Ilmotusta

Re: Ilmotusta

ViestiKirjoittaja Kuolo » Ti 16 Marras 2010 06:50

Lyyra kirjoitti:Jos ei puhelinmyyjien soitot kiinnosta, hommatkaa se Robinson älkääkä kitiskö.

Tää on miun mielestä kohtuutonta. Pitäs maksaa siitä, ettei palkatut häiriköt soita. Mut ei se silti oo mikään syy olla epäkohtelias.

Ite oon pyrkiny kuuntelemaan asian jos on aikaa niin tehdä ja sit todennu, että ei kiitos ja hyvää päivän jatkoa. Yleensä se toimii ihan vallan mainiosti. Jää parempi mieli sille soittajallekin jos on kuunnelu mitä niillä on asiaa, eikä tuominnu samantien, vaikka ikinä en oo mitään ostanukaan. Joitain semmosia kyllä on, jooka pitää keskeyttää kun ne lukee jotain kolmen minuutin myyntipuhetta paperilta ja onpa kerran sattunu semmonenkin, joka jatko puhumista vaan kun robotti. Sillon painoin punasta nappia.

Se on kyl kaikista pahin jos on vapaapäivä ja puhelimyyjä onnistuu herättämään :epäilevä: Sillon on vähän hankala koittaa olla kohtelias :friikki:
Avatar
Kuolo
Site Admin
 
Viestit: 1321
Liittynyt: To 24 Huhti 2008 22:53

Re: Ilmotusta

ViestiKirjoittaja Emilia » Ti 16 Marras 2010 07:39

Kuolo kirjoitti:
Lyyra kirjoitti:Jos ei puhelinmyyjien soitot kiinnosta, hommatkaa se Robinson älkääkä kitiskö.

Tää on miun mielestä kohtuutonta. Pitäs maksaa siitä, ettei palkatut häiriköt soita. Mut ei se silti oo mikään syy olla epäkohtelias.

Tää niin totta. Kyllä pitäisi olla mahdollista saada estettyä nuo soitot ihan ilmaiseksikin.

Puhelin on mulle henkilökohtainen asia, numerokin on salainen enkä jakele sitä kaikenmaailman kilpailuihin.
Harvemmin vastaan ollenkaan numeroihin, joita en tunnista. Tärkeällä asialla olevat jättävät yleensä
vastaajaan viestin tai laittavat tekstiviviestin perään. En vaan tykkää ihmisistä niin paljon, että haluaisin
vieraiden kanssa jutella lehtitilauksista tms. Ovatpa joskus koittaneet jotain miesten boksereitakin mulle
myydä. Sille tytölle joutui lopuksi sanomaan aika tylysti ei ja hei, kun ei millään halunnut tajuta, etten halua.

Muta kohtelias olen aina, jos satun vastaamaan. Mitä iloa siitä mulle edes olisi, jos kiroaisin ja löisin luuria korvaan? :hämillään:
En ole sellainen muutenkaan, miksi olisin sitä puhelimessakaan.
Elämän pienistä asioista kaikkein suurin on se,
joka pienuudellaan mullistaa elämämme loppuiäksi.
Avatar
Emilia
 
Viestit: 2931
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 15:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ilmotusta

ViestiKirjoittaja Shay » Ti 16 Marras 2010 07:41

Ei mulla mielestäni oo mitään tarvetta olla kohtelias niille. Yleensä jätän vastaamatta kokonaan
tuntemattomiin numeroihin ja usein ne soittaakin, kun olen töisä, jolloin en pysty vastaamaan.

On tästä puhuttu ennenkin. :jaaha: Mun mielestä ei ole kohtuutonta laskea luuria, jos soittajalla
ei ole minulle asiaa. En halua tilata lehtiä enkä vaihtaa liittymää enkä jaksa selittää kenellekkään
tuntemattomalle keijolle, ettei mua kiinnosta. Jos Erkki-Maija luurin toisessa päässä saa traumoja
siitä, että lyön sille luurin korvaan kannattaisi ehkä vaihtaa työpaikkaa...

Ja joo, asiakaspalvelijana työskentelevien tulee kestää normaalia enemmän paskaa, siksi en
ite ole semmoiseen työhön ikinä päätynyt, sillä sanon suoraan takaisin, enkä osaa olla kovin
kohtelias, jos mulle joku avautuu tjsp...
Lift me up above this, the broken, the empty. Lift me up and help me to fly away!
Avatar
Shay
Hukkasusi
 
Viestit: 3056
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 20:32
Paikkakunta: Pään sisällä pimeässä

Re: Ilmotusta

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ti 16 Marras 2010 08:43

Robinsonista itsestään ei muuten tarvi maksaa yhtään mitään. Sen puhelun soittaminen maksaa, mutta niin maksaa moni muukin puhelu. Jos se tosiaan on muutamasta pennistä kiinni, niin kukin pitäköön penninsä. Tuo on vaan on jotenkin todella ala-arvoista kun mennään tuntemattomien ihmisten kanssa henkilökohtaisuuksiin sellaisen asian takia, jonka voi varsin vähällä vaivalla estääkin. Mun mielestä 1-2e kolmen vuoden puhelinmyyjättömyydestä on aika pieni hinta.

Shay: :isosilmä: Et koe tarvetta hyville tavoille? Et osaa olla kohtelias? Luolamiehetkö sut on kasvattaneet?
Kuten itsekin sanoit, asiakaspalvelijat kohtaa paljon paskaa. Ja kaikilla ei muuten ole edes mahdollisuutta vaihtaa työpaikkaansa. Eikö se nyt olis kaikille vähän kivempi, jos heidänkin työnsä tehtäis välillä vähän helpommaksi?
Lyyra
Digipahuus
 
Viestit: 8187
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 02:56

Re: Ilmotusta

ViestiKirjoittaja Galileo » Ti 16 Marras 2010 10:01

Purple kirjoitti:Ittepä on työnsä valinnut on vähän huono syy. Vai saako samalla syyllä olla epäkohtelias kaikille asiakaspalvelijoille, kun ittehän ne on työnsä valinneet?

Ei kai se mikään asiakaspalvelija ole, joka ihmisille soittelee. Myyjä. Tai oikeamminkin joku markkinoija.

Hiukan asiaa sivuten: mulla on puhelinmyyntikielto. Olen kyllä aika kohtelias yleensä muutenkin puhelimessa, mutta pari päivää tässä sitten meinasin hermostua. Vakuutusyhtiöstä soittivat ja halusivat että tulen konttorille "vakuutusten tarkastukseen". Lehtikaupittelijat sentään tekee kaupat puhelimessa. Suhteettoman härskiä, että mun pitäisi oikein paikan päälle lyllertää, että mulle voidaan vakuutuksia myydä. Yrittävät naamioida tuon vielä minun hyväkseni tapahtuvaksi palveluksi, mutta kyllä vakuutuksen myynti on myyntiä siinä kuin muutkin. Pitäisi kuulua markkinointikiellon piiriin nuokin.
Rock out, rock out, with your cock out.
Impress your lady friends,
Rock out, rock out, rock out,
'Til your life is at an end.
Avatar
Galileo
 
Viestit: 1326
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 10:52

Re: Ilmotusta

ViestiKirjoittaja theia » Ti 16 Marras 2010 10:21

Shay kirjoitti:Ja joo, asiakaspalvelijana työskentelevien tulee kestää normaalia enemmän paskaa, siksi en
ite ole semmoiseen työhön ikinä päätynyt, sillä sanon suoraan takaisin, enkä osaa olla kovin
kohtelias, jos mulle joku avautuu tjsp...
Ilmeisesti joo pitää kestää enemmän paskaa, kun on ihmisiä, jotka noin ajattelevat. Että asiakaspalvelutilanteessa voi käyttäytyä miten tahtoo, ne on valinneet tuon työn, kyllä ne entuudestaan tiesi mitä on tulossa, voin olla tuolle törkeä.

Jjjjjust.
so weak and powerless.
Avatar
theia
Pahvi
 
Viestit: 3417
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 23:56
Paikkakunta: Sherwood

Re: Ilmotusta

ViestiKirjoittaja heartless » Ti 16 Marras 2010 12:16

Galileo kirjoitti:Yrittävät naamioida tuon vielä minun hyväkseni tapahtuvaksi palveluksi, mutta kyllä vakuutuksen myynti on myyntiä siinä kuin muutkin. Pitäisi kuulua markkinointikiellon piiriin nuokin.


Oon tehnyt tuollaista työtä joskus ja kyllä nuokin puhelut periaatteessa kuuluvat markkinointikiellon piiriin.. Tuossa tiedot on varmaan saatu suoraan vakuutusyhtiöltä eikä siitä ole listalta ole poistettu kiellon piiriin kuuluvia tietoja, ilmeisesti oletuksena on että kun olet jo firman asiakas niin silloin mainostaminen on ok. Puhelun soittajalla ei kuitenkaan ole mitään kytköksiä vakuutusyhtiöön ja mikäli nyt soitto sattuu tulemaan niin riittää kyllä, kun ilmoittaa markkinointikiellon olemassaolosta eikä halua vastaisuudessa sen tyyppisiä puheluita ottaa vastaan, tieto markkinointikiellosta menee sittten suoraan soitot hoitavan yrityksen rekisteriin.

Lyyra kirjoitti:Robinsonista itsestään ei muuten tarvi maksaa yhtään mitään. Sen puhelun soittaminen maksaa, mutta niin maksaa moni muukin puhelu. Jos se tosiaan on muutamasta pennistä kiinni, niin kukin pitäköön penninsä. Tuo on vaan on jotenkin todella ala-arvoista kun mennään tuntemattomien ihmisten kanssa henkilökohtaisuuksiin sellaisen asian takia, jonka voi varsin vähällä vaivalla estääkin. Mun mielestä 1-2e kolmen vuoden puhelinmyyjättömyydestä on aika pieni hinta.


Aamen! Itsellä on Robinson, siitä huolimatta muutama puhelu on tullut jolloin olen kohtaliaasti ilmoittanut, että kielto on voimassa ja niin minä kuin minulle soittanut ihminen olemme voineet jatkaa päivää ilman ylimääräistä mielipahaa. Käytöstavat kunniaan, niin kasvotusten kuin puhelimessa. :)
Doors are for people with no imagination.
(Skulduggery Pleasant)
heartless
 
Viestit: 490
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 15:59

Re: Ilmotusta

ViestiKirjoittaja Emeritus » Ti 16 Marras 2010 12:37

Epäkohteliaista asiakapalvelijoista: viime viikonloppuna laskivat mäkkärin osakkeet.
Olin tulossa Airnournen keikalta, kello jotain 00:25. Juna lähtemässä vasta parinkymmenen minuutin päästä joten poikkesin Sokoksen mäkkäriin. Yöajan myynti jo päällä, oletuksena myyvät sen rajatun listan ateriat jättijuomalla ja ranskalaisilla. Ei ole koskaan ne jättimätöt houkuttaneet joten aattelin että kaipa ne myyvät normaalin ateriankin kun kiltisti pyytää. Mitä vielä...
Myyjä ykskantaan totesi että "nyt on yömenu, ei mitenkään onnistu". Kysyin että oikeestiko, täysin mahdotontako. Myyjä samaan nuivaan sävyyn vahvisti ettei vaan mitenkään onnistu. Totesin että "jaa" ja kävelin ulos. Ostin purilaisen sitten lähisnagarilta.

Siitä en tiedä miten kiveen kirjoitettut käytäntö tuo yöaikainen jättiaterioiden myynti sitten on, mutta muistan monasti aikaisemmin saaneeni ihan ongelmitta tilattua yöaikaankin normiateriankin kun olen vaan kysynyt. Vai meneekö niillä nykyään myyntipäätteistä lukkoon kaikki muu paitsi se kalliimpi yösetti... :jaaha: Isompia katteitahan ne niillä isommilla ranskalaisilla ja juomalla (=isommalla aterian hinnalla) repii. Se mitään hyväntekeväisyyttä ole.
Niin ja vaikka olisikin olevinaan myynnissä vain ne isot ateriat, luulisi kuitenkin olevan parempi noin erikseen kysyttäessä pikkaisen joustaa ja myydä se normisetti sen sijaan että noin tökerösti karkotetaan maksava asiakas. Kuinkahan moni edes kyselee noita normiateroita yöllä, veikkaisin että aika harva? Tuskin olisi firmaa kaatanut...
Tottakai sillä myyjällä saattoi olla vaan huono yö tai jotain, mutta eipä ollut juuri palveluasennetta hällä. Ei mitään "valitettavasti ei ole tähän aikaan listalla" tai "saisiko olla sen sijaan jotain muuta". Nuivasti vaan "ei nyt mitenkään onnistu". :friikkipeukku:

Pistin palautetta. :norsu:
"Kun on kerran nuoruudenlähteestä maistanut, ei enää tyydy vesijohtoveteen, johon on sekoitettu juustonjuoksutinta ja laksatiivia."
-Markus Kajo
Avatar
Emeritus
 
Viestit: 1164
Liittynyt: To 08 Touko 2008 15:08

Re: Ilmotusta

ViestiKirjoittaja Yabba » Ti 16 Marras 2010 12:59

Se on aina hienoa kuulla toisten (työtä koskaan tekemättömien) kommentteja puhelinmyynnistä.

Puhelinmyynti on yleensä proviisiopohjaista (nykyään on vissiin jokin pohjapalkka, mutta sekään ei mikään huima) ja varsinkin aloittelevalla myyjällä joka ikinen kauppa on tärkeä (kun kuukausiansiot on aina alle 600). Lisäksi kaikki lehdet ja tilausjaksot on pisteytetty eriarvoilla, mitä enemmän pisteitä, sitä enemmän proviikkaa, jos ei pisteitä, ei palkkaa. Ja kuten jo täällä on sanottu työ on yleensä se ainoa ja viimeinen vaihtoehto tekijälleen (itse tein sitä lukion jälkeen puoli vuotta, oli pakko). Minun vikahan se tietysti oli etten minä saanut opiskelupaikkaa heti lukion jälkeen, enkä myöskään mennyt armeijaan.

Se on asiakaspalvelutyötä, jopa suuremmassa merkityksessä kuin esimerkiksi kaupan kassa tai kodinkonemyyjä, noissa töissä kauppa on kuitenkin aina lähes varma ja asiakkaalla on jo kiinnostusta asian pohjalta. Puhelinmyynnissä lähetään aina nollatasosta ja koko kauppa riippuu siitä, kykeneekö myyjä vakuuttamaan asiakkaan ja saamaan aikaiseksi kaupan => tarvii vitusti kärsivällisyyttä, karismaa ja sitä kuuluisaa asiakaspalveluhenkeä. Ja ennen kaikkea, AINA täytyy olla "iloinen", oli kuinka paska fiilis tai olo tai muuta AINA täytyy olla iloinen puhelimessa, vaikka olisi haukuttu miten.

Työvuoro kestää n. 7 tuntia, siihen kuuluu 2-4 5 minuutin kahvi(tupakka)taukoa (riippuen vuoropääliköstä) ja puolen tunnin lounastauko, koko muu aika käytetään siihen että soitetaan mahdollisille asiakkaille, n 50-100 puhelua päivässä, numeroita ei saa hypätä yli, eikä asiakkaita saa jättää tavoittamattomiksi (aina täytyy saada yhteys, potenttiaalinen ostaja). Asiakas on myös aina oikeassa ja palaute on otettava vastaan, puhelinta ei saa lyödä asiakkaan korvaan. Suomeksi, jos sinä olet jo saanut 30 edelliselta asiakkaalta kaiken paskan niskaan ja sinua on haukuttu kaikilla mahdollisilla nimityksillä, sinä joudut kuuntelemaan kaiken myös siltä 31 asiakkaalta - ja olemaan AINA iloinen.

Asiakastiedot tulee LEHTITALOILTA (puhelinluettelon käyttö on kielletty) tulleita soittolistoja. Nämä perustuvat lehtien omiin asiakasrekisteritietoihin ja luodaan yleensä postin mukana tai lehtien välissä tulleiden mainosten pohjalta. Toisen lehtitalon tuotteita ei saa myydä tämän lehtitalon asiakkaalle (tosin ainakaan minun aikana ei katsottu pahana jos asiakas joka halusi Katson sijaan Seiskan sen myös sai, mutta pääsääntöisesti tämä on kiellettyä). Lisäksi asiakastietoja voi saada ns. "kultalistana", joka perustuu joko firman omaan ostorekisteriin (oikeasti aika paskalistaa välillä) tai johonkin ohittamattomaan tarjoukseen. Minun aikanani "kultalista" oli Kotivinkin 20 vuoden kesto, jonka asiakastiedot perustuivat asuntomessuilla järjestettyyn arvontaan (tähän porukkaan kun upposi myös Kodin kuvalehti, Avotakka etc).

Eli yksinkertaisin keino päästä puhelinmyyjistä eroon, on kieltää se tietojen luovutus aina eikä osallistuta mihinkään kilpailuihin. Lisäksi jos kuulut johonkin "tutkimusbarometriin" tai "kyselysivustoon" voit olla satavarma että tietosi ovat siirtyneet myös alusvaate, plustv, operaattori etc. kauppiaille ja jokainen tutkimus jonka täytät, tiivistää myös sinun markkinaprofiiliasi, eli lopulta tietosi kertovat tarkasti sen, mitkä ovat sinun kulutustottumuksesi ja mitä sinä 90% todennäköisyydellä ostat kauppiaalta.
Minä lähden Pohjois-Karjalaan / vaihdan farkut verkkarihousuun
kotiseudulle Pohjois-Karjalaan / juon kaljaa auringon nousuun"
Avatar
Yabba
 
Viestit: 2090
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 21:31
Paikkakunta: Karhunpäässä

Re: Ilmotusta

ViestiKirjoittaja Galileo » Ti 16 Marras 2010 13:23

Yabba kirjoitti:Se on asiakaspalvelutyötä, jopa suuremmassa merkityksessä kuin esimerkiksi kaupan kassa tai kodinkonemyyjä, noissa töissä kauppa on kuitenkin aina lähes varma ja asiakkaalla on jo kiinnostusta asian pohjalta. Puhelinmyynnissä lähetään aina nollatasosta ja koko kauppa riippuu siitä, kykeneekö myyjä vakuuttamaan asiakkaan ja saamaan aikaiseksi kaupan => tarvii vitusti kärsivällisyyttä, karismaa ja sitä kuuluisaa asiakaspalveluhenkeä.

Kuluttaja ei ole automaattisesti asiakas. Se, että istun himassa kalsareissa ja minulle yritetään puhelimen välityksellä myydä lehteä/kalsariklubin jäsenyyttä/henkivakuutusta, ei ole asiakaspalvelutilanne.

Itsensä saa yleensä helpommin pois rikosrekisteristä kuin asiakasrekistereistä. :virne:
Rock out, rock out, with your cock out.
Impress your lady friends,
Rock out, rock out, rock out,
'Til your life is at an end.
Avatar
Galileo
 
Viestit: 1326
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 10:52

Re: Ilmotusta

ViestiKirjoittaja Lumikki75 » Ti 16 Marras 2010 13:45

Mä olin ennen aina kohtelias puhelinmyyjille. Kieltäydyin nätisti, joskus jopa kysyttäessä selittelin miksi kieltäydyn ja toivottelin siitä huolimatta langan toisessa päässä olevalle "asiakaspalvelijalle" hyvät jatkot. En enää. Sen jälkeen, kun yrityksen perustin, myyntisoittojen määrä vähintään triplaantui, eikä firman nimissä olevaan kännykkään (ainakaan viimeksi asiaa tarkistaessani) saa mitään puhelinmyyjäkieltoa. Kiinnostus ystävälliseen puhelinkäyttäytymiseen laskee huomattavasti, kun kaiken maailman kaupittelijoiden soitot ovat ihan jokapäivästä "iloa". Anteeksi vaan puhelinmyyjät, mutta mä en enää jaksa. :sori:
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't.
- Douglas Adams -
Avatar
Lumikki75
 
Viestit: 1022
Liittynyt: Ma 05 Touko 2008 11:49
Paikkakunta: Lahti

Re: Ilmotusta

ViestiKirjoittaja L-S » Ti 16 Marras 2010 14:07

Määritelmällisesti työ toki puhelinmyyjän kannalta on asiakaspalvelua, mutta kuluttajan kannalta välttämättä ei. Puhelinmyynnissä vasta neuvotellaan asiakkuudesta.

Puhelinmyynti on valitettavan hankala asia. Harva tykkää siitä, että soitellaan, ja puhelinmyyjillä kuuluu olevan usein työssään kurjaa. Varmasti poikkeuksiakin on pakko löytyä, koska puhelinmyyntiä kuitenkin jatketaan. Kai niiltä aina joku ostaa. Ainakin mun äidillä on vakilehtimyyjä, joka soittelee aina silloin tällöin, ja välillä äiti tilaa samasta lehdestä jonkun jakson joko itselleen tai lahjaksi. Ilmeisesti tulevat kohtalaisesti toimeen. :tilt: Tai no, en ole varma soitteleeko se sama myyjä enää nykyään, mutta näin oli ainakin useiden vuosien ajan silloin kun asuin vielä kotona.

Itse pyrin olemaan kohtalaisen kohtelias, ja jos myyjä toivottaa hyvää päivänjatkoa, sanon kiitos samoin. Olen kuitenkin huono keskustelemaan puhelimessa tuntemattomien kanssa, joten kuulostan helposti kireältä.

Totta kyllä sekin, että asiakasrekistereistä lie melko vaikea päästä pois. Tällaisessa markkinoinnissa ja kuluttajien profiloinnissa on paljon sellaista, mitä voisi jopa pitää lievästi moraalittomana tai epäreiluna, mutta ei se sinänsä yksittäisen puhelinmyyjän syy ole.
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
Avatar
L-S
Tohtoripissis
 
Viestit: 3965
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 21:23
Paikkakunta: Kotona

Re: Ilmotusta

ViestiKirjoittaja Maija » Ti 16 Marras 2010 15:46

Asiakaspalvelutilanne tai ei, lähtökohtaisesti ollaan kohteliaita. Piste.

Itse olen sanonut, että kiitos vain, mutta ei haaskata enempää kummankaan aikaa, sillä en kuitenkaan osta. Joka kerta on toiminut ja toivotettu vielä hyvät päivänjatkot siihen päälle.

En voi sietää huonoja käytöstapoja vain "koska ei huvita olla kohtelias". En koskaan.
Avatar
Maija
 
Viestit: 1393
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 23:29

Re: Ilmotusta

ViestiKirjoittaja Lumikki75 » Ti 16 Marras 2010 17:42

Maija kirjoitti:Itse olen sanonut, että kiitos vain, mutta ei haaskata enempää kummankaan aikaa, sillä en kuitenkaan osta. Joka kerta on toiminut ja toivotettu vielä hyvät päivänjatkot siihen päälle.

Näin mäkin teen, mutta mun kokemuksen perusteella suunnilleen puolet puhelinmyyjistä ei ymmärrä sanaa ei. Vaikka sanoo selkeästi ei kiitos, sieltä tulee litania selityksiä, miksi mun silti pitäisi ostaa myytävänä oleva tuote. Siinä vaiheessa mun kärsivällisyys ja sitä kautta kohteliaisuus loppuu. Haistattelua en harrasta, mutta välillä lyön luurin korvaan, jos sieltä vielä rupeaa tulemaan myyntitekstiä vaikka olen selvästi sanonut, että en ole kiinnostunut.
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't.
- Douglas Adams -
Avatar
Lumikki75
 
Viestit: 1022
Liittynyt: Ma 05 Touko 2008 11:49
Paikkakunta: Lahti

Re: Ilmotusta

ViestiKirjoittaja päivänpolttaja » Ti 16 Marras 2010 19:33

Puhelinmyynti sai mielessäni negatiivisen leiman viimeistään siinä vaiheessa, kun huijattiin oma Alzheimerin tautia sairastava isovanhempi ostamaan puhelinliittymä ilman, että hän edes tiesi, mitä osti. Ei puhelinmyyntifirmojen työntekijöiden surkea tilanne ole niiden yhtä viattomien ihmisparkojen vika, jotka myyntisoittojen kohteeksi joutuvat.
Meillä on kuule kaikilla rajoitteemme. :keijo:
päivänpolttaja
 
Viestit: 1033
Liittynyt: Su 26 Huhti 2009 22:58

Re: Ilmotusta

ViestiKirjoittaja Shay » Ti 16 Marras 2010 20:19

Lyyra kirjoitti:Shay: :isosilmä: Et koe tarvetta hyville tavoille? Et osaa olla kohtelias? Luolamiehetkö sut on kasvattaneet?
Kuten itsekin sanoit, asiakaspalvelijat kohtaa paljon paskaa. Ja kaikilla ei muuten ole edes mahdollisuutta vaihtaa työpaikkaansa. Eikö se nyt olis kaikille vähän kivempi, jos heidänkin työnsä tehtäis välillä vähän helpommaksi?


Turha ruveta mun vanhempia syyttämään siitä, että olen mieluummin rehellinen ja suora kuin tekopyhä lässyttäjä.

En ole kenellekkään haistatellut enkä sanonut pahasti, olen vain laittanut luurin kiinni, kun ei asia mua koske.
Asiakaspalvelijoille en ole ollut tyly, jos he eivät ole olleet ensin tylyjä minulle. En tarkoita, että asiakaspalvelijoille
saa tahallaan vittuilla, kun ne on sen ammatin valinnut. Sellaisiakin asiakkaita aina tulee vastaan ja niitä tulisi
pystyä käsittelemään. Itse en osaisi.

Turha ruveta tekemään musta epäkohteliasta ihmistä, jos en ventovieraille halua puhua. Olen kohtelias tilanteen
vaatiessa, mutta nykyajan maailmassa ihmiset ajattelevat vain itseään, joten ihan turha yrittää olla kiltti kaikille,
kun siitä hyvästä saa yleensä vaan puukkoa selkään...

Rautalankaa väännetty tällä erää jo tarpeeksi täältä päästä... :jaaha:
Lift me up above this, the broken, the empty. Lift me up and help me to fly away!
Avatar
Shay
Hukkasusi
 
Viestit: 3056
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 20:32
Paikkakunta: Pään sisällä pimeässä

Re: Ilmotusta

ViestiKirjoittaja Kibaya » Ti 16 Marras 2010 21:28

Ah, että mä niin ihailen tätä "kyllä mä saan, kun toi alotti"-meininkiä.
Silmä silmästä ja kohta ollaan kaikki sokeita.

Osui hyvään saumaan keskustelu käytöstavoista, kohteliaisuudesta ja muiden ajattelemisesta. Olen samaa mieltä Shayn kanssa, että "tänä päivänä" ajatellaan paljon itsekeskeisesti, mikä ei ainakaan edellä mainituilla tavoilla ole häviämässä mihinkään. Tämä on myös ollut mulla konkreettisesti esillä viimeisen viikon aikana. Koulussa on itsekyys ollut niin vahvasti läsnä, että välillä ihmettelen ihmisten kykyjä ajatella muuta kuin omaa napaansa. Hämmästelen myös sitä, että miten toisilla on kykyä ajatella itseään muiden kautta ja toisilla vain pitämällä se pää perseessä. En ole vielä keksinyt, että kumpi vie tämän hetken yhteiskunnassa pidemmälle. :ei:

On ehkä vaikea avata tätä tämän hetken konkreettista esimerkkiä, mutta yritän.
Meidän ryhmässä oli vielä eiliseen asti hyvin nuori henkilö, joka haluaa suureksi tähdeksi. Hän lopetti meidän kanssa työskentelemisen, kun ei mielestään kokenut oppivansa mitään. Tai että opetus ei ole hänelle tarpeeksi tasokasta ((meillä on maikat ammattilaistasoa, joista vain yksi ei ole minkään taiteen maisteri - vielä, vaan vuoden päästä. muutoin maikat on kaikki järestään taiteen maistereita, niin teatterin, kuvataiteen, musiikin ja siihen päälle kaikkien pedagogiset valmiudet... taso on aika helvetin kova!)) siihen nähden mitä hän jo _osaa_ :friikkipeukku:.
Hän oli hakenut uuden työn, vastaanottanut sen ja sitten vain ilmoitti meille "mä lähen kahen viikon päästä". Meillä on tekeillä isot ryhmätyöpohjaiset progikset ja poistumalla ilman mitään ennakkovaroitusta ei hänen ryhmänsä voi reagoida mitenkään. Joudumme pyytämään toisesta ryhmästä apua, mikä on todella harmittavaa ja väärin. Henkilöä ei kiinnostanut työn saattaminen loppuun. Hän olisi halunnut jäädä pariksi päiväksi, mutta motiivina vain raha (opintotuet).
Meidän koko ryhmä on ollut vihainen ja järkyttynyt tästä ja olen yrittänyt pohtia millainen ihminen tekee noin. Kuka jättää ryhmän pulaan tietäen, että nämä progikset ovat jo mainostettuja, valmisteltuja ja isoja asioita. Hänen ryhmänsä muut jäsenet melkein väänsivät itkua pelätessään miten tässä käy. Ja hän vain kohtautti olkia "no, ihan sama".
Kaikkea ei aina kuitenkaan voi pistää nuoren iän piikkiin :sori:.

Onko oikeasti niin, että ajattelemattomuus ja muiden kunnioittaminen on katoavaa luonnonvaraa ja itsekeskeisyys ja "kusipäisyys" yleistyvää nykyaikaa. Jos, niin se on kyllä harvinaisen perseestä.
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Avatar
Kibaya
Hörhökeijotar
 
Viestit: 6667
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 17:19
Paikkakunta: Syövereissä.

Re: Ilmotusta

ViestiKirjoittaja Kuolo » Ti 16 Marras 2010 21:50

Onko se kohteliaisuus sitten jotenkin tekopyhää? Mie ainakin näen asian niin, että en (yleensä) tunne mitään tarvetta aiheuttaa toiselle ihmiselle mielipahaa ja ihan pikkusen voi joskus sen eteen nähdä vaivaakin.
Mut mie olenkin sitten kai tyhmä kun autan välillä ihan ventovieraita ihmisiä ja nostelen liikennemerkkejä pystyyn ym. Enpä kuitenkaan väitä olevani mitään muuta, joten ei kai se ole tekopyhää.

Välillä on sitten huonoja päiviä. Tulee lyötyä puhelinta korvaan puhelinmyyjille. Tuhistua kassajonossa ja etuiltua liikenteessä. Joskus sitä on jopa itsellä niin paha olo, että sitä haluaa aiheuttaa muillekin. Kokemus kuitenkin kertoo, että se lisää vaan omaa pahaa oloa.

Mistä se puhelinmyyjä muuten edes tietää, että "asiakas" anto luuria, eikä linja vaan katkennu ja pitäskö soittaa takas? Mie oon joskus harrastanu tyyliä "eikiitosenostamitään *tuuttuuttuut*"


Mitenhän miulla oli mielikuva siitä, että toi mainoskielto ois ollu kalliimpi? :riips: Vai liekö sit periaatteellinen vitus tehny tepposet. Pari euroa ei oo paha hinta lainkaan, mutta tuntuu se silti lähestulkoot kiristämiseltä. Vähän kun joku löin puukon tiskiin ja kauppais palovakuutusta. Pitää ehkä harkita kuitenkin. Tuleeko siitä muuten ilmotus kun se kolme vuotta on kulunut?
Avatar
Kuolo
Site Admin
 
Viestit: 1321
Liittynyt: To 24 Huhti 2008 22:53

Re: Ilmotusta

ViestiKirjoittaja Dnd » Ti 16 Marras 2010 22:18

Hmmm... Ite vastaan ja kuuntelen alun, mutta jos aihe ei kiinnosta kerron sen. Yleensä hyvät jatkot ja puhelun lopetus. Mutta jos sieltä lähtee tulemaan pitkä myyntipuhe, johon en saa sanaakaan väliin, niin ymmärrän useiden tekemän puhelimen sulkemisen täysin. (Jokin autoliiton tms soittaja veti 5 minuutin palopuheen ilman taukoja. Jos olisin ajatellut jäsenyyttä, halu olisi karsiutunut puheen aikana.) Se on sitten soittajan vika jos se ei kuuntele yhtään ja puhelin suljetaan. Ite joudun työssä joskus harvoin soittamaan, kun väkeä ei muuten saa kiinni. Melkeinpä aina porukka on mukavaa, mutta päätarkoitus meillä ei olekkaan tuotteen myyminen, vaikka se ihannetilanne välillä olisikin, riippuen täysin siitä, millaista väkeä toisessa päässä linjaa on. Lumikin tapauksessa kun soitot haittaa jo paljon, voi varmasti asia harmittaa. Mulla ei ole kieltoa ja puheluita tulee vain kerran kuussa, joskus kaksi.

Muoks: Markkinointikiellon hinta riippuu siitä mistä sen ottaa. Jotkut yrittää myös rahastaa sillä, joten tarkkana.
Onko olemassakaan kokonaista totuutta?
Avatar
Dnd
Outo marsilainen kivi
 
Viestit: 1733
Liittynyt: To 01 Touko 2008 04:37
Paikkakunta: Kaukana poissa

Re: Ilmotusta

ViestiKirjoittaja Shay » Ti 16 Marras 2010 22:51

Kuolo kirjoitti:Onko se kohteliaisuus sitten jotenkin tekopyhää? Mie ainakin näen asian niin, että en (yleensä) tunne mitään tarvetta aiheuttaa toiselle ihmiselle mielipahaa ja ihan pikkusen voi joskus sen eteen nähdä vaivaakin.
Mut mie olenkin sitten kai tyhmä kun autan välillä ihan ventovieraita ihmisiä ja nostelen liikennemerkkejä pystyyn ym. Enpä kuitenkaan väitä olevani mitään muuta, joten ei kai se ole tekopyhää.


Mää erottelisin kohteliaisuuden ja kiltteyden... tavallaan. :raps:

Ulkomailla aikaa viettäessäni sain kuulla noita kohteliaisuuksia ja näin kohteliasta käyttäytymistä joka paikassa. Esim. Jos
hieman ohi mennessä edes hipaisee niin pyydetään anteeksi, ja puhellaan mukavia ja kysytään kuulumisia jne. Mutta kaikki
tuo on täysin tekopyhää, koska se anteeksipyyntö ei ole vilpittömämpi kuin suomalaisen 'oho' ehkä pahempi vielä. Eikä
ketään oikeasti kiinnosta mitä toiselle kuuluu, kohteliaisuudesta sitä kysytään. Tässä nyt vain pari esimerkkiä, mutta
juuri tuollaisten tekopyhien sanojen ja puheiden vuoksi kohteliaisuus on mulle kuin kirosana... :sori:

Kiltteys on vilpitöntä. Silloin ajatellaan toisiakin eikä haluta aiheuttaa mielipahaa muille. Kiltti osaan olla, mutta vähän
vaikea pysyä positiivisena ja mukavana tässä maailmassa. :huoh:


Ja Kolo on kiltti poika. :hymyhali:
Lift me up above this, the broken, the empty. Lift me up and help me to fly away!
Avatar
Shay
Hukkasusi
 
Viestit: 3056
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 20:32
Paikkakunta: Pään sisällä pimeässä

Re: Ilmotusta

ViestiKirjoittaja Kibaya » Ti 16 Marras 2010 23:13

Shay kirjoitti: Eikä
ketään oikeasti kiinnosta mitä toiselle kuuluu, kohteliaisuudesta sitä kysytään.


Tämä särähtää korvaan.
Tarkoitatko ettei siellä ulkomailla kiinnosta, vai meillä ei kiinnosta?

Suomessahan ei ole ollenkaan tätä small talk-kulttuuria osattu ottaa osaksi, vaan ollaan siellä jurotus ja "oho"/"sori"-tasolla.
Jos olen tilanteessa, jossa joku törmää muhun - vaikkakin vahingossa - niin mielummin kuulen sen sanan Anteeksi, kuin Oho/Sori. Jos vahingossa törmäävä sanoo "oho" tulee minulle vastapuolella negatiivinen mielikuva, kun taas anteeksi pyyntö saa huomioidun olotilan, jolloin en muista sitä törmäystä enää viiden minuutin kuluttua. Mutta "oho"-törmääjä jää aivoihin negatiivisen viestinsä vuoksi.

Sama pätee mielestäni tuohon kysymiseen mitä vastapuolelle kuuluu. Se antaa kuvan, että kiinnostaa ja saa toisen läsnäolijan tuntemaan itsensä tärkeäksi. Olisiko meillä ehkä hieman helpompi olla, jos kiinnostuisimme toisistamme. Vähentäsikö se suomalaisten yksinäisyyttä, vaikkakin joidenkin mielestä se taitaa olla tekopyhää. Onko muista kiinnostuminen sitä?

Mun mielestä on tekopyhää julistaa, että lihan syönti on murha ja kävellä mäkkäriin.
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Avatar
Kibaya
Hörhökeijotar
 
Viestit: 6667
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 17:19
Paikkakunta: Syövereissä.

Re: Ilmotusta

ViestiKirjoittaja Kuolo » Ti 16 Marras 2010 23:51

No on kai se nyt eri asia olla kiinnostunut tai esittää kiinnostunutta ei siitä syystä, että toisella olisi parempi mieli, vaan että itse tuntee sosiaalista painetta esittää niin.
Avatar
Kuolo
Site Admin
 
Viestit: 1321
Liittynyt: To 24 Huhti 2008 22:53

Re: Ilmotusta

ViestiKirjoittaja Kibaya » Ti 16 Marras 2010 23:57

Kuolo kirjoitti:No on kai se nyt eri asia olla kiinnostunut tai esittää kiinnostunutta ei siitä syystä, että toisella olisi parempi mieli, vaan että itse tuntee sosiaalista painetta esittää niin.


On, on! En mä sitä kielläkään.
Jäi vaan kaivelemaan ja pyörimään, että mikä se on kenellekin motiivina. Ja nimenomaan tämä sosiaalinen paine tässä kiinnostuneena olemisen keskiössä. Ei sillä, että pitäisi kokoajan olla niin kiinnostunut, että siinä palaa itse loppuun vaan että olisi vähän. Voisiko sillä saada myönteisempiä kokemuksia myös itselleen ja se ei olisi niin tekopyhän tuntuista? Jotenkin... miksi edes miettiä sitä, että onko nyt kiinnostunut? Ehkä mun omassa pienessä päänsisäisessä maailmassa on se 'vika', että toisesta hieman kiinnostuneena oleminen on mulle osa käytöstapoja ja kunnioitusta. On kai typerää olettaa, että se voisi olla mahdollista myös muilla.
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Avatar
Kibaya
Hörhökeijotar
 
Viestit: 6667
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 17:19
Paikkakunta: Syövereissä.

Re: Ilmotusta

ViestiKirjoittaja Maija » Ke 17 Marras 2010 00:28

Kibaya kirjoitti:Ehkä mun omassa pienessä päänsisäisessä maailmassa on se 'vika', että toisesta hieman kiinnostuneena oleminen on mulle osa käytöstapoja ja kunnioitusta. On kai typerää olettaa, että se voisi olla mahdollista myös muilla.


Ihana Kiba. :hymyhali:

Olen täsmälleen samaa mieltä kanssasi. Viime viikolla istuin bussissa matkalla kotiin. Olin väsynyt, kiukkuinen ja itkuinen, koska olin ensinnäkin myöhästellyt paikoista, joissa minun piti olla ja kun olin vihdoin päässyt perille, sain kuulla olevani aivan väärässä paikassa. Bussiin nousi vanhempi rouvashenkilö, joka istui viereeni. Hän oli hyväntuulinen ja alkoi rupatella niitä näitä kanssani. Hän kyseli mm. olinko koulussa, mitä opiskelin ja pidinkö siitä. Juttelimme koko loppumatkan ja huomasin pahan tuuleni kadonneen täysin. Tunsin itseni tärkeäksi ja kiinnostavaksi. Miksi pilaisin tämän tunteen turhalla pessimismillä?

Jos ihan vain joskus voin tuottaa jollekin toiselle samankaltaisen olotilan, miksipä en sitä tekisi. Minusta kohteliaisuus ja toisten kunnioittaminen tekisivät tästä maailmasta aika paljon paremman paikan. Jos samaa "mutku toikin" -asennetta sovelletaan kaikkeen muuhunkin, periaatteessa olisi suht hyväksyttävää saastuttaa, koska naapurikin tekee niin, "ihan sama".
Avatar
Maija
 
Viestit: 1393
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 23:29

Re: Ilmotusta

ViestiKirjoittaja Pascal Lemoix » Ke 17 Marras 2010 01:20

Tietyssä mielessä feissarit, puhelinmyyjät, rahaa pyytävät juopot ja kerjäläiset ovat niitä tekijöitä, mitkä lisäävät kyynisyyttä ja suosivat voimakasta ei-reagoivuutta. Yhteistä näille on se, että kaikki haluavat minulta rahaa, ei heitä vähimmässäkään määrin kiinnosta minä ihmisenä. Minulla on pelkkä välinearvo, joka voi hyvin puhuttuna muuttua toiseksi välinearvoksi, rahaksi.

Näin ollen puhekontaktia ei kannata ottaa, koska sitoutumalla puhekontaktiin kerjäläisen (myöhemmin Palveluntarjoajan) kanssa solmit jo suullisen sitoumuksen Palvelusta. Jos katkaiset Palvelusuhteen Palveluntarjoajan kanssa, olet PASKA IHMINEN. Katsekontakti on varma keino houkutella Palveluntarjoaja luokseen, joten kannattaa välttää kaikki katse- ja puhekontakteja, jos haluaa välttää maksulliset palvelut.

Tämä kaikki luo maailmaa, jossa yhteenkään avunpyyntöön tai mihin tahansa aitoon tiedusteluun ei löydy halukkaita vastaajia. Palveluntarjoajat ovat riistoviljelleet ja ryöstäkalastaneet kaiken mahdollisen ja pyytävät edelleen lisää.
"Tunne ei koskaan valehtele."
-Jorma Uotinen
Avatar
Pascal Lemoix
 
Viestit: 5211
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 00:54
Paikkakunta: L, Espoo

EdellinenSeuraava

Paluu Huuhaa



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 14 vierailijaa

cron