Keksiviikon keksinmaistelukerho

Keksiviikon keksinmaistelukerho

ViestiKirjoittaja L-S » Ke 17 Kesä 2020 15:28

Irkissä vietämme viikoittain keksiviikkoa, jolloin on usein puhetta kekseistä. Nyt onkin päätetty perustaa keksiviikon keksinmaistelukerho, jossa maistellaan erilaisia keksejä. Esimerkiksi parin viikon välein tai haluttaessa viikottain voidaan valita maistettavaksi jokin keksi. Kerholaiset hankkivat keksin, maistelevat sitä ja tähän ketjuun sitten kirjataan kommentteja ylös. Keksille voidaan antaa myös pisteitä, esim. kouluarvosanat 4-10, tai sitten 1-10, tai 1-5 tähteä. :raps:

Jokainen osallistuja saa vuorollaan valita maistettavan keksin. Ensimmäinen keksinmaistelukerta on ensi viikon keksiviikkona, koska tänään eivät varmaan kaikki ehdi enää kauppaan. :keijo:

Maistelukerhossa voidaan haluttaessa maistella myös muuta asiaan liittyvää, esim. jäätelöä, joka usein kyllä myös yhdistetään keksiin erilaisissa variaatioissa (Puffet, B&J:n sandwich-keksi ja keksitaikinajäätelö, tuutit, tötteröt...). :keijo:


Kannattaa tehdä myös Me naisten keksitesti, jossa voi testata tunteeko yleisimmät keksilajikkeet. :keijo: Itse tunnistin 12/14 keksiä.
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
Avatar
L-S
Tohtoripissis
 
Viestit: 3972
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 21:23
Paikkakunta: Kotona

Re: Keksiviikon keksinmaistelukerho

ViestiKirjoittaja Kibaya » Ke 17 Kesä 2020 23:28

Keksiviikon keksinmaistelukerho on todella hyvä idea.
Olisiko mahdollista päättää maisteltava keksi joko edellisviikolla tai viimeistään maanantaina?

Mitä muita kriteereitä on? Pitääkö sopia kahvin tai teen kanssa?
Arvostellaanko kokonaisuutta vai pilkotaanko palasiksi esim. koostumus, maku, väri, tuoksu?

:keijotäpinä:
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Avatar
Kibaya
Hörhökeijotar
 
Viestit: 6678
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 17:19
Paikkakunta: Syövereissä.

Re: Keksiviikon keksinmaistelukerho

ViestiKirjoittaja L-S » To 18 Kesä 2020 08:46

Kibaya kirjoitti:Keksiviikon keksinmaistelukerho on todella hyvä idea.
Olisiko mahdollista päättää maisteltava keksi joko edellisviikolla tai viimeistään maanantaina?

Mitä muita kriteereitä on? Pitääkö sopia kahvin tai teen kanssa?
Arvostellaanko kokonaisuutta vai pilkotaanko palasiksi esim. koostumus, maku, väri, tuoksu?

:keijotäpinä:



Mun mielestä noita kaikkia asioita voi kommentoida. Hyvinkin yksityiskohtaisia arvioita voi tehdä vähän kuin viininmaistelun tapaan, mutta kokonaisuuskin on tärkeä. :keijo: Voi myös tosiaan pohtia sopisiko keksi erityisen hyvin kahvin, teen tai jonkun muun kanssa.
Ja joo, olisi varmasti hyvä jos seuraavan viikon keksi päätettäisiin edellisellä viikolla, esim. näin torstaina.

Jos jollakulla on ideoita ensi viikon keksiksi, kertokaa (se valitaan tällä kertaa mikä ekana sanotaan), muussa tapauksessa yritän keksiä (!) jonkun keksin iltaan mennessä. :keijo:
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
Avatar
L-S
Tohtoripissis
 
Viestit: 3972
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 21:23
Paikkakunta: Kotona

Re: Keksiviikon keksinmaistelukerho

ViestiKirjoittaja theia » To 18 Kesä 2020 09:17

Ehdottomasti mukana, jos joskus on mukana myös maidottomia keksejä :woohoo:
so weak and powerless.
Avatar
theia
Pahvi
 
Viestit: 3420
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 23:56
Paikkakunta: Sherwood

Re: Keksiviikon keksinmaistelukerho

ViestiKirjoittaja L-S » To 18 Kesä 2020 09:28

Eiköhän, kyllä maidottomia keksejäkin on paljon olemassa! Ehkä yleisön pyynnöstä voidaankin valita ensimmäiseksi keksiksi maidoton keksi.

Katsoin vegaanisten keksien listaa, jolla mainittu Ballerina vadelma-lakritsi -keksi kuulostaa kiinnostavalta. En ole mielestäni sitä vielä maistanut, joten diktaattorimaisesti päätän, että se on ensi viikon keksi! Ballerina-keksin pakkauskoko ei myöskään ole kovin suuri eikä hintakaan yleensä huimaava, joten ehkä on matala kynnys lähteä mukaan keksinmaisteluun näin ensimmäisellä kerralla.

Joku Muu (tm) saa sitten valita ensi viikon keksin.
[muoks: siis tietenkin seuraavan viikon, koska ensi viikon keksi on tämä juuri valitsemani...]
Viimeksi muokannut L-S päivämäärä To 18 Kesä 2020 10:37, muokattu yhteensä 1 kerran
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
Avatar
L-S
Tohtoripissis
 
Viestit: 3972
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 21:23
Paikkakunta: Kotona

Re: Keksiviikon keksinmaistelukerho

ViestiKirjoittaja kmaria » To 18 Kesä 2020 09:59

Mäkin tulen mukaan! :) Haluan laajentaa keksituntemustani, vaikka sainkin MeNaisten testistä yllättävästi 13/14.
kmaria
 
Viestit: 430
Liittynyt: Su 04 Touko 2008 23:44

Re: Keksiviikon keksinmaistelukerho

ViestiKirjoittaja Kumkvatti » Su 21 Kesä 2020 18:01

Jee, keksipaketti hankittu, keksiviikkoa odotellessa yritän olla avaamatta sitä ennen aikojaan :D
Avatar
Kumkvatti
yybersalama
 
Viestit: 446
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 14:29

Re: Keksiviikon keksinmaistelukerho

ViestiKirjoittaja Kumkvatti » Ke 24 Kesä 2020 14:08

No niin! :täpinä:

Ballerina vadelma-lakritsi

  • Tuoksu mukavan lakritsainen, jopa aavistuksen salmiakkinen
  • Vadelma jää aika häivähdysmäiseksi, laku hallitsee
  • Lakusilmä on samalla tavalla sitkeä ja tarttuu hampaisiin kuin normiballerinoissa, tähän ehkä vaikuttaa joku tuoreus ja lämpötila. Tämä ei ole välttämättä huono tai hyvä asia, mutta ballerinojen ominaisuus. :keijo:
  • Vaalea keksi on itsessään aika mitäänsanomaton, maultaan vähän marie-keksin henkinen, mutta yllättävästi sekin jotenkin vähän peittää vadelmatäytteen makua
  • Kokonaisuutena ihan hyvä, voin suositella lakritsinmakuisten asioiden ystäville
  • Juomaksi valitsin mustaa teetä, vahvahkoa ja tanniinista. Kahvia en jotenkin lakun kanssa osaa kuvitella, mutta täytyy ehkä sekin kokeilla.

Asteikolla 1-10 annan tälle 7. Tykkään, mutta keksimaailmassa on niin paljon muutakin maisteltavaa, etten välttämättä koe tarpeelliseksi ostaa näitä uudestaan. Laku ja vadelma on hyvä yhdistelmä ja tykkään yleensä vadelmaesanssimaustakin esim. jäätelöissä, kekseiltä olisin toivonut enemmän vadelmaisuutta.
Avatar
Kumkvatti
yybersalama
 
Viestit: 446
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 14:29

Re: Keksiviikon keksinmaistelukerho

ViestiKirjoittaja Kibaya » Ke 24 Kesä 2020 20:16

Tätä keksiähän on myös vähän vaikea löytää.
Mä yritän vielä tän viikon aikana etsiä että mistä löytyis. Ainakaan Tikkurilan alueelta ei löydy, lähin oli vissiin Koivukylän citymarketissa.
Tai sitten! :keijo:
Kvatti säästää mulle yhden keksin ja käyn hakemassa sen hänen luotaan.
Prkl.
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Avatar
Kibaya
Hörhökeijotar
 
Viestit: 6678
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 17:19
Paikkakunta: Syövereissä.

Re: Keksiviikon keksinmaistelukerho

ViestiKirjoittaja L-S » Ke 24 Kesä 2020 23:49

Todellakin, tätä keksiä on vaikea löytää! Oma keksiviikkoni oli eeppinen keksinmaistelukeksiviikko, jolloin tein kaikkeni löytääkseni kyseisen keksipaketin. :keijo: Olin jättänyt keksin hankkimisen viime tippaan, ja ajattelin, että menen tänään aamupäivällä, kun oli muutenkin asiaa kauppaan. Menin K-Supermarketiin tekemään muitakin ruokaostoksia, mutta vedin sieltä vesiperän. Onneksi vieressä oli Tokmanni. Sielläkään ei ollut näitä keksejä, vaikka mustikka- ja kanelipulla-Ballerinoja olisi ollutkin. Vieressä oli vielä Stockan Herkku, josta toivoin viimein löytäväni keksit. Mutta ei! Jouduin poistumaan tyhjin käsin. Kotimatkan varrella oli vielä pienempi K-market, josta ei myöskään löytynyt näitä keksejä. Ostin lohdutukseksi pussin minikokoisia vadelma-lakritsi-Fasupaloja. En arvioi niitä sen enempää, jos ne joskus tulevat viikon keksiksi. :keijo:

Kotiin päästyäni sain vielä idean. Olin jo jonain aiempana iltana ajatellut, että olisi kiva ajella illalla johonkin veden äärelle, kun on kerran näin lämmintä. Suunnittelinkin sitten iltareissun läheiselle järvelle, jonne menevän tien varrella sattumoisin on myös K-Citymarket. Tarkistin vielä K-ruoka-sivustolta, että siellä pitäisi olla näitä keksejä. :keijo: Lähdin yhdeksän jälkeen ajelemaan sinne ja löysinkin Cittarista keksejä. (Muuten siellä meni liikaa aikaa, kun yritin ostaa samalla muutamaa muuta asiaa, kun nyt hypermarkettiin saakka olin tullut.) Sitten ajelin marketista eteenpäin järvelle ja istuin rantaan syömään keksin (tai kolme). Kuva eeppisestä keksinmaistosta. Paikalla oli myös vielä puoli kylää uimassa, vaikka oli myöhä (ei ihme kun on näin lämmin), sekä lauma lokkeja, jotka varmasti olisivat mieluusti halunneet myös osallistua keksinmaistokeksiviikkoon. :keijo:

Kieltämättä kuulostaa järjettömältä nähdä näin paljon vaivaa yhden keksipaketin takia, mutta näinhän sitä saa piristystä arkeen, ja keksipaketti oli hyvä motivaatio lähteä käymään rannalla, jonne olin muutenkin haikaillut. Sitä paitsi en ole mikään periksiantaja, niin kerta! :keijo:

Sitten itse keksiarvioon. Aikoinaan tapanani oli ostaa perus-Ballerinoja töihin hätävarakeksipaketiksi, ja söin niitä sitten kahvin kanssa työpöydän ääressä. Nykyään niin ei voi tehdä, koska avokonttorissa ei viitsi syödä mitään rouskuvaa. :keijo: Vadelma-lakritsi-Ballerinalta odotin siis tuttuutta ja samalla jotain uutta. Ballerinassa olennaisinta ei ole niinkään maku vaan koostumus, se että on jotain makeaa ja rouskuvaa kahvin kera.

Ballerina vadelma-lakritsi
  • Hyvin tutun Ballerinan oloinen keksi, muistuttaa pitkälti perus-Ballerinaa.
  • Tuoksu lakritsainen, sen alla vain hennon keksimäinen.
  • Lakritsisilmän maku oli varsin hopeatoffeemainen, kuin keksiin olisi litistetty päälle hopeatoffeeta.
  • Vadelma maistui mukavasti, jos haukkasi vain keksin reunasta eikä lainkaan lakritsia, mutta lakritsi toki peittää muita makuja alleen.
  • Ballerinan keksipohjan perusmaku on mieto, mutta toimii yleensä hyvin kahvin kanssa. Tällä kertaa ei ollut kahvia, koska oli ilta, mutta uskoisin näidenkin sopivan. Pidän myös lakupaloista kahvin kanssa. :keijo:

Asteikolla 1-10 Ballerina vadelma-lakritsi saa arvosanan 6. Ei huono, mutta Ballerina on keksien peruskauraa, eikä lakritsi tuonut tähän olennaisesti uutta, vaikka olikin ihan hauska kokemus. Ero normi-Ballerinaan ei kuitenkaan ole huikean suuri. En ole varma valitsisinko tätä perus-Ballerinan sijaan, jos mieli tekisi Ballerina-keksejä.

P.S. Koska kvatti oli ensimmäinen, joka ehti hankkia ja maistaa tämän viikon keksin, hän saakin kunnian valita seuraavan keksin (joko ensi viikolle tai sitten myöhemmälle, kuten halutaan). Tämän viikon keksiä voi toki kommentoida myöhemminkin, jos ei ole vielä ehtinyt, varsinkin kun tämä keksi on kovin hankalasti saatavissa. :keijo:
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
Avatar
L-S
Tohtoripissis
 
Viestit: 3972
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 21:23
Paikkakunta: Kotona

Re: Keksiviikon keksinmaistelukerho

ViestiKirjoittaja Kumkvatti » To 25 Kesä 2020 09:13

Itsekin löysin näitä vasta toisesta kaupasta, ensin yritin Prismasta jossa oli kyllä kaikkia muita versioita paitsi juuri näitä. K-supermarketeissa olen sittemmin nähnyt täällä päin. Mulla on näitä vielä jäljellä, joten tervetuloa :keijo:

Ensi viikon keksi voisi olla vaikka samalta vegaanilistalta löytynyt Domino Marianne. :D
Dominojen makuversioita on tullut viime aikoina maisteltua, mutta tätä en ole vielä kokeillut.
Avatar
Kumkvatti
yybersalama
 
Viestit: 446
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 14:29

Re: Keksiviikon keksinmaistelukerho

ViestiKirjoittaja theia » To 25 Kesä 2020 13:15

Olen löytänyt vain vadelmaa :pillitys: jatkan etsimistä.
so weak and powerless.
Avatar
theia
Pahvi
 
Viestit: 3420
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 23:56
Paikkakunta: Sherwood

Re: Keksiviikon keksinmaistelukerho

ViestiKirjoittaja L-S » Pe 26 Kesä 2020 10:17

Ainakin K-ruoka-sivustolta pystyy tosiaan katsomaan missä lähistön kaupoissa tätä keksiä voisi olla. Ehkä Foodie.fi-sivustolta voisi katsoa myös, mutta en keksinyt miten. :keijo:
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
Avatar
L-S
Tohtoripissis
 
Viestit: 3972
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 21:23
Paikkakunta: Kotona

Re: Keksiviikon keksinmaistelukerho

ViestiKirjoittaja kmaria » Pe 26 Kesä 2020 23:55

Mäkään en ole vielä löytänyt tämän viikon keksiä. Luulin katsoneeni, että niitä olisi lähisupermarketissa, mutta ei, vain neljää muuta Ballerina-laatua. En ole jaksanut tässä helteessä lähteä kävelemään kauemmas. Mutta ostin nyt jo ensi viikon keksit varastoon :keijopeukku:
kmaria
 
Viestit: 430
Liittynyt: Su 04 Touko 2008 23:44

Re: Keksiviikon keksinmaistelukerho

ViestiKirjoittaja L-S » Ke 01 Heinä 2020 16:04

Nyt on maistettu tämän viikon keksi! Tämä oli helpompi löytää. Yhdessä Salessa tosin kerkesin käydä, missä näitä ei ollut, mutta tänään piti onneksi muutenkin käydä isommassa kaupassa.

Marianne-Domino oli lievä pettymys. Sai maistella todella tarkkaan, että erotin minkäänlaista Mariannemaisuutta keksistä. Ehkä se tuntuu hieman jälkimaussa, jos oikein tarkkaan kuulostelee. :raps: Muuten keksissä maistui lähinnä se tumma keksiosio ja täyte muistutti luultavasti Minttu-Dominoa. Toki en ole varma oliko tämä sittenkin erilainen, olisi pitänyt olla Minttu-Domino vertailukohtana maistettavana. :keijo:

Ei sinänsä, toki Domino on keksimaailman takuuvarmoja klassikoita. Rouskuva, hyvänmakuinen keksipohja ja ne yhteensitova täyte ovat varma valinta keksihyllyltä. Ihan kaikkia versioita en ole kokeillut. Turkinpippuri-Domino kiinnostelisi. :keijo: Useimmiten ostan Minttu-Dominoa. Normi-Domino on ehkä vähän pliisu verrattuna siihen. Pipari-Dominoa maistoin taannoin, mutta se oli aika tylsää, taisivat jäädä melkeinpä syömättä. Dominossa toimii parhaiten tumma keksipohja. Ja se täytyy sanoa, että aito Domino-keksi pesee kaikki jäljitelmänsä ihan 6/5. Monissa tuotteissa esimerkiksi joku Pirkka-versio tai muu vastaava kaupan oma merkki on ihan yhtä hyvä valinta kuin se mistä se on kopio, mutta Domino-kekseissä tämä ei päde. Kopio-Dominoissa keksipohja ei yleensä ole yhtä rapea tai maukas. Myöskään amerikkalaisten rakastamissa Oreo-kekseissä ei ole yhtä hyvä keksipohja.

Pisteet 8/10.

Seuraavan keksin saa valita se, joka on seuraava kommentoija, ei kuitenkaan Kvatti tai minä. :keijo: Melkein tosin jo mietin, että pitääkö itse jättää ensi viikko väliin, kun nyt on kaapissa jäljellä vielä Ballerina-keksejä, runsaasti näitä Dominoita sekä vieläpä Jaffa-keksejä, jotka ostin jo ennen keksinmaistelukerhoa, kun sai kaksi pakettia johonkin tarjoushintaan. :keijo: Mutta katsotaan, riippuu keksistä!
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
Avatar
L-S
Tohtoripissis
 
Viestit: 3972
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 21:23
Paikkakunta: Kotona

Re: Keksiviikon keksinmaistelukerho

ViestiKirjoittaja Kumkvatti » Ke 01 Heinä 2020 17:04

Domino Marianne
Marianne-karkit on mun mielessä aina olleet sellaisia vähän ankeita vierasvarakarkkeja, joita ei itselle herkuttelun vuoksi osteta, joten ennakko-odotukset ei ole mitenkään supertäpinäiset. Mietin eroaako Marianne-Dominot jotenkin oleellisesti Minttu-Dominoista. Fazer kertoo, että täytteessä on Marianne-piparmintturouhetta. Selviää myös, että Minttu-Dominoita ei ole enää saatavana, mikä on harmi koska ne on herkullisia, mutta tietysti ymmärrettävää että kahta minttuisaa keksiä ei kannata samaan aikaan olla valikoimassa.

  • Tuoksu on tuttu ja selvästi Marianne, valkoisen kovan piparminttukuoren voi tuntea hampaissaan jo pelkästä tuoksusta :keijo:
  • Maku on hyvin ennalta arvattavasti täsmälleen sitä mitä sanotaan, maistuu Domino-keksiltä ja Mariannelta. Täytteessä rapisee vähän Marianne-murska.
  • Kekseissä, kuten myös karkeissa, piparmintun maku on aika voimakkaan purkkamainen ja ottaa pääroolin. Itse pidin enemmän niistä pehmeämmän makuisista vihreätäytteisistä Minttu-Dominoista.
  • Näiden kanssa parhaiten sopivaa juomaa en oikein osaa määritellä, kahvia ja minttua en taaskaan osaa kuvitella yhteen (kahvi närästää taas, joten en uskalla just nyt kokeilla). Tee on varmaan parempi, mutta ei nyt tule selkeää mielikuvaa millainen tee. Ehkä joku miedohko musta?

Pisteitä 7/10. Ihan hyviä taas, mutta muut makudominot on parempia. Vihreitä Minttu-Dominoita jään kaipaamaan, toivottavasti ne tulee vielä. Yleisenä huomiona Dominoista ihastelen aina niitä erilaisia (ilmeisesti Kalevalan innoittamia) kuvioita toisella puolella, ne on hienoja. :D
Avatar
Kumkvatti
yybersalama
 
Viestit: 446
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 14:29

Re: Keksiviikon keksinmaistelukerho

ViestiKirjoittaja kmaria » Ke 01 Heinä 2020 20:38

En kovin usein osta itse Dominoja, enkä muista, milloin olen viimeksi syönyt jotain muuta kuin perusversiota. Dominot ovat minusta perushyviä keksejä, mutta ei mitään kummallista. Yllätyinkin vähän siitä, miten hyviä Marianne-Dominot ovat. Täyte on raikas ja muistuttaa mukavasti karkkeja, ja voisin syödä sitä pelkiltäänkin. Täytettä voisi olla mielellään enemmänkin.

Arvosanaksi annan Marianne-Dominoille 8,5/10.

Ilmoitan seuraavan keksin piakkoin, täytyy tutustua uutuuksiin :)
kmaria
 
Viestit: 430
Liittynyt: Su 04 Touko 2008 23:44

Re: Keksiviikon keksinmaistelukerho

ViestiKirjoittaja Kibaya » La 04 Heinä 2020 16:48

Marianne Domino.

En ihan saanut tuotetta keskiviikoksi, koska maalta ei päässyt kauppaan niin että olisin saanut keksit.
Mutta nyt maisteltiin sitten muutaman ihmisen kanssa ja keräsin heiltä mielipiteet myös.

Domino itsessään on aika peruskeksi.
Mariannea ei löydetty kekseistä kuin tosi pieniltä osin. Täytteessä kerran rapsahti joku, ehkä minttuisa kuori, mutta minttusuklaisaa tunnelmaa jääimme kaikki kaipaamaan.
Keksin oma maku peittää täytteen alleen, joten vain aavistus jää.
Tämä siis ilman kahvia.

Kahvin kanssa minttuisuus ja marianneisuus voimistuu.
Kahvina meillä on 3-paahteista presidenttiä.
Mulla on kahvissa kauramaitoa, muilla mustana.
Kahvin kanssa keksi on tosi hyvä ja pidän enemmän näin kuin ilman kahvia. Ilman kahvia mulla on joku pähkinäinen fiilis, joka häviää kahvin kanssa kokonaan.

Arvio kolmelta on 3/5, 2/5 ja 3/5.
Kaksi arvioijaa keski-ikäisiä, keksirintamalla konservatiivisia ja uutuusvastaisia.
Eivät ostaisi uudestaan, mutta vieraspaikassa söisivät maksimissaan kaksi keksiä. Toinen keski-ikäisistä ei pidä perusdominoista ollenkaan, mutta tämä oli "hitusen parempi".
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Avatar
Kibaya
Hörhökeijotar
 
Viestit: 6678
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 17:19
Paikkakunta: Syövereissä.

Re: Keksiviikon keksinmaistelukerho

ViestiKirjoittaja L-S » La 04 Heinä 2020 20:28

Mielenkiintoista, että teillä oli oikein keksinmaisteluraati koolla! :keijo: Hienoja arvioita. :D

Mulle selvisi vasta kvatin viestistä, että ilmeisesti tosiaan Minttu-Dominoa ei saa enää, tai tällä hetkellä. Toki ymmärrettävää, että kahta minttukeksiä ei kannata olla samanaikaisesti.
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
Avatar
L-S
Tohtoripissis
 
Viestit: 3972
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 21:23
Paikkakunta: Kotona

Re: Keksiviikon keksinmaistelukerho

ViestiKirjoittaja kmaria » Su 05 Heinä 2020 20:27

Pahoittelut, että olen näin myöhässä seuraavan keksin kanssa!

Tykkään suolaisen ja makean yhdistelmästä, joten seuraava maisteltava voisi olla Jyväshyvän Suolainen kinuski. Tämä ei nyt valitettavasti ole maidoton.
kmaria
 
Viestit: 430
Liittynyt: Su 04 Touko 2008 23:44

Re: Keksiviikon keksinmaistelukerho

ViestiKirjoittaja Kumkvatti » Ma 06 Heinä 2020 10:16

Jee, näin suolakinuskikekseistä mainoksen jossain ja on tehnyt mieli maistaa niitä. :D

Noin muuten tulin kertomaan, että näin unta herkullisesta Domino-uutuusmausta: Domino Lego! :pepsodent: Voitaispa maistella, unessa en päässyt siihen asti. :pepsodent:
Avatar
Kumkvatti
yybersalama
 
Viestit: 446
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 14:29

Re: Keksiviikon keksinmaistelukerho

ViestiKirjoittaja L-S » Ma 06 Heinä 2020 19:18

Kumkvatti kirjoitti:Jee, näin suolakinuskikekseistä mainoksen jossain ja on tehnyt mieli maistaa niitä. :D

Noin muuten tulin kertomaan, että näin unta herkullisesta Domino-uutuusmausta: Domino Lego! :pepsodent: Voitaispa maistella, unessa en päässyt siihen asti. :pepsodent:


:virne: Kvatin unissa seikkailevat usein Legot, eikös se joku legendaarinen Lego-saunakin ollut? :keijo:

Mä luulen, että joudun jättämään tämän viikon keksinmaistelun väliin, kun edellisiä keksejä on vielä vaikka kuinka jäljellä. :keijo: Katsoin kaupassa tuota suolakinuskikeksipakettia, ja se oli vielä melko isokin. Ostan niitä ehkä myöhemmin, kun olen saanut edes jonkun aiemmin hankituista keksipaketeista tyhjäksi. :keijo: Suolainen kinuski kuulostaa kyllä kiinnostavalta, tosin yleensä en ole tykännyt niistä Jyväshyvän kekseistä (ne ovat vielä enemmän keksimaailman peruskauraa kuin Ballerinat), joten suhtaudun siksi vähän epäillen.
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
Avatar
L-S
Tohtoripissis
 
Viestit: 3972
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 21:23
Paikkakunta: Kotona

Re: Keksiviikon keksinmaistelukerho

ViestiKirjoittaja Kumkvatti » Ke 08 Heinä 2020 12:31

Jyväshyvä suolainen kinuski

Tykkään kaurakekseistä yleensäkin, ihan perusversioistakin, joten oletan että nämä on hyviä. (En mä kylläkään keksi ylipäänsä yhtään keksiä, josta en olisi ollenkaan tykännyt :P )

Pussin avaaminen on vähän yllätys, nämä onkin pikkukeksejä. :o: Pussin kuva ei olekaan luonnollisessa koossa, vaikka niin olisi voinut kuvitella. :keijo:

  • Tuoksu on perinteinen kaurakeksi, josta kyllä erottaa kinuskin.
  • Koostumus on mukavan rapsakka ja purutuntumaa on, kuten kaurakeksissä kuuluu ollakin. En ole varma onko kinuskipalatkin vähän krokanttimaisen rapeita, vai johtuuko vaikutelma ympäröivästä keksistä. Ainakaan ne ei ole mitenkään sitkeän tai pehmeän oloisia.
  • Maku on tosiaan myöskin aika perus kaurakeksin, kinuski ei maistu mitenkään hirmu voimakkaasti vaan häilyy enemmänkin tuoksussa. Pienet suolaiset sattumat on ilahduttavia, muistaakseni kyllä ihan peruskaurakekseissäkin tulee suolaisia häivähdyksiä välillä vastaan, mutta joka tapauksessa ne tuo makuun paljon enemmän mielenkiintoa ja syvyyttä kuin jos olisi vain makeaa ja sokerista.
  • Juomana tällä kertaa darjeeling-teetä, ihan ok mutta kahvi kyllä varmaan toimisi näiden kanssa parhaiten.

Pisteitä 9/10. Kaurakeksikategoriassa mun makuun erittäin hyvä, suolakinuskit tuo kyllä plussaa peruskeksiin. Pussikeksit on monesti vähän sellaisia tylsiä bulkkikeksejä, mutta nämä mun mielestä ei. Pieni koko ja pieni suolaisuus tekee näistä vähän sipsimäisiä siinä, että tekee mieli ottaa vielä yksi, ja vielä yksi, ja vielä yksi :P
Avatar
Kumkvatti
yybersalama
 
Viestit: 446
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 14:29

Re: Keksiviikon keksinmaistelukerho

ViestiKirjoittaja kmaria » To 09 Heinä 2020 09:48

Ensivaikutelma Jyväshyvän Suolainen kinuski -kekseistä oli sama kuin Kvatilla: nämähän ovatkin pieniä! Mutta ainahan voi sitten syödä useamman, kun pussikin on aika suuri...

Kinuskin maku ei ole mitenkään vahva, mutta kyllä sitä on. Suolaisuutta en meinaa aluksi edes huomata, viimeisessä suupalassa tulee vasta suolan maku. Kinuskia ja suolaa voisi minun mielestäni olla enemmänkin, jotta keksi erottuisi paremmin tavallisesta kaurakeksistä. Varsin hyvä keksi kuitenkin ainakin tällaisen kaurakeksien ystävän mielestä.

8/10
kmaria
 
Viestit: 430
Liittynyt: Su 04 Touko 2008 23:44

Re: Keksiviikon keksinmaistelukerho

ViestiKirjoittaja Kibaya » Pe 10 Heinä 2020 08:58

Jyväshyvä suolainen kinuski

Olin lukenut arviot täältä ennen omaa maistelua. Tiesin odottaa pikkukeksiä, mutten matalaa pikkukeksiä.
Keksi on suupalaksi tehty, mikä toimii tosi hyvin. Suu ei tule liian täyteen, mikä on tämmöisten kuivien keksien kohdalla inhottavaa.

En pidä tavallisista kaurakekseistä. Ne on kuivia kaurahiutaleita jää aina pyörimään suuhun. En pidä jyväshyvän isoista pussikekseistä muutenkaan, semmoisia kuivia ja mauttomia bulkkikeksejä. Menee, jos on pakko syödä jotain, mutta muuten ei.
Silti suolaiset kinuskikeksit on ilahduttavia ja hauskoja.
Kahvin kanssa sopii tosi hyvin. Kahvina oli kulta katriinan pikakahvia, koska mun kahvipannu on halki.
Kahvi vahvistaa kinuskin ja suolan makua sopivasti ja käy se vahinko, että yksi vielä kun kahviakin kerran on.

Kyllä näitä voi tarjota vieraille paremmin kuin kaurakeksejä tai niitä pahuuden suklaahippu/suklaapisarahirviöitä.

En silti ehkä pelkästään itseäni varten osta. Mökille sopisi.
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Avatar
Kibaya
Hörhökeijotar
 
Viestit: 6678
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 17:19
Paikkakunta: Syövereissä.

Seuraava

Paluu Huuhaa



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 130 vierailijaa