Häät

Re: Häät

ViestiKirjoittaja Kibaya » To 12 Syys 2013 15:26

Theia, mulle voi nakittaa kaikkea mitä voi etsiä netistä :aukku:
"Voitko etsiä mulle polkkabändejä lähistöltä :keijo: "-viestiä vaan tulemaan, mä kaivan.
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja Aurora B. » Pe 13 Syys 2013 11:17

theia kirjoitti:Se mikä stressaa, on kaikki tää järjesteleminen! Miljoona asiaa hoidettavana. En oo koskaan järkännyt ees synttärijuhlia, niin nyt sitten häät järjestettävänä... Isommat ja pienemmät asiat vaan pyörii päässä minkä kerkeää. Mitä ohjelmaa? Mistä bändi? Missä vihkiminen? Milloin kuvat? Mitämissämilloinmiksi?!? Kukat? Ohjelmat? Vieraskirjat? Mitä kirjoittaa kutsuihin? Hääsviitti? APUA

Oi :hullu: Mulla ihan sormet syyhyää, tekisi niin kovasti mieli osallistua :täpinä: :hullu:

Miten olisi pieni organisointi? Tekisit vaikka kunnon jenkkityyliin oman pikku hääopuksen, mihin kirjoitat ylös kaiken, mitä häistä mieleen tulee. To do -listaa päivämäärineen kiireellisyyden mukaan sortattuna, ideoita, fordelta saatuja vinkkejä ( :keijo: ), kuvia häälehtisistä, firmoja, joihin ottaa yhteyttä, et cetera :D Tai sama Exceliin ( :sydän: ), jos ei ole tarvetta hipelöidä ja kanniskella "hääraamattua". Voit myös vaikka printata itsellesi häiden muistilistan esimerksiksi naimisiin.info:sta, ja ruksailla siitä jo tehdyt/hoidetut hommat kun ne etenee.

Kun tehtävät, tehdyt ja tekemättömät, on samassa paikassa helposti tarkistettavissa, jatkuva stressaaminen ja päässä pyörittely luultavasti (toivottavasti) helpottaa. Myöskään ei kannata tehdä taidetta vaikka oikean floristin valitsemisessa... Jos ei itse ole kukkakaupassa koskaan käynyt, niin kysyy vaikka kavereilta, missä on saanut hyvää palvelua. Sitten lampsitaan ko. liikkeeseen ja kysellään tyhmiä :keijo: Ei kun esitetään tilanne ja ne ammattilaisina auttaa siitä eteenpäin. Mulla meni huikeat vartin verran, kun kaupunnilla ohi kulkiessa kävin kyselemässä yhdestä kukkakaupasta ideoita ja heidän näkemystään. Heillä oli hyviä ideoita, löytyi sopivat kukat ja saivat ne mahtumaan mun budjettiin, joten tilasin saman tien. Sen jälkeen oli kimppu ja vieheet hoidettu.

No, em. tyyli sopii tietenkin niille, joilla ei ole mitään kiveen hakattua visiota tällaisista asioista. Hankalampaa on sitten lähteä etsimään sitä oikeaa putiikkia, joka suostuu tai pystyy toteuttamaan morsiamen erikoisemmatkin vaatimukset :tilt:

Ja tosiaan, kaason tai vastaavan nakittaminen vaikka organisaattoriksi on oikein mainio idea. Tai muuten nakkikoneeksi, joka hoitaa kaikki pikkujutut sun puolesta :P Sitähän varten ne on!

Mullekin voi nakittaa jotain etänä helposti hoidettavaa, jos siltä tuntuu :keijo: Tai pistä vaikka fordella kilpailu pystyyn, kuka suunnittelee teille hienoimmat kutsukortit :keijo: Voittaja saa mainetta ja kunniaa :virne:

Häät :hullu:
Kolo-golo-nay
Aurora B.

ViestiKirjoittaja theia » Ti 17 Syys 2013 09:37

Tokihan olen delegoinut kaiken, minkä voin. Kaikkea ei vaan voi edes delegoida :sori:

Ja tietenkään en ole järjestämässä mitään häihini vain sen takia "koska häissä kuuluu olla jotain". Jos on useamman tunnin pirskeet, on varmaan ihan kivaa, että siellä on jotain ohjelmaa (esim. musiikkia).

Pieni to do -lista mulla jo onkin, täytyy varmaan tehdä vähän kattavampi (=myös tulevien kuukausien) listaus myöskin, hyvä idea! Kyllä tää itseasiassa jo helpottikin, kutsut askarreltiin (ja niistä tuli tosi hyvät, vaikka ite sanonkin :hullu: ) ja oli ihan huippukivaa kaasojen + kaason kämppiksen kanssa! Joten seuraava askartelukerta (ohjelmat, menut?) mennee ihan yhtä kivuttomasti :D

Seuraavina on vaan ne "kaameimmat", hääpuvun etsintä :epäilevä:

Kyllä tää kaikki tästä suttaantuu! Ihan varppina. Ihanaa kun tänne saa avautua :sydän:
diamonds in the trees pentagrams in the night sky
theia
Pahvi

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ti 17 Syys 2013 11:06

theia kirjoitti:Ja tietenkään en ole järjestämässä mitään häihini vain sen takia "koska häissä kuuluu olla jotain". Jos on useamman tunnin pirskeet, on varmaan ihan kivaa, että siellä on jotain ohjelmaa (esim. musiikkia).

Toki on. En sanonut pahalla. Ajattelin vain sen sun stressin lieventämisen kannalta, ettet hommaa sinne mitään, mitä et halua. Joillakin ihmisillä kun on tapana ajatella enemmän muiden odotuksia kuin omia toiveita. Hyvä, ettei sulla ole sitä ongelmaa! :)

Onnea ja jaksamista järjestelyihin!
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja theia » La 12 Loka 2013 16:13

Kuvaajalle laitettu tarjous (edellinen oli varattu meidän päivälle :( ), ja lupaavalta vaikuttaa! Vihkijä varattu, tosin saadaan tietää joulu-tammikuussa että saadaanko se paikalle vihkimään. Ja tärkein eli puku hankittu :sydän: Toka puku mitä sovitin oli the puku. Ekassa liikkeessä sovitin kahdeksaa pukua, joista oli kaksi potentiaalista mutta kuitenkin se oli helppo sanoa kumpi oli se oikeampi vaihtoehto. Aikaa meni 20 min ja se myyjäkin oli ihan hämmentynyt siitä vauhdista. Tokassa liikkeessä meni aikaa samat 20 min ja sovitin varmaan seitsemää pukua, joista yksi oli hienoin - se kuitenkin karsiintui pois hopeisen kirjailunsa takia. Vaihtoehtoja ei ollut lieemmin kun oli musta puku hakemassa, joka varmasti nopeutti prosessia.

Tänään sitten kävin ostamassa puvun :sydän: Ei tosissaan mennyt ihan niinkun elokuvissa - Töölöläisessä juhlapukuliikkeessä sain kuulla juuri sen nimenomaisen puvun olevan myynnissä... Messukeskuksessa I love me -messuilla. Joten eikun messukeskukseen, jonne onneksi pääsin kuitenkin ilmaiseksi ja pukukin oli vielä edullisempi kuin eilen!

Tommonen, mutta musta :D
Kuva

Nyt käyn tunnin välein hipelöimässä tota pukua. Mulla on proggis laihduttaa röökinpolton lopettamisen jälkeiset lihotut 5.5 kg, jonka jälkeen ton puvun pitäis sopia mulle täydellisesti. Siitä siis motivaatio meiksulle!

Sitten kenkiä metsästämään...
theia
Pahvi

ViestiKirjoittaja Emilia » La 12 Loka 2013 18:21

Puku näyttää kauniilta. Kiva, että löytyi mieleinen ajoissa ja noinkin vähällä vaivalla. :D
Elämän pienistä asioista kaikkein suurin on se,
joka pienuudellaan mullistaa elämämme loppuiäksi.
Emilia

ViestiKirjoittaja Lumikki75 » Su 13 Loka 2013 21:51

Nätti puku!

Vaikka olenkin sitä vanhakantaista koulukuntaa, jonka mielestä morsiuspuvun pitää olla valkoinen.
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't.
- Douglas Adams -
Lumikki75

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Ma 14 Loka 2013 11:45

Lumikki75 kirjoitti:Nätti puku!

Vaikka olenkin sitä vanhakantaista koulukuntaa, jonka mielestä morsiuspuvun pitää olla valkoinen.

:femmat: On kyllä nätti puku. :kyllä:
Life is short until it's not
Honestly it's kinda long

Orla Gartland - You aren't special, babe
marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja annastindeli » Ma 14 Loka 2013 12:43

theia kirjoitti: Ja tärkein eli puku hankittu :sydän: Toka puku mitä sovitin oli the puku. Ekassa liikkeessä sovitin kahdeksaa pukua, joista oli kaksi potentiaalista mutta kuitenkin se oli helppo sanoa kumpi oli se oikeampi vaihtoehto. Aikaa meni 20 min ja se myyjäkin oli ihan hämmentynyt siitä vauhdista. Tokassa liikkeessä meni aikaa samat 20 min ja sovitin varmaan seitsemää pukua, joista yksi oli hienoin - se kuitenkin karsiintui pois hopeisen kirjailunsa takia. Vaihtoehtoja ei ollut lieemmin kun oli musta puku hakemassa, joka varmasti nopeutti prosessia.

:femmat: Samis, miä sovitin vissiin neljää vai viittä ja olin puolessa tunnissa ulkona liikkeestä, puku varattuna. :virne: Ja jotkut väittää että hääpuvun valinta on vaikeeta. :töktök:
annastindeli

ViestiKirjoittaja Lumikki75 » Ma 14 Loka 2013 23:00

annastindeli kirjoitti: :femmat: Samis, miä sovitin vissiin neljää vai viittä ja olin puolessa tunnissa ulkona liikkeestä, puku varattuna. :virne: Ja jotkut väittää että hääpuvun valinta on vaikeeta. :töktök:
'
Mä kokeilin varmaan pariakymmentä pukua ja otin sitten sen, mitä ihan ensimmäisenä olin kokeillut. :pepsodent:
- Douglas Adams -
Lumikki75

ViestiKirjoittaja theia » Ke 16 Loka 2013 14:14

Mun puolesta kaikki saa pukeutua minkä väriseen pukuun tahtovat.

Mulla musta oli aika luonnollinen valinta, ja kaikki joiden kanssa oon puhunut pukuni väristä ovat olleet enemmän kannalla "en osaa sulle valkoista pukua kuvitellakaan" :D Mulla myös on mun atooppinen ihottumani, joka osaa temppuilla - varsinkin stressin alla - enkä tahdo elää pelossa että sotken puvun tärkeänä päivänä esim. vereen (how grim!)... Mustassa se ei sitten ainakaan näy :P Ja toisaalta kun kirkkohäitä ei oo tulossa niin ei oo perinteiden velvotteitakaan.

Mustan tasapainoksi oon sitten aatellut että asusteet on sitten pinkkejä. Ettei ihan liian synkäksi menis.

Mä oon nyt melkeinpä innostunut tästä järkkäilystä... oon zoomaillut pöytäkoristeita (ja löysin loissstavan nettisaitin), kuvaajakin on nyt varattu (tai tarjouspyyntö hyväksytty)... Voisikohan jo tehdä jotain? Mutta eeeei, nyt ei oo oikein mitään puuhasteltavaa.

Bändi kun vielä löytyisi... mutta se homma on ulkoistettu sulhaselle. En siis puutu siihen.

Mä oon vähän ylpee itsestäni että homma on näinkin hyvässä kuosissa! :D
theia
Pahvi

ViestiKirjoittaja Lumikki75 » Ke 16 Loka 2013 16:03

theia kirjoitti:Mun puolesta kaikki saa pukeutua minkä väriseen pukuun tahtovat.

Tottakai saa! Mä en vaan harkinnutkaan mitään muuta väriä kuin valkoista.
- Douglas Adams -
Lumikki75

ViestiKirjoittaja Emilia » Ke 16 Loka 2013 18:17

theia kirjoitti:Mä oon nyt melkeinpä innostunut tästä järkkäilystä... oon zoomaillut pöytäkoristeita (ja löysin loissstavan nettisaitin)

Linkki kehiin!! :)

Mä tykkään tutkia hääsivustoja ja muita vastaavia, katsella kauniita kuvia ja miettiä ideoita jo ny muuten vain. Ehkä siitä on joskus sitten hyötyä, jos omasta takaa pääsee juhlat järjestämään.
Elämän pienistä asioista kaikkein suurin on se,
joka pienuudellaan mullistaa elämämme loppuiäksi.
Emilia

ViestiKirjoittaja theia » To 17 Loka 2013 09:20

Decora House - mulla on tänne mun toivelistalla joku kymmenen asiaa :keijo: Täältä löytyi (lähes) kaikki tarpeellinen mun vision täyttämiseksi pöytien koristelun suhteen... Saman suuntaista ideaa oli tosin niiden blogissakin :P

Ja toinen kiva kauppa mistä löytyy sitten laukkuja ja koruja ja jne. on Ninka, josta sain erittäin hyvää palvelua! Kysyin voiko yhtä valkoista juhlalaukkua mahdollisesti värjätä (sivuten mainitsin että pinkiksi), ja sain vastauksen parissa tunnissa - että varastossa on yksi pinkki, jonka voin ostaa. :D

Nyt on siis juhlalaukkukin :D It's all coming together now :D
theia
Pahvi

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » To 17 Loka 2013 09:44

Musta-pinkkiyhdistelmä kuulostaa kyllä hyvältä. :superhymy: (Mullakin on siis sama kuin Lumikilla, että itselle haluan ehdottomasti valkoisen puvun, mutta olen ylpeä niiden puolesta, jotka uskaltavat rikkoa rajoja, jos kerran valkoinen ei miellytä.) Theian hääjutut kuulostavat oikein hyvältä. :hullu: Itsellekin tulee hirmuinen hinku katsella kaikkia kivoja hääjuttuja. :hullu:
Honestly it's kinda long

marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja theia » Ke 20 Marras 2013 10:11

Sitten löysin myös kiva hääputiikin, Ribbon & Ink, missä on harkitsemisen arvoisia juttuja kanssa.

Eilen oli tapaaminen valokuvaajan kanssa, joka vaikutti tosi mukavalta. Hinta ei ollut ihan niin paha kuin mitä odotin, ja kuvaaja tulee olemaan paikalla ihan valmisteluista (pukeutumisesta) alkaen, juhlien loppuun asti. :hullu: Saatiin myös kivoja ideoita juhliin kuvaajalta, hän kun - yllättäen - on muutamia häitä nähnyt ;) Kerrottiin myös suunnitelmista sen verran mitä meillä on - se vähän tuuletteli kun kerrottiin että musiikin osalta tuskin tulee olemaan mitään iskelmää tai valsseja :virne: Mutta siis positiivinen yllätys oli kyllä!

Kengätkin ostin, törkeen kalliit, mutta niiiiiiin söpöt. Ne tosin vähän puristaa, mutta pikkasen ne varmaan venyy kun sipsuttelen niillä himassa menemään :virne: Mutta ehkä silti aion ostaa jotkut korottomat varakengät, kriisien välttämiseksi.

Pitäisi tehdä nyt uudistettu to do -lista, että pysyy kartalla. Kamalasti vielä on kaikkea, eilen kun asioita mietittiin...
theia
Pahvi

ViestiKirjoittaja Wildchild » Ke 20 Marras 2013 12:07

Theian hääsuunnitteluista tulee sellanen fiilis että saako tulla kuokkimaan? :hullu: :virne:
mä annan kaiken ku enempää ei oo, tajuuks sä kuka sun edessä seisoo? :nirppa:
Wildchild
Räppimummo

ViestiKirjoittaja theia » Ti 07 Tammi 2014 18:40

Käytiin aamulla katsomassa sormuksia, ja varmaan löydettiin sopivat :hullu: Tosin mun sormusta ehkä-toivottavasti kavennetaan, ja timangin väri muuttuu - jos se vaan onnistuu niin. Siitä saan infoa piakkoin :hullu:

Sen lisäksi bändi on varattu, kuvaajan lasku tulossa, kutsut melkein kirjoitettu...

Sitten pitäis varailla varmaan meikkiä, mutta en tiiä että mihin aikaan. No, ehkä sitä myöhemminkin voi varailla kun tietää tarkemmin sitä päivän kulkua. Ja kukkaset pitäisi kai pikkuhiljaa hankkia.

Maistraattityyppi on tulossa vihkimään meidät paikan päälle, sekin varmistui :D

Hääkynsiä kokeiltiin viikonloppuna frendin kanssa, se tekee mulle geelaukset. Pitää vielä vähän tuunailla, niin eiköhän me hyvät kynnet mulle saada. Tukkaa on pitänyt kokeilla jo vaik kuin pitkään mut se on vähän jäänyt..
theia
Pahvi

ViestiKirjoittaja theia » To 16 Tammi 2014 12:38

Mä jatkan mun höpöttelyä, onneks näitä ei tarvii lukea jos ei kiinnosta :virne:

VIHDOIN! Nyt kun kutsut on lähteneet & enimmäkseen myös vastaanotettu, voin laittaa kuvan meidän kutsusta!

Kuva

Sisällä sitten oli hopealla kynällä kirjoitettu:
Tervetuloa juhlimaan kanssamme
kun lopetamme seurustelun
ja sanomme toisillemme tahdon
Paikassa
lauantaina 26.4.2014 klo XX
theia & beibe

:hullu:

Ihmeen moni on vastannut jo nyt tähän mennessä, kutsut kuitenkin tiistaina olivat perillä.

Ja sormukset ovat saapuneet! :sydän: Heti liikkeeseen kun vaan kerkiää. Maistraattihepun kanssa treffit vasta 5-3 viikkoa ennen häitä.. IIh! Me *so* excited!
theia
Pahvi

ViestiKirjoittaja kmaria » To 16 Tammi 2014 18:20

Tosi kauniit kutsut teillä! :D
kmaria

ViestiKirjoittaja theia » Su 09 Helmi 2014 13:12

Nyt on nettishoppailtu urakalla :nolo:

Tilattuna on eri paikoista kaasoille "kiitos"korut, sulholle kalvoisimet, itselle parit korvikset, sukkanauha, kakunkoriste, printteri, propseja photoboothiin, hääkimppu + heittokimppu + vieheet... :nolo:

Ikeassa käytiin, ja sieltä ostettiin pöytäjärkkää varten iso 15-paikkainen kuvakehys, pikku kehyksiä pöytänumeroiksi, pieni lahjarasia josta tulee aikakapseli, tuikkukippoja.

Nyt puuttuu enää koristeet juhlapaikalle, suunniteltu on, mutta juhlapaikan pöytien koko vielä avoin niin niitä en ole päässyt ostelemaan :virne: Ens perjantaina olis tarkoitus käydä juhlapaikkaan tutustumassa, sen jälkeen pääsee taas ostelemaan :virne:

Oho, sanoisin :nolo:
theia
Pahvi

ViestiKirjoittaja theia » Ti 11 Helmi 2014 12:53

Mun yksinpuhelua :virne:

Mua ehkä iiihan vähän ahdistaa, kun ihmiset ei ilmoita tulostaan!! Onhan tässä siis vielä aikaa kolmisen viikkoa ilmoittautua, mutta kuitenkin. Lupaan ja vannon että jos/kun saaadaan hääkutsu niin ilmoittaudutaan heti! :virne:

Sen lisäksi alkoi ahdistaa että ehtiiköhän noi kukat sittenkään perille.. vaikka on luvattu nopea toimitus, niin kukkien tekemisessä kestää, ja sen lisäksi ne tulee jenkeistä. AAARGH!

Mutta.. stressataan sit lähempänä. Kuinkakohan nopealla toimitusajalla on mahdollista tilata oikeita kukkia :raps:
theia
Pahvi

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Ti 11 Helmi 2014 19:47

theia kirjoitti:Mua ehkä iiihan vähän ahdistaa, kun ihmiset ei ilmoita tulostaan!! Onhan tässä siis vielä aikaa kolmisen viikkoa ilmoittautua, mutta kuitenkin. Lupaan ja vannon että jos/kun saaadaan hääkutsu niin ilmoittaudutaan heti! :virne:

:paijaus: Mä olin just sellainen pahimman sortin pahis, joka ilmoittautui ystävän kihlajaisiin 2. viimeisenä mahdollisena päivänä. :nolo: En vaan saanut aikaiseksi aiemmin.

theia kirjoitti:Kuinkakohan nopealla toimitusajalla on mahdollista tilata oikeita kukkia :raps:

Eiköhän kukkakaupoista saa aika nopeallakin toimitusajalla, jos ei ole ihan hillitöntä määrää kukkia tulossa. :tilt:

theia kirjoitti:ne tulee jenkeistä. AAARGH!

Ole onnellinen, että ne tulevat jenkeistä eivätkä Englannista. Todennäköisesti saat ne ihan inhimillisessä ajassa. (Briteistä tilatessa on aina varauduttava siihen, että matkassa kestää 2 viikkoa...tai ylikin. Kuulemma tavarat viedään siellä ensin rekoilla jollekin suurelle kentälle. Siitä lentokoneella Saksaa, josta rekalla Tanskan ja Norjan kautta Ruotsiin, josta lentokoneella Suomeen. Tiedä sitten pitääkö tuo paikkaansa. :virne: )
Honestly it's kinda long

marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja Pascal Lemoix » Ma 17 Helmi 2014 00:05

Olin U:n kanssa perjantaina häissä vieraana. Paikka oli VPK:n talo ja se ainakin imi ääntä tehokkaasti. Mikkiä käytettiin ja silti olisi pitänyt huutaa kovempaa. Juhlien teema oli 20-luku ja sekin näkyi ainakin jonkin verran. Mulla oli hattu ja viulukotelo :P Samoin myöhemmin esiintyneellä bändillä. Häätanssi oli charlestonia.

Vieraiden istumisesta oli kartta, mutta useiden samannimisyyksien vuoksi tilanne oli vähän sekava aluksi. Ohjelma oli ja kellonajat muuttuivat jo alkupuolella viitteellisiksi. Ensi pari vihttiin siviilivihkimyksenä ja sen jälkeen saatettiin jatkaa samassa tilassa.

Ruoanotto oli hidasta ja kesti yli aikansa. Lisäksi laatu ei ollut erityisen kehuttava: blinejä, jotka maistuivat mauttomilta sämpylöiltä ja sitten oheishörhelöitä, kuten makkaransiivuja, mätejä, salaattia. Varmaan hyvin tietoista oli menu, mutta ei se kauhean hyvää ollut tai täyttänyt.

Ohjelmanumeroita esitettiin vähän aktiivisuuden mukaan. Oli taiteellista musiikkia, jonka aikana teki mieli pilkkiä. Kaiken kaikkiaan istuttiin varsin ahtaasti. Kakkukierroskin kesti aika kauan, kun ihmiset menivät jonoon eivätkä edes yrittäneet olla tehokkaita. Alkoholia oli hyvin tarjolla :D

Jos järjestätte häitä, niin muistakaa, että ihmiset kaipaavat lähinnä ruokaa, juomaa ja WC-palveluita, loogisesti sinänsä. :viileä:
"Tunne ei koskaan valehtele."
-Jorma Uotinen
Pascal Lemoix

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Ma 17 Helmi 2014 11:47

Olipas kiva ystävänpäivä. Ystävä oli kutsunut lautapelailemaan/hengailemaan, mutta tärkein juttu olikin kihlautumisuutiset ja kysymys siitä, olisinko hänen kaasonsa. :hullu: :sydän: Tuli siinä muutama kyynel vieräytettyä. 2015 kesällä pääsen siis kaasoilemana. Jännää. :hullu:

Kaasona vaadin päästä mukaan hääaskarteluihin. :virne: Olen kyllä ihan täpinöissäni. Unikaan ei meinannut tulla pe-la yönä silmään, kun hääasiat pyörivät päässä. Onneksi sunnuntaina päästiin käymään läpi suunnitelmia, joten olo on myös helpottunut. Homma ei tule olemaan vaatima ja yllättävän hyvällä mallilla suunnitelmat ovat. Hääbändikin on jo varattu, teemavärit päätetty ja aikataulutuksia hoidettavista hommista tehty. :O:
Honestly it's kinda long

marenkienkeli
labrakärpänen

EdellinenSeuraava

Paluu Suhdesäätämö