Häät

Re: Häät

ViestiKirjoittaja damn » Ma 22 Heinä 2013 21:47

Siis se ystäväni sanoi, että jos mä en jotain pyydä mukaan, niin hänkään ei ota sitä omaansa mukaan. Mutta minusta olisi kauhean kiva, että se ottaisi sen avecinsa sinne, kun hän oli asiasta niin innoissaan. Minulle tulee jotenkin huono omatunto, jos hän "ei voi" ottaa sitä aveciakaan mukaan, koska oli joku sopimus alunperin. Sopimus, jonka olen tosiaan valmis kumoamaan, kun ei minua haittaa. Tiedän, että ystävääni harmittaa, jos se mies ei lähde mukaan, mutta hän haluaa olla lojaali ystävälle. Kaunis ajatus, mutta minua ärsyttää, koska minulle tulee olo, että mun pitää pyytää joku mukaan ihan pakosti.
Fail, fail again, fail better.
damn

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ma 22 Heinä 2013 23:50

No voisiko hänelle sanoa, että sinua ei haittaa, vaikka hän ottaakin avecinsa mukaan?
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja damn » Ti 23 Heinä 2013 15:54

Lyyra kirjoitti:No voisiko hänelle sanoa, että sinua ei haittaa, vaikka hän ottaakin avecinsa mukaan?

Juu, oon sanonut pariinkin otteeseen.
Fail, fail again, fail better.
damn

ViestiKirjoittaja theia » Ke 24 Heinä 2013 10:27

Kibaya kirjoitti:Jos haluat, voin antaa yhden ystäväni tiedot, joka on mainosalan ammattilainen ja valokuvaa paljon. Rakastaa häitä ja niiden kuvaamisia :hullu:
Jos ei omista tyypeistä löydy valmiiksi? :keijo:

Joo, kaikki apu on tervetullutta! Omista tyypeistä löytyy ehkä joku, mutta en oo varma kelpuutanko kaikkia. :nirppa: :keijo:
diamonds in the trees pentagrams in the night sky
theia
Pahvi

ViestiKirjoittaja Lyyra » Su 11 Elo 2013 13:24

Olin eilen vanhan opiskelutoverini häissä. Enpä muistakaan, milloin olisin viimeksi jaksanut juhlia melkein neljään asti aamuyöllä. (Loppuajan juhliminen oli kyllä lähinnä penkillä istumista ja musiikin kuuntelua, mutta silti.)

Ajattelin häitään suunnittelevia kiinnostavan näiden kemujen hääkarkit! Niitä ei ollut lainkaan, mutta pariskunta oli suunnitellut itselleen monogrammin ja teettänyt sillä koristetut snapsilasit vieraille mukaan otettaviksi muistoiksi. :)
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Emilia » Ma 26 Elo 2013 18:43

Onko kellään enää nykyään häälahjalistaa? Kutsuissa on viime vuosina ollut lähes poikkeuksetta "emme tarvitse tavaraa, mutta jos haluat muistaa meitä, voit laittaa rahaa häämatkatilille". Tuntuu todella typerältä antaa rahaa kavereille, jopa sellaisille, jotka tienaa itseä enemmän. Tyhjin käsinkään ei oikein kehtaisi mennä, vaikka sitäkin on tullut jo tehtyä.

Olisi kiva antaa jotain konkreettista. Vaikka edes mätsäävät uikkarit sinne häämatkalle tai jotain. :virne: Mutta jotain muuta kuin rahaa. Raha on niin.. banaalia. :hullu:

Vai olenko (taas) pelkkä turhasta valittaja, kun tämmöisistä nillitän? :hullu:
Elämän pienistä asioista kaikkein suurin on se,
joka pienuudellaan mullistaa elämämme loppuiäksi.
Emilia

ViestiKirjoittaja Aranwe » Ma 26 Elo 2013 19:23

Emilia kirjoitti:Onko kellään enää nykyään häälahjalistaa? Kutsuissa on viime vuosina ollut lähes poikkeuksetta "emme tarvitse tavaraa, mutta jos haluat muistaa meitä, voit laittaa rahaa häämatkatilille". Tuntuu todella typerältä antaa rahaa kavereille, jopa sellaisille, jotka tienaa itseä enemmän. Tyhjin käsinkään ei oikein kehtaisi mennä, vaikka sitäkin on tullut jo tehtyä.

Olisi kiva antaa jotain konkreettista. Vaikka edes mätsäävät uikkarit sinne häämatkalle tai jotain. :virne: Mutta jotain muuta kuin rahaa. Raha on niin.. banaalia. :hullu:

Mieti ensin, että mitä niiden kemujen järjestäminen, tilavuokra ja vieraiden ruokkiminen maksaa ja ajattele siltä pohjalta, että minkälainen summa on kohtuullinen. Annan itse ainakin mieluummin rahaa kuin lahjoja, joita kukaan ei halua.
Aranwe

ViestiKirjoittaja Emilia » Ma 26 Elo 2013 20:21

Taisi mennä mun pointti vähän ohi. Ei ole kyse summista. Enkä mäkään halua antaa turhaa rojua ihmisille, jotka ei sitä halua, mutta sitä varten oli ennen ne häälahjalistat. Miksei lahjatoiveissa voisi olla se lahjoitus matkakassaankin eikä mun mielestä estä ketään muutenkaan antamasta rahaa, vaikka olisi se listakin.

Harva varmaan pyytää häämatkarahaa siksi, ettei olisi muuten varaa lähteä matkalle tai järjestää juhlia. Samallahan voisi laittaa vaikka sisäänpääsymaksun, jos ei ole varaa järjestää juhlia. En todellakaan halua myöskään vieraana miettiä, mitä se kaikki on tullut maksamaan, koska siitähän tulisi vain huono omatunto itselle, kun on tullut "tuhlaamaan" toisten rahoja. :hullu: En myöskään haluaisi tällaisia ajatuksia omien häiden vieraille, jos sellaiset joskus järjestäisin.

Tokihan tämä on jokaisen oma asia, mitä haluaa mutta ihmettelin vain, etteikö ihmisiltä siis oikeasti mitään puutu. (Hyvä jos näin on. :) ) Mulla kyllä olisi astiaa jos jonkinlaista toiveissa, mutta olenkin materialisti. :virne:

Ja toivottavasti tästä mun ihmettelystä ei kukaan nyt loukkaannu, en ollenkaan pahalla tätä kaikkea sano. Tottakai jokainen saa toivoa mitä haluaa. En vastusta rahan pyytämistä, ihmettelen vain, kun se tuntuu niin räjähdysmäisesti yleistyneen viimeisten muutamien vuosien aikana.
Elämän pienistä asioista kaikkein suurin on se,
joka pienuudellaan mullistaa elämämme loppuiäksi.
Emilia

ViestiKirjoittaja Kibaya » Ma 26 Elo 2013 21:13

Mun serkun häissä oli lahjalista ja heillä oli käytössä stockan lahjapalvelu. Samoin yhden mun vanhan koulukaverin häissä oli samalla lailla. Ensimmäinen on melkein 30 ja jälkimmäinen juuri ja juuri yli 20. Kai se on jostain muusta kuin iästä kiinni :keijo:
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja theia » Ma 26 Elo 2013 21:20

Kyllä me aiotaan pyytää rahaa. :sori: yksi syy on kerätä sitä häämatkakassaa ja toinen ihan yksinkertaisesti siitä syystä että meillä on kaikkea mitä tarvitaan. Kolmen vuoden yhdessäelon aikana on ehtinyt jo itse hankkia tarvittavat asiat :sori: raha on tylsää, toki "kelpuuttaisin" muutakin, mutta kun ei vaan keksi niin paljos kamaa että siitä lahjalistan saisi :P
theia
Pahvi

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ma 26 Elo 2013 21:29

Emilia kirjoitti:Onko kellään enää nykyään häälahjalistaa? Kutsuissa on viime vuosina ollut lähes poikkeuksetta "emme tarvitse tavaraa, mutta jos haluat muistaa meitä, voit laittaa rahaa häämatkatilille". Tuntuu todella typerältä antaa rahaa kavereille, jopa sellaisille, jotka tienaa itseä enemmän. Tyhjin käsinkään ei oikein kehtaisi mennä, vaikka sitäkin on tullut jo tehtyä.

Et mun mielestä, koska mietin ihan samoja asioita, kun ystäväni meni naimisiin tänä kesänä. Ei ollut lahjatoiveita muuta kuin kuuluisa "matkakassa" tilinumerossa sejase. (Ja todellakin tuntuu banaalilta antaa vähistä sossuroposistaan kuukausipalkkalaisille rahaa lahjaksi, nyt kun mainitsit...)
Tämä mun kaveripariskunta oli siis osa isompaa porukkaa, johon meitä kuuluu sellainen 8-15 henkeä laskutavasta riippuen. Sovittiin porukalla, että jokainen laittaa omantuntonsa mukaan, yksi kerää kaikkien rahat ja laittaa koko köntän lahjatilille isompana lahjoituksena, että edes näyttäisi siltä, että ollaan porukalla mietitty asiaa. Yritin tätä suunniteltaessa heittää, että voitaisko keksiä jotain konkreettistakin, mutta kenelläkään ei tullut mitään edes mieleen. :töktök:

Jotenkin mulla tulee näistä rahatoiveista aina sellainen pääsymaksufiilis, vaikka ei tietenkään tarvisi tulla.

Mun mielestä se konkreettinen lahja olisi voinut olla edes joku herkkukori jostain Stockmannilta tms. Yhdelle pariskunnalle olin mukana ravintolalahjakortissa kaupungin parhaaseen ravintolaan. Yhdelle siskolleni hankittiin "lahjakortti" tutulta taiteilijalta (en tiedä, käyttikö ne sitä koskaan) ja toiselle siskolle kylpyläretki. Jotain erityistä, josta pari ehkä muistaa, että se on just meiltä, mutta ei välttämättä kuitenkaan tavaraa. Ei sen mitään maailmaa räjäyttävää tarvi olla, mutta jotenkin sitä haluaisi muistaa muutenkin kuin rahalla. Lisäksi "vain rahaa" antaessa tulee helposti sellainen olo, että pitää antaa enemmän kuin mahdollisen konkreettisen lahjan hankintahinta on. Nytkin näiden viimeisimpien kohdalla oltaisiin mun mielestä voitu ostaa vaikka joku tosi kallis herkkukori ja oltaisiin todennäköisesti selvitty halvemmalla per nuppi.

Ja tuohon Aranwen kommenttiin sen verran, että mun - vieraan - ei pitäisi kuulua miettiä kemujen kuluja. Jos rahasta on pulaa, niin ei ehkä kannata kutsua kahtasataa ihmistä paikalle.

Mutta joo, olisi minustakin kiva saada rahaa lahjaksi. :P Vakavammin olen miettinyt asiaa jotenkin siten, että jos nyt ikinä avioliiton solmin, niin lahjoja voisin pyytää koodisanalla "musiikki." :)
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Kibaya » Ma 26 Elo 2013 21:51

Mun mielestä on helpompi antaa rahaa häämatkaan tai johonkin konkreettiseen, kuin että vie vaan käteistä tai lyö sille käyttötilille ne pennosensa.

Häälahjat on kyllä siitä hankalia, jos tuntee vain toisen osapuolen ja pitäisi antaa jotain yhteistä.
Silti just jotkut lahjakortit käy siihenkin. Vähän erikoisempaan paikkaan jos saa hankittua, on sekin jo jotain.
Yhteisen lahjakortinkin voi antaa. Tosin, jos tilanne on kuten theialla, että kaikkea on jo, niin lahjakortin voi hankkia paikasta, johon on pidempi voimassaoloaika kuin vuoden.
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja Wildchild » Ti 27 Elo 2013 09:27

Tää häälahjapohdinta oli aikoinaan yksi niistä syistä, miksi mentiin naimisiin ilman ennakkovaroitusta. Kun meillä oli jo kaikkea ja pienten lasten vanhempina se häämatkakaan ei ollut (eikä ole vieläkään) ajankohtainen. Ja näin ollen saatiinkin vain yhden käden sormilla laskettava määrä jälkeenpäin toimitettuja häälahjoja, mikä oli oikein hyvä. Omat sukulaiseni olivat laittaneet rahat yhteen ja ostivat meille tuiki tarpeellisen tiskikoneen (jotta voin armahtaa mieheni :virne: ). Ystävät molempien puolelta olivat yhdessä hankkineet meille lahjakortin yhteen mein lempiravintoloista. Ja miehen sukulaisetkin muistivat jollain pienellä.
Ei tullut krääsää, ja kaikki olivat tyytyväisiä kun ei tarvinnut miettiä "mitä niillä ei vielä ole". Ja tokihan oltiin painotettu että mitään lahjoja ei todellakaan tarvitse ostaa koska häätkin tuli yllätyksenä. Mutta yritäppä vääntää mustaa valkoiseksi. :jaaha:

Se on muuten tällä viikolla 5 vuotta avioliittoa takana. :sydän: :hullu:
mä annan kaiken ku enempää ei oo, tajuuks sä kuka sun edessä seisoo? :nirppa:
Wildchild
Räppimummo

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Ti 27 Elo 2013 11:45

Koska mulla ja Miehekkeellä on niin hirmuisesti astioita ja muuta tavaraa, samaistun voimakkaasti siihen tilanteeseen, että hääparilla on jo kaikkea. Tästä syystä mun on myös helppo antaa rahalahjoja. Onhan se paljon ekologisempaakin kuin turhien lahjojen antaminen. :hymyhali: Lahjakortitkin ovat vähän hankalia, jos niitä ei ole erikseen pyydetty. Joululahjaksi saatuja lahjakorttejakin on välillä hirmuisen vaikea käyttää. :huoh:

Miehekkeen veli vaimoineen oli myös laittanut lahjalistan Stockmannille. Saivatpahan sitten vaikeat sukulaiset ostaa jotain. Tuossa on myöskin se hyvä, että Stockmann toimittaa lahjat jälkikäteen parin kotiin, joten hääparin ei tarvinnut itse kuljettaa niin suurta lahjamäärää yli sadan kilometrin matkaa kotiinsa.

Jos mä olisin menossa naimisiin lähiaikoina, toivelistalla olisi lähinnä blenderi, lahjakortti vaikka lippupalveluun (voisi mennä vaikka balettia katsomaan)...ja muuta en tähän hätään keksikään. :sori: Meillä on jo kaikki tarpeellinen - ja enemmänkin.
Life is short until it's not
Honestly it's kinda long

Orla Gartland - You aren't special, babe
marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja Aranwe » Ti 27 Elo 2013 12:52

Omissa häissä joskus edellisessä elämässä mun sukulaiset toi lahjaksi konkreettisia esineitä, mm. keittiötarvikkeita ja aterimia (käytössä edelleen), mutta myös ihan kamalaa roinaa, mm. ruskean kirjaillun taulun, joka lensi avaamattomassa (läpinäkyvässä) lahjapakkauksessa roskikseen jonkun muuton yhteydessä oltuaan sitä ennen kellarivarastossa vuosia. Vaimon sukulaiset puolestaan toivat kaikki käteistä rahaa, mikä tuli eniten tarpeeseen, kun sitä ei omasta takaa ollut.
Aranwe

ViestiKirjoittaja theia » Ma 02 Syys 2013 15:02

Juhlapaikan tarjous hyväksytty :D

Seuraavana vuorossa kutsukorttien askartelu :D Niiden lähettäminen tosin on ajankohtaista vasta joskus tammikuussa, mutta pakko saada jotain tehtyä :hullu: Tai muuten tuun hulluksi :hullu: Muuta ei oikein tässä vaiheessa voikaan tehdä.

Hääpuvun metsästys olisi siitä seuraava juttu, mutta pitänee vielä hetki katsella mihin suuntaan tää paino liikkuu tuon tupakanpolton lopettamisen takia. Tai siis, kuinka paljon se vielä nousee... :P
theia
Pahvi

ViestiKirjoittaja Kibaya » Ma 02 Syys 2013 17:03

Theia, kai teillä on kaikki hääkarkkien reseptivertailut jo tehty? :keijo:
Ja mitä annatte vieraille muistoksi häistä - siis hääkarkkien ja juhlien ja hillittömän krapulan lisäksi :aukku:
Senhän pitää olla erikoisen uniikkia, säväyttävää ja ennenkaikkea kallista :aukku: :trendi: :fakta:
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja theia » Ti 03 Syys 2013 09:51

No eihän tässä vaiheessa tuollaisia asioita vielä voi päättää, kun ei tiedä mikä on trendikästä ja in sitten ens keväänä :töktök: :aukku:
theia
Pahvi

ViestiKirjoittaja theia » To 05 Syys 2013 16:40

Tänään olen taas ollut häämaailmassa :keijo: surffannut netissä ja yrittänyt etsiä kivoja kuvia inspiraatioksi :keijo:
Esim. kiva hääkuvaidea:
Kuva
:keijoei:

Yritin löytää tietoa, että kuinka aikaisin maistraatti-tyypin pystyy varaamaan? Esteiden tutkintahan on se neljä kuukautta aiemmin, että onko vasta sen jälkeen vai? Olisi kiva tietää mahdollisimman hyvissä ajoin, koska se tietenkin vaikuttaa päivän ohjelmaa... Maistraatin sivuillakin oli vaan notta "Ajanvaraus vihkimiseen tulisi tehdä hyvissä ajoin ennen vihkimisitä. Lisätietoja varten ota yhteyttä vihkivään maistraattiin" :P

Voi miksi, oi miksi stressaan jo nyt? :hullu:
theia
Pahvi

ViestiKirjoittaja L-S » To 05 Syys 2013 16:57

Älä stressaa. :paijaus:
Eikö kannata sitten vaan "ottaa yhteyttä vihkivään maistraattiin" ja sanoa, että haluaisin varata tämän maistraattihenkilön nyt heti, koska se käskettiin varata hyvissä ajoin? :keijo: Ja jos sitten sanovat, että ei käy, niin sitten ei.
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja Aurora B. » To 12 Syys 2013 11:51

Kibaya kirjoitti:Aukun hääkuva oli niin sykähdyttävän ihana, että herkistelen sitä vieläkin :hullu: :tipahdus:

:hullu: :ahihi:

En tiedä, onko theian jo tilanne ratkaistu, mutta suosittelen kyllä lämpimästi ulkopuolista valokuvaajaa häihin, jos vain suinkin lompakko antaa myöden. Meidän hääkuvat vaan on niiiiiin ihania, ettei millään sukulaisen pokkarikameralla ikinä voisi edes haaveilla moisista kuvista, saati sukulaisten kuvaussilmällä... Lisäksi ulkopuolinen kuvaaja poistaa paineet vierailta ottaa kuvia.

Meillä siis tuttu kuvaaja otti viralliset hääkuvat sekä oli juhlapaikalla kuvaamassa olikohan se 4-5 tuntia. Otti itse vihkiseremonian videolle ja muuten räpsi kuvia. Oli kyllä hintansa väärti.

Muuten kannattaa hoitaa kriittiset asiat (vihkijä, vihkipaikka, juhlapaikka jos eri, sormukset) mielummin "liian" aikaisin, kuin sitten kauhealla ressillä viime tingassa. Vähentää riskiä Bridezillan kuoriutumiseen :keijo: Kyllä maistraatista ystävällisesti neuvotaan, kun sinne soittaa. Soita siis heti (jos et jo ole kilauttanut).

Mulla ei stressistä ollut tietoakaan, ja jännittikin vasta häitä edeltävänä päivänä :D Mä päätin, että järkkään niin hyvät häät kuin pystyn, ja jos jotain menee "pieleen", niin sille vaan ei sitten mahda mitään. Asiaa mietittyäni en edes keksinyt mitään katastrofaalista, mikä olisi voinut mennä päin prinkkalaa. Olisihan se ollut harmi, jos vihkijä ei ole ilmestynyt, mutta sitten ne olisivat olleet pre-wedding -juhlat :keijo: Sormuksien katoaminen, pyhpah, sitten olisi vaihdettu vaikka isän kengännauhoista tehdyt "sormukset". Jiiänee. Oikeastaan tuollaiset sattumukset vaan tekee muistoja, joita on hauska muistella jälkikäteen. Jos jokin tietty asia stressaa, niin yritä keksiä siihen varasuunnitelma, mikä voidaan toteuttaa, jos alkuperäinen suunnitelma kusee. Sekin auttaa, kun miettii, että ne "vieraat" on omaa väkeä, omaa/sulhasen sukua ja kavereita, ei niiden takia ainakaan tarvi hermoilla :D

Älä stressaa, hyvin se menee :paijaus: :hymyhali: Yritä nauttia sekä järjestelyistä että itse juhlasta. Teidän juhlahan se on.
Kolo-golo-nay
Aurora B.

ViestiKirjoittaja Kibaya » To 12 Syys 2013 14:32

Nimenomaan, se on Teidän juhla.
Teidän onnea ne kaikki ihmiset saapuvat sinne juhlimaankin. Sinua ja Miestä ja teidän yhteistä rakkautta, mikä on kaunista. Oletusarvoisesti ajattelen kaikkien vieraiden olevan teidän puolella ja onnellisia teidän onnesta. Niitä, jotka eivät ehkä ole, ei tarvitse kuunnella! Kateuden ja muun scheissen suhteen ei kannata uhrata aikaa, vaan keskittyä niihin onnellisiin asioihin. Se mun mielestä takaa onnistuneet juhlat. Silloin ei ressaa.

Teatteritermein voi sanoa myös sen, että jos joku asia menee pieleen, anna mennä. Ei yleisöstä (juhlaväestä) sitä kukaan tiedä/huomaa. Eivät he tiedä miten asioiden pitäisi mennä, he näkevät vain miten se menee ja se riittää. :sydän: :hymyhali:
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja theia » To 12 Syys 2013 14:45

Kiitos rohkaisevista sanoista :hullu:

Ei mua tässä vaiheessa se itse juhla stressaa, sitä odotan innolla. En millään voi uskoa että kaikki tulee menemään kuten suunniteltu, eikä se haittaa vaikka ei menisikään - se on vaan elämää.

Se mikä stressaa, on kaikki tää järjesteleminen! Miljoona asiaa hoidettavana. En oo koskaan järkännyt ees synttärijuhlia, niin nyt sitten häät järjestettävänä... Isommat ja pienemmät asiat vaan pyörii päässä minkä kerkeää. Mitä ohjelmaa? Mistä bändi? Missä vihkiminen? Milloin kuvat? Mitämissämilloinmiksi?!? Kukat? Ohjelmat? Vieraskirjat? Mitä kirjoittaa kutsuihin? Hääsviitti? APUA

Kuvaajalle on laitettu tarjouspyyntö (sain tahtoni läpi ja meille tulee ammattivalokuvaaja, juurikin Aukun mainitsemista syistä), muualta tulevien vieraiden hotellihuoneista laitettu tarjouspyyntö...

Ollaan omasta mielestä hyvässä mallissa, ja sitten tulee avoppi, joka on koko ajan kovin huolissaan ettei muka tehtäis mitään :epäilevä: ja oma äiti, joka ei kysele koko häistä mitään :epäilevä:

Joten... stressi!
theia
Pahvi

ViestiKirjoittaja Dnd » To 12 Syys 2013 14:49

Aurora B. kirjoitti:Soita siis heti (jos et jo ole kilahtanut).

Ei siinä niin lukenutkaan. :virne:
Onko olemassakaan kokonaista totuutta?
Dnd
Outo marsilainen kivi

ViestiKirjoittaja Lyyra » To 12 Syys 2013 14:50

Onko sulla kaasoa tai bestmaniä jolle voisi delegoida? Tai vaikka se avoppi tai äiti? Tai jopa se mies, jonka aiot naida? Kai nekin nyt pari puhelua osaavat soittaa sössimättä? :keijo:

Kannattaa myös miettiä, että onko kaikkea tuota pakko järjestää, vai oletko järjestämässä niitä vain koska "häissä kuuluu olla" jotain. :tilt:
Lyyra
Digipahuus

EdellinenSeuraava

Paluu Suhdesäätämö