Docventures

Docventures

ViestiKirjoittaja puolikarkea » La 31 Elo 2013 20:58

Ylen sivuilta lainaten:
Docventures-leffat ja teemat

12 alustusta maailmasta, 12 teemaan liittyvää dokumenttielokuvaa ja 12 syventävää, aktivoivaa ja mielenkiintoista keskustelua. Isäntinä Riku Rantala ja Tunna Milonoff.

Keskiviikkoisin Yle Puhe klo 13-14, Yle TV2 ja yle.fi/docventures klo 22.05 alkaen. Twitter: #docventures

Uskonto: Kumaré 28.8.2013
Talous: Four Horsemen 4.9.2013
Hamppu / päihteet: Grass 11.9.2013
Luonto: Microcosmos 18.9.2013
Ruoka: Food Inc. 25.9.2013
Taide: Exit Through the Gift Shop 2.10.2013
Musiikki: Searching for Sugarman 9.10.2013
Seksi / prostituutio: Whore's Glory 16.10.2013
Raha / ahneus: Queen of Versailles 23.10.2013
Psyyke: The Substance 30.10.2013
Väkivalta: The Act of Killing 6.11.2013
Ihmiskunta: Koyaanisqatsi 13.11.2013

Miten on, kiinnostaako Rikun ja Tunnan uusin sarja? Ja jos katsoitte, niin mitä ajatuksia ensimmäinen osa teissä herätti?
Tällä viikolla tullut ensimmäinen dokkari keskusteluineen löytyy Areenalta, jos joku kiinnostunut missasi.

Kumarén katsoin, livekeskustelu oottaa vielä boksilla. Dokumentti kertoo miehestä, joka alkaa valeguruksi ja haalii itselleen opetuslapsia. Minusta tuo oli varsin mielenkiintoinen ohjelma ja loppuratkaisua odotti innokkaana. Pistihän tuo miettimään mihin ihminen uskontoja ja uskoa tarvitsee. Noillakin Kumarén seuraajilla tuntui jokaisella olevan jokin solmu elämässään ja haettiin vastauksia ja seesteisyyttä elämään. Jotenkin hirvittää ajatella kuinka helpolla dokkarin ohjannut Vikram olisi saanut sotkettua kyseisten ihmisten elon, jos olisi halunnut. Alkaa ällöttää, kun miettii yhtä dokkarin alussa vilahtaneista valeguruista, joka vaikutti limaiselta pukilta. Juuri sellaisen tyypin johdatettavaksihan sitä haluaa hauraita (nuoria naisia) ihmisiä.
minulle jää kertomus
joka muistuttaa elämääni
puolikarkea

Re: Docventures

ViestiKirjoittaja Jorssi » La 31 Elo 2013 22:15

Tunna vois mennä sieltä studiosta koheltamasta ja keskeyttämästä muita hevon sanonko mihin. Studio-osuus vaikutti muutenkin aika juosten kustulta. Tuskin tuun kattomaan lisää, paitsi ehkä jonkun noista dokkareista.
"Hope is a good thing, maybe the best of things, and no good thing ever dies." - Red (The Shawshank Redemption)
Jorssi

ViestiKirjoittaja Lyyra » Su 01 Syys 2013 01:06

Rikun ja Tunnan vanhinkaan sarja ei koskaan kiinnostanut, mutta dokkarit kiinnostavat. En tiennyt, miksi tätä sarjaa mainostetaan heidän varjollaan, kunnes luin teidän viesteistä, että heillä on jotain keskustelujakin elokuviin liittyen. En aio katsoa. En kestä niitä tyyppejä yhtään. Mutta jos leffat näkee ilman kommentaarejakin, niin niitähän voisi jopa vilkaista...

Erityisesti kiinnostaisi nähdä Searching for Sugarman, The Act of Killing ja Koyaanisqatsi (joka meni nyt Juhlaviikoillakin :huoh: )
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja puolikarkea » Su 01 Syys 2013 21:00

Jorssi kirjoitti:Tunna vois mennä sieltä studiosta koheltamasta ja keskeyttämästä muita hevon sanonko mihin.

Minusta Tunnassa on aina ollut jotakin häiritsevää, mutta ei tuossa keskustelussa kerennyt minua ärsyttämään. Katsoin jälkipuinnin suurimmaksi osaksi, kunnes loppui mielenkiinto, turhan poukkoileva menoa minun makuun. Taidan jättää keskustelut jatkossa välistä ja keskittyä pelkkiin dokkareihin. Ideana ihan kiva, että katsojat pääsee suoraan keskustelemaan aiheesta sosiaalisen median kautta, mutta toteutus ontuu.

Harmi, ettei jätkien uudemmat touhut ole yltäneet Madventuresin ekan ja tokan kauden tasolle. Oisin halunnu tykätä, mutta kun ei niin ei.
minulle jää kertomus
joka muistuttaa elämääni
puolikarkea

ViestiKirjoittaja Kibaya » To 17 Loka 2013 20:31

Katoin eilen Docventuresin ohjelmassa olleen Whore's Glory-dokumentin seksityöstä.
Jäin vielä ohjelman jälkeen seuraamaan twitter- ja tv-keskustelua aiheesta.

Suosittelen katsomaan dokumentin, vaikka kokisi aiheen ehkä ahdistavaksi. Loppupeleissä dokkari on kuitenkin niin taidolla tehty, ettei se vähättele asioita, muttei myöskään liioittele. Ainakin itselle tuli sitä katsoessa että siinä on päästy niin lähelle aitoutta mitä se on mahdollista.

Erityisesti ehkä juuri se, että siinä oli haastatteluja tapahtumien ohella. Vaikkei ulkomaisia asiakkaita näytetty, niistä kyllä puhuttiin ja itselle ainakin tuli se, että ihan hyvä että näytetään se mitä näytettiin.

Olihan se siinä mielessä ahdistavaa, kun ei niillä ihmisillä ollut loppua kohden muuta vaihtoehtoa ja maailma vaan pyörii pyörimistään.
Varsinkin huumeiden tullessa kuvaan. Aika karua. Mutta siinäpä se. Mietin tosi paljon sen jälkeen sitä miten arkipäivää se oli, vaikka ohjaja sanoikin ettei halunnut tehdä sitä perinteistä seksidokkaria missä kauppa käydään seksillä. Loppupeleissä siinä näytetään muutakin kuin naiset myymässä itteään elattaakseen ittensä ja miehet maksaa. SIlti on ihan sama kuin maidon ostosta ois tehty vastaavanlainen. Ja silti just vaikka siellä hiton Bangladeshissa on masturbointi kiellettyä. Niinku että mitä vittua, oikeesti!

Kaikesta huolimatta koin ettei se ollut niin ahdistava mitä olin odottanut. Suosittelen katsomaan.
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja Triple H » Pe 18 Loka 2013 23:51

Mulle docventures lähinnä aiheutti kysymyksiä, et mitä tekee tytöt/naiset, jotka ei "kelpaa" huoriksi tai yleensäkin pojat/miehet. Myös Anna Kontula aiheutti tunteita, tosin lähinnä vastenmielisiä. Voiko a. kontula koskaan myöntää olevansa väärässä tai edes kuunnella vasta-argumenttiä.
Vastuu painaa.

Käpykangas do you miss me?

Jumalan edessä olemme kaikki savolaisia -Piispa Wille Riekkinen
Triple H

ViestiKirjoittaja Kibaya » La 19 Loka 2013 14:17

Mä en katsonut sitä Kontulan osuutta, kun ei se keskustelu sinänsä kiinnostanut enää.

Niinpä, mitä ne ihmiset tekee jotka eivät kelpaa "edes" siihen? Sitä voi pohtia tietysti ilman dokumenttejakin. Paljoa siinä ei vissiin ole enää jäljellä ja silti tuolla on ihmisiä jotka elävät äärimmäisissä olosuhteissa ilman seksityötä. Arman Alizadin Arman ja Viimeinen ristiretki taas avaa niitä puolia osittain ainakin. Ehkä.
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja Aranwe » La 19 Loka 2013 16:31

Triple H kirjoitti:Mulle docventures lähinnä aiheutti kysymyksiä, et mitä tekee tytöt/naiset, jotka ei "kelpaa" huoriksi tai yleensäkin pojat/miehet. Myös Anna Kontula aiheutti tunteita, tosin lähinnä vastenmielisiä. Voiko a. kontula koskaan myöntää olevansa väärässä tai edes kuunnella vasta-argumenttiä.

Keskityin vain tuijottamaan puvun läpi sojottavia nännejä :virne:, niin en ehtinyt oikein perehtyä siihen, mitä sieltä suusta tulee ulos, mutta noin yleisesti olen hänen kanssaan lähestulkoon kaikesta ihan eri mieltä.
Aranwe

ViestiKirjoittaja Kibaya » Ke 17 Syys 2014 20:43

Toinen kausi on pyörähtänyt käyntiin ja tänään nähdään kolmas dokumentti.
Katsoin ensimmäisen The Yes Menin ja kyllähän sen hieman koominen ote asioihin puuttumiseen oli.
Joskin yksipuolisen, tietty. Aktivismista mulla nyt tuli vähän toiset mielikuvat :keijo:

Tänään teemana on korruptio ja kieltämättä odotan illan dokumenttia.

Yritin The Yes Menin jälkeen seurata keskustelua twitteristä, mutten sitten kovin pitkään jaksanut.
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja päivänpolttaja » Pe 17 Loka 2014 15:11

Vaikka tavallaan tykkään Rikusta ja Tunnasta ja arvostan Docventuresin ideaa, niin mielestäni dokumentteihin liittyvissä keskusteluissa ei erityisemmin päästä asioiden syvärakenteeseen. Keskustelu jää melko lailla asioiden pyörittelyksi. Esimerkiksi viimeisessä tekijänoikeusdokumentissa menivät jälkikeskustelussa sananvapaus ja tekijänoikeus käsitteellisesti jotenkin sekaisin, ja vieraatkin lähinnä esittelivät erilaisia asioita aiheeseen liittyen sen sijaan, että olisivat analysoineet niitä.

Dokumentit itsessään ovat hyviä, mutta toisaalta nekään eivät tuo maailmaa jotenkin seuraavalle ihmiselle kovin paljoa uutta tietoa.
Meillä on kuule kaikilla rajoitteemme. :keijo:
päivänpolttaja

ViestiKirjoittaja Kibaya » Ke 23 Syys 2015 09:08

Tänään kolmannen kauden kolmas elokuva.
Tämän päivän esittelyteksti: "Vuonna 2013 Bostonin pommi-isku surmasi kolme ja haavoitti yli 200 ihmistä. Docventuresin viikon elokuva käsittelee sosiaalisen median roolia tragedian uutisoinnissa ja rikoksen jälkiselvittelyissä. Leffa kuvaa somen nousua tietolähteeksi perinteisen median rinnalle. Se tuo esiin myös ongelman: somessa tiedonvälityksestä kukaan ei ole vastuussa ja toisaalta kaikki ovat vastuussa."
Katsoin kaksi ensimmäistä elokuvaa, joista molemmat olivat hyvin mielenkiintoisia, mutta nyt just on vaikea asennoitua tuohon elokuvaan. Osittain siksi, että mua vähän ahdistaa kaikki some-jutut. Veikkaan kuitenkin katsovani The Threadin.

Snowden-juttujahan tuli useampia suht samaan aikaan. Samalla viikolla docventuresin kanssa tuli ykköseltä ohjelma samasta aiheesta, mutta vähän eri tavalla kuvattuna. Mielestäni se laajensi kokonaiskuvaa tapahtumista ja antoi enemmän palikoita ulkomaailmasta, kun taas docventuresin dokkarissa tieto tuli enemmän sisältäpäin.

Jälkikeskusteluja en niin hirveästi ole nyt seurannut, koska olen ollut samaan aikaan irssissä :keijo:
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja Emilia » Ke 23 Syys 2015 11:36

Citizenfour oli kyllä kova. Se toinen Snowden-dokkari kiinnostaisi kyllä myös, vieläköhän mahtaa olla Areenassa...

Mä en pysty kattooyhtääniitä keskusteluja. Jossain kohtaa se kundien intensiivisyys alkaa tuntua teennäiseltä ja ainakaan ykkösudella keskustelu ei studiossa ollut kovin kummoista. Somekeskusteluja en jaksa seurata, kun se on sellasta huutelua vain.
Elämän pienistä asioista kaikkein suurin on se,
joka pienuudellaan mullistaa elämämme loppuiäksi.
Emilia

ViestiKirjoittaja Kibaya » Ke 23 Syys 2015 13:32

Dokumenttoprojekti: Snowdenin pako. On se. Tullut viikko sitten ja on 36 päivää katseltavissa, mikäli ymmärsin kännykällä katsoessani oikein. Suosittelen!
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja Emilia » To 24 Syys 2015 11:16

Yes, kiitti. Pitää ottaa katseluun joku ilta. :)

En näköjään osaa edes kirjoittaa... :epäilevä:
Elämän pienistä asioista kaikkein suurin on se,
joka pienuudellaan mullistaa elämämme loppuiäksi.
Emilia

Paluu Leffa.tv