Minä olen kerran ollut tuollaisen hajuhaitta-huomatuksen kohteena. Olin ehkä 11-vuotias (ala-asteella kuitenkin) ja puberteetti (ihana sana) oli täydessä vauhdissa, mikä luonnollisesti tarkoitti myös sitä, että hiki oli alkanut haista. Haistoin kyllä itse tuon viehättävän aromin, mutta en tiennyt, haistavatko muut.
Paitsi että pian tiesin, koska eräs kaverini sanoi kerran ruokalaan jonottaessamme että: "Mikset sä käytä dödöä, kun sä haiset aina ihan helvetisti hieltä."
Nolostuin ihan hirveästi - ja muistan tosiaan yhä tänäkin päivänä nuo sanat ja jopa sen, missä seisoimme jonottamassa. Sitä en muista, mitä vastasin, vastasinko mitään, tai sainko selitettyä että käytin kyllä deodoranttia, mutta se ei
ilmeisesti sitten oikein tehonnut.
Mutta juu, lapsilla ja teineillä ei ehkä ole samanlaisia estoja tuoda tällaisia asioita esille kuin aikuisilla. Ja tavallaan ihan hyvä, että kaveri sanoi asiasta, koska sitten ainakin tiesin, että haju ei ollut vain omassa nenässäni. Mutta sanansa hän olisi ehkä voinut valita vähän hienovaraisemmin.
Että jos Lumikin siippa päättää hien hajusta huomauttaa ei ehkä ainakaan kannata lainata suoraan tuota yllä olevaa lausahdusta.