Ilmotusta

Re: Ilmotusta

ViestiKirjoittaja Kibaya » To 22 Marras 2018 20:19

No, jos yhteen suuntaan katsoo, niin siellä veganismi on ekologisin vaihtoehto ja siitä kulmasta katsottuna ei yhtään kiloa :keijo: Ota vuustoa!
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Avatar
Kibaya
Hörhökeijotar
 
Viestit: 6667
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 17:19
Paikkakunta: Syövereissä.

Re: Ilmotusta

ViestiKirjoittaja Pascal Lemoix » Pe 23 Marras 2018 23:57

En mä veganismiin kyllä pysty ryhtymään. Viikon yksi työpaikan kasvisruokapäiväkin tekee tiukkaa iltapäivässä jaksamisen kannalta.
"Tunne ei koskaan valehtele."
-Jorma Uotinen
Avatar
Pascal Lemoix
 
Viestit: 5211
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 00:54
Paikkakunta: L, Espoo

Re: Ilmotusta

ViestiKirjoittaja Shay » La 24 Marras 2018 09:40

Yritän tehdä osani maapallon hyväksi siten, etten ole osana pahinta kulutushysteriaa. Ostan tarpeeseen (Black friday - viikon ostokset: vaippoja ja pyykkiteline. No, perjantaina ostin uuden salikortin, sehän ei hirveästi kuluta mitään.) ja yritän korjata vanhaa ja käydä kirppiksellä välillä. Itselle en ole kyllä osannut vielä ostaa kirppikseltä, mutta enpä ole paljon mitään ostanutkaan itselleni muutenkaan varmaan vuoteen. Kaipaan vanhaa aikaa, jolloin tuotteet tehtiin kestämään ja itse osattiin ja pystyttiin korjaamaan tavaroita. :munmo:

En usko, että ihmiskunta osaa loppujen lopuksi nähdä asioita maapallon kannalta vaan oman edun tavoittelu menee aina edelle, jonka vuoksi tarvitaan jokin katastrofi ennen kuin maailma pystyy elpymään väestön liikakasvusta ja ihmisten järjettömästä saastuttamisesta. Sitä odotellessa.

Yksilötasolta kaiken on kuitenkin lähdettävä, mutta syyllistyminen on varmaan turhaa, kun edes ajatellessaan asioiden seurauksia tekee enemmän kuin suuri osa kanssaeläjistä.
Lift me up above this, the broken, the empty. Lift me up and help me to fly away!
Avatar
Shay
Hukkasusi
 
Viestit: 3056
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 20:32
Paikkakunta: Pään sisällä pimeässä

Re: Ilmotusta

ViestiKirjoittaja L-S » La 24 Marras 2018 11:45

Black Friday on kyllä paisunut ärsyttävän suureksi. Laskin huvikseni, että sähköpostiini tuli noin 50 eri firman Black Friday -tarjous. :epäilevä:

Toisaalta suhtaudun skeptisesti myös puheeseen kulutushysteriasta, koska en ole toistaiseksi saanut myöskään todisteita siitä, että varsinaista hysteriaa olisi itse kuluttajien tasolta, vaikka tätä yrittävätkin lietsoa kaikki firmat, jotka ovat kaikki yhtä aikaa keksineet lähteä amerikkalaiseen musta perjantai -kelkkaan. Olisivat tuoneet mieluummin kiitospäivän. :keijo: (Joo, ei toki alkuperäisessä mielessä, mutta ei kai kiitollisuuden ajatus ja perheiden yhdessäolo ole sinänsä huono ajatus, paitsi tietysti jos ei tykkää sukulaisistaan).

Enemmän kuin hysteriaa olen kuitenkin monelta taholta kuullut sitä, että joko vastustetaan mustaa perjantaita viimeiseen asti tai ostetaan jotain mitä oli muutenkin suunniteltu ostettavan. Toivottavasti harkinta muistetaan pitää mukana.

Eilen oli myös Älä osta mitään -päivä ja vaikka ensin ajattelin osallistua siihen, päädyin kuitenkin ruokakauppaan, josta ostin myös tilpehööriä, kuten eräälle lapselle lahjan... :P Itse voisin toki vielä vähentää kulutustani, vaikka pyrinkin yleensä ostamaan asioita harkiten ja siten, että ne tulevat oikeasti käyttöön.

Shayn kanssa samaa mieltä siitä, että olisi kiva, jos tuotteet kestäisivät pidempään. Nykyvaatteetkin ovat ärsyttävän heikkolaatuisia, joten uusia joutuu kyllä ostamaan välillä.
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
Avatar
L-S
Tohtoripissis
 
Viestit: 3965
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 21:23
Paikkakunta: Kotona

Re: Ilmotusta

ViestiKirjoittaja Kibaya » La 24 Marras 2018 12:54

Mä en osaa sanoa montako niitä mainoksia tuli, mutta hermot niihin meni.

Kyllä mä törmäsin kulutushysteriaan. "Ai vitsit kun saa halvalla ni pakko ostaa"-ajattelu oli aika vahvana. Muutama ihminen mm. meillä töissä tuotti tämän ilmiön myötä kulutushysteriaan viittaavaa keskustelua. Kuin myös ne somessa nähtävät videot esim. jenkeistä, missä jengi vyöryy ovista sisään niiden auetessa. Ehkei se meillä suomessa näy niin paljoa kuin isompien paikkojen jonoina ja ryysiksinä. Jumbo oli ihan tukossa, Tammiston gigantissa oli viety kamaa toisten käsistä ja onhan näitä silti olemassa, vaikka pienemmässä mittakaavassa.

Silti samalla black friday mahdollistaa köyhemmille ihmisille sen, että voi ostaa jotain vähän halvemmalla. Jos on vaikka vain se 200e ja tarvitsee uuden puhelimen, kun edellinen on ollut melkein vuoden rikki, niin näissä tarjouskilpailuissa voi saada ihan kelvollisen puhelimen, kun muutoin joutuu tyytymään johonkin mikä ei täytä tarpeita. Lisäksi köyhemmille aukeaa tilaisuus ostaa tarjousten myötä vaikka useampi vaatekappale, kun hinnoista on otettu ilmaa pois. Siinä mielessä black friday mahdollistaa myös asioita, vaikka sen ongelmallisuus on isompi asia.

Itse ostin bf:sta yhden peruukin, johon muutoin ei olisi ollut varaa ennen ensi kevättä, mutta nyt sen sai kympillä, ilman toimituskuluja. Tiesin tulevasta tarjouksesta koko viikon ja vielä tilausvaiheessa pohdin, että tarvitsenko uutta peruukkia ja mitä jos odotan vain siihen että on rahaa siihen muutoin. Tein päätöksen kuitenkin sillä, että peruukin myötä mulla on kasassa seuraava numero ja enemmän myytävää materiaalia.

--

Mulla on tänään tilattu keikka. Ensi viikolla on juontokeikka ja yhteen konseptiin voisi hakea esiintymään. Ensi vuodelle on ainakin yksi keikka tiedossa ja toista voisi tiedustella. Samalla on kehitteillä parempi stand up (sit down) -setti, jota voi kanssa tarjota erilaisiin paikkoihin. :ahihi:
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Avatar
Kibaya
Hörhökeijotar
 
Viestit: 6667
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 17:19
Paikkakunta: Syövereissä.

Re: Ilmotusta

ViestiKirjoittaja Suvi » To 06 Joulu 2018 14:40

Hyvää itsenäisyyspäivää keijot! :hymyhali:

Mä en ole jaksanut kirjoittaa tänne vähään aikaan. Uudessa duunissa on henkisesti yllättävän rankkaa, vaikkakin positiivisessa mielessä. (Paljon uusia juttuja, uusia ihmisiä jne. Ja etenkin lokakuussa piti olla jotenkin eri tavalla skarppina, kuin olisi pitänyt, jos olisin ollut noissa töissä pitemmän aikaa. ) Jotenkin se koneen avaaminen vielä kotona ja tänne kirjautuminen on ollut yllättävän vaikeaa, ja jostain syystä mulla on (vieläkin) ongelmia kirjautua kännykällä tänne. En näköjään vaan osaa :P Olen käynyt sitten anonyymisti lukemassa täällä juttuja kuitenkin. :keijo:

Tänään oli ihana herätä kunnon yöunien jälkeen kiirettömään aamupäivään. Kaunis, aurinkoinen päivä. Huomenna pitäisi jaksaa vaan feikkimaanantai ja sitten kokonainen aikatauluton viikonloppu tiedossa. :hymyhali: (Paitsi, että haluan mennä lauantaina katsomaan yhden anime-leffan, jota olen odottanut syksystä asti.)
Tilttiin meni myös ihminen.
Avatar
Suvi
Keijodemoni
 
Viestit: 6539
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 02:25
Paikkakunta: savuinen, sumuinen kaupunki

Re: Ilmotusta

ViestiKirjoittaja Pascal Lemoix » Pe 14 Joulu 2018 21:38

3. adventin viikko: arvosanojen antamista, kauneimpia joululauluja, Moskovan jääkiekkoturnausta... Monenlaisia vuodenkierron ja lähestyvän joulun merkkejä.

--

Arvosanat kun syöttää, niin sitten iskee tyhjä olo, että mitäs tässä nyt sitten pitikään tehdä. :hämillään:
"Tunne ei koskaan valehtele."
-Jorma Uotinen
Avatar
Pascal Lemoix
 
Viestit: 5211
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 00:54
Paikkakunta: L, Espoo

Re: Ilmotusta

ViestiKirjoittaja Pascal Lemoix » Ma 17 Joulu 2018 19:49

Päivän puheenaihe töissä oli se, että perheitä on melkeinpä kielletty antamasta lahjoja opettajille, ettei sitä voitaisi tulkita lahjuksiksi. Pidimme tätä naurettavana. Oikeastiko joku opettaja muka ajattelee: "Ai toit mulle hyasintin jouluksi, no annanpa sitten kasin!" :töktök:

Tässä on nyt taas ehkä aavistuksen vaahtouduttu turhasta ja kun on syntynyt kohu, häviää joukkoälystä viimeinenkin ripe ja sitten vain huutomeiningillä asioista päätetään.

Itse en ole mitenkään lahjojen perään, mutta toki ilahdun, jos joku haluaa muistaa. Oppilaiden itsetekemät kortit voivat jäädä jopa paremmin mieleen kuin mielikuvituksettomat lahjat. Toissajoululta on vielä Blossa-pullo onneksi juomatta, jos päädytään siihen, että lahjat täytyy takautuvastikin palauttaa... :epäilevä:
"Tunne ei koskaan valehtele."
-Jorma Uotinen
Avatar
Pascal Lemoix
 
Viestit: 5211
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 00:54
Paikkakunta: L, Espoo

Re: Ilmotusta

ViestiKirjoittaja Aranwe » Pe 21 Joulu 2018 21:01

Meillä on töissä ohjeet ettei voida vastaanottaa arvokkaita lahjoja ja kaikki pitää raportoida compliance managerille. Olen tosin finanssialan firmassa töissä, eli säännöt on aika tiukkoja, mutta eikös opettajakin ole virkahenkilö?
Avatar
Aranwe
 
Viestit: 1257
Liittynyt: Ti 28 Joulu 2010 00:37
Paikkakunta: Brexit Wasteland

Re: Ilmotusta

ViestiKirjoittaja Pascal Lemoix » Pe 21 Joulu 2018 22:33

Opettaja on virkahenkilö joo, mutta toisaalta, jos arvioidaan, että lahjat vaikuttavat opettajan tekemään arviointiin, niin sellainen opettajahan pitäisi ottaa viralta.

Muutenkin pienenä pelkona on aina se, että teoriassa joku huoltaja voi lähteä vääntämään arvosanasta AVIin asti. Arvosanojen pitää siis olla hyvin perusteltuja. Lahjat vastaanotetaan sen jälkeen, kun arvosanat on jo annettu.

Lähtökohtaisesti opettajaa kiitetään kahdesti vuodessa ja nyt siitäkin haluttaisiin saada ainakin lahjat pois. Kortin saa vissiin antaa tai suullisesti toivottaa hyvää joulua. Mutta voisihan sekin olla nuoleskelua, jos niin haluttaisiin ajatella.

--

Yhtä kaikki: Ohi on hetkeksi ja tuttu tyhjyyden tunnekin on jo saapunut. :o:
"Tunne ei koskaan valehtele."
-Jorma Uotinen
Avatar
Pascal Lemoix
 
Viestit: 5211
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 00:54
Paikkakunta: L, Espoo

Re: Ilmotusta

ViestiKirjoittaja Kibaya » Su 23 Joulu 2018 22:13

Olen hiljakseen toipumassa horror-ajasta mutsilla.
Perjantaina kävin mun veljen luona vahtimassa lapsia ja saunassa ja eilen oli "firman pikkujoulut" (eli mun ja avustajien) ja oltiin laulamassa karaokea kirjastossa! KIRJASTOKARAOKE! Oli ihan mieletöntä, koska täysin oma rauha ja täysin salliva ympäristö. Saattoi vetää niin päin mäkeä kuin mahdollista.
Kiitos vaan kirjasto! :sydän:

Sen jälkeen olen vain nukkunut.
Sain kutsun jouluaatoksi perinteiseen, hyväntuuliseen jouluun ja ajattelin tarttua siihen.
Heidän jouluperinteet sisältävät ruokaa, kirkon ja rentoilua.
Lisäksi saatavilla on halutessaan sauna ja koska sauna on vasta kirkkoilun jälkeen, niin mietin pitäisikö siihen tarttua. Perjantaiseen saunajälkeiseen sisältyi ihan hirveät säryt jaloissa ja käsissä, joten voi olla riski. Tosin, siinä saunassa oli 100 astetta lämpöä niin ei kai ihmekään että vähän särkyili :keijo:

Otin sitten myös bookbeatin ilmaisjakson käyttööni ja on tosi huumaavaa kuunnella kirjoja, ainakin nyt kun voin kuunnella niitä telkkarin kautta kämppiksen ollessa poissa.
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Avatar
Kibaya
Hörhökeijotar
 
Viestit: 6667
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 17:19
Paikkakunta: Syövereissä.

Re: Ilmotusta

ViestiKirjoittaja L-S » To 07 Helmi 2019 18:59

Tänään mietin sellaista, että olisipa kätevää, jos olisi sellainen kyltti, jossa lukisi minkä puhelinoperaattorin ja sähköyhtiön asiakas on ja mille kuukausilahjoituksia kerääville järjestöille jo lahjoittaa. :keijo: Sitä voisi sitten kantaa kaupunkien keskustoissa ja ostoskeskuksissa kädessään, ettei tarvitsisi vastata ainakaan jokaisen feissarin/myyjän kyselyyn. Tällä viikollakin olen ainakin kolmena aamuna joutunut kertomaan erään sähköyhtiön feissarille (eri tyyppi joka kerta), että sähkölaskuni menevät taloyhtiön kautta, joten en voi vaihtaa sähköyhtiötä.

Yleensä sanon feissareille suoraan, että sori ei ehdi ja kuljen kiireisen näköisenä eteenpäin. Mulla on yleensä kuulokkeetkin korvissa, niin se tehostaa vaikutelmaa. Nuo sähköfirman tyypit ovat kysyneet tehokkaasti, että saavatko kysyä yhden nopean kysymyksen, joka on ollut tyyliä "maksatko itse sähkölaskusi" tai "minkä sähköyhtiön asiakas olet", niin siihen olen viitsinyt vastata, kun tiedän, että pääsen niistä nopeasti eroon. :P Myös "mulla on jo teidän liittymä" on kätevä vastaus. Valehdella en tosin kehtaa, joten käytän tätä vain silloin kun näin on.

P.S. Kirjoittakaa nyt joku muukin fordelle, mun nimi on kohta joka kategoriassa viimeiseksi kirjoittaneen kohdalla. :keijo:
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
Avatar
L-S
Tohtoripissis
 
Viestit: 3965
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 21:23
Paikkakunta: Kotona

Re: Ilmotusta

ViestiKirjoittaja Pascal Lemoix » Ma 11 Helmi 2019 19:09

Mä sanon vielä joku päivä, että mä oon lopettanut sähkönkäytön kokonaan. :keijo:

Jos kysytään, paljonko puhelinlasku on, niin pitäisi pokkana sanoa, että 3800 euroa kuussa. Pyrin kyllä nostamaan sen neljään tonniin. :o:
"Tunne ei koskaan valehtele."
-Jorma Uotinen
Avatar
Pascal Lemoix
 
Viestit: 5211
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 00:54
Paikkakunta: L, Espoo

Re: Ilmotusta

ViestiKirjoittaja L-S » Ma 11 Helmi 2019 22:23

Hyviä ideoita :virne:

Pitäisikin treenata pokkaa ja näyttelijänlahjoja ja harjoitella vaikka joku puhe siitä, että uskon FBI:n vakoilevan minua sähköjohtojen kautta, joten en siksi käytä enää lainkaan sähköä. :keijo:
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
Avatar
L-S
Tohtoripissis
 
Viestit: 3965
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 21:23
Paikkakunta: Kotona

Re: Ilmotusta

ViestiKirjoittaja Kibaya » Ti 12 Helmi 2019 14:05

L-S kirjoitti:Hyviä ideoita :virne:

Pitäisikin treenata pokkaa ja näyttelijänlahjoja ja harjoitella vaikka joku puhe siitä, että uskon FBI:n vakoilevan minua sähköjohtojen kautta, joten en siksi käytä enää lainkaan sähköä. :keijo:


Chem trails! Kemiavanat! Wiki ja Salaliittosivusto. Ja siitä porttiteorialla litteän maan teoria ja mitä näitä salaliittoja on, joilla ihan varmana saa jäädä rauhaan. Ei ehkä myöskään soittele puhelinmyyjät kun vie niiden työaikaa tällä. En oo kokeillut kylläkään.

:keijotäpinä:
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Avatar
Kibaya
Hörhökeijotar
 
Viestit: 6667
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 17:19
Paikkakunta: Syövereissä.

Re: Ilmotusta

ViestiKirjoittaja Pascal Lemoix » La 16 Helmi 2019 22:47

Olen käynyt edelleen kiinalaisissa hieronnoissa. Nyt kun taas vaihtui hieroja, niin tällä oli erilainen tekniikka, kuin kellään aiemmalla. Voimaa käytettiin välillä aika paljon. Toisaalta oli sellaisia hetkiä, että laajahkolle alueelle syntyi lämmin olo.

Selkä on pysynyt melko hyvänä nyt, kun viikoittain on liikunnallinen treeni ja 2-3 viikon välein pääsee hierontaan.
"Tunne ei koskaan valehtele."
-Jorma Uotinen
Avatar
Pascal Lemoix
 
Viestit: 5211
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 00:54
Paikkakunta: L, Espoo

Re: Ilmotusta

ViestiKirjoittaja Suvi » To 21 Helmi 2019 12:10

Hyvää keijonpäivää keijokaiset! :hymyhali: :keijohali:

:keijo:
Tilttiin meni myös ihminen.
Avatar
Suvi
Keijodemoni
 
Viestit: 6539
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 02:25
Paikkakunta: savuinen, sumuinen kaupunki

Re: Ilmotusta

ViestiKirjoittaja L-S » To 21 Helmi 2019 14:15

Hyvää Keijonpäivää! :keijohali: :hymyhali: :keijo:
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
Avatar
L-S
Tohtoripissis
 
Viestit: 3965
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 21:23
Paikkakunta: Kotona

Re: Ilmotusta

ViestiKirjoittaja Kumkvatti » To 21 Helmi 2019 19:01

Hyvää keijonpäivää! :keijo:

Kuva
Avatar
Kumkvatti
yybersalama
 
Viestit: 444
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 14:29

Re: Ilmotusta

ViestiKirjoittaja L-S » To 21 Helmi 2019 19:16

On kyllä hieno keijotorttu :virne: Joskus pitäisi pitää keijotorttubileet, joissa jokainen saisi askarrella omalle keijotortulle naaman sokerimassasta. :keijo:
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
Avatar
L-S
Tohtoripissis
 
Viestit: 3965
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 21:23
Paikkakunta: Kotona

Re: Ilmotusta

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » To 21 Helmi 2019 19:38

L-S kirjoitti:Joskus pitäisi pitää keijotorttubileet, joissa jokainen saisi askarrella omalle keijotortulle naaman sokerimassasta. :keijo:

Mun jauhosormet jo syyhyää. :keijotäpinä: Tää pitää oikeasti toteuttaa! :keijotäpinä:

Hyvää keijonpäivää! :sydän: :halirinki:
Life is short until it's not
Honestly it's kinda long


Orla Gartland - You aren't special, babe
Avatar
marenkienkeli
labrakärpänen
 
Viestit: 5251
Liittynyt: Pe 02 Touko 2008 20:36

Re: Ilmotusta

ViestiKirjoittaja L-S » To 21 Helmi 2019 23:01

marenkienkeli kirjoitti:Tää pitää oikeasti toteuttaa! :keijotäpinä:


Todellakin pitää! :keijotäpinä: :raps:
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
Avatar
L-S
Tohtoripissis
 
Viestit: 3965
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 21:23
Paikkakunta: Kotona

Re: Ilmotusta

ViestiKirjoittaja Triple H » Ke 13 Maalis 2019 03:36

otin varaislähdön, mut nyt ihan virallisesti sanon että PÖÖ
Vastuu painaa.

Käpykangas do you miss me?

Jumalan edessä olemme kaikki savolaisia -Piispa Wille Riekkinen
Avatar
Triple H
 
Viestit: 1345
Liittynyt: La 25 Loka 2008 04:05
Paikkakunta: Unknown

Re: Ilmotusta

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » To 14 Maalis 2019 16:08

Hyvää piin (π) päivää! (Päiväksi on valikoitunut piin desimaalien takia 3/14.) :superhymy:

Jos työkaverit eivät ennen tätä olleet sitä mieltä, että olen sekaisin, ehkä he nyt niin ajattelevat. :virne: Tarjosin nimittäin pii-piirakkaa. Oikein onnistunut raparperi-rahkapiirakka oli. Ja keskellä komeili oikeutetusti taikinasta taiteiltu π. :peukut:
Life is short until it's not
Honestly it's kinda long


Orla Gartland - You aren't special, babe
Avatar
marenkienkeli
labrakärpänen
 
Viestit: 5251
Liittynyt: Pe 02 Touko 2008 20:36

Re: Ilmotusta

ViestiKirjoittaja L-S » To 14 Maalis 2019 23:03

Pii-rakka kuulostaa oikein hyvältä idealta eikä suinkaan sekaisin olemiselta! :superhymy:
Ainakin meillä töissä tuo menisi varmasti läpi, koska mikään syy ei ole liian pieni syödä kakkua/muita herkkuja. :keijo: Huomasin tosin pii-päivän saapumisen vasta tänä aamuna, joten en nyt voinut tehdä piirakkaa.
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
Avatar
L-S
Tohtoripissis
 
Viestit: 3965
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 21:23
Paikkakunta: Kotona

EdellinenSeuraava

Paluu Huuhaa



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 8 vierailijaa

cron