Monty Python

Monty Python

ViestiKirjoittaja Suvi » Ma 31 Elo 2009 22:21

Lyhyesti ja ytimekkäästi: Tämän ketjun tarkoitus on keskustella brittikoomikkoryhmä Monty Pythonista. Kaikki Pythonien ihailijat ja vihailijatkin tervetuloa tähän ketjuun. :tilt:

Olen niin hidas kirjoittaja, että itse jatkan tätä juttuani lähiaikoina. (Muuten saattaisi mennä koko yö tätä viestiä kirjoittaessa.)
Tilttiin meni myös ihminen.
Suvi
Keijodemoni

Re: Monty Python

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ma 31 Elo 2009 22:31

Voi Montyt! :hymyhali:

Jo lapsuudessa kävivät tutuiksi nämä hullut absurdin komedian mestarit, joista suosikkini on aina ollut ennen aikojaan kuollut Graham Chapman. Tai no ei aina, lapsena tykkäsin Eric Idlesta ja Terry Jonesista. Sittemmin tykästyin Chapmaniin.

Lähintä sydäntäni on Hollywood Bowlissa taltioitu livehullutus, jossa ryhmä repeilee itse vähän väliä omille jutuilleen. Sen lisäksi sarjan yksittäisistä sketseistä suosikkini on ehkä juustokauppa tai se itsepuolustuskurssi, jossa opeteltiin puolustautumaan jos joku hyökkää kimppuun aseenaan vadelma.

Käsittämättömiä juttuja. Chapman on yksi niitä isoja nimiä, joiden ennenaikainen lähtö koskettaa mua edelleen aina kun mietin.

:hullu:
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Nugat » Ti 01 Syys 2009 18:47

Monty Python! :superhymy:

:jami:

Olen fani. :tilt: Kaikki leffat on ja boxikin löytyy. Ja kirja. :tilt:

En tiedä kenestä tykkään eniten. :gay: Michael Palin on aina ihkuin ja suloisin, Idle ja Jones on kans hyviä ja Cleese on ihana kun se huutaa. :tilt: Chapmanista olen tosin alkanut pitämään kovastikkin näin vanhemmalla iällä. :keijo:

I'm a lumberjack, and I'm okay. I sleep all night. I work all day. :kailotus:

Olen väsynyt, joten syvemmälle asiaan en tällä hetkellä paneudu. :tilt:

Mut Monty Python! :superhymy:
OwthebluddyellshudIknow?
Nugat
Liisa ihmemaassa

ViestiKirjoittaja Suvi » Ti 01 Syys 2009 22:05

En ole aina ollut Monty Python -diggari. Ensimmäinen koskaan (muistamani) näkemäni Monty Python -juttu oli pienenä telkkarista näkemäni Elämän tarkoitus ja siitä Mr. Creosote -kohtaus, joka on luultavasti jättänyt minulle jonkinlaisen "trauman", koska en ole vieläkään aikuisiällä pystynyt katsomaan ko. kohtauksen kuin kerran. En tykännyt aluksi Elämän tarkoituksestakaan, koska tuo kohtaus "pilasi" koko leffan. :friikki: Ehkä se kohtaus pitäisi kysyä katsomaan, koska ko. leffan DVD-version ekstroissa (vai oliko se peräti myös siinä kirjassa) Pythonit kertovat, että he repeilivät täysin kyseistä kohtausta tehdessä, ja heidän mielestään (tai ainakin osan mielestä) se oli yksi hauskimpia juttuja mitä he ovat ikinä tehneet tms. :tilt:

Minulle hurahdus tapahtui joskus jotain alle parikymppisenä, kun Kakkonen näytti yöllä/illalla peräkkäin Holy Grailin ja Brianin elämän. Ikinä en ole siihen mennessä nauranut niin paljon. Varsinkin kun en ollut ikinä ennen nähnyt niitä leffoja (ainakaan kokonaan) niin oli aivan mahtavaa katsoa niitä, kun ei tiennyt yhtään, mitä seuraavaksi tapahtuisi, saatikka sitten lopussa. :virne: Hurahdus jatkui, kun Teemalta tuli Lentävä sirkus -sarja kokonaisuudessaan. No, siinä välissä/jälkeen on tullut ostettua kaikki leffat. Tosin Elämän tarkoituksen ostin veljelle, mutta olenkin pöllinyt sen itselleni. :keijo: Ja boksikin tuli hankittua :tilt: ja yksi cd :tilt: ja kirja :tilt:. Hurahdus jatkuu aina vaan. :tilt:

Suosikkikohtauksia on monia: no ainakin Every Sperm Is Sacred, Knights Who Say Ni!...tai oikeastaan koko Holy Grail, Biggus Dickus ...tai oikeastaan koko Brianin elämä :virne: Lentävästä sirkuksesta kaikki "klassikkosketsit" ja useita muita. :hullu: Michael Ellis -jakso on myös ihan loistava! :virne:

Omaa suosikkiani Pythoneista en osaa sanoa. Tosin olen ihastunut Michael Paliniin. :sydän: :tyttö: :hullu:
Suvi
Keijodemoni

ViestiKirjoittaja Pascal Lemoix » Ke 02 Syys 2009 17:11

Kyllä mäkin olin joskus vähän huuli pyöreänä, kun tuli Holy Grail ja se alkaa siitä, kun kuningas selittää linnaan, että pitäisi sisälle päästä ja sitten kyyhkysistä puhutaan. :tilt: Katsottiin sitä faijan kanssa ja sitten toisiamme, että mitä hiton skeidaa ja taidettiin vaihtaa kanavaa. Mahdollisesti sama esityskerta kuin "Suvin hurahdus" tai sitten ei.

Joka tapauksessa makuun pääsin siinä vaiheessa kun SubTV ollessaan vielä varsin tuore sarjaa esitti. Eli siinä ensimmäisten digiboksien aikaan, ehkä 2004 tai niillä main. Siitä tuli sitten nauhoitettua VHS:lle ja katsottua muutamaan kertaan. Joitakin puuttuvia lainasin kirjastosta ja YLE on esittänyt noita leffoja kiitettävän tiiviisti.

Yksittäisistä sketseistä eniten pidän filosofien jalkapallo-ottelusta Kreikka-Saksa :virne: Brianin elämä on noin kokonaisuutena kenties huikein Monty Python -suoritus kautta aikain.

Näyttelijöistä olen eniten pitänyt Michael Palinista ja Eric Idlesta, vaikka onhan John Cleese jollakin tapaa sellainen Mr. Python, että hän on jonkinlainen johtohahmo koko hommassa.
"Tunne ei koskaan valehtele."
-Jorma Uotinen
Pascal Lemoix

ViestiKirjoittaja Suvi » Ke 02 Syys 2009 19:35

Pascal Lemoix kirjoitti:
Näyttelijöistä olen eniten pitänyt Michael Palinista ja Eric Idlesta, vaikka onhan John Cleese jollakin tapaa sellainen Mr. Python, että hän on jonkinlainen johtohahmo koko hommassa.

Niin joo, oli viimeistä kautta katsoessa aika usein tunne, että olisi kyllä tarvinnut Cleeseä huutamaan.
Suvi
Keijodemoni

ViestiKirjoittaja Pascal Lemoix » Ke 02 Syys 2009 20:55

Tai edes sanomaan: "And now... something completely different." *bong* Ti-di-ditti-ditti-diii... :p

Jostain syystä jäänyt positiivisena mieleen sellainenkin sketsi, jossa eräässä kohdassa aletaan luetella "ennustaa"-verbin synonyymeja ja sitten ylhäältä tulee taulu ja niitä kuorossa siitä luetaan. Melkein tulee tippa linssiin, kun yhdessä päästään maaliin. :hullu:
-Jorma Uotinen
Pascal Lemoix

ViestiKirjoittaja Fantsu » To 03 Syys 2009 17:49

Fani täälläkin. Katsoin 1992-3 kaikki silloin esitetyt jaksot sekä leffat. Sittemmin olen nähnyt kaikki uudestaan useita kertoja ja sarjan jaksotkin löytyvät hyllystä.
Lempisketsejä useimmat täällä listatuista:
http://en.wikipedia.org/wiki/Category:M ... n_sketches
Fantsu

ViestiKirjoittaja L-S » To 03 Syys 2009 23:04

Mun lempisketsi on The All England Summarize Proust Competition :superhymy:
Juustokauppa on myös hyvä.

Monty Pythonit olivat mulle pitkään varsin tuntematon tapaus, kunnes kerran (on tästäkin kyllä nyt jo useita vuosia aikaa) katsottiin kaverin kanssa viisi kertaa putkeen Holy Grail (tai ei nyt ihan kerralla, mutta muutaman päivän sisään).

Jos joskus ostan dvd-soittimen, hankin ensimmäiseksi jonkun Python-dvd-lootan.

Harmi ettei näin hauskaa tunnu kovin moni osaavan tehdä nykyään (tai jos osaa, en ole nähnyt sitä). Joskus tulee myös mieleen, että Monty Pythonissa on niin paljon korkeakulttuuriviittauksia, että ei sellaista nykyään kovin moni jaksaisi katsoakaan, kun tosi-tv on kai hauskempaa.
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja Nugat » La 05 Syys 2009 13:56

Monty Pythonissa on hauskaa se, että se ei tunnu vanhentuneen vuosien aikana. Sarjojen teosta on kohta 40 vuotta! :O: Se on aika pitkä aika se.

L-S kirjoitti:oskus tulee myös mieleen, että Monty Pythonissa on niin paljon korkeakulttuuriviittauksia, että ei sellaista nykyään kovin moni jaksaisi katsoakaan, kun tosi-tv on kai hauskempaa.

Itse pidän näistä viittauksista. :virne: Joskus kokee oikein tajuamisenriemua. Sitä tuntee itsensä niin fiksuksi hoksatessaan mistä puhutaan. :virnu:

Suosikkisketsejäni on mm.
Self-Defense Against Fruit. Chapmaniin kiljaisu. :virne:
"You shot him! You shot him dead!"
"Well he attacked me with a banana!"

Upper Class Twit of the Year. Tämän sketsin takia suomessa aikoinaan lopetettiin Pythonin esittäminen, sillä vammaisia ei saa pilkata. Kyse tosin ei ole vammaisista, vaan jostain aivan muusta. :tilt: Vittuilua? :virne:
The Funniest Joke In The World
Työhaastattelu. Tavattoman ahdistava tilanne. :virne:
Déjà Vu koska itselläni on usein samanlainen olo. :friikki:
Gumbyt nyt on ihan typeriä, mutta silti naurattaa suunnattomasti. :friikki:
Agatha Christie-sketsi, tyypillistä pythonia.
Nudge Nudge Wink Wink :pahasetä:
"Bert, some people say this is crazy." :virne:
Bää, bää, bää, trrrrr!

Onpas YouTube kätevä. :tilt:
OwthebluddyellshudIknow?
Nugat
Liisa ihmemaassa

ViestiKirjoittaja Deni » La 05 Syys 2009 22:28

Oh fishy fishy fishy fish! And it went where ever I... would go!

Monty Pythonit on ihania, enkä mä tunnu kyllästyvän niiden katseluun. Holy Grail ja Brianin elämä menee helposti uudestaan ja uudestaan, ja naurattaa joka kerta, kun Kuningas Arthur erehtyy kysymään tietä anarkosyndikalistisen kommuunin jäseniltä, jotka ovat tonkimassa mutaa. Mun suosikkipythoneita on Eric Idle ja Michael Palin, joista varsinkin edellämainitun laulut ovat aivan hulvattomia. Galaxy song soi usein työmatkalla...

Välillä melkein hävettää, miten usein tunnun itse tekeväni viittauksia Pythoneihin. Työkaverin reaktio pidätyskyvyttömien maraton -juttuun oli ainakin lähinnä hämmentynyt, mutta mitäs ramppasi koko ajan vessassa.

Pythoneiden myöhempääkin tuotantoa olen harvakseltaan seuraillut. Palinin matkaohjelmia on hauska katsoa, ja joistakin Gilliamin leffoista (kuten Tideland) tykkään kovasti, toiset taas eivät juurikaan iske. Kala nimeltä Wanda aiheutti lapsuudessa sellaiset traumat ettei sen katsominen huvita mua vieläkään. Koiraparat.
What's so amazing about really deep thoughts?
Deni

ViestiKirjoittaja LazyBastard » Pe 11 Syys 2009 11:07

Monty Python lukeutuu kyllä omiin suosikkeihini. Yle esitti joskus kultaisella 90-luvulla sarjaa (jostakin ihmeen syystä vasta toisesta kaudesta alkaen), onneksi myöhemmin kaupalliset toimijat näyttivät koko sarjan. Sarjaa löytyy DVD:nä hyllystä ja myös elokuvat omistan. Nykyhuumoria katsoessa huomaa kyllä Pythonin vaikutuksen. Ensimmäisen kerran katsottuna sarja ei ihan niin mahtavalta tuntunut, koska muut myöhemmät komediantekijät ovat lainailleet niin paljon Pythonin tyyliä. Tuntui siis siltä, että nämä on tullut nähtyä ennenkin.

Hauskaa Pythonissa on se, että vaikka sarja tavallaan on hyvinkin elitistinen, se silti hylkää elitistisyytensä täysin ja menee sieltä mistä aita on matalin. Myös metatasot ja perinteisen rakenteen rikkominen tuntuvat edelleen tuoreilta ratkaisuilta.

Oma suosikkini on Fish Slapping Dance. :tilt:
Et in Arcadia ego.
LazyBastard

ViestiKirjoittaja Pascal Lemoix » Pe 11 Syys 2009 13:29

Pythonia ilmiönä on jonkin verran parodioitu myöskin. Tässä mielestäni hauska sketsi aiheesta ohjelmasta Ei yhdeksän uutiset.

:virne:
-Jorma Uotinen
Pascal Lemoix

ViestiKirjoittaja Fantsu » Pe 11 Syys 2009 15:42

Heheheheh.... En ollut tota nähnytkään :D
Fantsu

ViestiKirjoittaja Suvi » Pe 11 Syys 2009 18:28

Pascal Lemoix kirjoitti:Pythonia ilmiönä on jonkin verran parodioitu myöskin. Tässä mielestäni hauska sketsi aiheesta ohjelmasta Ei yhdeksän uutiset.

:virne:

Mahtava. :virne:
Suvi
Keijodemoni

ViestiKirjoittaja Suvi » Su 27 Joulu 2009 13:57

Mitä hemmettiä? Oliko John Cleese ihan oikeasti Gigantin mainoksessa? :täh:
Suvi
Keijodemoni

ViestiKirjoittaja Jorssi » Su 27 Joulu 2009 21:15

Suvi kirjoitti:Mitä hemmettiä? Oliko John Cleese ihan oikeasti Gigantin mainoksessa? :täh:
Kyllä mäkin olin saman huomaavinani. Parempi se on kuin se kulunut Heikki Silvennoisen hahmo.
"Hope is a good thing, maybe the best of things, and no good thing ever dies." - Red (The Shawshank Redemption)
Jorssi

ViestiKirjoittaja Suvi » Ma 28 Joulu 2009 17:24

Jorssi kirjoitti:
Suvi kirjoitti:Mitä hemmettiä? Oliko John Cleese ihan oikeasti Gigantin mainoksessa? :täh:
Kyllä mäkin olin saman huomaavinani. Parempi se on kuin se kulunut Heikki Silvennoisen hahmo.

Niin joo, totta. Mutta olikin jotenkin hassua nähdä Cleese ko. mainoksessa Silvennoisen jälkeen.

Tässä päivänä muutamana muuten tuli kirjastossa vastaan Kaislikossa suhisee Terry Jonesin ohjauksena. Takakannen mukaan "Monty Python -ryhmä tekee oman versionsa tästä klassisesta kertomuksesta". Ei se nyt ihan Pythonia ollut, vaikka kaikki Pythonit leffassa nähtiinkin, Eric Idle ja Terry Jones kahdessa pääosista Rottana ja Konnana. Cleese oli sivuroolissa Konnan asianajajana ja Michael Palin oli aurinko. :virne: Oli siellä muita mahtavia brittinäyttelijöitä, esim. Steve Coogan, Stephen Fry, Julia Sawalha. Ihan nautittava lastenleffa. :D
Suvi
Keijodemoni

ViestiKirjoittaja Pascal Lemoix » La 25 Syys 2010 21:55

Totuutta hipoen on ollut nyt valloittavaa katsottavaa. :D Joskus vähän hämmästyttää, että aika tylystikin sanovat toisistaan, vaikkei kaikkea äärimmäisen tosissaan ehkä.

Eric Idlen tyttären kanssa olen samaa mieltä siitä, että Holy Grailin loppu on tosi kökkö. Mutta lopetuksien keksiminenhän on ollut aina Pythonin heikoin osa-alue, joka toisaalta on tuottanut paljon hyvääkin.
-Jorma Uotinen
Pascal Lemoix

ViestiKirjoittaja Deni » Ma 27 Syys 2010 15:13

Ootteko nähneet tätä

Kannattaa käydä noutamassa Anttilasta, ei maksakaan paljon mitään. Mä olen katsonut tuon nyt ehkä kolmasti ja vieläkin naurattaa ja itkettää kun sedät on vaan niin ihania. :sydän:
What's so amazing about really deep thoughts?
Deni

ViestiKirjoittaja Suvi » Ma 27 Syys 2010 16:26

Joo! :hymyhali: Kävin itse asiassa vielä katsomassa sen leffassa, kun sitä pari kertaa siellä näytettiin.

Juu, täytyy tehdä reissu Anttilaan. :raps:
Suvi
Keijodemoni

ViestiKirjoittaja L-S » Ma 27 Syys 2010 22:52

L-S kirjoitti:Jos joskus ostan dvd-soittimen, hankin ensimmäiseksi jonkun Python-dvd-lootan.

Tällaistakin on näköjään tullut luvattua. Mulla ei ole kyllä vieläkään sitä dvd-soitinta, mutta on jo kaksi Python dvd:tä. Toinen on joku Michael Palin's Personal Best -niminen juttu, jonka ostin joskus taannoin hintaan 1.99 Anttilasta.

Tänään kävin uudelleen Anttilassa. En nähnyt tuota Denin mainitsemaa, mutta löysin lopulta kuitenkin "Monty Pythonin Hullu Maailma" -levyn, joka hetken ihmettelyn jälkeen osoittautui Holy Grailiksi. En ole koskaan näemmä oppinut muistamaan että sillä on tuollainen suomenkielinen nimi, vaikka olenkin sen kuullut. Mukavaa omistaa tämä dvd:llä, mulla on ollut se vaan VHS-kasetilla televisiosta nauhoitettuna, eikä sellaisia oikein kiireisessä nykymaailmassa enää jaksa kelailla. :tilt: Voin sitten katsoa tuota sitten joskus kun saan sen dvd-soittimen.
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja Pascal Lemoix » Ti 28 Syys 2010 01:07

L-S kirjoitti: Mukavaa omistaa tämä dvd:llä, mulla on ollut se vaan VHS-kasetilla televisiosta nauhoitettuna, eikä sellaisia oikein kiireisessä nykymaailmassa enää jaksa kelailla. :tilt: Voin sitten katsoa tuota sitten joskus kun saan sen dvd-soittimen.

Sama aika siinä menee kaikkien FBI-tekstien ja valikkojen kanssa pelatessa. :p Ja videokasetti kun jäi tiettyyn kohtaan, ei tarvinnut välittää, muistaako soitin sen vai alkaako puskea alusta taas niitä pakollisia juttuja.
-Jorma Uotinen
Pascal Lemoix

ViestiKirjoittaja L-S » Ti 28 Syys 2010 13:43

Pascal Lemoix kirjoitti:Sama aika siinä menee kaikkien FBI-tekstien ja valikkojen kanssa pelatessa. :p

Kieltämättä myönnettäköön, että yleensä tosiaan dvd-soittimien kanssakin menee aikaa, siinäkin jos oikeankielinen tekstitys pitää valita erikseen ja ties mitä. Jotenkin sitä vaan kuvittelee, että vhs on hankalampi.

Ja eilen katsoin sitten kuitenkin tuon levyn tietokoneella, niin Windows Media Playerin kanssa pelatessa vasta menikin aikaa, se ohjelma kun ei toimi mitenkään loogisesti :epäilevä: (Nyt menee jo off-topiciksi, mutta jos joku tietää jonkun hyvän korvaavan ohjelman mikä näyttäisi dvd:t koneella, niin ehdottakaa...)

Jotta viesti ei olisi vallan off-topic, Pythonit on mun mielestä mainioita ennen kaikkea siksi, että ne ikään kuin pitävät varpaillaan. Toisin kuin jotain valmiiksi naurettuja nykykomediasarjoja katsoessa, unohdan Pythoneita katsoessa usein nauraa erityisesti, varsinkaan ääneen. Koko ajan on kuitenkin sellainen olo, että koska tahansa voisi naurattaa.
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja Pascal Lemoix » Ti 28 Syys 2010 14:41

Mulla on tällainen kuin PowerLink DVD toiminut parhaiten koneella. VLC:hen meni hermot 54 kertaa :raivo:

Ja tuskin meistä ketään bannataan, vaikka meneekin ot:ksi. :ahihi:
-Jorma Uotinen
Pascal Lemoix

Seuraava

Paluu Leffa.tv