 30 Marras 2010 02:27

Muuten jos on menossa aamulla verikokeeseen ja ei saa syödä 12 tuntiin, niin sillon ei kannata valvoa näin pitkään, että pitää mennä nälkäsenä nukkumaan. Hitto saas nähä tuleeko nukkumisesta mitään :friikki:
Avatar
Kuolo
Site Admin
 
Viestit: 1321
Liittynyt: To 24 Huhti 2008 22:53

Re: Ilmotusta

ViestiKirjoittaja puolikarkea » Ti 30 Marras 2010 12:26

Nälkäsenä nukkumaan meno on kyllä inhottavaa. Yritäpä siinä rentoutua ja saada unen päästä kiinni, kun maha kurisee. :hullu:
minulle jää kertomus
joka muistuttaa elämääni
Avatar
puolikarkea
 
Viestit: 1216
Liittynyt: Ti 29 Huhti 2008 16:56

EdellinenSeuraava

Paluu Huuhaa



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa

cron