Työ- ja koulukuulumiset

Re: Työ- ja koulukuulumiset

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Su 14 Syys 2014 17:15

Öy nöy. Ens viikolla konferenssiin. Hetki sitten alkoi jännittää, kun yritin suullista esitystäni harjoitella. Kyllä se ihan riittävän hyvin tulee menemään, mutta silti jänskättää kaikki mahdollinen. :sekopää: Mitä meinaan unohtaa pakata? Miten esitys menee? Osaanko vastata kysymyksiin? Ymmärränkö kysymykset? (Toivottavasti kukaan aasialaistaustainen ei kysy mitään. En oikein saa heidän englannistaan useinkaan kunnolla selvää.) Onkohan hotelli hyvä? Mulla näyttäisi olevan ekan päivän toinen esitysvuoro. Eikä kenelläkään muulla ole samaan aikaan esitystä. Siellähän voi olla paljon ihmisiä. :isosilmä: Apuva. Jännittää!
Life is short until it's not
Honestly it's kinda long


Orla Gartland - You aren't special, babe
Avatar
marenkienkeli
labrakärpänen
 
Viestit: 5251
Liittynyt: Pe 02 Touko 2008 20:36

Re: Työ- ja koulukuulumiset

ViestiKirjoittaja skray » Su 14 Syys 2014 17:56

Yyteiden jälkeinen elämä on alkanut. Uudelleen organisoitu yritys ja uusi työporukka, uusi pomo ja uudet kuviot ja hommat. Vähemmästäkin väsyttää iltaisin.
On niin paljon uutta opittavaa ja kaikkea, että en edes tiedä mistä sitä alottais. Onneksi viime viikon ja vielä tulevan viikon saa tehdä itselle tuttua hommaa ja opetella vaan vähän uutta. Jatkossa uutta tulee itselle vielä enemmän ja tämänhetkiset tehtävät pitää opettaa muutamalle seuraavalle. Tätä jatketaan, kunnes kaikki ovat tehneet kaikkea ja kaikki osaa kaikkea. Kuulemma ainakin jouluun saakka. Huh.
Onneksi horsma tietää itse oman arvonsa.
Avatar
skray
 
Viestit: 2804
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 16:49
Paikkakunta: Maalla

Re: Työ- ja koulukuulumiset

ViestiKirjoittaja L-S » Su 14 Syys 2014 17:57

Tsemppiä marenki!
Kyllä se varmasti hyvin menee. Kysymyksiinkin yllättäen keksii yleensä vastaukset, mullekaan ei ole oikeastaan koskaan tullut sellaista, että en olisi keksinyt, vaikka jännitänkin sitä vähän aina etukäteen. :keijo: Kannattaa muistaa, että ne muut tietävät kuitenkin pääsääntöisesti paljon vähemmän siitä sun aiheesta kuin sä itse (tämä on pätenyt ainakin omiin juttuihini :P).
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
Avatar
L-S
Tohtoripissis
 
Viestit: 3965
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 21:23
Paikkakunta: Kotona

Re: Työ- ja koulukuulumiset

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ma 15 Syys 2014 23:00

skray kirjoitti:Onneksi viime viikon ja vielä tulevan viikon saa tehdä itselle tuttua hommaa ja opetella vaan vähän uutta. Jatkossa uutta tulee itselle vielä enemmän ja tämänhetkiset tehtävät pitää opettaa muutamalle seuraavalle. Tätä jatketaan, kunnes kaikki ovat tehneet kaikkea ja kaikki osaa kaikkea.

Kaikki tekee kaikkea, ja kaikki osaa kaikkea, mutta kukaan ei osaa eikä tee mitään kunnolla. Ja tätä kutsutaan toiminnan tehostamiseksi. :jaaha:

Mun työ- ja koulukuulumisrintamalla on sellaista, että en tuu ikinä saamaan töitä.
Lyyra
Digipahuus
 
Viestit: 8187
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 02:56

Re: Työ- ja koulukuulumiset

ViestiKirjoittaja skray » Ke 17 Syys 2014 18:16

Lyyra kirjoitti:
skray kirjoitti:Onneksi viime viikon ja vielä tulevan viikon saa tehdä itselle tuttua hommaa ja opetella vaan vähän uutta. Jatkossa uutta tulee itselle vielä enemmän ja tämänhetkiset tehtävät pitää opettaa muutamalle seuraavalle. Tätä jatketaan, kunnes kaikki ovat tehneet kaikkea ja kaikki osaa kaikkea.

Kaikki tekee kaikkea, ja kaikki osaa kaikkea, mutta kukaan ei osaa eikä tee mitään kunnolla. Ja tätä kutsutaan toiminnan tehostamiseksi. :jaaha:


Indeed. Tätä ollaan monesti mietitty jo työkavereiden kanssa, että kohta kukaan ei osaa mitään kunnolla.
Ja samoin on käynyt mielessä, että sitten on helpompi pitää YT:t, kun ei tarvi miettiä kuka osaa ja mitä ja mitä taitoja tarvitaan, kun kaikkihan tekee kaikkea. :jaaha:
Onneksi horsma tietää itse oman arvonsa.
Avatar
skray
 
Viestit: 2804
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 16:49
Paikkakunta: Maalla

Re: Työ- ja koulukuulumiset

ViestiKirjoittaja outsider » To 18 Syys 2014 13:11

Lyyra kirjoitti:Mun työ- ja koulukuulumisrintamalla on sellaista, että en tuu ikinä saamaan töitä.


Mun mielestä tää kannattaa ottaa mahdollisuutena eikä uhkana. Se on tietysti ikävää, että ilman palkkaa joutuu tekemään jatkuvaa penninvenytystä (eikä voi olla verojen nettomaksaja), mutta noin muuten palkkatyö on suunnilleen yliarvostetuin asia yhteiskunnassamme. Työmarkkinat ovat rikki, eikä kovin suuri osa ihmisistä voikaan saada sieltä mitään järkevää ja ihmisarvoista tekemistä. Se ei ole meidän työttömien vika, että kenelläkään ei ole enää varaa maksaa palkkaa mistään järkevästä työstä, ja että suomalaisella korkeakoulutuksella ei ole enää painoarvoa globaalissa kilpailutaloudessa.

Siksi meidän pitää tehdä huviksemme mielekkäitä juttuja, joita ei mitata rahassa. Ei tarvitse tuhlata päivistään kahdeksaa tuntia työnsä/itsensä myymiseen, vaan voi keskittyä budjettinsa puitteissa siihen minkä tekemistä rakastaa. Eikä mun mielestä kannata tehdä mitään mitä ei rakasta, koska silloin sitä ei tee niin hyvin kuin mahdollista. Ironista tietysti oli, että kun saavutin pitkäaikaistyöttömyydessäni tällaisen rauhallisen asioiden hyväksymisen tilan, sain kolmen kuukauden sijaisuuden loppuvuodeksi. Allekirjoitin sopimuksen viime torstaina. Olin jo kokonaan luovuttanut sen suhteen, että voisi saada oman alani töitä - siis töitä joista oikeasti pidän, ja joissa samaisesta syystä olen hyvä.

Yli kaksi vuottahan tässä tulikin vietettyä työttömänä, enkä edes uskonut että ihan puskista voi tuollaisen tauon jälkeen saada mielekkäitä töitä. Mulle vain soitettiin yhtenä päivänä ja kysyttiin sijaiseksi; kerrankin jollain lähiseudun kunnista oli varaa maksaa minulle asiantuntemuksestani. Tarvettahan mun työpanokselleni olisi ollut koko ajan, mutta ei maksajaa. Seuraavan kerran vastaava tilanne on tulee vastaan varmaan taas kahden vuoden päästä, edellyttäen ettei Kokoomus lakkauta julkista sektoria kokonaan siihen mennessä. Ainakin rauhallisesta rahattoman työn tekemisestä työttömyyden aikana tulee luultavasti loppu, kun työttömät pakotetaan tekemään merkityksetöntä ilmaistyötä, josta kaiken rahallisen hyödyn saavat kyseisen tempputyön järjestäjät - jotka, toki täysin sattumalta, ovat niitä TE-toimistojen pomojen kavereiden firmoja. Nytkin mua jo alettiin vähän patistella työkkärin puolelta "tekemään jotain elämälläni", joten tää sijaisuus tuli oikein hyvään aikaan. Ehkä ne taas jättää mut hetkeksi rauhaan kun olen vähän aikaa ansaitsemassa oikeuttani elää tässä yhteiskunnassa.
I wish this would be your colour
Avatar
outsider
 
Viestit: 340
Liittynyt: Su 14 Huhti 2013 23:46
Paikkakunta: Tampere

Re: Työ- ja koulukuulumiset

ViestiKirjoittaja Lumikki75 » To 18 Syys 2014 23:35

outsider kirjoitti:Siksi meidän pitää tehdä huviksemme mielekkäitä juttuja, joita ei mitata rahassa. Ei tarvitse tuhlata päivistään kahdeksaa tuntia työnsä/itsensä myymiseen, vaan voi keskittyä budjettinsa puitteissa siihen minkä tekemistä rakastaa.

Tätähän kaikki haluaisivat tehdä, mutta kun eläminen maksaa. Vaikka kuinka penniä yrittäisi venyttää, jossain se on asuttava ja jotain syötävä. Ei ne työttömien rahat ilmasta tule, vaan niiden selkänahasta, jotka käyvät töissä.
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't.
- Douglas Adams -
Avatar
Lumikki75
 
Viestit: 1022
Liittynyt: Ma 05 Touko 2008 11:49
Paikkakunta: Lahti

Re: Työ- ja koulukuulumiset

ViestiKirjoittaja outsider » Pe 19 Syys 2014 12:25

Lumikki75 kirjoitti:
outsider kirjoitti:Siksi meidän pitää tehdä huviksemme mielekkäitä juttuja, joita ei mitata rahassa. Ei tarvitse tuhlata päivistään kahdeksaa tuntia työnsä/itsensä myymiseen, vaan voi keskittyä budjettinsa puitteissa siihen minkä tekemistä rakastaa.

Tätähän kaikki haluaisivat tehdä, mutta kun eläminen maksaa. Vaikka kuinka penniä yrittäisi venyttää, jossain se on asuttava ja jotain syötävä. Ei ne työttömien rahat ilmasta tule, vaan niiden selkänahasta, jotka käyvät töissä.


Jos verojen maksaminen olisi selkänahasta repimiseen verrattavissa, niin saattaisit olla oikeassa. Yleensä se ei kuitenkaan ole, vaan monet palkansaajat voisivat maksaa paljon nykyistä enemmänkin veroja, ilman että he oikeasti kärsisivät (mihin selkänahka-vertauskuva vahvasti viittaa). Se on lähinnä hyväosaisten ja hemmoteltujen ihmisten valitusta, että toiset elävät "heidän kustannuksellaan", kun heidän oma elämäntapansa on ekologisesti ja sosiaalisesti kestämättömällä pohjalla mm. liiallisen kulutusvoiman vuoksi. Thaimaan-matkat ja kaksi henkilöautoa eivät ole ihmisoikeus, asunto ja ruoka ovat. Ihmisoikeuksiin ei kuulu myöskään se, että jotkut saavat rikastua ilman mitään ylärajaa, samalla kun kaikilla ihmisillä ei ole oikeutta pysyä elossa. Me kaikki elämme samassa järjestelmässä: se, että jollain on hyvä palkka ja vakityöpaikka johtuu siitä että kaikilla ei ole (koska talousjärjestelmässä kaikki liittyy kaikkeen). Talouskasvu tulee tehostamisesta ja ulkoistamisesta, eli työttömyyden synnyttämisestä. Työttömät ovat yhteiskunnan selkäranka.

Ja jos selkänahasta repiminen viittaa siihen, että vaikka jollain onkin hyvä taloudellinen asema, se on ansaittava tekemällä ylitöitä tai muuten työskentelemällä oman fyysisen ja henkisen kestokyvyn äärirajoilla, niin... no, se vain todistaa entistä paremmin sen että palkkatyö on typerä keksintö. Mitä nopeammin ihmiset tajuavat että paskoja töitä ei tarvitse tehdä, sitä nopeammin kaikille käy selväksi että nykyinen talousjärjestelmä tulonsiirtoineen ja työnjakoineen pitää uudistaa. Että esim. työn verotuksesta voisi siirtyä kulutuksen verotukseen. Eli suosittelen kaikkia ottamaan loparit, ainakin jos työ ei ole sellaista että sitä tekisi myös huvikseen omana palkintonaan. Jos yhteiskunta ei sitten enää toimi, niin sitten sitä muutetaan niin että se toimii. Palkkatyö ei voi tai saa olla itseisarvo, jota on pakko tehdä vaikka sillä ei olisi mitään rahaa syvempää merkitystä kenellekään.
I wish this would be your colour
Avatar
outsider
 
Viestit: 340
Liittynyt: Su 14 Huhti 2013 23:46
Paikkakunta: Tampere

Re: Työ- ja koulukuulumiset

ViestiKirjoittaja päivänpolttaja » Pe 19 Syys 2014 17:10

Mun mielestä työtä pitäisi jakaa tasaisemmin. Sen huomaa itsekin nyt, kun on ylitöitä. Tilannehan on Suomessa se, että toisilla töitä on liikaa ja toisilla ei ollenkaan. Suurin osa ihmisistä sanoisikin ottavansa luullakseni mieluummin pienemmän palkan ja enemmän vapaa-aikaa, ellei olisi ulkoista sosiaalista painetta kuluttaa ja omistaa, jonka senkin voisi yhteiskunnallisilla toimenpiteillä saada pois. Sinällään kyllä työ mielestäni kuuluu jokaiselle, mutta sitä, mitä se työn käsite tarkoittaa, voitaisiin laajentaa.
Meillä on kuule kaikilla rajoitteemme. :keijo:
päivänpolttaja
 
Viestit: 1033
Liittynyt: Su 26 Huhti 2009 22:58

Re: Työ- ja koulukuulumiset

ViestiKirjoittaja outsider » Pe 19 Syys 2014 22:10

päivänpolttaja kirjoitti:Sinällään kyllä työ mielestäni kuuluu jokaiselle, mutta sitä, mitä se työn käsite tarkoittaa, voitaisiin laajentaa.


Olen samaa mieltä (myös työajan lyhentämisestä ja jakamisesta). Palkkatyö on kuitenkin nykyään tosi huono synonyymi työlle, koska läheskään kaikesta yhteiskuntaa hyödyttävästä työstä ei voida maksaa palkkaa. Monet oikeistolaiset tykkää hehkuttaa sitä kuinka mielekäs työ on ihmiselämän keskeisin sisältö, mutta eivät mainitse mitään siitä että palkkatyö ei ole läheskään aina mielekästä, eikä mielekkäästä työstä läheskään aina makseta palkkaa. Puhun ehkä mieluummin toimeliaisuudesta, koska sitä sanaa ei liitetä palkkaan ja työpaikkaan niin kiinteästi. Kyllä mä uskon että jokainen ihminen (myös suurin osa niistä "laiskoista sosiaalipummeista") haluaa oikeasti olla aktiivinen, mutta yhteiskunnassa ei vain ole heille mitään mielekästä tekemistä. Jos työtä pitää tehdä vain siksi että työtä pitää tehdä, se on vääränlaista työtä.

Tämä on toki kaikki ensimmäisen maailman hemmotellun ihmisen nirsoilua, mutta sitähän tää Pohjoismainen hyvinvointivaltio noin lähtökohtaisesti on muutenkin. Me elämme (liian) korkean elintason voimakkaasti teknologisoituneessa yhteiskunnassa, mutta silti pitäisi jostain syystä tavoitella talouskasvua ja raataa niska limassa. Esimerkiksi automaatiota ei hyödynnetä työajan vähentämiseen vaan jokaisen koneen poistaman työpaikan tilalle pitäisi saada kaksi uutta. Tosin niissäkin ihmisten pitäisi käyttäytyä kuin robotti. Olla tehokas ja innovatiivinen ja yritteliäs ja kaiken kaikkiaan kerrassaan täydellinen.
I wish this would be your colour
Avatar
outsider
 
Viestit: 340
Liittynyt: Su 14 Huhti 2013 23:46
Paikkakunta: Tampere

Re: Työ- ja koulukuulumiset

ViestiKirjoittaja Lyyra » La 20 Syys 2014 11:55

Ottamatta kantaa tuohon, että kaikki tekisivät vain sitä mikä on kivaa ja miellyttävää, kerrottakoon, että haluan töitä, koska sieltä saa sosiaalisia kontakteja. Näkee säännöllisesti muitakin ihmisiä kuin kaupan kassan. Jos siitä vielä maksetaan jotain, niin ei mua haittaa. Mulla on lainaa, jonka haluan maksaa pois.
Lyyra
Digipahuus
 
Viestit: 8187
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 02:56

Re: Työ- ja koulukuulumiset

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » La 20 Syys 2014 12:26

Lyyra. :paijaus:

Pitäis olla melkein sellainen systeemi, että veroja saisi halutessaan maksaa enemmän. Nythän se ei ole mahdollista. :O: Hyväntekeväisyysjärjestöjä on, mutta miksi ei voisi olla valtion omaa hyväntekeväisyystiliä, johon voisi laittaa halutessaan rahaa. Ja tietysti olisi myös kuntien omat hyväntekeväisyystilit.

Kongressi meni oikein kivasti. Ihania ihmisiä ja inspiroiva tieteellinen ilmapiiri. Tuli keksittyä vaikka mitä omaan tutkimukseen liittyvää muun muassa hotellihuoneessa, seminaarissa (vaikka aihe ei millään tavalla tajuamiini asioihin liittynyt), oluttuopin ääressä keskustellen (Tässäkään ahaa-elämys ei varsinaisesti liittynyt keskustelun aiheeseen.) sekä seminaariesityksen palautteesta/kysymyksestä sain arvokkaan muistutuksen, joka auttaa eteenpäin tulosten tulkinnassa. Tuonne kongressiin on pakko päästä ensi vuonnakin. :hullu: Olin tosin koko matkan ajan flunssassa. :epäilevä:
Life is short until it's not
Honestly it's kinda long


Orla Gartland - You aren't special, babe
Avatar
marenkienkeli
labrakärpänen
 
Viestit: 5251
Liittynyt: Pe 02 Touko 2008 20:36

Re: Työ- ja koulukuulumiset

ViestiKirjoittaja L-S » La 20 Syys 2014 12:45

Lyyralle :paijaus: Toivoaan ei kannata kuitenkaan menettää.

Ja Marengin kongressikokemus kuulostaa erinomaiselta, hyvä että meni hyvin. :D

Outsiderin näkemykset ovat mielenkiintoisia, toki myös tavallaan radikaaleja enkä tiedä kaikilta osin mitä mieltä niistä olen. En nyt jaksa kirjoittaa punnittua kannanottoa kaikkeen tässä ketjussa esitettyyn. Samaa mieltä olen kyllä siitä, että työtä voisi jakaa tasaisemmin ja siitä, että nykymaailmassa voisi tosiaan yrittää pyrkiä jatkuvan talouskasvun ja tehokkuuden tavoittelemisesta hiukan irtikin ja keskittyä ihmisten hyvinvoinnin ja mielekkyyden kokemisen lisäämiseen, eri asia sitten miten se kannattaisi toteuttaa (en tiedä).

Itse olen ollut sen verran onnekas, että olen saanut tehdä omalta kannaltani mielekkäitä töitä palkkatyönä (ja olen kyllä samaa mieltä siitä, että kaikki työt eivät varmasti ole tekijänsä kannalta mielekkäitä). Ja sitten kun on ollut hetkiä, jolloin samaa työtä olisi pitänyt tehdä ilmaiseksi eli työttömänä jatkaa, koska tämä työ ei lopu silloin kun työsuhteet loppuvat, motivaatio on ollut huomattavasti heikompi. Ei pelkästään se raha, vaan työsuhteen tuoma tunne siitä, että tästä tehdystä työstä välittää joku muukin, jne. Mutta toki rahallakin on merkitystä, koska se mahdollistaa sitten monenlaista omaa maailmaa avartavaa toimintaa. Mutta omalta kannaltani palkan suuruudella ei ole niinkään suurta merkitystä, koska pärjään melko vähällä (ainakin tällä hetkellä kun nyt olen lapseton ja asun halvalla jne.), pääasia että palkkaa saa.
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
Avatar
L-S
Tohtoripissis
 
Viestit: 3965
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 21:23
Paikkakunta: Kotona

Re: Työ- ja koulukuulumiset

ViestiKirjoittaja outsider » La 20 Syys 2014 12:50

Lyyra kirjoitti:Ottamatta kantaa tuohon, että kaikki tekisivät vain sitä mikä on kivaa ja miellyttävää, kerrottakoon, että haluan töitä, koska sieltä saa sosiaalisia kontakteja. Näkee säännöllisesti muitakin ihmisiä kuin kaupan kassan. Jos siitä vielä maksetaan jotain, niin ei mua haittaa. Mulla on lainaa, jonka haluan maksaa pois.


Haluanhan mäkin toki töitä, mutta en mitä tahansa. Sen pitää olla oman etiikkani, erikoisosaamiseni ja jaksamiseni mukaista. Muakaan ei haittaa jos siitä maksetaan jotain, mutta ei myöskään jos siitä ei makseta mitään (kunhan se ruoka ja asunto on jotenkin turvattu). Ja onneksi sainkin juuri sellaisen työpaikan. Muun työn tekeminen olisi ihan pöhköä, koska en voisi antaa täyttä potentiaaliani yhteiseksi hyväksi. Varsinkin kun elämme yhteiskunnassa jossa aineellista hyvinvointia on vaikka muille jaettavaksi ja suurimman osan yhteiskunnan olennaisista töistä tekevät koneet. Uskon että musta on enemmän hyötyä yhteiskunnalle työttömänä, kun jaksan tehdä kaikenlaisia vapaaehtoistöitä (mikä on toki työttömiltä pääasiallisesti kiellettyä, minkä vuoksi työmarkkinatuki onkin niin passivoiva), kuin tekemässä puolivillaisesti työtä jota vihaan.

Opintolaina mullakin tuolla taustalla kummittelee, mutta onneksi en oo joutunut maksamaan sitä takaisin tekemällä vastenmielistä työtä. Ymmärrän toki jos jonkun on niin tehtävä.

Itse saan kyllä sosiaalisia kontakteja ilman töitäkin, tai oikeastaan paremmin, koska jaksan tavata muitakin kuin työkavereita. Ehtii myös nähdä ihmisiä harrastuksissa paljon monipuolisemmin.

PS. Kaiken radikaalin idealismin keskellä yritinkin myös kannustaa toteamalla että ihan hyvin voi saada oman alan töitä vaikka kahden vuoden työttömyysrupeamankin jälkeen. Eli toivoa ei munkaan mielestä kannata menettää. Tai sitten kannattaa, koska itse sain töitä heti kun tein niin. :raps: Mutta vaikka niitä palkkatöitä ei löytyisikään, ei kannata ottaa sitä liian vakavasti, koska elämässä on niin paljon muutakin. Työ ei määritä sitä millainen ihminen, hänen elämänsä tai arvonsa on. Jos töitä ei löydy, se ei ole työttömän vaan työmarkkinoiden vika. Toivon silti että Lyyra saa töitä, sosiaalisia kontakteja ja opintolainansa maksettua. :)
Viimeksi muokannut outsider päivämäärä La 20 Syys 2014 13:14, muokattu yhteensä 1 kerran
I wish this would be your colour
Avatar
outsider
 
Viestit: 340
Liittynyt: Su 14 Huhti 2013 23:46
Paikkakunta: Tampere

Re: Työ- ja koulukuulumiset

ViestiKirjoittaja outsider » La 20 Syys 2014 13:04

L-S kirjoitti:Outsiderin näkemykset ovat mielenkiintoisia, toki myös tavallaan radikaaleja


Suomen talous ja työelämä ovat sen verran epätoivoisessa jamassa, että suuria muutoksia tarvitaan. On aika ajatella laatikon ulkopuolelta eikä tarrautua menneeseen maailmaan jossa työpaikkoja riitti ja talous kasvoi melkein itsestään. Palkkatyö ei voi enää olla itseisarvo.
I wish this would be your colour
Avatar
outsider
 
Viestit: 340
Liittynyt: Su 14 Huhti 2013 23:46
Paikkakunta: Tampere

Re: Työ- ja koulukuulumiset

ViestiKirjoittaja L-S » La 20 Syys 2014 13:07

Joo, mun mielestä on kyllä hienoa, että ihmiset jaksavat miettiä mahdollisuuksia ja vaihtoehtoja. Itse en kai ole riittävän valveutunut, että olisin kehittänyt yhtenäistä näkemystä jostain mahdollisesta muutoksesta...
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
Avatar
L-S
Tohtoripissis
 
Viestit: 3965
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 21:23
Paikkakunta: Kotona

Re: Työ- ja koulukuulumiset

ViestiKirjoittaja outsider » La 20 Syys 2014 13:18

L-S kirjoitti:Itse en kai ole riittävän valveutunut, että olisin kehittänyt yhtenäistä näkemystä jostain mahdollisesta muutoksesta...


En kyllä kehtaisi omaakaan näkemystäni kutsua kovin yhtenäiseksi tai toimivaksi muutoksen strategiaksi. Ei yksi ihminen sellaista pysty kehittämäänkään, kun kerran yhteisessä maailmassa eletään. Kovin moni, ainakaan julkisen politiikan tasolla, ei kuitenkaan ole vielä herännyt tähän muutostarpeeseen, joten aika yksin tässä vielä saa huudella. Siis jos ei lasketa Kokoomusnuoria ja muita jotka ajavat kaiken yksityistämistä, sosiaaliturvan lakkauttamista ja työmarkkinoiden täydellistä vapauttamista. He ovat kyllä radikaalin muutoksen asialla, mutta se ei kuitenkaan ole mielestäni muutoksen oikea suunta.
I wish this would be your colour
Avatar
outsider
 
Viestit: 340
Liittynyt: Su 14 Huhti 2013 23:46
Paikkakunta: Tampere

Re: Työ- ja koulukuulumiset

ViestiKirjoittaja L-S » La 20 Syys 2014 16:10

outsider kirjoitti:En kyllä kehtaisi omaakaan näkemystäni kutsua kovin yhtenäiseksi tai toimivaksi muutoksen strategiaksi. Ei yksi ihminen sellaista pysty kehittämäänkään, kun kerran yhteisessä maailmassa eletään.


Toki näinkin, tarkoitin vain, että on sulla nyt selkeästi mietitympiä näkemyksiä asiasta kuin mitä itse olen jaksanut kehitellä. Paitsi olen kyllä samaa mieltä siitä, ettei Kokoomusnuorten ratkaisut ole kannatettavia. :P
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
Avatar
L-S
Tohtoripissis
 
Viestit: 3965
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 21:23
Paikkakunta: Kotona

Re: Työ- ja koulukuulumiset

ViestiKirjoittaja päivänpolttaja » La 20 Syys 2014 16:49

Mielestäni hyvä lähtökohta olisi siirtää verotuksen painopiste kulutukseen, etenkin ympäristöä kuormittavaan sellaiseen. Siinä tullaan vain taas siihen ongelmaan, että se heikentää omaa talouskasvua. Niinpä tässä tarvittaisiin vähintään Euuropan laajuista, ellei globaalia suunnanmuutosta. Toinen juttu olisi viikkotyöajan ja samalla palkkojen pienentäminen, mutta siinäkin tarvittaisiin isompaa muutoshalua.

Minulla on se käsitys, että kaikissa länsimaissa omassa sukupolvessani, 20-35-vuotiaissa, on aika paljon sellaista mentaliteettia, että raha ja kulutus eivät ole tärkeitä. Eli siis että enää ei ajateltaisi monetaristisesti, kuten sekä kapitalismi tai sosialismi tekevät, vaan tilalle tulisi muuta. Kaikki kuitenkin vaatii nykyään globaalin tason. Siihen asti ei auta muuta kuin niin sanotusti heilua markkinatalouden svengissä.
Meillä on kuule kaikilla rajoitteemme. :keijo:
päivänpolttaja
 
Viestit: 1033
Liittynyt: Su 26 Huhti 2009 22:58

Re: Työ- ja koulukuulumiset

ViestiKirjoittaja Emilia » Su 21 Syys 2014 12:22

Henkilökohtaisesti mulle riittää, että käyn töissä tietyn aikaa viikosta ja lopun ajan teen mitä lystään ja mihin on palkasta jäävällä osalla varaa. Jos alkaa työ hallita huonolla tavalla liiaksi elämää, pitää keksiä jotain muuta mutta siihen en usko, että kaikki voisivat tehdä vain sitä mikä on kivaa ja mihin kokee intohimoa. Itse en myöskään osaisi olla tekemättä mitään odotellen unelmaduunin osuvan kohdalle. Ei vaan sopisi mun luonnolle enkä edes tiedä, mitä sellainen unelmatyö olisi. Tietyn elintason saavutettuani en myöskään haluaisi sitä ihan älyttömästi alentaa, vaikka melko suuri liikkumavara senkin suhteen alkaa jo olla.

Jos joku muu tahtoo näin tehdä niin se hänelle sallittakoon, vaikka kyllä noissa tukijutuissa olisi aika paljon korjaamisen varaa. Eihän työttömänä olemisen pitäisi olla mikään oikeus vaan väliaikainen tilanne, josta pitää pyrkiä pois. Monet eivät niin kuitenkaan tunnu tekevän, koska on helpompaa ja taloudellisesti järkevämpää olla vain kotona kuin tehdä esimerkiksi satunnaisia tai osa-aikaisia duuneja. Yleensäkin työelämän rakenteita pitäisi päivittää tähän päivään ihan reilusti ja unohtaa ne seitkytlukuiset tehdastyöhön perustuvat rakenteet.
Elämän pienistä asioista kaikkein suurin on se,
joka pienuudellaan mullistaa elämämme loppuiäksi.
Avatar
Emilia
 
Viestit: 2931
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 15:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Työ- ja koulukuulumiset

ViestiKirjoittaja Pascal Lemoix » Su 21 Syys 2014 21:46

Mä koen välillä työssäni sitä, että olisipa kiva, jos olisi enemmän älyllisyyttä mukana. Samoin olisi mukava ajatus, että voisi omistautua kirjoittamiselle.

Mutta kun näistä älyllisyyksistä ja kirjoittamisista ei kukaan mitään maksa, niin pitää olla muu työ.

Toisaalta on kyllä totta, että onnellisuutta tutkineet ovat sitä mieltä, että mielekäs työ on ihmiselle eduksi.

Olisi kiva kokeilla, millaista olisi vaikka opettaa yliopistossa aloittelevia opiskelijoita.
"Tunne ei koskaan valehtele."
-Jorma Uotinen
Avatar
Pascal Lemoix
 
Viestit: 5211
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 00:54
Paikkakunta: L, Espoo

Re: Työ- ja koulukuulumiset

ViestiKirjoittaja outsider » Ti 23 Syys 2014 17:17

Emilia kirjoitti:siihen en usko, että kaikki voisivat tehdä vain sitä mikä on kivaa ja mihin kokee intohimoa. Itse en myöskään osaisi olla tekemättä mitään odotellen unelmaduunin osuvan kohdalle.


Nämä ovat mielestäni kyllä keskenään ristiriitaisia lausuntoja. Jos ei osaa olla tekemättä mitään, eikö se tarkoita että aktiivisuus on kivempaa kuin se ettei tee mitään? Lisäksi, unelmaduuniaan odottaessa ei tarvitse "olla tekemättä mitään" vaan monella alalla voi parantaa omaa ammattitaitoaan opiskelemalla ja harrastamalla, kuten itse olen tehnyt. Opiskeluni on tosin ollut omatoimista lukemista oppilaitosten ja opistojen ulkopuolella, koska niissä käyminen taas lisäisi byrokratiaa, eikä se monessa tapauksessa edes ole sallittua. Työttömän pitäisikin saada nykyistä joustavammin kehittää itseään. Samalla voisi heittää romukoppaan työmarkkinatuen ja opintotuen typerän erottamisen toisistaan; järkevintä olisi yhdistää nämä samaksi tueksi (tai perustuloksi) jota saisi ilman nykyistä byrokratiasotkua.

Kaikki eivät tietenkään koe suurta intohimoa ja kutsumusta johonkin tiettyyn ammattiin, mutta kyllä ihmiset haluavat yleensä tehdä silti jotain. Väitteeni siitä että intohimojaan kannattaa seurata ilman kompromisseja, perustuu siihen, että ihminen tekee parhaiten sen mitä hän rakastaa, joten hänestä on suurin hyöty muillekin ihmisille jos hänen annetaan tehdä sitä. Vaikka sitten ilman palkkaa, pelkällä työmarkkinatuella/perustulolla/tms. Tämä on tietysti epäsuosittu ajatus, koska se kuulostaa helposti siltä että tässä taas harjoittelijoita riistetään repimällä heistä ilmaistyövoimaa. Kannatankin "ilmaistyötä" vain kun siihen ei liity riistoa (esim. firma tekee voittoa ilmaistyön ansiosta, tai jos siihen ryhdytään vain koska uhataan tukien alentamisella).

Emilia kirjoitti:Tietyn elintason saavutettuani en myöskään haluaisi sitä ihan älyttömästi alentaa


Eihän kukaan halua. Siksi ihmiskunta onkin kusessa. :virne: En nyt tässä kuitenkaan moralisoi, koska me kaikki ollaan tähän syyllisiä, myös minä. Muoks. Tai no kyllähän monet haluavat, kun kerran downshiftauskin on muotia.

Emilia kirjoitti:Eihän työttömänä olemisen pitäisi olla mikään oikeus vaan väliaikainen tilanne, josta pitää pyrkiä pois.


Työttömyys ei ehkä ole ihmisoikeus, mutta toisaalta ei palkkatyökään ole itseisarvo. Itseasiassa kun ihmiskunnan historiaa ja teknologian kehitystä katsoo, niin työ näyttäisi nimenomaan olevan se väliaikainen tilanne, josta koko ajan pyritään pois erilaisilla ihmisen puolesta töitä tekevillä keksinnöillä. On täysin ihmisluonnon mukaista pyrkiä vähentämään vastenmielistä työtä (mutta harvempi osaa olla tekemättä mitään), ja tämä taipumus pitäisi hyväksyä eikä rakentaa yhteiskuntaa taistelemaan sitä vastaan.

Emilia kirjoitti:on helpompaa ja taloudellisesti järkevämpää olla vain kotona kuin tehdä esimerkiksi satunnaisia tai osa-aikaisia duuneja


Näin on. Työttömällä voi hyvinkin olla halu päästä töihin, mutta siitä on tehty liian vaikeaa. Tutkimuksetkin osoittavat että työttömät haluavat pääasiallisesti töitä, myös pitkän työttömyyden jälkeen. Mediassa näkyvyyttä saavat "loiset" ovat siis korkeintaan poikkeuksia, eikä niihin kannata mitään politiikkaa perustaa. Työttömyydestä ei siis ole tehty liian helppoa vaan töiden saamisesta liian hankalaa; tai jos niitä saisi, niiden vastaanottaminen on usein järjetöntä. Ja sitä järjettömyyden ajatusta voi laajentaa pätkätöistä laajemmallekin: työt voivat olla järjettömiä vaikka ne olisivatkin vakituisia palkkatöitä.

Siinä olen kyllä täysin eri mieltä, että se ainoa vaihtoehto palkkatyölle olisi "olla vain kotona"; ihminen voi olla aktiivinen ja tehdä monenlaista yhteiskunnan kannalta tärkeää työtä vaikka ei saisi päivääkään palkkaa. Minä en ainakaan ole työttömyyteni aikana viettänyt koskaan kahta päivää putkeen poistumatta kotoani ruokakauppaa kauemmaksi.

päivänpolttaja kirjoitti:Kaikki kuitenkin vaatii nykyään globaalin tason. Siihen asti ei auta muuta kuin niin sanotusti heilua markkinatalouden svengissä.


Itse kyllä näkisin, että jos työmarkkinoita jotenkin uudistetaan, se ei voi ainakaan tapahtua globaalisti. Ensinnäkin, ilmastoneuvottelut ja YK:n voimattomuus todellisten suurvaltojen rinnalla ovat hyvä esimerkki siitä kuinka mahdotonta yhtään mistään on saada globaalia yksimielisyyttä. Toiseksi, maailmassa on niin monta eri vaiheessa olevaa yhteiskuntaa, ettei niiden kaikkien työvoimapoliittisia ongelmia voi ratkaista universaalisti. Monissa maissa palkat ja työehdot ovat liian huonoja, Suomessa taas on ihan muut ongelmat (vaikka palkkaus- ja työehto-ongelmia täältäkin löytyy).

Itse en olisi myöskään noin toivoton sen suhteen, että globaalista taloudesta ei voisi irrottautua. Mutta onhan se globalisaatio monessa mielessä kammottava ansa, joka pakottaa kaikki maat kilpailemaan keskenään ja siinä samalla luopumaan omista arvoistaan ja erityispiirteistään. Suomi on monen muun maan osalta tietysti siitä huonossa asemassa, että tietyt länsimaisen elämäntavan edellyttämät luonnonvarat puuttuvat (fossiiliset polttoaineet, uraani, coltan, yms.) eli jotain täältä pitäisi kuitenkin myydä ulospäin.
I wish this would be your colour
Avatar
outsider
 
Viestit: 340
Liittynyt: Su 14 Huhti 2013 23:46
Paikkakunta: Tampere

Re: Työ- ja koulukuulumiset

ViestiKirjoittaja Kibaya » Ti 23 Syys 2014 18:44

Tässä on ehtinyt sairasloman aikana ajattelemaan ja pohdiskelemaan asioita aika monelta kantilta.
Mun työhistorian työpaikoissa on pientä vaihtelua, vaikkei kovin suurta, mutta niiden mielekyys ja työn ilo ei hirveästi ole ollut aina läsnä.
Olen ollut aikalailla minimipalkkaisissa töissä ja se kaikista pienipalkkaisin duuni oli ehkä sitten kuitenkin se missä viihdyin tiettyyn pisteeseen asti parhaiten.
Eniten tähän vaikuttaa tietenkin työpaikan ilmapiiri ja työyhteisön ihmiset. Parissa paikassa työ oli ihan ok, mutta muut ihmiset tekivät siitä yhtä helvettiä.
Toisessa taas työyhteisö on ollut kiitettävä, mutta muutoin olosuhteet on vähän kyseenalaiset.

Mun pitäisi päästä palaamaan töihin. Mutta mihin töihin? En usko palaavani omaan työpisteeseen (koska homeongelmat).
Toisaalta haluaisin ehkä vaihtaa alaa, muttei sekään nyt niin yksinkertaista ole.
Ehkä mä taas haen johonkin kouluun, saa nähdä :keijo:
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Avatar
Kibaya
Hörhökeijotar
 
Viestit: 6667
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 17:19
Paikkakunta: Syövereissä.

Re: Työ- ja koulukuulumiset

ViestiKirjoittaja Lumikki75 » Ti 23 Syys 2014 22:42

Emilia kirjoitti:Eihän työttömänä olemisen pitäisi olla mikään oikeus vaan väliaikainen tilanne, josta pitää pyrkiä pois. Monet eivät niin kuitenkaan tunnu tekevän, koska on helpompaa ja taloudellisesti järkevämpää olla vain kotona kuin tehdä esimerkiksi satunnaisia tai osa-aikaisia duuneja.

Komp!

Ymmärrän kyllä (ja olen osittain samaa mieltäkin) sen kanssa, että työelämän rakenteita pitäisi muuttaa. Mutta jos istuu kotona, vaikka jotain työtä olisi tarjolla, ja koko ajan nostaa tähän nykyiseen järjestelmään perustuvaa tukea, sitten ei mun mielestä ole oikeutta odotella sitä mielekästä työtä. Jos oman mielen mukaista työtä ei ole tarjolla, silloin pitää tehdä jotain vähemmän mielekästä (niin kuin niin moni muukin tekee) tai lakata nostamasta niitä verovaroilla rahoitettuja tukia.

Ehkä jotain apua olisi siitä, jos kehitettäisiin jonkinlainen järjestelmä, jonka avulla selviäisi, ketkä työttömistä tekevät jotain palkatonta työtä ja ketkä vaan lorveksivat. Jälkimmäisillä olisi sitten rajallinen etuus tukeen tai jotain. :raps:
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't.
- Douglas Adams -
Avatar
Lumikki75
 
Viestit: 1022
Liittynyt: Ma 05 Touko 2008 11:49
Paikkakunta: Lahti

Re: Työ- ja koulukuulumiset

ViestiKirjoittaja outsider » Ke 24 Syys 2014 10:07

Lumikki75 kirjoitti:Mutta jos istuu kotona, vaikka jotain työtä olisi tarjolla, ja koko ajan nostaa tähän nykyiseen järjestelmään perustuvaa tukea, sitten ei mun mielestä ole oikeutta odotella sitä mielekästä työtä.


Ei se edelleenkään ole kotona istumista. Ei siitä ole mitään hyötyä kenellekään että pakolla mennään töihin joista ei pidetä, hankkimaan burnoutia ja muuta sellaista. Maksetaan ehkä hetken niitä veroja, mutta sitten voi tulla (mielen)terveysongelmia, joiden takia tuleekin sitten lopulta vielä kalliimmaksi veronmaksajille. 8-tuntiset työpäivät ovat ainakin itselleni sen verran rankkoja, että en todellakaan jaksaisi sellaista jos työ tuntuisi työnteolta eikä hauskanpidolta. Sen sijaan jos käyttää väliajat ammattitaitonsa kehittämiseen, niin sitten todella tekee työnsä tosi hyvin kun sitä pääsee tekemään. Ei ole kovin tehokasta (vaikka markkinatalouden väitetäänkin olevan) jos ihmiset joutuvat töihin jotka just sopivalla hetkellä ovat tarjolla, eivätkä niihin joissa heidän korkea koulutuksensa ja ammattitaitonsa pääsee tehokkaimpaan käyttöön.

Lumikki75 kirjoitti:Jos oman mielen mukaista työtä ei ole tarjolla, silloin pitää tehdä jotain vähemmän mielekästä (niin kuin niin moni muukin tekee) tai lakata nostamasta niitä verovaroilla rahoitettuja tukia.


Tämä järjestelmämme perustuu yksilönvapauteen, mikä näkyy mm. perustuslaissa (18 §): "Jokaisella on oikeus lain mukaan hankkia toimeentulonsa valitsemallaan työllä, ammatilla tai elinkeinolla" (lihavointi omani). Jos yhteiskunta ei pysty tarjoamaan sitä, sen kuuluu korvata se kansalaisilleen työmarkkinatuella. Työttömyys on järjestelmävirhe, joten kaikkien järjestelmään uskovien tulee toki myös mieluusti maksaa veroja/työmarkkinatukea korvaukseksi siitä ettei meidän järjestelmä toimi virheettömästi.

Lumikki75 kirjoitti:Ehkä jotain apua olisi siitä, jos kehitettäisiin jonkinlainen järjestelmä, jonka avulla selviäisi, ketkä työttömistä tekevät jotain palkatonta työtä ja ketkä vaan lorveksivat. Jälkimmäisillä olisi sitten rajallinen etuus tukeen tai jotain. :raps:


En usko että ratkaisu on byrokratian ja valvonnan lisäämisessä. Menee vaan verovaroja taas uuteen Tiedon tietojärjestelmään, joka ei toimi kunnolla.
I wish this would be your colour
Avatar
outsider
 
Viestit: 340
Liittynyt: Su 14 Huhti 2013 23:46
Paikkakunta: Tampere

EdellinenSeuraava

Paluu Huuhaa



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 11 vierailijaa

cron