Työ- ja koulukuulumiset

Re: Työ- ja koulukuulumiset

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Ke 24 Syys 2014 11:04

outsider kirjoitti:
Lumikki75 kirjoitti:Jos oman mielen mukaista työtä ei ole tarjolla, silloin pitää tehdä jotain vähemmän mielekästä (niin kuin niin moni muukin tekee) tai lakata nostamasta niitä verovaroilla rahoitettuja tukia.


Tämä järjestelmämme perustuu yksilönvapauteen, mikä näkyy mm. perustuslaissa (18 §): "Jokaisella on oikeus lain mukaan hankkia toimeentulonsa valitsemallaan työllä, ammatilla tai elinkeinolla" (lihavointi omani). Jos yhteiskunta ei pysty tarjoamaan sitä, sen kuuluu korvata se kansalaisilleen työmarkkinatuella. Työttömyys on järjestelmävirhe, joten kaikkien järjestelmään uskovien tulee toki myös mieluusti maksaa veroja/työmarkkinatukea korvaukseksi siitä ettei meidän järjestelmä toimi virheettömästi.

Oikeus valita, mutta se ei ainakaan mielestäni tarkoita oikeutta olla valitsematta, jos valinnan mahdollisuus on. :tilt: :pilkku: Esim. suomalaisten pandojen tutkiminen ei tulisi olla valittavissa olevaksi laskettava vaihtoehto. Mun oikeudentajuuni ei oikein sovi se, että odotellaan vain sitä huippuduunia, eikä edes yritetä mitään muuta. Mistä sitä voi tietää, että joku työ ei sovi itselle, jos ei edes kokeile? :hämillään: En minäkään ennen gradun kokeellisen osuuden alkua uskonut, että tutkimus voisi olla mun juttu...

Keskimäärin nykyinen järjestelmä on ihan hyvä. Tosin liikaa byrokratiaa siinä on ja tuntuu epäoikeudenmukaiselta, että työnteosta "rangaistaan".
Life is short until it's not
Honestly it's kinda long


Orla Gartland - You aren't special, babe
Avatar
marenkienkeli
labrakärpänen
 
Viestit: 5251
Liittynyt: Pe 02 Touko 2008 20:36

Re: Työ- ja koulukuulumiset

ViestiKirjoittaja outsider » Ke 24 Syys 2014 12:05

marenkienkeli kirjoitti:Mistä sitä voi tietää, että joku työ ei sovi itselle, jos ei edes kokeile? :hämillään:


a) Siitä että työpaikkailmoituksessa toivotaan hakijalta ominaisuuksia jotka eivät päde itseensä.
b) Siitä että työpaikkailmoituksesta näkee ettei työ ole oman etiikan mukaista. Omalla kohdallani esim. puhelinmyynti tai feissaus. Työ nähdään kyllä yleisesti moraalin ulkopuolisena asiana, sillä monille se on vain tapa saada elantonsa. Itse en kuitenkaan pysty tai halua luopua omista arvoistani vain koska talous pyörii turhan paskan ympärillä.
c) Siitä että täysipäiväistä työtä jaksaa unelmaduunissaankin vain juuri ja juuri. Lyhyempi työaika helpottaisi kokeilemista tässä mielessä, ja esim. työkkärin työkokeilu oli just sopiva testaamaan onko jokin työ sopiva (ja jonka kautta löysin oman alani).

Omalla kohdallani on toki kyse vielä siitäkin, että minulla on suuri määrä erilaisia työllistymistä vaikeuttavia sairauksia (niin henkisessä kuin fyysisessäkin terveydessä), enkä siksi voi tehdä esim. varastoapulaisen tai siivoojan töitä. Oman alan töitäni olen kokeillut ja tehnyt, ja todennut että terveyteni kestää niitä, enkä usko että Suomessa on kovin montaa ammattia josta voi sanoa samaa. Ei huvita kokeilla mitä tahansa työtä, kun on niin iso riski, ettei oma kroppa tai pää kestä sitä.

Vapaus valita ammattinsa ei tietenkään päde ammatteihin, joita ei ole olemassa (kuten suomalaisten pandojen tutkija).

Edit. Niin ja on mulla tietysti toinen ammattipätevyys tän "unelmaduunini" lisäksi, eli oon kyllä kokeillut muitakin töitä ja todennut että en pysty tekemään niitä.
I wish this would be your colour
Avatar
outsider
 
Viestit: 340
Liittynyt: Su 14 Huhti 2013 23:46
Paikkakunta: Tampere

Re: Työ- ja koulukuulumiset

ViestiKirjoittaja Kibaya » Ke 24 Syys 2014 12:18

Lumikki75 kirjoitti:
Emilia kirjoitti:Eihän työttömänä olemisen pitäisi olla mikään oikeus vaan väliaikainen tilanne, josta pitää pyrkiä pois. Monet eivät niin kuitenkaan tunnu tekevän, koska on helpompaa ja taloudellisesti järkevämpää olla vain kotona kuin tehdä esimerkiksi satunnaisia tai osa-aikaisia duuneja.

Komp!

Ymmärrän kyllä (ja olen osittain samaa mieltäkin) sen kanssa, että työelämän rakenteita pitäisi muuttaa. Mutta jos istuu kotona, vaikka jotain työtä olisi tarjolla, ja koko ajan nostaa tähän nykyiseen järjestelmään perustuvaa tukea, sitten ei mun mielestä ole oikeutta odotella sitä mielekästä työtä. Jos oman mielen mukaista työtä ei ole tarjolla, silloin pitää tehdä jotain vähemmän mielekästä (niin kuin niin moni muukin tekee) tai lakata nostamasta niitä verovaroilla rahoitettuja tukia.

Ehkä jotain apua olisi siitä, jos kehitettäisiin jonkinlainen järjestelmä, jonka avulla selviäisi, ketkä työttömistä tekevät jotain palkatonta työtä ja ketkä vaan lorveksivat. Jälkimmäisillä olisi sitten rajallinen etuus tukeen tai jotain. :raps:


Mua ahdisti ihan hirveästi tämä teksti.
Yritin löytää syitä siihen.

Jos joutuu tilanteeseen, jossa yhteiskunnan (as in byrokratia) taholta painostetaan yksilö tekemään vähemmän mielekästä työtä, ei voida odottaa kovin suurta työmotivaatiota, eikä kovin suurta panosta työn laatuun. Ilman mitään mielenkiintoa työhön ajetaan yksilö tilanteeseen, jossa mieli joutuu kestämään vähemmän mielekästä tai jopa sietämätöntä tilannetta, jolloin mahdollisuus tämän yksilön psyykkiselle kuormitukselle on suurempi kuin työstä pitävällä ihmisellä.
Olen itse ollut tilanteessa, jossa työ oli nimenomaan vähemmän mielekästä ja paloin siinä loppuun. Voisi kuvitella että se psyykkinen kuormitus tapahtuu vain työpaikalla, mutta vähemmän mielekkään työn kohdalla sitä ajattelee enemmän ja jo työhön meneminen on vastenmielistä. Ei voi yleistää, kun varmasti on niitäkin jotka tekevät vain työn työnä ja that's it. Heille riittää että saa korvauksen menetetystä vapaa-ajasta.
Pidän itseäni kai liian tunneihmisenä sellaiseen.

Järjestelmä, jonka avulla selviäisi työttömien erilaiset tyypit on asia mitä toivon ettei meille ikinä tule. Se arvottaisi ihmisiä vielä enemmän mitä nykyisin.

Ehkä ahdistukseni johtuu myös siitä, että työttömiä tai työtä tekemättömiä (eivät kaikki ole työttömiä...) ihmisiä arvotetaan huonommiksi kansalaisiksi. Alentaminen ja alentavaan sävyyn puhuminen on oikeasti todella ahdasmielistä ja hyvin yleistä. Siinä olen outsiderin kanssa samaa mieltä, että työn kautta arvotetaan ja arvostellaan ihmisiä hyvin paljon. Ilman työtä et ole mitään. Ei vaikka olisitkin korkeakoulutettu ja sivistynyt ihminen. Yleistyksissä on juuri tätä et tee työtä = arvoton lorvailija - ajattelua, joka ei johda mihinkään.

Olisi toki hienoa jos meillä olisi vähemmän työttömiä.
Siihen tarvitaan työpaikkoja, joita ei kuitenkaan ole niin helppo saada aikaan.

En toki itsekään hyväksy sitä, että ei edes yritetä. Mutta. Ymmärrän niin hyvin niitä ihmisiä, jotka ovat kyllästyneet byrokratiaviidakon ja vittumaisten virkamiesten alentavaan sävyyn ja tyhjiin litanioihin. Vaikka oma motivaatio olisi kuinka korkealla, ei se riitä loputtomiin. Jo muutamassa kuukaudessa saadaa imettyä ihminen kuiviin näiden byrokratiaviidakkojen ja kikkailujen avulla. Varsinkin ihminen, joka on täysin omasta tahdostaan riippumatta menettänyt työnsä. Siihen vielä puheet loisista ja syyttelyt turhasta olemisesta ja muu paska yhteiskunnan taholta ei ainakaan kannusta. Se meiltä puuttuu kokonaan, työttömien kannustaminen työnhakuun positiivisella sävyllä. Se on useimmiten juuri tätä yhteiskunnan verorahojen tuhlaamisesta puhumista tai sohvalla makoilun esiin tuomista. Motivoiko? No ei kovinkaan paljoa.

Ehkä noi ahdisti.
Ainakin.

:sori:
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Avatar
Kibaya
Hörhökeijotar
 
Viestit: 6667
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 17:19
Paikkakunta: Syövereissä.

Re: Työ- ja koulukuulumiset

ViestiKirjoittaja outsider » Ke 24 Syys 2014 12:31

Hyvin sanottu, Kiba! :tapu:

Kibaya kirjoitti:En toki itsekään hyväksy sitä, että ei edes yritetä.


Jos yrittää löytää paikkansa työmarkkinoilta, mutta ei löydä sitä, on mielestäni täysin hyväksyttävää että keskittyy sen jälkeen "yrittämään" asioita työmarkkinoiden ulkopuolella. Pystyy keskittämään voimavaransa johonkin rakentavaan jatkuvan etsimisen sijaan.

Usein unohtuu sekin, että jos avoimia työpaikkoja on vähemmän kuin työttömiä työnhakijoita, kaikki eivät työllisty vaikka kuinka yrittäisivät. Mun puolesta ne avoimet työpaikat saavat ottaa ne, jotka tarvitsevat palkkatyötä enemmän kuin minä (esim. perheelliset).

Mutta odotan kyllä innolla sitä, että pääsen viimein tekemään töitä viikon päästä. :woohoo:
I wish this would be your colour
Avatar
outsider
 
Viestit: 340
Liittynyt: Su 14 Huhti 2013 23:46
Paikkakunta: Tampere

Re: Työ- ja koulukuulumiset

ViestiKirjoittaja Kibaya » Ke 24 Syys 2014 13:42

outsider kirjoitti:Hyvin sanottu, Kiba! :tapu:

Kibaya kirjoitti:En toki itsekään hyväksy sitä, että ei edes yritetä.


Jos yrittää löytää paikkansa työmarkkinoilta, mutta ei löydä sitä, on mielestäni täysin hyväksyttävää että keskittyy sen jälkeen "yrittämään" asioita työmarkkinoiden ulkopuolella. Pystyy keskittämään voimavaransa johonkin rakentavaan jatkuvan etsimisen sijaan.

Usein unohtuu sekin, että jos avoimia työpaikkoja on vähemmän kuin työttömiä työnhakijoita, kaikki eivät työllisty vaikka kuinka yrittäisivät. Mun puolesta ne avoimet työpaikat saavat ottaa ne, jotka tarvitsevat palkkatyötä enemmän kuin minä (esim. perheelliset).

Mutta odotan kyllä innolla sitä, että pääsen viimein tekemään töitä viikon päästä. :woohoo:


Tarkoitin yrittämisellä juuri sitä, että antaa kaikessa periksi eikä tee mitään. Toisinsanoen heittää pyyhkeen kehään ja masentuu ja vaipuu syvemmälle. Siksikin sitä positiivista kannustamista työnhakuun ja oman itsensä hyvinvointiin pitäisi olla enemmän.

Tiedän paljon työttömiä ja työtä tekemättömiä, joilta ei puutu motivaatiota, halua tai yritystä löytää ja saada töitä. Se vain, ettei niitä yksinkertaisesti ole. Eivätkä kaikki pääse edes sinne mäkkäriin töihin. Surullista.

Paljon on puhetta nuorten syrjäytymisestä ja siihen puuttumisesta, mutta kokonaisvaltaisesti työttömien syrjäytymisestä taasen ei.
Eikä siitä, mikä vaikutus byrokratialla ja virkamiehillä on syrjäytymisessä. Se on se yksi v-mäinen työntekijä siinä TE-toimistossa, joka voi vaikuttaa siihen alkaako syrjäytymisen kierre vai ei. Näin kärjistettynä tilanteena. Samainen ihminen voi myös motivoida ja antaa uusia näkökulmia ja vinkkejä omaan tilanteeseen.

Pääsispä itekin tekemään jotain töitä :epäilevä: :huoh:
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Avatar
Kibaya
Hörhökeijotar
 
Viestit: 6667
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 17:19
Paikkakunta: Syövereissä.

Re: Työ- ja koulukuulumiset

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Ke 24 Syys 2014 14:49

outsider kirjoitti:
marenkienkeli kirjoitti:Mistä sitä voi tietää, että joku työ ei sovi itselle, jos ei edes kokeile? :hämillään:


a) Siitä että työpaikkailmoituksessa toivotaan hakijalta ominaisuuksia jotka eivät päde itseensä.
b) Siitä että työpaikkailmoituksesta näkee ettei työ ole oman etiikan mukaista. Omalla kohdallani esim. puhelinmyynti tai feissaus. Työ nähdään kyllä yleisesti moraalin ulkopuolisena asiana, sillä monille se on vain tapa saada elantonsa. Itse en kuitenkaan pysty tai halua luopua omista arvoistani vain koska talous pyörii turhan paskan ympärillä.
c) Siitä että täysipäiväistä työtä jaksaa unelmaduunissaankin vain juuri ja juuri. Lyhyempi työaika helpottaisi kokeilemista tässä mielessä, ja esim. työkkärin työkokeilu oli just sopiva testaamaan onko jokin työ sopiva (ja jonka kautta löysin oman alani).

Omalla kohdallani on toki kyse vielä siitäkin, että minulla on suuri määrä erilaisia työllistymistä vaikeuttavia sairauksia (niin henkisessä kuin fyysisessäkin terveydessä), enkä siksi voi tehdä esim. varastoapulaisen tai siivoojan töitä. Oman alan töitäni olen kokeillut ja tehnyt, ja todennut että terveyteni kestää niitä, enkä usko että Suomessa on kovin montaa ammattia josta voi sanoa samaa. Ei huvita kokeilla mitä tahansa työtä, kun on niin iso riski, ettei oma kroppa tai pää kestä sitä.

:hymyhali:

Ymmärrän hyvin pointtisi, jotka pätevät erinomaisesti sinuun. :) Toki on asia erikseen, jos henkinen ja fyysinen jaksaminen eivät riitä. Usein vain sorrutaan turhaan nirsoiluun (siis täysin terveet henkilöt sortuvat). Esim. siivoustyötä ei pidetä minkään arvoisena, vaikka sekin on ihan hyvä työ. (Olen testannut. Pesti oli tosin vain muutaman viikon mittainen, mutta silti. Ihan kiva työ se oli. Kyllä minä väliaikaisesti siivota voisin. Tosin olisin varmaan samanlainen systeemin väärinkäyttäjä kuin monet muut korkeasti koulutetut, enkä ottaisi siivoustyötä vastaan, kun työttömyyskorvaukset olisivat suuremmat. :epäilevä:)
------------

Olisi hienoa, jos voisi helpommin tehdä lyhyempiä työpäiviä tai lyhennettyjä työviikkoja. Laskeskelin tässä, että jos tekisin 2. työtäni täyspäiväisesti, riittäisi, että tekisin sitä keskimäärin 13 päivää kuussa, jotta palkkaus olisi pikkuisen parempi kuin nykyisessä työssäni. Ja 15 päivää kuukaudessa tekemällä eläis jo herroiksi. :P Kun en mä ainakaan tarvitse hillittömän suurta palkkaa. En mä oo tottunut kuluttamaan hirmuisia summia yhtään mihinkään. Ehkä musta tulee isona down-shiftaaja. Tai sitten jään yliopistolle puurtamaan ylipitkiä päiviä. :P
Life is short until it's not
Honestly it's kinda long


Orla Gartland - You aren't special, babe
Avatar
marenkienkeli
labrakärpänen
 
Viestit: 5251
Liittynyt: Pe 02 Touko 2008 20:36

Re: Työ- ja koulukuulumiset

ViestiKirjoittaja L-S » Ke 24 Syys 2014 15:03

Jee, keskustelua! Fordella! Rasti seinään. En ehdi/jaksa punnitusti kommentoida kaikkea, mutta osallistuttakoon joiltain osin.

Kiban viestissä oli paljon minkä allekirjoitan.

marenkienkeli kirjoitti:Oikeus valita, mutta se ei ainakaan mielestäni tarkoita oikeutta olla valitsematta, jos valinnan mahdollisuus on. :tilt: :pilkku: Esim. suomalaisten pandojen tutkiminen ei tulisi olla valittavissa olevaksi laskettava vaihtoehto. Mun oikeudentajuuni ei oikein sovi se, että odotellaan vain sitä huippuduunia, eikä edes yritetä mitään muuta. Mistä sitä voi tietää, että joku työ ei sovi itselle, jos ei edes kokeile? :hämillään:


Tietenkään olemattomia töitä ei voi valita, ja jotaiin on yritettävä. Mutta tämä kuten suurin piirtein kaikki muutkin maailman asiat on kovin suhteellista. Toki on hyvä, jos nuorena tai myöhemminkin uskaltautuu kokeilemaan monenlaista löytääkseen itselleen sopivan alan tai aloja. On kuitenkin vähän eri asia kokeilla tässä mielessä kuin joutua valitsemaan pakon edessä. Se että joutuu pakosti valitsemaan jotain, mikä ei tunnu mitenkään omalta kannalta mielekkäältä ei ole mitenkään välttämättä hyväksi (vrt. Kiban viesti).

Totta kai on syytä kokeilla edes jotain ja miettiä vaihtoehtoja. Jokaisen pitäisi kuitenkin periaatteessa itse saada valita mihin asti on valmis venymään. Mitä esimerkiksi jos on kouluttautunut pitkälle? Onko silloin mielekästä valita liukuhihnatyö, jos muuta ei ole saatavana? Tosin todennäköisesti liukuhihnatyötä hakevalle koulutetulle sanottaisiin muutenkin, että oot ylikoulutettu, mee pois, eli kyseessä ei ole oikea, mahdollinen vaihtoehto. Monesti näissä keskusteluissa oletetaan, että työtön löytäisi kyllä työtä jos vain suostuisi ottamaan mitä tahansa vastaan, mutta harvempi kai saa tuosta vain työtä alalta, jolta ei omaa edes kokemusta tms. Alanvaihto ja kokemuksen hankkiminen taas vie aikaa.

Toivon itsekin, että ei kehitetä järjestelmää työttömien lorveksinnan selvittämiseen. En tiedä miten sellainen olisi edes järkevästi mahdollista (ilman että luodaan taas uusi joustamaton systeemi ja lisää byrokratiaa) ja se tosiaan arvottaisi ihmisiä oudosti. Samoin en suuremmin innostu niistä puheista, että työttömänä olevien pitäisi tehdä jotain pakkotyötä vaikka pari tuntia päivässä. Jos sellainen on jotain keksimällä keksittyä työtä, se ei ole kenenkään kannalta mielekästä ja jos se taas on jotain oikeasti hyödyllistä, asioita reilummin järjestelemällä se voisi olla työtä, josta maksetaan jollekin oikeasti palkkaa.
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
Avatar
L-S
Tohtoripissis
 
Viestit: 3965
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 21:23
Paikkakunta: Kotona

Re: Työ- ja koulukuulumiset

ViestiKirjoittaja Lumikki75 » Ke 24 Syys 2014 15:23

marenkienkeli kirjoitti:Toki on asia erikseen, jos henkinen ja fyysinen jaksaminen eivät riitä. Usein vain sorrutaan turhaan nirsoiluun (siis täysin terveet henkilöt sortuvat).

Juuri tätä mä yritin sanoa. On totta kai eri asia, jos on henkinen tai fyysinen sairaus, jonka takia ei voi tehdä mitään töitä tai jotain tiettyä työtä. Yhteiskunnan täytyy pitää huolta sairaista ihmisistä. Sitä varten se yhteiskunnan turvaverkosto just on olemassa.

Mutta. MIKÄÄN työ ei ole pelkkää ruusuilla tanssimista ja hauskanpitämistä koko ajan. Ei edes se unelmatyö. Tiedän, koska teen unelmatyötäni, ja silti välillä ärsyttää.

Ikävää, jos jotakuta mun asenne ahdistaa, mutta mua taas ahdistaa tämä nykyinen meininki, että kaikilla pitäisi olla niin hemmetin kivaa ja ihanaa koko ajan. Newsflash: elämä ei ole aina ihanaa. Se on välillä tosi ärsyttävää ja raivostuttavaa. Muoks: ja tällä nyt en tarkoita mitään sellaista, että "Olet masentunut. Siitä paranet sillä, että otat itseäsi niskasta kiinni." -ajattelua. Masennus on sairaus, ja se on ihan eri asia. Tässä puhun nyt ihmisistä, jotka eivät ole masentuneita eivätkä muutenkaan sairaita, vaan haluavat muuten vaan, että koko ajan on vaan kivaa ja ihanaa eikä ikinä yhtään ikävää.

Ai niin, ja en tarkoittanut ehdottaa sellaista järjestelmää, jonka tarkoituksena olisi löytää lorveksivat työttömät. Yritin sanoa, että olisi hyvä, jos pystyttäisiin jotenkin toteamaan se, että joku on löytänyt jotain mielekästä ja samalla yhteiskuntaa hyödyttävää tekemistä palkkatyömarkkinoiden ulkopuolelta, jotta tälle henkilölle ei enää yritettäisi tuputtaa jotain muuta työtä.

(Ja vaikka olenkin ihmisten kanssa eri mieltä asioista, on mukava, että täällä pitkästä aikaa on keskustelua!)
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't.
- Douglas Adams -
Avatar
Lumikki75
 
Viestit: 1022
Liittynyt: Ma 05 Touko 2008 11:49
Paikkakunta: Lahti

Re: Työ- ja koulukuulumiset

ViestiKirjoittaja Kibaya » Ke 24 Syys 2014 17:20

Lumikki75 kirjoitti:

Ikävää, jos jotakuta mun asenne ahdistaa, mutta mua taas ahdistaa tämä nykyinen meininki, että kaikilla pitäisi olla niin hemmetin kivaa ja ihanaa koko ajan. Newsflash: elämä ei ole aina ihanaa. Se on välillä tosi ärsyttävää ja raivostuttavaa. Muoks: ja tällä nyt en tarkoita mitään sellaista, että "Olet masentunut. Siitä paranet sillä, että otat itseäsi niskasta kiinni." -ajattelua. Masennus on sairaus, ja se on ihan eri asia. Tässä puhun nyt ihmisistä, jotka eivät ole masentuneita eivätkä muutenkaan sairaita, vaan haluavat muuten vaan, että koko ajan on vaan kivaa ja ihanaa eikä ikinä yhtään ikävää.



Mua ahdistaa enemmän yleisesti se, ettei näistä asioista tunnu voitavan puhua ilman ihmeellistä tunnelatausta, jonka keskellä tunteet kuumenee ja hermot menee. Semmoinen joustamattomuus ja umpimielisyys. Ei niinkään yhden ihmisen asentteet tai nimenomaan sun asenne. Mun mielestä tää on tärkeää keskustelua, mitä toivoisi näkevän myös meidän valtamedioissa tai edes keskustelu- ja ajankohtaisohjelmissa, mutta nehän ne vasta sitä huutoa ja mekastusta onkin täynnä. Syyttelystä ja alenevasta puheesta nyt puhumattakaan.

Mua ehkä ahdistaa toi sama. Pitäisi olla hemmetin kivaa ja pitäisi olla jonkun ihmeellisen kuplan sisällä ja mitään sen oman kuplan ulkopuolisia asioita ei sitten olisi olemassakaan. Aika moni on tuossa kuplassa ja oman umpionsa sisällä, jonka ulkopuoliset asiat (as in asiat mitä ei tartte/muuten kosketa) pitäisi joko poistaa tai muuttaa olemaan poissa heidän/hänen silmistään. Tämä lastenvaunukeskustelu nyt vaikka esimerkkinä. Moniko siihenkin asiaan otti kantaa ja se oma napa edellä? Aika moni.
"Kun MINUN lapsille ei...", "MINÄ ostin ite..." ja niin edelleen, niin edelleen.
Minä, minä-kulttuuri on muodostunut lyhyessä ajassa ja se on jotenkin vinoutunutta. Minä, minun, minulle - kaikki heti nyt. Näille ihmisille ne elämän karikot ja kolot on yltiösuuria, kun asioiden mittasuhteet on ihan pielessä. Ei elämä ole kivaa, se on aika usein tosi ankeeta ja harmaata ja perseestä. Mutta eikö nimenomaan silloin kun se on erityisesti sitä, meidän ns. hyvinvointiyhteiskunnan pitäisi voida olla sen ihmisen apuna. Vieläpä niin, että se apua tarvitseva ei joutuisi stressaamaan siitä, toimiiko järjestelmä varmasti.

Ihan varmasti se unelmatyökin tökkii silloin tällöin, mutta jos lähtökohtaisesti yksilö pistetään tekemään vaikka juuri oman etiikan vastaista työtä, niin onko sen työn laatu kovin korkea. Tulee mieleen että vegaani pakotettaisiin töihin lihanjalostamoon.

Työttömyystukien tekeminen vastikkeelliseksikin on mielestäni ongelmallista. Se toimisi varmaan tosi hyvin osalle, mutta työttömyystuilla katetaan myös tilanteita, joissa moisen toteutus ontuisi pahasti. Miten ne ihmiset? Taas ollaan tilanteessa missä ihmisiä lokeroidaan, arvioidaan ja arvostellaan. Luodaan byrokratialle keinoja alistaa ihmistä vielä alemmas, jos se on mahdollista.
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Avatar
Kibaya
Hörhökeijotar
 
Viestit: 6667
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 17:19
Paikkakunta: Syövereissä.

Re: Työ- ja koulukuulumiset

ViestiKirjoittaja L-S » Ke 24 Syys 2014 17:58

Kibaya kirjoitti:Ei elämä ole kivaa, se on aika usein tosi ankeeta ja harmaata ja perseestä. Mutta eikö nimenomaan silloin kun se on erityisesti sitä, meidän ns. hyvinvointiyhteiskunnan pitäisi voida olla sen ihmisen apuna. Vieläpä niin, että se apua tarvitseva ei joutuisi stressaamaan siitä, toimiiko järjestelmä varmasti.


Juurikin näin.
Enkä usko, että kukaan tässä ketjussa on vaatimassa, että töissä pitäisi olla aina superkivaa, tai että ihmiset yleisesti olettaisivat niin. Jotkut toki varmaan olettavatkin, mutta kuitenkin.

Mutta ongelmaksi näissä asioissa muodostuu aina mihin se raja vedetään. Esimerkiksi kuka päättää kuka on riittävän masentunut ja kuka vaan ruikuttaa? Kuka päättää kuka on hyväksytystä syystä tekemättä jotain työtä, jota olisi saatavana? Lääkärit ja vastaavat toki, mutta itsestäänselviä eivät ole kaikki diagnoositkaan, ja monesti näissä keskusteluissa (en tarkoita välttämättä juuri tätä keskustelua mutta esim. julkista keskustelua yleisesti) oletetaan, että sen mitä toisen kannattaisi tehdä tai miten se toinen voi näkee päältä tai oletetaan automaattisesti joku joukko, joka esim. lorvailee vaan huvikseen. Mutta asiat ovat harvoin yksinkertaisia ja mustavalkoisia. Varmasti niitäkin on, jotka tosiaan eivät vaan viitsi tehdä mitään, eivät halua valita, pohtia tai yrittää, mutta jos joku ei ole motivoitunut, mistä se sitten johtuu? Onko se automaattisesti tai aina ihmisen oma vika? Tai kuka päättää sen milloin ihmisen on syytä lakata nirsoilemasta ja ottaa vastaan työtä, joka ei vastaa esimerkiksi omaa koulutusta, tähänastista uraa tai muuta vastaavaa? Kuitenkin hyvinvointiyhteiskunnassa ihmisellä pitäisi olla itse oikeus tehdä nämä päätökset.

Kuten totesin aiemmin, uranvaihtokaan ei ole välttämättä mikään läpihuutojuttu, eikä siihen välttämättä kannata kevyin perustein ryhtyä. Kun ihminen vaihtaa alaa, siinähän saattaa mennä kallis koulutuskin hukkaan, johon on myös yhteiskunnan varoja käytetty, tai hukkaan taitoa ja tietoa, josta olisi yhteiskunnalle hyötyä, jos ihminen voisi käyttää niitä valitsemiinsa asioihin. Tai jos jää omalta alaltaan työttömäksi ja ottaa saman tien vastaan jonkun koulutusta vastaamattoman työn, ehkä sitten ei olekaan enää energiaa hakea niitä oman alan töitä, kun iltaisinkin vaan väsyttää. Tai ehkä kohta oman alan työnantajat katsovat, että työntekijä ei olekaan enää motivoitunut tälle alalle, kun tekee kaikkea muuta eikä ole viime vuosina kehittänyt ammattitaitoaan pätemällä alansa työtehtävissä, joten ei sitä kannata jatkossakaan palkata, ja tsäänssit meni sitten siinä. Tarkoitan siis - missä näissä kaikissa asioissa menee se raja, koska pitäisi lopettaa nirsoilu tai muu vastaava? Sitä ei vaan ole helppo määrittää, joten siksi valinnanvapauksia on oltava, siksi tarvitaan paljon inhimillisyyttä ja ymmärrystä, tajua siitä, että Kiban mainitsema joustamattomuus ei asenteena kanna pitkälle.

Marengin ennen omaa edellistä viestäni tullut viesti meni multa aiemmin ohi, mutta olen samaa mieltä siitä, että olisi hyvä jos voisi helpommin tehdä vähemmän töitä, jos haluaisi. Ihannetilanteessa silloin riittäisi töitä useammallekin, mutta tietenkin käytännössä työajan lyhennykset johtavat usein vain siihen, että joko työntekijä itse tai joku muu tekee enemmän vähemmässä ajassa. :P

Omaan työhöni moinen ei taitaisi sopia :P. Niin, ja vaikka puhunkin pitkälle kouluttautumisesta, ja vaikka olen itse pitkälle kouluttautunut, en tarkoita sanoa, etten itse olisi valmis tekemään jotain sellaistakin, mihin ei suorittamaani tutkintoa vaadita, jos sellainen tarve tulisi eteen tai se olisi mahdollista. Mutta sellainen vaatii silti harkintaa, omien valintojen pohtimista, sen pohtimista mitä on järkevää tehdä, mihin raja kannattaa omalla kohdallaan vetää.

Ei mulla ole tarjota mitään vastauksia mihinkään, saati ehdotuksia poliittiksi toimenpiteiksi, kunhan pohdin.
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
Avatar
L-S
Tohtoripissis
 
Viestit: 3965
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 21:23
Paikkakunta: Kotona

Re: Työ- ja koulukuulumiset

ViestiKirjoittaja Kibaya » Ke 24 Syys 2014 19:45

Nimenomaan!

Alanvaihto ja uudelleenkouluttautuminen ei ole mikään läpihuutojuttu, varsinkin jos taustalla on terveydellisiä syitä. Tiettyjen alojen kohdalla se on myös mahdotonta. Puhumattakaan mistään työkokemuksista ja muista, ei se käy niin vaan.

Mitä tässä on itse työkokeilujen ja muiden kautta nähnyt, niin ihan liian usein osa-aikatöitä ei haluta tarjota, sillä kahden osa-aikaisen työntekijän henkilöstökulut ovat suuremmat kuin yhden täysipäiväisen, vaikka osa-aikaista työtä olisikin useampi työyhteisössä halukas tekemään. Yrittäjänä tämä ei liene edes mahdollista (vai mitä Lumikki? Pystyisitkö yrittäjänä tekemään osa-aikaista)?

En itsekään osaa ajatella tai ehdottaa poliittisesti mitään toimenpiteitä.
Lisäksi työttömyyteen liittyy muutakin kuin se, ettei ole töitä. On huoli toimeentulosta, pärjäämisestä, mahdollisten lasten tulevaisuudesta ja kokonaisuudessaan isommista asioista kuin vain pelkän työpaikan puutteesta. Asian kokonaisvaltainen vaikutus ulottuu kaikkeen. Joissain tapauksissa työn menetys voi olla niin iso shokki, ettei siitä selviä helpolla, kuten ei byrokraattisista toimenpiteistäkään.
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Avatar
Kibaya
Hörhökeijotar
 
Viestit: 6667
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 17:19
Paikkakunta: Syövereissä.

Re: Työ- ja koulukuulumiset

ViestiKirjoittaja Lumikki75 » Ke 24 Syys 2014 23:57

Kibaya kirjoitti:Mitä tässä on itse työkokeilujen ja muiden kautta nähnyt, niin ihan liian usein osa-aikatöitä ei haluta tarjota, sillä kahden osa-aikaisen työntekijän henkilöstökulut ovat suuremmat kuin yhden täysipäiväisen, vaikka osa-aikaista työtä olisikin useampi työyhteisössä halukas tekemään. Yrittäjänä tämä ei liene edes mahdollista (vai mitä Lumikki? Pystyisitkö yrittäjänä tekemään osa-aikaista)?

Periaatteessa pystyisin tekemään osa-aikaista, jos olisin valmis alentamaan tulotasoani. En ole, joten en tee. :virne:
Mutta totta se on, että monilla yrittäjillä se leipä on niin tiukassa, että osa-aikaista tekemällä ei vaan tienaa tarpeeksi edes elämiseen.
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't.
- Douglas Adams -
Avatar
Lumikki75
 
Viestit: 1022
Liittynyt: Ma 05 Touko 2008 11:49
Paikkakunta: Lahti

Re: Työ- ja koulukuulumiset

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » To 25 Syys 2014 08:58

Kibaya kirjoitti:Mitä tässä on itse työkokeilujen ja muiden kautta nähnyt, niin ihan liian usein osa-aikatöitä ei haluta tarjota, sillä kahden osa-aikaisen työntekijän henkilöstökulut ovat suuremmat kuin yhden täysipäiväisen, vaikka osa-aikaista työtä olisikin useampi työyhteisössä halukas tekemään.

Se on kyllä harmillista. Luulisi, että työnteko tehostuisi, jos ihmiset eivät olisi töissään jaksamisen äärirajoilla. Harmi vain, että harvassa yrityksessä tätä tajutaan tarpeeksi hyvin, kun tuijotetaan vain absoluuttisia palkkakuluja+sivukuluja eikä oteta huomioon teho-kulusuhdetta.

2. työssäni tuo voisikin onnistua. Varsinkin, jos tarjoaisi sellaista, että kesät olisi täysipäiväisenä ja talvikauden osa-aikaisena. :raps: Kesäkaudella on töitä huomattavasti enemmän tarjolla. No, katotaan sitten jossain vaiheessa, kun saan väikkärin ulos (tyyliin 3 vuoden päästä), mitä silloin haluan tehdä. (Ja onko haluttuja töitä edes tarjolla.) Näin aikaisessa vaiheessa ei vaan voi tietää. :tilt:
Life is short until it's not
Honestly it's kinda long


Orla Gartland - You aren't special, babe
Avatar
marenkienkeli
labrakärpänen
 
Viestit: 5251
Liittynyt: Pe 02 Touko 2008 20:36

Re: Työ- ja koulukuulumiset

ViestiKirjoittaja outsider » To 25 Syys 2014 12:05

L-S kirjoitti:Enkä usko, että kukaan tässä ketjussa on vaatimassa, että töissä pitäisi olla aina superkivaa, tai että ihmiset yleisesti olettaisivat niin. Jotkut toki varmaan olettavatkin, mutta kuitenkin.


Se, että sanon että työn pitää tuntua hauskanpidolta, ei tietenkään tarkoita sitä että sen pitäisi olla aina superkivaa, vaan että sen pitää olla lähtökohtaisesti hauskaa. Jos minä saisin joskus näitä parin kuukauden pätkiä pitempiä työjaksoja, niin varmasti mullakin tulisi vastaan ikäviä työpäiviä. En mä silti rupeaisi harkitsemaan irtisanoutumista.

L-S kirjoitti:Mutta ongelmaksi näissä asioissa muodostuu aina mihin se raja vedetään. Esimerkiksi kuka päättää kuka on riittävän masentunut ja kuka vaan ruikuttaa?


Tämän takia pitääkin mielestäni olla äärimmäisen varovainen ennen kuin lähtee kutsumaan ketään nirsoksi tai siivellä eläjäksi. Ainakaan sitä eivät voi arvioida työttömien naapurit, journalistit, nettikeskustelijat tai muuten vaan tyypit jotka perustavat mielipiteensä huhuihin (tyyliin liian kalliita lastenvaunuja ostavista maahanmuuttajista valittavat poliitikot). Avasin tuossa omaa tilannettani havainnollistaakseni kuinka moninaisia syitä työttömän elämässä voi olla, eivätkä ne näy ulospäin. Eivätkä ne alan ammattilaiset, byrokraatit ja lääkärit, hekään ole mitenkään objektiivisia. Viisainta onkin mielestäni antaa koko kysymyksen olla, koska siihen on niin vaikea saada luotettavaa vastausta. Itse en ainakaan tunne yhtään nirsoa työtöntä, vaikka työttömiä paljon tunnenkin, ja myös julkisuuteen päässeillä "nirsoilla" on ollut melkein aina mielenterveysongelmia taustalla. Sossu-Tatulla ei tainnut olla, mutta hänellä olikin sitten huumetaustaa. Ihmiset ovat aina myös olosuhteidensa tuotteita, eikä heitä pidä pintavaikutelman perusteella tuomita.

Minusta tässä työttömyyskeskustelussa (täällä ja muualla) ahdistavinta on se, että "nirsoista työttömistä" tehdään niin iso numero. Oletetaan, että lähtökohtaisesti työttömät ovat laiskoja ja nirsoja, vaikka tosiasiassa valtaosa meistä ei ole kumpaakaan. Se on poikkeus, mutta siitä tahdotaan tehdä sääntö, jolla sitten perusteellaan kaikkien työttömien oikeuksien huonontamista. Tutkimukset osoittavat että "nirsot työttömäst" eivät ole mikään taloudellisesti mikään merkittävä taakka yhteiskunnalle. Ehkä he ovat huono moraalinen esimerkki, mutta entä sitten, kun kyse on niin pienestä ihmisryhmästä. Paljon parempiakin moraalikadon syntipukkeja yhteiskunnasta löytyy. Ja ihmisiä nirsotkin ihmiset ovat, heitä on syytä ohjata aktivoitumiseen pehmeästi ja motivoivasti, ei uhkailemalla ja pelottelemalla perustoimeentulon menettämisellä.
I wish this would be your colour
Avatar
outsider
 
Viestit: 340
Liittynyt: Su 14 Huhti 2013 23:46
Paikkakunta: Tampere

Re: Työ- ja koulukuulumiset

ViestiKirjoittaja Kibaya » La 27 Syys 2014 11:22

outsider kirjoitti:
Minusta tässä työttömyyskeskustelussa (täällä ja muualla) ahdistavinta on se, että "nirsoista työttömistä" tehdään niin iso numero. Oletetaan, että lähtökohtaisesti työttömät ovat laiskoja ja nirsoja, vaikka tosiasiassa valtaosa meistä ei ole kumpaakaan. Se on poikkeus, mutta siitä tahdotaan tehdä sääntö, jolla sitten perusteellaan kaikkien työttömien oikeuksien huonontamista. Tutkimukset osoittavat että "nirsot työttömäst" eivät ole mikään taloudellisesti mikään merkittävä taakka yhteiskunnalle. Ehkä he ovat huono moraalinen esimerkki, mutta entä sitten, kun kyse on niin pienestä ihmisryhmästä. Paljon parempiakin moraalikadon syntipukkeja yhteiskunnasta löytyy. Ja ihmisiä nirsotkin ihmiset ovat, heitä on syytä ohjata aktivoitumiseen pehmeästi ja motivoivasti, ei uhkailemalla ja pelottelemalla perustoimeentulon menettämisellä.


Olen samaa mieltä. Yleistetään yhden mielikuvan mukaan, joka on todennäköisesti saatu vielä silloin 90-luvun laman aikaan, eikä omakohtaista kokemusta työttömyydestä ole. Tai sitten on ja sekin on muutaman kuukauden mittainen, jonka jälkeen työllistyminenkin on tapahtunut "helposti". Tai sitten on "lähipiirissä" ollut joku masentunut työtön, joka ei ole masennuksestaan juuri puhunut, mutta se on näkynyt toimettomuutena. Näinhän se mielikuvat syntyvät ja lähtevät leviämään ja aika äkkiä ihmisten paheksuessa niistä syntyy yleistyksiä. Vähän sama kuin tässä maahanmuuttajakeskustelussa missä menee maahanmuuttajat, pakolaiset ja muut termit ihan sekaisin.

Työttömyys on varmaan seuraavissa vaaleissa joku ase.
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Avatar
Kibaya
Hörhökeijotar
 
Viestit: 6667
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 17:19
Paikkakunta: Syövereissä.

Re: Työ- ja koulukuulumiset

ViestiKirjoittaja outsider » La 27 Syys 2014 13:58

Kibaya kirjoitti:Työttömyys on varmaan seuraavissa vaaleissa joku ase.


Todennäköisesti lähinnä työttömiä vastaan. :epäilevä: Luultavasti erimielisyyttä on lähinnä siitä, miten työttömiä tulsi nöyryyttää (ts. "hoitaa työttömyyttä"). Eduskuntapuolueista Vasemmistoliitto on ainoa joka pitänyt meteliä tempputyöllistämistä vastaan. Vihreät ja osa kokoomuslaisistakin kannattaa perustuloa (edit. muistin että keskustallakin on joku perustulomalli), saa nähdä liitetäänkö sitä mitenkään tähän kysymykseen. Antti Rinne puhui jotain elvyttämisestä ja työpaikkojen luomisesta puheenjohtajataipaleensa alkumetreillä, mutta konsensus hiljensi moisen kerettiläisen aika nopeasti. Pääasiallisesti poliitikkojen vastaus työttömyyden alentamiseen tuntuu kuitenkin olevan se, että työttömien pitäisi vain ottaa itseään niskasta kiinni. Työpaikkojen tarjonnalla ei ole mitään tekemistä asian kanssa. :eijo:
I wish this would be your colour
Avatar
outsider
 
Viestit: 340
Liittynyt: Su 14 Huhti 2013 23:46
Paikkakunta: Tampere

Re: Työ- ja koulukuulumiset

ViestiKirjoittaja L-S » Ti 30 Syys 2014 22:13

Työttömyyden "hoitamiseen" sopiva linkki lienee tämä Ylen "Näkökulma"-uutinen, jossa kerrotaan työkokeilusta maatilalla, sekä blogikirjoitus, jossa aihetta pohditaan eteenpäin. En tiedä kuoliko keskustelu jo, mutta halutessaan voi tarjota tähänkin näkemyksiä. :tilt:
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
Avatar
L-S
Tohtoripissis
 
Viestit: 3965
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 21:23
Paikkakunta: Kotona

Re: Työ- ja koulukuulumiset

ViestiKirjoittaja damn » Ti 07 Loka 2014 15:49

Meinasin sunnuntaina kirjoittaa pitkän postauksen siitä, kuinka ahdistaa kun en tiedä jatkuuko työt vuodenvaihteen jälkeen. Kirjoitinkin siitä osan, mutta en sitten kerennyt kirjoittaa loppuun ja lähettää. Eilen töissä esimies sitten kertoi, että työt jatkuu ja vieläpä toistaiseksi voimassa olevalla sopimuksella, joten se siitä pahimmasta stressistä. Olen todella helpottunut ja iloinen :D . Nyt keskitytään siihen, että saan selän kuntoon ja koitetaan ettei heti uudestaan päädytä saikulle.
Fail, fail again, fail better.
Avatar
damn
 
Viestit: 1506
Liittynyt: Pe 08 Elo 2008 14:59

Re: Työ- ja koulukuulumiset

ViestiKirjoittaja outsider » La 11 Loka 2014 20:59

L-S kirjoitti:En tiedä kuoliko keskustelu jo, mutta halutessaan voi tarjota tähänkin näkemyksiä. :tilt:


Mun osalta se ainakin kuoli siihen, että menin töihin! :pepsodent: Ei tässä mitään fordeilla ehdi kun pitää töitä tehdä. :ei: Ei se kiire kyllä päällimmäinen syy ole (vaikka 8 työtunnin ja 2 työmatkatunnin jälkeen ei sitä vapaa-aikaa vuorokauteen kauheasti jääkään, se on ok koska olen itse asuinpaikkani ja autottomuuteni valinnut), vaan se että töissä tulee rasitettua käsiä sen verran että en kotona hirveästi enää istuskele koneella.

Kivaa on ollut nämä kaksi ensimmäistä viikkoa. Ekalla viikolla olin koko ajan jossain euforiapörinässä kun oli niin ihanaa päästä tekemään omia töitä pitkän tauon jälkeen. :täpinä: Tokalla viikolla fiilikset jo vähän rauhoittuivat. :P
I wish this would be your colour
Avatar
outsider
 
Viestit: 340
Liittynyt: Su 14 Huhti 2013 23:46
Paikkakunta: Tampere

Re: Työ- ja koulukuulumiset

ViestiKirjoittaja Lyyra » To 30 Loka 2014 21:52

Aloitin viime viikon maanantaina humanistisen ja/tai yhteiskuntatieteellisen tutkinnon suorittaneille suunnatun työvoimakoulutuksen. Ensin on kolme kuukautta "koulua" ja sitten on viiden kuukauden työssäoppimisjakso, jossa kuuluisi soveltaa opittuja asioita, ja johon olisi suotavaa olla mahdollista myös työllistyä "harjoittelun" jälkeen.

Olen siis taas välillä varovaisen optimistinen siitä, että joskus saattaisin jopa saada töitä.
Lyyra
Digipahuus
 
Viestit: 8187
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 02:56

Re: Työ- ja koulukuulumiset

ViestiKirjoittaja L-S » Pe 31 Loka 2014 00:07

Tuollainen koulutus kuulostaa kyllä hyvältä. Ehkä jopa tosiaan työllistymisen kannalta hyödyllistä, vaikka kyseessä on työvoimakoulutus, josta ei usein hyvää kuule. Toivottavasti poikii jotain.

Omaa ilmoitettavaa ketjun aiheeseen ei ole, paitsi sainhan mä eilen hyvää palautetta työstäni. Minkäänlainen palaute suuntaan tai toiseen on ollut viime aikoina vähäistä, olen istunut enimmäkseen koneen ääressä itsekseni vääntämässä, joten sikäli tuli kyllä tarpeeseen.
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
Avatar
L-S
Tohtoripissis
 
Viestit: 3965
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 21:23
Paikkakunta: Kotona

Re: Työ- ja koulukuulumiset

ViestiKirjoittaja Kumkvatti » Pe 31 Loka 2014 15:43

Lyyran koulutus kuulostaa ihan samalta kuin missä mä olin kandiksi valmistumisen jälkeen, ja mulla ainakin on siitä enimmäkseen hyviä kokemuksia. Mullahan se johti loppujen lopuksi vakityöpaikkaan, ja kuulemma aika monella muullakin jonkinlaiseen työsopimukseen. :D

Ainoa mikä siinä vähän tökki monella oli se, että työssäoppimispaikkaa haettiin konsultin avustuksella, jolle sitten nämä firmat maksoi palkkion siitä työssäoppimisesta. Oli se konsultti toki ainakin mulle ihan hyödyksi, kun se potki eteenpäin siinä hakemisessa, ja jotkut taisi saada sen työssäoppimispaikankin konsultin suhteilla, mutta toisaalta kuvio oli tosiaan vähän sellainen että konsultti kääri rahat siitä että mä tein töitä sen viisi kuukautta ilmaiseksi. :keijo:
Avatar
Kumkvatti
yybersalama
 
Viestit: 444
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 14:29

Re: Työ- ja koulukuulumiset

ViestiKirjoittaja Kumkvatti » Pe 31 Loka 2014 15:47

Ai niin, mun pitäisi löytää taas itselleni työssäoppimispaikka ensi keväälle. Jos jonkun töihin saa tulla toimistohommiin ilmaiseksi 23.3.-28.5. niin mä voin tulla. :keijo:
Avatar
Kumkvatti
yybersalama
 
Viestit: 444
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 14:29

Re: Työ- ja koulukuulumiset

ViestiKirjoittaja Suvi » La 01 Marras 2014 00:23

Meillä varmaan tarttisi apuja tuohon aikaan. Etenkin kun se ei tarttisi maksaa siitä mitään, niin meidän virma varmaan ilahtuisi. En uskalla kuitenkaan luvata mitään. Jos uskallat tulla, niin voin ainakin kysyä. :keijo:
Tilttiin meni myös ihminen.
Avatar
Suvi
Keijodemoni
 
Viestit: 6539
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 02:25
Paikkakunta: savuinen, sumuinen kaupunki

Re: Työ- ja koulukuulumiset

ViestiKirjoittaja Kumkvatti » La 01 Marras 2014 19:37

Kysy! :D Virallisesti harjoittelun pitäisi olla "avustavia taloushallinnon töitä", eli laskutusta, reskontranhoitoa tms. mutta käytännössä se saa kuulemma olla mitä vaan, eli mikä tahansa toimistohomma on erittäin fine. Oikeeta kirjanpitoa mä en vielä osaa. :keijo:
Avatar
Kumkvatti
yybersalama
 
Viestit: 444
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 14:29

EdellinenSeuraava

Paluu Huuhaa



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa

cron