Mitä opin tänään

Re: Mitä opin tänään

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ke 12 Loka 2011 11:49

Mulla oli muistaakseni viime vuonna yksi kuukausi kokonaan ilman feisbuukia. Se oli ihan kivaa. En tiedä, miksen sitten jatkanut samaan malliin toistakin kuukautta. Kai mä oon vähän semmonen kaikki tai ei mitään -tyyppi. :virne:
Lyyra
Digipahuus
 
Viestit: 8187
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 02:56

Re: Mitä opin tänään

ViestiKirjoittaja päivänpolttaja » Ti 18 Loka 2011 12:35

Minulla taas on ollut koko elämä ilman Facebookia. Ja sen olen oppinut muiden juttuja kuuntelemalla, että oli todella hyvä, etten sinne ikinä mennyt. Kaikki tai ei mitään-tyypin kyllä tunnistan itsessänikin. Ja jonkinlaisen vastarannankiiskin muotivirtausten suhteen.
Meillä on kuule kaikilla rajoitteemme. :keijo:
päivänpolttaja
 
Viestit: 1033
Liittynyt: Su 26 Huhti 2009 22:58

Re: Mitä opin tänään

ViestiKirjoittaja Emilia » Ti 18 Loka 2011 22:33

Kaikki E-koodiaineet eivät olekaan pahasta. Tai ainakaan vaarallisia/ epäterveellisiä.
Elämän pienistä asioista kaikkein suurin on se,
joka pienuudellaan mullistaa elämämme loppuiäksi.
Avatar
Emilia
 
Viestit: 2931
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 15:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mitä opin tänään

ViestiKirjoittaja bustball1980 » Ke 19 Loka 2011 03:33

:viileä:

Lokakuun puolenvälin jälkeen aurinkolasit päässä kulkeminen on huono idea, vaikka kuinka aurinko paistaisi.
Hellä.
bustball1980
 
Viestit: 21
Liittynyt: La 28 Touko 2011 04:40

Re: Mitä opin tänään

ViestiKirjoittaja tiger34 » Ke 19 Loka 2011 18:44

Juttelin tänään erään saksalaisen kanssa joka opiskeli Suomea ja opin, että suomen kieli on maailman toiseksi vaikein kieli. Vaikein kieli on Mandariinikiina. Mitenhän tämäkin mitataan..
tiger34
 
Viestit: 11
Liittynyt: Ke 19 Loka 2011 18:28

Re: Mitä opin tänään

ViestiKirjoittaja L-S » Ke 19 Loka 2011 18:54

Mä olen kyllä elänyt siinä käsityksessä, että oikeasti kielitieteilijät ovat sitä mieltä, että kielten 'vaikeutta' ei niin vain mitatakaan, asiat ovat aina suhteellisia, joten ei voi sanoa suomen olevan toiseksi vaikein kieli. Mutta tiedä häntä.
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
Avatar
L-S
Tohtoripissis
 
Viestit: 3965
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 21:23
Paikkakunta: Kotona

Re: Mitä opin tänään

ViestiKirjoittaja skray » Ke 19 Loka 2011 22:17

No vaikeaksi suomen ainakin tekee se, että meillä on 15 eri sijamuotoa ja astevaihtelut sun muut vielä siihen päälle niin jopas. Kaiken lisäks vielä yleensä opetetaan "kirjakieltä", joka eroaa peruspuheesta, murteista puhumattakaan, melkolailla. Voin hyvin kuvitella, että tätä pidetään maailman toiseksi vaikeimpana kielenä opetella. :keijo:
Onneksi horsma tietää itse oman arvonsa.
Avatar
skray
 
Viestit: 2804
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 16:49
Paikkakunta: Maalla

Re: Mitä opin tänään

ViestiKirjoittaja Pvi » To 20 Loka 2011 22:21

Luulen, että esim virolaisille ei tule suuria ongelmia sijamuotojen kanssa ja japanilaisilla kesäkämppiksilläni ne ole ollut vaikeuksia niiden kanssa muutaman kuukauden kielikursseilla.kaksi saksalaista kaveriani oppi suomea kahdessa vuodessa niin, että heidän kanssaan saattoi hyvin keskustella suomeksi.
Tiedän myös tyyppejä, jotka eivät yli 10 vuoden Suomessa asumisen jälkeen halua puhua suomea, vaikka jonkin verran ymmärtävät kieltä.

Meitä on moneen lähtöön, eikä kielen rakenne ole ehkä määräävin tekijä sen vaikeudelle.
Tosin joku suomen opettaja oli oppilailleen kertonut, että suomi on kuin pyramidi ja esim englanti kuin kärjelle käännetty pyramidi. Suomea pitää opiskella aika paljon, ennen kun sitä ymmärtää ja osaa käyttää, mutta kun pohja on kasassa homma on helpompaa. Arvatenkin englannin kanssa on toisin päin. Alkuun pääsee nopeasti, mutta kielen hallinta hyvin vaatii paljon töitä.
Rohkeus kuulua tähän.
Pvi
 
Viestit: 1267
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 13:55

Re: Mitä opin tänään

ViestiKirjoittaja Walker » Su 23 Loka 2011 16:35

Kuva
"Without music, life would be a mistake" - Nietzsche
Walker
 
Viestit: 2259
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 10:42

Re: Mitä opin tänään

ViestiKirjoittaja Kibaya » Ma 24 Loka 2011 09:08

Pvi kirjoitti:Meitä on moneen lähtöön, eikä kielen rakenne ole ehkä määräävin tekijä sen vaikeudelle.
Tosin joku suomen opettaja oli oppilailleen kertonut, että suomi on kuin pyramidi ja esim englanti kuin kärjelle käännetty pyramidi. Suomea pitää opiskella aika paljon, ennen kun sitä ymmärtää ja osaa käyttää, mutta kun pohja on kasassa homma on helpompaa. Arvatenkin englannin kanssa on toisin päin. Alkuun pääsee nopeasti, mutta kielen hallinta hyvin vaatii paljon töitä.


Aijjaa :o:
Musta tuntuu, että suomenkielen hallinta-asiat ovat paljon vaikeampia kuin englannin.
Englanniksi saa mielestäni moninaisempia lauseita aikaan, vaikka sisältö pysyy samana.
Olen ehkä äidinkielelleni sokea ja ollut kiinnostuneempi englanninkielisistä tuotoksista.
Mutta kyllä sitä suomenkielessäkin puolensa on. Jos jää vain kuuntelemaan jotain vanhaa, soljuvaa tekstiä niin ihan unohtaa että se on meidän ränttätänttää :keijo:
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Avatar
Kibaya
Hörhökeijotar
 
Viestit: 6667
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 17:19
Paikkakunta: Syövereissä.

Re: Mitä opin tänään

ViestiKirjoittaja Emilia » Ti 25 Loka 2011 20:00

Walker kirjoitti:Kuva

:D
hassua. en oo koskaan ajatellut, että sen voisi noinkin nähdä.
Elämän pienistä asioista kaikkein suurin on se,
joka pienuudellaan mullistaa elämämme loppuiäksi.
Avatar
Emilia
 
Viestit: 2931
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 15:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mitä opin tänään

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ti 07 Helmi 2012 20:46

Opin tänään kaksi asiaa. Toisen unohdin jo, ja toinen on, että YouTubessa voi lisätä yhdelle soittolistalle korkeintaan 200 videota. Siispä olen luonut Keijolista #2:n. :keijo:
Lyyra
Digipahuus
 
Viestit: 8187
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 02:56

Re: Mitä opin tänään

ViestiKirjoittaja Kumkvatti » Pe 20 Huhti 2012 21:15

Mä opin jokin aika sitten, että on olemassa maidosta valmistettuja alkoholipitoisia juomia nimeltä kefiiri ja kumissi. Kuulostavat.. jänniltä. :keijo:
Avatar
Kumkvatti
yybersalama
 
Viestit: 444
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 14:29

Re: Mitä opin tänään

ViestiKirjoittaja Yabba » Pe 20 Huhti 2012 21:20

Mongolit hapattavat hevosenmaidosta viinaa, on kuulemma tujua tavaraa (aikoinaan Matkapassista ja Ian Wrightilta opittua :keijo: ).
Minä lähden Pohjois-Karjalaan / vaihdan farkut verkkarihousuun
kotiseudulle Pohjois-Karjalaan / juon kaljaa auringon nousuun"
Avatar
Yabba
 
Viestit: 2090
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 21:31
Paikkakunta: Karhunpäässä

Re: Mitä opin tänään

ViestiKirjoittaja L-S » La 21 Huhti 2012 07:35

Mä olen oppinut jo aiemmin, että kefiiriä ei olisi kannattanut maistaa. :keijo: :*:
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
Avatar
L-S
Tohtoripissis
 
Viestit: 3965
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 21:23
Paikkakunta: Kotona

Re: Mitä opin tänään

ViestiKirjoittaja Lumikki75 » To 10 Touko 2012 00:27

Juuri äsken radiota (Radio Suomi - olen siirtynyt suosiolla mammakerhoon :virne: ) kuunnellessani opin, että Pikkuveli ei olekaan PMMP:n tekemä biisi, vaan Noitalinna Huraan.
Totesin samalla, että en suuremmin pidä kummastakaan versiosta.
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't.
- Douglas Adams -
Avatar
Lumikki75
 
Viestit: 1022
Liittynyt: Ma 05 Touko 2008 11:49
Paikkakunta: Lahti

Re: Mitä opin tänään

ViestiKirjoittaja Jorssi » To 10 Touko 2012 01:25

Lumikki75 kirjoitti:Juuri äsken radiota (Radio Suomi - olen siirtynyt suosiolla mammakerhoon :virne: ) kuunnellessani opin, että Pikkuveli ei olekaan PMMP:n tekemä biisi, vaan Noitalinna Huraan.
Niin ja jos hieman pilkkua nusautetaan, niin se on Noitalinna huraa! Tuota biisiä varsin sujuvasti tuli kuunneltua jo silloin 80-luvun loppupuolella ja 90-luvun alussa, kun se liittyi yhteen siskon näytelmään vahvasti.
"Hope is a good thing, maybe the best of things, and no good thing ever dies." - Red (The Shawshank Redemption)
Avatar
Jorssi
 
Viestit: 3287
Liittynyt: Ti 29 Huhti 2008 11:29

Re: Mitä opin tänään

ViestiKirjoittaja Mr. Smith » To 10 Touko 2012 08:50

Ja mainittakoon että alkuperäisen kappaleen mies- ja naislaulaja eivät olleet samassa tilassa, koska naista ujostutti niin. Hän olisi siksi eri huoneessa kappaleen nauhoitushetkellä ("Riittäähän noita linnassa"-levyn cd-lehtisen teksteistä poimittua).

Ai niin, ja alkuperäisen kappaleen tekijä ei nyt ihan välttämättä hyväksy tapaa jolla kappaleesta tehtiin aika nopea ralli PMMP:n toimesta, mutta ei hän sitä täysin tuominnutkaan (joku haastattelu, muistaakseni NYT-liitteessä).
"Real men are not intimidated by physical threats against their personal selves, and, ironically, neither am I. "
- Ernest P. Worrell -
Mr. Smith
 
Viestit: 1766
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 07:27
Paikkakunta: Turku

Re: Mitä opin tänään

ViestiKirjoittaja Kuolo » Pe 11 Touko 2012 06:08

Täytyy kyl sanoa, että vaikka äxää ei musiikin puolesta enää oikeen kestä kuunnella, niin hienoa siinä on se miten ne kertoo biiseistä tommosia alkuperäsiä esittäjiä sun muita aina :tilt:
Avatar
Kuolo
Site Admin
 
Viestit: 1321
Liittynyt: To 24 Huhti 2008 22:53

Re: Mitä opin tänään

ViestiKirjoittaja L-S » Ti 15 Touko 2012 02:56

Mä opin tänään vihdoin käyttämään garbage disposalia. :keijo: Sellainen, että tiskialtaan alapuolella on sähköllä toimiva systeemi, joka jauhaa altaaseen kaadetut ruoantähteet sen verran pieniksi, että ne menevät veden mukana viemäriverkostoon. En tiedä onko kyseinen systeemi kovinkaan järkevän ekologinen (veikkaan ei), mutta täällä päin joka tapauksessa yleinen. Ilmeisesti jotkut laittavat tuollaisiin jopa pienehköjä broilerinluita sun muuta. Kovin paljoa perunankuoria ei kuulemma kannata laittaa, juuttuvat helposti. Netti kertoi, että monet laittavat banaaninkuoriakin. En ymmärrä mitä järkeä siinä olisi, yhtä helppo on heittää se banaaninkuori roskikseen.

Joka tapauksessa olen viime syksystä asti ollut tässä kämpässä enkä ole kertaakaan kääntänyt sitä päälle. Nyt tuli mieleen, että ehkä keittiössä leijuva haju johtuu siellä viemärisäiliössä olevasta ruoasta, joten ajattelin kokeilla. Piti ensin vaan katsoa Googlesta miten se käännetään päälle... ei nimittäin tullut mieleen, että se turhalta vaikuttava valokatkaisin tiskialtaan lähistöllä olisikin se nappula. :keijo: Etsin pitkään kytkintä tiskialtaan alapuolelta, sieltä missä se itse laite on.
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
Avatar
L-S
Tohtoripissis
 
Viestit: 3965
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 21:23
Paikkakunta: Kotona

Re: Mitä opin tänään

ViestiKirjoittaja Pvi » Ti 15 Touko 2012 08:02

En tiedä millainen vedenpuhdistusjärjestelmä siellä putken toisessa päässä on, ja mihin biojäte muuten menisi. Näillä tiedoilla osaisi vähän tuumia laitteen ja tavan ympäristövaikutuksia.
Suomessa suositellaan, ettei viemäriverkkoon laiteta kuin ihmisestä tulevat ulosteet ja vessapaperi. Syinä tähän on viemärien kunnon ylläpito ja jätteen käsittelyn kustannukset. Pönttöön eksyvä lihakeitonloppu valuu ensin viemärirottain iloksi ja puhdistuslaitoksella ravinteikkaan jäteveden käsittely laadukkaaksi poistovedeksi on huomattavasti kalliimpaa kuin kuljettaa biojäte kompostointilaitokseen.

Mutta kun ajattelee, niin hirmu kätevähän semmonen varmaan on. Voi tyhjentää kattilat ja dumpata ruoanvalmistusjätteet helposti ilman että tarvitsee kyykkiä roskiksilla ja vielä muistaa kiikutta biojätettä ulos ennen banaanikärpäsinvaasiota.
Rohkeus kuulua tähän.
Pvi
 
Viestit: 1267
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 13:55

Re: Mitä opin tänään

ViestiKirjoittaja Yabba » Ti 15 Touko 2012 11:09

Pvi kirjoitti:En tiedä millainen vedenpuhdistusjärjestelmä siellä putken toisessa päässä on, ja mihin biojäte muuten menisi. Näillä tiedoilla osaisi vähän tuumia laitteen ja tavan ympäristövaikutuksia.

Täysin mututuntumalla muistelen (jostain ympäristöhippijutusta/kirjasta/ohjelmasta luettua/katottua) että jenkkilässä ei noita puhistuslaitoksia pahemmin ole, vaan nuot viemärijätteet tumpataan johonkin (liittovaltiotasolla) ennaltamäärättyyn paikkaan esim. Nykin viemäriverkko syöttäisi materian lopulta mereen. Tosin tämä on ihan puhasta mututuntumaa ja (toivottavasti) on täysin väärää sellaista :virne:
Minä lähden Pohjois-Karjalaan / vaihdan farkut verkkarihousuun
kotiseudulle Pohjois-Karjalaan / juon kaljaa auringon nousuun"
Avatar
Yabba
 
Viestit: 2090
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 21:31
Paikkakunta: Karhunpäässä

Re: Mitä opin tänään

ViestiKirjoittaja SirPet » Ti 15 Touko 2012 12:07

Yabba kirjoitti:
Pvi kirjoitti:En tiedä millainen vedenpuhdistusjärjestelmä siellä putken toisessa päässä on, ja mihin biojäte muuten menisi. Näillä tiedoilla osaisi vähän tuumia laitteen ja tavan ympäristövaikutuksia.

Täysin mututuntumalla muistelen (jostain ympäristöhippijutusta/kirjasta/ohjelmasta luettua/katottua) että jenkkilässä ei noita puhistuslaitoksia pahemmin ole, vaan nuot viemärijätteet tumpataan johonkin (liittovaltiotasolla) ennaltamäärättyyn paikkaan esim. Nykin viemäriverkko syöttäisi materian lopulta mereen. Tosin tämä on ihan puhasta mututuntumaa ja (toivottavasti) on täysin väärää sellaista :virne:


Ainakin Wikipedian mukaan New Yorkin kaupungin alueella on neljätoista jäteveden puhdistamoa. Pääosa materiasta, eli se puhdistettu jätevesi tietty sitten lykätään lopulta mereen.

Samoinhan toimii myös maailman kaupungeista esimerkiksi Helsinki.
SirPet
 
Viestit: 329
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 10:50

Re: Mitä opin tänään

ViestiKirjoittaja L-S » Ti 15 Touko 2012 19:20

Niin, kyllä täällä käsittääkseni jäteveden puhdistus toimii suht samaan tapaan kuin muuallakin. Tuosta garbage disposalista lueskellessani näin myös jossain mainittavan, että se kuormittaa kyllä jätevesilaitoksia, mutta kaiketi ne sen ruoantähteitä sisältävän veden kuitenkin puhdistavat.

En sitten tosiaan tiedä olisiko ympäristön kannalta parempi, että laittaisin ruokajätettä viemäristä alas kuin muun roskan mukaan roskapönttöön, meidän kämpän alueella kun ei ainakaan ole erillistä biojäteastiaa. Yliopisto tässä lähistöllä kyllä pyrkii kovasti kompostoimaan jätteitään ja varmaan sitä tapahtuu muuallakin.
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
Avatar
L-S
Tohtoripissis
 
Viestit: 3965
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 21:23
Paikkakunta: Kotona

Re: Mitä opin tänään

ViestiKirjoittaja Pascal Lemoix » To 17 Touko 2012 14:49

Opin eilen, ettei kannata hukata viimeistä kampaa ennen juhlia eikä varsinkaan, jos seuraava päivä on helatorstai.

Aika vattumaista tulla suihkusta ja vedellä sitten viisipiikkisellä, eli kädellä, jonkinlainen kampaus ja miettiä sitten, kuinka moni huomaa. Vaikka ei kai ne hiukset sitten niin radikaalisti huonommin olleet kuin normaalisti. :friikkipomppu:

Tänään kävelin R-kioskiin ostamaan kamman. Tähänkin pätee sama kuin mennä ostamaan housuja rikkinäisissä housuissa, mikä on Markus Kajon mukaan noloa.
"Tunne ei koskaan valehtele."
-Jorma Uotinen
Avatar
Pascal Lemoix
 
Viestit: 5211
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 00:54
Paikkakunta: L, Espoo

EdellinenSeuraava

Paluu Huuhaa



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 16 vierailijaa

cron