Ilmotusta

Re: Ilmotusta

ViestiKirjoittaja Kibaya » Ke 29 Elo 2018 21:48

Oltiin mielenosoituksessa muunsukupuolisten oikeuksien puolesta.
Poistuttiin Kampin kauppakeskuksen kautta ja päätettiin että mennään yläosaston kautta, kun on ihan hirvittävän hankala päästä sen bussiterminaalin läpi pyörätuolin kanssa. Oikeesti, jengi tulee vain päälle ja sillä tuolilla pitäisi väistellä, mikä on ihan vaan väärin.
No, siinä hissiä odottaessa mulla osui silmään kyltti, missä lukee: "päästäthän lastenvaunujen kanssa liikkuvan asiakkaan tähän hissiin ensin". Mi-tä?!
Voisko joku enemmän Kampissa asioiva avata tätä mulle, koska nyt toi on vaan mun silmissä ihan järjetöntä kuraa. Mä ymmärrän nuorison kannalta, että ne arviolta hyväjalkaiset teinit voi mennä liukuportaita tai päästää enemmän hissiä tarvitsevan edelleen, mutta on kai niitä muitakin ryhmiä kuin lastenvaunujen kanssa kulkevat? Meidänkin vierestä oli tunkemassa yhdet vaunut, kunnes huomasivat mun tuolin.
Väitän myös ettei kaikki vammat näy ulospäin. Ei kaikki tilanteet näy ulospäin ja miksi, miksi pitää jollain seinäkyltillä pyytää että ne vaunut pääsee ensin? Eikö voi pyytää että jos pystyy, niin voisiko käyttää rullaportaita tai että hissi ei ole leikkipaikka? Kyllähän hissiä voi käyttää monesta syystä.
Haluaisin ymmärtää miksi tämmöinen kyltti on siihen seinään pistetty, enkä itse mitenkään kauheasti siellä päin pyöriskele. Onko siellä niin paljon niitä lastenvaunuja tai muita ihmisiä, jotka eivät anna tilaa?
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Avatar
Kibaya
Hörhökeijotar
 
Viestit: 6667
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 17:19
Paikkakunta: Syövereissä.

Re: Ilmotusta

ViestiKirjoittaja theia » To 30 Elo 2018 07:57

Kibaya kirjoitti:Oltiin mielenosoituksessa muunsukupuolisten oikeuksien puolesta.
Poistuttiin Kampin kauppakeskuksen kautta ja päätettiin että mennään yläosaston kautta, kun on ihan hirvittävän hankala päästä sen bussiterminaalin läpi pyörätuolin kanssa. Oikeesti, jengi tulee vain päälle ja sillä tuolilla pitäisi väistellä, mikä on ihan vaan väärin.
No, siinä hissiä odottaessa mulla osui silmään kyltti, missä lukee: "päästäthän lastenvaunujen kanssa liikkuvan asiakkaan tähän hissiin ensin". Mi-tä?!
Voisko joku enemmän Kampissa asioiva avata tätä mulle, koska nyt toi on vaan mun silmissä ihan järjetöntä kuraa. Mä ymmärrän nuorison kannalta, että ne arviolta hyväjalkaiset teinit voi mennä liukuportaita tai päästää enemmän hissiä tarvitsevan edelleen, mutta on kai niitä muitakin ryhmiä kuin lastenvaunujen kanssa kulkevat? Meidänkin vierestä oli tunkemassa yhdet vaunut, kunnes huomasivat mun tuolin.
Väitän myös ettei kaikki vammat näy ulospäin. Ei kaikki tilanteet näy ulospäin ja miksi, miksi pitää jollain seinäkyltillä pyytää että ne vaunut pääsee ensin? Eikö voi pyytää että jos pystyy, niin voisiko käyttää rullaportaita tai että hissi ei ole leikkipaikka? Kyllähän hissiä voi käyttää monesta syystä.
Haluaisin ymmärtää miksi tämmöinen kyltti on siihen seinään pistetty, enkä itse mitenkään kauheasti siellä päin pyöriskele. Onko siellä niin paljon niitä lastenvaunuja tai muita ihmisiä, jotka eivät anna tilaa?

Mä oon sen kerran käynyt Kampissa rattaiden kanssa, ja monet eri palvelut on eri kerroksissa (ravintolat, lastenhoitohuone) ja hissejä joutuu käyttämään. Ja ne on aina täynnä, niitä joutuu aina odottamaan. Toki mun mielestä olisi parempi muotoilu siihen parempi (=että ei ne oo vaan ne rattaat). Mutta joo, pienet hissit joihin ei mahdu paljon väkeä, ruuhkaa riittää :jaaha:
so weak and powerless.
Avatar
theia
Pahvi
 
Viestit: 3417
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 23:56
Paikkakunta: Sherwood

Re: Ilmotusta

ViestiKirjoittaja L-S » To 30 Elo 2018 09:55

Itse tilanteista en tiedä yhtään, käyn Kampissa pääsääntöisesti vain bussiterminaalissa, mutta tuollaisen kyltin selitys voisi hyvin olla joku sellainen, että joku yksittäinen vaunujen kanssa kulkeva ihminen on kyllästynyt ja tehnyt jollekulle kauppakeskuksen asioista vastaavalle valituksen (tai kirjoittanut vaikka johonkin mielipidepalstalle), jonka jälkeen on sen enempiä ajattelematta laitettu kyltti. :P Koska tuo on sen verran spesifi suositus, niin sille täytyy olla joku melko spesifi selityskin, sellainen, jossa ei ole ajateltu kokonaiskuvaa. Mutta joo, pitäisi tietysti olla joku yleisempi muotoilu, jos joku kyltti on pakko olla.
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
Avatar
L-S
Tohtoripissis
 
Viestit: 3965
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 21:23
Paikkakunta: Kotona

Re: Ilmotusta

ViestiKirjoittaja Kibaya » La 01 Syys 2018 09:39

Mulle tarjottiin eilen mahdollisuutta tehdä dragia itse.
Niin että mitä että.
:tipahdus:
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Avatar
Kibaya
Hörhökeijotar
 
Viestit: 6667
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 17:19
Paikkakunta: Syövereissä.

Re: Ilmotusta

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Ma 03 Syys 2018 12:59

Kibaya kirjoitti:Mulle tarjottiin eilen mahdollisuutta tehdä dragia itse.
Niin että mitä että.
:tipahdus:

Uuu. Sounds good. :superhymy: :sydän: Aiotko tarttua tarjoukseen? :)
Life is short until it's not
Honestly it's kinda long


Orla Gartland - You aren't special, babe
Avatar
marenkienkeli
labrakärpänen
 
Viestit: 5251
Liittynyt: Pe 02 Touko 2008 20:36

Re: Ilmotusta

ViestiKirjoittaja L-S » Ma 03 Syys 2018 13:18

Joo, hieno tarjous Kibsille, olisi varmasti kiinnostavaa! :)
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
Avatar
L-S
Tohtoripissis
 
Viestit: 3965
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 21:23
Paikkakunta: Kotona

Re: Ilmotusta

ViestiKirjoittaja Kibaya » Ti 04 Syys 2018 14:51

marenkienkeli kirjoitti:
Kibaya kirjoitti:Mulle tarjottiin eilen mahdollisuutta tehdä dragia itse.
Niin että mitä että.
:tipahdus:

Uuu. Sounds good. :superhymy: :sydän: Aiotko tarttua tarjoukseen? :)


Nokun emmätiijjä! Kiinnostais ihan hirveesti, mutta sitten pelottaa ihan yhtä paljon.
:keijo:
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Avatar
Kibaya
Hörhökeijotar
 
Viestit: 6667
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 17:19
Paikkakunta: Syövereissä.

Re: Ilmotusta

ViestiKirjoittaja päivänpolttaja » Ke 05 Syys 2018 15:30

Kibaya kirjoitti:
marenkienkeli kirjoitti:
Kibaya kirjoitti:Mulle tarjottiin eilen mahdollisuutta tehdä dragia itse.
Niin että mitä että.
:tipahdus:

Uuu. Sounds good. :superhymy: :sydän: Aiotko tarttua tarjoukseen? :)


Nokun emmätiijjä! Kiinnostais ihan hirveesti, mutta sitten pelottaa ihan yhtä paljon.
:keijo:


Sitä suuremmalla syyllähän siihen kannattaa silloin lähteä. :D
Meillä on kuule kaikilla rajoitteemme. :keijo:
päivänpolttaja
 
Viestit: 1033
Liittynyt: Su 26 Huhti 2009 22:58

Re: Ilmotusta

ViestiKirjoittaja Kibaya » To 20 Syys 2018 15:32

Tänään minua ilahdutti postikortti Krakovasta!
Onneksi ilman makkaraa.

:Keijo:
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Avatar
Kibaya
Hörhökeijotar
 
Viestit: 6667
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 17:19
Paikkakunta: Syövereissä.

Re: Ilmotusta

ViestiKirjoittaja Kibaya » Pe 21 Syys 2018 07:58

Meillä on töissä vastamelukuulokkeet.
Tajusin tänään, että voin istua kuulokkeet korvilla aamulla ja nauttia huminattomuudesta. En kauhean hyvin samaan aikaan myöskään kuule mitä muut ihmiset jauhaa, mikä on vaan plussaa.
Tänään on ollut mäyliaamu ja kaikilla jotenkin kaikki päin persettä.
Ns. "alushousut huonosti"-tilanne.
Mikäs tässä on istua hiljaisuudessa.

:pilvi:
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Avatar
Kibaya
Hörhökeijotar
 
Viestit: 6667
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 17:19
Paikkakunta: Syövereissä.

Re: Ilmotusta

ViestiKirjoittaja päivänpolttaja » Su 23 Syys 2018 13:32

Eilen oli kiky-lauantai puoli yhdeksästä kolmeen, sisälsi luentoja ja ryhmätyöskentelyä. Sen jälkeen ei ollut koko iltana päässä yhtään ajatusta, aivot täydellisesä nollatilassa. Kaipa nyt sitten kilpailukyky parani. :seko:
Meillä on kuule kaikilla rajoitteemme. :keijo:
päivänpolttaja
 
Viestit: 1033
Liittynyt: Su 26 Huhti 2009 22:58

Re: Ilmotusta

ViestiKirjoittaja Kibaya » Su 23 Syys 2018 17:59

päivänpolttaja kirjoitti:
Kibaya kirjoitti:
marenkienkeli kirjoitti:
Kibaya kirjoitti:Mulle tarjottiin eilen mahdollisuutta tehdä dragia itse.
Niin että mitä että.
:tipahdus:

Uuu. Sounds good. :superhymy: :sydän: Aiotko tarttua tarjoukseen? :)


Nokun emmätiijjä! Kiinnostais ihan hirveesti, mutta sitten pelottaa ihan yhtä paljon.
:keijo:


Sitä suuremmalla syyllähän siihen kannattaa silloin lähteä. :D


Nonni. Let's do this shit!
:sekopää:
:tipahdus:
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Avatar
Kibaya
Hörhökeijotar
 
Viestit: 6667
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 17:19
Paikkakunta: Syövereissä.

Re: Ilmotusta

ViestiKirjoittaja Kibaya » Pe 05 Loka 2018 07:48

Kibaya kirjoitti:
päivänpolttaja kirjoitti:
Kibaya kirjoitti:
marenkienkeli kirjoitti:
Kibaya kirjoitti:Mulle tarjottiin eilen mahdollisuutta tehdä dragia itse.
Niin että mitä että.
:tipahdus:

Uuu. Sounds good. :superhymy: :sydän: Aiotko tarttua tarjoukseen? :)


Nokun emmätiijjä! Kiinnostais ihan hirveesti, mutta sitten pelottaa ihan yhtä paljon.
:keijo:


Sitä suuremmalla syyllähän siihen kannattaa silloin lähteä. :D


Nonni. Let's do this shit!
:sekopää:
:tipahdus:


Eilen eka tapaaminen. Onhan tää ihan hullua että viidessä viikossa repii itselleen kasaan hahmon, luo siihen alustavan konseptin ja sitten esiintyy! Mutta silti samalla se tuntuu NIIN hyvältä! Nimi on ehkä se vaikein osuus tässä mun hommassa, koska esiintymiskokemustahan mulla on ja konseptikin voi olla ihan vajaa kurssin jälkeen. Meillä on huikean oloinen ryhmä, missä on eri taustaisia ihmisiä ja millään en malttaisi odottaa mitä muut saa aikaan myös! Huh!
Ihanaa se kuitenkin on :hymyhali:
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Avatar
Kibaya
Hörhökeijotar
 
Viestit: 6667
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 17:19
Paikkakunta: Syövereissä.

Re: Ilmotusta

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Pe 05 Loka 2018 12:41

Kibs, oon niin ylpeä susta! :sydän: :hymyhali:
Life is short until it's not
Honestly it's kinda long


Orla Gartland - You aren't special, babe
Avatar
marenkienkeli
labrakärpänen
 
Viestit: 5251
Liittynyt: Pe 02 Touko 2008 20:36

Re: Ilmotusta

ViestiKirjoittaja L-S » Pe 05 Loka 2018 14:14

Hienoa Kibs! :D Hyvä, että olet löytänyt taas jotain, missä hyödyntää kykyjäsi esiintyjänä.
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
Avatar
L-S
Tohtoripissis
 
Viestit: 3965
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 21:23
Paikkakunta: Kotona

Re: Ilmotusta

ViestiKirjoittaja Kibaya » To 18 Loka 2018 21:22

Treenattiin tänään ekaa kertaa.
Olin ekaa kertaa tänään lavalla, katsottavana, stimulaattorin laiton jälkeen.
Ihan hullua.
Silti samalla ihan mieletöntä.

Huhhuh!
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Avatar
Kibaya
Hörhökeijotar
 
Viestit: 6667
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 17:19
Paikkakunta: Syövereissä.

Re: Ilmotusta

ViestiKirjoittaja Pascal Lemoix » Ti 23 Loka 2018 18:20

Nyt alkaa kyllä selvästi huomata pimeyden aamuin illoin, varsinkin, kun on vielä sateista.

Syysloma meni vähän huoltotauoksi ja nyt on sitten aika monta asiaa taas ennen... joulua? ...itsenäisyyspäivää?

Sellainen välityhjyys, vaikka päivät olisivatkin täysiä.
"Tunne ei koskaan valehtele."
-Jorma Uotinen
Avatar
Pascal Lemoix
 
Viestit: 5211
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 00:54
Paikkakunta: L, Espoo

Re: Ilmotusta

ViestiKirjoittaja Pascal Lemoix » Ma 05 Marras 2018 20:01

Hassua oli serkun synttäreillä keskustella nuoremman polven sukulaisten kanssa, jotka ovat mua sellaisen 10-15 vuotta nuorempia. Jotenkin se heidän intonsa musiikkiin, tuleviin keikkoihin, uravalintoihin... missä vaiheessa se jäi itsellä taakse? :hämillään:

Oma suhtautuminen työpikkujouluihinkin on silleen, että ei varmaan tuu mentyä. Nykyään, kun en käytännössä käytä alkoholia, niin mitäpä mä siellä. Tai jos lähtisin käyttämään, niin käyttäisin sellaisen hyvin mietityn 1-3 annosta, mikä ei aina nouse edes päähän millään näkyvällä tavalla.

Noissa alussa mainituissa juhlissakin join alkumaljan, yhden kaljan ja shotin vodkaa. Ja viina olisi ollut ilmaista! Muutamat sukulaiset, joiden bilepuolta en tunne juuri lainkaan, kun lähinnä häissä ja hautajaisissa nähdään, olivat koko lailla juubassa. Siinäkin oli jotakin hämmästyttävää, vaikka nyt mitään ihmeempää ei sattunutkaan.

Olen nyt jonkinlaisessa välipolvessa, joka ei voi enää käyttää alkoholia kuin nuoret ihmiset enkä vielä siten, kuin viidenkympin villitystä potevat ihmiset.
"Tunne ei koskaan valehtele."
-Jorma Uotinen
Avatar
Pascal Lemoix
 
Viestit: 5211
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 00:54
Paikkakunta: L, Espoo

Re: Ilmotusta

ViestiKirjoittaja Kibaya » Ma 12 Marras 2018 18:37

Huhhuh mikä viikonloppu.
Perjantaina olin töistä lähtiessä ihan poicci ja mietin että miten hitossa mä jaksan edes hengittää, mutta sitten kävin entisen työkaverin kanssa lounaassa Redissä sekoilemassa ja se oli oikein miellyttävää. Illaksi oli suunniteltu dragia ja mulla oli siellä slotti.
Vedin sitten klubin jälkeen toteutettavalla open stagella sit down komediaa (se erilainen stand up!). Ja se oli ihan mieletöntä :tulipää: :ahihi:. En montaa juttua kertonut, mutta kaikki mitä kerroin otettiin vastaan tosi hyvin (no hei, Kela-juttuja :virne: ). Pääsin myös kokemaan heti ekalla kertaa kun urpå huutelija häiriköi, mutta sain hänet hiljennettyä ja heitettyä pois. Onneksi meillä on niin hyvät tuottajat, että kun pyysin tätä huutelijaheeboa poistumaan, oli tuottaja saattamassa häntä pois :virne:.

Lauantaina oli aika hiljaista lapsia vahtiessa jäähallissa ja peli-illassa katsoessa kun kaverit pelaa erilaisia videopelejä :keijo: Lautapeleihin siirtyessä olin jo melkein hereillä ja sitten taas oli ihan mielettömän ihanaa nukahtaa kun jengi pelasi isoa strategiapeliä niin että sen kuva heijastettiin tykillä seinälle. Mun rooli olla avaruusaluksen lemmikki (makasin ilmapatjalla seuraamassa peliä) :keijotäpinä:

Sunnuntaina oli isänpäivälounas "perheelle". Omat sisarukset, niiden puolisot ja heidän kaikki lapset. 22 ihmistä. 22!!!! :epäilevä: :läps: APUA!!!
Se oli kuin joku leiri mihin tömähti ja aivan hirveä sähellys koko ajan. Lapset huusi ja tappeli ja aaargh! Meidän 22 ihmisen lisäksi paikalla oli 3, jotka ei ole sinänsä sukua, mutta olivat kuitenkin ihan syystä paikalla, mutta ei tuon oman 22 ihmisen jälkeen joku 3 ihmistä tunnu missään.
Mietin siinä, että jos itellä olisi ollut joku puoliso/kumppani/tyyppi mukana, niin tossa ois saanut aikamoisen sätkyn.
En halua kokea ihan heti uudestaan.

En varmaan olisi jaksanut tuota kaikkea ilman sitä perjantai-illan dragia :sydän:
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Avatar
Kibaya
Hörhökeijotar
 
Viestit: 6667
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 17:19
Paikkakunta: Syövereissä.

Re: Ilmotusta

ViestiKirjoittaja L-S » La 17 Marras 2018 15:13

Matkailu avartaa, sanovat, vaikka Twitterin mukaan sitä ei saisikaan enää sanoa, koska lentäminen on pahasta. (Viittaan Nyt-liitteessä olleeseen kolumniin, josta on näköjään ollut joku Twitter-väittely ja hirveät haukut kirjoittajalle).

Olin kuitenkin työmatkalla, kaukana, ja työosuuden jälkeen tapasin kaveria. Tunnen syyllisyyttä lentämisestä, kyllä. Mutta toisaalta tässä työssä ajoittaisia konferenssimatkoja kuitenkin vaaditaan. Ehkä lähemmäskin matkustaminen riittäisi, mutta kokemukseni mukaan tällä tutkimuksella muita kiinnostuneita löytää paremmin kauempaa. Ja vaikea kuvailla sitä tunnetta mikä on, kun on kuukausikaupalla istunut itsekseen koneen ääressä vääntämässä jotain tekstejä, ja on usein tuntunut siltä, että ketään ei kiinnosta mitä mä teen, ja sitten onkin paikassa, jossa on muitakin samoista asioista kiinnostuneita, ja jotkut ovat jopa kiinnostuneita juuri minun jutuistani.

Kaverin tapaaminen oli myös tarpeen. Miten tarpeellista onkaan olla sellaisen ihmisen seurassa, jonka on tuntenut 20 vuotta, ja yhteys on säilynyt välimatkasta huolimatta. Tapasin myös hänen äitiään, hänetkin olen tavannut ensimmäistä kertaa vuonna 2001, mutta nyt en ollut nähnyt häntä yhdeksään vuoteen. Hän toivotti tervetulleeksi kotiinsa kuin oman tyttärensä. Tiedän olevani etuoikeutettu ja onnekas, että minulla on tällaisia ihmisiä elämässäni ja mahdollisuus tavata heitä joskus. Yritän muistaa sen, kun kotona ja arjessa joskus tunnen itseni yksinäiseksi, silloin kun olen viettänyt liian monta viikonloppua putkeen näkemättä oikein ketään.
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
Avatar
L-S
Tohtoripissis
 
Viestit: 3965
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 21:23
Paikkakunta: Kotona

Re: Ilmotusta

ViestiKirjoittaja Pascal Lemoix » Ma 19 Marras 2018 20:11

Ei se nyt mun mielestä ihan niinkään pidä olla, että jokaisesta lentomatkasta ja muovipussin ostosta ja turhasta sähkönkulutuksesta ja epäreilun kaakaon ostosta ja ylimääräisestä vessanvedosta, kun ei kakka tullutkaan, tarvitse sirotella tuhkaa ylleen kuin islantilaisessa tulivuorenpurkauksessa.

Ajattelen luontoa, ennen kuin tulostan, mutta jonkin verran on maailmassa tulostettavakin. Muuten menee nurin printterifirmat ja aikanaan loppuu kaikki ammatit, paitsi haudankaivajan ammatti.
"Tunne ei koskaan valehtele."
-Jorma Uotinen
Avatar
Pascal Lemoix
 
Viestit: 5211
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 00:54
Paikkakunta: L, Espoo

Re: Ilmotusta

ViestiKirjoittaja L-S » Ma 19 Marras 2018 20:47

En mäkään haluaisi ajatella niin, että tuhkaa pitäisi sirotella ylleen, mutta yllättävän moni tuntuu sitä nyt vaativan. Toki tämä vaikutelma tulee mulle lähinnä Twitteristä ja olen myös jonkinlaisessa Twitter-kuplassa, koska seuraan vain rajattua joukkoa ihmisiä muiden kuin heidän yhteiskunnallisten mielipiteidensä vuoksi, ja nämä mielipiteet tulevat sitten sivutuotteina. :P Vaikka haluan ajatella ilmastoa ja kaikkea mahdollista ja kantaa vastuuta ja tarvittaessa syyllistyäkin, välillä myös väsyttää keskustelukulttuuri, jossa milloin kenenkin pitäisi myöntää syyllisyytensä johonkin ja lopettaa lähes kaikki (kärjistäen).
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
Avatar
L-S
Tohtoripissis
 
Viestit: 3965
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 21:23
Paikkakunta: Kotona

Re: Ilmotusta

ViestiKirjoittaja Kibaya » Ti 20 Marras 2018 09:36

Mun mielestä näkökulma-teksti Ylen sivuilla on aika neutraalisti siitä, miten yksilötasoiset ratkaisut on suomalaistenkin kohdalla iso tekijä.
Toisaalla on verrattu pitkien lentomatkojen tekemistä lihansyöntiin ja esimerkiksi lentomatka Bangkokiin vastaa lihansyöntiä kahdeksalta vuodelta. Ettei ne pitkät lentomatkat siinä mielessä ongelmattomia ole. Toki, kuten moneen kertaan eri paikoissa on todettu, niin lentämiseen kannustetaan ja lentämisestä on tehty helpompaa halpalentoyhtiöiden myötä ja lentämistä ei sinänsä pidetä enää mitenkään erikoisena tai luksuksena. Sitä myöden lentäminen lisääntyy, jolloin päästötkin lisääntyy.

Enkä mä tiedä onko se nyt niin huono asia, että meitä herätellään ja havahdutetaan syyllistämällä. Mitä se kertoo sitten siitä että syyllistyy ja se aiheuttaa vastareaktion? Siitä, että asia on tärkeä, vai siitä että omaa toimintaa on vaikea havainnoida?

Vaikkei ilmastonmuutosta voi pysäyttää, niin sitä voidaan hidastaa.
Ihan joka ikinen voi tehdä osansa, vaikka se tuntuu mahdottomalta ja vaikealta. Toiselle se on lentämisen vähentämistä, toiselle pienten kulutustottumusten tutkimista ja toisille sitten jotain muuta. Yksi ihminen ei voi tehdä kaikkea, eikä pidäkään, mutta välinpitämättömyyteen meillä ei ole varaa kenelläkään.

Itse pyrin välttämään näihin liittyviä some-soppia, koska sielä on aina se joku, jolla menee argumentointi syyttelyksi ja osoitteluksi, vaikka keskustelu muutoin olisi rauhallista ja asiallista. Tästä syystä lopetin mm. twitterin, koska se vihainen kupla rupesi olemaan liikaa.

Mun mielestä ilmastonmuutos ja kulutustottumusjutut on kanssa siitä kiinni, että mistä informaatio on peräisin. Osa tietellisistä tutkimuksistakin on tehty niin, että kysymyksenasettelu on jo itsessään tosi kummallinen.

Ja sitten oon sitä mieltä myös, että joskus (ei neljä kertaa vuodessa) voi olla tarpeellista pakata se reppu ja lentää heevettiin kotinurkilta, mutta tällöinkin niitä omia lentohiiliään voi kompensoida muilla valinnoilla ennen ja jälkeen.
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Avatar
Kibaya
Hörhökeijotar
 
Viestit: 6667
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 17:19
Paikkakunta: Syövereissä.

Re: Ilmotusta

ViestiKirjoittaja L-S » Ti 20 Marras 2018 10:47

Mä olen kyllä hyvin tietoinen kaikista noista vertailuista, joiden mukaan lentäminen on huomattavasti vahingollisempaa kuin lihansyönti tai autolla ajo. En varsinaisesti kaipaa siitä enää lisävalistusta. Siksi tunnenkin syyllisyyttä, enkä ole ollut sitä tässä kieltämässä.

Ja uskon kyllä, että yksilön valinnoilla on merkitystä. Esimerkiksi lihansyöntiä olen tässä pyrkinyt vähentämäänkin. Silti tunnen voimattomuutta, kun tuntuu, että joku mun lihansyönnin vähentäminen ei auta paljoa mitään, varsinkin jos haluan vielä joskus poistua Suomesta. Maksoin lennosta jopa jonkun päästökompensaatiomaksun, mutta sekin oli sen verran pieni, että tiedä sitten onko siitä juuri hyötyä. Tuntuu, että nykymaailman pitäisi olla radikaalisti erilainen, jotta voitaisiin tehdä riittäviä muutoksia. Kaikki tämä ei mun kohdalla toki tarkoita sitä, että päättäisin, että ei tässä mitään kannata tehdä.

(Twitter-)keskustelukulttuurissa sellainen toisten yläpuolelle asettuminen ja toisten tilanteiden ymmärtämättömyys yhdistettynä sormella osoitteluun on se, mikä mua ärsyttää niin tässä kuin monissa muissakin asioissa. Ja ihmisten suora ja avoin haukkuminen ja nimittely, mitä ilmeni esim. mainitsemassani Nyt-liitteen kolumnin tapauksessa, jossa kuitenkin kirjoittaja pyrki tarkastelemaan omaa toimintaansa.

Lisäys: En kuitenkaan myöskään haluaisi uskoa siihen, että syyllistäminen, syyllistyminen ja syyllisyydentunne itsessään olisivat lopulta kauhean hyödyllisiä tai rakentavia. Jossain määrin ehkä, mutta lopulta ne tuottavat vain pahaa oloa sen sijaan että edistäisivät ratkaisujen etsimistä.
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
Avatar
L-S
Tohtoripissis
 
Viestit: 3965
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 21:23
Paikkakunta: Kotona

Re: Ilmotusta

ViestiKirjoittaja Pascal Lemoix » To 22 Marras 2018 19:47

Omassa ajatusmaailmassani koitan vältellä sellaista, jossa käsketään lopettaa tarpeeton, koska se johtaa aina samaan ketjuun, jossa paljon mikään ei ole tarpeellista ja maailmankuva ajautuu johonkin linkolalaiseen asketismiin, jossa ihminen lähtökohtaisesti toivoo kaikkien muiden kuin itsensä kuolemaa.

Tavallaan kysymys riippuu siitä, paljonko ihminen sallii itselleen "ympäristörikkeitä". Montako kiloa juustoa voi vuodessa syödä hyvällä omallatunnolla?
"Tunne ei koskaan valehtele."
-Jorma Uotinen
Avatar
Pascal Lemoix
 
Viestit: 5211
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 00:54
Paikkakunta: L, Espoo

EdellinenSeuraava

Paluu Huuhaa



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa

cron