Pascal Lemoix kirjoitti:Jos prosentit ovat näin huonot, niin onko avioon mitään syytä edes mennä? Välillä tuntuu, että ihmisten tietoisuus on mennyt turhankin pitkälle. Suhteita saatetaan aloittaa sillä ajatuksella, että katellaan toistaiseksi. Avioliitossa luvataan loppuelämäksi, mutta uskotaanko siihen oikeasti?
Niin, iso osa parisuhteista (virallistettuja tai eivät) menee kuralle. Sitä, kannattaako siksi edes yrittää voi ajatella ammatin kautta. Moni hakeutuu esim. kulttuuri- ja media-alan opintoihin, vaikka työllistymisen todennäköisyys ei ehkä päätä huimaakaan. Osa hakeutuu tietoisesti taiteilijoiksi, joiden elanto on vielä epävarmempi. Moni (en väitä, että kaikki) ajattelee ammattia edelleen koko elämän mittaisena asiana siitä huolimatta, että harva kuvittelee enää säästyvänsä yt-potkuilta ja useat pitävät myös ihan mahdollisena ammatin vaihtamista myöhemmällä iällä, jos siltä alkaa tuntua ja näyttää.
Samaa henkeä on minusta parisuhteessakin. Minä valitsen olla tämän ihmisen kanssa loppuelämäni. Koska elämästä ei koskaan tiedä, on mahdollista, että eroamme, mutta sen pelossa en voi elämääni elää.
Onko meillä varaa olla yrittämättä (todennäköisyyksiä vastaan) tehdä sitä, mikä sen hetkisen parhaan tietomme mukaan tekee meidät onnelliseksi? Millainen elämä on odotettavissa, jos päättää pysytellä erossa ihanistakin tytöistä/pojista vain siksi, että pelkää sen karahtavan jonain päivänä? Millainen elämä on odotettavissa, jos valitsee järkevän ammatin eikä sitä, mistä on aina haaveillut?
Aranwe kirjoitti:Virallistamisen myötä on oikeus periä puoliso, saada leskeneläkettä puolison kuoltua, oikeus asua yhteisessä asunnossa puolison kuoleman jälkeen (vaikka lapset sen perisivätkin), eikä miesten tarvitse tunnustaa isyyttä erikseen. Etenkin tuo asumisoikeus on erittäin tärkeä ja ilman sitä esim. meikäläisen mummi olisi riitaisten perillisten toimesta ajettu pihalle kodistaan jo 25 vuotta sitten ja tal
Itse mietin avioliittoa enemmänkin juuri tältä Aranwen mainitsemalta kannalta. Minulla ja tyypillä, jonka kanssa asun, ei ole lapsia eikä niitä myöskään tule. Asumme hänen asunnossaan, minun oma asuntoni on vuokralla. Taloutemme ovat tavallaan erilliset ja jos toinen kuolee, toisella on oma omaisuutensa eikä maailma siksi taloudellisesti romahda. Mielestäni on järkevää, että me emme peri toisiamme vaan nuoremmat sisaruksemme (ja etenkin heidän lapsensa) perivät meidät. He tarvitsevat rahaa enemmän kuin kumpikaan meistä. Siinä mielessä avioliitto on meidän kohdallamme tarpeeton.
Leskeneläke on kuitenkin hyvä kysymys. Pitkäaikainenkaan avopuoliso ei sitä saa. Tämä on nyt vähän tyhmästi ilmaistu kunnen fiksumminkaan osaa, mutta tällainen ns."taivaalta tipahtava" etu kannattaisi kyllä hyödyntää, kun sen saaminen ei ole keneltäkään pois. (Tiedän kyllä, että veronmaksajat nämä maksavat kollektiivisesti, ei mikään raha tipu koskaan pyytämättä ja yllätyksenä taivaalta kuin kypsä omena.) Itsekkäästi ajattelen, että jos minä kuolen, haluaisin läheisteni hyötyvän siitä taloudellisesti mahdollisimman paljon.
Ellei leskeneläkkeen maksamiseen tule mitään muutoksia, saatan jonain päivänä ryhtyä puhumaan avopuolisolleni ylimääräisen vokaalin hankkimisesta.
Ja nyt tässä avioliiton talouskatsauksen yhteydessä haluaisin muistuttaa jokaista fordelaista siitä, miten teidän solmimanne avioliitto vaikuttaa, kun vanhempanne kuolevat. Ellei vanhempanne ole toisin määränneet, teidän puolisonne (vaikka olisi silloin jo ex) on oikeus osuuteen perinnöstänne. Tämä kannattaa muistaa myös, kun itse vanhenette ja lapsenne alkavat tulla perheenperustamisikään. Muistakaa kieltää lastenne puolisoiden avio-oikeus perintöönne ja pyytäkää vanhempianne tekemään samoin.
Ja jottette nyt kuvittele, että kermit on tyypillinen juppihippioravanpyöräjakkupukupiru, joka ymmärtää vain eurojen kilinää, kyllä minä pidän avioliittoa myös tietyllä tapaa romanttisenakin asiana. Vaimous kuulostaa korvaani lukuisista vitseistä ja naljailuista huolimatta kauniilta. En vain siitä huolimatta (enää) kuvittele, että avioliitto muuttaisi jotain tai toisi arkipäivään jotain, jota ei avoliitossa ole.
I'm not your type. I'm not inflatable.