Vaivaisten valitukset

Re: Vaivaisten valitukset

ViestiKirjoittaja L-S » Ke 19 Huhti 2017 11:52

Lyyra kirjoitti:Niska-hartia-leukajumi. Saisinpa pian hammaslääkäriajan.


Leukajumit on kyllä inhottavia, mullakin on niitä välillä. Yllättävää miten kova kipu siinä leukanivelessä voi olla. :keijo:
En ole tosin käynyt hammaslääkärissä, koska epäilen, että ainoastaan ehdottavat jotain purentakiskoa, jollaista en välttämättä haluaisi yöllä pitää (ja kuulemma ovat kalliitakin). (Pitäisi tosin kyllä muutenkin käydä hammaslääkärillä taas edes tarkistuksessa kai joskus... :pepsodent: ) Yleensä leukajumi helpottaa, kun tekee erilaisia venytyksiä ja liikkeitä, Youtubesta löytyy ohjeita TMJ exercises -haulla.
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
Avatar
L-S
Tohtoripissis
 
Viestit: 3965
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 21:23
Paikkakunta: Kotona

Re: Vaivaisten valitukset

ViestiKirjoittaja Kibaya » Ke 19 Huhti 2017 14:06

Mulla lähti ääni.
Eilen oli vielä vähän jäljellä, mutta nyt se lähti kokonaan. Toissapäivänä aloin yskimään vähän, eilen se oli kunnollista astmaattista yskää. Nyt sitä ei oo enää ollenkaan, mutta huomaan hengittäväni koko ajan suun kautta ja hengittäväni raskaasti.

Soitin terkkariin eilen, että saisin astmalääkkettä. Sieltä soitettiin tänään takaisin ja sairaanhoitaja oli ihan vähän kuutamolla. Pyysin lääkettä, jouduin monta kertaa korjaamaan että ei sitä lääkettä vaan sitä toista. Lopuksi vielä hän sanoi että kun oon kanta-arkiston kautta laittanut sen pyynnön, niin sitten sieltä voin seurata sitä uusimista. Olin ihan puhelun alussa sanonut että soitin siksi että en voi odottaa sitä kanta-palvelun antamaa kahdeksaa päivää, koska oireita on nyt jo sen verran että ois kiva jos ei menis taas kuukautta toipumiseen. "Ai sulla on oireita". Joo, en kuulosta tämmöseltä kähisevälta ja raakkuvalta, semi-hengästyneeltä, pihisevältä möröltä :keijoei: :läps:

Elämme jänniä hetkiä koska se resepti tulee uusittua :virne:
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Avatar
Kibaya
Hörhökeijotar
 
Viestit: 6667
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 17:19
Paikkakunta: Syövereissä.

Re: Vaivaisten valitukset

ViestiKirjoittaja Lyyra » To 20 Huhti 2017 22:47

L-S kirjoitti:
Lyyra kirjoitti:Niska-hartia-leukajumi. Saisinpa pian hammaslääkäriajan.

Leukajumit on kyllä inhottavia, mullakin on niitä välillä. Yllättävää miten kova kipu siinä leukanivelessä voi olla. :keijo:
En ole tosin käynyt hammaslääkärissä, koska epäilen, että ainoastaan ehdottavat jotain purentakiskoa, jollaista en välttämättä haluaisi yöllä pitää (ja kuulemma ovat kalliitakin). (Pitäisi tosin kyllä muutenkin käydä hammaslääkärillä taas edes tarkistuksessa kai joskus... :pepsodent: ) Yleensä leukajumi helpottaa, kun tekee erilaisia venytyksiä ja liikkeitä, Youtubesta löytyy ohjeita TMJ exercises -haulla.

Kiitsis vinkistä! Niskajumi ainakin lähti kun jumppasin yks ilta oikein tosissani ja nukuin yön kauratyyny hartioiden alla. Itse tavallaan haluaisin sellaisen kiskon, koska olen tainnut alkaa ihan tosissani puremaan leukoja yhteen yöllä. Eihän sitä tarvi välttämättä pitää joka yö, vaan vain tarvittaessa. En minäkään tietääkseni ihan jokaikinen yö sitä tee, vaan stressikausina vain. Hammaslääkäriaika kiinnostaa noin muutenkin, esim. hammaskiven vuoksi, mutta vielä pitää jonotella..

Viimeisin vaiva on toissayönä alkanut flunssa. Ei mulla ois nyt yhtään varaa tähän. Vihdoin olin saanut jotenkin kasattua itseni hermoromahduksesta, ja oisin voinut jatkaa pääsykoelueskelua vähitellen, niin sitten tämä. :epäilevä:

Menen huomenna työttömien terveystarkastukseen. Saas nähdä, mitä siellä sitten keksitään jutustella. Mulla oli ns. huono kolesteroli pari pykälää koholla, mutta kokonaiskolesteroli ihan ok. Toivottavasti en saa mitään saarnaa. Tuskin.
Lyyra
Digipahuus
 
Viestit: 8187
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 02:56

Re: Vaivaisten valitukset

ViestiKirjoittaja Kibaya » Ti 25 Huhti 2017 08:40

Ääni ei oo tullut takaisin, mutta koska ei oo flunssaa (eli kuumetta) niin sain ehdollista sairaslomaa. Eli jos työnantaja pystyy järjestämään töitä niin että mun ei tartte puhua, niin voin tehdä töitä.
Nyt oon ollu puoltoista tuntia ja mua sattuu keuhkoihin :epäilevä:
Oon ottanut astmalääkettä ettei yskittäis. Ääni on myös selkeästi painumassa ja hengitys vinkuu :epäilevä:

Heevetti. :epäilevä:
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Avatar
Kibaya
Hörhökeijotar
 
Viestit: 6667
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 17:19
Paikkakunta: Syövereissä.

Re: Vaivaisten valitukset

ViestiKirjoittaja Pascal Lemoix » Ti 25 Huhti 2017 19:17

Tätä äänen vievää flunssaa tuntuu nyt olevan. Kollegalta lähti ääni maanantaina ja itselläkin se on normaalia huonompi. Tuntuu, että tänä lukuvuonna on kiertänyt vaikka mitä tautia. :huoh:
"Tunne ei koskaan valehtele."
-Jorma Uotinen
Avatar
Pascal Lemoix
 
Viestit: 5211
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 00:54
Paikkakunta: L, Espoo

Re: Vaivaisten valitukset

ViestiKirjoittaja Wildchild » Ma 01 Touko 2017 23:06

Näärän näppy silmässä. :pahis: Näytän vasemman silmän kohdalta kuin olisin saanut turpaani. Onneksi ulkona liikkuessa voi käyttää aurinkolaseja niin kukaan ei tuijota. :pahis:

Mutta onpahan kipeä. :epäilevä:
mä annan kaiken ku enempää ei oo, tajuuks sä kuka sun edessä seisoo? :nirppa:
Avatar
Wildchild
Räppimummo
 
Viestit: 1382
Liittynyt: Pe 09 Touko 2008 21:56

Re: Vaivaisten valitukset

ViestiKirjoittaja Pascal Lemoix » Ti 02 Touko 2017 08:53

Vaihteeksi puutuneen tuntuista pistelyä jaloissa. Tätä ei vielä ole ollutkaan. :epäilevä: Luultavimmin jokin alaselkäjumin aiheuttama juttu. Kokeilen lääkityksen lisäämistä ja hierontaa.
"Tunne ei koskaan valehtele."
-Jorma Uotinen
Avatar
Pascal Lemoix
 
Viestit: 5211
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 00:54
Paikkakunta: L, Espoo

Re: Vaivaisten valitukset

ViestiKirjoittaja Kibaya » Ti 02 Touko 2017 09:09

Pascal, venytä lonkan koukistajia ja pakaroita. Pitkiä, hitaita venytyksiä, sellaisia missä saa "tilaa selälle", jos tulee alaselästä. Voin antaa tarvittaessa vinkkejä mitkä venytykset sitä tekee. Jos siellä on hermo jumittunneissa lihaksissa, niin hieronta voi alkuun pahentaa sitä puutuneisuutta, mutta hieronnan ja venytysten yhdistelmällä saat lihaksia rentoutumaan ja jumia avattua.
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Avatar
Kibaya
Hörhökeijotar
 
Viestit: 6667
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 17:19
Paikkakunta: Syövereissä.

Re: Vaivaisten valitukset

ViestiKirjoittaja Pascal Lemoix » Ti 02 Touko 2017 09:44

Täytyypä yrittää venytellä.
"Tunne ei koskaan valehtele."
-Jorma Uotinen
Avatar
Pascal Lemoix
 
Viestit: 5211
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 00:54
Paikkakunta: L, Espoo

Re: Vaivaisten valitukset

ViestiKirjoittaja Pascal Lemoix » To 11 Touko 2017 16:53

Lääkärit eivät olleet kauhean huolissaan avh-mahdollisuudesta. Seuraillaan arvoja ja silleen. Selän osalta soitettava fysioterapiaan. Mutta kun kyykkyynkin pääsee, niin eipä isoa huolta. Nää on joskus melkeinpä koomisia. :virnu:

Muutenkin oli hauska, että tässä oli valmistuva nuori lääkäri, joka tutki ja pähkäili aluksi ja sitten vanhempi tuli tekemään päätökset. Nuorempi ei meinannut löytää polvista refleksiä ja naputteli aika moneenkin kohtaan, ennen kuin pieni refleksi saatiin aikaan. Teki mieli taputtaa. :D Ehtihän siinä jo miettiä, että ovatko refleksit entiset. :hämillään:
"Tunne ei koskaan valehtele."
-Jorma Uotinen
Avatar
Pascal Lemoix
 
Viestit: 5211
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 00:54
Paikkakunta: L, Espoo

Re: Vaivaisten valitukset

ViestiKirjoittaja L-S » Ti 23 Touko 2017 15:27

Hirveä jumi taas vaihteeksi. :keijo: Leuat ovat olleet jumissa jo yli viikon, samoin hartiat ja yläselkä (varmasti näissä on yhteys...). Olen tehnyt monenlaisia venytyksiä ja joogaliikkeitä, mutta jumi palaa aina uudestaan, viimeistään siinä vaiheessa kun on istunut koko päivän koneen ääressä.

Eilen en meinannut saada untakaan, kun leukoihin sattui, samoin yläselkään ja vaihteeksi myös alaselkään. Alaselän ja jalkojen epäilen kärsineen viikonloppuna tekemästäni lenkistä, johon sisältyi pitkästä aikaa vähän juoksuakin, siitä sai ainakin jalat ja lonkankoukistajat jumiin. Nappasin lopulta särkylääkettä ja tein erilaisia venyttelyjä, että sain nukuttua.

Mietin vaan, että missähän kunnossa mun kroppa olisi, jos en harrastaisi joogaa. :friikki: Pitäisi kai myös varata leukajumin osalta hammaslääkäri. Suhtaudun taas vaan vähän skeptisesti siihen, että voivatko/viitsivätkö ne tehdä asialle mitään. En tiedä miten mulle on tullutkin lääkäreistä sellainen mielikuva, ettei siellä helposti tule uskotuksi. :keijo:
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
Avatar
L-S
Tohtoripissis
 
Viestit: 3965
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 21:23
Paikkakunta: Kotona

Re: Vaivaisten valitukset

ViestiKirjoittaja Shay » Ke 24 Touko 2017 09:30

Onko stressiä?

Mää puren leukoja yhteen, ku stressaan ja samalla tietenkin hartiat nousee korviin ja jumittaa sitten koko yläselänkin. Hieroja löysi multa melkoisia jumikohtia selästä ja hartioista ja kuulemma purentalihaksetkin oli ihan jumissa.

Hammaslääkäri voi määrätä jotkut purentakiskot. Tutulle oli määrätty, mutta eihän semmosten kanssa voi nukkua niin se heitti ne mäkeen. :virne:
Lift me up above this, the broken, the empty. Lift me up and help me to fly away!
Avatar
Shay
Hukkasusi
 
Viestit: 3056
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 20:32
Paikkakunta: Pään sisällä pimeässä

Re: Vaivaisten valitukset

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Ke 24 Touko 2017 12:45

Shay kirjoitti:Hammaslääkäri voi määrätä jotkut purentakiskot. Tutulle oli määrätty, mutta eihän semmosten kanssa voi nukkua niin se heitti ne mäkeen. :virne:

Mä käytin monta vuotta lapsuudestani oikomiskojeita, jotka kai vastaavat purentakiskoja, paitsi että niillä on lisäksi tarkoitus saada hammasrivit riittävän suoriksi. En koskaan ymmärtänyt, miksi ihmiset eivät niitä halunneet käyttää. Koko aikana kerran kojeet olivat yön aikana tippuneet suustani. Eivätkä ne musta inhottavat olleet. Eikä ekan yön jälkeen vaikuttanut edes nukkumiseen. Toki ymmärrän nykyään, että kaikki eivät ole yhtä mielissään niistä.
Life is short until it's not
Honestly it's kinda long


Orla Gartland - You aren't special, babe
Avatar
marenkienkeli
labrakärpänen
 
Viestit: 5251
Liittynyt: Pe 02 Touko 2008 20:36

Re: Vaivaisten valitukset

ViestiKirjoittaja Kibaya » Ke 24 Touko 2017 15:51

Jaahas, se olis sit yhdet verikokeet arvioitu ja jos elimistössä on anemia ja hemmetin akuutti B12-vitamiinin puutos, niin ei ihme jos päässä vähän viiraa :jaaha: :epäilevä:
Lisäksi työterveyslääkäri (mikä on ihanan keijo ja huippu tyyppi) epäili että tässä on voinut käydä niin että koska vitamiinivarastot on huvenneet, niin masennusoireisto on päässyt vähän revittelemään ja tärvelemään mun vointia :keijo: :virne:
"No se oireisto on vähän semmonen opportunistimulkku, ni tässähän on ollut takaportti olympialaisiin käytössä". Lisäksi kysyin että mitä mieltä on siitä kun terkkarilääkäri suositteli masennuslääkitystä mikä vaikuttaa tod.näk. maksaan. "No emmä lähtis sotkemaan kemiallisesti sun elimistöäs, kun tiedetään miten hyvin se heittää volttia ja lähtee lapasesta niiden sivuoireiden kanssa. Katotaan nyt eka tää muut jutut ja sit jos ei ne jeesaa yhtään, ni sit voi sotkee päänuppia lisää masennuslääkkeillä. Koska jos ei tää nyt auta, niin veikkaan että oot sekasin jo valmiiksi." :virne:

Mutta ehkä vähän helpotti tieto että tässä taustalla ei oiskaan pelkkä oireisto, vaan ihan fyysinen juttu. Mitä en sumupäissäni oo tajunnu edes ajatella ite :epäilevä:
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Avatar
Kibaya
Hörhökeijotar
 
Viestit: 6667
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 17:19
Paikkakunta: Syövereissä.

Re: Vaivaisten valitukset

ViestiKirjoittaja Aranwe » Ke 24 Touko 2017 16:42

marenkienkeli kirjoitti:
Shay kirjoitti:Hammaslääkäri voi määrätä jotkut purentakiskot. Tutulle oli määrätty, mutta eihän semmosten kanssa voi nukkua niin se heitti ne mäkeen. :virne:

Mä käytin monta vuotta lapsuudestani oikomiskojeita, jotka kai vastaavat purentakiskoja, paitsi että niillä on lisäksi tarkoitus saada hammasrivit riittävän suoriksi. En koskaan ymmärtänyt, miksi ihmiset eivät niitä halunneet käyttää. Koko aikana kerran kojeet olivat yön aikana tippuneet suustani. Eivätkä ne musta inhottavat olleet. Eikä ekan yön jälkeen vaikuttanut edes nukkumiseen. Toki ymmärrän nykyään, että kaikki eivät ole yhtä mielissään niistä.


Mulla on sellainen, mutta se on akryylistä valmistettu hammassuoja, eikä mikään oikomiskisko. Ihan hyvin voi nukkua.
Avatar
Aranwe
 
Viestit: 1257
Liittynyt: Ti 28 Joulu 2010 00:37
Paikkakunta: Brexit Wasteland

Re: Vaivaisten valitukset

ViestiKirjoittaja L-S » Ke 24 Touko 2017 20:42

Kibs, hyvä että löytyi jotain mistä voisi olla apua!

Ja joo, mä olen kanssa epäillyt tuota, että viitsisikö hammassuojia pitää öisin, ajatus tuntuu jotenkin inhottavalta. Mutta hyvä että siitäkin on eri kokemuksia, ehkä pitää jossain vaiheessa harkita, jos tämä jatkuu. Nyt on kyllä vähän helpottanutkin, varsinkin kun eilen tein oikein massiivisen venyttelysetin. :keijo: Kieltämättä on ollut aika kiireinen pari viikkoa, niin ehkä stressikin vaikuttaa.
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
Avatar
L-S
Tohtoripissis
 
Viestit: 3965
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 21:23
Paikkakunta: Kotona

Re: Vaivaisten valitukset

ViestiKirjoittaja theia » Su 11 Kesä 2017 20:41

Niisk niisk, köh köh, kesälenssu tuli taloon :epäilevä:
so weak and powerless.
Avatar
theia
Pahvi
 
Viestit: 3417
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 23:56
Paikkakunta: Sherwood

Re: Vaivaisten valitukset

ViestiKirjoittaja Pascal Lemoix » Ma 12 Kesä 2017 16:12

Huomenna sitten fysioterapiaan ihmettelemään, josko selästä selviäisi jotakin oleellista, mikä estää normaalin tuntemisen alavartalossa. Onko lihaksia jumissa vai jotain muuta?

--

Muuten sain verikokeista oikein hyviä tuloksia ja parempaan päin ollaan menty. :tilt:
"Tunne ei koskaan valehtele."
-Jorma Uotinen
Avatar
Pascal Lemoix
 
Viestit: 5211
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 00:54
Paikkakunta: L, Espoo

Re: Vaivaisten valitukset

ViestiKirjoittaja Kibaya » Ma 12 Kesä 2017 18:38

Ite huomasin tänään että jos hermo jää kiristävän lihaksen takia puristuksiin selässä, niin tunto häviää pakarassa :keijo:

Tsemppiä fysioterapiaan, toivottavasti löytyy joku mikä auttaa! Ja jos ei löydy, niin että pääset selvittämään mistä se johtuu.
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Avatar
Kibaya
Hörhökeijotar
 
Viestit: 6667
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 17:19
Paikkakunta: Syövereissä.

Re: Vaivaisten valitukset

ViestiKirjoittaja Pascal Lemoix » Ke 14 Kesä 2017 17:51

Nyt on venyttelyohjeita. Jäykkyyksiä todettiin, mutta samalla myös se, että motoriikkahermot näyttäisivät olevan fine. Samalla joitakin huolestuttavia merkkejä voitiin sulkea pois. Esim. liittyen kylmän/kuuman tuntemuksiin.
"Tunne ei koskaan valehtele."
-Jorma Uotinen
Avatar
Pascal Lemoix
 
Viestit: 5211
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 00:54
Paikkakunta: L, Espoo

Re: Vaivaisten valitukset

ViestiKirjoittaja L-S » Pe 14 Heinä 2017 12:42

Iski alkuviikosta vatsatauti. :epäilevä:
Rajuimmat oireet kestivät alle vuorokauden, mutta vieläkin on voimat poissa eikä ole ruokahalua juuri yhtään, vaikka olenkin yrittänyt syödä kaikkea mietoa. Olisi kiva saada energiatasot pikku hiljaa normaaleiksi, olen jo melko kyllästynyt makaamaan sohvalla katsomassa kaikkia mahdollisia tv-sarjoja. :epäilevä:

En muuten muista, että olisin ollut kunnon vatsataudissa sitten lapsuuden, joten kertahan se on ensimmäinenkin. :keijo:
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
Avatar
L-S
Tohtoripissis
 
Viestit: 3965
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 21:23
Paikkakunta: Kotona

Re: Vaivaisten valitukset

ViestiKirjoittaja Kibaya » Ma 24 Heinä 2017 21:40

Välillä ottaa ihan helvetisti päähän olla kipeä ja rampa.
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Avatar
Kibaya
Hörhökeijotar
 
Viestit: 6667
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 17:19
Paikkakunta: Syövereissä.

Re: Vaivaisten valitukset

ViestiKirjoittaja Wildchild » Ti 25 Heinä 2017 14:27

Yskittää. Sellanen astma-yskä on tullut takaisin vaikka olen nostanut lääkitystä siitepölykauden ajaksi. Liikkuminen on tuskaa koska tuntuu että happi loppuu heti ja rupean yskimään. Siis ihan peruskauppareissukin saattaa olla liikaa.

Eilen kävin pitkästä aikaa lenkillä ja erehdyin lopuksi menemään kauppaan hakemaan maitoa. Kaupassa ollessa tuntui että yskin keuhkot pihalle ja happi loppuu siihen paikkaan. Sen jälkeen sattui keuhkoihin muutaman tunnin ajan. :epäilevä:
Joo, mä tiedän että mulla on aivan paska kunto (ja sekin on liian hyvin sanottu), mutta ei tällästä ole ollu koskaan ennen. Ei kestä rasitusta ei sitten yhtään.

Loppuis jo siitepölyt. Uskon että sitten helpottaa.
mä annan kaiken ku enempää ei oo, tajuuks sä kuka sun edessä seisoo? :nirppa:
Avatar
Wildchild
Räppimummo
 
Viestit: 1382
Liittynyt: Pe 09 Touko 2008 21:56

Re: Vaivaisten valitukset

ViestiKirjoittaja Kibaya » Ti 22 Elo 2017 22:00

Mulla on toi kyynärsauva oikeassa kädessä kun kävelen.
Nyt sen käden olkapää/hartia on pirskatin kipeä. NIin kipeä, että sen suorana pitäminen sattuu, samoin käden käyttäminen kipeyttää sitä. Pilkoin tänään sipulin ja osan aikaa mietin että onko kyyneleet pelkästään sitä sipulin aiheuttamaa vai onko siinä myös kipua. En pysty sanomaan. Repivä tunne kuitenkin on aika perCeestä.
Käsi oli kipeä jo viime viikolla, enkä usko että matka ainakaan auttoi sitä ihan joka hetki :jaaha: Kannan kuitenkin kassia oikealla hartialla.
Nyt sitten lepäillään ja hengaillaan :epäilevä:
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Avatar
Kibaya
Hörhökeijotar
 
Viestit: 6667
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 17:19
Paikkakunta: Syövereissä.

Re: Vaivaisten valitukset

ViestiKirjoittaja Kibaya » Ma 28 Elo 2017 10:29

Ahdistaa tää käsivarren särky :epäilevä:
Tulin töihin, mutta aika vähän pystyn tekemään. Käsi on aina välillä puuduksissa ja välillä särkee ihan perkeleesti.
:epäilevä:
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Avatar
Kibaya
Hörhökeijotar
 
Viestit: 6667
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 17:19
Paikkakunta: Syövereissä.

EdellinenSeuraava

Paluu Huuhaa



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa

cron